آبخيز داري چيست؟

alireza_ab

عضو جدید
آبخيز داري چيست؟
تاكنون در بروشورهاي مختلفي كه اداره ي جهاد كشاورزي وادارات مربوط عرضه نموده اند. اين رشته تا حدود زيادي معرفي شده است و فهرستي از عمليات مختلفي كه در اين رشته انجام مي گيرد به طور مختصر و مفيد ارائه شده اند اما در باب يادآوري اين توضيحات مجدداً ذكر مي شوند. براي معرفي آبخيزداري نخست بايد بستر كار آن را معرفي كرد،
حوضه ی آبخيز.
يك حوضه ي آبخيز (Watershed , basin) همانطور كه از نامش پيداست يك محوطه يا يك ناحيه يا يك بخش مشخص و متمايز شده از زميني است كه آبهاي جاري آن توسط يك رود و انشعابات آن زهكشي مي شوند و از يك نقطه به نام خروجي (out let) حوضه خارج مي شوند. اين رود را كه زهكشي اصلي اين منطقه است آبراهه ي اصلي و انشعابات ديگر را كه كار زهكشي سطح حوضه را به آبراهه ي اصلي انجام مي دهند آبراهه هاي فرعي نامند.
آبراهه ي اصلي طويل ترين آبراهه ي حوضه است كه كليه ي آبهاي جاري شده در سطح حوضه را جمع كرده و از خروجي حوزه به بيرون مي فرستد . اين آبهاي جاري ممكن است آب حاصل از بارش باران يا برف باشد يا ديگر آبهاي جاري همچون آب چشمه ها و قنات ها و...
معمولاً هر بارشي كه در سطح زمين صورت مي گيرد مقداري از آن به داخل زمين نفوذ مي كند و مقداري از آن به صورت رواناب در مي آيد و بقیه ی آن نيز از سطوح
مختلف تبخير مي شود يا ممكن است از سطح اندامهاي جانداران
(گياهان و جانوران) بصورت تعرق خارج شود كه اين بخش سوم در مقابل دو بخش ديگر معمولاً نقش كمرنگ تري دارد. اين تغيير و تحولات را معمولاً با معادله ي زير كه معادله بيلان هيدرولوژيكي نام دارد بيان مي كنند.
P = ET + I + R + S
P Precipitation يا ميزان بارش و نزولات
ET Evapotranspiration تبخير و تعرق
Infiltration I ميزان نفوذ يافته
R Run Off يا رواناب يا هرزاب يا آب جاري شده در سطح
S -یا + كه كاهش يا افزايش ذخاير آبي در چاله هاست كه در بارش هاي قبلي به وجود آمده اند.
حال آبخيزداري اساساً كار كنترل اين معادله را بر عهده دارد.
آبخيزداري يا مديريت آبخيزها، كار كنترل حفره هاي آبخيز را بر عهده دارد. مديريت معاني مختلفي دارد و همه ي اين معاني را بايد در كار آبخيزداري ببينيم تا با موفقيت عمل كرده باشيم. آبخيزداري كار كنترل اجراي يك حوضه آبخيز را بر عهده دارد كه اين اجزا در زير خواهد آمد.
اجزاي يك حوضه ( حوزه ) ی آبخيز:
اگر يك محوطه مشخص را به ما نشان بدهند و به ما بگويند كه اين يك حوضه آبخيز است تنها چيزي كه از آن منطقه مي بينيم چيزي جز سنگ و گودال و چاله و شيار از آن نمي بينيم اما يك حفره ي آبخيز چيزي فراتر از اينهاست . هر حفره ي آبخيز از چند جزء اساسي و عمده تشكيل يافته است :
1- خاك و زمين شناسي آن
2- پوشش گياهي
3- آب 4- اقليم
5- وضعيت آبراهه ها 6- شيب و توپو گرافي
آبخيزداري مديريت و حفاظت از اين سه جزء مهره اي است .
ارتباط آبخيزداري با ساير رشته ها
آبخيزداري به عنوان يكي از اساسي ترين رشته هاي منابع طبيعي ، رشته اي است كه با اكثريت رشته هاي ديگر علمي ارتباط تنگا تنگي دارد واين ارتباط به گونه اي است كه همگي رشته هاي ديگر در حكم مهرهايي هستند كه با كنار هم قرار گردي آنها آبخيز داري پا مي گيرد امروزه آبخيزداري كل در دانشگاههاي كشور تا سطح كارشناسي همرا ه يكي از رشته هاي اساسي شاخه منابع طبيعي يعني مرتعداران تدريس مي شود و كلاً تشكيل رشته اي به نام مهندسي مرتع و آبخيز داري را مي دهد با شاخه هاي مختلف علمي چون زمين شناسي ،هوا شناسي ، فيزيك ، رياضي ،گياه شناسي ، دروس مختلفي از رشته مهندسي عمران همچون مقاومت مصالح استاتيك ونيز هيدرولوژي ، هدرولوژيك ،جغرافيا و سيستم نقشه كشي ومساحي ،عكسهاي هوايي وعكسهايي ماهواره اي و ارتباط تنگاتنگي دارد و به كمك رشته ي مرتعداري در جهت پيشرفت علمي و اقتصادي كشور عمل مي كند.هر آبخيزداروقتي در يك حوزه آبخيزمستقر مي شود از متخصصان مختلفي همچون زمين شناسان ، هيدرولوژيست ها و... اطلاعات خود در را دريافت مي كند وروي اين اطلاعات كار مي كند وبا مدل سازي وكارروی اين اين دادها كار كنترل و مديريت حوزه بدست مي گيرد
اهميت آبخيزداري
رشته ي آبخيزداري رشته اي است كه كه در چند كشور محدود در دنيا كه انگشت شمارند تدريس مي شود. كشورهاي چون آمريكاه، ژاپن ايران وچند كشور ديگر از كشورهاي هستند كه در اين زمينه كار مي كنند .وقتي بشنويم كه رودخانه ي زرد چين سال لانه 1750 تن خاك حمل مي كند وقتي مي شنويم كه گنجاش سد سفيد رود از 8/1 ميليارد متر مكعب پس از 8 سال به 900 ميليون متر مكعب رسيده است به اهميت كار آبخيزداري بيشتر پي مي بريم .سفيد رود در هر دقيقه 60تن خاك وروسوب در پشت اين سد جمع مي كند و اين جز لطمه به عرصه ي سد سازي و عرصه اقتصادي كشور نمي تواند باشد.براي جل.گيري از اين فاجعه ها بايد از فرساش خاك در حوزه هاي آبخيز بالا دست كه آب خود رابه اين رودها مي ريزند جلوگيري كرد.
فرسايش چيست واهميت آن در آبخيزداري تا چه اندازه است
فرسايش يعني هر وقت و از بين رفتن وتخريب خاك . فرسايش توسط عوامل مختلف صورت مي گيرد ازجمله توسط آب باران از جمله توسط باد ، يخچال و…
پوشش گياهي ودر كل پوشش سطح زميني كه ممكن است سنگي و يالاشبرگی هم باشد به صرفه ترين راههاي جلوگيري از اين فرسايش است اما نقش انسان در فرسايش از همين اعمال مي شود ، با تخريب اين پوشش گياهي مخصوصاً با چراي افراطي طو نادرست و نابموقع دامها پوشش هاي طبيعي كه عظيم ترين بخش آنها مراتع هستند نقش انسان آشكار مي شود براي تشكيل هر 25 ميلي ليتر خاك چيزي حدود 300 سال زمان لازم است البته فرسايش تا حدي كه فرسايش مجاز گفته مي شود اجتناب ناپذير و تقريباً غير قابل كنترل است .كه اين حد مجاز در جهان چيزي حدود 5/12 تن در هكتار در سال است كه برابر همان مقدار خاكي است كه در اين سطح در اين مدت توليد مي شود . البته با توجه به به شرايط بستر زمين شناشي ايران كه بسترشهر ضعيفي است 7 الي 8 تن خاك نيز زياد است .پس آنجاست كه اهميت آبخيز داري برجسته تر مي شود .آبخيز داري با كنترل فرساش در حوضه هاي آبخيز از اين معضلات پيشگيري مي كند.
 

