امروز هیچ کار خیری نکردم!

salizadeniri

عضو جدید
کاربر ممتاز
در گذشته فردى زندگی می‎کرد كه می‎خواست، موجود مباركى باشد.
البته فرد فقط از راه وحى و الهامات الهى می‎تواند خود را به این واقعیات تبدیل كند.
صبح كه از منزل بیرون مى‏آمد، مى‏ گفت: همواره در گوشم این سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله) طنین انداز است که:

«مَن أصبَحَ و لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِمٍ»؛ از خانه كه بیرون مى‏روى همت، اراده و نیت تو بر این باشد كه هر مشكلى را مردم داشتند، با شوق و نشاط حل كنى، اگر نه از ما مسلمان‏ها نیستى.

شبى به منزل آمد، همسرش دید كه خیلى ناراحت است. از او پرسید: حادثه‏اى رخ داده است؟ گفت: نه. پرسید: امروز كاسبى نكردى؟ خوب كاسبى كردم. پرسید: پس چرا گرفته‏اى؟ شام نمى‏خورى، نمى‏خوابى؟
گفت: از صبح امروز تا الان كه وارد منزل شدم كار خیر انجام ندادم. بسیار روز بدى بود.

حال خود را با این فرد مقایسه کنیم که: بعضى‏ها روز بسیار گرم را روز بدى مى‏دانند. روزى را كه پروردگار به خاطر زمین، نباتات و رسیدن میوه‏ها گرم مى‏كند، روز بدى مى‏دانند.
فردی دوستش را خواب دید، پرسید: چه خبر از برزخ؟ گفت: فعلاً اوّلین مسئله‏
اى كه براى من مطرح شده، این است كه در تمام دوره عمرم، یك روز گفتم: عجب هواى گرمى. از من مى‏پرسند كه كدام یك از سرما و گرماى ما، بى‏حكمت و بدون عدالت بود؟ ما كه به حكمت كار مى‏كردیم، چرا گفتى كه عجب هواى گرمى!
البته این سختگیری برای کسانی است که درجات روحى بالایی دارند، چرا که در این صورت تكالیف فرق مى‏كند، به تناسب اوج‏گیرى انسان، توقعات وجود مقدّس پروردگار هم در مورد انسان اوج مى‏گیرد.

آیا ما نیز به این روایت رسول خدا( صلی الله علیه و آله) عمل می کنیم؟!
چقدر به اطرافیان و همشهریان و همنوعان خود توجه داریم؟
چقدر به فکر یتیمان شهرمان هستیم ؟
و هزاران چرای دیگر که اگر کمی فکر کنیم می بینیم که شاید خیلی از ما به این روایت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) توجه نمی کنیم!!

برگرفته از کتاب نفس، حجة الاسلام حسین انصاریان.
 
بالا