سیستم پانل های سه بعدی 3D Sandwich Panels

naser_peyvasteh

عضو جدید
اين نوع ساختمان ساختماني است با اسكلت فولادي
 ديوارهاي اين ساختمان يك سري سيم‌هاي فلزي هستند كه به صورت تور بافته شده‌اند و در فضاي خالي بين دو سيم توري يونوليت قرار گرفته است.
 بسته به اين كه نقش ديوار به چه صورت تعريف‌شده باشد ضخامت ديوار نيز فرق مي‌كند چنانچه ديوار جداساز باشد و نقش باربري نداشته باشد ضخامت cm 4 دارد چنانچه ديوار باربر باشد و متعلق به طبقات نباشد ضخامت cm 6 دارد چنانچه ديوار باربر طبقات باشد ضخامت cm 10 دارد.
 بعد از جا انداختن ديوار بتن بر روي پاشيده مي‌شود اصطلاحاً شات‌گريت مي‌شود كه به صورت دستي يا با دستگاه امكان‌پذير است.
 بتن استفاده شده براي اين امر داراي طرح اختلاط خاصي است به طوري كه درشت‌دانه ندارد و به صورت دستي در محل ساخته مي‌شود.
 

پیوست ها

  • 6266_740933149.jpg
    6266_740933149.jpg
    12.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 6266_2014334409.jpg
    6266_2014334409.jpg
    6.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

naser_peyvasteh

عضو جدید
ساختمان پانلي

ساختمان پانلي

 درهاي اين ساختمان فلزي هستند كه به ديوارها جوش داده مي‌شوند.




مزايا:
1) صرفه‌جويي اقتصادي:
به علت اين كه وزن اين ديوارها در مقايسه با ديوارهاي آجري بسيار ناچيز بار بسيار كمتري به تير وارد مي‌شود و باعث كاهش اندازه مقطع و به طبع كاهش هزينه مي‌شود.
2) صرفه‌جويي سوخت:
ديوارها تبادل حرارتي پاييني با بيرون دارند و از هدر دادن سوخت و گرما توليدشده در ساختمان جلوگيري مي‌كنند.
3) ايمني ساختمان:
به علت وزن كمي كه ساختمان پيدا مي‌كند و همچنين به علت اين كه تمام اجزاي سازه‌اي به هم ارتباط دارند (تنها راه خراب‌شدن ديوار اين است كه بتن آن خرد شود) عملكرد بسيار عالي و مطمئني در مقابل زلزله دارد.
4) آساني كار تأسيساتي:
لوله‌هاي تأسيسات به آساني از هر جاي ديوار كه بخواهند عبور داده مي‌شود و به خصوص كار برقكار بسيار آسان است كه بدون احتياج به خرابكاري ديوار لوله‌هاي برق را از هر طرف كه بخواهد عبور مي‌دهد و مي‌تواند به آساني و به تميزي كار خود را انجام دهد.
 

پیوست ها

  • 1_3b.jpg
    1_3b.jpg
    16.4 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • 1_10b.jpg
    1_10b.jpg
    13.3 کیلوبایت · بازدیدها: 0

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
مزایا

مزایا

مزایای استفاده از پانل های پوما در انبوه سازی ساختمان به طور خلاصه :

1- سبکی دیوارهای ساخته شده از پوما در مقایسه با دیگر مصالح .
2- سرعت حمل و نقل و سهولت بالا کشیدن پانلها در ارتفاع .
3- مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله .

4- عایق در برابر حرارت ، برودت ، رطوبت و صدا .
5- مقاوم در برابر آتش سوزی به علت وجود قشرهای بتنی طرفین پانل .
6- امکان حمل و بکار گیری پوما در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به نیروی متخصص .

7-صرفه جویی در هزینه ی پی سازی و اسکلت ساختمانهای بلند مرتبه به دلیل کم شدن بار مرده ساختمان .
8-صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان به دلیل جلوگیری از تبادل حرارت ویا برودت ، در نتیجه صرف انرژی کمتر اعم از مواد سوحتی و یا برق .
9- عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نسب چهارچوب درها و کلاف فلزی پنجره ها قبل از بتن پاشی و کلآ اجرای تآسیسات ساختمان با کمترین هزینه .
10- عدم نیاز به کنده کاری و تخریب دیوارها و سقف به منظور انجام عملیات تاسیساتی در نتیجه عدم انباشت نخاله که صرفه جویی در هزینه و وقت را به دنبال دارد.
11- حذف نعل درگاه در سیستم پیشرفته پوما .