abfa

عضو جدید
آبخیزداری

آبخیزداری

آبخیزداری
آبخیزداری
یا علم مطالعه و مدیریت آبخیزها عبارت از مجموعه مطالعاتی است که برای اداره یک حوزه آبخیز انجام می شود . تعریف دیگر از آبخیزداری "طراحی و مدیریت حوزه به منظور حفاظت و استفاده صحیح و پایدار از منابع طبیعی با توجه ویژه به منابع آب و خاک" است.
راه های اجرای عملیات آبخیز

  • اجرایی
هنر بهره وری ازآب ، خاک ، گیاه و جانوران به وسیله ی انسان بدون وارد کردن خسارت به طبیعت یا با حداقل خسارت ممکن و به بیان دیگر استفاده ی مبتنی بر دانایی محوری از منابع تجدیدشونده در راستای توسعه ی پایدار را آبخیزداری می نامند.
بر این اساس عمدهترین اقدامات عملی مرتبط با آبخیزداری به شرح ذیل خواهد بود:
§ عملیات بیولوژیکی
§ عملیات مکانیکی
§ عملیات بیومکانیکی
§ ساير عملياتمرتبط

  • مدیریتی
اقدامات مديريتي درپروژه هاي آبخيزداري شامل تدابيري است كه موجب كاهش ميزان فرسايش خاك درعرصه هايآبخيز كشور مي شود. همچنين اين تدابير مي تواند در كاهش خسارات سيل، لغزش زمین و كمآبي كاربرد داشته باشد. عمده ترين اقداماتي كه در پروژه هاي آبخيزداري جنبه مديريتيدارند به شرح ذيل است:

§ ستادی
§ میدانی

  • مشارکتی

    • تهیه طرح های مرتع داری و انجام آن
    • جلب مشاركت آبخیز نشینان
    • تسهیلات بانكی
    • بهبود وضعیت معیشتی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

abfa

عضو جدید
ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

عملیات بیولوژیکی
همانگونه که از نام عملیات بیولوژیک پیداست اساس این عملیات استفاده از موجوداتزنده(گیاهان و جانوران )است. مقصود از گیاهان در اینجا ریزترین آنها مثل گلسنگ تابزرگ ترین آنها چون درختان عظیم الجثه است. با این تعریف گیاهان با ریشه، ساقه، برگو حتی بقایای خود بر تثبیت و افزایش بهره وری از خاک می افزایند. جانوران نیز به طرقمختلف از جمله کنترل آفات و بیماری ها، افزایش باروری گیاهان و کمک به تولید وپراکنش بذر در عرصه های طبیعی، گسترش کمی و کیفی گیاهان را افزایش داده و در نهایتتثبیت و پایداری خاک ها را به ارمغان خواهند آورد.
بااین تعریف عملیات بیولوژیک طیف وسیعی از عملیات اجرایی را شامل می شود که در عرصه هایطبیعی به اجرا در می آید . این عملیات چون با موجود زنده سروکار دارد نیاز به مراقبتخاص خود برای تثبیت دارد که از آن جمله می توان به حفاظت حین و بعد از اجرایعملیات اشاره کرد .
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

abfa

عضو جدید
ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

مهمترین پروژه های عملیاتبیولوژیکی
  • بذرپاشی
عملیات بذرپاشي در مناطقی که بارندگی کافی دارند و به دو شکل دست پاش یا به وسیله ی دستگاه اجرا می شود. در مواقع لازم برای تثبيت شيبهاي ناپايدار و افزايش ضريب اطمينان براي سبز شدن بذرها، آنها را قبل ازافشاندن بر روي منطقه، مورد تيمارهاي خاص قرار مي دهند، مقدار بذرها و تعيين قوه ی ناميه و خلوص بذر از اقداماتي است كه قبل از بذر پاشي بايد در نظر گرفته شود.
  • كپه كاري
اين گونه عمليات معمولاً در مراتعي با پوشش گياهي تنگ اجرا مي شود. از آنجا كه در کپه کاری درهر چاله مقداري بذر كاشته مي شود این روش براي اصلاح مراتع فقير كاربرد خوبي دارد. كپه كاري همانند بذركاري است با این تفاوت که در کپه کاری در هر چاله ی كوچك که در قسمتهای مختلف مرتع حفر شده است چند بذر ريخته می شود، بنابراین اين روش اصولاً با دست قابل اجرا بوده و كمتر از ماشين براي كپه كاري استفاده مي شود .
  • بذركاري
بذركاري معمولاً در مناطقي اجرا می شود كه از لحاظ اقليمي و يا فيزيكي مشكلاتي برای تثبيت و سبز شدن بذر وجود دارد. به عنوان مثال در مناطقي كه داراي بارندگي كافي نیست و احتمال عدم تثبيت بذر زياد باشد يا مناطقی که امكان خورده شدن بذر به وسیله ی حشرات، حيوانات اهلي و وحشي وجود داشته باشد مي توان از روش بذركاري استفاده کرد. همچنين در مناطقي كه داراي شيب زياد بوده يا امكان جابجايي بذر به وسیله ی رواناب ها وجود داشته باشد از اين روش استفاده می شود. آنچه درمورد اقدامات اوليه در روش بذرپاشي اشاره شده است در مورد بذركاري نيز لازم و ضروري است و تفاوت عمده ی اين دو روش تنها در شيوه ی كاشت بذر است.
§ كشت بذر( هسته ) مانند: بادام گردو.....
§ علوفه كاری مانند: یونجه اسپرس .....
o كشت نواری
در صورت مناسب بودن زمین، براي جلوگيري از فرسايش خاك در اراضي زراعي از كشت نواري استفاده مي شود. معمولاً كشت نواري را به صورت تناوب زراعي با تلفيقي از گونه هاي مختلف مورد استفاده قرار مي دهند. بدين ترتيب كه در نوارهاي احداث شده به طور متناوب تركيبي از گونه هاي مختلف زراعي و يا علوفه ای كشت مي شود باید توجه داشت که زمان برداشت محصولات از هم متمايز باشد.

