موتور پلهاي چيست؟ Stepping or stop motor
موتور پلهاي رلوكتاس متغير يكي از موتورهاي پله تك پشتهاي Stack variable ميباشد كه هسته استاتور داراي شش قطب يا دندانه برجسته ميباشد روتور هم داراي چهار قطب است هر دو هسته روتور و استاتور از جنس فولاد نرم هستند. 13 دسته سيم پيچي آرايش داده شده است. هر دسته داراي دو كلاف است كه بصورت سري متصل شدهاند. يك دسته از سيم پيچها فاز ناميده ميشود. جريان از يك منبع تغذيه DC از طريق كليه III, II, I به سيم پيچها تأمين ميشود. در وضعيت (1)، از طريق جريان كليد I ، فاز I تحريك ميشود. شار مغناطيسي ناشي از تحريك در فاصله هوايي واقع ميشود، در وضعيت (1) دو قطب برجسته استاتور فاز I كه تحريك شدهاند با دو دندانه از چهار دندانه روتور همرديف هستند. اين حالت از نظر ديناميكي حالت تعادل است. هنگاميكه كليد 2 براي تحريك فاز 2 علاوه بر فاز يك بسته ميشود شار مغناطيسي در قطبهاي استاتور به وجود ميآيد. و گشتاور در جهت عكس ساعت ميگردد. CCW بعلت كشش (tension) در خطوط خميده ميدان مغناطيسي بوجود ميآيد و از اين رو روتور سرانجام به وضعيت 3 خواهد رسيد از اين رو روتور با يك زاويه ميچرخد كه زاويه پله (Step angle) خوانده ميشود كه در اين مورد ْ15 با انجام هر عمل سوئيچينگ است. اكنون اگر كليد 1 براي تخليه انرژي فاز 1 باز شود، روتور ْ15 ديگر براي رسيدن به وضعيت (4) حركت خواهد كرد.
پس موقعيت زاويهاي روتور را ميتوان بر حسب واحدهاي زاويه پله از طريق فرآيند سوئيچينگ كنترل كرد. امروزه سيگنالهاي سوئيچينگ توسط ICهاي ديجيتال يا ريز پردازنده بعنوان سوئيچهاي الكتريكي در درايويك موتور پلهاي توليد ميشوند.
موتور پلهاي يك موتور الكتريكي است كه ورودي الكتريكي ديجيتال را به يك حركت مكانيكي تبديل ميكند. در مقايسه با ديگر ادواتي كه ميتوانند اعمال مشابه يا سكاني را انجام دهند، سيستم كنترلي كه از يك موتور پلهاي بهره ميبرد داراي چندين مزيت مشخص بترتيب زير است:
1- معمولاً به هيچ فيدبكي براي كنترل موقعيت (position) يا كنترل سرعت نياز نميباشد.
2- خطاي موقعيت جمع ناپذير (non-cumulative) است.
3- موتورهاي پلهاي با تجهيزات ديجيتال مدرن سازگاري هستند.
با اين دلايل انواع كلاسهاي مختلف موتورهاي پلهاي در لوازم جانبي كامپيوتر، دستگاههاي خودكار و سيستمهاي مشابه بكار رفتهاند.