اطلاعات درباره رشته جدید مهندسی مدیریت پروژه ها

pme

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام,
ولی آیا میشه رشته ای که فقط برای تلفظش 7 بار فک ادم بالا پایین میشه بصورت غیر حضوری خواند؟

شاید دانش آموخته ها هم به صورت غیر حضوری سر پروژه ها فعالیت دارند:).
سلام ! منم دانشجوي رشته مهندسي مديريت پروژه هستم! در ضمن من بصورت كاملاً حضوري درس مي خونم! و از تنوع دروس اين رشته خوشم مياد ! و امكان ادامه تحصيلات در رشته هاي مهندسي صنايع و عمران در مقطع كارشناسي ارشد وجود داره!
 

MOJTABA_R

عضو جدید
سلام,
ولی آیا میشه رشته ای که فقط برای تلفظش 7 بار فک ادم بالا پایین میشه بصورت غیر حضوری خواند؟

شاید دانش آموخته ها هم به صورت غیر حضوری سر پروژه ها فعالیت دارند:).
سلام.
من نمیدونم چرا هر جا اسم پیام نور است=غیر حضوری
بابا دوستان ، مهندسین پیام نور همش که این طوری نیست.
اگه از کنکور وارد شید کلاس هم داره ه ه ه ه ه ه.
:mad:
 

پارادایس

عضو جدید
این رشته تو پیام نور اصلا غیر حضوری نیست
کاملا حضوریه.من خودم فقط 4 شنبه ها کلاس ندارم.بقیه روزای هفته کلاسم.بی اطلاع قضاوت نکن.مرسی.بای
 

successful

عضو جدید
سلام.این رشته که خیلی جدیده و یه رشته ی میان حوزه ایه چون 60%عمرن/30%صنایع و 10%مدیریته.بعداز فارغ التحصیلی تبدیل میشی به اچار فرانسه
 
ارشدش با اسم مهندسی ومدیریت ساخت در امیر کبیر , تهران , علم و صنعت و دپارتمان مهندسی عمران :gol:در خارج از ایران Berekeley UNIVERSITY و Standford University , Georgia Instituteo Of Technology , PURDUE UNIVERSITY :gol:

سلام،من سوال داشتم ولي نمي دونم چطوري ميتونم بپرسم.كمكم مي كنيد؟:surprised:
 
سلام به همگی من یکی از ورودیهای 86 رشته مهندسی مدیریت پروژه در پیام نور تبریزم.
درباره این رشته باید بگم همانطور که از استادمون شنیدیم فرق مهندسی پروژه با مهندسی صنایع در فنی بودن این رشته است.مهندسی پروژه نسبت به مهندسی صنایع دروس فنی عملی بیشتری داره و در آخر فارغ التحصیلان این رشته در همه پروژه های عمرانی و صنعتی و ... میتونن در 3 تخصص اجرا ، نظارت و کنترل همکاری کنن.
برای پاسخ سوالات بیشتر به وبلاگ ما بیاین;)

www.PME-PNUT.blogfa.ir
این هم ای دیه من! BASHKAN11@yahoo.com

آراز :)

کلا آینده اش خوبه یا نه؟

كمك،من سوال دارم،چه جوري بپرسم
 

hosin pakdel

عضو جدید
:gol:
سلام دوستان:
من اطلاعاتی در مورد مهندسی مدیریت پروژه میخواستم. اگر ممکنه در مورد این رشته و بازار کارش در داخل و خارج ایران توضیحاتی بدید ممنون میشم.
موفق باشید
پروژه چيست ؟‌ مديريت و كنترل پروژه به چه معناست ؟

در زبانهاي گوناگون و حتي در سازمانهاي مختلف هر كشور در مورد واژه‌هاي برنامه ، طرح يا پروژه ، اختلافات لغوي ، معنايي و قانوني وجود دارد ؛ از اين رو چهارچوب آنان روشن و آشكار نيست و گاه به جاي يكديگر نيز استفاده مي‌شوند .
آرمانها و اهداف تعيين‌شده حكومت در سطح برنامه‌ريزي بلندمدت يا استراتژيك ، برنامه (Plan)ناميده مي‌شود كه اين برنامه‌ها داراي اهداف كيفي مي‌باشند . مانند برنامه توسعه صنايع شيميايي ، برنامه توسعه شبكه راه‌هاي كشوري ؛ دستيابي به اين اهداف و آرمانها در يك فاصله زماني بلندمدت كه معمولا بين ده تا بيست‌وپنج سال است ، امكانپذير مي‌باشد .
پس از اينكه برنامه‌ها در سطح برنامه‌ريزي بلندمدت مشخص گرديدند ، هر برنامه در سطح برنامه‌ريزي ميان‌مدت يا تاكتيكي توسط مديريت طراز اول يا سيستم اجرايي كشور به مجموعه‌اي از طرحها (Program) يا برنامه‌هاي اجرايي تفكيك مي‌شود كه شامل مجموعه‌اي از تصميمات مقطعي يا اجرايي هستند كه ظرف پنج تا ده سال آينده بايد اجرا و به نتايج موردنظر برسند .
هر طرح در سطح برنامه‌ريزي كوتاه‌مدت يا اجرايي توسط واحدهاي ستادي يا سطوح مديريت مياني نظام اجرايي كشور به مجموعه كارها و عملياتي كه آن را پروژه (Project) مي‌نامند ، تبديل و تقسيم مي‌شود .
بر اين اساس پروژه را اينگونه تعريف مي‌نماييم :
يك پروژه مجموعه‌اي از فعاليتهاست كه براي دستيابي به منظور يا هدف خاصي انجام مي‌گيرد . پروژه‌ها شامل فعاليتهايي هستند كه بايد در تاريخهاي معين ، با هزينه‌هايي معين و كيفيت تعيين‌شده‌اي به انجام رسند ؛ لازمه موفقيت هر پروژه ، دستيابي توام به هر سه عامل زمان ، هزينه و كيفيت معين است و خارج شدن هر يك از سه عامل مذكور از حدود تعيين شده ، مي‌تواند به انجام پروژه‌اي ناموفق و غيراقتصادي منجر شود .

