از رشته ی Ict چه می دانید ؟

a67mir

عضو جدید
amir67_h_m@yahoo.com
امیر حسین ملکیان
دانشجوی رشته ی مخابرات _ ارتباط داده ها (ICT)
دانشگاه خیام مشهد

ICT

فن آوری اطلاعات و ارتباطات چيست ؟
در بخش اول اين مقاله به منظور آشنائی با ابعاد متفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات به طرح سوالاتی در اين رابطه پرداخته گرديد. در ادامه ، ضمن بررسی تفاوت بين " اطلاعات " و "دانش " ، به اين موضوع مهم اشاره گرديد که می توان اطلاعات را به منزله مواد اوليه توليد دانش در نظر گرفت . بين استفاده درست از اطلاعات و توليد دانش با توسعه ، ارتباط مستقيم و تنگاتنگی وجود دارد.
در بخش دوم با تمرکز بر روی فن آوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه تعاريف متفاوت، به بررسی زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، خواهيم پرداخت .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT )
تفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) با فن آوری اطلاعات ( IT ) ، چيست ؟ در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، دستگاه ها و فن آوری های ارتباطی دارای جايگاهی خاص بوده و از عناصر اساسی به منظور استفاده از مزايا و دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، محسوب می گردند. در ادامه با تعاريف متفاوت ICT ، بيشتر آشنا می شويم :

در اوايل سال 1990 به مجموعه سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه و صنايع مرتبط به آنان ، فن آوری اطلاعات ( IT ) گفته می شد. در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) ، تاکيد و محوريت بر روی جنبه ارتباطی می باشد ، بگونه ای که ارتباطات به منزله يک "بايد" مطرح بوده که فن آوری اطلاعات بدون وجود آن امکان ارائه سرويس ها و خدمات را دارا نمی باشد .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات،واژه ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و يا برنامه نظير: راديو ، تلويزيون ، تلفن ها ی سلولی ، کامپيوتر ، نرم افزار ، سخت افزارهای شبکه ، سيستم های ماهواره اری و نظاير آن اطلاق شده که سرويس ها ،خدمات و برنامه های متعددی به آنان مرتبط می گردد( کنفرانس از راه دور ، آموزش از راه دور) .

فن آوری اطلاعات وارتباطات اغلب در يک مفهوم و جايگاه خاص مورد بررسی کاربردی دقييق تر قرار می گيرد نظير : فن آوری اطلاعات وارتباطات در آموزش ، بهداشت ، کتابخانه ها و غيره .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، به مجموعه امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری ، شبکه ای و ارتباطی به منظور دستيابی مطلوب به اطلاعات ، گفته می شود .

همگرائی بين کامپيوتر و ارتباطات ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات را شکل می دهد .( پيوند بين کامپيوتر و بهره برداری از تمامی قابليت های آن خصوصا" پردازش و ذخيره سازی داده با امکانات متعدد ارتباطی ) .

با اين که تکنولوژی های مرتبط با کامپيوتر به نوعی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت ، ولی پتانسيل های گسترده آن پس از تحقق دو تحول عمده در سال 1980 بر همگان آشکار گرديد : تحول در صنعت نيمه هادی ها ( ترانزيستور ، مدارات مجتمع ، ميکرو تراشه ها ) ، کوچک و ارزان شدن کامپيوترها را به دنبال داشت . متعاقب اين تحول عظيم ، امکان استفاده از کامپيوتر در ابعاد بسيار گسترده و برای عموم کاربران، فراهم گرديد( کافی است به اطراف خود نگاهی داشته باشيم!) . دومين تحول عمده ، ارتباط کامپيوترها با يکديگر و بر پاسازی شبکه های کامپيوتری است . در ادامه با استفاده از فن آوری های متعدد مخابراتی و ارتباطی ، امکان اتصال و ارتباط بين شبکه های کامپيوتری ، فراهم گرديد .تحولات فوق ، زمينه انقلاب عظيم اطلاعاتی در عصر حاضر و ظهور فن آوری های متعدد اطلاعات و ارتباطات را ايجاد نموده است .

مهمترين ويژگی فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، نحوه ذخيره سازی ، پردازش و دستيابی به اطلاعات است .

به مجموعه فن آوری هائی که امکان ذخيره سازی ، پردازش ، ارائه و انتقال اطلاعات را از طريق محيط های انتقال فراهم می نمايد ، اطلاق می گردد.

فن آوری اطلاعات و ارتباطات به جايگاه برجسته اطلاعات ، دستگاههای ذخيره سازی و پردازش اطلاعات و دستگاههای انتقال و دستيابی به اطلاعات تاکيد دارد . بديهی است در اين راستا ، علاوه بر پتانسيل های مخابراتی ، رسانه هائی ديگر نظير راديو و تلويزيون نيز در فهرست وسايل ارتباطی ( کانال نشر و توزيع اطلاعات ) ، قرار خواهند گرفت . زير ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مرحله اول نيازمند وجود يک زيرساخت اطلاعاتی است که در آن تمامی دستگاهها و وسايل ارتباطی نظير تجهيزات مخابراتی ، راديو و تلويزيون قرار خواهند گرفت . زيرساخت اطلاعاتی به منزله فونداسيون زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، مطرح بوده که امکان ارائه سرويس ها و خدمات اطلاعاتی را با کيفت مطلوب ، فراهم می نمايد. بر همين اساس می توان فن آوری اطلاعات و ارتباطات را مشتمل بر سه بخش اساسی زير در نظر گرفت :

