آشنايي با روشهاي تعيين آلودگي هوا و چگونگي سنجش ميزان آلودگي

sima.niki

عضو جدید
موضوع :تشخيص آلودگي هوا توسط تركيبات گوگردي
هدف :آشنايي با روشهاي تعيين آلودگي هوا و چگونگي سنجش ميزان آلودگي

شرح آزمايش :
مي دانيم كه بيشتر حجم آلودگي تركيبات گوگردي با سوختن ذغال سنگ و نفت علي الخصوص نفت خام و نفت كوره بوجود مي آيد . در محل زندگيمان چه كارخانه هايي وجود دارد و اين كارخانه ها چه آلودگيهايي ايجاد مي كنند به نظر شما چه روشهايي را مي توانيم براي مهار آلودگي ها به كار گيريم. چندين نقطه در شهرتان در نظر گرفته و به دانش آموزاني كه در اين مناطق زندگي مي كنند ماموريت دهيد كاغذهاي آغشته به محلول غليظ استات سرب را تا محل زندگيشان ، بدون تا خوردگي و احتمال خشك شدن در درون نايلونهايي كه به اين منظور تهيه ديديد ، ببرند . از آنها بخواهيد كاغذهاي صافي را به كمك نخ به محلي آويزان كنند كه جريان هوا در دو سوي آتن به يك اندازه باشد . پس از 24 ساعت نتايج را مشاهده و يادداشت نمايند لكه هاي سياه رنگ روي كاغذ هر چه بيشتر باشد ميزان آلودگي آن منطقه بيشتر است .

نكات :

تشكيل لكه هاي سياه نشان دهنده به وجود آمدن سولفيدسرب سياه رنگ مي باشد .

Pb ( CH3coo)2 + S2- ----- > PbS +2 CH3coo-

در صورت نبود لكههاي سياه نتيجه مي گيريم محل مزبور از لحاظ كيفي در مورد تركيبات گوگردي آلودگي ندارد . بايد به اين نكته توجه داشت كه تعيين دقيق شدت آلودگي نياز به وسايل و روشهاي تخصصي تري دارد لذا ما در نظر داريم بااين روش ساده و ابتدايي مفهوم آلودگي رادر حد مطلوب و حوصله كلاس ارايه دهيم .
به ياد داشته باشيم آلودگي ناشي از گوگرد در مناطق داراي پالايشگاه و يا پايانه هاي مسافربري و كاميون زياد است از دانش آموزان بخواهيد تحقيق كنند.
 
بالا