·▪•●سوالات و درخواست های مهندسی پلیمر فقط در اینجا مطرح شود●•▪·

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام. نیاز فوری به اطلاعاتی درباره واکنش های تولید پلی وینیل استات دارم. ممنون میشم کمکم کنید

سلام خدمت شما
 

پیوست ها

  • p1.pdf
    416.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • p2.pdf
    589.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

manutd

عضو جدید
upvc دولایه

upvc دولایه

با سلام خدمت اساتید محترم
اطلاعاتی در مورد لوله های upvc دو لایه میخواستم اگر کمک کنید لطف میکنید.
 

d0o0n0y0a0

عضو جدید
narmafzar

narmafzar

salam.narmafzare biscrano,ke takhmine damaye enteghale shisheiii ro anjam mide,kasi dare? migan to iran nist.mi2nid komakam konid peydash konam.:smile:
 

mshf90

عضو جدید
سلام
کسی درباره ی امیزه کاریه لاستیک NBR&SBRمطلب داره؟
میتونید کمکم کنید؟
ممنون میشم
 

hastam_miravam

عضو جدید
کمک فوری از بر و بچه های پلیمر

کمک فوری از بر و بچه های پلیمر

سلام به مهندسان و دانشجویان عزیز لطفا من رو راهنمایی کنید ....
میخام بدونم اگه با لیسانس نساجی بخوام فوق پلیمر شرکت کنم چه باید بکنم ؟؟؟
در واقع منابع سوالات کنکور ارشد پلیمر رو میخام و اینکه کجا ها میشه قبول شد و چقدر هم امکانش هست ؟؟؟
ممنون از پاسخهاتون .........
 

ceaselife

عضو جدید
متیل اتیل کتون پراکسید چیه تو بحث رزین؟عامل پخته؟یا شتاب دهنده؟؟؟کمک کنید ممنون
 
متیل اتیل کتون پراکسید چیه تو بحث رزین؟عامل پخته؟یا شتاب دهنده؟؟؟کمک کنید ممنون

پراکسیدها عامل پخت هستند. متیل اتیل کتون پراکساید هم یک عامل پخت هست که بیشتر در رزین های پلی استر مورد استفاده قرار می گیره.
 

keyvan noruzi

عضو جدید
مسابقه

مسابقه

دارم یک شرکت پلیمری تاسیس می کنم
واسه اسم شرکت مسابقه میذازم
به بهترین نام
یک کارت شارژ ایرانسل یا همراه اول جایزه مدم
:gol:
 

mina.polymer.88

عضو جدید
به به اقا کیوان تبریک میگم.
به سلامتی ترم اخری و همین روزا فارغ التحصیل میشی.
کی میشه من یه همچین تاپیکی بزنم...
واسه اسم هم یه کم فکر کنم بهت میگم.
:w23:
 

بانو امین

مدیر تالار اسلام و قرآن
عضو کادر مدیریت
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام آقا کیوان. مبارکه.
کیوان پلیمر
پلیمر نوروزی
پکن(پلیمر کیوان نوروزی)
شرکتت برا چیه؟ باید اسمش مرتبط با کارت باشه دیگه
 

