آینده صنعت خودرو؛ رکود یا رونق؟

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
مترجم: مجید اعزازی صد سال پیش، هنری فورد و مهندسانش ایده‌ای را تکمیل کردند که زمانش فرا رسیده بود: خط مونتاژ محرک. با گذاشتن خودرو روی نوار نقاله، آنها زمان لازم برای مونتاژ یک خودروی فورد مدل T را از 12 ساعت و 30 دقیقه در سال 1913 به یک ساعت و 33 دقیقه در سال 1914 کاهش دادند.


این ابداع هزینه تولید این خودرو را بسیار ارزان‌تر کرد و بازار گسترده‌ای را به روی آن گشود. تا سال 1918 جدول قیمت این خودرو تا 450 دلار، به عبارتی معادل پنج ماه حقوق یک کارگر معمولی آمریکایی کاهش یافت.
اما از دهه 1950 به بعد به خودروها به دیده وسیله‌ای خطرناک، کثیف و پر سر و صدا نگاه شد. در پاسخ به این برداشت، مقررات بسیار سختگیرانه‌تری وضع شده که هزینه‌های اضافی را به این صنعت تحمیل کرده است. پس از بحران مالی نیز این صنعت به طور چشمگیری در کشورهای ثروتمند افت کرد.
کرایسلر و جنرال موتورز، دو تولیدکننده از سه تولیدکننده خودرو آمریکا ورشکست شده و مجبور شدند با کمک مالیات دهندگان از این وضعیت خارج شوند. سال گذشته اروپا کمترین سطح فروش خودرو را از سال 1995 به بعد تجربه کرد. انتظار می‌رفت خودروهای الکترونیکی(که با باتری کار می‌کنند) مشکل آلودگی را حل کنند، اما تاکنون شکست پرهزینه‌ای بوده‌اند. به نظر می‌رسد صنعت خودرو در تنگنای ترسناکی
گرفتار آمده است.
میزان فروش در ژاپن همچنان راکد است؛ اما در اروپا بعید به نظر می‌رسد که میزان فروش در چند سال آینده افزایش یابد؛ اما جهش در فروش خودرو در آمریکا هم اینک آغاز شده است. در چین و سایر بازارهای نوظهور رونق کنونی ظاهرا در آینده قابل پیش‌بینی ادامه می‌یابد. موسسه مشاوره‌ای «آلکس پارتنرز» پیش‌بینی می‌کند که حجم بازارهای خودرو و سایر وسایل نقلیه سبک سراسر جهان از الان تا سال 2020 از 80 میلیون دستگاه به 107 میلیون دستگاه افزایش خواهد یافت.
به دلیل گسترش تعداد مالکان خودرو در داخل چین، بزرگ‌ترین بازار خودرو حال حاضر جهان، انتظار می‌رود فروش‌های سالانه خودرو در این کشور از 19 میلیون دستگاه در سال 2020 به 31 میلیون دستگاه افزایش یابد. از این رو، طی هفت سال آینده بازاری به اندازه بازار اروپا در چین رشد خواهد کرد.

