آداب معاشرت

hirta23

عضو جدید

همیشه در مهمانی ها، محیط کار، ملاقاتهای رسمی و غیر رسمی رفتارهایی دیده می شود که نشان از بی اطلاعی عموم مردم از استانداردهای (لغت بهتری پیدا نکردم!) آداب و معاشرت دارد. دست دادن با دستکش، معرفی هر کسی با هر سنی و جنسی به هر شخص دیگر، حرف زدن با دهان پر، کشیدین قاشق به دندان، پر حرفی و امثال اینها مواردی هستندکه بسیار زیاد با آنها مواجه شده اید و چه بسا در بسیاری موارد امکان تذکر به طرف مقابل به دلیل اختلاف سن یا ... وجود ندارد. وقتی سالها پیش برادرم به من یاد داد که تا بزرگتر برای دست دادن دست پیش نیاورده تو نیز اقدام به دست دادن نکن و یا قبل از دست دادن دستکشت را در بیاور و ... دوست داشتم ای کاش مجموعه ای از این آداب معاشرت را در اختیار داشتم.(البته ناگفته نماند که آموزشهای آداب معاشرت منطبق با فرهنگ غربی با اضافه داشتن فصولی همچون نحوه دعوت به رقص و ... به طور کامل در زمان شاه در ارتش ایران تدریس می شده است.) بهانه ای باعث شد چند روز پیش به دنبال چنین مجموعه ای بگردم. گزیده ای که به پیوست این ایمیل ارسال کرده ام، تایپ کتاب آداب معاشرت نوشتۀ منصور احمدی است که امیدوارم حتماٌ آنرا مطالعه کنید. انجام موارد بسیار آسان و با کمی فکر متوجه می شوید در پشت هریک منطقی نهفته است. البته در موارد نادر برخی اعمال با فرهنگ ما غریبه است که می توان از آنها چشم پوشی کرد. لطفا آنرا برای دوستان بفرستید تا بهانه ای شود برای انجام اعمال مناسب در جمع های رسمی و غیر رسمی.

 

پیوست ها

  • 011-autumn.jpg
    011-autumn.jpg
    79.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

hirta23

عضو جدید
کتاب آداب معاشرت | نوشتۀ منصور احمدی
قسمت اول : سلام
کی به کی سلام می کند؟
  • کوچکتر به بزرگتر
  • زیر دست به مافوق
  • آقا به خانم
  • میهمان به میزبان
  • تازه وارد به حاضرین
هر تازه وارد به جمعی در ابتداء ورود فقط یک بار سلام می کند ، ولی بعداً متناسب با نوع مهمانی تا حد امکان نزد آشنایان و دیگران رفته و در مدت کوتاهی سلام و احوالپرسی می کند.
  • در صورتی که آقایان کلاه داشته باشند ، هنگام احوالپرسی و سلام باید کلاه خود را بردارند و تا قبل از خداحافظی آن را بر سر نگذارند.
  • در سلام کردن معمولاً اسم طرف مقابل گفته می شود. به عنوان مثال : صبح به خیر آقای محمدی- یا سلام خانم حسینی.
  • سلام کردن در حالی که سیگار به لب باشد ، شایسته نمی باشد.
 

hirta23

عضو جدید
قسمت دوم : معرفیکی به کی معرفی می شود؟
  • کوچکتر به بزرگتر
ابتداء نام بزرگتر آورده می شود ، سپس نام کوچکتر. مثال: آقای حسینی(بزرگتر) ، اجازه می فرمایید آقای محمدی(کوچکتر ) را به شما معرفی کنم؟
  • معرفی آقا به خانم
ابتدا نام خانم برده می شود ، بعد نام آقای مورد نظر.مثال: خانم حسینی اجازه می فرمایید آقای جمشیدی را به شما معرفی کنم؟

