آشنایی با IPL

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
بهره‌مندی و به کارگیری ویژگی‌های نور برای درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های پوستی سابقه‌یی به تاریخ عهد کهن به همراه دارد و در قرن گذشته به این اقدامات «نور درمانی» یا «فوتوتراپی» اطلاق می‌گردید. از سال 1995، «فوتوتراپی» با توجه به ویژگی‌ غیرتهاجمی نتایج مطلوب‌اش برای پوست، به حوزه‌‌ی «زیبایی و جوان‌سازی پوست» وارد گردید.


در واقع در این سیستم ازویژگی‌های طیف نور در درمان بیماری‌های پوست استفاده می‌گردید، در زمره‌ی خانواده‌ی لیزر قرار نداشته ولی به دلیل اینکه این دو حوزه از مناطق مختلف طیف نور می‌باشند و طول موج مورد نیاز خود را تغییر داده‌اند و برای اهداف درمانی و زیباسازی خود این امواج نوری را مورد استفاده قرار می‌دهند در یک دسته قرار می‌گیرند . از سال یادشده «آی پی.ال» به لحاظ نتایج مطلوب‌ در این حوزه به بازار عرضه گردید.
این سیستم، توسط یک لامپ، انرژی مورد نیاز را از طیف نور برداشت نموده و پس از پردازش آن و تبدیل به نور و اشعه‌یی با توان و انرژی لازم، در نهایت آن را در قالب «نوری *****ه شده و به شکل ضربانی» به سوی هدف ساطع و شلیک می‌نماید.
«آی. پی. ال» را به مانند لیزر در درمان ضایعات و بیماری‌های پوستی، همچون درمان موهای زائد، درمان واریس‌های صورت و اندام‌ها، درمان خال‌های غول آسا و مادرزادی و مهم تر از همه به منظور «جوان‌سازی پوست» به کار گرفته‌اند و به لحاظ ویژگی‌های مطلوب، همچون نداشتن درد و نبود هیچ عارضه‌یی برای پوست، مورد اقبال و توجه پزشکان فعال در حوزه‌ی لیزر قرار گرفته است.
در مقاله‌ی‌ حاضر سعی برآن است تا شناختی علمی از خصوصیات و ویژگی‌های غیر تهاجمی و مؤثر این پدیده‌ی نوین و وجوه افتراق و تفاوت‌های آن با لیزر برای همکاران پزشک و دیگر دست اندرکاران فعال در درمان بیماری‌های پوست و نیز جوان‌سازی تشریح شود:
اصول و مکانیسم عملکرد IPL:
این سیستم از دو جزء تشکیل گردیده است:
1 یک محفظه‌ی فلزی که در داخل آن، یک دستگاه الکترونیکی هوشمند، و یک لامپ تولید کننده‌ی «نور *****ه شده‌ی ضربانی» که طول موج‌های ایجاد شده توسط لامپ را به طرف هدف مورد نظر شلیک می‌نماید، در آن تعبیه شده است.
2 یک سیستم ایجاد کننده‌ی برودت و سرما: این سیستم با ایجاد سرما در محل درمان، مانع از ایجاد التهاب، تورم، قرمزی و یا زخم روی پوست شده و توسط این سیستم سرمایش، اپیدرم پوست از حرارت ایجاد شده توسط «آی.پی.ال» محافظت می‌گردد.
دامنه‌ی طول موج‌های این «نور *****ه شده‌ی ضربانی» توسط لامپ یاد شده در گستره‌ی وسیعی بوده و پخش و توزیع این طول موج‌ها از حوالی نور قابل رویت تا نور مادون قرمز ادامه می‌یابد و طیف آن از 300 تا 1200 نانومتر می‌باشد.
..... ادامه دارد
 