طی دهه گذشته، ده‌ها میلیون خانواده چینی در مقیاس غیر‌قابل باوری تحرک شخصی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که فرصت‌های شغلی بی‌شماری برای تولید، فروش و ارائه خدمات به خودروها در چین ایجاد شده‌اند. اما دولت چین ظاهرا کمتر نسبت به این موضوع دغدغه دارد و بیشتر نگران شکست در ایجاد ظرفیت پشتیبانی قوی ملی در مقابل هیاهوی خودروسازان خارجی است. از این رو، به نظر می‌رسد، دولت چین در آینده احتمالا به منظور دستیابی به هدف خود بیشتر تلاش می‌کند؛ اقدامی که احتمالا شرکت‌های خارجی را از تداوم سرمایه‌گذاری در چین می‌ترساند. البته پذیرش این موضوع عاقلانه‌تر خواهد بود: مادامی که این کسب‌و‌کار در حال رونق است و فرصت‌های شغلی زیادی ایجاد می‌کند، ملیت مالکان یک کارخانه خودروسازی زیاد مهم نیستند.
مثل همیشه در چین و سایر بازارهای نوظهور که مصرف‌کنندگان بیشتری برای خرید خودروهای مورد علاقه خود پول دارند، سازندگان خودروهای مجلل و وسایط نقلیه دارای عملکرد برتر سود خواهند برد. خودروسازان بازار انبوه دوره دشوارتری را خواهند داشت: کارخانه‌های بسیار زیادی ساخته خواهند شد؛ به‌ویژه در بازارهای نوظهور بزرگ که منجر به رقابت فشرده و کاهش قیمت خواهد شد. نظر به اینکه بزرگ‌ترین و کارآمدترین خودروسازان- مانند فولکس واگن و تویوتا- از این شرایط سود می‌برند، خودروسازانی که در دسته دوم قرار می‌گیرند، ممکن است راه نجات را در اتحاد با هم ببینند.
بهشت مصرف‌کنندگان
از این‌رو، به مانند سرمایه‌گذاری، باید با احتیاط با صنعت موتورسازی برخورد شود. در عین حال، گواهینامه‌های محیطی و مهندسی این صنعت همواره در حال پیشرفت هستند. یک قرن پس از اینکه بازار خودرو به یک بازار انبوه تبدیل شد، خودرو هنوز راه درازی برای تبدیل شدن به یک تکنولوژی بالغ در پیش دارد. تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان آنها مبالغ زیادی را در انواع سیستم‌های پیشرفته پیشران و مواد سبک به منظور دستیابی به هدف‌های تولید گازهای گلخانه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنند. نسل کنونی مدل‌ها هم اینک به طور گسترده‌ای پاک‌تر از مدل‌های اولیه هستند و گازهای گلخانه‌ای دی اکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، دوده و دیگر آلاینده‌ها را بسیار زیاد کاهش می‌دهند. دودی که در دهه 1950 ترافیک کالیفرنیا را آلوده کرد و حالا در حال تیره کردن آسمان شهرهای چین است، به تدریج محو خواهد شد، در آن روز شاید زمانی فرا برسد که محیط‌زیست‌گراها نگرانی زیاد درباره آلودگی خودروها را متوقف کرده و توجه شان را به سایر آلاینده‌ها معطوف بدارند.
مصرف‌کنندگان در بهشت خواهند بود. سیستم‌های تولید پیشرفته به خودروسازان بزرگ اجازه عرضه گستره وسیعی از مدل‌ها را که توسط جریان ثابتی از تازه واردها تکمیل می‌شود، خواهد داد. رقابت‌های تنگاتنگ، قیمت‌ها را پایین نگه خواهد داشت؛ حتی زمانی که خودروها با تازه‌ترین تکنولوژی‌ها که بسیار گران هستند، مجهز می‌شوند. بیشتر این خودروها بدون راننده مسیرها را طی کرده و به طور اتوماتیک از تصادف جلوگیری می‌کنند. این امکان احتمالا از حجم ترافیک و تصادف‌ها خواهد کاست، استرس همراه با رانندگی را کاهش می‌دهد و تحرک شخصی را برای جمعیت در حال رشد کهنسالان و معلولان فراهم می‌آورد.
همه تکنولوژی‌هایی که در پاک تر کردن خودروها به کار گرفته خواهند شد، این خودروها را کم مصرف تر و اقتصادی‌تر خواهند کرد. برای خودروسوارهایی که روزانه در مسیرهای کوتاه و قابل پیش‌بینی رانندگی می‌کنند، همه خودروهای الکترونیکی احتمالا مناسب هستند و همگام با پیشرفت باتری‌ها، قیمت‌های این دسته از خودروها نیز افزایش خواهد یافت. سایر خودروها نیز می‌توانند از میان سیستم‌های پیشران از جمله موتورهای هیبرید، گاز طبیعی و هیدروژن و همچنین موتورهای دیزلی و بنزینی پیشرفته به منظور تامین نیازهای خود استفاده کنند.
خودروسازان امیدوارند که همه این تکنولوژی‌ها به مقابله با روند نگران‌کننده‌ای که در کشورهای ثروتمند به تازگی مشاهده شده کمک خواهند کرد: مالکیت خودرو در حال از مد افتادن است. در شهرها، تسهیم خودرو و اجاره کوتاه‌مدت آن فراگیرتر شده است. شهرنشینان جوان گواهینامه‌های خود را دیرتر اخذ می‌کنند؛ اما تعداد راننده‌ها در سر دیگر طیف سنی در حال رشد است که احتمالا نقصان سر دیگر طیف را جبران می‌کند.
بهتر از همه اینکه در بازارهای نوظهور تقاضای معطل مانده هنوز برای در حال رشد نگه داشتن این صنعت طی چند دهه آینده به اندازه کافی وجود دارد.
 

