مواد اولیه وتجهیزات مدلسازی ریخته گری

hamid96

عضو جدید
2-1چوب
چوب بسته به اينکه اين ماده را در چه قسمتي بخواهيم مورد استفاده قرار دهيم فرق مي کند و بطور کلي
مي توان سه تعريف براي آن به کار برد.

- تعريف گياه شناسي:
چوب عبارت است از مجموعه اي از بافتهاي ثانويه لينين شده گياهان آوندي که در بين مغز و لايه زاينده (کامبيوم) ساقه و ريشه و شاخه ها قرار مي گيرد.
- تعريف تجاري:
چوب عبارت است از قسمت هاي داخلي ساقه، ريشه و شاخه درختان و درختچه ها که قابل تبديل براي استفاده در مصارف گوناگون مي باشد و مي توان با کار کردن بر روي آن به ارزش و مرغوبيت آن افزود.
-تعريف صنعتي:
چوب عبارت است از ماده اي جامد و متخلخل فيبري شکل، که داراي ساختمان سازمان يافته اي است و از هر طرف نايکسان و ناهمگن مي باشد.

2-2مشخصات چوب ها
چوبی که برای ساخت مدل به کار می رود باید از مشخصات بالایی برخوردار باشد . به طور مثال دارای وزن مخصوص کم ، قابلیت ماشین کاری خوب بوده وبا چسب به هم دیگر خوب بچسبد. لاک ورنگ را به راحتی بپذیرد ونسبتا ارزان باشد. در مقابل ساختمان چوب غیر یکنواخت بوده و رطوبت جذب وپس می دهد. لذا تغییر حجم می دهد وتاب بر می دارد ودر نتیجه مشخصات مکانیکی تغییر می کند. این عیب با انتخاب صحیح چوب وخشکاندن آن رفع می شود.
انواع چوب هایی که در مدلسازی به کار می روند، در ذیل به طور خلاصه بیان می شود.با انتخاب جنس، سختی ونرمی چوب، شرایط کار برآورده می شود.
توسکا:
چوب نرم است وبه راحتی تراشیده می شود. تاب کم بر می دارد وانقباض آن کم است. برای ساخت مدل های ماستر ( مدل برای مدل های فلزی) کوچک، متوسط، جعبه ماهیچه ومدل های با جداره کوچک وتیرک های مقاومتی به کار می رود.
کاج بیابانی:
خیلی خوب تراشکاری می شود. انقباض وتابش کم است. در ساخت مدل های متوسط وبزرگ وانواع پیکربندی ، چعبه ماهیچه ، شابلون وغیره به کار می رود.
جنگلی:
بدتراشیده می شود بسیار محکم است. زود پیچیدگی پیدا می کند. برای مدل های کوچک ومحکم برای سطح خارجی مدل ، قطعات آزاد مدل های متوسط وجعبه ماهیچه ها به کار می رد.
زبان گنجشک :
بسیار محکم است و در اثر درجه حرارت زود پیچیدگی پیدا می کند. برای سطح خارجی مدل های بزرگ وجهت ابزارو مواد کمکی نیز مصرف می شود.
گردو:
بسیار محکم وخوش تراش وزیباست و کم پیچیدگی پیدا می کند و برای ساخت جعبه ماهیچه ومدل های کوچک وپیچیده ومحکم به کاربرده می شود.

نمدار: (Lime)
خیلی خوب تراش برمی دارد ونرم است. مقاومتش کم است ، ورطوبت زیاد جذب می کند و هنگام خشکاندن زیاد انقباض می کند. برای مدل های متوسط وکوچک به کار می رود.
صنوبر:
تراشکاری این چوب مشکل است و زیاد تاب برمی دارد. سطح مدل ها بعد ا ز تراشکاری خشن است ،به خصوص در آخر سطح ، بیشتر برای مدل های بزرگ و جعبه ماهیچه های غیر حساس به کار می رود .
توس :
به راحتی تراشیده می شود ، زیاد تاب بر می دارد و انقباض می کند ونسبتا زیاد زطوبت جذب می کند ومی پوسد. بعد از پلیش سطح خیلی صیقل می دهد . این چوب بیشتر برای مدل های کوچک و گرد شکل ( تکیه گاه ماهیچه وناف ها ) وگاهی نیز برای سطوح قطعات متوسط وبزرگ به کار می رود.
افرا :
خیلی سخت است وبه زور تراشیده می شود . خیلی کم تاب بر می دارد و انقباض آن کم است . بعد از تراشکاری سطح مدل ها تمیز وصاف به دست می آید. این چوب ها در ساخت مدل های کوچک حساس و برای ریخته گری قطعات با تعداد کم و زیاد وضمنا در ساخت قسمت های اساسی مدل های بزرگ ومتوسط و ساخت مدل های ماستر به کار می رود.
بلوط :
خیلی سخت است وبه سختی تراشیده می شود ودر ساخت ابزارهای مدلساز وفرمگیر به کار می رود.


تخته سه لایه :
سه لایه های توس وتوسکا درجه یک هستند وراحت تراشیده می شوند وکم تاب بر می دارند ودارای سطح تمیز وصیقلی می باشند . در ساخت مدل های با جداره کوچک وصفحات ومدل رام وغیره به کار می رود.
چوب ها به صورت الوار ، میله ، تیر وغیره موجود است . الوارها به صورت تیر بریده می شوند که عرض آن ها بیش از دو برابر ضخامت خودشان است. میله ها دارای عرض کمتر از ضخامت دولایه است . وتیرهابه صورت الوارهای مربع با ضخامت بیش از 100mm تهیه می شوند.
در جداول 2-1و2-2به ترتیب مشخصات مکانیکی چوب ها وانقباض آن ها در جهات مختلف ملاحظه می گردد.


جدول2-2.مشخصات مکانیکی انواع چوب های مدل

جدول2-2.درصد انقباض انواع چوب های مدل در جهات مختلف

2-3تجهیزات

2-3-1دستگاه اره سه کاره
اين دستگاه خود شامل سه دستگاه، كف رند، اره مجموعه اي (اره گرد) و كم كن افقي مي باشد كه در اين جا به تفكيك هر كدام از دستگا هها شرح داده مي شود.
شکل2-1.دستگاه اره سه کاره

-برش چوب با حركت دايره اي و دوراني اره:
براي برش چوب هاي ماسيو(توپر)در راه الياف چوب و كناره بري گرده بينه هاي كم قطر و قطع عرضي چوب(كله بري) و انجام برش هاي موازي با اره چند تيغه و تبديل تخته ها به زهوارهاي باريك و همچنين قطع كردن چوب با زواياي مختلف و فارسي بري و دوربري كردن صفحات و تقسيم صفحات به ابعاد كوچكتر از بريدن با حركت دوراني تيغه اي اره(اره هاي مجموعه اي) استفاده مي كنند .

-ماشين هاي اره ي مجموعه اي(Circular Saw Machines) :
ماشين هاي اره ي مجموعه اي در انواع مختلف موجود است و در 99% كارخانه هاي صنايع چوب از قبيل كارخانه هاي چوب بري ، تخته لايي ، روكش،فيبر، تخته خرده چوب ، پاركت ،مبل ،در و پنجره سازي و غيره مورد استفاده واقع م يشود . در برخي از كارخانه ها چند نوع آن و در برخي مثلا" در كارخانه ي چوب بري انواع اره هاي مجموعه اي ميزي ،اره ي مجموعهاي پاندولي يا كشويي(راديال) و همچنين در كارخانه يتخته خرده چوب اره ي مجموعهاي قطع كن و دور كن مورد استفاده قرار مي گيرد . به طور كلي اسم اين ماشين ها مشتق از تيغه ي اره اي است كه روي آن بسته و عمل برش را انجام مي دهد . اين تيغه به صورت يك صفحه گرد دندانه دار مي باشد كه دندانه ها در پيرامون دايره صفحه قرار مي گيرد اين اره به نام اره مجموعه اي يا اره گرد معروف است و شايد اسم اين تيغه نيز بر وجه تشابه آن به سيني يا مجمعه ي فلزي كه در منازل وجود داشته (يك ورقه فلزي گرد شده كه در اطراف آن كنگره بوده )مي باشد .

- ماشين اره ي گرد (مجموعه اي) ميزي(Circular Saw With Sloped Band):
مخترع يا سازنده ي ماشين اره ي مجموعه اي به درستي مشخص نيست ولي تاريخچه ي آن نشان مي دهد اين ماشين در سال 1777 در انگلستان به طور ناقص ساخته شد . امروزه مي توان گفت يكي از كامل ترين ماشين هاي صنايع چوب محسوب مي شود و كارخانه هاي سازنده از يك طرف سعي در تغيير سيستم هاي موجود در جهت رقابت و جذب بازار فروش با ايجاد تغييرات لازم در دقيق تر شدن انجام كار و صرف نيروي كمتر و از طرفي ايجاد تغييرات چشمگير در ساخت تيغه هاي اره ي مجموعه اي با افزايش عمر تيغه ، دقت عمل و غيره ، مي نمايند . امروزه ماشين اره ي گرد در سطح وسيعي در صنعت مورد استفاده قرار مي گيرد . ماشين هاي بزرگ با قطر تيغه بيش از 3 متر در كارخانه هاي چوب بري بزرگ براي برش عرضي قطع هاي گرده بيشه ها مورد استفاده قرار مي گيرد . اما به طور عمده ، اره هاي گرد در تبديل الوار به قطعات كوچك تر و مراحل پاياني و تبديل چوب، كاربرد ويژه اي پيدا كرده است، به طوريكه بدون اين ماشين ،صنعت چوب دچار مشكلات فراواني مي شود .
 

hamid96

عضو جدید
-ماشين اره اي مجموعه اي ميزي يا ماشين اره اي گرد ميزي
اين ماشين براي برش هاي طولي و عرضي در تخته ها، الوارهاي و بلو ك هاي بريده شده و همچنين براي كنشكاف زدن ، دو راهه زدن چوب و برش با زواياي مختلف استفاده مي شود و از نظر ايجاد برش با زواياي مختلف به دو صورت ساخته مي شود : در نوع اول صفحه، متحرك بوده و حول محوري تا 45 درجه گردش مي نمايد و در نوع دوم ، تيغه اره نسبت به خط عمود از 45- تا 45+ درجه، تغيير زاويه مي دهد .بايد توجه كرد كه هر چه قطر تيغه ي اره بيشتر باشد تعداد دور آن كمتر خواهد بود اجزاي تشكيل دهنده اين ماشين عبارتند از:
1- صفحه، كه معمولا" از چدن سطح صيقل ساخته مي شود . روي آن موازي با تيغه ي اره، شيار گرات در آورده شده و يك دستگاه گونياي متحرك با زبانه ي فلزي گرات در مواقع لزوم داخل آن براحتي حركت مي نمايد و براي برش عرضي چوب يا با استفاده از وسيله ي كمكي براي كناره بري از آن استفاده مي كنند . در وسط صفحه شكافي به عرض دو برابر ضخامت تيغه اي اره وجود دارد كه معمولا" در سطح صفحه جهت كاهش سطح تماس چوب به صورت شيارهاي كم عمق به موازات تيغه ايجاد مي شود .