تعريف مديريت پروژه:
مديريت‌پروژه برنامه‌ريزي و هدايت پروژه در چهارچوب زمان ، هزينه و كيفيت مشخص به‌سوي ايجاد نتايج مشخص‌ آن است . مديريت‌پروژه فعاليت‌هاي برنامه‌ريزي ، سازماندهي ، نظارت بر اجرا و هدايت اجرا را در بر مي‌گيرد و سعي ‌دارد تا با استفاده‌ درست از منابع ، نتايج مشخص و موردانتظار را با هزينه‌ توافق‌شده‌ قبلي در موعد درست خود تحويل ‌دهد . به بيان ديگر :
مديريت پروژه بكارگيري دانش ، مهارتها ، ابزار و تكنيكهاي لازم در اداره جريان اجراي فعاليتها ، به منظور رفع نيازها و انتظارات متوليان از اجراي پروژه است . مديريت پروژه در اجراي اين مهم از دو بازوي قدرتمند برنامه‌ريزي و كنترل پروژه بهره مي‌گيرد .
تعريف برنامه‌ريزي:
فرآيند برنامه‌ريزي ، تعيين توالي و توازي فعاليتهاي لازم براي اجراي يك پروژه با در نظر گرفتن زمان مورد نياز براي اجراي هر فعاليت و كيفيت تعيين شده براي آن فعاليت است .
تعريف كنترل پروژه:
كنترل پروژه فرايندي است در جهت حفظ مسير پروژه براي دستيابي به يك تعادل اقتصادي موجه بين سه عامل هزينه ، زمان و كيفيت در حين اجراي پروژه ، كه از ابزار و تكنيك‌هاي خاص خود در انجام اين مهم كمك مي‌گيرد . در واقع كنترل ، اجراي دقيق و كامل برنامه تدوين‌شده براي پروژه است ، بگونه‌اي كه هنگام خروج از برنامه بتوان با تشخيص علل و طرح اقتصادي‌ترين فعاليتها ، پروژه را به نزديك‌ترين حالت ممكن در مسير اوليه و اصلي خود بازگرداند . كنترل پروژه در اين راه از سه عامل زير بهره ميگيرد :
1- تعيين وضعيت واقعي پروژه .
2- مقايسه وضعيت واقعي با برنامه .
3- در نظر گرفت اقدام اصلاحي .
تاريخچه مديريت پروژه به چه زماني باز مي‌گردد ؟
تاريخچه مديريت پروژه در جهان را معمولا به مديريت پروژه‌هاي عظيمي همچون ساخت اهرام مصر ، ديوار چين و يا بنا نهادن تخت جمشيد به دستور داريوش مربوط مي‏دانند ؛
هريك از اين پروژه‌ها از جمله پروژه‌هاي بزرگ و پيچيده تاريخ بشريتند كه با كيفيت استاندارد بالا و بكارگيري نيروي عظيم انساني ساخته شده‏اند .
يك مدير پروژه وقتي به شهر اسرارآميز هخامنشيان سري مي‏زند و در هر گوشه‏اي از آن به نقوش هنرمندانه برجسته باستاني برخورد مي‌كند بدون شك دچار حيرت مي‏گردد كه چگونه چنين پروژه عظيمي قريب دو هزار و پانصد سال پيش با چنين كيفيت منحصر به‏ فردي ساخته شده كه علي‌رغم ويراني و به آتش كشيده شدن پياپي توسط اسكندر و تسخير كنندگان پس از او همچنان به عنوان نماد حيرت‌انگيز پروژه ايراني از آن ياد مي‏شود . هرچند به دستور كوروش ، مهندسان و سازندگان پاسارگاد موظف بودند شرح كار خود و همچنين برنامه كاري روز بعد خود را در لوحه‌هايي كه به نام كارنامك مشهور بود ‏, بنگارند اما امروزه جز با تكيه بر حدسيات نمي‌توان اظهارنظر قاطعي پيرامون نحوه دقيق مديريت پروژه‌هاي عظيم عهد باستان ابراز داشت ، چرا كه متاسفانه تاكنون هيچ مدرك و نشانه‌اي دال بر چگونگي بكار بستن روشها و تكنيكهاي مديريت پروژه در اين طرحها يافت نشده است .
اما تاريخچه مديريت پروژه در دنياي جديد به سالهاي ابتدايي دهه 1900 ميلادي باز مي‏گردد ؛ جايي كه هنري گانت با توسعه نمودار ميله‏اي ابداعي خود آغازگر حركت پرشتاب بعدي طي سالهاي دهه 1950 و 1960 ميلادي در پروژه‌هاي نظامي و هوافضاي آمريكا و سپس انگلستان گرديد . هرچند نام پرآوازه هنري گانت به عنوان پدر تكنيك‏هاي برنامه‌ريزي و كنترل پروژه در تاريخ ثبت گرديده است ليكن سالهاي دهه 1950 و 1960 به عنوان سالهاي آغازين رشد و توسعه مديريت پروژه در دنياي معاصر شناخته مي‌شود . اين سالها سرآغاز تكوين و توسعه بسياري از روشها و دانشهاي مربوط با مديريتهاي نه‌گانه پروژه است كه سالها بعد توسط نرم‌افزارهاي مختلف عملياتي و در پروژه‌ها بكار گرفته شدند .
تغييرات سريع تكنولوژيك ، بازارهاي شديد رقابتي و رايزني فشرده و قدرتمندانه شركتها ، همه‌وهمه سازمانها و بنگاههاي متولي پروژه را تشويق به تغيير سيستم مديريتي خود نمود . در هنگامه نبرد انتخاب بين غرق شدن يا شنا كردن و يا تطبيق و سازگاري يا مرگ و نابودي ، مديريت پروژه و پروژه‌مداري درمديريت تنها انتخاب و راه نجات فراروي پيمانكاران و سازمانها بود . حال به تارنماي مديريت پروژه در دنياي معاصر تا شكل‌گيري استاندارد جهاني مديريت پروژه كه سبب قوام يافتن دانش مديريت پروژه گرديد ، مي‌پردازيم :
گانت چارت در اوائل دهه 1900 ميلادي :