mohanna360

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودرو بخریم یا نخریم؟

خودرو بخریم یا نخریم؟

با توجه به شرایط اقتصادی جدید، خرید خودرو در حال حاضر به صرفه است یا خیر؟

بیانیه رسمی دولت برای افزایش قیمت‌ها در فاز دوم هدفمندی با امضای محمد شریعتمداری؛ نامه ای که مشخص می‌کند با شروع افزایش قیمت بنزین، گازوئیل و سی‌ان‌جی، دستگاه‌های دولتی از چه کانالی برای افزایش قیمت محصولات خود استفاده کنند و چه راهی را طی کنند تا دولت با قیمت‌های جدید آنان موافقت کند.


«خودرو» هم شامل این بیانیه می‌شود. پیام نامه معاون اجرایی رئیس‌جمهور برای بازار خودرو این است: «خودرو را فعلاً گران نکنید.» اما خودروسازان بر این باورند که نباید تصمیم‌گیری‌های خارج از منطق اقتصادی به آنان تحمیل شود. آنها می‌گویند بهتر است دولت اختیار قیمت‌گذاری را به خود آنان واگذار کند تا با توجه به نظام «عرضه و تقاضا» که یک اصل مهم در اقتصاد است، در حاشیه بازار اقدام به قیمت‌گذاری محصولات خود کنند. این موضوع سبب خواهد شد تا با توجه به اختلاف قیمت کارخانه‌ای و کف بازار انواع خودرو، فساد ناشی از این فاصله قیمتی به حداقل رسیده و دلال‌بازی و رانت موجود در این خصوص به کمترین حد خود برسد.

اما از سوی برخی اقتصاددانان این رویکرد به چالش کشیده شده است. از نظر آنان قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار در صورتی می‌تواند برای صنعت خودرو به کار گرفته شود که انحصار از این صنعت رخت بر بندد و فضا برای رقابت سایر خودروسازان داخلی و خارجی مهیا شود. نظر مردم نیز با نظر کارشناسان همسو است. با این شرایطی که خودروسازان درپیش گرفته اند، مردم حتی برای خرید خودرو هم باید مراقب زمان خرید خود باشند تا بیش از این کلاه بر سرشان نرود، چرا که مصرف کنندگان ایرانی هستند که چاره ای جز هزینه برای خودروهای داخلی ندارند. پرایدی که روزگاری قیمت ۱۰میلیون نیز برایش شوخی به حساب می آمد این روزها به ۲۲میلیون تومان رسیده است و خودروسازان علیرغم دستور دولت و نارضایتی مردم اقدام به گران کردن خودروهای خود گرفته اند. می گویند سمند و پراید این روزها بیش از سایرین گران شده است و قرار است گرانی به صف سایرین نیز سرایت کند.

آنطور که تجربه ثابت کرده و فعالان بازار می گویند، با اجرای فاز دوم هدفمندی بار دیگر تقاضا برای خرید خودروهای دوگانه سوز و کم مصرف افزایش می یابد اما این روند در نهایت متوقف می شود آنچه باعث خواهد شد قیمت خودرو با تغییرات افزایشی پایدار مواجه شود نوسان در قیمت دلار و کاهش تولید است. افزایش قیمت ارزهای خارجی همان گونه که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ اتفاق افتاد، سبب خواهد شد تا هزینه‌های تولید به شدت بالا رفته و قیمت تمام‌شده خودرو را افزایش دهند. هدفمندی یا افزایش قیمت سوخت اتفاقی است که باعث می‌شود در صنعت خودرو الگوی مصرف تغییر داده شود. این موضوع تنها باعث کاهش استفاده مردم از خودرو می‌شود و تفاوت چشمگیری در تقاضای خودرو ایجاد نمی‌کند.

بازار خودرو پس از پشت سرگذاشتن فصل خرید خود یعنی از اواسط بهمن تا اسفند ماه، در فروردین ماه به رکود وارد شده است و در فروردین تقاضای زیادی برای خرید و فروش وجود ندارد. چرا که کسانی که قصد خرید خودرو را داشته اند تا پیش از آغاز سفرهای نوروزی خرید خود را انجام داده اند. سه موقع از سال فصل خرید خودرو است که مشتریان و خودروسازان برنامه‌ریزی خود را در این سه مقطع انجام می‌دهند. اواسط خرداد، شهریور و اسفند پیک خرید و فروش خودرو در ایران است که با توجه به شروع جام جهانی از اواخر خرداد و فرا رسیدن ماه مبارک رمضان از اوایل تیر، فصل مسافرت‌ها به تعویق خواهد افتاد و بازار خودرو اواسط مرداد تا شهریور رونق خواهد گرفت.