زيرساخت اطلاعات Information Infrastructure : II
فن آوری های اطلاعات Information Technologies : IT
کاربردهای اطلاعات Information Application : IA





زير ساخت اطلاعات ( II )
در زيرساخت اطلاعات ، هدف ايجاد و گسترش امکانات زير می باشد :
شبکه ها و سرويس های مخابراتی
تکنولوژی های انتقال
سوئيچينگ و روتينگ
دستيابی و عرضه
ارتباطات چند رسانه ای ( صوت ، تصوير )

شامل :
- شبکه های موبايل ، بدون کابل
- شبکه های فيبر نوری
- سيستم های ماهواره ای
- سيستم های سخن پراکنی
- ترکيب ( تلفيق) مخابرات با سيستم های چند رسانه ای
- ارتباطات محلی با سرعت بالا
- ارتباطات شهری ، منطقه ای و ملی با سرعت بالا


فن آوری اطلاعات ( IT )
در فن آوری اطلاعات ، موارد زير مورد توجه قرار می گيرد :
ذخيره سازی اطلاعات
پردازش و ارائه اطلاعات
سيستم ها ی عامل
زبان ها ی برنامه نويسی
مهندسی پروتکل ها
نرم افزارهای کاربردی

شامل :
- پروتکل های شبکه
- شبکه های ذخيره سازی داده
- فن آوری های رمزنگاری و امنيتی
- سخت افزار( کامپيوترهای شخصی ، سرويس دهندگان و ... )
- طراحی بانک های اطلاعاتی
- زبان های ارائه محتوا در وب نظير HTML,XML
- تشخيص و پيشگيری از حملات

کاربردهای اطلاعات ( IA )
در کاربردهای اطلاعات ، موارد زير مورد توجه قرار می گيرد :
ارائه خدمات
اشتراک دانش
مديريت عمومی
سرويس های اجتماعی
راه حل های تجاری
توليد و نشر محتوا

شامل :
- آموزش
- فرصت های اقتصادی و توليد درآمد
- توسعه روستائی
- بهبود سلامت شهروندان نظير استفاده از درمان راه دور
- امنيت و مونيتورينگ مسائل زيست محيطی
- مديريت اقتصادی و دولتی
- کتابخانه های الکترونيکی
- تجارت الکترونيکی
- بانکداری الکترونيکی
- آموزش الکترونيکی
- و ...

همانگونه که ملاحظه می شود برای هر يک از بخش های سه گانه در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، محدوده خاصی در نظر گرفته شده است ولی در عمل تعيين دقيق اين محدوده ، امری دشوار و گاها" غيرممکن است. مثلا" برنامه های نرم افزاری در بخش فن آوری اطلاعات قرار گرفته ولی امکان پياده سازی آنان در زير مجموعه کاربردهای اطلاعات ( IA ) نيز وجود خواهد داشت .همچنين ارتباطات چندرسانه ای در زير مجموعه زيرساخت اطلاعات ( II ) قرار گرفته شده اند ولی امکان پياده سازی برخی از ويژگی های مالتی مديا در زيرمجموعه فن آوری اطلاعات ( IT ) ، نيز وجود دارد.
علیرغم عدم وجود محدوده ای مشخص و شفاف برای هر يک از عناصر موجود در بخش های سه گانه زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، می توان با لحاظ نمودن وزن بکارگيری امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در هر يک از بخش ها ، به يک مرزبندی خاص دست يافت :

عناصر زيرساخت اطلاعات ( II ) ، نيازمند استفاده از تجهيزات و امکانات فيزيکی گسترده ای نظير سيستم های سوئيچينگ ، روتينگ ، شبکه ای گسترده از خطوط تلفن ثابت ، سيار و شبکه های رادئوئی ، می باشند . در اين رابطه و به منظورانجام عمليات و مديريت زيرساخت فيزيکی متشکل از عناصر و تجهيزات سخت افزاری ،می بايست از سخت افزار و نرم افزارهای متعددی استفاده شود. با طراحی و پياده سازی زيرساخت اطلاعات ( بستر ارتباطی ) ، امکان ارتباط دستگاههای مختلفی نظير تلفن های ثابت ، تلفن های سلولی ، دستگاههای بدون کابل ، کامپيوترهای شخصی و سرويس دهندگان به شبکه فراهم و آنان قادر به استفاده از سرويس ها و خدمات مختلفی می باشند.ارتباط با زيرساخت اطلاعاتی ( ارتباطی ) ممکن است مستقيما" (از طريق شبکه ايجاد شده) و يا با استفاده از تجهيزات خاصی نظير مودم، کارت های ISDN ، خطوط DSL و يا دستگاههای بدون کابل ، ايجاد گردد. معمولا" برای سنجش ميزان شکاف ديجيتالی بين جوامع فقير و ثروتمند ، به تنوع ، تعداد و کيفيت وسايل ارتباطی به زيرساخت ، استناد می گردد . بديهی است با فرض ايجاد زير ساخت اطلاعات ، بدون وجود دستگاههای ارتباطی ( از بعد کمی و کيفی) ، امکان استفاده مطلوب و بهينه از زير ساخت و درنهايت بهره مندی از دستاوردها و پتانسيل های ارائه شده در بخش های فن آوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعات ، وجود نخواهد داشت . دستگاههای ارتباطی ( نظير تلفن های ثابت ، سلولی ) به عنوان شرط لازم برای ورود به بزرگراه های اطلاعاتی مطرح می باشند. بديهی است تنوع ، کيفيت و مقرون به صرفه بودن دستگاههای ارتباطی ، گزينه های متعددی را به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی در اختيار متقاضيان ، قرار می دهد .امکان دستيابی آحاد جامعه به منابع اطلاعاتی ، يکی از عناصر اصلی سيا ست گذاری در زمان تعريف استراتژی توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در هر جامعه می باشد .