2- گونياي اصلي ماشين كه از يك قطعه ي فلزي ريختگي با سطح كاملا" صيقل يافته ساخته شده و موازي با تيغه ي اره با استفاده از زبانه و قطعات فلزي كنار صفحه كه روي آن يك خط كش فلزي مدرج قرار گرفته قابل حركت و نزديك و دور شدن از تيغه بوده ، نسبت به سطح صفحه همواره 90 درجه و نسبت به لبه ي خط كش دار جلوي صفحه نيز 90 درجه مي باشد .
3- تيغه ي اره به صورت دوار با قطر خارجي تا 60 سانتي متر براي اين نوع ماشين و قطر سوراخ وسط اره(DORN) تا 3 سانتيمتر مي باشد . اين تيغه روي ميله ي شفت ماشين قرار داده مي شود و براي جلوگيري از لرزش تيغه در هنگام برش به علت قطر زياد تيغه و ضخامت كم آن ، تيغه را از دو طرف به وسيلهدو كفشك يا پولك بزرگي كه قطر آن معمولا" تا قطر تيغه ي اره مي باشد مي پوشانند. در بعضي از تيغه ها كه قطر سوراخ تيغه بزرگتر از قطر شفت ماشين باشد، از واشر ضخيم مخروطي شكل براي ثابت كردن تيغه روي شفت استفاده مي كنند . سر شفت معمولا" به صورت پيچ مي باشد تا پيچ خلاف جهت گردش تيغه ي اره محكم گردد و خطر باز شدن آن هنگام عمل از بين برود. فرم و جنس و ساير مشخصات تيغه هاي اره ي مجموعه اي بعدا" توضيح داده مي شود .
4- الكتروموتور- ماشين هاي اره ي مجموعه اي معمولا" از الكتروموتور با قدرت 5 اسب استفاده مي كنند كه با برق 3 فاز كار نموده ، دوراني معادل 2000 تا 7000 دور در دقيقه دارند . اين الكتروموتور بيشتر دور خود را به صورت غير مستقيم به تيغه ي اره با چرخ تسمه ذوزنقه اي متصل مي كند و اين كار به ندرت بدون واسطه انجام مي شود .
5- ميز متحرك ماشين اره- براي بريدن چوب از راه عرض در ماشين هاي اره ي گرد از كشوي مخصوصي كه قطعه كار را با اتكا به جلوي تيغ هدايت مي كنند ، استفاده مي شود . در كنار صفحه ي اصلي بعضي از ماشين هاي اره ي گرد صفحه ي ديگري كه از زير به يك بازوي فولادي محكم شده است، وجود دارد . براي قطع كردن چوب ها از اين صفحه متحرك كه مانند كشو به جلو و عقب روي ريل كشيده مي شود ، استفاده مي گردد. چوب هاي بزرگ و صفحات سنگين را روي اين ميز گذاره و ميز سنگيني صفحات را به راحتي تحمل و عمل برش را آسان مي نمايد .
6- حفاظ تيغه و گوه ي پشت آن چوب ها بلافاصله بعد از قطع به نسبت رطوبت موجود در آن ها هم كشيدگي پيدا مي كند و باعث به هم نزديك شدن دو سر بريده شده ي چوب مي گردد . اين عمل در ماشين هاي اره ي مجموعه اي باعث تنگ افتادن تيغه ي اره در شيار برش داده شده در پشت تيغه ي اره مي شود و اغلب خطرات ناشي از پس زدن چوب را به همراه دارد،به طوري كه تيغه چوب را به علت تنگ افتادن بلند كرده و به طرف برشكار پرت مي نمايد. براي جلوگيري از اين مسئله در پشت اره به فاصله1 سانتيمتر تيغه ي فنري گوه شكل از جنس فلز سخت نصب مي نمايند كه ضخامت آن معمولا" به اندازه ي ضخامت تيغه ي اره قبل از چپ و راست شدن مي باشد و براي اين كه اين گوه بتواند براي هر قطر تيغه ي اره مورد مصرف در ماشين مناسب باشد ، در مقر خود به صورت كشويي قابل حركت كردن به طرف بالا و پايين و جلو عقب مي باشد . دراره هاي مجموعه اي تا قطر 45 سانتيمتر براي جلوگيري از بالا زدن قطعه كار و همچنين پرتاب شدن خاك اره به چشم برشكار، بايد يك كلاهك محافظ به گوه وصل نمود كه جنس آن چوبي يا پلاستيكي مي باشد و به وسيله ي پيچي به سر گوه محكم و قابل حركت مي گردد. اين كلاهك در وسط قسمت تحتاني خود داراي كنشكاف يا شياري مي باشد كه عرض آن حدود دو برابر ضخامت تيغه و عمق آن تا 5/1 سانتيمتر است و در موقع قرار گرفتن روي تيغه ماشين اين شيار قسمتي از دندانه را تا ارتفاع دندانه مي پوشاند .در ماشين هاي اره ي مجموعه اي كه تيغه ي آن بيش از 45 سانتيمتر قطر دارد ، استفاده از كلاهك محافظ مذكور به صورت مستقيم با نصب پايه اي به سقف كارگاه در بالاي ماشين اره انجام مي شود و يا با نصب يك پايه فلزي روي صفحه ي ماشين اره صورت مي گيرد .
7- بالا و پايين بردن تيغه ي اره- تيغه ي اره ي مجموعه اي براي بالا و پايين رفت از ميله ي مارپيچ متصل به چرخ دنده مخروطي استفاده مي كند . حركت ميله ي مارپيچ با فرماني از كنار بدنه ي ماشين اره صورت مي گيرد و با گرداندن اين فرمان ، دنده ي مخروطي سر ميله با دنده ي ديگري روي ستون مقر اره ي مجموعه اي متصل شده و يا مارپيچ ميله با پيچ ديگري درگير شده و تيغه ي اره را به بالا و پايين براي برش ضخامت هاي مختلف هدايت مي كند . بايد توجه نمود كه همواره دندانه ي اره از سطح برش بالاتر قرار گيرد و اين تفاوت نبايد بيش از 5 ميليمتر باشد . در زيرمشخصات يك ماشين اره ي مجموعه اي با ميز متحرك ذكر مي گردد .
قطر تيغه اره: 500 ميليمتر ارتفاع برش عادي: تا 120 ميليمتر
ارتفاع برش درحالت 45 درجه: تا 90 ميليمتر كج شدن تيغه ي اره: 5 تا 45 درجه
ابعاد ماشين :ارتفاع 800 ميليمتر، طول صفحه ي اصلي 1160 ميليمتر، عرض صفحه ي اصلي 1135 ميليمتر، طول صفحه ي متحرك فرعي 700 ميليمتر و عرض صفحه ي متحرك فرعي 325 ميليمتر است . بعضي از كارخانه ها ي سازنده ماشين هاي اره ي مجموعهاي كلاهك يا حفاظ روي تيغه ي اره ي مجموعه اي را در دو نوع چوبي و فلزي مي سازند. فلزي آن كه از جنس ورق و به صورت قوطي مي باشد ،تا عرض 155 ميليمتر، براي موقعي مناسب است كه با تيغه ي اره برش زاويه دار تا 45 درجه انجام شود . اما در مواقع عادي از حفاظ با عرض كمتر (حدود 26 ميليمتر) مي توان استفاده نمود . براي جلوگيري از آسيب ديدن دست و انگشتان در بريدن قطعات كوچك لازم است از وسايل كمكي از جنس چوب هاي سخت و محكم و بدون گره به شكل مناسب استفاده كرد بايد توجه داشت كه استفاده از ماشين اره ي مجموعه اي بدون به كار بردن كلاهك(حفاظ) و وه برش مذكور زماني مجاز است كه انجام كار با وجود اين دو وسيله ي محافظ غير ممكن باشد، مانند موقعي كه بخواهيم از وسط چوب شروع به بريدن كنيم و يا بخواهيم به چوب افزاري مانند گلويي و يا كنشكاف با تيغه ي اره بزنيم،تيغه ي اره در زير صفحه نيز بايد داخل قرار گيرد و معمولا" يك حفاظ فلزي در زير اره تا 10 سانتيمتر از قطر اره را مي پوشاند تا مانع خطرات احتمالي گردد. سيستم ميز و گونياي مدرج متحرك امروزه كاربرد اين ماشين را بسيار آسان و سرعت انجام كار را دو چندان کرده و ماشين هاي مجهز به سيستم فوق،مراحل تنظيم و راه اندازي سريعي دارند و زمان اندكي براي اين منظور صرف مي شود .
ماشين هاي اره ي مجموعه اي چند تيغه:
در كارخانه چوب بري ،مبل،پاركت،جعبه سازي ، درو پنجره سازي و غيره نياز به كناره بري چوب ها و گاهي تبديل يك تخته به چند تخته كم عرض مي باشد . براي انجام اين كار از ماشين هاي اره ي مجموعه اي چند تيغه استفاده مي كنند .اين ماشين ها كه در آن ها گاهي تا 20 عدد تيغه ي اره مجموعه اي هم زمان عمل برش را انجام م يدهند ، قادر است از يك طرف يك تخته يا الوار را گرفته و از طرف ديگر به تعدادي تخته كم عرض تبديل نمايد و بدين ترتيب در پيشبرد كار موثر باشد .در كارخانه هاي بزرگ چوب بري از اين ماشين بيشتر براي كناره بري تخته هاي قطور و يا تقسيم كردن تخته هاي عريض به تعدادي تخته ي كم عرض استفاده مي كنند .


