اسب بی بخار!

اثفیان

عضو جدید
در تبدیل واحدها داریم که انرژی هر اسب بخار در یک ساعت برابر است با 2545BTU و هر تن تبرید برابر است با 12000BTU که انرژی داده شده به یک تن یخ صفر درجه برای تبدیل به آب صفر درجه است. بنابراین نزدیک به 5 اسب بخار انرژی لازم است تا این تبدیل یخ به آب برای هر تن تبرید صورت گیرد. از سوی دیگر در بازار و حتی در بین مهندسان یک تن تبرید را تقریبا یک اسب میگیرند. بنا به محاسبهء پیشین هر تن تبرید نزدیک به 5 اسب شد آیا اسب بازاری قوی است یا اسب محاسباتی بی بخار شده است؟!
 

اثفیان

عضو جدید
پرسشی که شما در آنجا مطرح کردی چیزی است که بارها مسئله اش حل شده و حتی کتاب نیز برایش چاپ گردیده. اما پرسش بنده یک نکتهء زیرساختاری است که در همهء مسائل میتواند کاربرد داشته باشد. البته از دو حال خارج نیست: یا من درست درک نکردم و پرسشم بیجا بوده و یا براستی آن اسب بخاری که میشناسیم بی بخار گشته است!!
 

mehdibande

عضو جدید
با سلام و تبریک سال نو

به نظر میاد شما دچار اشتباه کوچیکی شدید. همان طور که گفتید
در بازار و محاسبات دستی برای هر تن تبرید 1 اسب بخار توان برای کمپرسور در نظر میگیرند تا برودت مورد نیاز تامین شود و با توجه نکته ای که شما ذکر کردید (همان نسبت 5 برابر)راندمان بیش از صد درصد میشود که تقریبا 500 است و این نکته را هم میدانیم راندمان هیچ گاه بیش از صد درصد نیست و به همین دلیل است که در تبرید به جای راندمان از مفهوم دیگری به نام فاکتور عملکرد یا cop استفاده میشود که برابر است با میزان تبرید ایجاد شده تقسم بر کار کا انجام شده بر روی سیکل. که در سیستم های تاکمی رفت و برگشتی دوروبر 5 است.
 

Similar threads

بالا