تاريخچه تكوين بارچارت به دوران جنگ جهاني اول ميرسد ؛ جائيكه يك آمريكايي به نام هنري گانت براي نخستين بار بارچارت را براي برنامه‌ريزي و كنترل پروژه‌هاي موسسه كشتي‌سازي‌اش بكار برد . به پاسداشت اين اقدام نام گانت قبل از عنوان بارچارت تداعي كننده اين اقدام ارزشمند است . كتاب مرجع مهندسان صنايع اشاره مي‌دارد كه هنري گانت به كمك ابزار ابداعي خود در خلال جنگ جهاني اول توانست زمان ساخت كشتيهاي ترابري خود را به ميزان چشم‌گيري كوتاه نمايد . امروزه گانت چارت بدليل ساده و قابل فهم بودن آن , به عنوان روشي جالب و پرطرفدار به شكل وسيعي در دنيا جهت مديريت زمان پروژه‌ها به كار برده مي‌شود . يافته‌هاي يك پژوهش در ميان كاربران نرم افزار برنامه‌ريزي و كنترل پروژه Micro Soft Project نشان داد كه هشتاد درصد مديران پروژه‌ها در دنيا ترجيح مي‌دهند‏ براي برنامه‌ريزي و كنترل پروژه‌هايشان از گانت چارت استفاده نمايند .
مديريت پروژه در دهه 1950 و 1960 ميلادي :
تقريبا غالب تكنيك‏ها و روشهاي مديريت پروژه كه ما امروزه از آنها استفاده مي‏كنيم‏ توسط وزارت دفاع ‏, صنايع نظامي و سازمان هوافضاي ايالات متحده در خلال سالهاي دهه 1950 و 1960 ميلادي ابداع و توسعه يافته‏اند كه روشهايي همچون روش Pert , ارزش بدست آمده , مهندسي ارزش و ساختار شكست كار از آن جمله‏اند . صنعت ساختمان نيز در تكوين و توسعه روشهايي همچون روش مسير بحراني , روش نمودار پيش‏نيازي , استفاده از نمودار شبكه‏اي و تسطيح منابع ياري رسانده است . در جريان اين تحولات , پروژه‌هاي بسيار بزرگي همچون پروژه فضايي آپولو و يا ساخت نيروگاههاي اتمي در اين دوران اجرايي گرديدند .
يكي از نخستين كاربردهاي علمي و مدرن مديريت پروژه در ساخت اولين زيردريايي هسته‌اي در دهه 1950 در آمريكا صورت گرفت ؛ درياسالاري به نام ) ( Adm. Hyman Rickover مدير پروژه اين طرح ، براي اولين بار جهت هماهنگ كردن صدها پيمانكار ، هزاران منبع و اطمينان از اجراي به موقع پروژه ، روشي جديد كه امروزه با نام Pert شناخته مي‌شود ، ابداع نمود . هرچند بدون وجود كامپيوتر عمليات دستي محاسبه مسيربحراني بسيار دشوار بود اما كمك بسيار زياد اين روش و اجراي موفقيت‌آميز پروژه مذكور موجب شد تا همگان به اهميت علم جديد پي برند . ساليان پس از آن ، اين تكنيك در پروژه‌هاي ساخت فضاپيماها و ديگر پروژه‌هاي نظامي و غير آن ، بارها و بارها استفاده شد .
پيشرفت مهم ديگر بدست آمده در اين سالها , تعريف و تكوين مفهوم مسئوليت واحد براي پروژه‌هاي چندبخشي بود ؛ اين مفهوم هنگامي به كار مي‏رود كه يك فرد در پروژه مسئوليت كاري را در پروژه از ابتدا تا تكميل پروژه برعهده مي‏گيرد . عملي ساختن اين مفهوم , تيم پروژه را در به اشتراك نهادن منابع و ياري رساندن به يكديگر در ماتريس ساختار سازماني پروژه كمك مي‌كند .
1960 :
پژوهشهاي عملي Nasa پيرامون مفهوم ماتريس ساختار سازماني پروژه‌ها .
1962 :
Nasa سيستم Pert را معرفي نمود . در اين تكنيك تاكيد ويژه‏اي بر مفاهيم ساختار شكست كار و كنترل هزينه شده بود .
1963 :
معرفي مفهوم ارزش بدست آمده در پروژه‌ها توسط نيروي هوايي آمريكا .
1963 :
مفهوم چرخه حيات پروژه توسط نيروي هوايي ايالات متحده تكوين يافت .
1963 :
براي اولين بار در پروژه پولاريس در انگلستان , رسما در قرارداد از پيمانكاران خواسته شد تا سيستم مديريت پروژه را در مديريت فعاليتهايشان به كار گيرند .
1964 :
براي نخستين بار سيستم مديريت پيكربندي پروژه توسط Nasa به عنوان مجموعه رويه‌هاي اداري براي تعريف , مستندسازي و خصوصا كنترل فيزيكي سيستم يك پروژه و همچنين بازنگري و مستندسازي تغييرات پيشنهادي در اين سيستم طراحي گرديد .
1965 :
وزارت دفاع و Nasa در امريكا , سيستم قراردادهاي خود را از قراردادهاي هزينه به‌علاوه درصدي از سود , به سيستم قراردادهاي هزينه به‌علاوه جايزه يا قراردادهاي قيمت ثابت تغيير دادند .
1965 :
در اواسط دهه 1960 ميلادي دنيا شاهد رشد شگرف استفاده از تكنيك‏هاي مديريت پروژه نوين در صنعت ساختمان بود .
1965 :
شكست پروژه ساخت بمب‏افكن TSR-2 , عملا مشكلات و دردسرهاي همزماني توليد و توسعه ، پيش از تكميل طراحي در پروژه‌ها را به اثبات رسانيد . فقدان مديريت صحيح بر افزايش دستور كار پروژه , هزينه‏ها و تاخير‏هاي پروژه را بسيار بالا برد و در نهايت موجب شكست پروژه گرديد .
1966 :
يافته‌هاي يك پژوهش منتشره در اين سال نشان داد كه اغلب ، زمان كافي براي مراحل تعريف و آماده‌سازي پروژه در چرخه حيات پروژه‌ها در نظر گرفته نشده و دقيقا به همين دليل مغايرتهاي فراواني در كنترل استاندارد زمان و هزينه پروژه‏ها و همچنين كنترل ناكافي تغييرات طراحي بوجود مي‏آيد .
1969 :
موسسه بين‏المللي مديريت پروژه به عنوان اولين موسسه رسمي مديران پروژه تاسيس گرديد . يكي از مهمترين دستاوردهاي تاسيس اين موسسه , تدوين استاندارد جهاني دانش مديريت پروژه بوده است ؛ ازين پس بود كه دگرگونيها و پيشرفتهاي حوزه مديريت پروژه ، صورتي منسجم و مدون به خود گرفت .


