ارتقای درمان بیماری پارکینسون با فناوریهای پوشیدنی

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1]ارتقای درمان بیماری پارکینسون با فناوریهای پوشیدنی
[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علم و فناوري جهان
کد خبر: 93052412133
جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸



شرکت اینتل قصد دارد از فناوریهای پوشیدنی مانند ساعتهای هوشمند برای نظارت بر بیماران مبتلا به پارکینسون برای جمع‌آوری اطلاعاتی که قابل به اشتراک‌گذاری با محققان است، استفاده کند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این شرکت سازنده تراشه در هفته گذشته از همکاری با بنیاد مایکل فاکس که خود نیز از بیماری پارکینسون رنج می‌برد، برای اجرای یک پژوهش چند فازی در مورد این بیماری عصبی مغز خبر داد.
حدود پنج میلیون مبتلا به پارکیسون در سراسر جهان وجود دارد که دومین بیماری مخرب نورونی بعد از آلزایمر محسوب می‌شود.
هدف شرکت اینتل، تعیین امکان استفاده از دستگاههای پوشیدنی برای نظارت از راه دور بیماران و ذخیره اطلاعات بدست آمده بر روی یک سیستم باز است که در دسترسی دانشمندان قرار دارد.
در فاز دوم پژوهش که احتمالا در پائیز آغاز خواهد شد، بنیاد فاکس به ارائه بودجه برای بررسی چگونگی واکنش بیماران به درمان خواهد پرداخت. شرکت‌کنندگان در این پژوهش توسط مجموعه‌ای از دستگاههای پوشیدنی مورد نظارت قرار خواهند گرفت.
سوهینی چوودهوری، قائم مقام ارشد بخش شرکای پژوهش بنیاد در گفتگو با خبرگزاری رویترز گفت: با ورود دستگاههای هوشمند نظارتی به بازار، ما می‌توانیم سنجشهای عینی را جمع‌آوری کرده و کارایی درمانهای جدید را تعیین کنیم.
به گفته وی، کارآزمایی‌های بالینی در گذشته بسیار ذهنی و شخصی بوده‌اند. برای مثال یک بیمار ممکن است دکتر خود را از رعشه‌ای که چند دقیقه‌ای است به او وارد شده، آگاه کند در حالیکه شاید این رعشه تنها چند ثانیه طول کشیده باشد. در آینده چوودهوری امیدوار است بیماران و پزشکانشان بتوانند از سنجشهای دقیقتری در مورد شدت و بسامد علائم با استفاده از دستگاههای پوشیدنی برخوردار شوند.
گروههای تحقیقاتی با استفاده از این دستگاههای پوشیدنی می‌توانند گروه گسترده‌تری از بیماران را برای کارآزمایی‌های بالینی مورد بررسی قرار دهند. امروزه مبتلایان به پارکینسون زیادی به دلیل اینکه در نزدیکی پژوهشهگاهها زندگی نمی‌کنند، قادر به شرکت در کارآزمایی‌های بالینی نیستند.
اما دستگاههای پوشیدنی یک روش مقرون‌بصرفه را برای پیگیری بیماران در محل کار یا خانه آنها ازائه کرده و به بیماران مستقر در دورافتاده‌ترین بخشها نیز اجازه شرکت در این کارآزمایی‌ها را می‌دهد.
شرکت اینتل با گسترش پیدا کردن در حوزه‌های ورای رایانه شخصی، امیدوار است بتواند سهمی از بازار رو به رشد تحلیل داده‌های بزرگ و دستگاههای پوشیدنی را در بخش بهداشت بدست بیاورد.
 
بالا