خودروسازان نیز با بررسی شرایط بازار و با توجه به درپیش بودن مسابقات جام جهانی و مصادف شدن ماه مبارک رمضان با تابستان و در نتیجه کاهش سفرهای تابستانی در دو ماهه اول تابستان، افزایش قیمت اصلی بعد از مرداد ماه باشد تا از این طریق سود شش ماهه خودروسازان نیز تضمین شود. دور بعدی افزایش قیمت‌ها نیز اوایل بهمن‌ماه امسال خواهد بود تا آنان از فرصت بازار شب عید ۹۴ بهره‌برداری لازم را داشته باشند و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای از فضای به وجود آمده نهایت استفاده را کرده و خودروهایی با آپشن‌های بهتر و قیمتی بالاتر را روانه بازار کنند.

بنابراین بازار فروردین و اردیبهشت ‌ماه به مشتریانی اختصاص دارد که نیازی فوری به خودرو دارند. توصیه فعالان بازار به این دسته از افراد این است که تا بازار در رکو به سر می برد خرید خود را انجام دهند و دست دست نکنند؛ آن هم در شرایطی که به زودی قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود. اما طبق پیش بینی ها ممکن است رکود بازار خود تا اواسط مرداد ماه ادامه داشته باشد.

در حال حاضر به اذعان کارشناسان قدرت خرید خودرو ی مصرف‌کنندگان کاهش یافته است و سه تا چهار دهک به طور کامل دیگر قادر به خرید خودرو نیستند. هر نوع تغییری منوط به بهبود فضای اقتصادی در سال ۱۳۹۳ است. به طوری که به عنوان مثال برای سال ۱۳۹۳، ۲۵ درصد به قدرت خرید مردم اضافه کنیم اما در عین حال به قیمت خودرو نیفزاییم تا این قدرت خرید برای خودرو بازگردد و احیای قدرت خرید مردم زمان‌بر بوده و از سال ۱۳۹۴ به بعد این بهبود را شاهد خواهیم بود.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
با آغاز شماره‌گذاري خودروهاي يورو2 و مذاکره جدی با پژو رقم خورد
[h=1]بازگشت آرامش به بازار خودرو[/h]

گروه خودرو: ثبات قيمت‌ها در بازار خودرو طي هفته‌جاري در حالي رخ داد كه به‌نظر مي‌رسد خبرهاي مثبت از بازگشت پژو به ايران در آن بي‌تاثير نبوده است.
بر همين اساس قيمت خودروهاي داخلي كه طي هفته‌هاي گذشته روندي صعودي در پيش گرفته بودند، طي اين هفته ثبات در پيش گرفته‌اند. هرچند فعالان بازار عقيده دارند خبرهايي از بازگشت پژو به ايران در اين ثبات قيمت موثر بوده؛ اما به‌نظر مي‌رسد آغاز شماره‌گذاري خودروهاي يورو2 توسط پليس نيز در روند ثبات قيمت‌ها بي‌تاثير نبوده است.
هیات دولت در مصوبه دهم اردیبهشت امسال زمان ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو ۴ را ابتدای شهریور‌ماه تعيین کرد و همين مساله نيز باعث شد تا پليس شماره‌گذاري خودروهاي يورو2 را آغاز كند. به گفته خودروسازان، با آغاز شماره‌گذاري خودروهاي يورو2 بيش از 50 هزار خودرو وارد بازار خواهند شد كه كار توليد آنها اواخر اسفند و فروردين امسال به پايان رسيده بود.
در حال حاضر تلاش خودروسازان بر اين است كه اين خودروها با پلاك 93 وارد بازار شوند، اما هنوز پلیس در این زمینه اظهارنظر نکرده است.
به اين ترتيب هرچند خبر بازگشت پژو به ايران خبري خوشايند بوده و مشتريان را به توليد خودروهايي جديد اميدوار كرده است؛ اما به‌نظر مي‌رسد در مقطع فعلي شماره‌گذاري خودروهاي يورو2 و تك ايربگ بتواند، بازار را به تعادل نسبي برساند. تك ايربگ بودن برخي خودروها مشكلي بود كه در كنار مشكل استاندارد يورو4 مانع شماره‌گذاري برخي خودروهاي داخلي شده بود؛ اما اين مشكل نيز با مصوبه دولت برطرف و شماره‌گذاري خوروهاي تك ايربگ نيز از دوم ارديبهشت امسال آغاز شد.
فعالان، بازار هفته جاري را بازاري آرام توصيف كردند كه مردم در آن براي خريد عجله‌اي از خود به خرج ندادند. به عقيده اين فعالان، ادامه اين روند از سوي مشتريان مي‌تواند باعث كاهش بيش از پيش التهاب بازار شده و قيمت‌هايي را كه طي چند هفته به صورت كاذب رشد كرده بودند، تا حدودي كاهش دهد.
بر این اساس ثبات قيمت خودروهاي داخلي در سايه خبر بازگشت پژو به ايران با دو محصول جديد و همچنين آغاز شماره‌گذاري خودروهاي مانده در پاركينگ خودروسازان طي هفته‌جاري در حالي رخ داد كه خودروهاي وارداتي همچنان به رشد قيمت ادامه مي‌دهند. رشد قيمت وارداتي‌ها در حالي است كه پلیس راهنمایی و رانندگی شماره‌گذاری خودروهای وارداتی را که تا ابتدای فروردین‌‌ماه سال جاری وارد کشور شده‌اند، آغاز کرده است به اين ترتيب هرچند بازار در حال حاضر با كمبود خودروهاي وارداتي مواجه نيست، اما با اين وجود خودرويي مانند ياريس‌هاچ‌بك طي هفته‌جاري از 88 ميليون تومان به 92 ميليون تومان رسيده است.