منتظر مقالات بعدی من در ضمینه رشته ی دانشگاهی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) باشید.

در صورت تمایل سوالات خودتان را در این ضمینه از طریق ایمیل به آدرس amir67_h_m@yahoo.com ارسال کنید تا جواگوی شما در اسرع وقت باشم .


متشکرم

 

فوکو

عضو جدید
تشکر

تشکر

مرسی
اسمشو شنیده بودم ولی چیزی نمی دونستم.
منتظر ادامه مطلب هستم;)
 

eehsan

عضو جدید
سلام
اگه میشه راجع به کارشناسی ict و اینکه کدوم دانشگاه ها دارن هم صحبت کنید
مرسی;)
 

ali-aghili

عضو جدید
با سلام ، آقا من دنبال کتاب های کنکور کاردانی به کارشناسی ICT (علمی کاربردی ) می گردم ، مخصوصاً شبکه های کامپیوتری و تکنولوژی مخابرات . از دوستانی که اطلاعاتی دارن خواهش می کنم ، راهنمایی کنند . یا علی . :smile:
 

majmaj

عضو جدید
قم کاشان وزنجان وقزوين واصفهان
البته بگم شيراز هم داره ولي پيشنهاد ميكنم بخونيد تا كارشناسي قم قبول شيد چون جديدا يك شهرك صنعتي به نام شهرك فناوري اطلاعات و ارتباطات در جاده تهران قم كه حدودا 5 كيلومتر تا قم فاصله داره، در حال ساخت هست از چند تا مهندس كه ميپرسيدم ميگفتن يه جاي خيلي پيشرفته و مجهز هست كه هم نقش آموزشي داره و هم موقعيت كاري زيادي توش هست.
 

mob

عضو جدید
کاردانی به کارشناسی رشته it رو جهاد دانشگاهی اهواز داره ؟

کسی خبر داره ؟

لطفا کمک کنید :cry:
 

soroush_66

عضو جدید
کسی این دانشگاه رو میشناسه

کسی این دانشگاه رو میشناسه

سلام من خانومم دانشگاه پویش قم تو این رشته قبول شده بعد تو نت هرچی میگردم یه اماری از این دانشگاه گیر بیارم پیدا نمی کنم
کسی هست امار بده بدرد بخور هست یا نه ؟:)
 

kooki.MSD

عضو جدید
سلام . آقای امیر اگه ممکنه عنوان کتاب هایی که خوندید رو بگید.
منم دانشجوی ICT هستم. نمی دونم چه کتاب هایی تو این رشته می تونه کمکی باشه برای بدست اوردن اطلاعات بیشتر تو این ضمینه. شما که تجربه ی خوندن کتاب ها رو دارید بهترین هاشو بگید ممنون می شم.
 

PPF

عضو جدید
بچه ها من یکی از مدرک هام مهندسی ICT هست که دانشگاه علمی کاربردی خوندم... و مدتیه فارغ التحصیل شدم...

اگر دوستانی هستن که قصد دارن به این رشته برن واقعا توصیه می کنم این رشته رو انتخاب کنن... چون جزء معدود رشته های به روز کشورمون هست که سیلابسش به روز و با توجه به نیازهای اطلاعاتی روز کشور تعریف شده... هرچند در این زمینه هنوز اساتید تخصصی خود ICT وجود نداره اما چون تلفیقی از دو رشته IT و مخابرات هست، اساتید این دو رشته تدریسش رو بر عهده دارن...

اوایل دانشجویی برای همه باید اسمشو توضیح می دادیم چون کسی نمیشناخت رشتمونو، اما حالا اکثرا این رشته رو می شناسن... تازگیها توی فرم های استخدامی دولتی و نظامی هم دیدم که نام ICT هم به عنوان یک رشته مستقل برای استخدام وجود داره...
من که بین دوستام شاید انگشت شمار باشن کسایی که توی فکر استخدام دولتی بودن... همه یا شرکت دارن و پروژه های ICT انجام می دن یا اینکه برای شرکت های خصوصی با مزایای زیاد کار می کنن...
خلاصه اگر کسی این رشته رو بره و هر کدوم از علومی رو که یاد می گیره خودش دنبال کنه و دانسته هاش رو بیشتر کنه... هیچ وقت پشیمون نمیشه و به انتخابش افتخار می کنه...
(عجب تبلیغی کردما !!!)
 

djbagoor

عضو جدید
بچه ها من یکی از مدرک هام مهندسی ICT هست که دانشگاه علمی کاربردی خوندم... و مدتیه فارغ التحصیل شدم...

