[آموزش عکاسی] - نکاتی در عکاسی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار

عكاسان خوب هم بخاطر رعايت تكنيكهاي عكاسي و هم براي رعايت نكات ظريف است كه عكاسان خوبي هستند. عكس هاي با ارزش زيادي به خاطر تكنيك ضعيف ضايع مي شوند در اينجا چند نكته ياد آوري مي شود كه در زمان گرفتن عكس بهتر است مورد توجه قرار گيرند.
1ـ نزديكتر شويد:
بيشتر آماتورها در زمان عكاسي از موضوع خود خيلي دور مي شوند از داخل لنز نگاه كنيد! اين واقعآ مهم است مخصوصاً زماني كه از مردم عكس مي گيريد. عكاسان حرفه اي از لنزهاي 85 تا 105 ميليمتري براي عكاسي چهره استفاده مي كنند. بيشتر دوربينهاي غير حرفه اي لنزهاي 35mm دارند.

2ـ گنجاندن افراد در عكسها:
افزودن افراد به عكسها مفهوم و فضا مي دهد. اين كار رابطه بر قرار كردن با عكس را آسان مي كند و بعضي مواقع به ما يك مفهوم از بزرگي و كوچكي يا مقياس مي دهد.
3ـ حركتها را شكار كنيد:
بگذاريد افراد در حال حركت باشند و از لحظه ها عكس بگيريد.
4ــ ساختار را ساده نگه داريد:
تركيب ساده فهم و درك را ساده تر مي كند. يك زمينه ( back ground ) ساده كمتر بيننده را گيج مي كند و به آنها اجازه تمركز روي موضوع را مي دهد.




  • [*=right]سوژه را در مركز قرار ندهيد
سعي كنيد موضوع اصلي را در مركز تصوير قرار ندهيد عكاسان حرفه اي از قانون يك سوم استفاده مي كنند يعني سوژه يا موضوع اصلي را حدوداً به فاصله يك سوم از گوشه فريم قرار مي دهند اگر به اين روش عمل كنيد در نتيجه كار شما تاثيري مي گذارد كه حتي فكر آن را هم نمي كنيد.





  • [*=right]زاويه را تغيير دهيد.
اين عمل مي تواند عكس را خيال انگيز و دراماتيك كند. تقريباً همه آماتور ها از روبرو عكس مي گيرند ولي زواياي فراوان ديگري وجود دارند كه مي توانند نتايج شگفت انگيزي بوجود آورند.​




  • [*=right]پيش نما ( منظره جلوي عكس ) را در چشم انداز قرار دهيد.
پيش نما جزئيات را به عكس اضافه مي كند و مي توان از آن به عنوان يك قاب طبيعي براي عكس استفاده كرد.




  • [*=right]به نور پردازي و و روشنايي توجه كنيد.
نور مستفيم خورشيد باعث سايه روشن شدن بيش از اندازه عكس مي شود، اما نور ناكافي منجر به يك عكس تار مي شود. هميشه به اين شعار توجه داشته باشيد كه نور عكس را مي سازد.




  • [*=right]از فلاش استفاده كنيد.
فلاش مي تواند وضعيت روشنايي را بهتر كند. ( حتي در يك روز آفتابي )


  • [*=right]روش نگه داشتن دوربين
تكان هاي دوربين مي تواند يك عكس عالي را ضايع كند. دوربين بايد نسبت به موضوع ثابت نگه داشته شود رعايت اين نكته مخصوصاً در هنگام Zoom كردن بسيار مهم است.
منبع:yadbegir
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
نکات لازم در آغاز کار عکاسی

نکات لازم در آغاز کار عکاسی

1.گذاشتن فيلم در دوربين و بيرون آوردن آن، حتماً در سايه انجام شود. اگر در محلى هستيد که هيچ‌گونه سايه‌اى وجود ندارد، از سايهٔ خودتان استفاده کنيد.

2.در هر عکس‌برداري، ابتدا کادر دلخواه خود را پيدا کنيد؛ سپس فاصلهٔ خود را (دوربين) از موضوع تنظيم نماييد؛ بعد سرعت متناسب با حرکت موضوع را تنظيم کنيد و در آخر، ديافراگم را با توجه به عمق ميدان وضوح موردنظر تعيين نماييد.

3.دقت کنيد موقع گرفتن عکس بند دوربين يا انگشت شما جلوى عدسى نباشد.

4.آرنج‌ها و بازوهاى خود را به دو طرف بدن بچسبانيد و بدون تکيه‌گاه در هوا رها نکيند چنانچه تکيه‌گاهى مانند ديوار، ميز و غيره وجود دارد از آن استفاده کنيد.

5.دکمهٔ عکسبردارى را آرام و يکنواخت فشار دهيد.

6.بعد از هر عسکبردارى فيلم را جلو ببريد. در دوربين‌هايى که پيش رفتن فيلم فنرهايى را خواهد فشرد و دوربين را براى عکس بعدى در حالت آماده قرار خواهد داد، اين کار را فقط لحظه‌اى پيش از گرفتن عکس انجام دهيد. زيرا پس از شارژ کردن يا تعويض فيلم ممکن است از گرفتن عکس منصرف شويد و نيز مدت‌ها در حالت فشردگى باقى بماند؛ و به‌تدريج قدرت و صحت خود را از دست بدهد. در صورت چنين موردي، بهتر است شارژ آن را خالى کنيد. يعنى بدون گرفتن عکس تکمهٔ عسکبردارى را فشار دهيد. در برابر سلامت دوربين يک کادر ارزشى ندارد.

7.در زمان‌هايى که به دوربين احتياجى نداريد آن را در کيف قرار دهيد و عدسى آن‌را هميشه تميز نگه داريد. براى پاک کردن عدسى از فرچهٔ نرم مخصوص و کاغذ عدسى پاک‌کن استفاده کنيد و از بکارگيرى پارچه‌هاى نرم يا جير يا مايعات خوددارى کنيد.

8.اگر کنار دريا رفتيد، دوربين را با کيف درون کيسهٔ نايلون بگذاريد؛ تا ماسه‌هاى مرطوب به گوشه و کنار آن بچسبد و باعث رنگ‌زدگى بخش‌هاى فلزى آن نشود. ممکن است در موقع پاک کردن عدسي، وجود ماسه خراش‌هاى غيرقابل جبرانى ايجاد نمايد.
منبع:aftabir
 
بالا