كاركرد مديريت پروژه در چيست ؟

همان‌گونه كه در گامهاي پيشين بيان‌ كرديم ،‌ مديريت‌پروژه مجموعه ابزارهايي براي برنامه‌ريزي و هدايت پروژه به سوي اهداف موردنظر است ؛ اين اهداف بر پايه‌ رضايت‌مندي مشتري و توجه به سه ‌عامل زمان ، كيفيت و هزينه استوارند .
در نگاه اول ممكن ‌است ابزارها و روش‌هاي مورد استفاده در مديريت پروژه زايد ،‌ زمان‌بر و هزينه‌زا باشند ،‌ اما بايد توجه ‌داشت كه مديريت‌ پروژه تنها راهي است كه مي‌تواند شما را از انجام به‌موقع پروژه مطمئن‌ سازد . مديريت ‌پروژه راهيست براي استفاده‌ مناسب از انسان ، ماشين و پول در راستاي اجراي درست و به‌هنگام يك كار نو ،‌ كاري كه بايد در همان اولين اجرا درست انجام‌ شود .
مديريت ‌پروژه يا مديريت بر مبناي پروژه ، روش كارايي در مديريت ، براي برخورد با كارهاي نو و ايجاد توازن در توجه به محدوده‌ پروژه ، هزينه و كيفيت در قالب زمان و در محيطي مملوء از ريسك است . هدف از آموزش مديران پروژه توانمندسازي آنان در برابر مشكلات پروژه و آماده‌سازي آنها براي ورود به فضاي جديد و ناشناخته پروژه است . فنون مديريت ‌پروژه سوالات زير را پاسخ‌ مي‌گويند :
Ø چگونه مي‌توان كارهاي لازم براي اتمام موفقيت‌آميز پروژه را تعريف ‌كرد ؟
Ø مدت ‌زمان اجراي پروژه چقدر خواهد بود و چه هزينه‌اي در بر خواهد داشت ؟
Ø چگونه مي‌توان گروه مناسب ‌كاري براي اجراي پروژه ايجاد نمود ؟
Ø چه مقدار كار و وظايف را بر عهده‌ يك‌ نفر مي‌توان‌ گذاشت و چگونه مي‌توان از اجراي آن اطمينان‌ يافت ؟
Ø چگونه مي‌توان انگيزه‌ كاري را در بين افراد يك‌ گروه زنده ‌نگه‌ داشت ؟
Ø چگونه بايد با افزايش‌ هزينه‌ها برخورد كرد ؟
Ø آيا بودجه و هزينه تحت‌ كنترل است ؟
Ø در چه ‌مواقعي و كجا ، پروژه در معرض شكست قرار مي‌گيرد ؟
Ø براي اطمينان از انجام به‌موقع كارها چه‌ بايد نمود ؟
Ø آيا مي‌توان تشخيص‌ داد كه پروژه واقعا بر روي برنامه حركت ‌مي‌كند يا خير ؟


استانداردهاي مديريت پروژه كدامند ؟
با گسترش حوزه‌ تجاري شركت‌ها و جهاني‌شدن پروژه‌ها ، امروزه استفاده از استانداردها براي همزباني افراد درگير در پروژه و اطمينان از اجراي درست كار ضروري است . استانداردها ، علاوه ‌بر تبيين كار و تعيين چگونگي اجراي ‌صحيح عمليات ، به ‌عنوان مرجعي براي افراد گروه پروژه در اختلافات مطرح ‌است . قوت استانداردها در جامع ‌بودن آنها ، سادگي ، مقبوليت عام استفاده‌كنندگان و تضمينش براي اجراي درست كار است . با توجه به جهاني‌ شدن شركت‌هاي ساخت و توليد و گسترش بازارهاي كار ، مديران پروژه بهتر است با استانداردهاي مديريت‌پروژه آشنا شوند ؛ بهره‌گيري از آنها مي‌تواند آنها را در اجراي برنامه‌هاي پروژه ياري ‌‌نمايد .
موسسات و كشورهاي گوناگوني اقدام به تدوين استانداردهاي مخصوص خود در زمينه‌ مديريت‌پروژه كرده‌اند ؛ اما در اين ‌ميان چهار استاندارد داراي اهميت و مقبوليت بيشتري هستند :
1- PMBOK (Project Management Body Of Knowledge) :
اين همان نام آشنا و معروف است كه در انجمن مديريت ‌پروژه‌ آمريكا (PMI) تدوين‌شده و استفاده از آن بسيار متداول است . پس ‌از تدوين PMBOK ، موسسه‌ ملي استاندارد آمريكا نيز آن ‌را تاييد و به‌ عنوان استاندارد ملي آمريكا در زمينه‌ مديريت‌ پروژه ثبت ‌كرده ‌است . در اين استاندارد دانش مديريت پروژه در نه ‌بخش بيان ‌شده ‌است . در اين ميان تفاوت‌هاي اندكي بين دونسخه‌ي موسسه‌ي PMI و موسسه‌ي استاندارد وجوددارد ؛ PMBOK‌ نگاهي نظري و ANSI 99-001-2000 نگاهي اجرايي‌تر دارد . PMBOK‌ همانند ساير استانداردها ، هرساله توسط هيات منتخبي از PMI‌ بازبيني ‌مي‌شود و در صورت نياز به تغيير ، ويرايش جديدي از آن به ‌اطلاع اعضاء PMI مي‌رسد .
2- APM (Association For Project Management) :
اين استاندارد توسط مركز مطالعات مديريت پروژه انگلستان (UMIST) و زير نظر پروفسور موريس تهيه و تدوين شده است . اين استاندارد شامل هفت قسمت است كه در اين هفت قسمت چهل مفهوم كليدي در زمينه مديريت پروژه تشريح شده اند .
3- (British Standard) BS6079 :
اين استاندارد توسط شركت British Standard تهيه و تدوين شده است . اين استاندارد موردقبول دولت و صنعت انگلستان مي‌باشد ؛ در اين استاندارد مديريت پروژه به چهار قسمت تقسيم شده است .
4- JPMF Management Forum) (japanese Project :
اين استاندارد توسط انجمن پيشرفت مهندسي ژاپن (ENAA) تهيه شده است . ديدگاه اين استاندارد بر خلاف استانداردهاي فوق بر اين اساس است كه چگونه مديريت پروژه مي‌تواند محرك خلاقيت و ايجاد ارزش تجاري گردد ؟ اين استاندارد نيز مديريت پروژه را به چهار قسمت تقسيم كرده است .
استانداردهاي ديگري نيز چون استاندارد ISO 1006 تدوين‌شده‌اند كه نه‌ عموميت استانداردهاي بالا را دارند و نه مقبوليت عام آنها را . در انتخاب استاندارد موردنظر لازم است نوع پروژه ، محيط اجرا و نظر مشتريان و حاميان پروژه را درنظر گرفت و با مديراني كه پيش ‌از اين پروژه‌اي مشابه را مديريت ‌كرده‌اند ، مشورت‌ نمود .