somayeh.jabari

عضو جدید
کوپليمر استايرن- آکريلونيتريل(SAN) از جمله رزين‌هاي گرمانرم شفاف است که به دليل دارا بودن خواص فيزيکي و مکانيکي مناسب، مقاومت خوب در برابر حلال‌هاي شيميايي و نيز قيمت ارزان نسبت به ساير کوپليمرهاي استايرني، در زمره پرمصرف‌ترين آنها به شمار مي­آيد. کوپليمر استايرن- آکريلونيتريل اولين بار در اوايل دهه چهل ميلادي به طور تجاري توسط شرکت فارين در آلمان توليد شده است.
رزين SAN در مقايسه با پلي‌استايرن از لحاظ شيميايي ، استحکام و در برخي موارد از لحاظ حرارتي، داراي مقاومت بهتري است. علاوه بر آن به دليل ماهيت قطبي آکريلونيتريل، اين کوپليمرها مقاومت بهتري در برابر هيدروکربن‌ها، روغن‌ها و گريس‌ها نسبت به پلي‌استايرن دارند. همچنين نقطه نرمي اين كوپليمر بالاتر بوده و در برابر ايجاد شکاف و ترک استحکام بيشتري دارد. ضمناً مقاومت فشاري آن‌ نيز بالاتر است. در مقايسه با هموپليمر پلي­استايرن، اين كوپليمرها بدون از دست دادن شفافيت مقاومت ضربه‌اي بيشتري از خود نشان مي‌دهند . اين رزين را مي‌توان با هر سه روش کوپليمر شدن امولسيوني، تعليقي و جرمي توليد کرد. خواص محصول با توجه به روش توليد پليمر متفاوت خواهد بود. بنابراين، بر اساس کاربرد رزين، روش پليمر شدن انتخاب مي‌شود. اين محصول در ساخت وسايلي چون پارچ و ليوان، ظروف شيشه‌اي شکل، بسته‌بندي، ظروف غذا، باتري اتومبيل و غيره کاربرد دارد و قابل رقابت با موادي مانند شيشه، آکريليک، پلي‌کربنات و پلي‌استايرن مي‌باشد.
يکي از مهمترين کاربردهاي SAN در اصلاح پلي و‌‌ينيل‌كلرايد مي‌باشد که در آن گرانروي کم، رنگ کم و چقرمگي بالايي مورد انتظار است. اين كوپليمر همچنين در توليد ترپليمر آکريلونيتريل- بوتادي‌‌ان- استايرن (ABS) نيز استفاده مي‌شود و به دليل مناسب‌تر بودن محصول پليمر شدن امولسيوني براي اين کاربرد، در اين فرايند، SAN به روش امولسيوني پليمريزه مي‌شود.
با وجود اينكه در اکثر موارد براي توليد SAN از روش پليمر شدن امولسيوني استفاده مي‌شود، ولي به دليل آنکه محصول اين روش به شکل لاتکس بوده و براي جداسازي آن يک مرحله لخته‌سازي و سپس جداسازي لازم است و نيز به واسطه وجود مقادير زياد ماده امولسيون­کننده در مخلوط واکنش، محصول نهايي داراي درصد زيادي ناخالصي خواهد بود، بنابراين روش پليمر شدن تعليقي ترجيح داده مي‌شود. محصول SAN به دست آمده از روش پليمر شدن تعليقي به شکل ذرات کروي معلق در فاز آب است و جداسازي آن به کمک يک مرحله صاف کردن انجام مي­گيرد و محصول نهايي شفاف و عاري از ناخالصي است. محصول SAN تعليقي هم به عنوان ماده مياني براي توليد ABS و هم به عنوان محصول نهايي مي‌تواند استفاده شود. در توليد ABS برخي از خواص ضعيف SAN از جمله چقرمگي آن توسط فاز لاستيكي تقويت مي‌شود.
يكي از مهمترين عوامل مؤثر بر روي خواص ABS ترکيب آن است. نسبت استايرن به آكريلونيتريل در رزين­هاي پيوندي و آميخته داراي تاثير زيادي روي خواص نهاييABS است. در تركيب درصد وزني 70 به 30 از استايرن به آكريلونيتريل بالاترين مدول حاصل مي­­گردد.
1-1 1-2 روش هاي مختلف توليد کوپليمر SAN