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
تفاوت نخست آی.پی.ال با لیزر در طیف متنوع طول موج‌ها می‌باشد:
ساطع و شلیک شدن نور «*****ه شده‌ی ضربانی» توسط این لامپ در چنین طیف وسیع و گسترده‌یی، قابلیت‌ها و توانایی‌های وسیعی را در درمان ضایعات پوستی و عروقی و نیز جوان‌سازی پوست، در این سیستم ایجاد نموده است و این ویژگی مهم (تنوع در ایجاد طول موج‌های مختلف انرژی در یک دستگاه واحد) در لیزر وجود ندارد، چرا که دستگاه‌های مختلف لیزر، هرکدام بنا به طول موج معینی از نور که از خود ساطع می‌کنند، حوزه‌‌ی عمل محدود و معینی را تحت تأثیر و درمان قرار می‌دهند.
تفاوت ‌دیگر «آی.پی.ال» با لیزر، در حوزه‌ی کروماتیک‌های نور یا طیف رنگ‌هایی است که هر کدام از این سیستم‌ها ممکن است به وجود آورند لیزر، مونوکروماتیک می‌باشد. به این معنی که بنا به طول موجی که ایجاد و از خود ساطع می‌نماید، فقط یک رنگ از طیف نور را در خود دارد، ولی «آی .پی. ال»، طیف گسترده‌ و وسیع طول موجی که ایجاد می‌نماید، مولتی کروماتیک بوده و رنگ‌های متنوع و مختلفی که هرکدام می‌توانند ضایعه‌یی را تحت درمان قرار دهند، به وجود می‌آورد.
به عنوان مثال، در طیف نور با طول موج 490 تا 950 نانومتر، نور‌های آبی و سبز، زرد، قرمز و بنفش وجود دارد و هر رنگ یا طول موج معین توسط جاذب یا هدف آن رنگ جذب می‌گردد.
به عبارت دیگر، نور آبی، توسط ضایعات آکنه‌یی، نور سبز توسط هموگلوبین موجود در واریس‌ها و عروق خونی، نور زرد توسط پروتئین‌های موجود در کلاژن‌ و الاستین‌ و یا نور قرمز توسط ملانین موجود در ریشه‌ی مو جذب می‌گردد.
برای نیل به نتیجه‌ی مطلوب و قاطع در درمان، بدیهی است که باید از تابش‌ نور‌های اضافی و بی‌تأثیر جلوگیری کرد و نوری که بیشترین جذب توسط ضایعه‌ی مورد نظر را دارد ، به هدف شلیک نمود.
بنابراین و در راستای تأثیر حداکثری نور در درمان توسط آی.پی.ال به کارگیری *****های اپتیکی که بتواند از تابش و شلیک طیف‌های مختلف نور جلوگیری نماید، امری ضروری می‌باشد.
به عنوان مثال، به هنگام درمان موهای زائد توسط «آی. پی. ال» و استفاده از *****، باعث می‌گردد که تابش نور زرد و نارنجی به حداقل رسیده و در عوض، تابش قرمز و سبزکه حداکثر توسط ملانین مو جذب می‌گردد از این سیستم ساطع گردد.
اغلب سازندگان سیسم «آی.پی.ال» برای تحقیق این منظور مبادرت به ساخت کریستال‌های اپتیک‌های متعددی نموده‌اند که بنا به درمان نوع ضایعه‌ در پوست و یا در عروق (واریس) و یا جوان‌سازی پوست، ***** مورد نظر را انتخاب نموده تا حداکثر نتیجه‌ی درمانی را به دست دهد.
برای هدایت کردن این طول موج‌های متعدد و تبدیل آن به انرژی مورد نیاز که توسط هدف مورد نظر در پوست جذب گردد این کریستال‌های اپتیک هر کدام محدوده‌ی معینی از طول موج و انرژی را از خود ساطع می‌نمایند.
سطح و مساحت این کریستال‌های اپتیک متنوع بوده و شرکت‌های سازنده در ابعاد ‌8x35 و 10x45x یا 16x40 میلی‌متر این کریستال‌ها را می‌سازند و به بازار عرضه می‌نمایند.
نباید فراموش نمود که باید کریستال با مالیدن یک لایه‌ی نازک از ژل سونوگرافی، روی سطح پوست قرار گیرد.
به عنوان مثال، کمپانی «الما‌لیزر» کریستال‌های اپتیک متعددی را درقالب هندپیس ارائه نموده که هر هندپیس (کریستال نوری) ، طیف نور و رنگ خاصی را از خود عبور می‌دهد.
بدیهی است که هر هندپیس اپتیک، برای درمان و منظور خاصی به کارگرفته می‌شود.
..... ادامه دارد
 

