اصــول طراحـــــی اولیـه محصــول

DDDIQ

مدیر ارشد
در زمینه طراحی محصول، توانایی به تصویر کشیدن ایده ها با استفاده از روش های موثر دیداری مثل کشیدن طرح اولیه، درها را به سوی برقراری ارتباط بهتر و کارآمد تر بین طراح و مشتری می گشاید. طراحان به این موضوع پی برده اند که استفاده از طرح اولیه یا طرح کلی یک راه موثر برای سرعت بخشیدن به پیشرفت ایده ها و تفکرات در دنیای واقعی است.
گاهی اتفاق می افتد که یک طرح اولیه بیش از کلمات مبین هدف و برنامه ای است که طراح قصد انجام آن را دارد و شما با درک مفهوم طرح بیشتر از آن لذت می برید. طرح های کلی اولیه برای طراحانی که به صورت گروهی کار می کنند ایده بسیار خوبی است. این طرح ها با سرعت و به سهولت ایده کلی را به دیگران منتقل می کند.


در این مقاله راهکارهای اصولی برای کشیدن طرح اولیه محصولات معرفی شده اند که می تواند برای طراحانی که وارد عرصه طراحی محصول شده اند بسیار مفید باشد. این چند گام مهم به شما نشان خواهد داد که رسیدن به مهارت در زمینه کشیدن طرح اولیه یک محصول کار سختی نیست.


شما باید آن محصول را دوست داشته باشید
ماهر شدن در یک کار، نیاز به تلاش و زمان زیادی دارد و این امر در مورد کشیدن طرح اولیه محصولات نیز صدق می کند. مهم ترین نکته ای که باید قبل از شروع یک طرح اولیه بدانید این است که بدانید واقعا به آن موضوع علاقمند هستید. شما باید وقتی مداد یا خودکار را درست می گیرید واقعا احساس لذت و هیجان کنید. گاهی، تنها علاقمند بودن به طراحی باعث می شود که شما روزها و هفته ها وقت خود را صرف این کار کنید.

مواد و تجهیزات
کار طراحان محصول بستگی به موادی دارد که برای کشیدن طرح اولیه خود از آن استفاده می کنند. با انتخاب تجهیزات مناسب می توانید ایده خود را به بهترین وجه ممکن بیان کرده و یک ارتباط کاملا موثر با مشتری خود برقرار کنید. برای کشیدن یک طرح فوق العاده حتما نیازی به خرید مواد گران قیمت نیست. طراحان حرفه ای حتی با یک ماژیک می توانند آثار هنری خلق کنند که با دیدن آنها نفس در سینه بیننده حبس می شود. یکی از ابزارهای اولیه و اساسی داشتن سه ماژیک خاکستری است که هر یک باید به مقدار 20% تفاوت سایز با یکدیگر داشته باشند. برای مثال ماژیک های 10% و 30% و 50%. همچنین داشتن سه ماژیک با رنگ های اصلی- زرد، آبی و قرمز- نیز ضرری ندارد. اگر بودجه شما اجازه می دهد در کنار آنها، می توانید ماژیک هایی با رنگ های ثانویه مثل ماژیک سبز و یا نارنجی را نیز تهیه کنید. خرید ماژیک مشکی را فراموش نکنید. رایج ترین مارک های ماژیک برای کشیدن طرح اولیه Copic Markers و Prismacolor markers و Letraset markers هستند. شما به تعدادی خط کش و تعدادی خودکار که گوی نوک آن چرخنده باشد نیز نیاز دارید. بهترین چیز این است که خودتان آنها را امتحان کرده و بهترین خودکار را که مطمئنید برای کار شما مناسب است انتخاب کنید.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات مورد نیاز برای کشیدن طرح اولیه اینجا کلیک کنید.


تهیه یک دفترچه چرکنویس
به اطراف خود نگاه کنید و هر آنچه را که می بینید نقاشی کنید. برای این کار از خودکار استفاده کنید، چون خودکار قابل پاک شدن نیست و به همین دلیل شما مجبور می شوید از یک صفحه جدید استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هر چیزی که شما طراحی می کنید باید به همین شکل باقی بماند نه اینکه ویرایش شود. شما همیشه می توانید به صفحه بعد رفته و طراحی را شروع کنید. به زودی شما متوجه خواهید شد که شما کار طراحی را خود به خود آغاز می کنید بدون اینکه زیاد به آن فکر کنید. البته لزوما این کتابچه گیج کننده و پیچیده نیست.

پرسپکتیو چیست؟
برای کشیدن طرح های کلی که بیشتر به واقعیت نزدیک باشند، مهم ترین چیز این است که بدانید پرسپکتیو چیست و چگونه از آن استفاده می شود. یک نقاشی پرسپکتو خوب نقاشی است که زمانی که بیننده به ان نگاه می کند احساس کند در حال نگاه کردن به یک عنصر واقعی است. در فرهنگ لغت پرسپکتیو به معنای باز تولید یک عنصر سه بعدی که در یک سطح دوبعدی قرار داده شده است. نقاشی پرسپکتیو انواع مختلفی دارد: پرسپکتیو یک نقطه ای، دو نقطه ای و سه نقطه ای. پرسپکتیو سه نقطه ای متدوال ترین نوع پرسپکتیو در کشیدن طرح های اولیه است، چون تصورات کلی محصول را به صورت خوانا و واضح ایجاد می کند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرسپکتیو و نحوه استفاده از آن اینجا کلیک کنید.