o كشت ترازی

اين عمليات نيز همانند كشت نواري برای کاهش فرسایش خاک در اراضي كشاورزي انجام مي شود. كشت ترازي به عملياتي گفته مي شود كه شخم بر روي خطوط تراز انجام گرفته باشد و بذرها بر روي اين محلها كاشته شود. اين گونه عمليات معمولاً با تراكتورهاي ترازدار اجرا شده و بدين وسيله از جابجايي خاك ممانعت بعمل مي آيد. علاوه بر آن ميزان رطوبت خاك در صورت اجراي كشت ترازي در اراضي زراعي افزایش می یابد.
  • قلمه كاری
اين روش بيولوژيكي معمولاً در اراضي مربوط به حاشيه ی رودخانه ها، درياچه ها، تالابها و مخازن سدها كه خاك آنها رطوبت كافي داشته باشد و از لحاظ بافت نيز مناسب باشد مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين نوع نهالهاي مورد نظر براي قلمه كاري بايد از گونه هاي درختي انتخاب شوند كه استعداد رويش از طريق قلمه را دارا باشند.
قلمه كاري اصولاً يك روش ساده و كم هزينه نسبت به ديگر پروژه هاي بيولوژيكي است ولي از لحاظ كاربرد داراي محدوديتهايي است كه قبلاً به آنها اشاره شد. قلمه كاري اغلب به دو روش در عرصه هاي مورد نظر انجام مي شود. روش اول اين است كه قلمه هاي تهيه شده به طور مستقيم به محل هاي پيش بيني شده برای كاشت انتقال مي يابند. در روش دوم قلمه هاي آماده شده در گلدانها يا خزانه هاي مناسب پرورش يافته و پس از ريشه دواني به عرصه ی اصلي انتقال مي يابند.


  • نهالكاری
§ مثمر
§ صنعتی
نهالكاري اصولاً در اراضيبا كاربري جنگل و باغ و در پروژه هاي مرتبط با تلفيق زراعت و نهالكاري (Agroforestry) به كار برده مي شود. نهالهاي مورد استفاده در پروژه هاي نهالكاري ممكن است مثمر يا غيرمثمر باشند. نهال هاي غيرمثمر معمولاً در اراضي جنگلي و نهال هاي مثمر در باغات يا اراضي زراعي چند منظوره استفاده می شوند
مطلب ديگري كه لازم است به آن اشاره شود اين است كه معمولاً در پروژه هاي آبخيزداري عمليات مكانيكي و بيولوژيكي همزمان انجام مي گیرد، لذا تفكيك ارائه شده در اين مبحث بر اساس اهداف مورد نظر بوده است و تعيين اثر بخشي هر يك از این روش ها نیازمند تجزيه و تحليل است.
 
آخرین ویرایش:

abfa

عضو جدید
ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

عملیات مکانیکی

اين گونه عمليات در پروژه هاي آبخيزداري بر اساس كاربري خاص اراضي در عرصه هاي آبخيز كشورمان طراحي و اجرا مي شود. برخی از این روش ها موجب كاهش طول شيب دامنه ها و تعدادي نيز موجب حذف شيب دامنه ها مي گردد. ازآنجا كه شيب و طول آن طبق مدل فرسايش جهاني (Usle) در كاهش ميزان فرسايش خاك موثراست اجرای این پروژه های آبخیزداری در کاهش فرسايش و رواناب تاثير گذار خواهد بود.
انتخاب عمليات مكانيكي جهت اصلاح آبخيز نياز به شناخت عوامل مختلف حوضه دارد. نفوذ پذيري كم نزولات آسماني در خاك حوضه وجاري شدن رواناب هاي شديد سطحي، به ويژه در فصل چرا كه زمين فاقد پوشش گياهي است از يك سو و ريزش رگبارهاي شديد بهاره از سوي ديگر، باعث تجمع و تمركز آب در آبراهه هاي حوضه شده و در نتيجه فرسايش را تشديد مي كند.



  • نوع سازه
    • بند رسوب گیر یا تاخیری

    • بند های چپری
بندهاي چپري از تيرهاي چوبي و شاخ وبرگ درختان ساخته مي شود و به دليل مقاومت كم درآبراهه هايي كه آب درآنها قدرت ويران كنندگي كمتری دارد ساخته مي شود. کم کم گل ولاي درپشت اين بندها جمع شده و بعد ازمدتي به شكل سكوهاي كوچك در مي آيد که محل مناسبي براي كاشت گياهان به شمار مي رود، بنابرين با كاشت نهال ها و قلمه مي توان از خراب شدن آبراهه جلوگيري كرد.





  • بندهای سبك فلزی، چوبی و پایه بتن
    ی
ازآنجا که پایداری اين گونه سازه ها بر اساس وزن آنها نبوده بلكه با استفاده از پايه هاي بتن
ي، فلزي و چوبي در داخل زمین مستحكم می شوند و نسبت به نيروهاي واژگوني (هيدرواستاتيك) پايداري نشان مي دهند به چنين سازه‌هايي در پروژه ‌هاي آبخيزداري (( بند سبك)) گفته مي شود و تحليل پايداري آنها از طريق بررسي لنگرهاي واژگوني صورت می گیرد. اين گونه بندها حداكثر تا ارتفاع يك متر از بستر آبراهه ها ساخته شده و لذا كاربرد محدودتري دارند.
  • بندهای خشكه چین
بندهاي خشكه چين از سنگ هاي زاويه دار كه به صورت خشكه چين بر روي هم قرار مي گيرند ساخته مي شود. اين گونه سازه ها به علت ناپايداري سنگها تا ارتفاع يك متر از بستر طراحي و اجرا مي شوند و كاربرد محدودتری دارند و به دلیل انعطاف پذيري مناسب این نوع سازه ها در آبراهه هاي كم اهميت كه ميزان دبي آنها از مقدارمشخصی بیشتر نمی شود ساخته مي شوند. ميزان خلل و فرج موجود در فضاي بين سنگها همانند بندهاي توري سنگي بوده و لذا براي تله اندازي رسوبات دانه درشت بيشتر كاربرد خواهند داشت.