قیمت‌های کاذب در بازاري آرام
به گفته فعالان بازار، با چشم‌انداز مثبتي كه در صنعت خودرو ايجاد شده است، طي هفته‌جاري مشتريان كمتر به بازار مراجعه كرده‌اند، اما اين موضوع هنوز كاهش قيمت‌ها را به صورت چشم‌گير به دنبال نداشته است.
بر همين اساس پژو 206 تيپ 5 كه هم‌اكنون توليد آن در ايران‌خودرو ادامه دارد، در بازار قيمتي برابر با 39 ميليون و 500 هزار تومان داشته است كه 500هزار تومان كاهش را نشان مي‌دهد. كلاس ديگر اين خودرو؛ يعني ‌V8 اما روي 40 ميليون تومان باقيمانده و تغييري نداشته است.
ديگر فرانسوي بازار، يعني تندر ايران‌خودرو هم مانند هفته گذشته روي 39 ميليون تومان باقي مانده است و مدل توليد شده در پارس‌خودرو آن نيز همچنان 40 ميليون و 500 هزار تومان قيمت دارد. تندر از جمله خودورهايي است كه تا كنون با پلاك 93 وارد بازار نشده است؛ اما بعيد نيست كه اين خودرو با آغاز شماره‌گذاري وارد بازار شده و قيمت‌ها آن را تعديل كند.
تندر E1 نيز كه مدل ساده‌تر تندر است، همچنان با قيمت 35 ميليون تومان در بازار قابل معامله است.
اما فرانسوي قديمي جاده مخصوص، يعني پژو 405 نيز در هفته‌اي كه گذشت در مدل بنزيني خود روي 31 ميليون تومان باقي ماند و مدل دوگانه‌سوز آن هم 29 ميليون و 700 هزار تومان قيمت دارد.
پارس سال خودرويي است كه در مدل يورو4 قيمتي برابر با 38 ميليون و 500 هزار تومان دارد و در مدل يورو2 نيز36 ميليون تومان معامله مي‌شود. پارس دوگانه‌سوز هم در بازار قيمتي برابر با 39 ميليون و 500 هزار تومان دارد.
سمند ال.ايكس اين هفته با قيمت 31 ميليون و 800 هزار تومان در بازار معامله شد در حالي كه رانا كه در واقع عضوي ديگر از خانواده خودرو ملي ايران‌خودرو است، با قيمتي برابر با 34 ميليون تومان معامله مي‌شده است. رانا طي هفته‌جاري با يك ميليون تومان افزايش قيمت همراه بوده است.
خانواده پرايد هم بعد از افزايش قيمت‌هايي كه طي هفته گذشته تجربه كرد، هفته آرامي داشته است.
پرايد 111 كه‌هاچ‌بك پرطرفدار سايپا است، طي اين هفته 21 ميليون و 500 هزار تومان بوده كه از ثبات قيمت اين خودرو خبر مي‌دهد. پرايد 131 نيز طي هفته گذشته 19 ميليون و 500 هزار تومان قيمت داشته و مدل ديگر آن، يعني 132 نيز روي 18 ميليون و 900 هزار تومان بوده است.
به گفته فعالان بازار تيبا 100 هزار تومان كاهش قيمت داشته و با قيمت 23 ميليون و 900 هزار تومان قابل معامله است.
ديگر خودرو پرطرفدار بازار؛ يعني مگان هم‌اكنون در مدل فول‌آپشن خود با 92 ميليون تومان قابل معامله است. طي فروردين امسال خودروي مگان به تعداد 13 دستگاه به توليد رسيده است. اين ميزان توليد پس از مدت‌ها براي اين خودرو رقم خورده است.
نيسان تيانا، اما خودرويي است كه توليد آن هنوز متوقف است، اين خودرو در بازار روي 148 ميليون تومان قيمت‌گذاري مي‌شود؛ يعني يك ميليون تومان گران‌تر از هفته گذشته. اما مزدا 2 و مزدا 3 كه مي‌توان گفت به دليل توليد اندك در بازار با افزايش قيمت زيادي مواجه بوده‌اند، در بازار اين هفته به ترتيب با قيمت 76 و 118 ميليون تومان قابل معامله بوده‌اند.
 