کوپليمرهاي SAN به چهار روش جرمي، محلولي، امولسيوني و تعليقي توليد مي‌شوند. مزاياي پليمريزاسيون تعليقي نسبت به روش­هاي ديگر پليمريزاسيون (جرمي، محلولي و امولسيوني) به قرار زير است:
۱- دانه‌اي شكل بودن محصول نهايي
۲- انتقال حرارت بسيار خوب. زماني که ائتلاف يا به ­هم پيوستن قطرات کنترل شود، حرارت به آساني از دانه‌ها به فاز آبي و سطوح انتقال حرارت در راکتور منتقل مي‌شود. ظرفيت حرارتي بالاي فاز آب در مقايسه با فاز مونومر-­ پليمر، مخزني براي جذب سريع انرژي آزاد شده از واکنش پليمريزاسيون را فراهم مي‌آورد. علاوه بر اين با کنترل فشار مي‌توان از تبخير مونومر با آب به عنوان مکانيسم ديگري براي خروج انرژي از راکتور استفاده کرد.
۳-کنترل اندازه ذرات. متوسط اندازه ذرات و توزيع اندازه آنها را مي‌توان تا رسيدن به يک دامنه باريک کنترل نمود
4- هزينه پايين جداسازي (در مقايسه با پليمريزاسيون امولسيوني).
5- استفاده از مقادير کم افزودني در پليمر. در محصولات پليمريزاسيون تعليقي مقدار مواد افزودني کمتر از پليمريزاسيون امولسيوني است.
6- ثابت بودن گرانروي و پايين بودن آن. در سيستم پليمريزاسيون تعليقي گرانروي توسط گرانروي فاز آب تعيين مي‌شود.
از طرف ديگر بعضي از معايب پليمريزاسيون تعليقي مربوط به توليد محصول كمتر براي ظرفيت يكسان راكتور (در مقايسه با پليمريزاسيون توده‌اي)، مشكل پساب، تشكيل پليمر روي ديوار راكتور، تيغه‌ها، همزن‌ها و ديگر سطوح، اقتصادي نبودن فرايند پيوسته آن تا به امروز و مشكل توليد کوپليمر با تركيب درصد يكنواخت در پليمريزاسيون تعليقي در مقايسه با امولسيوني­ مي‌باشد.
در بسياري از فرايندهاي تجاري، نسبت وزني فاز پيوسته آب به فاز غير پيوسته مونومر از 1 تا 4 تغيير مي‌کند. گرانروي توده دوغاب در حين پليمريزاسيون نزديک به گرانروي آب است. کم بودن گرانروي سيال موجب مي‌شود تا با وارد ساختن انرژي نسبتاً کمي از طريق همزن، محتويات راکتور به خوبي مخلوط شده و انتقال حرارت در راکتور نيز به راحتي انجام پذيرد
خواص شيميايي پليمرهاي حاصل از روش تعليقي با خواص همان پليمرها، اگر از روش­هاي جرمي يا امولسيوني توليد شوند، متفاوت است. عوامل تعليق و يا فعال سطحي در ذرات پليمر حضور داشته و مي‌تواند روي خواص آن مثل ذوب در حين اختلاط و آميزه سازي تأثير بگذارند.
آب مورد استفاده به عنوان فاز پيوسته يک منبع حاوي آلودگي، مثلاً يون‌هاي فلزي مي­باشد که
مي‌تواند روي پايداري حرارتي در محصول تأثير بگذارد. حلاليت مونومرها و شروع کننده‌ها در فاز آب کم است، اما صفر نيست. پليمر در فاز آب هم مي‌تواند تشکيل شود که خواص آن با رزين معمولي متفاوت خواهد بود. بيشتر فرايندهاي تعليقي به صورت ناپيوسته انجام مي‌شوند ولي تحقيق در مورد انجام فرايند تعليقي پيوسته ادامه دارد. کنترل به هم پيوستن ذرات و جلوگيري از تشکيل پليمر روي سطح راکتور نيز از مهمترين فاکتورهاي مهندسي است