  • بندهای توری سنگی
بندهاي توري سنگي جزو سازه هاي عرضي محسوب شده و برای رسوب گذاري طراحي و اجرا مي شوند. اين گونه سازه ها با استفاده از سنگ و توريهاي گالوانيزه ساخته شده، داراي انعطاف پذيري مناسبي هستند و به علت داشتن تخلخل (فضاي خالي بين سنگها) در مواقع سيلابي حالت غوطه وري دارند. بندهای توری سنگی به علت سادگي و اجراي آسان، كاربرد زيادي در پروژه ‌هاي آبخيزداري دارد، اما علی رغم سهولت در ساخت و انعطاف پذيري سازه ها در صورتي كه از لحاظ مكان يابي و يا طراحي مشكل داشته باشند، به راحتی آسيب خواهند ديد.
  • بندهای ملاتی
با توجه به اینکه بندهاي ملاتي از مصالح سنگ و سيمان ساخته مي شوند نسبت به بندهاي توري سنگي تا ارتفاع مشخصي (3 متر ارتفاع مفيد) پرهزينه تر هستند، اما در صورتي كه ارتفاع بندها افزايش يابد هزینه های ساخت آنها کاهش خواهد یافت. اين گونه سازه ها نسبت به بندهاي توري سنگي داراي انعطاف پذيري كمتري هستند به همین دلیل برای اجرا در مناطقي كه داراي ساختار زمين شناسي و خاك شناسي سستي هستند مناسب نخواهند بود. بندهاي ملاتي نيز همانند بندهاي گابيون درعرض آبراهه ها ساخته مي شوند و تاثيرگذاري آنها مشابه بندهاي توري سنگي است با اين تفاوت كه به دلیل نبود خلل و فرج در بندهاي ملاتي رسوبات ريزدانه امكان تله اندازي خواهند داشت، بنابراین در حوزه هاي آبخيز با رسوبات بار كف نسبتاً زياد و يا آبراهه هايي كه داراي فرسايش كناره اي و فرسايش بستر باشند، بندهاي توري سنگي كاربرد مناسبتری خواهند داشت.
  • بند های بتنی وبتن مسلح

  • بندهای خاكی و توركینست
اين گونه سازه ها كه با مصالح خاكي ساخته مي شوند در صورتيكه تا ارتفاع مفيد 5 متر اجرا شوند از نظر رسوبگيري اهميت خواهند داشت اما اگر ارتفاع مفيد آنها بين5 تا 15 مترباشد بیشتر از نقطه نظر ایجاد تاخير در رواناب و ذخيره ی آب مد نظر خواهند بود. به هر حال استفاده از بندهاي خاكي با ارتفاع كمتر، در پروژه هاي آبخيزداري متداولتر است. بندهاي خاكي به علت دارا بودن خصوصيات ويژه، سرريزهاي متفاوتي دارند بنابراین نصب سرريز اضطراري در آنها كه براي عبور جريانهاي سيلابي در نظر گرفته مي شود ضروري خواهد بود. مصالح مورد نياز بندهاي خاكي از مواد بستر آبراهه ها یا منابع نزدیک تامين می شود.
توركينست ها نيز همانند بندهاي خاكي از مصالح مواد بستر ساخته مي شوند، با اين تفاوت كه مقطع طولي آنها مستقيم نبوده بلكه بر حسب شرايط محلي انحنا دارد. توركينست ها علاوه بر تله اندازي رسوب، ذخيره ی آب را نيز در پي دارد در حالي كه بندهاي خاكي با ارتفاع مفيد بيش از 5 متر بيشتر جنبه ی تاخيري خواهند داشت .

  • بند تنظیمی

این گونه بندها به منظور تنظیم دبی ورودی و خروجی به مجرای خاصی کاربرد دارد.این گونه سدها رامی توان به دو دسته تقسیم کرد:
  • <LI dir=rtl>بند های تنظیم کننده ی جریان به منظور آبگیری
  • بند های ذخیره ی سیلاب وخروج کنترل شده
بند های تنظیمی که گاهی بند های انحراف آب نیز به آنها اطلاق می گردد، وظیفه بندهای تنظیمی برداشت درصدی و در موارد خاص تمامی جریان آب جاری و انتقال آن به تاسیسات بهره برداری را میسر می سازد. به عنوان مثال برداشت 3 متر مکعب آب از رود خانه ای که دبی پایه ی آن هرگز از 5 متر مکعب در ثانیه کمتر نیست به منظور تولید برق در نیروگاه برق آبی.
بندهای ذخیره ی کنترل سیلاب دارای مخزنی به حجم دبی سیلاب دوره ای است مانند ذخیره سازی سیلاب های چند روزه و تخلیه طولا نی مدت آن (تخلیه یک ماهه ی سیلاب). ذخیره ی یک سیلاب و خروج کنترل شده به منظور بهره برداری از سیلاب و یا جلوگیری ازخسارات احتمالی سیلاب هدف ساخت چنین سازه هایی است.
  • بند مخزنی
احداث سد مخزنی در مواردی که منحني آبگذري رودخانه اي در بعضي از ماه های سال با منحني نياز و مصرف آب درهمان ماه ها منطبق نباشد يعني در مقابل چند ماه كم آبي، در چند ماه باقیمانده ی سال، آبگذري رودخانه آنقدر زياد باشد كه پس از تامين نيازها، مازاد آن به صورت سيلاب از دسترس خارج شود، براي تامين آب مورد نياز در همه ی روزها، واستفاده كامل تر از كل جريان ساليانه ی آب رودخانه مورد توجه قرار مي گيرد. در این روش با جمع آوري و ذخيره ی سيلاب در درياچه ی سد و تنظيم آب خروجي از آن تامين نيازهاي مصرف كنندگان در طول سال مقدورمی سازد.
  • دیواره حائل
برای پایدارسازی شیب ها در مقابل ریزش، دیوار حائل در پای شیب ایجاد می شود و به وسیله ی پنجه و رویه دامنه را در مقابل آب شستگی وفرسایش حفاظت می کند .
  • اپی ها وآب شكن ها
این ديوارها به منظور جلوگيري از تخريب اراضي حاشيه ی رودخانه و پيشروي آب در مواقع جاري شدن سيلاب احداث مي شود. با احداث ديواره هاي بتن
ي، گابيوني، سنگي، ملاتي وحتي خاكي ، سدي در مقابل آب ايجاد مي شود كه ضمن كم كردن انرژي آب، آن را در بستر رودخانه و بدون آسيب رساندن به اراضي و يا مناطق مسكوني و ساير ابنيه هاي حاشيه به خارج ازحوضه هدايت می کند. همچنين در مناطقي كه لغزش و ريزش خاك وجود دارد، این ديواره ها ساخته مي شود.
به طورکلی اپی ها، سازه هایی هستند که برای دور کردن وانحراف آب از پای تراس ها وکناره های بستر رودخانه ایجاد می شود.
اين گونه سازه ها معمولاً براي جلوگيري از فشار جريانهاي رودخانه اي و آبراهه اي به كناره ی آنها طراحي و اجرا مي گردند. اپي ها از مصالح مختلفي مانند: سنگ، سيمان، چوب، فلز و… ساخته مي شوند. و معمولاً به صورت انحرافي، بازدارنده و نرمال طراحي مي شوند. اگر اپي ها به صورت انحرافي باشند رسوبات پشت آنها انباشته خواهد شد ولي در حالت بازدارنده، مواد فرسايش يافته جلوي آنها رسوب خواهد کرد. اگر اپي ها نرمال باشند به دو حالت اشاره شده مي توانند از حركت مواد فرسايشي به وسیله ی جريان آب ممانعت بعمل آورند. به هر حال اين گونه سازه ها به صورت طولي در مسير آبراهه ها و رودخانه ها احداث مي شوند به همین دلیل به آنها سازه هاي طولي نیز گفته مي شود.
  • دایك