12- عایق پلی استایرن که در تولید پانل های پوما بکار میرود از نوع کند سوز (گرید F ) میباشد که پس از نصب و سیمانکاری طرفین پانل بتا ضخامت 5 سانتی متری ، دیوار تا 2 ساعت در مقابل آتشسوزی مقاوم خواهد بود .
13-آزادی عمل در اجرای طرح حای متنوع .
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سیستم های نوین ساختمانی

سیستم های نوین ساختمانی

سيستم های نوين ساختمانی

ابتدا تعريف مختصری از سيستم ساختمای 3D به آگاهی عزيزان می رسانم، صفحات 3D در ساختمان به عنوان ديوارهای باربر و جداکننده و سقف و کف ساختمان به طور دلخواه کاربرد دارد و شبکه مش بيرونی و داخلی صفحات (هر دو طرف) با بتن ريز دانه بتن پاشی می شود، ضخامت بتن در هريک از لايه های طرفين حدود 3 تا 4 سانتی متر می باشد، ساختمان های احداثی با 3D رفتار سازه ای جعبه ای شکل (BOX) دارند در اين نوع ساختمان ها انتقال نيرو به صورت خطی انجام نمی شود، بلکه به صورت سطحی است، در ساختمان های با سازه تير و ستون انتقال بار به صورت خطی است يعنی بار هر طبقه از طريق تيرها به ستون و از ستون به فوندانسيون منتقل می شود، در ساختمان های تير و ستونی در هنگام وقوقع زلزله با تخريب سازه ای در هر يک از اجزا اعم از تيرها يا ستون ها تخريب کلی و فروريزی ناگهانی صورت می گيرد، اما در ساختمان های احداثی با 3D چنانچه در اتصال يک ديوار يا سقف يا کف تخريبی ايجاد شود ساير اجزاء بار وارده را تحمل می نمايد و مانع از تخريب کلی ساختمان می شوند. اتصال ساختمان در سازه های اسکلت فلزی يا بتنی پيش ساخته موضعی و محدود است و به خصوص اگر ضعف جزئی در هر يک از اتصالات وجود داشته باشد در اثر نيروی جانبی، ساختمان را در معرض تخريب و آسيب جدی قرار می دهد، اما در ساختمان هايی که با روش 3D ساخته می شوند يکپارچگی اتصالات يکی از مهم ترين ويژگيهای اين روش ساختمانی می باشد و همين موضوع توجه مهندسين ساختمان را به اين روش جلب کرده است

 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
حال به تفکيک موضوع می پردازيم:
الف: عده ای از سازندگان در ساختمان سازی صنعتی از قطعاتی به نام ساندويچ پانل پلی اورتان استفاده می نمايند که يکی از مواد مصرفی در توليد عايق اينگونه پانل ها که اختصاراً (P . U) ناميده می شود ايزوسيانات و ماده پلی يور است و ديگری که به عنوان مکمل يا اکتيو مورد استفاده قرار می گرفت گاز فريون 11 به ميزان 10 کيلوگرم در هر متر مکعب عايق می باشد که با توجه به توليد پانل های P.U توسط سه کارخانه بزرگ و چندين کارگاه کوچک در کشور که سالانه حدود 1،500،000 وارد متر مربع می باشد و جهت توليد اين مقدار P.U حدود 1500 تن گاز فريون 11 وارد چرخه آلاينده های محيط زيست می شود، مضافاً اينکه هنگام توليد پانل و پس از آن نيز خطر گاز سيانور ناشی از ماده ايزوسيانات انسان ها، محيط زيست و ديگر جانداران را تهديد می کند.
چنانچه در پوشش ديوار و سقف سالن های سوله ساندويچ پنل های پلی استايرن جايگزين پانل های P.U شود علاوه بر حمايت از توليد داخلی (مواد اوليه پلی استايرن را پتروشيمی تبريز توليد می نمايد) از خروج مقدار قابل ملاحظه ای ارز نيز جلوگيری خواهد شد، زيرا مواد اوليه P.U کلاً وارداتی است.
ّ: حال اگر در ساختمان سازی به جای آجر و ديگر مصالح پانل های عايقدار " پوما " را جايگزين کنيم به جهت عايق شدن ديوارها و سقف ساختمان ها، مصرف سوخت کاهش می يابد در نتيجه دود آلاينده بخاری ها، آبگرمکن ها و شوفاژها به ميزان زياد کاهش می يابد و طبعاً در کاهش آلودگی از ناحيه نيروگاه های گازی نيز شاهد وضعيت بهتری خواهيم بود و شايد دود دودکش های بلند کارخانه های توليد آجر نيز کاهش يابد.
1- نفوذ آلودگی صوتی شهرهای بزرگ به منازل شهروندان کاهش می يابد و آن ها در محيط آرام تری به استراحت و تجديد قوا می پردازند.
2- به طور کلی در هزينه های بخش ساختمان سازی و صنايع جنبی صرفه جويی قابل ملاحضه ای خواهيم داشت.
نگاهی نو به ساختمان سازی به روش صنعتی:
ساخت و ساز مسکن به روش سنتی در دهه های اخير جوابگوی رشد فزاينده جمعيت در کشور ما نبود، هر چند که عده ای از سازندگان صنعت ساختمان کشور سعی نمودند با ارائه انواع قطعات پيش ساخته در عرصه ساختمان سازی صنعتی راه کارهای نوينی بيابند، اما به دلايل آتی الذکر موفق نبوده اند.
انواع پانل های متداول در کشورهای پيشرفته مانند ساندويچ پانل، درای وال، ورق آزبست، پلاستوفرم و غيره به دلايل بيگانه بودن با فرهنگ جامعه ما و گرانی آن و از طرفی بعضاً وارداتی بودن مواد اوليه آن ها مطلوب نبود، لذا تنها راه حل اين بود که روش پيش ساخته جديدی را که ارزبری هم نداشته باشد در کپسول و پوشش سنتی جايگزين و ارائه نمود که در جهت دستيابی به اين هدف شرکت پولاد مشبک ايستا اقدام به طراحی و توليد " پوما " نمود که يک قطعه پيش ساخته، سبک وعايق دار است که پس از ملات پاشی طرفين آن نمادی کاملاً سنتی می يابد که اين همان نقطه مطلوب در ساختمان سازی صنعتی و يا انبوه سازی مسکن به طريقه سريع اللحداث در کشورمان می باشد.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پانل های سبک دیوار و سقف