2-3-2ماشين مته ي افقي:
اين ماشين كه براي سوراخ كاري كندن كام (كنده كاري درچوب) از ان استفاده مي كنند ، دو نوع ساخته مي شود . در نوع اول سه نظام فقط حركت دوراني داشته و از جهت ديگر ثابت است ولي چوب با كمك ميز كشويي جلوي ماشين به راست و چپ، بالا و پايين و جلو و عقب حركت مي نمايد و در ابعاد مختلف مي توان با آن چوب را با عمق زياد كام كني نمود . در نوع دوم سه نظام علاوه بر حركت دوراني مي تواند به جلو و عقب نيز حركت نموده و در عمق كام و سوراخ فرو رود . در اين حال چوب با وسايل و ابزارهاي نصب شده روي صفحه فلزي ماشين محكم شده ، قادر به حركت كردن به راست و چپ و بالا و پايين مي باشد .
-نحوه انجام كار با ماشين مته ي افقي
براي ايجاد سوراخ كاري و يا كندن چوب قطعه كار را بعد از خط كشي روي صفحه فلزي ماشين قرار داده و با اهرم محكم كننده بعد از تنظيم آن به وسيله ي پيچ هاي نان داده شده در شكل بالاي صفحه ي ميز رابا فشردن دسته ي آن محكم مي نمايند . لبه ي برجسته ي روي صفحه ي ميز، حكم گونيا را داشته و بايد قطعه كار كاملا" به آن تكيه داده شود . سپس به كمك فرمان حركت عمودي صفحه ، مته ي ماشين را روبروي محل خط كشي براي سوراخ قرار مي دهيم و بعد از قرار دادن مته ي مورد نظر در سه نظام ماشين و محكم كردن آن با آچار آلن مخصوص و يا آچار دنده دار(در سه نطام هاي پيچي) طبق شكل زير ماشين را روشن نموده، آماده كنده كاري يا سوراخ كردن قطعه ي كار مي شويم روش ايستادن جلوي ماشين براي سوراخ كاري طوري است كه چنانچه ماشين مته مطابق شكل نوع دوم باشد ، دست راست اهرم جلو و عقب برنده ي سه نظام و دست چپ اهرم به راست و چپ حركت دهنده ي ميز را مي گيرد و ابتدا دست راست مته را آهيته در چوب فرو م يبرد . اگر هدف سوراخ كاري باشد ، مته مي تواند با چند حركت داخل و خارج شدن براي خروج پوشال و خنك شدن به عمق مورد نظر برسد و اگر مسئله ايجاد كام و يا كنده كاري در چوب باشد، بعد از هر 2 تا 4 يليمتر سوراخ و ايجاد چند سوراخ در نقاط نزديك هم روي محل خط كشي شده با استفاده از اهرم دست چپ ميز را به راست و چپ حركت داده، سوراخ را به هم راه مي دهيم . بعد از بالا بردن صفحه ميز با كمك فرمان مربوط مجددا" اين عمل را تكرار مي كنيم تا سطح مورد نظر كنده كاري با طول و عرض خط كشي شده ايجاد شود . سپس مجددا" مته را در عمق بيشتر 2 تا4 ميليمتر فرو مي بريم . اين عمل آنقدر تكرار مي شود تا به عمق مورد نياز نيز برسيم. بديهي است ايجاد كند كاري به اين ترتيب باعث مي شود، ته عمق سوراخ كنده شده مستقيم و كناره هاي سوراخ داراي انحنايي با شعاع مته مورد استفاده باشد كه بعدا" بايد با مغار صاف گردد. معمولا" در ماشين هاي مته افقي عمق سوراخ به وسيله ي يك يا دو ميله ي قابل تنظيم كه بر حسب سانتي متر درجه بندي شده ، قابل كنترل مي باشد . در بعضي از ماشين هاي مته ، مخصوصا" از نوع اول كه سه نظام آن ثابت و تنها حركت دوراني دارد و در مشين هاي چند كاره نيز ديده مي شود ، حركت ميز با دو اهرم راست و چپ دهنده و جلو و عقب دهنده كه روي ميز فلزي نصب گرديده ، انجام مي شود . براي سوراخ كاري بعد از محكم كردن قطعه كار روي صفحه ي ميز ،اهرم راست و چپ دهنده را با دست راست گرفته و با دست چپ نيز اهرم جلو عقب برنده ميز براي عمق سوراخ را مي گيريم و عمل سوراخ كاري و كنده كاري را انجام مي دهيم .در ماشين هاي مته ي افقي عمل سوراخ كاري و كام كني روي چوب ابتدا سوراخ در كنار يكديگر به عمق 2 تا 4 ميليمتر ايجاد و سپس سوراخ ها به هم وصل مي شود ومحل كام با حركت به راست و چپ مته صاف مي گردد(بايد دقت نمود كه برجستگي هاي ناشي از عمل زياد نباشد و گر نه مته خواهد شكست). مرحله ي چهارم براي موقعي است كه بخواهيم دو طرف انتهايي محل كنده شده صاف باشد. براي اين كار از مغار استفاده مي گردد. در مواقعي كه هدف سوراخ كاري نباشد و بخواهيم فقط در چوب به مقدار زياد و با سرعت عمل بيشتر كام كني كنيم و درعين حل گوشه هاي محل كنده شده نيز صاف باشد و نياز به مغار كاري بعدي نداشته باشد،بيشتر از ماشين هاي فرز زنجيري و ماشين مخصوص كنده كاري استفاده مي كنيم .
 

hamid96

عضو جدید
-ماشين كنده كاري افقي(كام كني)(Mortiser)
با اين ماشين محل كنده كاري در گوشه ها،از هر دو طرف كاملا" صاف كنده شده و نياز به مغار كاري نمي باشد و تيغه هاي آن قابل تعويض بوده و مي توان با آن كم هاي با ابعاد 28*2 تا 90*2 ميليمتر را به عمق 100 ميليمتر به راحتي ايجاد كرد .
-حركاتي كه در موقع سوراخ كاري و كنده كاري در ماشين مته صورت مي گيرد:
افزاري كه براي سوراخ كاري و كنده كاري قطعات كار در ماشين مته مورد استفاده قرار م يگيرد ، اغلب مته مارپيچ و مته گره زني با نيش يا بدون نيش مركزي است كه لبه هاي برنده دارد و براي آن كه لبه ها بتوانند از چوب پوشال بردارند دو حركت بايد به طور هم زمان انجام گيرد . اين دو حركت عبارتند از:
1- گردش مته به دور خود
حركت دوراني مته عارت از حركت برش يا به اصطلاح حركت اصلي آن است . واحد مقيابس حركت اصلي همان سرعت برش بر حسب متر در هر دقيقه است . سرعت برشي در خارجي ترين نقطه ي لبه ي برندهي مته، حداكثر و هر چه از انجا به مركز مته نزديك تر مي شود ، كمتر مي گردد.