اگر دوستانی هستن که قصد دارن به این رشته برن واقعا توصیه می کنم این رشته رو انتخاب کنن... چون جزء معدود رشته های به روز کشورمون هست که سیلابسش به روز و با توجه به نیازهای اطلاعاتی روز کشور تعریف شده... هرچند در این زمینه هنوز اساتید تخصصی خود ICT وجود نداره اما چون تلفیقی از دو رشته IT و مخابرات هست، اساتید این دو رشته تدریسش رو بر عهده دارن...

اوایل دانشجویی برای همه باید اسمشو توضیح می دادیم چون کسی نمیشناخت رشتمونو، اما حالا اکثرا این رشته رو می شناسن... تازگیها توی فرم های استخدامی دولتی و نظامی هم دیدم که نام ICT هم به عنوان یک رشته مستقل برای استخدام وجود داره...
من که بین دوستام شاید انگشت شمار باشن کسایی که توی فکر استخدام دولتی بودن... همه یا شرکت دارن و پروژه های ICT انجام می دن یا اینکه برای شرکت های خصوصی با مزایای زیاد کار می کنن...
خلاصه اگر کسی این رشته رو بره و هر کدوم از علومی رو که یاد می گیره خودش دنبال کنه و دانسته هاش رو بیشتر کنه... هیچ وقت پشیمون نمیشه و به انتخابش افتخار می کنه...
(عجب تبلیغی کردما !!!)
سلام دوست عزیز من می خوام رشته ICT رو برای کنکور کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی امتحان بدم....
ولی از منابع موارد امتحانی کنکورش بی خبرم...
شما می تونید به من کمک کنید؟؟
مثلا الکترونیک چه در سایی باید بخونم؟ یا دیجیتال؟......
 
  • Like
واکنش ها: PPF

PPF

عضو جدید
سلام دوست عزیز من می خوام رشته ICT رو برای کنکور کارشناسی ناپیوسته علمی کاربردی امتحان بدم....
ولی از منابع موارد امتحانی کنکورش بی خبرم...
شما می تونید به من کمک کنید؟؟
مثلا الکترونیک چه در سایی باید بخونم؟ یا دیجیتال؟......

دوست خوبم ... انتخاب مناسبی داشتی ...
منم منابع اصلی سؤالاتش رو نمی دونم ولی خودم برای کنکور کتاب های زیر مرجعم بودن:
الکترونیک: نظریه قطعات و مدارات الکترونیک (نشلسکی) + جزوه الکترونیک/کاردانی رشته الکترونیک (در حد دیودها- ترانزیستورها-مدارات اونها و سؤالات پایه ای و...)
مدار منطقی: مبانی دیجیتال (موریس مانو)
مدار الکتریکی: جزوه تحلیل مدار 3 /رشته برق
برای شبکه های کامپیوتری هم کتاب مهندسی اینترنت (احسان ملکیان) رو پیشنهاد می کنم... (سؤالاتش در حد پیشرفته شبکه نیست...)
مخابرات: کتاب مخابرات (کارلسون) و سیگنال ها و سیستم ها (؟) ... اگه رشتتون مخابرات نیست بی خیالش بشید چون وقتی که روش میذارید ارزشش رو نداره... (دو تاش چند ماه وقت می خواد)

فکر کنم بقیه درس ها هم پایه بودن که جزوه های کاردانی تون کافیه...
چیز دیگه ای به ذهنم نمی رسه اگه سؤال دیگه ای داشتین در خدمتم...
 

djbagoor

عضو جدید
دوست خوبم ... انتخاب مناسبی داشتی ...
منم منابع اصلی سؤالاتش رو نمی دونم ولی خودم برای کنکور کتاب های زیر مرجعم بودن:
الکترونیک: نظریه قطعات و مدارات الکترونیک (نشلسکی) + جزوه الکترونیک/کاردانی رشته الکترونیک (در حد دیودها- ترانزیستورها-مدارات اونها و سؤالات پایه ای و...)
مدار منطقی: مبانی دیجیتال (موریس مانو)
مدار الکتریکی: جزوه تحلیل مدار 3 /رشته برق
برای شبکه های کامپیوتری هم کتاب مهندسی اینترنت (احسان ملکیان) رو پیشنهاد می کنم... (سؤالاتش در حد پیشرفته شبکه نیست...)
مخابرات: کتاب مخابرات (کارلسون) و سیگنال ها و سیستم ها (؟) ... اگه رشتتون مخابرات نیست بی خیالش بشید چون وقتی که روش میذارید ارزشش رو نداره... (دو تاش چند ماه وقت می خواد)

