موفقیت محققان پلاسمای ایران در ابداع منسوج خودپاک‌شونده ضد آب، باکتری و حریق

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1][/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041005992
دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱



رییس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه Chulalongkorn به عنوان یکی از معتبرترین دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی تایلند خواستار همکاری های علمی با مرکز در زمینه صنعت نساجی شده است.
به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر محمود قرآن نویس، رییس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما از درخواست همکاری دانشگاه Chulalongkorn بانکوک با مرکز فیزیک پلاسما خبر داد و افزود: کشور تایلند در صنعت نساجی بسیاری قوی و موثر عمل می کند و دانشگاه این کشور پس از بررسی های بسیار متوجه فعالیت های پژوهشی گسترده مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات در خصوص کاربردی کردن پلاسما در نساجی شده اند.
وی با بیان این مطلب که این دانشگاه معروف تایلند در درخواست همکاری خود، مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات را در سطح خاورمیانه بی نظیر خوانده خاطرنشان کرد: دانشگاه Chulalongkorn تایلند خواستار تحقیقات گسترده با همکاری مرکز فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات در زمینه کاربرد پلاسما در صنعت نساجی به خصوص در صنعت ابریشم است.
قرآن نویس افزود: دانشگاه Chulalongkorn خواستار راه اندازی یک آزمایشگاه تحقیقاتی پلاسما با همکاری مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات در دانشگاه شده است.
وی اضافه کرد: این دانشگاه تایلندی درخواست کرده است تا سه دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد را برای آموزش به مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات اعزام کنند تا در زمینه های تحقیقاتی و پژوهشی مورد آموزش قرار گیرند.
قرآن نویس با بیان این مطلب که از سال 1382 تا کنون فعالیت های مربوط به کاربردهای پلاسما در صنعت نساجی و پلیمر توسط مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات آغاز شده است، تصریح کرد: پلاسما و فن‌اوری‌های جدید مربوط به آن اکنون انقلابی را در صنعت نساجی ایجاد کرده و نساجی سنتی را به نساجی با فناوری بالا تبدیل کرده است.

وی گفت: مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات، تاکنون فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی بسیاری در این زمینه صورت داده که ارائه مقالات متعدد در مجلات معتبر ISI و ثبت اختراع از جمله این فعالیت هاست.
رییس مرکز فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات با بیان این مطلب که در حال حاضر اختراعی نیز در زمینه "منسوج چند منظوره با کمک پلاسما" در اداره ثبت اختراعات آمریکا در دست ثبت قرار دارد، افزود: این منسوج چند منظوره دارای قابلیت های ضد آب، کاهنده حریق، ضد باکتری، ضد چرک، ضد چروک، خود پاک شونده، هادی جریان الکتریسیته و بسیاری دیگر از ویژگی های منحصر به فرد می باشد.
وی ازتولید منسوجات هوشمند توسط مرکز تحقیقات فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات خبر داد و گفت: در حال حاضر در زمینه تولید منسوجات هوشمند که دارای ویژگی هایی چون هدایت جریان الکتریسیته، پزشکی از راه دور در زمینه خود گرم شونده و خود سرد شونده و بسیاری از ویژگی های منحصر به فرد دیگر در مرکز فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات متمرکز شده ایم.
 
بالا