2- مته در امتداد خط مستقيم داخل قطعه كار فرو مي رود
اين حركت به عنوان بار شناخته مي شود و توليد ضخامت پوشال به وسيله ي آن است . براي انجام اين منظور؛يعني ، توليد بار ممكن است در حين حركت خط مستقيم مته قطعه كار نيز حركت داشته باشد خصوصا" در ماشين هاي مته افقي اغلب قطعه كار به راست و چپ ، بالا و پايين نيز قابل حركت مي باشد . حركت بار بر حسب ميليمتر در هر دور u/mm اندازه گيري مي شود . در مته هايي كه دو لبه برنده يا دو نيش برنده دارند، ضخامت پوشال به اندازه ي نصف مقدار بار است و در و در اثر هم زمان شدن حركت بار و حركت اصلي(برش) راهي كه هر يك از لبه هاي برنده طي مي كند ،به فرم مارپيچ بوده است ،پوشال يك سره تشكيل مي شود .
-ماشين مته ي پايه دار عمودي يا ستوني
ماشين مته اي كه ميله ي اصلي(ميله مته) آن ها عمودي ياتاقان بندي شده و به صورت پايه دار عمودي بلند، ماشين مته ي روميزي و ماشين هاي يك تيغه و چند تيغه وجود دارند و در آن ها عمل سوراخ كاري با پايين و بالا رفتن مته كه در سه نظام محكم شده ، صورت مي گيرد . پايه ي ستون فرم اين ماشين حامل مته(يا شفت) دستگاه حركت اصلي،اهرم باردهي و همچنين ميز مته مي باشد. ميله مته ي افزار سوراخ كاري(انواع مته) را در سه نظام خود كه معمولا" به صورت حديده شده و يا كونيك مي باشد، محكم مي گيرد تا سوراخ كردن ميسر شود .ميله مته، حركت اصلي را كه همان حركت دوراني باشد،از يك الكتروموتور و با يك ترانسميسيون مي گيرد . براي آن كه بر حسب قطر و فرم مته هايي كه به آن بسته مي شود بتوان با دورهاي مختلف كار كرد،ميله مته را به دستگاه چرخ تسمه ي پله اي يا چرخ تسمه با حركت متغير و يا چرخ دنده مجهز كرده اند . در ماشين هاي مدرن امروزي بيشتر از چرخ تسمه هاي استفاده شده كه حركت يا دور سه نظام ماشين بدون نياز به چرخ تسمه ي پله اي و بدون خاموش كردن ماشين قابل تغيير و تنظيم است .
2-3-3ماشين هاي رنده و گندگي(PlaningMachines)
-ماشين كف رند (Surface Planer)
اين ماشين براي صاف كردن سطوح چوب و براي يك رو و يك نر رنديدن اوليه ي چوب به كار مي رود در كارگاه هايي كه از چوب هاي الوار ي استفاده مي كنند ، جاي سازماني اين ماشين كنار ماشين اره ي مجموعه اي پاندولي يا كشويي و نزديك به ماشين اره ي نواري مي باشد ولي در كاردر كارگاهي كه اعمال اوليه روي چوب را در قسمت جداگانه اي انجام مي دهند ، اين ماشين به عنوان مرحله ي دوم ماشين كاري در كنار اره ي نواري كوچك و يا كنار ماشين گندگي قرار داده مي شود . در اغلب ماشين هاي رنده لبه ي صفحه ي ماشين داراي دو راهه مي باشد كه با كمك آن به وسيله ي تيغه رنده ي ماشين مي توان در چوب دو راهه نيز ايجاد نمود . ماشين هاي رنده معمولا" در دو اندازه ي عادي و كوچك به وسيله ي كارخانه هاي سازنده توليد مي شود . به طور كلي رنديدن؛يعني،برداشتن يك قشر نازك بلند از سطح چوب كه معمولا" در جهت الياف چوب برداشته مي شود . رنديدن به وسيله ي ماشين به اين طريق است كه ميله ي ماشين رنده در اثر گردش دوراني به اندازه ي قطاع دايره اي كه تيغه ايجاد مي نمايد و به ضخامتي كه لبه ي تيغه از توپي يا ميله رنده بيرون آمده كه بستگي به اختلاف سطح دو صفحه ي جلو و عقب رنده نيز دارد،از سطح چوب پوشال بر مي دارد . در نتيجه گودي هايي موجي شكل در امتداد عرضي چوب ايجاد مي نمايد كه اين گودي ها را اصطلاحا" گام يا داغ رنده مي نامند . گودي هاي داغ رنده كه در امتداد طول چوب پهلوي يكديگر قرار مي گيرند ،هر چه كمتر باشد سطح رنديده شده صاف تر است . اين امر بستگي به تعداد دور،تعداد تيغه هاي برنده ي توپي و سرعت پيشبرد كار دارد .
-ساختمان ماشين رنده
ماشين رنده از ميز، بدنه، گونيا، ميله يا توپي و الكتروموتور تشكيل شده است .
-ميز ماشين رنده
اين ميز از دو صفحه ي چدني تشكيل شده كه سطح آن صيقل داده شده، به نام صفحه ي جلو يا صفحه ي كارده و صفحه ي عقب يا صفحه ي كارگير كه به سر اين صفحه ها در محل قرار بالاي ميله رنده قطعه فولادي محكم شده تا در صورت برخورد چوب هاي سنگين در هنگام رنده كردن، لبه ي آن دچار شكستگي نگردد. لبه ي صفحات ميز رنده بايد هر چه بيشتر روي ميله يا توپي رنده را بپوشاند و به علت استوانه اي بودن توپي،چنانچه لبه ضخيم باشد،مقدور نخواهد بود . لذا لبه ي صفحات رابه فرم مقعر از زير صفحه متناسب با شعاع دايره توپي رنده در آورده و به ناچار به علت نازك شدن لبه آن را از يك تكه فولاد جداگانه مي سازند . بعضي كارخانه هاي سازنده براي كم كردن صداي ماشين رنده در موقع كار اين دو قطعه ي فولادي لبه ي صفحات ميز را به صورت شانه اي توليد و نصب مي نمايند . صفحه ي جلو ،كه كار ابتدا روي آن قرار داده مي شود ،قدري بلندتر از صفحه ي عقب مي باشد . اين دو صفحه ي به وسيله فرماني روي دو سطح مورب حركت كرده ، قابل جلو و عقب رفتن در روي توپي م يباشند و به علت حركت روي اين سطح شيب دار وقتي كه صفحه ي به عقب برده مي شود ،به پايين نيز هدايت مي گردد. و بر عكس در موقع جلو بردن با اهرم يا فرمان مربوط، به بالا نيز حركت مي نمايد. اين عمل باعث كم و زياد شدن ارتفاع صفحه ميز از روي ميله يا توپي رنده شده و در حقيقت باعث كم تيغه و پر تيغه شدن رنده به اصطلاح كم بار و پر بار شدن رنده مي گردد . معمولا" صفحه ي عقب يا كارگير را بعد از تنظيم كردن تيغه هاي توپي رنده در محل خود ثابت مي نمايند به نحوي كه سطح صفحه ي كاملا" با بالاترين خط تماس تيغه در يك رديف قرار گيرد و فاصله ي لبه ي آن از محيط ميله يا غلطك 4 تا 5 ميليمتر باشد . صفحه ي جلو با توجه به نوع چوبي كه رنديده مي شود و مقدار پوشالي كه مي خواهيم از آن برداريم و همچنين صافي سطح آن بالا و پايين برده مي شود . معمولا" مقدار بالا و پايين رفتن آن روي خط كش مدرج و شاخص آن كه خط كش به صفحه ي ميز متحرك و شاخص فلزي روي بدنه يا سطح مورب كه ثابت مي باشد محكم مي گردد و با درجه بندي ميليمتري يا اينچي كه فاصله ي سطح صفحه ي جلو را از بالاترين خط لبه تيغه توپي رنده نشان مي دهد ،مشخص مي نمايند .تنظيم صفحات ماشين رنده خيلي مهم است . لذا بايد دقت نمود در موقع كار صفحه ي عقب يا كارگير،در حين مماس بودن با خط روي تيغه ،به اندازه ي ضخامت پوشال كه خط كش مدرج ماشين نشان مي دهد ، از صفحه ي جلو يا صفحه ي كارده بالاتر قرار گيرد . در غير اين صورت ، چنانچه صفحه ي عقب بالاتر از صفحه ي جلو با اندازه ي ضخامت پوشال واقع شود، چوب در موقع رنديدن به لبه صفحهي عقب گير مي كند و چنانچه كمتر از ضخامت پوشال از صفحه ي جلو تنظيم شده باشد،انتهاي چوب در حال رنديدن با اندازه 3 تا 4 سانتيمتر كه بستگي به فاصله لبه تيغه از صفحه ي جلو دارد،بيشتر رنديده مي شود . در اصطلاح گويند انتهاي كار مي افتد و نهايتا" سطح صاف مورد نظر به دست نخواهد آمد
-توپي رنده
توپي ماشين رنده كه وظيفه ي اصلي ماشين را عهده دارد است ، از اهميت زيادي برخوردار مي باشد . لذا بايد در اجزاي آن از نظر مكانيزم ساخت،جنس و تنظيم دقت زياد نمود . توپي ماشين در زمان قديم به صورت چهار گوش نيز ساخته مي شد و تيغه ي آن به صورت عريض تر از تيغه هاي فعلي تهيه مي گرديد . اين توپي به وسيله ي پيچ يا مهره ثابت مي شد و اغلب دو تيغه بود . ايجاد سطح ناصاف تر از رنده هاي امروزي، توليد صداي زياد و خطر بيشتري براي انسان داشت ، از اين رو ميله يا توپي هاي استوانه اي را با استفاده از كفشك ، جايگزين آن ها نمودند، كه اين امكان را مي داد تا از تيغه هاي نازك تر و كم عرضي كه از فولاد گرانبها تهيه م يگرديد در ان ها استفاده شود . افزايش تعداد تيغه ها به علت لزوم استفاده از كفشك ها براي ثابت نگهداشتن تيغه، باز هم محدود بود و تنظيم تيغه به علت پيچ هاي روي كفشك و همچنين مسئله ي ايمني تيغه كه در موقع كار به علت نيروي گريز از مركز به خارج پرتاب نگردد، باعث گرديد نوع ديگر توپي به صورت استفاده از گوه هاي فلزي كشويي مطرح شود و آن هم به علت نياز به استفاده از قطعات بزرگ گوه ي كشويي تعداد تيغه ها محدود مي گرديد و سطح چوب با صافي مورد نياز توليد نمي شد. با تحقيقات بيشتر به توليد توپي به صورت استوانه با استفاده از گوه هاي ظريف فولادي كه به كمك پيچ هاي متعدد در غلطك تيغه را محكم نگه مي دارد ، موفق شدند و از نظر زواياي مطلوب بهترين زاويه قرار تيغه در توپي 40 درجه و بهترين زاويه پخ تيغه 30 تا 40 درجه در اين نوع ميله ها به دست آمد. در مدرن ترين توپي هاي ساخته شده مي توان مكانيزم استفاده از تيغه هاي با فولاد گران قيمت خيلي ظريف را ملاحظه نمود كه به صورت يكبار مصرف مي باشد و بعد از كند شدن تيغه ، بايد آن را به كلي كنار گذاشت و تيغه ي جديد ديگري را در توپي مربوط قرار داد . امروزه عمده ماشين هاي رنده 3 تيغه اي هستند .
-توپي استوانه اي
توپي هاي استوانه اي كه امروزه در ساختمان اكثر رنده ها از آن استفاده مي شود ، به صورت 2 تا 6 تيغه مي باشند و تشكيل شده از:
a: فنر زير تيغه
b: تيغه رنده
c: گوه يا پروفيل فولادي محكم كننده
d: پيچ محكم كننده تيغه
 