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
[h=1]ثبات قيمت خودرو و نقش شوراي رقابت[/h]گروه خودرو: يك ماه قبل در چنين روزي، رئيس شوراي رقابت آخرين هفته فروردين را زماني اعلام كرد كه قرار بود فرمول نهايي قيمت‌گذاري خودرو در آن نهايي شود.
حالا چهار هفته از اين گفته رضا شيوا مي‌گذرد و نه تنها خبري از نهايي شدن فرمول تعيين قيمت خودرو نيست؛ بلكه جلسات اين شورا نيز براي دومين بار در ماه جاري لغو مي‌شود.
لغو جلسات شوراي رقابت براي تعيين قيمت خودرو در حالي براي دومين بار رخ داده است كه تاكنون هيچ توضيحي در رابطه با چرايي آن ارائه نشده است.
با تغيير رئيس شوراي رقابت، تغيير فرمول قيمت‌گذاري خودرو در راس برنامه‌هاي شورا قرار داده شد تا با تكيه بر فرمول جديد قيمت خودرو نهايي شود. اين تصميم در حالي در شوراي رقابت گرفته شد كه چندي بعد، تاكيد دولت بر ثبات قيمت خودرو آشكار شد. به اين ترتيب با توجه به اينكه دولت تصميمي براي تغيير قيمت خودرو ندارد، شوراي رقابت چه كاركردي براي تعيين قيمت خودرو مي‌تواند داشته باشد؟
روز گذشته عيسي امامی، عضو ناظر شوراي رقابت با اعلام لغو جلسه اين شورا به فارس گفت: هنوز نرخ تورم بخشی خودرو از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است و شاخص‌های جدید کیفیت خودرو نیز هنوز نهایی نشده‌اند.
با توجه به تمام اين اتفاقات اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا شوراي رقابت در حال كنار گذاشته شدن از روند قيمت‌گذاري خودرو است يا روند تدوين فرمول جديد قيمت‌گذاري ادامه دارد؟
مسوولان شوراي رقابت در حالي در مقابل لغو جلسات اين شورا سكوت اختيار كرده‌اند كه قرار بود در صورت بازنگری در شاخص کیفیت خودرو، تعدیل قیمت خودرو اتفاق بیفتد.
با توجه به سكوت شوراي رقابت در مقابل سرنوشت قيمت خودرو و اينكه سازمان حمايت از توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان مدت‌ها است كه در تعيين قيمت خودرو نقشي ندارد، به نظر مي‌رسد تلاش دولت براي تثبيت قيمت خودرو عملكرد اين دو سازمان را براي تعيين يا نظارت بر قيمت خودرو خنثي كرده است.
 

mohanna360

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاثیر مدیرعامل پژو بر بازار خودروی ایران

به گفته فعالان بازار خودرو، حضور مدیرعامل پژو در ایران تاثیر مثبتی بر کنترل و کاهش قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی خواهد داشت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، مدیرعامل شرکت خودروسازی پژو چند روز پیش به همراه معاونان این شرکت وارد ایران شده و پس از مذاکراه با شریک ایرانی خود کشور را ترک کرد.