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
جدول 1 انواع هندپیس‌ها (کریستال های اپتیک) همراه با طیف نور ورنگی که از خود عبور می‌دهد و کاربرد هریک را نشان می‌دهد.
کاربرد هندپیس (کریستال های اپتیک) های مختلف در هر درمان



کاربرد هندپیس در درمان
طول موج
رنگ طیف
1
درمان آکنه
950-420 نانومتر
آبی
2
درمان ضایعات پیگمانته و واریس ها
950-450 نانومتر
سبز
3
جوان سازی پوست
950-570 نانومتر
زرد
4
محو موهای زائد و ناخواسته
950-570 نانومتر
قرمز
5
پسوریازیس و ویتیلگو
380-300 نانومتر
بنفش


تفاوت دیگر «آی.پی.ال» با لیزر درتنوع طول موج‌های صادره می‌باشد.
قبل از اشاره به این تفاوت، ضروری است که به یک اصل مهم از اصول فیزیک نور، اشاره‌یی گذرا انجام گیرد:
هر چه طول موج نور کوتاه‌تر باشد، دارای انرژی و قدرت بالاتری بوده و جذب آن نیز توسط پوست به حداکثر می‌باشد و با طویل‌تر شدن طول موج، از قدرت و انرژی آن کاسته شده و بالطبع جذب آن نیز کاهش یافته و از لایه‌های مختلف پوست عبور نموده و با کمترین مقدار جذب از بدن خارج می‌گردد. به عنوان مثال اشعه‌ی ماورای بنفش که کوتاه‌ترین طول موج را دارا می‌باشد، بیشترین انرژی و جذب را دارا بوده و در صورت عبور از لایه‌ی اوزون، تماماً توسط پوست جذب گشته و به لحاظ انرژی بالای آن، باعث تغییراتی در اجزای سلول‌گشته و سرطان پوست ایجاد می‌نماید.
ولی امواج و تشعشعات رادیویی که دارای طول موجی بلند و بالطبع انرژی ‌کمتر و ضعیف‌تری هستند، دارای کمترین زیان و جذبی در پوست بوده و به مانند امواج ماکروویو، ام.آر.آی، سی.تی‌.اسکن، رادیوفرکوئنسی و... از پوست و ارگان‌های بدن، عبور نموده و بدون کمترین جذب و مخاطره‌یی خارج می‌گردند.
حال با این توضیح مختصر، تفاوت‌دیگر لیزر با «آی.پی.ال» را می‌توان بهتر توضیح داد:
هر لیزر، بنا به ویژگی‌هایش، فقط تولید کننده‌ی یک طول موج معین با خصوصیات مشخص بوده و در آن محدوده‌ی طول موج، تولید انرژی نموده و توسط سلول‌های مشخصی در پوست نیز جذب می‌گردد ولی توسط دستگاه «آی.پی.ال» همانگونه که در بالا به آن اشاره گشت، طول موج‌های متنوع و متعددی (از کوتاه‌ترین تا بلندترین طول موج) ساطع گشته و هر لایه و ارگانی در پوست، انرژی و طول موج و فوتون‌های معینی از امواج صادر شده از «آی.پی.ال» را در خود جذب می‌نماید.
به این منظور و جهت جلوگیری از هرز رفتن امواج نوری دارای انرژی کم و پراکنده‌، کمپانی یاد شده در فوق، دستگاه Adnence Fluorescence Technology (AFT) روی آی.پی.ال خود نصب نموده که قادر است نور شلیک شده از دستگاه را از خلال یک ***** عبور داده و ضمن اینکه طول موج‌های پراکنده و کم انرژی را تبدیل به انرژی مطلوب نماید، به شکل انتخابی نیز ارسال طیف‌های مختلف نور به گیرنده‌های خاص خود همچون نور آبی را به سوی آکنه، نور سبز را به سوی واریس‌ها و ضایعات پیگمانته، نور زرد را به سوی کلاژن‌ها، و نور قرمز را به سوی ملانین موها هدایت نماید.
مخاطرات احتمالی:
دو خطر عمده به هنگام کار با «آی.پی.ال» ممکن است مخاطراتی را ایجاد نماید که با به کار بردن اقدامات پیشگیرانه‌ می‌توان از بروز آن جلوگیری نمود:
1 خطر التهاب و سوختگی پوست:
در اثر گذشت زمان و استفاده‌ی مستمر از دستگاه، لامپ ایجاد کننده‌ی انرژی‌های نوری فرسوده و کهنه شده و بالطبع مقدار انرژی مورد نیاز درمانی کاهش یافته و پزشک معالج جهت رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب درمانی، مجبور به بالا بردن انرژی یا شاریدگی (فلوئنس) دستگاه می‌گردد که این اقدام ممکن است باعث التهاب، قرمزی و سوختگی پوست شود. برای پیشگیری از بروز این مخاطره باید در پایان مدت تعیین شده توسط شرکت سازنده‌، اقدام به تعویض لامپ دستگاه نمود.
2 مخاطرات چشمی:
برخلاف لیزر که به لحاظ تک رنگی (مونوکرومیک) بودن آن، اشعه‌ی ایجاد شده‌اش، در یک جهت و سمت و سو بوده و مبدا و مقصد آن مشخص می‌باشد و با استفاده از عینک به خوبی می‌توان چشم را از تأثیر اشعه‌های ایجاد شده توسط لیزر محافظت نمود.
ولی در آی.پی.ال محافظت چشم به این آسانی نبوده و به لحاظ تنوع و فراوانی طول موج‌های اشعه‌‌های ایجاد شده و ساطع گشتن آن در محور‌ها و جهات مختلف، ممکن است مخاطرات جدی برای شبکیه به وجود آورد.
برای جلوگیری از تأثیر مخرب طول موج‌های مختلفی که توسط آی.پی.ال در جهات مختلف ساطع می‌گردد، باید از عینک‌های مخصوصی که مجهز به سلول فوتوالکتریک می‌باشد استفاده نمود.
این عینک‌ها در مواقع عادی همچون عینک‌های معمولی عمل نموده و به هنگام تابش اشعه از دستگاه آی.پی.ال سلول‌های فوتو الکتریک، به عنوان یک مانع نفوذ نور عمل نموده و عینک واکنش به تابش نور، کاملاً کدر گشته و هیچ نوری را از خود عبور نمی‌دهد و به این طریق بلافاصله می‌توان چشم را کاملاً در مقابل این انرژی‌های مخاطره آمیز مخافظت نمود
 