استثنا : در حضور اشخاص مهم ( رئیس جمهور ، شخصیت های مذهبی و... خانم به آقا معرفی می شود)
  • خانم ها را برای معرفی نزد آقایان نمی برند بلکه در صورت نیاز به معرفی ، آقایان نزد خانم ها می روند.
  • خانمی که نشسته است برای معرفی از جای خود بلند نمی شود، مگر اینکه با خانمی مسن تر از خود یا شخصیتی بلند مرتبه روبرو می شود که در این حالت برای سلام و علیک و معرفی از جای خود بلند می شود.
  • هنگام معرفی یک دوشیزه به بانو ، دوشیزه باید از جای خود بلند شود.
  • حتی المقدور میزبان مهمانها را به یکدیگر معرفی می کند ، در غیر این صورت مهمان هایی که اولین بار با یکدیگر برخورد می کنند ، خود را و در صورتی که همراهانی داشته باشند، آنها را نیز به طرف مقابل معرفی می کنند.
  • برای معرفی دو نفر در صورتی که از نظر مقام ، شغل ، سن و یا درجه (در صورت نظامی بودن) همطراز باشند معرفی هر کدام به یکدیگر فرقی نمی کند.مثال: آقای محمدی ، این آقای حسینی است.
  • برای معرفی یک نفر به یک گروه ، ابتداء نام تازه وارد گفته می شود و سپس نام یکایک گروه ، نسشته و یا ایستاده معرفی می شوند.
  • در هنگام معرفی بهتر است جملۀ "از ملاقات شما خوشحالم" گفته شود.
  • در معرفی باید اسامی را واضح و آهسته بیان کرد.
  • در صورتی که هنگام معرفی نام کسی را فراموش کردید و یا مطمئن نیستید ، نباید اشتباه تلفظ کنید ، بلکه باید خیلی ساده از او معذرت خواسته و مجدداً نام او را پرسیده ، و به شخص ثالث معرفی کنید.
  • در مهمانی ها هنگام معرفی ، آقایان در هر سنی باید جلوی پای خانم ها بلند شوند و تا نشستن خانم ها ایستاده باقی بمانند.
  • اگر اختلاف سن زیاد باشد، تنها به معرفی کوچکتر اکتفا کرده و معرفی بزرگتر در جمله مستتر است. " مادربزرگ ، دوستم فرید را معرفی می کنم."
  • خانم مجرد به خانم متاهل معرفی می شود.
  • هنگامی که بچه ها به بزرگتر ها معرفی می شوند ، احوالپرسی با بزرگتر ها می باشد.
  • موقعی که خانمی می خواهد همسر خود را به خانمش معرفی کند عنوان "آقا" را به کار نمی برد ولی اگر بخواهد به شخص نا شناس معرفی کند می گوید"همسرم"
  • موقع معرفی به کسی نباید زیاد خم شوید بلکه سر را پایین گرفته و یک لبخند و تکان دادن سر کافی می باشد.
  • اگر هنگام معرفی نام یا شغل شما اشتباهاً گفته شده، آن را مودبانه تذکر دهید ، و نام یا شغل خود را بگویید.
  • برای معرفی در مهمانی ها ، میزبان نباید بیش از حد از یک مهمان تعریف نماید.
  • در مهمانی های رسمی خدمتکاران به میهمانان معرفی نمی شوندولی در مهمانی ها دوستانه می توانید آنها را معرفی کنید.
  • به کار بردن اسم کوچک اشخاص مستلزم رابطه خیلی نزدیک و صمیمانه با آنها می باشد.
 

