آسیب های زانو و درمان آن

drsoleymanha

عضو جدید
آسیب رباط جانبی خارجی زانو ( LCL )

آناتومی رباط جانبی خارجی زانو :

رباط جانبی خارجی زانو، لیگامانی است که در قسمت خارجی زانو در زیر تاندون عضله دوسر رانی قرار گرفته است. این لیگامان از اپی کوندیل خارجی استخوان فمور (ران) شروع می شود و به سر استخوان فیبولا ( نازک نی) متصل می گردد. این لیگامان باعث پایداری زانو در سمت خارج می شود؛ همچنین در مقایل حرکات چرخش به خارج زانو مقاومت نموده و باعث پایداری زانو می گردد. وقتی که زانو بیشتر از ۳۰ درجه خم می شود لیگامان طرفی خارجی شل می شود و وقتی که زانو کاملا باز است لیگامان طرفی خارجی کشیده می شود.



آناتومی رباط های طرفی زانو

مکانیسم آسیب:

علت اصلی آسیب لیگامان خارجی زانو ضربه به داخل زانو می باشد. به این معنی که اگر ضربه ای از داخل به زانو وارد شود و پا ثابت باشد موجب بازشدن قسمت خارجی زانو و پارگی لیگامان طرفی خارجی می گردد.

مکانیسم آسیب رباط جانبی خارجی
علایم ونشانه ها:

  • تورم زانو در سمت خارج به علت تجمع مایع مفصلی
  • درد در ناحیه آسیب
  • کبودی
  • ناپایدری واحساس خالی شدن زانو

تشخیص:

شرح حال و معاینه کامل اولین مرحله از رسیدن به تشخیص دقیق می باشد. یکی از معایناتی که برای تشخیص این آسیب انجام می شود Varus Stress Test می باشد.



varus stress test



برای تشخیص دقیق تر استفاده از روش های رادیوگرافیک توصیه می شود که شامل X ray تحت استرس و همچنین انجام MRI می شود. معمولا MRI تشخیص آسیب دیدگی را با دقت بالایی مشخص می نماید.

با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا در مورد روش درمان آن آشنا شوید:
https://linkp.ir/G5A8

دکتر مهران سلیمانها
متخصص ارتوپدی – فوق تخصص جراحی زانو- دانشیار گروه ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی گیلان - عضو انجمن جراحان زانو و آسیب های ورزشی
www.drsoleymanha.com
 

Similar threads

بالا