وضعیت قرارگیری مناسب یک مداد
یکی از رموز کسب مهارت و توانایی در کشدن خطوط مستقیم طولانی، نحوه نگه داشتن مداد و یا خودکار در دست است. معمولا اولین مهارتی که طراحان مبتدی باید آن را کسب کنند، یادگیری نحوه کشیدن خطوط مستقیم بدون استفاده از خط کش است. اگر هنگام نقاشی از مچ دست استفاده کنید تنها می توانید خطوط کوتاه و ناهموار رسم کنید، اما با آرنج شما قادر خواهید بود خطوط طولانی و همواری رسم کنید.

با اشکال هندسی، هندسه ساده شروع کنید
کسی از شما انتظار ندارد همین حالا یک اثر هنری خارق العاده طراحی کنید. در ابتدا، روی کشیدن اشکال ساده ای مثل مربع، مستطیل، دایره و مثلث کار کنید. ممکن است بپرسید چرا باید وقت مان را با این کار تلف کنیم در حالی که بیشتر محصولات از اشکال پیچیده ای ساخته می شوند؟ جواب این است که همه چیز قابل تفکیک به اشکال ساده است. برای مثال یک iPod از دو مستطیل و دو دایره تکشیل شده است.

انواع طراحی اولیه
طراح های فرایندی: هدف اصلی در این نوع طراحی فهم یک وظیفه است و تمرکز بیشتر روی مورد آزمایش قرار دادن مشکلات و تجزیه و تحلیل مباحثات است.
طراحی های خیال پردازانه: طرح های اولیه که توسط طراحان رسم می شود ایده ای قابل ارتقا از یک محصول است. کلی و بدون جزییات.
طراحی های تشریحی: این طرح ها برای توضیح عملکرد، شکل و ساختار یک طرح مفهومی طراحی می شود. طرحی که به مشتری ارائه می شود از این نوع است. قابل خواندن برای هر کس.
طراحی های متقاعد کننده: این طرح ها معمولا با استفاده از نرم افزارهای دیجیتالی مثل برنامه های CAD، فتوشاپ و غیره طراحی می شوند. با جزییات کامل و رنگی، برای تحت تاثیر قرار دادن مخاطب و فروش یک طرح مفهومی.
برای کسب اطلاعات بیشترر در مورد انواع طراحی های اولیه اینجا کلیک کنید.


سایه ها
سایه در قسمت هایی ایجاد می شود که شئ مانع عبور نور می شود. قبل از ایجاد سایه باید جهتی را که منبع نور از آنجا وارد می شود را انتخاب کنید. اساسا دو نوع سایه وجود دارد که کشیده می شوند- نور خورشید و سایه های پراکنده(Cast shadows). یک سایه پراکنده باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتواند شکل و شئ را قوت ببخشد، اما در طرح اولیه نباید دقیقا خود شئ اصلی باشد. این سایه همچنین باعث عمق بخشیدن به طرح شما می شود. آن را ساده و سریع نقاشی کنید. اگر نتیجه بدست آمده خوب بود و شئ اصلی هنوز کانون توجه است، مطمئن باشید که کارتان را به خوبی انجام داده اید.
برای دست یابی به توضیحات تکنیکی ساخت سایه ها اینجا کلیک کنید.

اهمیت جزییات
با افزودن جزییات به طرح اولیه، می توانید اطلاعات ضروری را در اختیار مشتری و سایر طراحان قرار دهید. جزییات می توانند سایز کلی یک شئ را نشان دهد. همچنین، نمای واقعی تری از محصولی که در حال طراحی آن هستید به نمایش می گذارد. این ها جزییات هستند که با کنار هم قرار گرفتن یک قطعه کامل را بوجود می آورند. زمانی را صرف بررسی و کند و کاو در ساختار ابزار و اشیایی کنید که هر روز با آنها سرو کار دارید. آیا دکمه دارند، سعی کنید بفهمید چرا قسمت های خاصی از آن با فلز ساخته شده است.
برای درک بهتر اهمیت جزییات و دیدن نمونه عینی به collection of motorcycle sketches مراجعه کنید.


مبالغه کردن در شکل و فرم
کشیدن طرح کلی از یک ایده ذهنی بر این فرض استوار است که یک نمونه عینی از محصول را به کاربر نشان دهد. این یعنی برای نشان دادن بهترین مشخصه ها و ویژگی های محصول، جزییات اغلب اغراق آمیز هستند. عناصر به خودی خود توصیف کننده محصول هستند و به همین دلیل است که باید در سایزهای بزرگی طراحی شوند تا روی جزییات تاکید بیشتری شود. حتی در کارتون هایی که هر روز تماشا می کنید اغلب بینی ها، گوش ها و لب ها بزرگ هستند، چون این جزییات مشخصه بارز و منحصر به فرد یک شخصیت هستند.