hirta23

عضو جدید
قسمت سوم : دست دادن
کی به کی دست می دهد؟ (چه کسی اول دست دراز می کند؟)
  • بزرگتر به کوچکتر
  • مافوق به زیر دست ( در نیروهای مسلح)
  • رئیس به مرئوس (در نظام اداری)
  • هنگامی که کسی چند بسته یا پاکت در دست دارد و دستهایش آزاد نیست ، نباید دست خود را به سوی او دراز کنیم تا مجبور شود برای دست دادن بسته ها را زمین بگذارد یا همه را به یک دست یا زیر بغل نگه دارد.
  • هنگام دست دادن نباید دست طرف مقابل را فشرد، به خصوص اگر انگشتری در دست داشته باشد و یا زمان دست دادن را طولانی کرد.
  • هنگام جدا شدن از یک جمع ، دست دادن با همه لزومی نداردو فقط می توان با یک معذرت خواهی خداحافظی کرد.
  • آقایان باید بدون دستکش دست بدهند ، در صورتی که طرف مقابل دست دراز کرده و زمانی برای در آوردن دست کش نیست ، دست دادن با دستکش ضمن عذر خواهی مانعی ندارد و این جمله گفته می شود: ببخشید که با دستکش دست می دهم.
  • هنگام دست دادن با کسی نباید فاصله آنقدر زیاد باشد که مجبور شوید دست خود را خیلی دراز کنید.
  • هنگام دست دادن باید به صورت شخص نگاه کرد و با لبخند یا کمی خم کردن سر اظهار خوشحالی کرد.
  • هنگامی که مهمانان در حال غذا خوردن می باشند و مهمان تازه ای وارد می شود فقط میزبان با او دست می دهد و سایرین با لبخند و تکان دادن سر اظهار آشنایی می کنند.
 

hirta23

عضو جدید
قسمت چهارم : بوسیدن دست
  • بوسیدن دست رسمی است که در زمان قدیم در فرانسه متداول بوده و هم اکنون درمهمانی های اشرافی این رسم پا بر جا می باشد، ضمناً بوسیدن دست روحانیون متداول می باشد.
  • نحوۀ بوسیدن بدین طریق است که بعد از خم شدن و یا زانو زدن ، دست راست را در سر حد مچ بوسه می زنند.(البته حالت و ژست آن را انجام می دهند.)
  • بوسیدن دست در بین جوانان ، همشاگردی ها و همکاران متداول نمی باشد.
  • هرگز نباید دست دختران جوان را بوسید.
  • در مجامع عمومی بوسیدن دست شایسته نیست.
قسمت پنجم : چه موقع آقایان جلوتر از خانم ها حرکت می کنند؟
  • هنگام عبور از درهای گردون به منظور چرخاندن در
  • عبور از درهای فنر دار به منظور نگهداری در
برای باز کردن در های گردون یا فنر دار ، اگر خانم جلو بود ، آقا باید جلو رفته و عبارت "اجازه بفرمایید" را گفته و در را باز کند و آن را نگه می دارد تا خانم داخل شود.
  • هنگام ورود به رستوران
  • عبور از میان جمعیت
  • هنگام حرکت در صفوف ( صف اتوبوس، بانک و ...)
  • هنگام بالا رفتن از پله ها
  • هنگام پایین آمدن از پله ها
با توجه به لباس و انواع مدلهای کفش خانم ها، آقا باید در جلو حرکت کند تا در صورت افتادن خانم ها از پله ها حتی الامکان از سقوط او جلوگیری نماید. ضمناً در صورت پهن بودن پله ها ، آقا و خانم می توانند در کنار هم حرکت کنند.
  • صفوف نشسته (در سینما ، تئاتر ، سخنرانی ها و ... ) به منظور باز کردن راه عبور برای خانم ها
قسمت ششم :چگونه از جلوی صفوف نشسته عبور کنیم؟ (سینما ، تئاترو...)
  • اغلب دیده شده است هنگام عبور از مقابل صفوف نشسته ، پشت به طرف کسانی که نشسته اند با حالتی خمیده به طرف جلو حرکت می کنند و در نتیجه دیدی نسبت به پاها و وضعیت کسانی که نشسته اند ندارند و باعث مزاحمت و لگد زدن پاها می شوند، در صورتی که عبور کننده باید صورتش در حین حرکت به طرف کسانی که نشسته اند باشد.
  • استثنا : در مساجد، کلیسا ها و مکانهای مذهبی به خاطر احترام به محراب یا قسمت هایی که از احترام خاصی برخوردارند باید پشت به صفوف نشسته حرکت کرد.
[FONT=&quot]
[/FONT]قسمت هفتم : گُل[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]