براساس اخبار به دست آمده از این مذاکرات، مدیرعامل پژو بر عزم این شرکت برای بازگشت به ایران و حفظ و افزایش سهم این شرکت در بازار خودروی ایران تاکید کرده است.

در این میان یکی از فعالان بازار خودرو از تاثیرات این حضور بر بازار خودرو می‌گوید: مطمئنا خبر حضور مدیرعامل پژو در ایران و هر خبر مثبت دیگری مانند آغاز شماره‌گذاری خودروهای داخلی تاثیر مثبتی بر قیمت این محصولات در بازار خواهد داشت.

وی با بیان این‌که با شنیدن خبر حضور مدیرعامل پژو در ایران، خریداران خودرو مقداری تامل کرده و خرید خود را به تعویق می‌اندازند، خاطرنشان می‌کند: مطمئنا برخی از خریداران صبر می‌کنند تا نتایج مثبت چنین اخباری بر قیمت خودروهای تولیدی نمایان شده و پس از آن اقدام به خرید کنند.

این فعال بازار خودرو ادامه می‌دهد: ‌بنابراین انتشار چنین اخباری جو هیجانی بازار خودرو را کنترل کرده و به نظر می‌رسد که در روزهای آینده نیز کاهش قیمت خودروهای داخلی را به دنبال خواهد داشت.

وی تصریح می‌کند:‌ در چند هفته اخیر به دنبال توقف شماره‌گذاری و کاهش عرضه خودرو به بازار، حباب یک تا دو میلیون تومانی در قیمت خودروهای داخلی ایجاد شده که به نظر می‌رسد طی چند روز آینده این حباب خواهد ترکید
 

mohanna360

عضو جدید
کاربر ممتاز
خودرو یکه تاز بورس تهران

سال ۹۱ بود که وضعیت صنعت خودرو به رنگ قرمز درآمد و پرطرفدارترین صنعت بورسی به دلیل وضع تحریم های جدید، ابهام به وجود آمده بر سر قیمت‌گذاری، بلاتکلیفی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و پرداخت نشدن تسهیلات وعده داده شده توسط دولت به خودرو سازان به انزوا فرو رفت.

به این ترتیب صنعت خودرو که روزی از صنایع پیشرو بورس بود، با بی اقبالی سهامداران مواجه شد سهامداران این صنعت برای نخستین بار در دو دهه گذشته متحمل زیان شدند به طوری که این شرکتها در مجامع خود سودی برای تقسیم نداشته و همواره در صورتهای مالی خود زیان پیش بینی می‌کردند.

اما در سال جاری مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها در کنار حضور مدیر عامل پژو در ایران و اعلام آمادگی برای گسترش همکاری ها خبر خوبی برای صنعت خودرو بود به طوری که با این اتفاقات توجه سهامداران به این صنعت جلب شد و صف های خرید میلیونی برای سهام خودروسازی ها تشکیل شد.

به این ترتیب به دنبال ادامه مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها و حضور شرکتهای بزرگ خودروسازی در ایران، سرمایه‌گذاران به سمت این صنعت هجوم برده تا از غافله رشد این شرکتها عقب نمانند به همین دلیل طی دو هفته گذشته سهام شرکتهای خودروسازی مورد استقبال شدید سرمایه گذاران قرار گرفت و با افزایش شدید قیمت مواجه شد.

بر این اساس در شرایطی که اوضاع بورس تهران این روزها نابسامان شده و بورس تهران علی رغم فعالیت صندوق توسعه واعلام حمایت حال و روز خوشی ندارد،صنعت خودرو در این بازار یکه تازی کرده و سهام شرکتهای خودروسازی با رشد شدید قیمت مواجه شده است.

بنابراین سهام شرکت‌های خودرو‌سازی که تا سال گذشته طرفدار چندانی نداشت و به دلیل زیان انباشته،کاهش تولید و مشکلات دیگر به حاشیه رفته بود، با اقبال مجدد سهامداران مواجه شد به طوری که در حال حاضر ارزش سهام مهم‌ترین شرکت‌های این گروه یعنی ایران خودرو، سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد طی چند روز گذشته با رشد زیادی مواجه شده و صف‌های میلیونی برای خرید سهام این شرکت‌ها در بورس تشکیل شده است.