به دیواره های کنترل کننده یا محدود کننده ی سواحل وآبراهه های بزرگ فصلی و دائمی رود خانه ها دایک اطلاق می شود. این سازه ها معمولا به موازات هم در دو طرف رودخانه ها ایجاد شده وهدف نهایی آنها جلوگیری از خطرپذیری تاسیسات ساحلی است. انواع مختلف دایک عبارتند از:
  • دایک پیوسته
این نوع دایک از خاکریزهای پیوسته ای است که در امتداد رودخانه ساخته می شود.
  • دایک منقطع
این دایک به صورت منقطع و دیواره های واگرا در جهت حرکت آب رود خانه هایی با شیب تند احداث می شود.
  • دایک با استاندارد بالا
این دایک برای مناطق شهری که تخریب سواحل رودخانه باعث ایجاد خسارت های فراوان می شود مناسب است. برحسب اهمیت اراضی و نوع خسارت های احتمالی جنس مصالح این دایک ها می تواند از خاک، سنگ ریزه، سنگ های بزرگ، انواع ملات ها، بتن ها و حتی بتن مسلح باشد.

*جهت احداث سازه فوق از مصالح زیر استفاده می شود
  1. چوب
  2. فلز
  3. خاک
  4. سنگ
  5. گابیون
  6. سنگ با ملات سیمان
  7. بتن
  8. بتن مسلح


 
آخرین ویرایش:

abfa

عضو جدید
ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

عملیات بیومکانیکی
عملیات بیومکانیک به تلفیقی از عملیات مکانیکی و بیولوژیک اطلاق می گردد. در حقیقت نقش باز دارنده و کوتاه مدت جلوگیری از فرسایش خاک به عملیات مکانیکی و نقش تثبیت دراز مدت آن به عملیات بیولوژیک واگذار شده است. به سخن دیگر کار مکانیکی مقدمه و بستر کار بیولوژیک قرار گرفته و کار بیولوژیک کامل کننده و تداوم دهنده ی کار مکانیکی خواهد بود.
به دلیل سادگی سازه های مکانیکی و احداث بانکت و تراس و سودآور بودن عملیات بیولوژیکی (کاشت بذرعلوفه ای یا درختان مثمر )این نوع عملیات می تواند با کمک وهمکاری متقابل دولت (اعطای اعتبارات کم بهره یا بلا عوض) و مردم (کار یدی و یا هزینه کرد ریالی) نتایج خوبی را درپی داشته باشد. در ادامه به برخی از انواع عملیات بیولوژیک اشاره می شود:
  • كود پاشی
گیاهان با رشد خود (شاخه، برگ، ریشه) به تثبیت خاک های اطراف خود کمک می کنند، آب، نور و بستر حاوی موادغذایی غنی، تولید حداکثر و مطلوب را به دنبال دارد. کمبود مواد غذایی یکی از عوامل محدود کننده ی رشد گیاهان است، بنابراین در قسمتی از اراضی که با کمبود موادغذایی روبه روست می توان با دادن کودهای (آلی و شیمیایی) به رشد گیاهان کمک کرد. با این هدف در مراتع وجنگل ها که یکی از منابع خدادادی تولید هوای پاک، آب، علوفه ی دام، گیاهان دارویی و صنعتی هستند و همچنین در خاک های عمیق با بافت متوسط (ساختمان خوب) که میزان بارندگی بیش از 350 میلی متر باشد کود پاشی توصیه می شود.
میزان کود مصرفی به نوع کود، میزان فقراراضی و میزان بارندگی بستگی دارد، ولی بیشتر محققان میزان مطلوب مصرف کودهای شیمیایی را 150- 100 کیلوگرم در هکتار می دانند.
در راستای استفاده از کود ها اولویت در استفاده از کود های کامل است این دسته کودها از مخلوط کردن نسبت های مختلف مواد آلی و معدنی به دست می آیند، این کودها علاوه بر دارا بودن عناصر اصلی، حاوی عناصر ریزمغذی مورد نیاز گیاه هستند. با توجه به این که ریزمغذی ها در خاک های قلیایی به خوبی جذب نمی شوند و راندمان مصرف آنها پایین است، استفاده ی توام عناصر معدنی با مواد آلی موجب جذب بهتر این عناصر به وسیله ی گیاه می شود.
  • بانكت بندی
بانكت احداث جوي ها، پشته ها يا حفره هايي بر روي خطوط تراز است كه به منظور جمع آوري آب هاي حاصل از بارش برف و باران، كاهش سرعت آب و افزایش نفوذ آن به داخل زمين احداث می شود. همچنين بانكت در مناطقي كه جريان آب هاي سطحي شديد باشد، براي كنترل سيلاب احداث مي گردد. لازم به يادآوري است عمق وعرض بانكت و ظرفيت آن با توجه به شرايط منطقه و ميزان شديد ترين بارش بين 45 تا 90 سانتي مترمتغیر است.
بانكت بندي كه معمولاً در اراضي مرتعي و جنگلي كاربرد زيادي دارد براساس فرمولهاي تجربي از قبيل فرمول ساكاردي در آبخيزهاي كشور طراحي و اجرا مي شود. تاثير بانکت بندی بر كاهش فرسايش خاك از طريق كم کردن طول شيب دامنه ها صورت می گیرد، بدين ترتيب كه سرعت رواناب بر روي يك دامنه قبل از اينكه به آستانه فرسايش برسد از طريق بانكتهاي احداث شده محدود مي شود و به عبارت ديگر رواناب حركت يافته در بين فواصل بانكتها فرصت كافي جهت رسيدن به سرعت آستانه ی فرسايش را نخواهد داشت و آب جاري شده در داخل بانكتها جمع خواهد شد