فکر کنم بقیه درس ها هم پایه بودن که جزوه های کاردانی تون کافیه...
چیز دیگه ای به ذهنم نمی رسه اگه سؤال دیگه ای داشتین در خدمتم...
می گم که دستت درد نکنه جیییگرررررر....
من رشتم برقه ولی بهش علاقه ندارم MCSE هم خوندم و بیشتر گرایش به این رشته دارم
اگه سوالات کنکور سال پیش رو داری برای من بفرست
اون منابعی کهمعرفی کردید دوست عزیز مثل موریس مانو من کتابشو کامل دارم و حجم خیلی بالایی هم داره و فکر نمی کنم همه این ها تو امتحان بیاد یا در واقع تو کاردانی درس داده شده باشه به ICTها
اطلاعات دقیق تری نداری؟
این کتاب ها بیشتر مرجعه هستند
و جزوه تحلیل مدار 3 هم برا یمن معنی نداره , یعنی چی؟ ( لازم به ذکر که بابا ماها برقیا تا فی خالدون تحلیل رو می خونیم پس آدرس درست بده)
در مورد پایگاه داده ها چیزی نگفتی؟
چرا دنبال مخابرات نرم؟خیلی سخت و سنگینه؟
ولی اگه لطف کنی اگر کاردانی هم همین رشته ICT بودی یا خبر داری
این جزوه های این درسا رو به من بدی؟ ( کافیه Upload کنی) چون متاسفانه هیییییچچچچچچ اطلاعاتی از منابع این رشته مطلقا وجود نداره دارم دیوونه می شم که چی باید بخونم
اگه کلی نگی ممنون می شم ( موریس مانو 500 خورده ای صفحه است جیگر)
 

ICT_k

عضو جدید
حمایت از ICT

حمایت از ICT

اولش هیچ شناختی از این رشته نداشتم، ولی وقتی قبول شدم تازه شناختمش
من که این رشته رو خیلی دوست دارم:heart:
هرکی هرچی می خواد بگه، بگه..........
به نظر من که از IT قشنگتره:)
 

djbagoor

عضو جدید
اولش هیچ شناختی از این رشته نداشتم، ولی وقتی قبول شدم تازه شناختمش
من که این رشته رو خیلی دوست دارم:heart:
هرکی هرچی می خواد بگه، بگه..........
به نظر من که از IT قشنگتره:)
لطف می کنید بگید از کدوم دانشگاه و چه مقطعی هستید؟
 

ICT_k

عضو جدید
سلام دوست من......
شرمنده که بعد از سه روز جوابتو میدم
:redface:
ترم 3 _ غیر انتفاعی شهاب دانش قم:)
 

kiajon

عضو جدید
میرسی عزیزم

میرسی عزیزم

دوست عزیزم
امیر آقا من هم دانشجوی آی سی تی هستم
مقالتو خوندم و ی وبلاگ دارم می خوام مقالتو با اسم خودت تو وبلاگم بزنم و ازت دعوت می کنم که در نوشتن این بلاگ کمکم کنی و با همکاری هم یک بلاگ پر بار درست کنیم برای بچه های آی سی تی
این آدرس بلاگ منه
http://ictkia.blogsky.com
 

so0go0l

عضو جدید
amir67_h_m@yahoo.com
امیر حسین ملکیان
دانشجوی رشته ی مخابرات _ ارتباط داده ها (ICT)
دانشگاه خیام مشهد

ICT

فن آوری اطلاعات و ارتباطات چيست ؟
در بخش اول اين مقاله به منظور آشنائی با ابعاد متفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات به طرح سوالاتی در اين رابطه پرداخته گرديد. در ادامه ، ضمن بررسی تفاوت بين " اطلاعات " و "دانش " ، به اين موضوع مهم اشاره گرديد که می توان اطلاعات را به منزله مواد اوليه توليد دانش در نظر گرفت . بين استفاده درست از اطلاعات و توليد دانش با توسعه ، ارتباط مستقيم و تنگاتنگی وجود دارد.
در بخش دوم با تمرکز بر روی فن آوری اطلاعات و ارتباطات و ارائه تعاريف متفاوت، به بررسی زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، خواهيم پرداخت .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT )
تفاوت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT) با فن آوری اطلاعات ( IT ) ، چيست ؟ در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، دستگاه ها و فن آوری های ارتباطی دارای جايگاهی خاص بوده و از عناصر اساسی به منظور استفاده از مزايا و دستاوردهای فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، محسوب می گردند. در ادامه با تعاريف متفاوت ICT ، بيشتر آشنا می شويم :

در اوايل سال 1990 به مجموعه سخت افزار ، نرم افزار ، شبکه و صنايع مرتبط به آنان ، فن آوری اطلاعات ( IT ) گفته می شد. در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) ، تاکيد و محوريت بر روی جنبه ارتباطی می باشد ، بگونه ای که ارتباطات به منزله يک "بايد" مطرح بوده که فن آوری اطلاعات بدون وجود آن امکان ارائه سرويس ها و خدمات را دارا نمی باشد .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات،واژه ای است که به هر نوع دستگاه ارتباطی و يا برنامه نظير: راديو ، تلويزيون ، تلفن ها ی سلولی ، کامپيوتر ، نرم افزار ، سخت افزارهای شبکه ، سيستم های ماهواره اری و نظاير آن اطلاق شده که سرويس ها ،خدمات و برنامه های متعددی به آنان مرتبط می گردد( کنفرانس از راه دور ، آموزش از راه دور) .

فن آوری اطلاعات وارتباطات اغلب در يک مفهوم و جايگاه خاص مورد بررسی کاربردی دقييق تر قرار می گيرد نظير : فن آوری اطلاعات وارتباطات در آموزش ، بهداشت ، کتابخانه ها و غيره .

فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، به مجموعه امکانات سخت افزاری ، نرم افزاری ، شبکه ای و ارتباطی به منظور دستيابی مطلوب به اطلاعات ، گفته می شود .

همگرائی بين کامپيوتر و ارتباطات ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات را شکل می دهد .( پيوند بين کامپيوتر و بهره برداری از تمامی قابليت های آن خصوصا" پردازش و ذخيره سازی داده با امکانات متعدد ارتباطی ) .

با اين که تکنولوژی های مرتبط با کامپيوتر به نوعی در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار می گرفت ، ولی پتانسيل های گسترده آن پس از تحقق دو تحول عمده در سال 1980 بر همگان آشکار گرديد : تحول در صنعت نيمه هادی ها ( ترانزيستور ، مدارات مجتمع ، ميکرو تراشه ها ) ، کوچک و ارزان شدن کامپيوترها را به دنبال داشت . متعاقب اين تحول عظيم ، امکان استفاده از کامپيوتر در ابعاد بسيار گسترده و برای عموم کاربران، فراهم گرديد( کافی است به اطراف خود نگاهی داشته باشيم!) . دومين تحول عمده ، ارتباط کامپيوترها با يکديگر و بر پاسازی شبکه های کامپيوتری است . در ادامه با استفاده از فن آوری های متعدد مخابراتی و ارتباطی ، امکان اتصال و ارتباط بين شبکه های کامپيوتری ، فراهم گرديد .تحولات فوق ، زمينه انقلاب عظيم اطلاعاتی در عصر حاضر و ظهور فن آوری های متعدد اطلاعات و ارتباطات را ايجاد نموده است .

مهمترين ويژگی فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، نحوه ذخيره سازی ، پردازش و دستيابی به اطلاعات است .

به مجموعه فن آوری هائی که امکان ذخيره سازی ، پردازش ، ارائه و انتقال اطلاعات را از طريق محيط های انتقال فراهم می نمايد ، اطلاق می گردد.

فن آوری اطلاعات و ارتباطات به جايگاه برجسته اطلاعات ، دستگاههای ذخيره سازی و پردازش اطلاعات و دستگاههای انتقال و دستيابی به اطلاعات تاکيد دارد . بديهی است در اين راستا ، علاوه بر پتانسيل های مخابراتی ، رسانه هائی ديگر نظير راديو و تلويزيون نيز در فهرست وسايل ارتباطی ( کانال نشر و توزيع اطلاعات ) ، قرار خواهند گرفت . زير ساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مرحله اول نيازمند وجود يک زيرساخت اطلاعاتی است که در آن تمامی دستگاهها و وسايل ارتباطی نظير تجهيزات مخابراتی ، راديو و تلويزيون قرار خواهند گرفت . زيرساخت اطلاعاتی به منزله فونداسيون زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، مطرح بوده که امکان ارائه سرويس ها و خدمات اطلاعاتی را با کيفت مطلوب ، فراهم می نمايد. بر همين اساس می توان فن آوری اطلاعات و ارتباطات را مشتمل بر سه بخش اساسی زير در نظر گرفت :

زيرساخت اطلاعات Information Infrastructure : II
فن آوری های اطلاعات Information Technologies : IT
کاربردهای اطلاعات Information Application : IA





زير ساخت اطلاعات ( II )
در زيرساخت اطلاعات ، هدف ايجاد و گسترش امکانات زير می باشد :
شبکه ها و سرويس های مخابراتی
تکنولوژی های انتقال
سوئيچينگ و روتينگ
دستيابی و عرضه
ارتباطات چند رسانه ای ( صوت ، تصوير )

شامل :
- شبکه های موبايل ، بدون کابل
- شبکه های فيبر نوری
- سيستم های ماهواره ای
- سيستم های سخن پراکنی
- ترکيب ( تلفيق) مخابرات با سيستم های چند رسانه ای
- ارتباطات محلی با سرعت بالا
- ارتباطات شهری ، منطقه ای و ملی با سرعت بالا


فن آوری اطلاعات ( IT )
در فن آوری اطلاعات ، موارد زير مورد توجه قرار می گيرد :
ذخيره سازی اطلاعات
پردازش و ارائه اطلاعات
سيستم ها ی عامل
زبان ها ی برنامه نويسی
مهندسی پروتکل ها
نرم افزارهای کاربردی

شامل :
- پروتکل های شبکه
- شبکه های ذخيره سازی داده
- فن آوری های رمزنگاری و امنيتی
- سخت افزار( کامپيوترهای شخصی ، سرويس دهندگان و ... )
- طراحی بانک های اطلاعاتی
- زبان های ارائه محتوا در وب نظير HTML,XML
- تشخيص و پيشگيری از حملات

کاربردهای اطلاعات ( IA )
در کاربردهای اطلاعات ، موارد زير مورد توجه قرار می گيرد :
ارائه خدمات
اشتراک دانش
مديريت عمومی
سرويس های اجتماعی
راه حل های تجاری
توليد و نشر محتوا

شامل :
- آموزش
- فرصت های اقتصادی و توليد درآمد
- توسعه روستائی
- بهبود سلامت شهروندان نظير استفاده از درمان راه دور
- امنيت و مونيتورينگ مسائل زيست محيطی
- مديريت اقتصادی و دولتی
- کتابخانه های الکترونيکی
- تجارت الکترونيکی
- بانکداری الکترونيکی
- آموزش الکترونيکی
- و ...