[/FONT]گُل قدمتی بیش از انسان دارد ، به طوری که هزار ها سال به عنوان سمبل عشق و[FONT=&quot] زیبایی به بشر خدمت کرده است[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT]هر کشوری آداب و روش خاصی[FONT=&quot] برای هدیه کردن گُل دارد. در ایران گُل ها با زیبایی خاصی تزیین و تقدیم می[FONT=&quot] [/FONT]شوند[FONT=&quot]. [/FONT][/FONT]​
  • معمولاً هنگام هدیه دادن گُل ، تعداد شاخه[FONT=&quot] های گُل باید فرد باشد ، زیرا در این صورت آرایش آنها زیبا تر خواهد بود. در صورت[FONT=&quot] [/FONT]زیاد بودن گُل ها ، تعداد آن ها مطرح نمی باشد[FONT=&quot].[/FONT][/FONT]
  • به عقیده بعضی ها مهم است که تعداد شاخه های[FONT=&quot] گُل زیاد و یا به صورت سبد گُل بزرگ باشد ، ولی گُل در هر صورت و یا هر تعداد ارزش[FONT=&quot] [/FONT]خاص خود را دارد ، حتی اگر یک شاخه باشد[FONT=&quot].[/FONT][/FONT]
  • پس از دریافت گُل باید آن ها را در گلدان و[FONT=&quot] در محل مناسبی روی میز قرار داد[FONT=&quot].[/FONT][/FONT]
  • معمولاً در موارد زیر بردن گُل متداول[FONT=&quot] است[FONT=&quot]:[/FONT][/FONT]
1. مسافر تازه وارد[FONT=&quot] [/FONT]
2. جشن تولد
3. نامزدی
4. ازدواج
5. بچه دار شدن[FONT=&quot] [/FONT]
6. خانه جدید
7. مراسم عزاداری
8. سالگرد ازدواج
9. ترفیع
10. افتتاحیه
11. نمایشگاه ها و[FONT=&quot] ...[/FONT]
 

hirta23

عضو جدید
قسمت هشتم : هدیه


گل ها ، عشق ، سپاسگزاری ، علاقه و غم ما را بی آنکهنیازی به گفتن کلمه ای باشد، نشان می دهند.
  • زیبا ترین هدیه گل است.
  • هدیه نباید گران قیمت باشد ، بلکه باید سلیقهشخصی را که به او هدیه می دهید در نظر بگیرید.
  • هدیه های آورده شده از طرف مهمانان ، باید درحضور آنها باز شده و تشکر گردد ولی در صورتی که تعدادی از مهمانها هدیه نیاوردند ،نباید هدیه های دیگران را در حضور آنان باز کرد، بلکه فقط باید تشکرکرد.
  • در صورت بردن هدیه (اسباب بازی ) برای بچه هاباید به تعداد آنها اسباب بازی تهیه نمایید.ضمناً دادن پول به بچه ها به عنوان هدیهشایسته نمی باشد.
  • دادن هدیه های گران قیمت به یکدیگر می تواندعامل کم شدن معاشرت ها بشود.
قسمت نهم - نکات عمده در مهمانیها

مهمانی ها معمولاً به مناسبتهای زیر ترتیب داده میشوند:
1. عروسی
2. سالگرد
3. تولد
4. شخصیتهای داخلی و خارجی
5. ترفیع
6. بازنشستگی
7. تازه وارد
8. فارغ التحصیلی
9. مراسم خداحافظی
10. ....


