آیت الله العظمی مکارم شیرازی: زندگی دولتمردان باید مانند ساده‌ترین افراد جامعه باشد/انتقاد از مهریه های بالا

محممد آقا

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در جمع شب زنده داران شب قدر، مسائل مهمی را درباره لزوم ساده زیستی مسؤولان، تجمل گرایی در امر ازدواج جوانان، جامعیت دین مبین اسلام و جنایاتی که دولت یاغی و سرکش سعودی در یمن مرتکب می شود، بیان و از این که دنیا چشم و گوش خود را به روی این جنایات بسته است، ابراز تاسف کرد.

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی سحرگاه بیست و یکمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع شب زنده داران در مدرسه امام کاظم (ع) ضمن عرض تسلیت به همه شیعیان جهان و آرزوی بودن در زمره شیعیان واقعی امام علی (ع) از فضائل شب قدر سخن گفت.
وی اظهار داشت: تعیین مقدرات در شب قدر مانند تعیین فرمانداران، استانداران و معاونان آن‌ها توسط رییس یک دولت است که با توجه به سابقه و کارنامه پیشین این افراد تعیین می‌شوند و در انجام اعمال خود آزاد هستند.
این مرجع تقلید ادامه داد: مقدرات مردم نیز با توجه به لیاقت‌ها و شایستگی‌های شان و توبه‌های انجام شده در شب قدر و تصمیمات آینده انجام می‌شود لیکن مردم در زندگی خود و مسیری که طی می‌کنند تا به فضایل و مراتب جدید دست پیدا کنند آزاد هستند؛ بنابراین شب قدر را می‌توان شب بالا بردن لیاقت‌ها و ظرفیت خود دانست؛ یکی از رموز احیا دست و پا کردن مقدرات خوب است.
وی منزلت شب قدر را به دلیل نزول قرآن یعنی بهترین نعمت نازل شده بر انسان دانست و ابراز داشت: به دلیل نزول قرآن به صورت یکجا بر انسان امشب ارزشی بیش از هشتاد و چند سال دارد.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی به وصایای امام علی (ع) در روزهای واپسین حیات شان اشاره کرد و گفت: در شب نوزدهم ماه رمضان به مسأله توحید اشاره کردیم و امشب به وصیت دوم امام اول شیعیان که ضایع نکردن سنت پیامبر است می پردازیم.
اسلام هیچ خلاء و کاستی ندارد
این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: قانونگذاران ما باید بدانند که ما در استخراج قوانین از اسلام و سنت پیامبر هیچ خلأیی نداریم؛ نباید در وضع قوانین دست به دامن غرب شده و از آنها برای تصویب قوانین کمک بگیریم؛ دین اسلام و سنت پیامبر از توحید که بالاترین اصل اسلامی است تا سنگ میان جاده و پوست میوه سر راه مردم قوانین خود را دارد.
وی افزود: طبق حدیث نبوی در حجه الوداع پیامبر به هر چیزی که باعث نزدیک شدن مسلمانان به بهشت بوده است راهنمایی کرده‌اند و از هر چیز که ما را از دنیا دور می‌کند نهی کرده‌اند؛ تکرار می‌کنم که تمام قانون نویسان ما آگاه باشند که همه چیز در اسلام آمده است و خلأیی در تدوین قوانین وجود ندارد؛ مسائل مستحدثه زیادی که سابقاً وجود نداشته نیز قابل کشف از متون اسلامی است و در هیچ موردی دچار خلاء قانونی نخواهیم شد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضایع کردن سنت پیامبر را در موارد مختلف مشهود دانست و اظهار داشت: سخت گرفتن ازدواج و اهمیت به مقدار مهریه و جهیزیه از مواردی است که در راستای ضایع کردن سنت پیامبر است؛ فردی که مهریه دختر خود را 1500 سکه بهار آزادی گذاشته است ده برابر قیمت خون یک انسان را می‌خواهد در حالی که روایت است دختر و زنی که با مهریه سنگین به خانه شوهر قدم بگذارد قدمش مبارک نیست.

این مرجع تقلید ادامه داد: در بعضی از شهرها که نام نمی‌برم رسم شده است که جهیزیه دختر را به نمایش می‌گذارند تا همه ببینند و خانواده دختر را شرمنده کنند این سنت زشتی است که در حال گسترش است و این هم نمونه‌ای از ضایع کردن سنت پیامبر است؛ پدر و مادران بدانند که طبق روایات اگر پدر و مادری امر ازدواج را برای جوانان خود سخت کنند در گناهانی که این جوانان به سبب عدم ازدواج مرتکب می‌شوند شریک خواهند بود.