اطلاعات بیشتر را در ارسالهای بعدی:gol:
 
  • Like
واکنش ها: pme

ساده

عضو جدید
سلام من كارداني معماري خوندم ميخوام براي كارشناسي به صورت فراگير پيام نورمديريت پروژه بخونم ميخواستم بدونم ميتونم واسه ارشد دوباره معماري بخونم؟
 

ساده

عضو جدید
سلام عزیز اگر میخوای تمامی دروس کارشناسی را بدونی بیا وبلاگ!www.pme-pnut.blogfa.ir
ضمنا من نگفتم شبیه رشته های عمران و صنایع است حدودا 70% رشته ما را عمران تشکیل میده!دروسی مثل استاتیک و مقاومت مصالح و تحلیل سازه 1و2 و... را ما خواهیم خوند.
راستی مگه ریاضی در رشته های مهندسی یکی نیست؟؟؟:eek:
این هم بگم درسته که شهریه در پیام نور نسبتا کمتره ولی هزینه هر واحد عملی حدودا 35 هزاره که فکر کنم با آزاد چندان فرقی نداره!!!:cry:
پس معلومه كه از شهريه دانشگاه ازاد خبر نداري هر واحد عملي كمتر از80تومن نيست:eek::Ph34r:
 

tai_pe217

عضو جدید
سلام دوستان عزیزم.
از بچه های مدیریت پروژه کمک می خوام .
من معماری ام . سراسری.
می خوام در کنارش پیام نور رشته مدیریت پروژه بخونم . ریاضی ام هم خیلی خوبه.
1- خیلی سخته؟
2- می خوام نام سر فصل های درسی تون رو بدونم . می شه برام بگید ؟
خیلی برام مهمه حتما بگید.ممنون . منتظرم.
 

hamidelahi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام من رشتم همینه که شما میگید فکر میکنم اگه کسی بیشتر از همه در مورده این رشته اطلاعات داشته باشه منم.اگه جواب سوالاتتونو میخواین بیاین تو فروم دانشگاه پیام نور
 

Rouyal

عضو جدید
موقعیت شغلی مدیریت پروژه

موقعیت شغلی مدیریت پروژه

[FONT=&quot]موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :
يك‌ فارغ‌التحصيل‌ رشته‌ مديريت‌ نبايد انتظار داشته‌ باشد كه‌ از همان‌ بدو امر به‌ عنوان‌ مدير يك‌ شركت‌ يا كارخانه‌ مشغول‌ به‌ كار گردد. چون‌ بخشي‌ از مطالب‌ و محتواي‌ كلاس‌هاي‌ مديريت‌ بايد به‌ عنوان‌ تجربه‌ از محيط‌ و سازمان‌هاي‌ جامعه‌ گرفته‌ شود. بنابراين‌ فارغ‌التحصيل‌ اين‌ رشته‌ در ابتدا بايد به‌ عنوان‌ يك‌ كارشناس‌ در رده‌هاي‌ پايين‌تر وارد بازار كار شده‌ و سپس‌ به‌ مرور پله‌هاي‌ ترقي‌ را طي‌ كند. در كل‌ فارغ‌التحصيل‌ مديريت‌ دولتي‌ مي‌تواند در مؤسسات‌ دولتي‌ و عمومي‌ و خدماتي‌ مشغول‌ به‌ كار گردد. مديريت‌ بازرگاني‌ مي‌تواند در سازمان‌هاي‌ اقتصادي‌ و بازرگاني‌ فعاليت‌ كند و مديريت‌ صنعتي‌ براي‌ كار در سازمان‌هاي‌ صنعتي‌ و توليدي‌ مناسبتر است‌. به‌ دليل‌ نياز به‌ نيروي‌ كار متخصص‌ در صنعت‌ جهانگردي‌ كشور نيز، تمامي‌ دانشجويان‌ گرايش‌ مديريت‌ جهانگردي‌ جذب‌ بازار كار مي‌شوند و مي‌توانند در دفاتر خدمات‌ مسافرتي‌ به‌ عنوان‌ مدير فني‌ يا تورگردان‌ و يا در سازمان‌ ميراث فرهنگي و گردشگري‌ وزارت‌ ارشاد و فرهنگ‌ اسلامي‌ مشغول‌ به‌ كار گردند. علاوه‌ بر شركت‌هاي‌ بيمه‌ دولتي‌ كه‌ به‌ متخصصان‌ رشته‌ مديريت‌ نياز دارند، شركت‌هاي‌ بازرگاني‌ و حمل‌ و نقل‌ كه‌ در ارتباط‌ با تجارت‌ بين‌المللي‌ هستند نيز فارغ‌التحصيلان‌ گرايش‌ مديريت‌ بيمه‌ را جذب‌ مي‌كنند[/FONT]
 

