آنتونیو سانت ‌الیا Antonio Sant’Elia

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز



آنتونیو سانت الیا:تولد:1880 وفات:1916 -متولد:ایتالیا

سبک معماری:جنبش فوتوریسم

-آثار معروف:

1-خانه پله ای

2-ایستگاه مرکزی در میلان

از وی تنها اسکيس ها و کروکی هايی باقی مانده است که از روی آنها ذهن خلاقانه و متفاوتش مشهود است.

تاريخ تولد، محل تولد، هنگام تولد:


در سی ام آوریل سال ۱۸۸۰، در کومو واقع در ایتالیا به دنیا امد.

دوران زندگي:

این معمار ایتالیایی بر معماری پس از خود تاثیر عمیقی نهاد!

جنبش فوتوریسم از چه تاریخی و توسط کدام معمار رسماً در حیطه معماری آغاز به کار کرد ؟سال 1914 ، آنتونیو سانت اِلیا Antonio Sant’Elia

«سانت اليا» در بيانيه ي خود به تاريخ 14 ژوئيه ي 1914 به مناسبت گشايش طرح هايش در نمايشگاهي در ميلان اعلام داشت كه بايد در معماري استفاده از تمام مصالح ساختماني جديد از آهن و بتن مسلح گرفته تا منسوجات كارخانه اي و مقوا معمول شود. اما قصد اصلي اش از اين اعلاميه اين بود كه حركت و تحول، اساس معماريست، اساسي كه به معماري همان تحرك و «سبكي » مجسمه سازي را مي دهد. قصد وي در جمله اي از خود او در اين بيانيه خلاصه مي شود: «هر خانه بايد مناسب زمان خود ساخته شود» .


بنابراین، بيانيه فوتوريستها را درباره معماری منتشر کرد و روحيه انقلابی را به دامنه معماری تزريق کرد واظهار داشت:


«معماری با سنت، قطع رابطه می‌كند؛ ضرورت ايجاب می‌كند كه معماری دوباره از اول آغاز گردد... تضاد شديدی بين دنيای مدرن و قديم با چيزی مشخص می‌شود كه پيش از اين وجود نداشت...» تمام اظهار نظرهايی كه نقل قول شد، به پرسش ميانه رو و بی‌پيرايه شينكل به سال 1826 برمی‌گردد: «آيا نبايد بكوشيم كه سبك متعلق به خود را بيابيم»؟


مهمترين قسمت متن سنت اليا در آنجا بود که با تصحيح متن مارينتی به اين نتيجه رسيد که :

«مساله معماری مدرن ،مساله جابجايی خطوط نيست . يافتن پروفيلهای جديد ، تزئينات تازه در اطراف درها و پنجره ، جايگزين کردن ستونها به وسيله کارباتيدها، آتلانت ها، مورد نظر نيست. اينکه آجرنما را به صورت نمايان رها کرده و يا آن را از سيمان يا سنگ بپوشانيم ،مطرح نيست .در يک کلمه تفاوت ميان ساختمان قديم و جديد مورد نظر نيست .مساله آفرينش خانه جديد از صفر است.با استفاده از تمام ذخاير علوم و فنون و برآوردن شريفانه همه توقعات روحی و عادات ما . . . با تعيين فرمهای جديد و دلايل وجودی خاص شرايط ويژه زندگی مدرن . به طور طبيعی اين معماری نمی تواند تحت هيچ يک از قوانين مستمر تاريخی باشد.در زندگی مدرن، تداوم روندهای مربوط به تحول سبک متوقف می شود.معماری از سنتها آزاد می شود و الزاما همه چيز را از صفر آغاز می کند».


مرگ زودرس وی، در جنگ جهانی اول از تعقيب عادی اين تجربه جلوگيری کرد. به اين دليل افکارش مبهم و در حالت تعليق باقی ماند و از آن به شيوه های متفاوت برداشت شد . از وی تنها اسکيس ها و کروکی هايی باقی مانده است که از روی آنها ذهن خلاقانه و متفاوتش مشهود است.

جالب است سانتا الیا هرگز ساختمانی به سبک فوتوریسم اجرا نکرد ! ولی نظراتش قدم بزرگی در پیدایش این جنبش داشت .


تاريخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن:

در دهم اکتبر سال ۱۹۱۶ درگذشت.

نقل قول و خاطرات:


آنتونیو سانت ‌الیا:

دیگر نباید اسانسور ها را در دل ساختمان ها پنهان کرد، بلکه باید انها را همچون اژدهایی ساخته شده از آهن و شیشه بر پیکره ساختمان بالا برد . تزئینات باید برچیده شود و همه چیز باید دگرگون شود !


منابع:
memar2920.blogfa.com
hadimemari.persianblog.ir




خانه پله ای . طراح سانت الیا از طرفداران جنبش فوتوریسم
بعد از گذشت سه قرن این اولین بار بود که در ایتالیا سبکی نو با تفکراتی متفاوت و آینده گرا ظهور می کرد .به همین دلیل ساده طرفداران این سبک خود را نخستین جوانان ایتالیا بعد از سه قرن کهنه گی می دانند .
آنتونیو سانت الیا از معماران مطرح این جنبش بود .منشور این جنبش توسط وی در سال 1914 نوشته شد .مهم ترین نکته در این منشور :
(( ما در خیابان ها یی زندگی می کنیم که مربوط به سه چهار قرن پیش است شهر ها بیش از حد قدیمی هستند و ما باید شهر فوتوریسم را همچون یک کارگاه ماشین سازی پهناور و پر هیاهو کنیم .



طرح سانت الیا برای برج آپارتمانی (1914)





وی عقیده داشت دیگر نباید اسانسور ها را در دل ساختمان ها پنهان کرد بلکه باید انها را همچون اژدهایی ساخته شده از آهن و شیشه بر پیکره ساختمان بالا برد .تزئینات باید برچیده شود و همه چیز باید دگرگون شود !


اما آیا این جنبش مورد پذیرش عموم مردم قرار گرفت ؟


فوتوریسم ها معتقد بودند هر نسلی باید شهر خود را آن طور که دوست دارد بسازد .


جالب است سانتا الیای پر مدعا هرگز ساختمانی به سبک فوتوریسم اجرا نکرد !ولی نظراتش قدم بزرگی در پیدایش این جنبش داشت .
از دیگر طرفداران این جنبش می توان ماریو چیاتونه و مارسلو نیزولی را نام برد .


سرنوشت این جنبش :


جنگ جهانی اول بزرگ ترین دشمن جنبش فوتوریسم ها بود ، در سال 1915 ایتالیا وارد جنگ شد و فوتوریسم های ملی گرا راهی جبهه های جنگ شدند من جمله سانت الیا ی معروف .وی یک سال بعد یعنی سال 1916 در جنگ کشته شد .




به گواه تاریخ فوتوریسم ها عمر کوتاهی داشتند و هیچ ساختمانی به این سبک ساخته نشد .این نظریه فقط در شمال ایتالیا فرصت فراگیر شدن را پیدا کرد
مطالب نظری فوتوریسم در یک نگاه :


1- توجه به علم و تکنولوژی و جهان آینده
2- حمل و نقل سریع السیر
3- گسست از گذشته
4- حذف تزئینات
5- بلند مرتبه سازی و نمایان کردن اجزای عملکردی بنا (مانند آسانسوره های نمایان)


منبع : township.blogfa.com
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Mehran Aalto آنتونیو گائودی Antonio Gaudi مشاهیر معماری 5

Similar threads

بالا