  • ·میزبان باید روز و ساعت مهمانی را طوری در نظر بگیرد که همه مهمانان بتوانندبه راحتی در مهمانی شرکت کنند. ضمناً باید دعوت مهمان ها توسط شخص میزبان انجامشود.
  • ·در مهمانی باید سر وقت حاضر شدو در وضعیت های اضطراری می توان حداکثر تا 15دقیقه تاخیر داشت.
  • ·در صورتی که مهمان بخواهد یکی از اقوام و دوستان خود را همراه بیاورد بایدقبلاً از میزبان اجازه بگیرد.
  • ·زمانی که به خاطر شخصی به خصوص مهمانی برگزار میشود، شخص مورد نظر همراهمیزبانان کنار در ورودی ایستاده و به مهمانان خوش آمد می گویند.
  • ·در مهمانی وقتی که مخاطب شما فقط یک خانم است نباید او را ترک کرد و تنهاگذاشت ، بلکه باید منتظر شد تا مهمان دیگری به شما ملحق شود و یا خانم را به گروهدیگری از مهمانها هدایت کنید.
چه کسانی به مهمانی دعوت میشوند:

1. افرادی که یکدیگر را تحمل کنند.
2. اشخاصی که قبلاً با همدیگر درگیری نداشتهباشند.
3. هرگز از زن و شوهری که جدا شده اند دعوتنکنید.
4. افرادی که از لحاظ عقیده مخالف یکدیگرند دعوتنمی شوند.

  • ·سالن مهمانی نباید نور زیاد داشته باشد که چشم را خیره کند، بهتر است ازنورهای غیر مستقیم استفاده کرد، ضمناً می توان از شمع هایی استفاده نمود که کافی وجالب باشند.
  • ·حرارت اتاق مهمانی به خاطر جمعیت افزوده می شود، بهتر است حرارت اتاق را پساز مدتی کم کرد.
در مهمانی ها میزبان باید نکات زیر را رعایتکند:
1. از غذاهای تهیه شده تعریفنکند.
2. اصرار در خوردن غذا و نوشابهنکند.
3. گیلاس های نوشابه را خیلی پرنکند.
4. اشاره ای به قیمت برخی از اقلام غذانکند.

  • ·قبل از غذا معمولاً انواع نوشیدنی ، آب میوه و تنقلات نمکی به عنوان اشتهاآور سرو می شوند.
  • ·در مهمانی های رسمی معمولاً از خدمتکار مرد برای پذیرایی استفاده میشود.
  • ·برای تزیین میز ناهار خوری از گل هایی با شاخه کوتاه و گلدانهای کوچکاستفاده کنید.
  • ·اگر در بین مهمانها پزشک وجود داشت از او برای درمان بیماری هایتان کمک ونسخه نخواهید.
  • ·در صورتی که میزبان وضع مالی مناسبی نداشته باشد ، مهمانها نباید از لباسهایگران قیمت و زینت آلات گرانبها استفاده کنند.
  • ·سر میز غذا از خمیازه کشیدن، خاراندن، یا شانه کردن سر باید خودداریکرد.
  • ·اگر جای شما ناراحت است ، صندلی را با بدن و پا به عقب نکشید، بلکه بلند شدهو آن را جابجا کنید.
 

