توصیه به ورزشکاران: تمرین به نزدیک افطار موکول شود

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: ورزشي - علم ورزش
کد خبر: 92042414655
دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۹



یک دکترای فیزیولوژی و تغذیه ورزشی معتقد است فعالیت‌های بدنی در ماه رمضان نزدیک به ساعات افطار، چه قبل و چه بعد از افطار باشد.

محمد شریعت‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه خراسان، در خصوص نحوه تغذیه و انجام فعالیت‌های بدنی در ماه مبارک رمضان اظهار کرد: شرایط ماه رمضان به گونه‌ای است که به ناچار تغییراتی در تغذیه افراد رخ داده و به همین جهت باید تمهیدات خاصی را برای فعالیت بدنی در این ماه در نظر گرفت.

وی ادامه داد: فردی که بتواند خود را به طور علمی با شرایط این ماه تطبیق دهد، دچار مشکل نخواهد شد و تنها افرادی که آمادگی علمی برای این ماه ندارند با مسایل و مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند.

شریعت‌زاده با اشاره به فعالیت‌های بدنی در ماه مبارک رمضان، این فعالیت‌ها را به دو بخش تقسیم کرد و افزود: فرد روزه‌دار برای ورزش دو راه در پیش رو دارد؛ اول اینکه فعالیت بدنی و ورزش در این ماه را از برنامه روزانه خود حذف کند که به دلیل بی‌تمرینی و حجم زیاد مواد غذایی در سفره‌های ایرانی، فرد دچار اضافه وزن و سایر مشکلات خواهد شد؛ به همین دلیل این روش هرگز توصیه نمی‌شود.

وی اضافه کرد: دومین راه حل این است که فرد روزه‌دار زمان تمرینات خود را تغییر دهد، به عنوان مثال اگر فردی دو تا چهار مرتبه در هفته تمرین منظم دارد، در ماه مبارک رمضان با توجه به وضعیت روزه‌داری و دوره ناشتا در حدود 17 ساعت، باید با شرایط جدید، تمرینات خود را ادامه دهد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در مورد زمان تمرینات خاطرنشان کرد: یکی از بهترین راه‌ها این است که فعالیت بدنی به ساعات نزدیک افطار منتقل شود؛ اگر فعالیت بدنی در اوایل روز باشد، فرد با کم‌آبی مواجه شده و باید 10 تا 12 ساعت این وضعیت را تحمل کند. توصیه ما این است که تمرینات بدنی در نزدیکترین ساعات به افطار انجام شود تا فرد بتواند کمبود انرژی خود را به زودی جبران کند.

وی در ادامه ساعات پس از افطار را دومین راه برای فعالیت‌های بدنی در ماه رمضان دانست و گفت: این مساله نیز حائز دو شرط است؛ برخی از افراد وعده افطار و شام را به صورت همزمان مصرف می‌کنند که در این صورت بهتر است فعالیت بدنی بین 2 تا 3 ساعت پس از مصرف وعده افطار باشد؛ این روش موجب می‌شود تا فرد با ناراحتی گوارشی مواجه نشود.

این استاد فیزیولوژی و تغذیه ورزشی ادامه داد: راه دیگر این است که فرد روزه‌دار افطار را با مواد غذایی ساده مصرف کرده و سپس به فعالیت بدنی بپردازد؛ پس از انجام فعالیت بدنی می‌تواند وعده شام را مصرف کند.

وی در ادامه بر لزوم مصرف قندهای میوه‌و خرما تاکید کرد و ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که در ماه مبارک رمضان به جای 3 وعده غذایی، تنها 2 وعده مصرف می‌شود، پس باید به شکلی برنامه‌ریزی کرد که 2 وعده غذایی، انرژی 3 وعده را برای بدن تامین کند.

مدیر پژوهشی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی مشهد افزود: یکی از مشکلات عمده افراد در فاصله سحر تا افطار افت قند خون و کم‌‎آبی است که برای پیشگیری و کم شدن شدت عطش و ضعف روزه‌داران توصیه‌هایی وجود دارد.

شریعت‌زاده تصریح کرد: بهتر است منابع قندی مصرفی در سحر جزو قندهای ساده نباشد، با مصرف موادی مانند نوشابه و زولبیا که سرشار از قندهای ساده هستند، بلافاصله میزان قند خون افزایش یافته و بدن انسولین ترشح می‌کند که قند بدن را به شدت کاهش داده و فرد مجبور است از سحر تا افطار با کمبود قند و ا حساس ضعف مواجه باشد.

وی همچنین در رابطه با شدت و حجم فعالیت بدنی در ماه مبارک رمضان خاطرنشان کرد: اگر فعالیت‌های بدنی پیش از افطار باشد، بهتر است شدت آن کم شود اما اگر این تمرینات پس از افطار بود، نیازی به کم کردن شدت حرکات بدنی نیست.



انتهای پیام
 

Similar threads

بالا