همانگونه که ملاحظه می شود برای هر يک از بخش های سه گانه در فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، محدوده خاصی در نظر گرفته شده است ولی در عمل تعيين دقيق اين محدوده ، امری دشوار و گاها" غيرممکن است. مثلا" برنامه های نرم افزاری در بخش فن آوری اطلاعات قرار گرفته ولی امکان پياده سازی آنان در زير مجموعه کاربردهای اطلاعات ( IA ) نيز وجود خواهد داشت .همچنين ارتباطات چندرسانه ای در زير مجموعه زيرساخت اطلاعات ( II ) قرار گرفته شده اند ولی امکان پياده سازی برخی از ويژگی های مالتی مديا در زيرمجموعه فن آوری اطلاعات ( IT ) ، نيز وجود دارد.
علیرغم عدم وجود محدوده ای مشخص و شفاف برای هر يک از عناصر موجود در بخش های سه گانه زيرساخت فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، می توان با لحاظ نمودن وزن بکارگيری امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در هر يک از بخش ها ، به يک مرزبندی خاص دست يافت :

عناصر زيرساخت اطلاعات ( II ) ، نيازمند استفاده از تجهيزات و امکانات فيزيکی گسترده ای نظير سيستم های سوئيچينگ ، روتينگ ، شبکه ای گسترده از خطوط تلفن ثابت ، سيار و شبکه های رادئوئی ، می باشند . در اين رابطه و به منظورانجام عمليات و مديريت زيرساخت فيزيکی متشکل از عناصر و تجهيزات سخت افزاری ،می بايست از سخت افزار و نرم افزارهای متعددی استفاده شود. با طراحی و پياده سازی زيرساخت اطلاعات ( بستر ارتباطی ) ، امکان ارتباط دستگاههای مختلفی نظير تلفن های ثابت ، تلفن های سلولی ، دستگاههای بدون کابل ، کامپيوترهای شخصی و سرويس دهندگان به شبکه فراهم و آنان قادر به استفاده از سرويس ها و خدمات مختلفی می باشند.ارتباط با زيرساخت اطلاعاتی ( ارتباطی ) ممکن است مستقيما" (از طريق شبکه ايجاد شده) و يا با استفاده از تجهيزات خاصی نظير مودم، کارت های ISDN ، خطوط DSL و يا دستگاههای بدون کابل ، ايجاد گردد. معمولا" برای سنجش ميزان شکاف ديجيتالی بين جوامع فقير و ثروتمند ، به تنوع ، تعداد و کيفيت وسايل ارتباطی به زيرساخت ، استناد می گردد . بديهی است با فرض ايجاد زير ساخت اطلاعات ، بدون وجود دستگاههای ارتباطی ( از بعد کمی و کيفی) ، امکان استفاده مطلوب و بهينه از زير ساخت و درنهايت بهره مندی از دستاوردها و پتانسيل های ارائه شده در بخش های فن آوری اطلاعات و کاربردهای اطلاعات ، وجود نخواهد داشت . دستگاههای ارتباطی ( نظير تلفن های ثابت ، سلولی ) به عنوان شرط لازم برای ورود به بزرگراه های اطلاعاتی مطرح می باشند. بديهی است تنوع ، کيفيت و مقرون به صرفه بودن دستگاههای ارتباطی ، گزينه های متعددی را به منظور استفاده از منابع اطلاعاتی در اختيار متقاضيان ، قرار می دهد .امکان دستيابی آحاد جامعه به منابع اطلاعاتی ، يکی از عناصر اصلی سيا ست گذاری در زمان تعريف استراتژی توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در هر جامعه می باشد .





منتظر مقالات بعدی من در ضمینه رشته ی دانشگاهی فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) باشید.

در صورت تمایل سوالات خودتان را در این ضمینه از طریق ایمیل به آدرس amir67_h_m@yahoo.com ارسال کنید تا جواگوی شما در اسرع وقت باشم .


متشکرم
من دانشجوی ICTهستم اما می خوام در برنامه نویسی کامپیوتر مهارت پیدا کنم به زبان cلطفا راهنماییم کنید ممنون
 

honey.it

عضو جدید
سلام ببخشید آقای ملکیان که فضولی میکنم:
شما با آقای احسان ملکیان نویسنده کتاب اصول مهندسی اینترنت نسبتی دارید؟:smile:
 

so0go0l

عضو جدید
سلام آقای ملکیان براتون ایمیل زدم پاسخ ندادید در مورد بازار کار این رشته مطلب بنویسید
 

so0go0l

عضو جدید
سلام گفته بودید برای موفقیت در رشته مخابرات باید مطالعه آزاد داشته باشیم بگید چه نوع کتابهای می تونن کمکمون کنند
 