hamid96

عضو جدید
توضيح اين كه پروفيل هاي فولادي در توپي طوري قرار داده مي شوند كه بعد از ثابت كردن به وسيله ي پيچ و محكم شدن تيغه ها ، لبه برنده پروفيل كاملا" در خط محيط دايره توپي قرار مي گيرد و تيغه ها در مواقع قرار گرفتن بايد طوري تنظيم شوند كه لبه ي برنده ي تيغه7/0 تا1 ميليمتر بالاتر از محيط استوانه ميله و لبه ي گوه واقع شود. براي اين كه پوشال حاصله در موقع رنديدن به موقع ، شكسته شده و به صورت لوله شده از چوب قطع و مانع ايجاد كندگي در چوب شود ، صفحه ي كارگير را به اندازه ي 4 تا 5 ميليمتر عقب تر از خط دايره اي لبه ي تيغه تنظيم مي شود . در توپي هاي استوانه اي امروزي براي صرفه جويي در وقت موقع تعويض تيغه چون استفاده از پيچ هاي سفت كننده ي گوه ها كه تعداد آن ها براي يك توپي چهار تيغه به 36 عدد مي رسد ،وقت زيادي لازم دارد،لذا مكانيزم استفاده از توپي هاي با گوه ي ثابت كه تعداد پيچ هاي محكم كننده ي تيغه در آن به حداقل رسيده و فقط داراي يك يا دو پيچ شل و سفت كننده ي تيغه مي باشد ،با كم كردن تعداد پيچ ها صداي ماشين را نيز خيلي كم كرده اند . در بعضي توپي ها كه از گوه ي فولادي متحرك استفاده مي شود ، براي از بين بردن پيچ هاي متعدد و صرفه جويي در وقت تنظيم تيغه سيستم استفاده از مكانيزم هواي فشرده (نيوماتيك) و يا مايعات(هيدروليك) را جايگزين كرده اند. كه بعد از قرار دادن تيغه در توپي با برقرار كردن فشار هوا يا روغن توپي گوه مربوط كاملا" در جاي خود ثابت و به تيغه ها فشار لازم را وارد مي نمايد كه مقدار فشار آن به وسيله مانومتر نصب شده ،قابل كنترل مي باشد . در اين نوع توپي ها امتداد تيغه را قدري بالاتر از اندازه ي استاندارد ؛يعني،حدود 2 ميليمتر روي توپي با دست قرار داده،سپس با فشار 5 اتمسفر آن ها را ثابت مي نمايند. بعد از تنظيم كامل با استفاده از دستگاه هاي مربوط فشار پشت تيغه را ابتدا تا 100 اتمسفر بالا مي برند تا تيغه كاملا" در جاي خود محكم و ثابت قرار گيرد،و سپس فشار هوا يا روغن پشت تيغه ها را تا 50 اتمسفر تقليل داده و پيچ هاي مربوطه روي توپي هاي آن را ثابت مي كنند تا مانع خروج تيغه در موقع روشن كردن ماشين و برقراري نيروي گريز از مركز از روي توپي گردند. بعضي از كارخانه ها ، توپي يا غلطك هاي با شيار (جاي تيغه ) كج و يا مارپيچ را به بازار داده اند . حسن اين نوع توپي ها به دليل اين است كه به صورت تدريجي با چوب برخورد كرده ،صداي كمتري توليد و پيوستگي تيغه باعث از بين رفتن گام (داغ) تيغه مي شود . همچنين كم شدن خطر پس زدن قطعه كار در موقع برگشت و به عقب كشيدن قطعه مي باشد . به علت مارپيچ بودن شيار توپي استفاده از تيغه هاي رنده معمولي به ضخامت 5/2 تا 4 ميليمتر امكان ندارد . در اين نوع توپي ها از تيغه هاي با ضخامت 1 ميليمتر قابل تيز شدن و يا يك بار مصرف استفاده مي كنند . بيشتر توپي هاي ذكر شده به صورت دو تيغه تهيه مي شوند ولي 4 و6 تيغه ي آن نيز وجود دارد . براي ايجاد سطوح صاف تر معمولا" دور اين توپي ها 6000 تا u/min 9000 مي باشد.تيغه هاي ماشين رنده از فولادهاي آلياژي سخت HSS و يا كرم- نيكل دار مي باشد و در انواع عريض چاك دار و ضخامت متوسط بدون چاك و نوع نازك يكبار مصرف ساخته مي شود . طول اين تيغه ها به اندازه ي طول ميله يا توپي ماشين رنده وبرابر عرض صفحه ي ماشين مي باشد . عرض قابل رنديدن كليه ماشين هاي رنده از روي طول تيغه آن برآورد مي گردد و عرض تيغه هاي مختلف متناسب با طول تيغه است؛مثلا" چنانچه عرض ماشين رنده 250 تا 215 ميليمتر باشد،عرض تيغه برابر 30 ميليمترو ضخامت آن 2ميليمتر وو چنانچه عرض صفحه ي ماشين 400 تا 800 ميليمتر باشد ، عرض تيغه 35 ميليمتر و براي ماشين هاي رنده با طول 1125 تا 1600 ميليمتر عرض تيغه 40 ميليمتر و ضخامت آن 4 ميليمتر خواهد بود . لبه ي تيغه رنده ها معمولا" تا 45 درجه پخ خورده و تيز شده است . كارخانه ي سازنده ي آلمانيGUHDO اين تيغه ها را در سه اندازه ي كوچك، براي رنده هاي دستي و ماشيني خيلي ظريف، متوسط، براي رنده هاي معمولي، قوي، براي رنده كاري هاي خشن و زياد ، با ابعاد زير توليد نموده است :
الف: ضخامت 3 ميليمتر- عرض 25 ميليمتر- طول 60 تا 510 ميليمتر
ب: ضخامت 3 ميليمتر- عرض 20 ميليمتر- طول 60 تا 860 ميليمتر
ج: ضخامت 3 ميليمتر- عرض 35 ميليمتر- طول 60 تا 1010 ميليمتر
برخی كارخانه ها براي بالا بردن كيفيت تيغه هاي فولادي و عرضه ي آن با قيمت مناسب مبادرت به ساخت تيغه هاي با لبه جداگانه از فولاد ويديا(فولاد كربن دار)نموده كه چنانچه لبه ي تيغه در موقع رنده كاري در اثر برخورد با مواد سخت مانند آهن و سنگ ريزه ، شكسته و يا در اصطلاح پريده نشود، عمر تيزي تيغه به 30 تا 51 برابر تيغه هاي معمولي مي رسد . از نظر صرفه جويي در وقت باز و بسته كردن و تنظيم تيغه كه خيلي مهم است ، بازدهي اقتصادي كار را چند برابر خواهد كرد . اگر چه ممكن است قيمت آن تا 5 برابر قيمت تيغه ي معمولي باشد .در بعضي ماشين هاي رنده ، كنار صفحه به صورت دو راهه فرو رفتگي وجود دارد كه از آن براي ايجاد دو راهه در چوب استفاده مي كنند و تيغه هاي اين نوع رنده ها علاوه بر پخ داشتن يك لبه ي طولي آن در سر نيز عرض آن پخ خورده است تا بتواند در موقع رنديدن سطح چوب در صورت نياز كنار آن را نيز دو راهه بزند . بعضي از كارخانه هاي سازنده ماشين هاي صنايع چوب مانند كارخانه سوئديICA با ابتكار خاص خودش تيغه هاي پروفيلي جديد با توپي هاي مخصوص توليد نموده است . قطر توپي هاي فوق بدون تيغه رنده 160 ميليمتر و با تيغه رنده 162 ميليمتر و عرض قابل رنديدن آن 260 ميليمتر و تعداد دور آن 6000 دور در دقيقه با سرعت پيشبرد كاري به طور اتوماتيك حدود m/min5/3 مي باشد و در رنده مي تواند تا m/min25 چوب را رنده نمايد . در كاربرد تيغه هاي گران قيمت ويديا و يا الماسه بايد دقت كرد چون اين گونه تيغه ها حساسيت زيادي را در برابر ضربه (به علت كربن دار بودن) دارند. اين تيغه ها بايد حتي المكان در ماشين با ياتاقان سالم به كار برده شوند تا در مقابل تغييرات مقاومت چوب؛مانند، گره ها و غيره نيز خطر شكستگي تيغه كمتر شود . لازم به تذكر مي باشد كه گوه ها و تيغه ها و به طور كلي قطعاتي كه در شيار توپي هاي رنده به كار بده مي شوند بايد داراي وزن مشاوي باشند تا نيروي گريز از مركز باعث متلاشي شدن و يا از جا كنده شدن و پرتاب آن ها نگردد . بايد سعي شود در توپي هايي كه تيغه و گوه به وسيله ي پيچ هاي ساده محكم مي شوند ،تعداد دور ماشين از 4000 دور در دقيقه تجاوز ننمايد .
-تنظيم نمودن تيغه هاي رنده(Knife SettingDevices)
توپي هاي رنده داراي 2 تا 6 شكاف براي قرار دادن تيغه هاي رنده مي باشد كه هر كدام از شيارها سيستم خاص محكم كردن تيغه را به وسيله ي پيچ ساده،پيچ و گوه فولادي و يا سيستم نيوماتيك و هيدروليك دارند . در بيشتر ماشين هاي رنده موجود در ايران از گوه هاي فولادي استفاده مي شود ، لذا ابتدا پيچ هاي پشت گوه را كه معمولا" هر گوه داراي 9 عدد پيچ است، بايد شل نمود تا تيغه بتواند به راحتي داخل شيار يا كنشكاف مربوط شود . كف شيار توپي ها به يكي از سه سيستم استفاده از فنر تيغه اي يا فنر لوله اي و يا پيچ و مهره براي بالا و پايين دادن تيغه ها مخصوصا" بالا دادن خود كار آن در زمان شل بودن گوه مجهز مي باشد و تيغه از پشت گوه فولادي داخل كنشكاف توپي و روي اين فنر و مارپيچ قرار مي گيرد و به طور آزاد چند ميليمتر بالاي خط دايره محيطي ميله واقع مي شود . سپس با دست آزاد آن را تا حدود 5/1 تا 2 ميليمتر در شيار داخل مي كنيم و پيچ وسط گوه را قدري محكم مي نماييم تا تيغه در محل خود قرار گيرد . هدف از تنظيم تيغه قرار گرفتن تيغه در توپي به فاصله ي 1 ميليمتر بالاتر از لبه ي گوه و يا خط دايره ي محيطي توپي مي باشد كه براي اين كار يا از دست آزاد به ترتيب فوق در شروع استفاده مي نمايند و يا با استفاده از دستگاه فلزي تنظيم تيغه انجام مي دهند كه روي تيغه قرار داده و آن را به داخل شيار فشار داد. چون دستگاه تنظيم داراي پايه هاي قابل تنظيم متناسب با محيط توپي رنده و در وسط پايه قطعه فلز نرمي قرار داده شده كه به فاصله ي يك ميليمتر بالاتر از قسمت مقعر پايه ي آن تنظيم گرديده ،لذا دو طرف پايه روي محيط استوانه اي توپي و قطعه فلز نرم آن روي تيغه قرار مي گيرد و آن را تا 1 ميليمتر بالاتر از محيط توپي در كنشكاف مربوط مي فشارد و پس از اين عمل پيچ هاي پشت گوه ي فولادي محكم مي شود و تيغه ي تنظيم شده در محل خود محكم مي گردد . البته دستگاه هاي تنظيم با صفحه ي مدرج ساعتي نيز وجود دارد كه زير پايه دستگاه روي صفحه رنده قرار گرفته و زبانه ي متحرك فنر دار زير دستگاه روي لبه ي تيغه واقع مي شود و ميزان يكنواختي و مقدار بالا و پايين بودن تيغه از محيط استوانه را مشخص مي نمايد . دستگاه هاي كوچك تنظيم نيز به شكل شابلون هاي با قوس مقعر متناسب با قطر توپي رنده از طرف كارخانه هاي سازنده ي هر دستگاه توليد مي شود و همچنان براي راحتي عمل در ماشين هاي رنده ي فاقد دستگاه تنظيم استاندارد،تكنسين مربوط مي تواند شابلون فلزي از جنس آلومينيوم يا برنج با محاسبه فرم اوليه بسازد . چنانچه هيچ گونه وسيله يا دستگاه تنظيم در اختيار نباشد ، مي توان با استفاده از يك قطعه چوب كوچك مثلا" چوب راش به ابعاد 30*60*400 ميليمتر و يا حدود آن كه يك سطح آن كاملا" گونيايي رنده شده باشد، استفاده نمود . به اين ترتيب كه صفحه ي كار گير رنده را تا روي توپي پايين برده ، مماس نمود كه حد آن با قرار دادن همان چوب رنديده شده روي صفحه ي عقب و توپي كه در يك خط تماس قرار گيرند ،قابل تنظيم مي باشد ،تيغه را در كنشكاف قرار داده،با چشم تا حدود يك ميليمتر بالاتر از خط دايره ي محيط توپي آن را داخل كنشكاف توپي مي نماييم و پيچ وسط گوه را قدري سفت مي كنيم . سپس دو پيچ طرفين را نيز در صورتي كه برآمدگي تيغه در حدود استاندارد قابل قبول با كنترل چشمي مي باشد ،قدري سفت كرده ، آن گاه چوب رنده شده را از قسمت صاف آن روي يك طرف توپي و صفحه ي عقب گذاشته، بدون آن كه لبه ي تيغه با آن تماس داشته باشد و محل قرار چوب را درلبه ي صفحه ي عقب بامداد علامت مي گذاريم . سپس چوب را در همان محل آزاد گذارده و توپي را آهسته و در جهت عقربه هاي ساعت حركت مي دهيم . تا لبه ي تيغه با چوب برخورد كرده و آن را به اندازه يx به جلو حركت دهد اين عمل را در طرف ديگر توپي و وسط آن نيز به همين ترتيب انجام مي دهيم چنانچه حركت چوب به جلو با تماس با لبه ي برنده از نقطه علامت گذاري قبلي با لبه ي صفحه ي عقب به اندازه ي X بود ، تيغه در تمام نقاط توپي يكنواخت تنظيم شده است و اگر چنانچه طرف ديگر n –x بود، بايد مقداري تيغه بالا بيايد كه با شل كردن پيچ گوه آن اين عمل انجام مي شود و چنانچه n+x بود با انتهاي همان چوب ضربه آهسته به لبه ي تيغه در همان طرف بالا آمده مي زنيم و تيغه را پايين قرار مي دهيم و مجددا" عمل كنترل تنظيم را تكرار مي كنيم . به اين ترتيب يك تيغه توپي تنظيم مي شود و مجددا" با همان چوب و با همان اندازه هاي به دست آمده تيغه هاي ديگر توپي را نيز تنظيم مي نماييم. در موقع محكم كردن پيچ ها بايد خصوصا" در تيغه هاي نازك دقت نمود تا اولا" پيچ ها در يك مرحله سفت نشوند بلكه در سه تا چهار مرحله عمل سفت كردن صورت گيرد،ثانيا" ابتدا پيچ وسط محكم شود ، سپس يك پيچ از طرف راست و يك پيچ از طرف چپ و پيچ متوسط محكم گردد تا به انتهاي طرفين برسد . اين عمل براي يكنواخت قرار گرفتن تيغه در كنشكاف و جلوگيري از ترك خوردن و شكستن تيغه ها در موقع رنديدن مي باشد .
-گونياي ماشين رنده ( Surfacing Fence ياMiter Guide)
گونياي ماشين رنده از يك صفحه ي كم عرض با طول نزديك به طول صفحه ي كارده از جنس چدن ساخته شده كه روي صفحه ي ماشين رنده در موقع عمل قرار دارد و قسمت بيشتر طول آن بايد روي صفحه ي كارده واقع شود . اين گونيا داراي مكانيزم خاصي براي قرار روي صفحه مي باشد كه هم قابل حركت در عرض صفحه ي ماشين روي ميله رنده بوده ، هم قابل كج و راست شدن به اندازه ي 45 درجه براي رنديدن چوب ها با زاويه است . ولي بيشتر اوقات روي زاويه 90 درجه تنظيم مي گردد . در ماشين هاي رنده جديد با صفحه ي مدرجي كه به گونيا نصب نموده ايد كنترل زاويه گونيا راحت تر شده ، ولي در ماشين هاي قديمي اين عمل بايد به وسيله ي گونياي 90 درجه براي حالت معمولي و يا گونياي باز شو كه زاويه ي آن قبلا" تنظيم گرديده براي رنديدن با زواياي مختلف كنترل و گونيا محكم شود كه براي ثابت شدن گونيا پيچ ها يا اهرم هاي مختلف روي گونيا وجود دارد .نكته قابل توجه اين كه چون گونيا به طور مرتب بنا بر عرض چوب مورد نياز براي رنديدن در عرض ماشين روي طول توپي و لبه ي تيغه موقع حركت برخورد ننمايد . براي اين منظور كارخانه هاي سازنده قسمت وسط يا قسمت جلوي گونيا را كه روي ميله و صفحه ي كارگير قرار مي گيرد 2 تا 5 ميليمتر كوتاه تر از عرض قسمت عقب گونيا تهيه مي نمايند . كه اين مسئله در رنده بايد قبل از شروع كار كنترل شود
-مسائل ايمني ماشين رنده
ماشين رنده به خاطر مكانيزم ساخت و روشي عملي كه بايد با آن انجام شود چنانچه احتياط هاي لازم در آن به عمل نيايد ،ممكن است ايجاد خطرات زيادي براي عمل كننده نمايد . لذا تكنسين مربوط بايد نكات حفاظتي آن را بداند و به ترتيب زير عمل نمايد .
 