hirta23

عضو جدید
قسمت دهم : لباس آقایان
  • با توجه به ضرب المثل انگلیسی:
First Impression is the best (last) impression
"اولین تاثیر بهترین(آخرین) تاثیر است.
  • قضاوت و عکس العمل دیگران نسبت به شما بستگی به حفظ ظاهر و نوع لباس و رفتار اولیه شما دارد که اثر آن برای همیشه باقی خواهد ماند.
  • در مهمانی های رسمی ، آقایان در زمستان از لباسهای با رنگ تیره ضخیم و در تابستان از لباسهای تیره نازک استفاده می کنند.
  • کفش باید مشکی و ساده باشد.
  • جوراب باید مشکی با ساق بلند ، تا حدی که هنگام نشستن ساق پایای آقایان دیده نشود.
  • هماهنگی در رنگهای لباس ، کراوات، جوراب و کفش ضروری است. در صورتی که لباس شما تیره باشد ، باید از جوراب سادۀ تیره و کفش مشکی استفاده کنید و نباید با لباس تیره ، جوراب سفید بپوشید.
  • هنگام اتو کردن لباس، آستین کت نباید خط اتو داشته باشد.
  • در پوشیدن پالتو ، ژاکتو... نباید یقه لباس را بالا زد ، بلکه باید یقه پیراهن شما از پشت دیده شود.
  • کت و ژاکت نباید زیاد بلند و یا کوتاه باشند، بلکه باید به اندازه ای باشند که نشیمنگاه را بپوشاند.
  • شلوار باید به اندازه کافی بلند باشد که در موقع ایستادن قوزک پا را بپوشاند و نباید انتهای پارچه شلوار شکاف داشته باشه و یا خیلی گشاد باشد.
  • پالتو باید به اندازه کافی بلند باشد که تا زیر زانو قرار بگیرد.
  • لباس ورزش باید به اندازه کافی بلند باشد که تا زیر زانو قرار گیرد.
  • لباس ورزش باید متناسب با نوع ورزش باشد.به عنوان مثال لباس برای تنیس ، پیراهن سفید ، شورت سفید، جوراب سفید و کفش سقید سبک وزن در نظر گرفته می شود. در هیچ یک از فعالیتهای ورزشی نباید لخت باشید. (به استثنا شنا)
  • برای نگهداری و زیبایی کت ، ژاکت، بارانی و ... باید از چوب لباسی (چوبی) استفاده کرد، زیرا چوب لباسی فلزی ، لباس را از فرم معمولی خارج می کند.
  • لباسهای پشمی نباید آویزان شوند زیرا از فرم خارج می شوند، بلکه باید آن ها را تا کرده و در کشوی لباس قرار داد.
  • لباس و آرایش خانم ها و آقایان باید متناسب با نوع مهمانی و فعالیت های اجتماعی باشد.
  • پیراهن آقا باید سفید باشد.
  • یقه پیراهن آقایان باید به اندازه 4/1 تا 8/1 اینچ از برای آقایان پوشیدن پیژامه در خارج از منزل و یا در حضور مهمان ها مناسب نمی باشد.
  • یقه کت بالاتر باشد و همین اندازه سر آستین پیراهن می‌تواند از آستین کت بیرون باشد.
 

hirta23

عضو جدید
قسمت یازدهم : لباس خانم ها
  • با توجه به انواع مختلف پارچه ها و تغییرات دایمی مدل های لباس برای خانم ها ، روش و مدل خاصی را نمی توان ارایه داد، ولی لباس خانم ها با توجه به مهمانی های رسمی، نیمه رسمی،کوکتل، خرید و ... باید متفاوت باشد
  • منظور از خوب پوشیدن ، لباس گرانقیمت نیست، بلکه باید لباس متناسب با سن، محیط و موقعیت شخص باشد.
  • مردم هر کشور متناسب با آداب و رسوم و سنت های خود لباس می پوشند، بنابراین تقلید از طرز لباس پوشیدن خارجیان شایسته نیست.
  • خانم های مسن نباید در پوشیدن لباس از جوانان تقلید کنند.
کلاه خانم ها :
  • خانم ها در صورت تمایل می توانند در موارد زیر از کلاه استفاده کنند:
1. رستوران
2. هتل
3. باشگاه
4. کلیسا
5. مهمانی های عصرانه
6. سان و رژه
  • خانم میزبان نباید در مهمانی از کلاه استفاده کند.
دستکش خانم ها :
  • اگر خانم میزبان بدون دستکش دست بدهد، خانم مهمان باید بدون دستکش باشد.
  • هنگام خوردن غذا و نوشیدنی نباید از دستکش استفاده کرد.
  • در کلیه فعالیتهای اجتماعی خانم ها می توانند از دستکش استفاده کنند.
  • هنگام خرید از دستکش استفاده نمی شود.
  • خانم ها معمولاً در موارد زیر از دستکش استفاده می کنند:
1. مهمانی های رسمی
2. باشگاه
3. رستوران
4. تئاتر
5. سینما
6. کنسرت
  • کلاه همیشه با دستکش همراه است، هر چند که آن را مورد استفاده قرار ندهند.
  • خانم ها می توانند با دستکش دست بدهند و نیازی به عذر خواهی نیست.
  • در مهمانی های خصوصی (عصرانه) داشتن دستکش الزامی نیست.
 

Similar threads

بالا