t.p
عضو جدید
آشنایی اولیه با ISO 9001
1-1-تعریف کیفیت :
کیفیت ویژگیهائی است که بایستی یک ماده ، محصول یا خدمت داشته باشد تا حداقل نیازمندیهای تصریح شده در استاندارد را برآورده نماید.(داراباشد).
یا به عبارتی دیگر:
Fitness For Use
1-2-روند تکاملی کیفیت :
در ابتدا در کارخانجات بحث کیفیت وکنترل آن بر عهده واحدهائی بنام کنترل کیفیت ( QC) بوده وافرادی بعنوان بازرسین کنترل کیفیت در ایستگاههای مشخصی از فرآیند تولید یا بعضا در آخرین ایستگاه ، محصول تولید شده را با معیارهای پذیرش وروشهای تعریف شده وعمدتا بروش رندوم (اتفاقی) یا در مواردی بصورت 100٪ (با توجه به ضرورت) مقایسه و کنترل می نمودند.
معایب این روش:
افراد تولید خودرا آنچنانکه باید درقبال کیفیت محصولی که تولید می کردند مسئول احساس نمیکردند واین طرزتفکرراداشتند که اگر محصول دارای ایرادی را تولید کنندنفر کنترل کیفیت بازرسی نموده ومحصولات معیوب را جدا مینمایند. طبعا چنین دیدگاهی معایب زیر رامیتواند بهمراه داشته باشد :
ایجاد دوباره کاری برای محصولاتی که بصورت معیوب تولید شده اند و قابل بازکاری هستند.
ضایعات شدن بخشی ازمحصولات که عیوب آنها بحدی است که یا در مرحله بازرسی مستقیما ضایعاتی اعلام میشوند یا اینکه پس از دوباره کاری نیز بدلیل غیر قابل پذیرش بودن ضایعات میشوند.
توقف خط تولید که مهمترین اشکال بوده وبیشترین لطمه رابه کاهش میزان تولید وبهره وری می زند.
در این دیدگاه وروش نشانه ای از فرهنگ خودکنترلی واینکه کیفیت مسئولیت همه کارکنان است دیده نمی شد.
1-3-ضرورت ایجاد سیستمهای کیفیت :
بدلائل فوق وبا توجه به تغییر تدریجی دیدگاهها در قبال کیفیت وانتظارات مشتریان ، رقابتی شدن روز افزون بازارها وبرخوردار شدن بیش از پیش مشتریان از حق انتخاب محصولات با کیفیت بهتر وقیمت پایین تر ، ضرورت کاهش قیمت تمام شده محصولات برای تولید کنندگان بویژه از طریق حذف هزینه های قابل حذف (هزینه های ضایعات ، دوباره کاری ء توقفات کیفی و....) ضرورت طراحی وایجاد سیستمهای کیفیت را با هدف شناسائی نقاط ریسک کیفی از ابتدای فرآیند ، آموزش پرسنل دست اندرکار تولید وحاکم نمودن دیدگاه خودکنترلی ، مکتوب کردن روشهای تولید و.... ورعایت الزامات سیستم ودر نتیجه حذف تا حدامکان معایب دیدگاه قبلی، ایجاد نمود.
لذا ایجاد سیستمهای تضمین کیفیت بر مبنای استانداردهای ISO9000با هدف ایجاد فرهنگ کیفیت واستقرار آن در سازمانها بروش سیستماتیک با تدوین استانداردهای ISO 9000 توسط سازمان بین المللی استاندارد ( International Standard Organization) شکل گرفت .
1-4-معرفی سازمان بین المللی استاندارد وکمیته تدوین استانداردهای کیفیت
سازمان بین المللی استاندارد (International Standard Organization) همانگونه که از نام آن پیداست سازمانی بین المللی است که در زمینه تدوین استانداردهای مختلف که مقوله کیفیت یکی از آنهاست فعالیت میکند. در این سازمان که مقر آن در کشور سوئیس وشهر ژنو است بیش از 283 گروه یا کمیته فنی وجود دارد که سالانه حدود 30000 متخصص در آن شرکت می کنند . این سازمان فعالیت خودرا درسال 1974 میلادی آغاز نموده است و بیش از 110 کشور جهان از جمله ایران عضو آن هستند. کمیته فنی شماره 176 موسوم بهISO/TC 176 مسئولیت تدوین استانداردهای تضمین کیفیت رابرعهده دارد.
1-5-ویرایشهای استانداردهای تضمین کیفیت ( ISO9000)
الگو وریشه تهیه وتدوین استانداردهای تضمین کیفیت (ISO9000) استاندارد تهیه شده توسط موسسه استاندارد انگلیس )BSI) بنام BS5750 بود که این استاندارد در سال 1979 تدوین وارائه گردید. با بازنگری در این استاندارد توسط سازمان بین المللی استاندارد نخستین ویرایش استانداردهای تضمین کیفیت در سال 1987 بنام ISO9000 تهیه گردید . این استاندارد در سال 1994 وسپس در سال 2000 مجددا مورد بازنگری وتجدید ویرایش قرار گرفت. و ویرایشهای جدید آن با هدف بهبود وبرطرف کردن نقائص ویرایشهای قبلی ارائه شد.