منبع
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
10 اصل طراحی خوب یک محصول از دید دیتر رمس

10 اصل طراحی خوب یک محصول از دید دیتر رمس

[h=1]Dieter Rams: ten principles for good design[/h]
در دهه 80 میلادی، Dieter Rams درباره وضعیت جهان اطراف خود نگران بود "یک پریشانی غیر قابل درک از صداها، رنگ ها و فرم ها." با علم به اینکه خود او در چنین جامعه ای فعال بود از خود پرسید که آیا طراحی های خود من خوب هستند؟از آنجایی که کیفیت طراحی به طور متناهی و دقیق قابل اندازه گیری نیست، او تصمیم گرفت تا 10 اصل مهم را که یک طراحی خوب را می ساختند بیان نماید.(این 10 اصل گاهی با نام 10 فرمان در طراحی نیز شناخته می شوند.) این 10 اصل عبارتند از:

Vitsœ’s designer, Dieter Rams
Photograph by Abisag Tüllmann



طراحی خوب نوآورانه است

امکانات برای نوآوری به هر طریقی نمرده است. پیشرفت های تکنولوژی همواره فرصت های جدیدی را برای طراحی نوآورانه ایجاد می کند. اما خود طراحی نوآورانه درکنار تکنولوژی گسترش می یابد و هیچوقت نمی تواند خاتمه یابد. TP 1 radio/phono combination,
1959, by Dieter Rams for Braun

طراحی خوب محصول را کارآمد می کند

محصولات خریده می شوند تا استفاده شوند. باید نیازهای خاصی را برطرف نمایند، نه تنها از لحاظ عملکردی، بلکه همینطور از لحاظ روانشناسی و زیبایی شناسی. طراحی خوب روی کارآمد بودن یک محصول تاکید می کند در حالیکه از هرچیزی که ممکن است از آن بکاهد صرف نظر کند.
MPZ 21 multipress citrus juicer,1972, by Dieter Rams andJürgen Greubel for Braun​

طراحی خوب زیباست

کیفیت زیبایی یک محصول به اندازه کارآمد بودن آن اهمیت دارد زیرا محصولاتی که ما هرروز استفاده می کنیم روی شخصیت، آرامش و سلامتی ما تاثیر می گذارند، اما تنها اشیایی که خوب ساخته شده باشند می توانند زیبا باشند.
RT 20 tischsuper radio,1961, by Dieter Rams for Braun​
طراحی خوب محصول را قابل فهم می کند

طراحی خوب ساختار محصول را واضح می کند، حتی آن را گویا می نماید. در حالت ایده آل طراحی خوب باعث می شود محصول خودش را شرح بدهد.
T 1000 world receiver,1963, by Dieter Rams for Braun​

طراحی خوب متواضع است

محصولاتی که یک هدف را پوشش می دهند مانند ابزارآلات هستند. آن ها اشیاء دکوراتیو و یا یک اثر هنری تلقی نمی شوند. بنابراین طراحی این محصولات باید خنثی و مهار شده باشد تا فضا را برای استفاده کاربر باز بگذارند.
Cylindric T 2 lighter,1968, by Dieter Rams for Braun​

طراحی خوب صادقانه است

یک طراحی خوب محصول را نوآورانه تر، قدرتمند تر یا با ارزش تر از چیزی که هست نشان نمی دهد. سعی نمی کند تا به مشتری وعده های عمل نشدنی بدهد. L 450 flat loudspeaker,
TG 60 reel-to-reel tape
recorder and TS 45 control unit,
1962-64, by Dieter Rams for Braun

طراحی خوب با دوام است

طراحی خوب تنها مد روز نیست بنابراین هیچگاه کهنه و منسوخ نمی شود. برخلاف طراحی بر اساس مد روز چندین سال دوام می آورد، حتی در جامعه ی دمدمی مزاج امروزی.
620 Chair Programme,1962, by Dieter Ramsfor Vitsœ​

طراحی خوب تا جزییات آخرش کامل و منسجم است

هیچ چیزی نباید اختیاری و دلخواه باشد و یا به شانس سپرده شده باشد. توجه و دقت در فرایند طراحی نشانه احترام به کاربر است.
ET 66 calculator,1987, by Dietrich Lubsfor Braun​

طراحی خوب دوستدار محیط زیست است

دیزاین نقش مهمی را در حفظ محیط زیست ایفا می کند، از منابع طبیعی حمایت می کند و آلودگی فیزیکی و بصری را در طول چرخه عمر محصول به حداقل می رساند.











606 Universal Shelving System,1960, by Dieter Rams for Vitsœ​
طراحی خوب حداقل طراحی ممکن است

کمتر، اما بهتر. زیرا طراحی خوب روی جنبه های ضروری تمرکز می نماید و به محصول عوامل غیر ضروری را تحمیل نمی نماید. بازگشت به خالص بودن و سادگی.










L 2 speaker,1958, by Dieter RamsFor Braun​

منبع : vitsoe.com
 

Similar threads

بالا