1-2-1 فرايند تعليقي

در فرايند تعليقي، سيستم واکنش حاوي مونومرها، عامل انتقال زنجير، شروع‌کننده، عامل تعليق و آب است. کوپليمريزاسيون از دماي پايين C˚۶۰ تا دماي بالاي در حدود C˚۱۵۰ انجام مي­گيرد.
در فرايند امولسيوني ميزان امولسيفاير به­طور شاخص در حدود ۱-5 درصد وزن مونومر است. با اين حال، ميزان عامل تعليق در فرايند تعليقي کلاً پايين است. محصول نهايي بر خلاف فرايند امولسيوني که به صورت ذرات خيلي ريز زير ميکروني است، به شکل کره‌هاي پليمري کوچک با قطر تقريبي 50 تا 500 ميکرون مي‌باشد. اين مسئله موجب سهولت قابل توجه بازيافت پليمر و نيز خارج سازي آب مي‌گردد. شکل 1-1 طرح يک فرايند تعليقي را نشان مي‌دهد
شکل ‏11 فرايند تعليقي توليد استايرن-آكريلونيتريل
براي سنتز کوپليمر SANهمه اجزا در يک راکتور تحت فشار تزريق شده و به وسيله گاز N2شسته مي‌شوند. مخلوط به هم خورده حرارت داده مي­شود. در پايان کوپليمريزاسيون، مونومرهاي واکنش نداده مي‌توانند به وسيله تقطير از دانه‌هاي پليمري خارج شوند. سپس دوغاب جهت فرايند شستشو و آبگيري به داخل يک سانتريفوژ منتقل مي‌گردد. به خاطر اندازه نسبي بزرگ و سطح صاف دانه‌هاي تعليقي، رطوبت سطح تقريباً پايين بوده و به راحتي مي‌توان به وسيله فرايند خشک کردن خارج كرد.
تغييرات گوناگوني در فرايند تعليقي فوق الذکر جهت توليد محصولاتي با کيفيت خوب و ميزان کدورت پايين و نيز رنگ خوباعمال شده. جهت جلوگيري از انحراف ترکيب کوپليمريزاسيون خارج از نقطه آزوتروپ، روش‌هاي خاصي بکار برده مي‌شود. فرايند توليد ذرات بزرگ‌تر و نيز بهبود شرايط واکنش معرفي شده‌اند
در پليمريزاسيون تعليقي SAN، استايرن و آکريلونيتريل و ساير کومونومرها (در صورت نياز) به داخل يک راکتور حاوي آب و عوامل تعليق وارد مي‌شوند. قطرات مونومرها دانه‌هاي کوچک پليمري با قطر متوسط در حدود 5/0 تا ۱ ميليمتر را تشکيل مي­دهند. مونومرهاي واکنش نداده در پايان فرايند پليمريزاسيون خارج شده و محصول مقطر بازيافت مي‌گردد. سپس دانه‌ها سانتريفوژ شده و خشک مي‌شوند.
دماهاي شاخص فرايند پليمريزاسيون تعليقي بين ۸۰ و ۱۶۰ درجه سانتيگراد مي‌باشد. اين فرايند امکان توليد SAN با وزن مولکولي بالا را فراهم مي‌کند. همانند پليمريزاسيون امولسيوني، استفاده از فرايند تعليقي براي توليدSAN در حال کاهش است. اين روش اکثراً به صورت ناپيوسته انجام مي­شود. چون فرايند به صورت نوبتي انجام مي‌گيرد، بنابراين زمان توليد محصول نسبت به فرايند امولسيوني بيشتر است اما محصول نهايي شفاف‌تر و تميز‌تر مي‌باشد.
در فرايندهاي پليمريزاسيون تعليقي، مونومر ابتدا در فاز آب پراكنده شده و به كمك همزن (اختلاط) و عوامل تعليق (پايداركننده‌ها) يك مخلوط مايع- مايع تشكيل مي‌دهند. با شروع پليمريزاسيون داخل قطرات، اين قطرات مونومر مايع تبديل به ذرات پليمري جامد مي‌شوند. بنابراين، به نظر مي‌رسد مطالعه مخلوط مايع- مايع اولين مرحله براي درك ساز و كارهاي اصلي درگير در راكتور پليمريزاسيون تعليقي باشد. از طرف ديگر، سينتيك واكنش‌هاي پليمريزاسيون و تغييرات پيوسته خواص ذاتي قطرات­­، شديداً روي اندازه و توزيع اندازه ذرات اثرگذارند.

