اخبار معماری

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
با سلام
این تالار و این تاپیک با هدف اطلاع‌رسانی از آخرین رویدادهای حوزه معماری راه‌اندازی شده است و مهم‌ترین رویدادهای حوزه‌های معماری و شهرسازی و گرایش های وابسته در اینجا منتشر و ارائه می گردد .
امید که با انتشار و انعکاس اخبار مهم دنیای معماری، این تاپیک پربار و مثمر بشه و بر دانش همگان اضافه کنه.
با احترام
احسان
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار

.
.
.
معرفی برگزیدگان ایرانی جشنواره جهانی معماری ۲۰۲۳ WAF
شانزدهمین دوره جوایزه جشنواره جهانی معماری فهرست برگزیدگان و شایستگان این رویداد را معرفی کرد که در این میان شش جایزه و چهار تقدیر سهم ایران از این رقابت بوده است.

جشنواره جهانی معماری یک برنامه جوایز با داوری زنده است که ۵۵۰ معمار راه‌یافته به مرحله نهایی پروژه‌های خود را به صورت زنده در اتاق‌ها داوری به هیات داوران ارایه می‌دهند. این جشنواره از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ در بارسلون برگزار شده است و پس از آن به مدت چهار سال به سنگاپور منتقل شد.
۱۰ پروژه ایرانی در شانزدهمین دوره جوایز جشنواره جهانی معماری در لیست برگزیدگان و شایستگان این رقابت حضور داشتند.
در این رویداد جهانی، ساختمان مسکونی «هانری کربن» اثر «استودیو معماری باغ ایرانی» به عنوان برنده در گروه پروژه‌های ساخته شده، انتخاب شد.
«حفاری برای نور» اثر دفتر معماری کالبد، «دره کوزه» اثر طراحی فرشاد مهدی‌زاده و سه پروژه از دفتر معماری دیگر با عنوان «مجموعه فرهنگی تفریحی شیراز»، «مرکز اجتماعات روستای مرزی» و «اقامتگاه بومگردی هرمز» در دسته پروژه‌های آینده جز برندگان این دوره از جایزه WAF بودند.
در دسته طراحی داخلی پروژه «گالری طلا و جواهر بهشتی» اثر دفتر معماری دیگر برنده شناخته شد.
ویلای «نفار» اثر دفتر معماری دیگر در گروه پروژه‌های آینده؛ شایسته تقدیر در فستیوال جهانی معماری ۲۰۲۳ معرفی شد.
«مرکز تجاری نمک آبرود» اثر استودیو فرشاد مهدی‌زاده‌، «سی و پنج» اثر استودیو معماری شید و «ایوان خانه» اثر دفتر معماری دیدا در گروه پروژه‌های ساخته شده شایسته تقدیر اعلام شد.
 

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار

کد خبر: 2771 زمان انتشار: 10:04:39 - 1402/11/07
نقشه اصلی کاخ مروارید برای اولین بار رونمایی شد
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی البرز با رونمایی از نقشه‌ اصل معماری و طراحی کاخ مروارید برای اولین بار، گفت: از این نقشه تنها دو نسخه در دنیا موجود است که یکی در اختیار بنیاد رایت و یکی دیگر هم در اختیار اداره کل میراث فرهنگی البرز است.

به گزارش رســانـه" اخـبــار معـمـاری " به نقل ازایسنا، رحیم خاکی با بیان اینکه در ادامه تلاش برای بهره برداری مناسب از مجموعه کاخ مروارید، برای اولین بار از نقشه‌ اصل معماری و طراحی این کاخ رونمایی شده، اظهار کرد: کاخ مروارید یکی از مهمترین آثار معماری استان البرز است و برای احیا و بازسازی کامل آن، دسترسی به این نقشه‌ها ضروری بود.
به گفته وی این نقشه‌ طی سال‌های گذشته در مخزن اداره کل میراث فرهنگی نگهداری می‌شده و اقدامات لازم توسط کارشناسان مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی برای جلوگیری از آسیب‌ به صفحات انجام می‌شود.
این مسئول با تأکید بر اینکه این نقشه‌ها به نوعی شناسنامه کاخ مروارید هستند، تصریح کرد: بدون آنها انجام عملیات مرمت و بازسازی این مجموعه کاری سخت و تقریباً نشدنی بود.
خاکی با تاکید بر اینکه نقشه رونمایی شده حدود ۵۵۰ صفحه دارد، گفت: به جز اهمیت این نقشه در بحث احیای مجدد کاخ مروارید، این نقشه به تنهایی ارزش تاریخی و میراثی داشته و قابلیت ثبت ملی دارد.
مدیرکل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز اضافه کرد: چیزی که ارزش این نقشه را چند برابر می‌کند این است که از این نقشه تنها دو نسخه در دنیا موجود است که یکی در اختیار بنیاد رایت و یکی دیگر هم در اختیار اداره کل میراث فرهنگی البرز است.
وی با اشاره به نحوه خریداری این نسخه از نقشه توضیح داد: این نقشه در دهه ۸۰ از معماری که مجری بنیاد رایت برای احداث کاخ مروارید بوده خریداری و در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است.
این مسئول ابراز کرد: هدف این است که برای بازسازی کاخ مروارید این نقشه با طرح مرمت نهایی آن تطبیق داده شود تا فرایند احیا و بازسازی این مجموعه کاملا دقیق و با جزئیات قبل اجرایی شود.
خاکی با بیان اینکه تمام این نقشه با دست کشیده شده و از جزئیات بسیاری برخوردار است، گفت: با رجوع به این نقشه سرمایه گذار می‌تواند کاخ مروارید را عینا بازسازی و این مجموعه را همان طور که بود به مردم بازگرداند.
 
بالا