IPL

IPL

سلام به همگی.میخواستم ببینم کسی هست درباره سیستمهای IPLبه اطلاعات کاملی رو بده.البته من یه سری چیزهارو میدونم ولی میخوام اطلاعات بیشتری رو کسب کنم.برای همین از همه عزیزان خواهش میکنم که هر چی راجع به این سیستم میدونن بنویسن.ممنون از همه شما
 

hassan_niazy

مدیر بازنشسته
سلام به همگی.میخواستم ببینم کسی هست درباره سیستمهای IPLبه اطلاعات کاملی رو بده.البته من یه سری چیزهارو میدونم ولی میخوام اطلاعات بیشتری رو کسب کنم.برای همین از همه عزیزان خواهش میکنم که هر چی راجع به این سیستم میدونن بنویسن.ممنون از همه شما

دوست عزیز سلام
ورودتون رو به تالار تبریک می گم . از اینکه اینطور پر انرژی در تالار حضور دارید بسیار خورسندیم . فققط به دو نکته توجه کنید
1- به هنگام زدن تاپیک جدید دقت کنید تاپیک تکراری نباشد . تاپیکهای تکراری در هم ادقام و یا حذف می شوند .
2- ما تاپیکی داریم که مربوط به طرح سوالات در زمینه های مختلف مرتبط با رشتمون هست . مطمئنا من بعد لطف خواهید نمود و سوالاتتون رو در اون تاپیک مطرح می کنید .
با تشکر
 

sasansarv

عضو جدید
با درود. بهترین دستگاه IPL برای استفاده در مطب کدام است ؟از بین مدلهای این دستگاه که با نامهای مختلف عرضه میشود کدامیک مناسبتر است واگر امکان دارد قیمتش هم ذکر شود. باسپاس
 
Similar threads

Similar threads

بالا