[1] Polymer layerd silicate nanocomposite

[2] phyllosilicates

http://www.iran-eng.com/showthread.php/41815-سوالات-،-درخواست-ها-و-غیره-مهندسی-پلیمر-فقط-در-اینجا-مطرح-شود.#_ftnref31 Interlayer

http://www.iran-eng.com/showthread.php/41815-سوالات-،-درخواست-ها-و-غیره-مهندسی-پلیمر-فقط-در-اینجا-مطرح-شود.#_ftnref42 Gallery
 

neda.5522

عضو جدید
سلام
راجع به ساخت بطری به روش دمیده اطلاعات میخاااااااااااااااااامممممممممممممم................
 

GNMS

عضو جدید
سلام
راجع به ساخت بطری به روش دمیده اطلاعات میخاااااااااااااااااامممممممممممممم................

neda.5522 عزیز با سلام

بطریها معمولاً از دو جنس مختلف ساخته می شوند: پلی اتیلن و پلی اتیلن ترفتالات که دومی به PET معروفه. فرق اصلیشون هم شفافیتشونه که اگه به بطریهای معمولی دقت کنی، اونایی که شفاف هستند مثل بطریهای نوشابه، آب، ماءالشعیر از جنس PET هستند. اما اگه به یکسری از بطریهای دوغ دقت کنی میبینی که سفید و مات هستند که جنسشون PE هست.
برای ساخت این بطریها اول یه قطعه به نام پریفورم تزریق میشه. من شکل این قطعه رو واست آپلود میکنم.


پریفورم 2.jpgپریفورم 3.jpg

بعد این پریفورم رو توی یه دستگاه دیگه گرم میکنن و میبرن داخل یه قالب. بعد از اینکه پریفورم گرم توی قالب قرار گرفت از محل ورودیش هوا رو با فشار داخلش میدمند و در نتیجه پریفورم بزرگ شده و شکل درونی قالب رو به خودش میگیره. بعد قالب باز میشه و قطعه بیرون میآد.
عموماً شرکتهایی بزرگ مثل زمزم، بهنوش و ... فقط پریفورم میخرند. چون هزینه حمل و نقل خیلی صرفه جویی میشه. و خودشون یه دستگاه میگزارند که پریفورمها رو باد کنند و از طرف دیگه نوشابه یا .... را پر میکنند و میفروشند.
اما شرکتهای کوچیک بطری آماده میخرند. چون براشون اقتصادی نیست که یه دستگاه باد کن بخرند و بطری تولید کنند.
عموماً تو صنعت دستگاه تزریق و باد کن جدا هستند. اما یه سری دستگاه هم هستند که هر دو تا کار رو با هم انجام میدند. یعنی بصورت اتوماتیک تزریق میکنند، بعد قالب میچرخه و پریفورم گرم باد میشه و بعد از دستگاه خارج میشه.
امیدوارم این توضیحاتم به دردت بخوره.

GNMS
 

chen32

عضو جدید
با سلام
من برای یه کار تحقیقاتی نیاز به یه پلیمری دارم با مشخصات زیر
1-شفاف
2-مقاوم در برابر شعله مستقیم آتش
3- مقاوم در برابر خورندگی موادی مانند بنزین
4-تحمل فشار نه چندان زیاد
پیشاپیش از راهنماییتون کمال تشکر و امتنان را دارم
 

human

عضو جدید
كمك فوري!

