ابررایانه ایران در لیست500 ابر رایانه برتردنیا

hosseinassar

مدیر ارشد
به گزارش خبرنگار مهر، ابر رایانه (Supercomputer) به رایانه ای اطلاق می شود که دارای ظرفیت محاسباتی بالایی است. این نوع ابر رایانه ها برای اولین بار توسط مجله "نیویورک ورلد" برای جدول سازیهای IBM در دانشگاه کلمبیا به کار رفت.

ابر رایانه ها به دلیل به کارگیری طرح های ابتکاری و جدید با سرعتی بیشتر از رایانه های متداول کار می کنند. این طرحها آنها را قادر می سازند تا بسیاری کارها را به صورت موازی انجام دهند. حافظه این رایانه ها به گونه ای تنظیم شده است تا هر میزان داده را در کمترین زمان پردازش و ذخیره کند.

با توجه به کاربردهای وسیع این سیستم ها در حوزه هایی چون تحقیقات آب و هوایی، نمونه سازی مولکولی و محاسبه ساختارها و خصوصیات ترکیب های شیمیایی، شبیه سازیهای فیزیکی و تحقیقات در مورد جوش هسته ای و رمزگشایی در سالهای اخیر اقداماتی در جهت طراحی و تولید ابر رایانه ها در مراکز پژوهشی و دانشگاهی صورت گرفت که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
ابر رایانه پژوهشگاه دانشهای بنیادی با توان پردازشی یک ترا فلاپ (1012 پردازش در ثانیه)
ابر رایانه دانشگاه صنعتی شریف با توان پردازشی 2 ترافلاپ
ابر رایانه دانشگاه علم و صنعت
ابر رایانه دانشگاه صنعتی امیرکبیر
ابر رایانه دانشگاه صنعتی اصفهان

به گزارش مهر، به دنبال تلاشهای محققان کشور، ایجاد مرکز ابررایانه ملی به عنوان پروژه کلان از سوی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تعریف شد که فردا چهارشنبه شاهد افتتاح دو مرکز ابر رایانش خواهیم بود. با راه اندازی این دو مرکز ایران در لیست 500 ابر رایانه دنیا قرار می گیرد.

منبع
 
بالا