Rouyal

عضو جدید
چرررررررررا؟

چرررررررررا؟

سوالتو دوباره بگو ساده.شاید بتونم کمکت کنم
 

alireza377

عضو جدید
باسلام خدمت تمام بچه هاي مهندسي
من دانشجوي سال سوم مهندسي مديريت پروژه هستم بايد بگم كه اين رشته همان رشته مهندسي عمران است كه چند واحد از تخصصيهاي اون مثلا(فولاد2 و بتن2وغيره)از اون كم شده و چند واحد مديريتي به اون اضاف شده.راستي بايد بگم كه اسم اين رشته داره ميشه مهندسي عمران گرايش مديريت پروژه.ok
 

zxzxzxzxzx

عضو جدید
hamid

hamid

سلام به همه دوستان من دانشجوی ترم 6 این رشته هستم برای آگاهی دوستان ادرس وبلاگم رو براتون می نویسم توش در باره مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد به طور کامل توضیح دادم:gol::):):)


http://www.sciencehkm.blogfa.com
رشته مهندسی مدیریت پروژه بیشتر به عمران نزدیک هست تا به صنایع برای اطلاع بیشتر به لینک بالا سر بزنید
 

businessman

عضو جدید
دوستان نظرشون در رابطه با شرکت بچه های مهندسی صنایع در کنکور مدیریت پروژه و ساخت چیه؟ آیا کار درستیه ؟ درصد قبولی برای ماها چقدره؟ مطالعه منابعش کار سختیه؟:gol:
 
آخرین ویرایش:

kurdse7en

عضو جدید
باسلام
این همه آدم مشتاق راجع به این رشته !
کسی نتونست یه تحقیق بکنه و واسه همه توضیح بده!!!!
من یه مدت کوتاهی نتونستم به باشگاه سر بزنم ولی قول میدم اطلاعات کاملی از این رشته براتون بزارم.
بااحترام
من خودم دانشجوی ترم چهارم این رشته ام
این رشته تلفیقی از مدیریت - عمران و صنایع هستش ولی بیشتر به عمران نزدیکتره
مثلا استاتیک - مقاومت مصالح - تحلیل سازه - مکانیک سیالات - آزمایشگاه بتن - نقشه کشی - مهندسی ارزش و . . . رو داره
تا جایی که بدونم فقط پیام نور این رشته رو داره
ولی در کل رشته خیلی توپیه
چون در ایران هنوز به طور کامل معرفی نشده همه سر در گمند و هنوز براشون جا نیافتاده . . .
اینم اطلاعات کاملتر در مورد مهندسی مدیریت پروژه:
نکاتی چند در مورد این رشته :
۱.این رشته کاملا جدید می باشد و این سومین سالی است که به ایران وارد شده است.
۲ . فقط دانشگاه پیام نور این رشته را ارائه می دهد و دانشگاه های دولتی و آزاد این رشته را ندارند.
۳.مهندسی مدیریت پروژه با مدیریت پروژه کاملا متفاوت می باشد.
مهندسی مدیریت پروژه :
از نگاه مهندسی به تمام پروژه ها می باشد و در واقع زیر شاخه ای از عمرا ن می باشد که تمام دروس تخصصی عمران همچون استاتیک - مقاومت مصالح - تحلیل سازه ۱ و مکانیک سیالات بتن و فولاد و نقشه کشی و مهندسی ارزش و . . . را دارا می باشد.
-.
ولی مدیریت پروژه :
از نگاه مدیریت با قضایا روبه رو می شود و در واقع همانند مدیرت بازرگانی و مدیریت دولتی و . . . می باشد.
-دانشگاه دولتی این رشته را داراست.