وی طبق روایات اسلامی عبادت را دارای هفتاد جزء برشمرد و ابراز داشت: نماز و روزه و حج و مانند این اعمال عبادی یک جزء از این عبادات است و شصت و نه تای این اعمال را کسب روزی حلال شامل می‌شود؛ حالا ببینید در بازار چه خبر است؛ اموال حرام، رباخواری، کم فروشی، تقلب، فروش اجناس قاچاق و اجناس غیر حلال چقدر با کسب و کار مردم مخلوط شده و این هم از نشانه‌های ضایع کردن سنت پیامبر است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با نقل خطبه 202 نهج البلاغه امیرمؤمنان حضرت علی (ع) گفت: امام اول شیعیان از یک برادر می‌خواهد تا قسمتی از خانه وسیعش را در اختیار یتیمان و بینوایان قرار دهد و آن‌ها را اطعام کند و از خانواده و نزدیکان خود در این خانه دعوت کند تا از این خانه برای خود خانه آخرتی بسازد و برادر دیگر را که تارک دنیا شده است مورد نکوهش قرار می‌دهند که تو دشمن جان و سعادت خود شده‌ای و شیطان خبیث بر تو مسلط شده است.
اسلام دین کار، تلاش و در عین حال اعتدال است
این مرجع تقلید ادامه داد: بعضی مسیحیان دارای دیرهایی هستند که یک عده زن و مرد تارک دنیا در آنجا عبادت می‌کنند ولی در اسلام چنین نیست؛ اسلام دین تلاش کار کوشش فعالیت و در عین حال دین اعتدال است؛ امام علی (ع) در پاسخ به برادر دوم که لباس و طعام خود را شبیه امام علی (ع) می‌داند می‌فرماید که کسی که رئیس حکومت است وظیفه‌اش غیر از وظیفه توست او باید چنان زندگی کند که کمترین افراد جامعه هم خودشان را مانند او بدانند؛ اگر زندگانی، لباس و غذای بعضی‌ها ساده است بگویند مانعی ندارد امیر مؤمنان هم همینطور است من وظیفه دیگری دارم غیر از شما.

وی تصریح کرد: امیرمؤمنان حضرت علی (ع) پیامی هم برای دولتمردان ما فرستاده‌اند که همه‌تان نروید شمال تهران خانه‌ها را آنجا بگیرید؛ زندگی تان بین اشراف باشد؛ بیایید جنوب تهران بگویند فلان وزیر در فلان کوچه در جنوب تهران خانه‌اش هست؛ امیر مؤمنان فرمود مسؤولان مملکت باید زندگی شان مانند ساده‌ترین افراد جامعه باشد؛ آیا واقعاً این سنت زنده شده است؟ مردم مراقب باشید سنت پیامبر را رها نکنید.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: امروز نام، برنامه و نهج البلاغه علی (ع) می‌درخشد؛ از اینجا به تمام مسلمانان و شیعیان جهان پیام می‌دهم بیایید آشناتر به نهج البلاغه علی (ع) شویم؛ تمام سخنان پیامبر را جمع کنید مانند خطبه اشباح علی ابن ابیطالب نمی‌شود؛ خطبه توحید تمام ریزه کاری‌های توحید را در خطبه اشباه بیان کرده است؛ آیا مثل خطبه قاصدیه امیر المؤمنین می‌شود؟ آیا مثل آن برنامه‌ای که به همام داد آن مرد عابد و زاهد صد و ده صفت برای پرهیزکاران در این خطبه کوتاه بیان کرده است آیا همه اصحاب و یاران پیامبر یک چنین چیزی برایشان یادگار مانده است؟

این مرجع تقلید ادامه داد: ما افتخار داریم که دنبال رو کسی هستیم که سخنانش در دنیا بی نظیر است؛ عهدنامه مالک اشتر 1400 سال از عمرش گذشته که باید کهنه شده باشد، اخیراً ترجمه شده به زبان‌های مختلف در سازمان ملل بین افراد منتشر شده است و همه از آن تعجب کردند که 1400 سال قبل برنامه کشور‌داری به وسیله پیشوای مسلمین حضرت علی (ع) تنظیم شده است؟ بیایید و دست به دامن کسی بزنید که این همه افتخار آفریده است و امشب هم آخرین شب عمر اوست.
دنیا در قبال جنایات دولت یاغی آل سعود چرا سکوت پیشه کرده

وی مشکلات جهان اسلام را بسیار دانست و گفت: در عراق و سوریه مشکلاتی وجود دارد؛ در یمن چه خبر است؟ چند ماه است که دولت یاغی آل سعود بمب بر سر مردم بی دفاع می‌ریزد؛ دنیا هم خاموش است؛ خفقان گرفته‌اند؛ کجا رفتند حامیان حقوق بشر؛ کجا رفتند آن‌هایی که به اصطلاح دنبال عدالت می‌چرخند؛ سازمان ملل و شورای امنیت کجا رفتند؛ چند ماه مرتب بمب بریزند در ماه رمضان و ماه‌های حرام؛ همه چیزشان را ویران کنند؛ دنیا هم خاموش بشود؛ چرا خاموش است؟ از دلارهای نفتی عربستان به این و آن رشوه داده شده است و حتی به مطبوعات بزرگ دنیا هم همینطور تا چیزی درباره این جنایت نگویند؛ این دنیایی است که ما در آن زندگی می‌کنیم در این دنیا نام علی خیلی کم است جای علی خیلی خالی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان برای رفع گرفتاری های امت اسلام و ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی دعا کرد.
http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=273004
 
بالا