كمك فوري!

سلام بچه ها. يه مقاله ميخوام در مورد درس خواص فيزيكي مكانيكي كه توش فرمول داشته باشه و بشه با برنامۀ MATLAB اون رو نوشت و Run كرد...:(
Human_19m@yahoo.com
 

GNMS

عضو جدید
سلام بچه ها. يه مقاله ميخوام در مورد درس خواص فيزيكي مكانيكي كه توش فرمول داشته باشه و بشه با برنامۀ MATLAB اون رو نوشت و Run كرد...:(
Human_19m@yahoo.com

human عزیز با سلام

اگه میخوای توی سایتهای زیر سرچ کن و مقاله مورد نظرت رو پیدا کن. بعد لینکش رو بگذار که من برات از دانشگاه دانلود کنم.

http://www.sciencedirect.com/
http://pubs.acs.org/
http://onlinelibrary.wiley.com/

GNMS
 

شیر محمدی

عضو جدید
پلیمر

پلیمر

در تولید فومهای گرم چه کاتالیستهایی استفاده میشود کدامیک درمیزان کاهش مصرف پلیول موثر است
 

شیر محمدی

عضو جدید
سلام فوم گرم در رده پلی اورتان بوده و از ترکیب دو ماده اصلی پولیول و تی دی ای TDIو کاتالیزورهایی مثل داپکو - کاسموس و سیلیکون-نشاسته و اب تولید میشود
 

GNMS

عضو جدید
سلام فوم گرم در رده پلی اورتان بوده و از ترکیب دو ماده اصلی پولیول و تی دی ای TDIو کاتالیزورهایی مثل داپکو - کاسموس و سیلیکون-نشاسته و اب تولید میشود

شیر محمدی عزیز با سلام

ممنون از توضیحت. فرقش با فوم سرد چیه؟ کلا فومها به چند دسته تقسیم میشن؟

GNMS
 

شیر محمدی

عضو جدید
کلا فومها در گروه نرم به دو دسته سرد وگرم تقسیم میشوند که در فوم گرم واکنش نیاز به کمی گرما برای انجام واکنش دارد اما در فوم سرد واکنش گرما زا بوده به همین دلیل قالبهای مصرفی بسار مقاوم بوده
و از جنس چدن میباشد محصول نهایی در فوم سرد از نظر کیفیت بهتر از فوم گرم میباشد اما از انجایی که در پروسه تولید فوم گرم به صورت سنتی عمل میشده من به دنبال روش یا ماده جدیدی هستم که با دخیل نمودن ان که بی شک نقش کاتالیزور را دارد در مصرف ماده اصلی که همان پلی ال میباشد صرفه جویی نمود اگر در این مورد اطلاعات یا راهنمایی دارید بسیار ممنون میشوم که کمکم کنید
 
  • Like
واکنش ها: GNMS
سلام. برای کاهش مصرف پلی ال شما باید از فرمولهایی استفاده بکنی که از اب زیاد استفاده می کنند تا مقدار TDI زیادی را مصرف کنی. کاتالیست ربطی به مصرف پلی ال ندارد.
فوم گرم از واکنش TDI با پلی ال با وزن مولکولی 3000 بدست می اید و فوم سرد از واکنش MDI با پلی ال با وزن 6500. دمای قالب فوم سرد که معولا از الومینیوم هست حدود 55 درجه هست و فوم گرم قالبش را معمولا از ورق 1.5 اهن ودر کوره با دمای حدود 120 قرار مد ذهند که دمای قالب به 85 می رسد
 
  • Like
واکنش ها: GNMS

hamidghaderi

عضو جدید
واكنش رزين فنوليك با سديم كربنات چگونه است.آيا مي توان در آميزه اي از پليمرها ،رزين فنوليك را بوسيله واكنش با سديم كربنات استخراج كرد
 

Similar threads

بالا