مهندسی مدیریت پروژه تلفیق علم،هنر و فن است و به منظور آموزش برای انجام فقالیتهای آماده سازی،نظارت و اجرای پروژه به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است.ویژگی اصلی تخصصی مهندسی مدیریت پروژه،ماهیت بین رشته ای آن است.این رشته تلفیقی از رشته های عمران،صنایع و مدیریت میباشد.پیشتر از این بازنگری در رشته های دانشگاهی بر مبنای نیازهای اجتماعی بازار کار و تحولات علمی در ماده 49 برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی جای داده شد و توسعه علوم میان رشته ای در دستور کار دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به عنوان 1 ضرورت مطرح گردید.دانشگاه پیام نور نیز به عنوان 1 نهاد علمی آموزشی توجه خود را به این معطوف ساخت و رشته مهندسی مدیریت پروژه را به عنوان 1 تخصص بین رشته ای با کاربری بالا در رفع نیازهای اجرایی -مدیریتی پروژه های عمرانی کشور طرح ریزی نمود.
سابقه این رشته درداخل و خارج کشور :
سابقه وجود این رشته در دانشگاههای داخل و خارج از کشور در زمان حاضر در مقطع کارشناسی ارشد،تحت عنوان رشته مهندسی و مدیریت ساخت در دانشگاههای امیرکبیر-علم و صنعت و در دپارتمان مهندسی عمران ارائه میشود.در دانشگاههای خارج از کشور رشته مهندسی مدیریت پروژه با عنوان مهندسی و مدیریت ساخت در مقطع کارشناسی ارشدو دکترا میتوان بهدانشگاه های ذیل اشاره کرد:
erkeley university
stanford university
georgia institute of technology
toronto university
purdue university
تدوین دروس و سر فصلهای واحدهای درسی به ترتیبی است که فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه توانایی ادامه تحصیل در رشته های زیر را دارا میباشند.
رشته صنایع در گرایشهای:مدیریت سیستم و بهره وری-سیستمهای اقتصادی و اجتماعی.و اکثر گرایش های عمران
تواناییهای فارغ التحصیلان مهندسی مدیریت پروژه:
1-تسلط بر دانش حقوقی پروژه ها 2-تسلط بر مقررات ملی ساختمانی و آئین نامه های اجرایی 3-آشنایی با امور مالی و حسابداری پروژه 4-طراحی اجرائی و نظارت بر اجرای پروژه 5-تسلط بر انجام هماهنگی بین عوامل پروژه 6-شناخت موثر از مصالح و ماشین آلات 7-آشنایی با مقررات اداری مرتبط 8-ایجاد دیدگاه مبتنی بر اخلاق 9-مهندسی در اجرای پروژه 10-توانایی نقشه خوانی مهندسی 11کسب دید عمیق از ایمن سازی کارگاه ساخت
پتانسیلهای شغلی مهندسی مدیریت پروژه:
الف-تخصص اجرا:
-اجرای انواع سازه های بتنی
-اجرای سازه های بنایی
-اجرای سازه های فلزی
-اجرای مقاوم سازی ابنیه
-اجرای سالنهای صنعتی و سوله ها
-نقشه برداری و عملیات مرتبط
-اجرای تخصصی پلها
-متره و برآورد(دستی و کمپیوتری)
-اجرای سازه های آبی
-اجرای راهسازی و روسازی
-طرح معماری ساختمانهای مسکونی و تجاری ساده
ب-تخصص نظارت:
-نظارت بر ساخت انواع سازه های بتنی،بنایی و فلزی
ج-تخصص مدیریت:
-مدیریت پروژه های بزرگ
-مدیر کنترل پروژه
-اجرای مهندسی ارزش
-مدیریت امور پیمان و قرارداد
-مدیریت مالی و حسابداری
-مدیریت بحران
-داوری و حل اختلافات پروژه های عمرانی
-ممیزی انرژی و مدیریت مصرف انرژی
-مهندسی و مدیریت ایمنی
همچنین با توجه به پیشبینی جایگاه مهندسی مجری در قانون نظام مهندسی و نظر به تامین دروس لازم جهت ارائه به کمیسیون هم ارزی رشته ها زمینه احراز اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه فراهم میباشد.(برای موفقیت در این رشته باید ریاضیات و زبان قوی باشد.
 

kurdse7en

عضو جدید
آشنایی با رشته مهندسی مدیریت پروژه

آشنایی با رشته مهندسی مدیریت پروژه

نکاتی چند در مورد این رشته :
۱.این رشته کاملا جدید می باشد و این سومین سالی است که به ایران وارد شده است.
۲ . فقط دانشگاه پیام نور این رشته را ارائه می دهد و دانشگاه های دولتی و آزاد این رشته را ندارند.
۳.مهندسی مدیریت پروژه با مدیریت پروژه کاملا متفاوت می باشد.
مهندسی مدیریت پروژه :
از نگاه مهندسی به تمام پروژه ها می باشد و در واقع زیر شاخه ای از عمرا ن می باشد که تمام دروس تخصصی عمران همچون استاتیک - مقاومت مصالح - تحلیل سازه ۱ و مکانیک سیالات بتن و فولاد و نقشه کشی و مهندسی ارزش و . . . را دارا می باشد.
-.
ولی مدیریت پروژه :
از نگاه مدیریت با قضایا روبه رو می شود و در واقع همانند مدیرت بازرگانی و مدیریت دولتی و . . . می باشد.
-دانشگاه دولتی این رشته را داراست.

مهندسی مدیریت پروژه تلفیق علم،هنر و فن است و به منظور آموزش برای انجام فقالیتهای آماده سازی،نظارت و اجرای پروژه به ویژه پروژه های عمرانی طرح ریزی شده است.ویژگی اصلی تخصصی مهندسی مدیریت پروژه،ماهیت بین رشته ای آن است.این رشته تلفیقی از رشته های عمران،صنایع و مدیریت میباشد.پیشتر از این بازنگری در رشته های دانشگاهی بر مبنای نیازهای اجتماعی بازار کار و تحولات علمی در ماده 49 برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی جای داده شد و توسعه علوم میان رشته ای در دستور کار دانشگاهها و موسسات آموزش عالی به عنوان 1 ضرورت مطرح گردید.دانشگاه پیام نور نیز به عنوان 1 نهاد علمی آموزشی توجه خود را به این معطوف ساخت و رشته مهندسی مدیریت پروژه را به عنوان 1 تخصص بین رشته ای با کاربری بالا در رفع نیازهای اجرایی -مدیریتی پروژه های عمرانی کشور طرح ریزی نمود.
سابقه این رشته درداخل و خارج کشور :
سابقه وجود این رشته در دانشگاههای داخل و خارج از کشور در زمان حاضر در مقطع کارشناسی ارشد،تحت عنوان رشته مهندسی و مدیریت ساخت در دانشگاههای امیرکبیر-علم و صنعت و در دپارتمان مهندسی عمران ارائه میشود.در دانشگاههای خارج از کشور رشته مهندسی مدیریت پروژه با عنوان مهندسی و مدیریت ساخت در مقطع کارشناسی ارشدو دکترا میتوان به دانشگاه های ذیل اشاره کرد:
erkeley university
stanford university
georgia institute of technology
toronto university
purdue university
تدوین دروس و سر فصلهای واحدهای درسی به ترتیبی است که فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه توانایی ادامه تحصیل در رشته های زیر را دارا میباشند.
رشته صنایع در گرایشهای:مدیریت سیستم و بهره وری-سیستمهای اقتصادی و اجتماعی.و اکثر گرایش های عمران
تواناییهای فارغ التحصیلان مهندسی مدیریت پروژه:
1-تسلط بر دانش حقوقی پروژه ها 2-تسلط بر مقررات ملی ساختمانی و آئین نامه های اجرایی 3-آشنایی با امور مالی و حسابداری پروژه 4-طراحی اجرائی و نظارت بر اجرای پروژه 5-تسلط بر انجام هماهنگی بین عوامل پروژه 6-شناخت موثر از مصالح و ماشین آلات 7-آشنایی با مقررات اداری مرتبط 8-ایجاد دیدگاه مبتنی بر اخلاق 9-مهندسی در اجرای پروژه 10-توانایی نقشه خوانی مهندسی 11کسب دید عمیق از ایمن سازی کارگاه ساخت
پتانسیلهای شغلی مهندسی مدیریت پروژه:
الف-تخصص اجرا:
-اجرای انواع سازه های بتنی
-اجرای سازه های بنایی
-اجرای سازه های فلزی
-اجرای مقاوم سازی ابنیه
-اجرای سالنهای صنعتی و سوله ها
-نقشه برداری و عملیات مرتبط
-اجرای تخصصی پلها
-متره و برآورد(دستی و کمپیوتری)
-اجرای سازه های آبی
-اجرای راهسازی و روسازی
-طرح معماری ساختمانهای مسکونی و تجاری ساده
ب-تخصص نظارت:
-نظارت بر ساخت انواع سازه های بتنی،بنایی و فلزی
ج-تخصص مدیریت:
-مدیریت پروژه های بزرگ
-مدیر کنترل پروژه
-اجرای مهندسی ارزش
-مدیریت امور پیمان و قرارداد
-مدیریت مالی و حسابداری
-مدیریت بحران
-داوری و حل اختلافات پروژه های عمرانی
-ممیزی انرژی و مدیریت مصرف انرژی
-مهندسی و مدیریت ایمنی
همچنین با توجه به پیشبینی جایگاه مهندسی مجری در قانون نظام مهندسی و نظر به تامین دروس لازم جهت ارائه به کمیسیون هم ارزی رشته ها زمینه احراز اخذ پروانه اشتغال به کار مهندسی برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی مدیریت پروژه فراهم میباشد
www.pme-pnu.blogfa.com
 