hamid96

عضو جدید
1-حتما" در موقع رنديدن از گونياي ماشين استفاده نمايد و با تكيه دادن چوب به آن محل رنديدن را انجام دهد .
2- حتي المقدور با ماشيني كار نمايد كه حفاظ فنري و يا تاشو روي تيغه ماشين داشته باشد و در موقع عمل متناسب عرض چوب خود روي حفاظ را بپوشاند تا چنانچه به دلايل مختلف چوب در موقع رنديدن از زير دست او رها شد و دستش به طرف تيغه سر خورد، خطر كمتري برايش ايجاد شود و يا لباس كار او در موقع رنديدن به تيغه هاي توپي برخورد ننمايد .
3-چنانچه از حفاظ چوبي تاشو استفاده مي شود سعي گردد از حفاظ چوبي بلند كمكي نيز كه به كنار چوب فشار وارد مي آورد نيز براي رنديدن ضخامت چوب استفاده شود .
4-حتي الامكان متناسب با عرض چوب مورد عمل ،گونياي ماشين را طوري تنظيم نمايد كه كمتر روي صفحه ي ماشين در موقع رنديدن مجبور به خم شدن باشد .
5- براي رنديدن قطعات كوتاه از پيش دهنده يا شابلون چوبي استفاده نمايد و در موقع عمل چنانچه حدود 15 درجه قطعه چوب كوتاه را كه زير شابلون قرار گرفته كج روي توپي حركت دهد،كار سهل تر و دقيق تر انجام خواهد شد .
6- براي رنديدن چوب هاي باريك كم ضخامت از چوب كمكي شابلون استفاده نمايد كه روي گونيا طوري جا سازي شده كه راحت قابل نصب و برداشتن مي باشد و بايد بدون لغزش در موقع رنديدن روي صفحه ي و كنار گونيا باقي بماند تا دست روي آن به عنوان گونيا تكيه داده شده باشد .
7-در موقع رنديدن وسط چوب هايي كه مي خواهيم فرورفتگي داشته باشد، دو قطعه چوب گونيا در حد فاصل طول شيار به وسيله پيچ دستي با گيره محكم مي كنيم .
8- براي رنديدن چوب هاي بلند كم عرض جهت جلوگيري از به هم خوردن تعادل در موقع رنديدن حتي الامكان علاوه بر استفاده از چوب بلند فلزي كه به عقب صفحه ي كارگير محكم گرديده از يك قطعه چوب كمكي كه به پايين صفحه ي يا چوب بلند مورد عمل پشت آن فشار وارد مي آورد ، استفاده مي نماييم .
9- در موقع شل و سفت كردن پيچ هاي گوه براي تعويض و تنظيم تيغه ها براي اين كه در صورت در رفتن آچار از پيچ، دست با لبه ي تيغه ي رنده اصابت ننمايد ، از يك قطعه چوب كه روي توپي پشت دست در جهت حركت آچار قرار دارد استفاده مي كنيم .
10- از به كار گرفتن قطعه لوله ي كمكي براي بلند كردن با زوي كار آچار و بيشتر سفت كردن پيچ در موقع بستن گوه و تنظيم تيغه هاي توپي بايد خودداري نماييم .
11- حتي الامكان از ماشين مجهز به سيستم مكنده براي رنديدن استفاده گردد. در غير اين صورت پس از چند لحظه رنديدن و جمع شدن پوشال در زير توپي با يك قطعه چوب بلند پوشال ها را خارج نماييم . در غير اين صورت در موقع رنديدن ، پوشال هاي ريز به صورت تكنسين عمل كننده پرتاب شده، مانع ديدن محل رنديدن خواهد شد كه امكان ايجاد خطر وجود دارد.
12- براي انجام كارهاي سري مي توان از وسيله ي جلو دهنده ي مكانيكي كه بالاي گونيا و روي توپي ماشين نصب مي گردد ، استفاده نمود .
-3-4ماشین خراطی
ماشین خراطی چوب برای تراشیدن سطوح قوس دار داخلی وخارجی قطعات چوب که سطح تراش آنها را نتوان با ابزارهای دستی مانند رنده یا انواع مغارها با دست ویا بوسیله ماشین رنده، اره و فرز و ... متناسب با قوس مورد نظر طبق نقشه کار ایجاد نمود، از ماشین خراطی استفاده می شود که دارای انواع مختلف به شرح زیر است :
1- ماشین خراطی با ابزارهی بار دهنده دستی
2- ماشین کپی تراش سطوح خارجی
3- ماشین کپی تراش سطوح داخلی
ماشین خراطی ساده یا ماشین تراش چوب را می توان رابطی بین ابزارهای دستی و ابزارهای ماشینی دانست زیرا مهارت تکنیسین با ابزار دستی توام با حرکت مکانیکی ماشینی شده است. در اولین ماشین خراطی از دو درخت مجاور هم استفاده می شد که در فاصله بین آن دو و بین دو مرغک چوب قرار می گرفت و از طنابی برای چرخش آن استفاده می شد که در حین گردش به کمک فشار سطح قطعه چوب را شکل می دادند. ماشین خراطی از آن زمان تا کنون تغییرات وسیعی یافته و امروزه به صورت انواع ماشین های ساده و اتوماتیک حتی با برنامه ریزی های کامپیوتری ساخته شده که در کارهای تکی سازی و سری سازی از آنها استفاده می کنند. در بعضی از ماشین ها امروزه برای بالا بردن سرعت پیشبرد کار حتی در خلاف جهت حرکت قطعه کار مغار های خراطی را حرکت داده اند . عملیات اصلی ماشین خراطی چوب عبارتست از چرخش قطعه کار که بین مرغک دوار و ثابت بسته شده و یا گردش قطعه کار صفحه ای که روی دیسک کله ای ماشین (سه نظام مخصوص) بسته شده است.
شکل2-2.ماشین خراطی