  • فاروئینگ
فاروئينگ در پروژه هاي آبخيزداري شامل شيارهايي است كه بر روي خطوط تراز احداث می شود. اين شيارها مانند بانكتها عمل کرده و از حركت رواناب بر روي دامنه هاي شيبدار جلوگيري مي کنند. بر همين اساس فاروئينگ موجب كاهش ميزان فرسايش خاك در اثر محدود نمودن حركت رواناب مي شود و لذا سرعت جريانهاي سطحي به سرعت حد آستانه فرسايش نخواهد رسيد مگر اينكه فواصل تعيين شده براي احداث فاروها بيشتر از ضوابط طراحي لحاظ شده باشد.

  • پی تینگ
اين گونه عمليات كه به عنوان چاله سازي در مراتع اطلاق مي گردند با ا بعاد مشخصي و به صورت رديفهاي مرتبي بر روي ارا ضي مرتعي جهت افزايش رطوبت خاك بكار برده مي شوند. عمليات پي تينگ برای اصلاح مراتع در مناطقي كه داراي بارندگي متوسط سالانه بيش از 300 ميليمتر هستند مورداستفاده قرار مي گيرد. اين گونه فعاليتها دراراضي مرتعي با شيب كم به وسيله ی دستگاه چاله زن اجرا مي شود
  • تراس بندی
تراس بندي يكي از انواع عمليات های حفاظت آب و خاك است و به دلیل هزینه ی بالا تنها در اراضي حاصلخيز كه از جنبه ی توليد اقتصادی توان بيشتري دارند طراحي و اجرا مي شود. براي طراحي تراسها از فواصل عمودي بين آنها استفاده مي شود و بر اين اساس همه ی فرمولهاي تئوريك و تجربي از طريق فواصل عمودي آنها ابداع شده اند.
تراسها برعكس بانكت بندي موجب حذف شيب طولي دامنه ها مي شوند لذا تاثيرشان بر روي رواناب و كاهش فرسايش خاك از طريق حذف نمودن شيب صورت می گیرد. اين گونه عمليات با حذف و يا كم نمودن شيب طولي موجب عدم حركت رواناب بر روي دامنه ی شيبدار شده و ميزان رواناب خروجي را كاهش مي دهد.
تراس بندي معمولاً برروي اراضي شيبدار با شيب 8 تا12 درصد طراحي و اجرا مي گردند و هر چه شيب دامنه افزايش يابد حجم خاك برداري و خاكريزي نیز بیشتر شده و هزينه ی احداث تراس بیشتر می شود بنابراين تراسها تنها در اراضي كه توجيه اقتصادي و فني لازم را دارا باشند اجرا خواهد شد.
هدف از تراس بندي کنترل اثرات تخريبي شيب زمين است، در واقع تراس بندي عبارتست از ايجاد سطوح افقي جهت كشت محصولات برروي زمين هاي شيب دار
نكات قابل توجه:
  • تراس بندي با ديواره هاي عمودي وشيب دار به منظور جمع آوري آب بيشتر احداث مي شود.
  • كف ترس ها بايد افقي و با شيب بسيار كم ساخته شود تا هدايت آب اضافي به پاي ديواره ی تراس و خروج آن آسان تر شود.
  • خاك تراس بايد حاصلخيز وبراي كاشت از عمق لازم برخوردار باشد.
  • فاصله ی مناسب تراس ها از يكديگر 120تا180سانتي متر است.
  • سكوبندی
سكوبندي نیز يكي ديگر از انواع عمليات های آبخيزداري است كه دراراضي كشاورزي براي حفاظت خاك مورد استفاده قرار مي گيرد. اين گونه عمليات عمدتاً شامل سنگچين نمودن با ارتفاع مشخص بر روي خط تراز است. سكوبندي در اراضي شيبدار كه داراي شيبي بين8 تا 15 درصد هستند كاربرد بيشتري دارد. با توجه به اينكه سكوبندي از سنگهاي سرگردان مناطق مورد نظر ساخته مي شود كم هزينه بوده و از طرف ديگر موجب تماس بيشتر بذر با خاك خواهد شد. سكوبندي علاوه بر افزايش توليد محصولات كشاورزي باعث اجراي شخم صحيح می شود به طوري كه از حركت وسيله ی شخم كننده در جهت شيب ممانعت بعمل مي آورد. بنابراين سكوبندي علاوه بر تاثير مستقيم بر روي حفاظت خاك در اصلاح شخم نيز نقش دارد.
هدف از ايجاد سكوها، جلوگيري از شدت يافتن جريان در سطح زمين و نفوذ دادن آن در خاك است.

در اجرای عملیات سکو بندی به نکات زیر باید توجه کرد:
  • خاك كنده شده را در قسمت پایین سكو ریخته تا دیواره سكو ایجاد گردد.
    برای محكم بودن دیواره های خاكی در پایین دیواره گیا هان بوته ای ویا درخت كاشته شود.
  • عرض سكوها بستگی به زمین دارد .هرچه شیب زمین كمتر باشد عرض سكو باید بیشتر شود.عرض سكوها از 1 تا3 متغیر است .
 

abfa

عضو جدید
ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

ادامه راه های اجرای عملیات آبخیز

سایر عملیات مرتبط


  • ساير عمليات مرتبط
    • آبخوان داری
      • تغذیه سفره های آب های زیر زمینی
      • کنترل سیلاب
    • بيابان زدايي
      • جلوگیری از فرسایش بادی و تثبیت شن های روان
 

abfa

عضو جدید
بيابان زدايي:

بيابان زدايي:


راه مبارزه با بيابان زايي، جلوگيري از فرسايش بادي و تثبيت شن هاي راوان درمناطق خشك و نيمه خشك براي جلوگيري از پيشروي بيابان وبياباني شدن مراتع كشور، بخصوص در مناطق نيمه خشك و نيمه بياباني و مستعد اين امر توصيه ميشود با روش هاي صحيح مدريت مراتع و حفاظت آب و خاك از طرق مختلف مانند :
جلوگيري از بهربرداري هاي غير مجاز و بيش از ظرفيت و استعداد مراتع بيشتر در حفظ اين وديعه الهي كوشش گردد.
همچنين ميتوان با افزايش هوموس به خاك اين مناطق در جهت تقويت خاك و در نتيجه آن حفظ و تقويت پوشش گياهي اقدام مؤثر انجام داد.
نتيجه بهره برداري هاي غير مجاز در اين مناطق سوق داد ن مراتع به طرف سيرقهقهرايي خاك وعاري شدن از هرنوع پوشش (گياهي و غيره) شده وزمينه راجهت فرسايش بادي و حركت آن فراهم خواهد كرد . لذا اين خطراتي كه مراتع را تهديد ميكند بايد در دستور كار مسئولين امر قرار بگيرد.
در مناطق بياباني كشور كه خاك سير قهقرايي خود را طي كرده است تپه هاي شني بر اثر تجمع رسوب حاصل از بارگذاري باد دراين مناطق به وجود مي آيند و اين تپه ها عوارض ثابتي نبوده و دائم در حال تغيير شكل و محل مي باشند و فاقد پوشش گياهي مي باشند و هنگامي كه در معرض باد قرار مي گيرند در سطح زمين شروع به پيشروي ميكنند و به مزارع و روستا ها و شهر و سيستم هاي ارتباطي صدمه وارد ميكنند وهمين امر باعث شده كه يكي از مسائل بسيار حاد كشور در اين مناطق محسوب شود لذا چاره اي كه براي اين امر توسط مسئولين مديريت آبخيز ومراتع لحاظ ميشود تثبيت شن هاي روان در اين مناطق است .
تثبيت شنهاي روان به دو روش صورت ميگيرد:
1- روشهاي مستقيم
1-1- تثبيت مكانيكي
در اين روش براي كاهش سرعت باد وجلوگيري از حركت شنهاي روان از موانع مكانيكي موسوم به باد شكن استفاده مي شود . كه شامل چپر يا حصاركشي با استفاده از حصير ، تنه درختان و تراورس هاي فرسوده راه آهن و همچنين از نوع كرباس مي تواند باشد و مهمترين عامل موثر در طراحي بادشكن انتخاب مواد اوليه سهل الوصول مي باشد .
وقتي از باد شكن ها استفاده مي شود كه :
1- شرايط محيط اجازه ي پوشش گياهي براي ايجاد باد شكن درختي را ندهد
2- شرايط محيط براي رشد پوشش گياهي مناسب باشد ولي ايجاد بادشكن درختي يك رديف كه به منظور كاهش سطح زمين اشغال شده توسط بادشكن احداث ميشود نقش موثري در كاهش سرعت باد نداشته باشد
3- در مناطق كشت زود رس كه خاك ارزش بيشتري دارد
4- سطح حفاظتي محدود باشد
در روش مكانيكي ،با ايجاد موانع يا وسايل بازدارنده اي كه به فواصل معيني از همديگر روي تپه ي شني به عنوان باد شكن احداث مي گردد ،از حركت ذرات شن جلوگيري مي نمايند .
در فواصل بين اين بادشكن ها كه متناسب با ارتفاع آنها متغير است ممكن است قلمه ويا نهال گياهان سازگار در منطقه مورد نظر را كشت نمايند . اين بادشكن ها سرعت باد را در حد آستانه فرسايش كاهش داده و به طور موقت از حركت مكانيكي ذرات شن جلوگيري مي نمايد.
سرعت باد قبل از برخورد با باد شكن ودر فاصله اي از آن شروع به كم شدن مي كند و پس از عبور از آن به تدريج افزايش مي يابد و در فاصله اي از آن به سرعت اوليه خود ميرسد.
1-2- تثبيت شيميايي
توسط مالچ پاشي صورت ميگيرد . مالچ نوعي ماده شيميايي( فراورده هاي نفتي ) است كه به منظور تثبيت شن هاي روان ونگهداري رطوبت خاك برروي اين شنهاي روان به ضخامت 1- 2 سانتي متر پمپاژ مي شود . اين ماده در حالت گرم چسبده و پس از سرد شدن خاصيت ارتجاعي پيدا كرده و به صورت قشري سطح خاك را مي پوشاند.اكثرا مالچ پاشي تؤام با عمليات بيو لوژيكي صورت خواهد گرفت تا اثر پايدار تري داشته باشد .
2- روشهاي غير مستقيم
2-1-تثبيت بيولوژيكي
اين روش شامل كشت گونه هاي گياهي بومي و غير بومي سازگار با شرايط محيطي و همچنين احداث كمربند سبز درختي روي تپه هاي شني است . ابتدا بايد گياهان بومي منطقه مورد مطالعه قرار گيرد وگونه هاي شاخص كه ريشه گسترده دارند و مقاوم به شرايط محيطي منطقه خشك مي باشند شناسايي شده و پس از آزمايش (در مقياس كوچك و كرت هاي كوچك) گونه مناسب براي تثبيت شن هاي روان توصيه گردد ؛ اين گياهان با ريشه هاي گسترده خود باعث انسجام و جلوگيري از حركت خاك و همچنين به صورت موانع طبيعي و سبز ( باد شكن هاي سبز) باعث كاهش سرعت باد مي شوند . از جمله اين گيا هان كه براي تثبيت شن هاي روان در اين مناطق مرسوم است و باشرايط محيطي مناطق خشك سازگار است ميتوان به:
- انواع تاغ (H.ammodendron,Haloxlon persicum)
- انواع گز (T. macrocarpa, articulate, Tamarix stricta)
- دو نوع اسكنبيل (C.polyycnoides, Calligonum commosa)
- سبد Stingrostis plumosa) )
- كهور (prosopis juliflora)
- آكاسيا (acacia Victoria)

