ارکان شرکت تعاونی

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
در یک شرکت تعاونی سه رکن وجود دارد : مجمع عمومی؛ هیئت مدیره و بازرس.
مجمع عمومی که بر اساس قانون؛ بالاترین مرجع تصمیم گیری و نظارت بر امور شرکت های تعاونی است متشکل از کلیه اعضای تعاونی است. اعضای تعاونی یا نمایندگان تام الاختیار آنها در جلسات مجمع عمومی به صورت عادی یا فوق العاده گرد هم جمع میشوند و در تصمیم گیری های تعاونی مشارکت می کنند.

دومین رکن تعاونی هیئت مدیره است. اداره امور تعاونی بر اساس اساسنامه بر عهده هیئت مدیره ای مرکب از حداقل ۳ نفر و حداکثر ۷ نفر عضو اصلی و یک یا دو عضو علی البدل است.تعداد اعضای علی البدل به نسبت یک سوم تعداد اعضای اصلی تعیین میشود.

اعضای هیئت مدیره از میان اعضای تعاونی برای مدت ۳ سال و با رای مخفی انتخاب میشوند. هیئت مدیره مکلف است بلافاصله بعد از انتخاب شدن برای مدیریت عملیات و فعالیت های تعاونی و اجرای تصمیمات مجمع عمومی و هیئت مدیره ؛ یک فرد واجد شرایط را از بین اعضای تعاونی و یا از خارج تعاونی برای مدت ۲ سال به عنوان مدیر عامل تعاونی انتخاب کند. مدیر عامل تعاونی نیز زیر نظر هیئت مدیره انجام وظیفه خواهد کرد.

رکن سوم در تعاونی؛ بازرس یا بازرسان هستند که توسط اعضای مجمع عمومی انتخاب میشوند. مجمع عمومی بازرس یا بازرسان را اعم از اشخاص حقیقییا حقوقی برای مدت یک سال مالی انتخاب می کند.
وظایف عمده بازرس عبارتست از : ۱. نظارت مستمر بر نحوه اداره امور تعاونی و عملیات و معاملات انجام شده و ۲. رسیدگی به حسابها؛ دفاتر؛ اسناد؛ صورت های مالی از قبیل ترازنامه و حساب های عملکرد و سود و زیان شرکت تعاونی. از جمله ی وظایف دیگر بازرس ؛ رسیدگی به شکایات و اختلافات میان اعضا علیه هیئت مدیره و فعالیت های تعاونی است.


منبع
وزارت تعاون
 

Similar threads

بالا