2-3-5ماشین های کپی تراش
ماشین های کپی تراش را می توان به دو دسته تقسیم نمود .
1. کپی تراش های خارجی
2. کپی تراش های داخلی
ماشین های کپی تراش خارجی تقریباً همان ماشین های خراطی هستند با این تفاوت که در ماشین های خراطی فرم دادن چوب بوسیله ابزار با دست طبق نقشه انجام می شود ولی در کپی تراش مغار های خراطی در قسمت های مشخص جای ابزار در روی ماشین ثابت می گردد و فرم کار از روی شابلون انجام می شود. مشخصات زیر مربوط به قسمت های مختلف ماشین خراطی کپی تراش می باشد :
1- مرغک ثابت 2- مغار خراطی 3- قطعه کار 4- مرغک متحرک 5- فرمان محکم کردن مرغک در چوب 6- زنجیر حرکت دهنده مغار در طول شابلون 7- سه نظام کله ای وسنباده دیسکی 8- شابلون از قطعه کار قبلی 9- شابلون صفحه ای
ماشین کپی تراش از دو مرغک ثابت ومتحرک ویک سه نظام کله ای که چوب بین دو مرغک طبق شرح قبلی ثابت می گردد تشکیل شده است. در کله تراشی، چوب را به سه نظام مخصوص که در اینجا یک دیسک است و صفحه تکیه گاه نیز در جلوی دیسک وجود دارد که از آن، می توان برای سنباده زدن قطعات کوچک نیز استفاده نمود. در این ماشین گونیا یا ماشین یا پایه تکیه گاه ابزار به صورت قبل وجود ندارد بلکه ابزار یا مغار خراطی روی یک دستگاه نگه دارنده ابزار که روی میله افقی موازی با محور کار (خط محور مرغک) قابل حرکت است، قرارداده می شود و سر دیگر اهرم این دستگاه که شبیه مغار گیر با برجستگی نظیر مغار می باشد، که روی شابلون حرکت می نماید. شابلون ممکن است از قطعه کار ساخته شده قبلی یا مشابه فلزی آن باشد، یا این که لبه یک صفحه را طبق فرورفتگی و برجستگی مورد نیاز قطعه شکل داده باشند. لبه اهرم مغارگیر در موقع خراطی روی فرورفتگی و برجستگی های شابلون حرکت کرده و با حرکت خود یک حرکت مشابه را در تیغه مغار که به سر دیگر دستگاه بسته شده ایجاد می نماید. این حرکت با تماس تیغه مغار با چوب باعث تراشیدن و فرم دادن به چوب طبق شابلون و نقشه دلخواه خواهد شد. حرکت طولی دستگاه مغارگیر یعنی باردهی به کار، ممکن است بوسیله دست انجام شود یا بصورت اتومات به وسیله چرخ زنجیر و زنجیر با حرکت الکتروموتور اصلی و انتقال دور آن،با تظیم دور مورد نیاز با کمک چرخ زنجیر مربوط باشد که درکپی تراش بطور اتوماتیک کار می کند. بنابراین ماشین کپی تراش می تواند از روی یک قطعه کار ساخته قبلی و یا شابلون تهیه شده به هر تعداد که می خواهیم قرینه سازی یا کپی تراشی نماید . تکنسین مربوط باید ضمن دقت در صحت عمل ماشین از هر چند قطعه کار تولید شده،یکی را با وسایل اندازه گیری و شابلون مربوط، کنترل نماید.
-اجزای ماشین کپی تراش
یک ماشین کپی تراش،از اجزای زیرتشکیل شده است:
1- پایه ریخته گری یا ساخته شده از ورق که بستر Machine stand ماشین روی آن قرار گرفته و معمولاً الکتروموتور را روی آن قرار می دهند.
2- دستگاه کپی تراش که Copying Attachment به عنوان بستر ماشین و محل قرار تیغه های مغار و شابلون روی پایه قرار می گیرد.
3- صفحه کله ای که برای تراشیدن Face Plate چوب های قطور با طول کم در قسمت داخل و خارج، استفاده می شود.
4- مرغک ثابت و متحرک با نیش مرکزی که در سر چوب Screw Chuck فرو می رود وآن را محکم نگه می دارد.
5- مرغک ثابت برای استوانه تراشی چوب های نازک Cup Center و سوراخ کردن چوب های طویل.
6- دستگاه تعادل دهنده چوب های Steady rest بلند و نازک.
7- سه نظام کله ای، برای گرفتن انتهای Jaw Chucks قطعه کاروثابت کردن آن برای عملیات خراطی چوب های گرد.
8- چهار نظام کله ای برای گرفتن Jaw Chucks انتهای قطعه کار برای عملیات خراطی چوب های چهار تراش شده.
9- سه نظام قطعه گیر با کلید Jaw drill chuck براي عمليات سوراخكاري.
10- گونیا یا تکیه گاه ابزار برای Tool rest مو قعی که کارهای ساده و یا عملیات کله تراشی با ماشین انجام می شود.
11- حفاظ روی مرغک ثابت Chuck guard.
12- عینک حفاظتی Protective goggles برای موقعی که عملیات خراطی با دست آزاد انجام می شود.
13- ابزارهای اندازه گیری و کنترل برای Measuring Tools خط کشی دایره،قطر خروجی قطعه کار.
ماشین های خراطی و کپی تراش در اندازه های مختلف رومیزی و پایه دار برای کارهای سبک و سنگین ساخته می شود. مشخصات یک ماشین خراطی کوچک در به عنوان نمونه می توان اشاره نمود:
1- فاصله بین دو مرغک 1000 میلیمتر
2- ارتفاع سطح بستر مرغک تا مرکز مرغک 200 میلیمتر
3- حداکثر قطر قابل تراش 300 میلیمتر
4- سرعت ماشین 4 دور (550-910-1500-2500) دور بر دقیقه
5-قدرت موتور با برق یک فاز و سه فاز KW 1=36/1 اسب بخار
6- ابعاد ماشین 650*1750 میلیمتر با وزن Kg50
این ماشین با برق یک فاز و سه فاز KW 6/2 و تنظیم دور مختلف u/min 1000-1500-2000-2750-3000-3500 کار می نماید.
 

hamid96

عضو جدید
2-3-6ماشین های فرز کپی تراش خارجی
برای تراشیدن سریع خارج قطعات مختلف مانند بلوکه های چوبی در مدل سازی قنداق تفنگ و حفاظ روی لوله مسلسل ودسته طپانچه در مهمات سازی و ساخت قطعات میز و صندلی در مبل سازی از فرز کپی استفاده می شود.
کپی تراش خارجی انواع مختلف دارد که در حین تراشیدن فرم های مختلف،می تواند عملیات سنباده زدن و پرداخت سطوح تراشیده شده را نیز همزمان انجام دهد.
در یک ماشین فرز کپی تراش مشاهده می شود که در قسمت فوقانی یک شابلون فلزی به شکل قطعه مورد نظر بین مرغک و سه نظام مربوطه محکم قرار می گیرد و با تعویض این شابلون که به راحتی انجام می شود، تغییر شکل تولید قطعات چوبی به سادگی میسر میگردد. در قسمت زیر شابلون به صورت افقی چهار ردیف مرغک ثابت و متحرک قرار گرفته، که چهار عدد قطعه چوب مورد نیاز برای تولید قطعات مدل های چوبی یا مهمات سازی یا مبل سازی به آن بسته می شود. در قسمت پشت قسمت پشت قطعات چوبی بسته شده چهار عدد توپی مخصوص فرز (برای هر قطعه یک عدد) بسته شده که در موقع روشن کردن ماشین عملیات تراشیدن سطوح خارجی چوب را در جهت طولی انجام می دهند. در پشت شابلون در قسمت فوقانی یک پولی فلزی با قطر و شکل توپی های فرز قرار گرفته که در موقع حرکت باید در پستی و بلندی های شابلون فرو برود. این پولی از طرف راست به چپ حرکت می نماید و همراه و مشابه آن توپی های تراش حرکت میکند که این عمل باعث تراشیده شدن چهار قطعه چوب شابلون فوقانی می گردد. این عمل تراش حدو 5 دقیقه طول می کشد. در قسمت جلوی قطعات و شابلون بسته شده و در ردیف پشت توپی های فرز، یک سنباده نواری پارچه ای یا کاغذی با عرض کم قرار داده شده که همزمان با تراشیده شدن چوب های پشت تیغه های فرز در جهت مقابل حرکت کرده، عمل سنباده زدن و پرداخت چوب ها را انجام می دهد.دستگاه مجهز به سنباده و توپی های فرز همراه مرغک های متحرک قابل حرکت و نزدیک و دور شدن به پایه ثابت مرغک های ثابتمی باشد. که این حرکت طولی در واقع حدود طولی قابل برآمد قطعات با ماشین را مشخص می کند. این تغییر طول در ماشین های معمولی تا 130 سانتیمتر می رسد. این ماشین ها به علت سرعت کار زیاد دارای حجم زیاد پوشال ناشی از تراش توپی های فرز و همچنین حجم زیاد خاک سنباده می باشد. لذا باید حتماً به دستگاه مکنده سراسری کارگاه و با دستگاه مکنده ی متحرک کیسه ای مجهز باشد. در غیر اینصورت کار کردن با آنها خالی از اشکال نخواهد بود . اپراتور مربوطه در موقع عمل،تنها وظیفه تعویض شابلون و باز کردن قطعات چوب فرم داده شده و بستن قطعات چوب تراش شده را دارد و بقیه مراحل انجام کار را خود ماشین به صورت اتوماتیک انجام می دهد. این ماشین با سیستم مکانیکی، هیدرولیکی وپنوماتیکی وCNC ساخته شده است. اپراتور مربوطه باید ضمن رعایت نکات خط کشی و تهیه چوب چهار تراش طبق اصول گفته شده در مبحث کارهای خراطی،ضمن رعایت نکات ایمنی از روپوش مخصوص، عینک حفاظتیو ماسک بهداشتی کاغذی استفاده نماید .
ذیگر تجهیزات کارگاه ، وسایل دستی نظیر کولیس ، انواع خط کش ها ، انواع پرگارها ( پرگار تقسیم کن، خارجی وداخلی) گونیا ،قلم های برش ، رنده ها وغیره می باشند.که از توضیح نحوه کار وانواع آن صرف نظر می کنیم.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام!
ممنون !!!:)
فقط ایکاش قبل از paste کردن مطلب فونتشم عوض میکردید!
موفق باشید
 