  • Like
واکنش ها: fjel

sh_pmb

عضو جدید
سلام من دانشجوی رشته مهندسی مدیریت پروژه هستم اگر دوست داشتید بیایید صحبت کنیم !
 

mechvacr

عضو جدید
نقل قول از : kurdse7en
۲ . فقط دانشگاه پیام نور این رشته را ارائه می دهد و دانشگاه های دولتی و آزاد این رشته را ندارند.


چطوریه که بخاطر نداشتن امکانات و بالانرفتن هزینه تاحالا هیچ رشته مهندسی در پیام نور وجود نداشته و حالا همین یک رشته اونم فقط در پیام نور ارائه میشه؟! :razz:
من که خیلی هارو میشناسم فقط برای فرار از سربازی رفتن دانشگاه پیام نور رشته های آبکی . الانم نه سرکلاسا میرن نه تحقیقی نه درسی، خودشونم میگن ما به همه چی شبیهیم غیر از دانشجو.
حالا این قضیه مهندسی پروژه تو پیام نور خیلی مشکوکه چون تاحالا پپیام نور در رشته های فنی حرفی برای گفتن نداشته و مدرکش در اولویته چهارم پنجم از لحاظ در زمینه کاری.
سرفراز باشید
 

saboo

عضو جدید
شرایط و ویژگی های رشته مهندسی مدیریت پروژه

شرایط و ویژگی های رشته مهندسی مدیریت پروژه

اگر اطلاعاتی درباره رشته مهندسی مدیریت پروژه ها دارید لطفاً برایم به صورت پیام بفرستید. متشکرم

در زمان حاضر در مقطع کارشناسی ارشد،تحت عنوان رشته مهندسی و مدیریت ساخت این دوره در دانشگاه های صنعتی امیر کبیر تهران علم و صنعت و در دپارتمان مهندسی عمران ارائه می شود .
پذریش دانشجو در مقطع کارشناسی و در رشته مهندسی مدیریت پروژه دانشگاه پیام نور از طریق آزمون سراسری و نیز آزمون فراگیر می باشد. دانش آموزانی که مقطع پیش دانشگاهی خود را به اتمام رسانده اند می توانند این رشته را به عنوان رشته دانشگاهی مورد نظر خود انتخاب نمایند.
40واحد درسی همچون دیگر رشته های مهندسی در این رشته جای داده شده است . دسته بندی دروس زیر این واحد ها را نشان میدهد .

-عمومی 21 واحد

-مهارتی 8 واحد

-یه و تکمیلی 48 واحد

-تخصصی 51 واحد

-اختیاری 12 واحد
 

nasimane

عضو جدید
لز دوستانی که تو دانشگاه پیام نور مشهد مهندسی مدیریت پروژه با مدیریت اجرایی می خونن چند تا سوال داشتم؟
1.خیلی رشته تون سخته؟2.استادا نمره چه جوری میدن؟3.رتبه تون تو کنکور چند بوده؟
:)
 

s_moradi80

عضو جدید
سلام. من فارغ التحصیل کارشناسی رشته مهندسی صنایع هستم و می خوام مهندسی مدیریت پروژه بخونم ولی نمی دونم دانشگاه پیام نور واحدهایی رو که گذروندم رو چه جوری تطبیق می ده. لطفاً اگه اطلاع دارید راهنماییم کنید.
 

nasrin f

عضو جدید
:)سلام خدمت همه دوستان
دوست عزیزیه چیزی بهت بگم اگه به چیزی که میخونی علاقه داشته باشی همشون اسونه.این رشته هم چندان سخت نیست ولی چون میخواهین هم زمان دوتا رشته رو باهم بخونین کمی کارو سخت میکنه یعنی واقعا یه همت والاییو میخواد...
بعضی از منابع که بهمون تدریس میشه اینا هستند:استاتیک(مریام/گرایک)-مقاومت مصالح-هیدرولیک-استانداردهای مدیریت پروژه-اقتصاد مهندسی -مدیریت مهندسی -نقشه کشی-امارو احتمال-مبانی مهندسی برق-فیزیک1و2-ریاضی1و2-مدیریت وکنترل پروژه-معادلات دیفرانسیل-معماری وشهرسازی-برنامه سازی رایانه...
 
بالا