mahta52

عضو جدید
سلام گفته بودید برای موفقیت در رشته مخابرات باید مطالعه آزاد داشته باشیم بگید چه نوع کتابهای می تونن کمکمون کنند
[FONT=&quot]ICT [/FONT][FONT=&quot]زیر گروه برق هست هیچ ربطی هم به مخابرات ارتباط داده ندارد(یعنی دوتا رشته جدا هست دروس مشترک هم دارند) قدیم ها به مخابرات ارتباط داده[/FONT][FONT=&quot] ICT [/FONT][FONT=&quot]می گفتن اشتباه هم نبوده ولی از روزی که فناوری اطلاعات و ارتباطات[/FONT][FONT=&quot] ICT [/FONT][FONT=&quot]آمده مخابرات ارتباط داده (محابراتی با گرایش ارتباط داده ها )خودش هست[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT][FONT=&quot]الان در دوره کاردانی برق[/FONT][FONT=&quot]:
1-[/FONT][FONT=&quot]الکترونیک[/FONT][FONT=&quot]
2-[/FONT][FONT=&quot]قدرت[/FONT][FONT=&quot]
3-[/FONT][FONT=&quot]مخابرات (ارتباط داده[/FONT][FONT=&quot])
4-ICT ([/FONT][FONT=&quot]فناوری اطلاعات و ارتباطات[/FONT][FONT=&quot])
[/FONT][FONT=&quot]را دارد مدیر گروه مخابرات و[/FONT][FONT=&quot] ICT [/FONT][FONT=&quot]معمولا" یکی هست.(بعضی جا ها دارن تفکیک می کنن که هم خوبه و هم بده[/FONT][FONT=&quot])

ICT [/FONT][FONT=&quot]که الان در ایران هست در اصل یک رشته من در آوردی هست البته با توجه به سیلابس چون اساسا" معنی نمی دهدیک نفر مخابرات (در تکنولوژی مخابرات)بخونه بعدش فوریه و... نیازی نداشته باشه!(حالا در مقطع کاردانیش این طوریه در کارشناسی می خونه همش را یک جا[/FONT][FONT=&quot]!)

[/FONT][FONT=&quot]امسال[/FONT][FONT=&quot] ICT [/FONT][FONT=&quot]گرایش مدیریت حدود 3200 نفر برای کارشناسی گرفته که این چندان خوب هم نیست چون 3200 نفر باید یک ترم پیش بگذرانند (دروس تکنولوژی مخابرات-ذخیره و بازیابی اطلاعات و[/FONT][FONT=&quot].....)
[/FONT][FONT=&quot]از دید من[/FONT][FONT=&quot] ICT [/FONT][FONT=&quot]خیلی می تونست بهتر وارد دانشگاه بشود حالا وقتی شما کارشناسی گرفتید و متوجه شدید که همه چیز خوندید ولی هیچ کدام را کامل بلد نیستید حالتون گرفته می شود پس توصیه می کنم از همین الان با مطالعه و تلاش سعی کنید دانش خودتون را بالا ببرید مگر نه فکر نمی کنم این رشته جایگاه چندان عالی داشته باشه در حال حاضر مگر این که خودتون خیلی قوی باشید و خودتون را نشون بدهید[/FONT][FONT=&quot].

ICT
[/FONT][FONT=&quot]فعلا" در ایران فقط یک جا ارشد دارد اونم علم صنعت مجازی هست که وقتی هم قبول بشوید فکر کنم دوترم باید پیش بگذرونید البته کارشناسیش هم فکر کنم یک ترم را برای شما که قدرت بودید داشته[/FONT][FONT=&quot]!

[/FONT][FONT=&quot]عنوان رشته در دوره کارشناسی "مهندسی تکنولوژی ارتباطات و فناوری اطلاعات [/FONT][FONT=&quot]ICT " [/FONT][FONT=&quot]این تغییر هم فقط برای جلوگیری از اشتباه[/FONT][FONT=&quot] IT [/FONT][FONT=&quot]و[/FONT][FONT=&quot] ICT [/FONT][FONT=&quot]بوده است[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
 

rasoul2003

عضو جدید
درود
دوستان اگه ممکنه یه توضیحی در مورد
دو گرایش مدیریت ict و کاربردهای ict (( کاردانی به کارشناسی))بدید ممنون میشم
 

mahsa v0r0jak

عضو جدید
سلام به همه دوستان گل
من کاردانی ict دارم و الانم برای کارشناسی دارم انتخاب رشته می کنم
در کل به نظر من ict رشته فوق العاده خوبیه
چون همزمان کار سه مهندس رو می تونه انجام بده
اما بقول دوستمون حتما باید مطالعه ات زیاد باشه
و اینکه این رشته بیشتر به سمت مخابرات گرایش داره
من خودم شهاب دانش قم خوندم
الحق نگذریم بیشتر استاداش خوب بودن و من راضی بودم
 

mahsa v0r0jak

عضو جدید
سلام به دوستان
من رتبه ام شده 15 هزار به نظرتون با این رتبه کدوم دانشگاه قبول می شم
البته رشته من ای سی تی هست و ترجیحا می خوام همین رشته قبول شم کسی اطلاعی داره
 

mohammad47

عضو جدید
سلام مهسا خانوم
میشه چند تا از درسایی که مخصوص این رشته بوده و تو دوره کاردانی پاس کردین رو بگی ؟
کلا رشتش چه جوریه ؟ درساش درباره چی هستن ؟ پست اول رو خوندم چیزی رو متوجه نشدم !
رتبه من تو ict 20000 شده ؟ شما میخوای کجا رو بزنی که قبول بشی ؟
 
Similar threads

Similar threads

بالا