3277423

عضو جدید
2-1چوب
چوب بسته به اينکه اين ماده را در چه قسمتي بخواهيم مورد استفاده قرار دهيم فرق مي کند و بطور کلي
مي توان سه تعريف براي آن به کار برد.
- تعريف گياه شناسي:
چوب عبارت است از مجموعه اي از بافتهاي ثانويه لينين شده گياهان آوندي که در بين مغز و لايه زاينده (کامبيوم) ساقه و ريشه و شاخه ها قرار مي گيرد.
- تعريف تجاري:
چوب عبارت است از قسمت هاي داخلي ساقه، ريشه و شاخه درختان و درختچه ها که قابل تبديل براي استفاده در مصارف گوناگون مي باشد و مي توان با کار کردن بر روي آن به ارزش و مرغوبيت آن افزود.
-تعريف صنعتي:
چوب عبارت است از ماده اي جامد و متخلخل فيبري شکل، که داراي ساختمان سازمان يافته اي است و از هر طرف نايکسان و ناهمگن مي باشد.

2-2مشخصات چوب ها
چوبی که برای ساخت مدل به کار می رود باید از مشخصات بالایی برخوردار باشد . به طور مثال دارای وزن مخصوص کم ، قابلیت ماشین کاری خوب بوده وبا چسب به هم دیگر خوب بچسبد. لاک ورنگ را به راحتی بپذیرد ونسبتا ارزان باشد. در مقابل ساختمان چوب غیر یکنواخت بوده و رطوبت جذب وپس می دهد. لذا تغییر حجم می دهد وتاب بر می دارد ودر نتیجه مشخصات مکانیکی تغییر می کند. این عیب با انتخاب صحیح چوب وخشکاندن آن رفع می شود.
انواع چوب هایی که در مدلسازی به کار می روند، در ذیل به طور خلاصه بیان می شود.با انتخاب جنس، سختی ونرمی چوب، شرایط کار برآورده می شود.
توسکا:
چوب نرم است وبه راحتی تراشیده می شود. تاب کم بر می دارد وانقباض آن کم است. برای ساخت مدل های ماستر ( مدل برای مدل های فلزی) کوچک، متوسط، جعبه ماهیچه ومدل های با جداره کوچک وتیرک های مقاومتی به کار می رود.
کاج بیابانی:
خیلی خوب تراشکاری می شود. انقباض وتابش کم است. در ساخت مدل های متوسط وبزرگ وانواع پیکربندی ، چعبه ماهیچه ، شابلون وغیره به کار می رود.
جنگلی:
بدتراشیده می شود بسیار محکم است. زود پیچیدگی پیدا می کند. برای مدل های کوچک ومحکم برای سطح خارجی مدل ، قطعات آزاد مدل های متوسط وجعبه ماهیچه ها به کار می رد.
زبان گنجشک :
بسیار محکم است و در اثر درجه حرارت زود پیچیدگی پیدا می کند. برای سطح خارجی مدل های بزرگ وجهت ابزارو مواد کمکی نیز مصرف می شود.
گردو:
بسیار محکم وخوش تراش وزیباست و کم پیچیدگی پیدا می کند و برای ساخت جعبه ماهیچه ومدل های کوچک وپیچیده ومحکم به کاربرده می شود.

نمدار: (Lime)
خیلی خوب تراش برمی دارد ونرم است. مقاومتش کم است ، ورطوبت زیاد جذب می کند و هنگام خشکاندن زیاد انقباض می کند. برای مدل های متوسط وکوچک به کار می رود.
صنوبر:
تراشکاری این چوب مشکل است و زیاد تاب برمی دارد. سطح مدل ها بعد ا ز تراشکاری خشن است ،به خصوص در آخر سطح ، بیشتر برای مدل های بزرگ و جعبه ماهیچه های غیر حساس به کار می رود .
توس :
به راحتی تراشیده می شود ، زیاد تاب بر می دارد و انقباض می کند ونسبتا زیاد زطوبت جذب می کند ومی پوسد. بعد از پلیش سطح خیلی صیقل می دهد . این چوب بیشتر برای مدل های کوچک و گرد شکل ( تکیه گاه ماهیچه وناف ها ) وگاهی نیز برای سطوح قطعات متوسط وبزرگ به کار می رود.
افرا :
خیلی سخت است وبه زور تراشیده می شود . خیلی کم تاب بر می دارد و انقباض آن کم است . بعد از تراشکاری سطح مدل ها تمیز وصاف به دست می آید. این چوب ها در ساخت مدل های کوچک حساس و برای ریخته گری قطعات با تعداد کم و زیاد وضمنا در ساخت قسمت های اساسی مدل های بزرگ ومتوسط و ساخت مدل های ماستر به کار می رود.
بلوط :
خیلی سخت است وبه سختی تراشیده می شود ودر ساخت ابزارهای مدلساز وفرمگیر به کار می رود.


تخته سه لایه :
سه لایه های توس وتوسکا درجه یک هستند وراحت تراشیده می شوند وکم تاب بر می دارند ودارای سطح تمیز وصیقلی می باشند . در ساخت مدل های با جداره کوچک وصفحات ومدل رام وغیره به کار می رود.
چوب ها به صورت الوار ، میله ، تیر وغیره موجود است . الوارها به صورت تیر بریده می شوند که عرض آن ها بیش از دو برابر ضخامت خودشان است. میله ها دارای عرض کمتر از ضخامت دولایه است . وتیرهابه صورت الوارهای مربع با ضخامت بیش از 100mm تهیه می شوند.
در جداول 2-1و2-2به ترتیب مشخصات مکانیکی چوب ها وانقباض آن ها در جهات مختلف ملاحظه می گردد.











جدول2-2.مشخصات مکانیکی انواع چوب های مدل














جدول2-2.درصد انقباض انواع چوب های مدل در جهات مختلف





2-3تجهیزات

2-3-1دستگاه اره سه کاره
اين دستگاه خود شامل سه دستگاه، كف رند، اره مجموعه اي (اره گرد) و كم كن افقي مي باشد كه در اين جا به تفكيك هر كدام از دستگا هها شرح داده مي شود.


شکل2-1.دستگاه اره سه کاره


-برش چوب با حركت دايره اي و دوراني اره:
براي برش چوب هاي ماسيو(توپر)در راه الياف چوب و كناره بري گرده بينه هاي كم قطر و قطع عرضي چوب(كله بري) و انجام برش هاي موازي با اره چند تيغه و تبديل تخته ها به زهوارهاي باريك و همچنين قطع كردن چوب با زواياي مختلف و فارسي بري و دوربري كردن صفحات و تقسيم صفحات به ابعاد كوچكتر از بريدن با حركت دوراني تيغه اي اره(اره هاي مجموعه اي) استفاده مي كنند .

-ماشين هاي اره ي مجموعه اي(Circular SawMachines) :
ماشين هاي اره ي مجموعه اي در انواع مختلف موجود است و در 99% كارخانه هاي صنايع چوب از قبيل كارخانه هاي چوب بري ، تخته لايي ، روكش،فيبر، تخته خرده چوب ، پاركت ،مبل ،در و پنجره سازي و غيره مورد استفاده واقع م يشود . در برخي از كارخانه ها چند نوع آن و در برخي مثلا" در كارخانه ي چوب بري انواع اره هاي مجموعه اي ميزي ،اره ي مجموعهاي پاندولي يا كشويي(راديال) و همچنين در كارخانه يتخته خرده چوب اره ي مجموعهاي قطع كن و دور كن مورد استفاده قرار مي گيرد . به طور كلي اسم اين ماشين ها مشتق از تيغه ي اره اي است كه روي آن بسته و عمل برش را انجام مي دهد . اين تيغه به صورت يك صفحه گرد دندانه دار مي باشد كه دندانه ها در پيرامون دايره صفحه قرار مي گيرد اين اره به نام اره مجموعه اي يا اره گرد معروف است و شايد اسم اين تيغه نيز بر وجه تشابه آن به سيني يا مجمعه ي فلزي كه در منازل وجود داشته (يك ورقه فلزي گرد شده كه در اطراف آن كنگره بوده )مي باشد .

- ماشين اره ي گرد (مجموعه اي) ميزي(Circular SawWith Sloped Band):
مخترع يا سازنده ي ماشين اره ي مجموعه اي به درستي مشخص نيست ولي تاريخچه ي آن نشان مي دهد اين ماشين در سال 1777 در انگلستان به طور ناقص ساخته شد . امروزه مي توان گفت يكي از كامل ترين ماشين هاي صنايع چوب محسوب مي شود و كارخانه هاي سازنده از يك طرف سعي در تغيير سيستم هاي موجود در جهت رقابت و جذب بازار فروش با ايجاد تغييرات لازم در دقيق تر شدن انجام كار و صرف نيروي كمتر و از طرفي ايجاد تغييرات چشمگير در ساخت تيغه هاي اره ي مجموعه اي با افزايش عمر تيغه ، دقت عمل و غيره ، مي نمايند . امروزه ماشين اره ي گرد در سطح وسيعي در صنعت مورد استفاده قرار مي گيرد . ماشين هاي بزرگ با قطر تيغه بيش از 3 متر در كارخانه هاي چوب بري بزرگ براي برش عرضي قطع هاي گرده بيشه ها مورد استفاده قرار مي گيرد . اما به طور عمده ، اره هاي گرد در تبديل الوار به قطعات كوچك تر و مراحل پاياني و تبديل چوب، كاربرد ويژه اي پيدا كرده است، به طوريكه بدون اين ماشين ،صنعت چوب دچار مشكلات فراواني مي شود .
سلام برادر منابع این اطلاعات رو واسم میفرستی mamnun
 
بالا