ودر مناطق كويري و شور از شوري و خشكي.( Artipelax.)
اشاره كرد.
كمربند هاي سبز درختي:
در صورتي كه خاك عرصه هاي مشرف به تاسيسات فاقد محدوديت بوده و شرايط بارندگي و آبياري براي تامين نياز آبي نهالها مناسب باشد ميتوان از روش احداث بادشكن نيمه متراكم در محدوده تاسيسات و يا مناطق مسكوني بهره جست به نحوي كه ورود رسوب به آنها و يا كاهش ديد در سطح جاده را به حداقل برساند ،تا اينكه زمينه را براي كاهش فرسايش در مناطق برداشت فراهم كند .در صورتي كه از گونه هاي با تاج پوشش بزرگ استفاده شود در كاهش غبار و بهبود وضع ديد موثر خواهد بود .
مهمترين عامل موثر در طراحي باد شكن هاي درختي انتخاب گونه هاي سازگار و مناسب ميباشد به طور كلي در انتخاب نوع درخت براي بادشكن لازم است به نكات زير توجه شود :
1-براي انتخاب نوع درخت بايد از اطلاعات محلي استفاده نمود
2-درختان بهتر است از گونه هاي بومي سريع الرشد باشد
3-درختان به خصوص در نواحي خشك داراي سيستم ريشه اي عمود باشد تا ريشه ها از اب عمقي استفاده نمايند .
4-بهتر است از درختاني استفاده شود كه داراي شاخه هاي گسترده در تمامي سطح و نيمه تراوا با شند وبه ارتفاع لازم برسند
5-در انتخاب نوع درخت بايد محل وقوع باد غالب توجه نمود :به اين معني كه اگر باد غالب در تابستان باشد ،مي توان از درختان برگ ريز استفاده نمود ،ولي اگر چنانچه باد غالب در مواقعي از سال است كه معمولابرگ درختان خزان مي شوندبهتر است از درختاني كه برگ ريزان ندارند استفاده كرد
6-درختان مقاوم به باد ،سرما و گرما باشند و از طرف پايين بي شاخ و برگ نشوند
 

abfa

عضو جدید
مدیریتی

مدیریتی

ستادی
· جمع آوری اطلاعات منطقه ای و پردازش آن
· نیاز سنجی مطالعات و پیشنهادات
· مستند سازی پروژه های اجرایی
· عقد قرار داد ها
 

abfa

عضو جدید
مدیریتی

مدیریتی

میدانی
  • مدیریت مراتع
    • اصلاح وشخم
در بسياري از عرصه هاي آبخيز كشورمان به ويژه در اراضي پرشيب کشاورزان برای آماده کردن اراضي از شخم درجهت شيب استفاده مي کنند. اين عمليات موجب مي شود تا ميزان رواناب در شيارهاي حاصل از شخم متمركز شده و رواناب در جهت شيب حركت نمايد این امر باعث می شود خاك شخم خورده به سهولت جابجا شود. اجراي شخم در جهت شيب معمولاً به دلایلی مانند يكپارچه نبودن اراضي، سهولت شخم در جهت شيب به وسيله ی تراكتور و نبود قوانين مستحكم در اين رابطه صورت می گیرد.
    • اصلاح وكاربری اراضی
استفاده از اراضي بر اساس قابليت و استعداد آنها يكي از مسائل بسيار مهم در مديريت آبخيزهاي كشورمان بشمار مي رود. افزايش جمعيت و لزوم تامين نیازهای اوليه از قبیل غذا، معيشت، سكونت گاهها و …. موجب شده است تا از اراضي براساس قابليتهاي آنها استفاده نشود. بديهي است در طبيعت تعادلي بين عوامل تاثير گذار بر سيستم وجود دارد كه انسان نيز يكي از آن عوامل بشمار مي رود كه در صورت بهره برداري غیرمدبرانه موجب برهم خوردن اين تعادل در اكوسيستم خواهد شد. به ويژه آنكه به دلیل شرايط طبيعي كشورمان اكوسيستمهاي شكننده ای وجود دارد كه يك تغيير كوچك در آنها باعث تغييرات عمده مي شود. به عنوا ن مثال مي توان به كاهش پوشش گياهي جنگلي كشورمان اشاره کرد كه از 140 سال پيش تا كنون درحدود 70 درصد سير نزولي داشته است. كاهش پوشش جنگلي كشورمان موجب شده تا تكرار وقوع سيلابها، زمين لغزشها و … در كشور افزايش يابد.

از طرف ديگر استفاده ی پايدار و مستمر از منابع موجود در يك آبخيز در گرو بهره برداري متناسب با توان منابع است. بهره برداري متناسب از توان اكولوژيكي يك سرزمين نياز به اهرم هاي مديريتي مختلفي دارد كه يكي از آنها كاربري اراضي است. بنابراين تدوين يك برنامه ی مناسب از كاربري اراضي كه ملحوظ با طرح آمايش سرزمين گردد جهت اداره و مديريت آبخيزهاي كشورمان لازم و ضروري است. اكثر محققان آبخيزداري براين باورند كه تدوين يك برنامه ی كاربري اراضي بايد همراه با تيمارهاي حفاظت خاك باشد تا آن برنامه با موفقيت همراه شود. به عبارت ديگر هريك از كاربري ها نیازمند يك يا چند نوع عمليات خاص است كه در تدوين برنامه بايد لحاظ شود. اصلاح كاربري اراضي يكي از اقدامات مهم مديريتي در آبخيزداري بوده كه تاثير بسزايي در كاهش خسارتهاي ناشي از سيل و زمين لغزش دارد واز آنجا که تاثير آن در كوتاه مدت قابل دسترسي نیست تهيه ی يك برنامه ی كاربري اراضي در آبخيزهاي كشورمان يك ضرورت مهم محسوب مي شود.
    • مدیریت چرا
      • قرق وحفاظت مراتع
اصولاً اين گونه اقدامات مي تواند جنبه مديريتي يا تحقيقي داشته باشد كه در حالت اول به آن قرق حفاظتي و در حالت دوم قرق اكولوژيكي گفته مي شود. آنچه كه درمورد قرق در اين مبحث به آن اشاره خواهد شد قرق حفاظتي است كه به عنوان قرق مديريتي اطلاق مي شود. اين گونه قرقها را مي توان از لحاظ نوع عملكرد و عرصه هاي مورد نظر تقسيم بندي نمود.
      • رعایت ظرفیت چرایی
اعمال مديريت صحيح و برنامه ريزي مناسب درمورد به كارگيري روش هاي چرا، از قبيل چراي تناوبي، چراي تاخيري، چراي تاخيري و تناوبي وچراي تعادلي.
      • احداث آبشخور
    • آنالیز وارزیابی اراضی
آنالیز مراتع به معنای شناسایی وارزیابی تولید بالفعل وبالقوه به منظور بهره برداری صحیح از این منبع با ارزش طبیعی است. ارزیابی مرتع پس از بررسی منابع اساسی زمین یعنی خاک، آب، اقلیم، پوشش گیاهی وحیات وحش آغاز می شود و با بررسی مسائل اقتصادی و اجتماعی برای مسائل مرتع ومرتع داری راه حل هایی را ارائه می دهد.
    • ممیزی مراتع
  • آموزش ترویج
    • نصب تابلو های ترویجی
    • كتاب، جزوه، اسلاید
    • ساخت ماكت از حوزه های وفعالیت های آبخیز
    • برگذاری همایش ها و مسابقه ها
    • انجام بازدید های علمی و آموزشی
  • جذب وهزینه كرد
 
بالا