آمارها نشان می دهد که علاوه بر رشد سهام قطعه سازان در بورس، ارزش سهام سایپا در یک‌ماه گذشته ۶۰درصد رشد کرده و قیمت سهام پارس‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل نیز در این مدت ۳۰درصد افزایش یافته است. افزایش تقاضا برای خرید سهام ایران‌خودرو نیز منجر به افزایش قیمت سهام این شرکت تا ۱۹درصد شد.
 

mohanna360

عضو جدید
کاربر ممتاز
رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی

خودروی مگان با ۱۹.۲ نمره منفی با کیفیت‌ترین خودروی سواری تولیدی در فروردین ماه امسال بوده است.

پس از آن پارس تندر با ۲۰.۶ نمره منفی در رتبه دوم و تندر ۹۰ پارس خودرو با ۲۱ نمره منفی در رتبه سوم رده‌بندی قرار دارند. رتبه چهارم و پنجم رده‌بندی به ترتیب با ۲۳.۴ نمره منفی و ۲۳.۵ نمره منفی در اختیار پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ SD است.

رانا با ۲۸.۱ نمره منفی در رتبه ششم و جک با ۴۷.۵ نمره منفی در رتبه هفتم رده‌بندی خودروهای تولیدی در فروردین ماه قرار دارد. رتبه هشتم با ۵۰.۵ نمره منفی در اختیار لیفان X۶۰ و رتبه نهم با ۵۱ نمره منفی در اختیار پژو پارس است.

خودروهای پژو ۴۰۵ ایران خودرو مرکزی، سمند و پژو ۴۰۵ ایران خودرو خراسان با ۵۲.۵ نمره منفی مشترکا در رتبه دهم رده‌بندی قرار دارند. رتبه یازدهم با ۵۳.۸ نمره منفی در اختیار ام‌وی‌ام ۵۳۰ و رتبه دوازدهم با ۵۵ نمره منفی در اختیار ام‌وی‌ام ۳۱۵ است.

ام‌وی‌ام X۳۳ با ۶۶.۳ نمره منفی در رتبه سیزدهم، سایپا ۱۳۱ پارس خودرو با ۸۱.۴ نمره منفی در رتبه چهاردهم و ام‌وی‌ام ۱۱۰ با ۸۵ نمره منفی در رتبه پانزدهم و آخر رده‌بندی قرار دارد.
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
یک‌سوم بازار خودروی‌ایران درچنگ خارجی‌ها!

یک‌سوم بازار خودروی‌ایران درچنگ خارجی‌ها!

27 اردیبهشت 1393

35 درصد کل فروش بازار خودروی ایران در سال گذشته مربوط به خودروهای وارداتی بوده است.


در سال گذشته 624 هزار و 749 دستگاه خودرو تولید و 78 هزار و 673 دستگاه خودرو وارد کشور شد. میزان خودروی تولیدی در سال 1392 معادل 20 درصد کاهش و در مقابل واردات این محصول 75 درصد افزایش داشته است.

رشد 75 درصدی واردات خودرو به کشور در سال 1392 سهم خودروهای خارجی از بازار ایران را افزایش داده است به‌گونه‌ای که سال گذشته 35 درصد کل فروش بازار خودروی ایران مربوط به خودروهای وارداتی بوده است.

براساس برآورد صورت گرفته در این زمینه، با فرض میانگین قیمت 27 میلیون تومانی خودروهای داخلی و میانگین قیمت 153 میلیون تومانی خودروهای خارجی عرضه شده در بازار ایران، ارزش کل خودروهای فروخته شده در بازار ایران در سال 1392 معادل 27 هزار و 308 میلیارد و 307 میلیون تومان بوده است.

با توجه به تعداد خودروهای تولید و وارد شده به کشور در سال گذشته، معادل 17 هزار و 972 میلیارد و 355 میلیون تومان از کل فروش بازار خودرو در سال 1392 مربوط به خودروهای تولید داخل و معادل 9 هزار و 335 میلیارد و 952 میلیون تومان آن مربوط به فروش خودروهای خارجی بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بر این اساس در سال 1392 معادل 35 درصد کل فروش بازار خودروی ایران مربوط به خودروهای خارجی عرضه شده در این بازار و 65 درصد بازار نیز در اختیار خودروهای داخلی بوده است.
 

Similar threads

بالا