پانل های سبک دیوار و سقف

پانل های سبک ديوار و سقف

چکيده برای ساختن اسکلت يک ساختمان کوتاه مرتبه، پانل های متشکل از دولايه شبکه آرماتوربندی که با ميلگردهای زيگزاگی شکل به هم وصل می شوند، مورد استفاده قرار می گيرند. با قرار دادن يک لايه فوم بين دو سطح شبکه سطح، در حين اجرا، عمليات پاشيدن بتن (شاتکريت) به راحتی از دو طرف بر روی سطوح انجام می شود. کاربرد چنين پانل های سبکی، می تواند وزن سازه را به حدود نصف کاهش دهد. بارگذاری جانبی يک طرف وارده به نمونه آزمايشی با مقياس 2/1 اندازه واقعی با استفاده از مصالح و روش ساخت مذکور نشان داده که بار نهايی می تواند چند برابر بيشتر از بار طراحی بوده و همه تغيير مکان های نسبی مورد نياز نيز به خوبی تامين شوند. نتايج آزمايش های دو بعدی بر روی پنل های ساخته شده با مصالح مشابه، نخست خلاصه شده و سپس در تئوری پيشنهادی مورد استفاده قرار گرفته است.
مقدمه
شبکه های سيمی دولايه که به روش خاصی ساخته شده و بين آن ها از يک لايه فوم استفاده گرديده، برای تقويت قاب های بتن مسلح آسيب ديده به کار رفته اند (شکل 1a) و يا در ساخت سازه های کوتاه مرتبه استفاده شده اند (تصوير 1 تا 5). مقاطع جانبی و قائم از پانل ها که با مصالح خاص ساخته می شوند در شکل 2b داده شده است. بعد از نصب لايه ها و قراردادن پانل در جای خود، دو طرف پانل های بتن پاشی می گردد (شکل 5).
تکنيک های متعددی برای اتصال قاب آسيب ديده به ديافراگم پانل ها به کار گرفته و آزمايش شده است. شکل 1b نتايج منحنی های هيسترزيس بارگذاری را نشان می دهد. برای آشنايی با جزئيات اين بررسی به مرجع شماره {2} رجوع شود. منحنی E در شکل 1bمتعلق به قاب بتن مسلح است که در معرض همان شرايط تغيير مکانی قبل از نصب ديافراگم ها قرارداده شده است. منحنی B به صورت تحليلی از تفاضل منحنی E از منحنی A (با همان ساختار وشکل پانل های استفاده شده در سازه سه بعدی مطالعه شده در اين مقاله) به دست می آيد. از منحنی B که به صورت مستقل در شکل 1cديده می شود به صورت تقريبی می توان رابطه بين تنش های برشی و تغيير شکل های برشی را به دست آورد، که به صورت جداگانه در شکل 1dآمده است. روشی که در اين قسمت به کار رفته توسط دو معادله در همان شکل خلاصه شده است. شيب نزولی منحنی مزبور در محاسبات تئوری به کار نرفته و در عوض از شيب صفر استفاده شده است. تاثير و بازدهی ديافراگم های اضافه شده بر روی مقاومت و سختی جانبی قاب آسيب ديده به راحتی با مقايسه شيب ها در ابتدا و در نقاط انتهايی که به هم می رسند ديده می شود. در شکل 1a، به سختی می توان ترک های ريزی بر روی سطح پانل در وضعيت بار نهايی، و نيز مقادير محدود خرابی و آسيب ديدگی در گوشه های ديافراگم مشاهده نمود.
نمونه آزمايش
