استفاده از نور خورشید برای تصفیه فاضلاب

sokoot.assa

عضو جدید
استفاده از نور خورشید برای تصفیه فاضلاب



می‌توان با ریختن آب غیر قابل آشامیدن در یک بطری شفاف پلاستیکی و تکان دادن آن برای چند ثانیه، و سپس قرار دادن آن در معرض نور مستقیم آفتاب برای شش ساعت، آن را پاک و قابل آشامیدن کرد.

به گزارش سرویس علم و فن آوری پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری اقتصادی ایران، استفاده از نور فرابنفش برای ضدعفونی کردن آب در تصفیه‌خانه‌ها، سابقه‌ای طولانی دارد. در روش‌های معمول عفونت‌زدایی آب، با تاباندن متناوب پرتو فرابنفش به آب، DNA ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر میکروب‌های بیماری‌زا از بین رفته و آبی سالم و قابل آشامیدن تولید می‌شود. پرتو فرابنفش موجود در نور آفتاب نیز می‌تواند همین خاصیت را داشته باشد، به نحوی که می‌توان با ریختن آب غیر قابل آشامیدن در یک بطری شفاف پلاستیکی و تکان دادن آن برای چند ثانیه، و سپس قرار دادن آن در معرض نور مستقیم آفتاب برای شش ساعت، آن را پاک و قابل آشامیدن کرد.
شرکت آلمانی KACO که متخصص در زمینه کاربرد‌های انرژی خورشیدی است، یک سیستم مکانیزه و صنعتی تصفیه و پالایش خورشیدی آب طراحی کرده که قادر به گند‌زدایی و حذف آلاینده‌های شیمیایی موجود در آب است. این سیستم برای نخستین بار در مرکز هوافضای آلمان، برای تصفیه آب مورد استفاده برای خنک کردن موتور‌های غول‌پیکر این مرکز به کار گرفته شده است. آب استفاده شده برای خنک کردن این موتور‌ها، آلوده به ذرات سوخت راکت‌ها و مواد تولید شده به واسطه اشتعال سوخت موشک‌ها بوده و تصفیه و پالایش آن بسیار دشوار است. به کارگیری این سیستم و استفاده از پرتو فرابنفش خورشید، موجب تسریع و تسهیل فرایند گند‌زدایی این آب‌ها شده است.به طور کلی سیستم طراحی شده توسط KACO در دو شکل قابل پیاده‌ شدن و اجراست: یکی برای تصفیه آب‌های به شدت آلوده و کثیف، و دیگری برای تصفیه آب‌های تا حدودی آلوده. برای تصفیه فاضلاب‌های صنعتی شبیه آن‌چه در مرکز هوافضای آلمان مورد نیاز است، از سولفات آهن به عنوان کاتالیزور استفاده می‌شود که با مقدار کمی پیروکسید هیدروژن و اسید سولفوریک ترکیب شده و در مرحله بعدی، فاضلاب آلوده را از طریق لوله‌های شیشه‌ای شفاف به داخل یک راکتور خورشیدی 49 متری پمپاژ می‌‌کند. پس از یک سری واکنش‌های شیمیایی، آهن به پیروکسید هیدروژن واکنش نشان داده و تشکیل رادیکال‌های هیدروکسیل می‌دهد که نابود‌کننده مولکول‌های آلوده است. در مرحله بعد، اسید سولفوریک و اکسید آهن اضافه شده به آب از آن جدا شده و آب پاک قابل شرب یا هدایت شدن به رودخانه یا دریا به دست می‌آید.برای تصفیه آب‌های کمتر آلوده، از همین سیستم و تجهیزات به استثنای لوله‌های شیشه‌ای شفاف استفاده می‌شود. در این موارد، به جای این نوع لوله‌ها از لوله‌های پوشیده شده با دی‌اکسید تیتانیوم که دارای خاصیت نیمه رسانایی است استفاده می‌شود. در این سیستم‌، الکترون‌ها که دارای بار منفی هستند، از ساختار کریستالی خود خارج شده و دارای بار مثبت موجود در اطراف کریستال‌ها می‌شوند. سپس الکترون‌های دارای بار مثبت از منطقه‌ای که تحت تابش پرتو فرابنفش قرار دارد عبور کرده، ذرات آلودة چسبیده به آن جدا می‌شود و آب خروجی سیستم قابل آشامیدن خواهد بود.براساس گفته‌های طراحان این سیستم در شرکت KACO، سیستم سولفات آهن قادر به تصفیه 4500 لیتر فاضلاب صنعتی در هر ساعت است و کارایی آن در صورت آفتابی بودن هوا و افزایش تابش پرتو فرابنفش خورشید، افزایش نیز می‌یابد. از دیگر نکات جالب در مورد این سیستم آن‌که تمام بخش‌های برقی آن اعم از پمپ‌ها و موتور‌های مولد نیرو، به صورت خورشیدی شارژ شده و راه‌اندازی می‌شود که این مسئله موجب شده تا سیستم طراحی شده توسط شرکت KACO، یک سیستم سبز، ارزان و پاک محسوب شود.
 

عطیه 67

عضو جدید
جالبه ها!
اگر ما هم بتونیم تو ایران خودمون این طرحو پیاده کنیم کلی تو انرزی صرفه جویی کردیم تازه از خورشید این منبع پایدار هم استفاده بهینه کردیم!
ممنون دوست عزیز
 
بالا