يک نمونه سه بعدی با مقياس 2/1 با استفاده از سيستم پانل های شبکه آرماتورگذاری سبک در آزمايشگاه ساخته شد که بعد به کمک بتن پاشی در محل به صورت ديوارهای سازه ای در آمدند. طرح کلی، مقاطع و نيز جزئيات پانل های شاتکريت شده به طور شماتيک در شکل 2 داده شده است.
مهار نمودن نمونه به پی گسترده (که به نوبه خود به کمک پيچ های پر مقاومت پس کشيده شده به کف آزمايشگاه متصل شده است)، اتصالات پانل ها، جزئيات آرماتورگذاری اطراف بازشو در ديوارها و نيز مراحل مختلف ساخت نمونه مورد نظر در شکل های 1 تا 5 داده شده است. اين نمونه مدل کوچک شده يک سازه واقعی است که مورد بررسی قرار گرفته است. عايق حرارتی خيلی خوب، وزن کل کاهش يافته و سرعت بالای ساخت، از امتيازات اصلی اين روش ساخت می باشد.
قبل از آماده ساختن نمونه سه بعدی، آزمايش های مقدماتی مثل: آزمايش بارگذاری محوری بر روی پانل ها {1}، بارگذاری تناوبی در صفحه پانل ها {2} و بارگذاری خارج از صفحه پانل ها {3}، بر روی پانل های مشابه در آزمايشگاه انجام گرفت.با توجه به نتايج اوليه، رفتار شکل پذيرتر، ظرفيت جذب انرژی بيشتر، حاشيه ايمنی بالاتر و نيز وقوع خسارات موضعی قابل تعمير در عوض شکست های کلی انتظار می رود.
مدل مورد نظر برای نيروی برشی پايه 26KNکه متناسب با %25 وزن کل سازه است و ضوابط آيين نامه جديد زلزله ترکيه سال 1998 {4} را تامين می کند، طراحی شده است. از ميلگرد به قطر 3mm برای شبکه بندی استفاده گرديد که بدون تغيير شکل های اوليه و در دوراستای افقی و عمودی در فواصل 10cm از يکديگر جوش شدند. مقاومت حد جاری شدن اين ميلگردها حدود 500MPa می باشد. آزمايش های نمونه استوانه ای شکل نشان می دهد که متوسط مقاومت فشاری بتن شاتکريتی حدود 14MPaمی باشد. آزمايش نمونه استوانه ای به اندازه کافی برای بررسی کيفيت بتن شاتکريتی مناسب تشخيص داده شد {5}.
برپايی دستگاه آزمايش
دو جک هيدروليکی دو جهته با ظرفيت 300KN در وضعيت افقی بين نمونه آزمايش و ديوار بتن آرمه تکيه گاهی قرارداده شد. بار جانبی کل به دو قسمت مساوی در ابتدا تقسيم شده و سپس هر يک از نيروها به دو بخش تقسيم می گردد. به گونه ای که نيروی وارده به هر ديوار متناسب با سختی جانبی آن می باشد (عکس شماره6). سپس هر کدام از اين بارها جانبی به کمک بازوهای صليب بارگذاری در بالای نمونه ها و توسط اتصالات برشی که در داخل نمونه جاسازی شده در طول ديوارهای برشی انتقال می يابند. بدين ترتيب نيروهای متمرکز وارده به صورت بار گسترده يکنواخت به هر ديوار اعمال می گردد. نيروهای وارد بر ديوارها، در هر لحظه توسط نيروسنج ها اندازه گيری شده و لذا نيروی وارده به ديوار وسطی به راحتی از تفاضل نيروهای گرفته شده به وسيله ديوارها، از کل نيروهای وارده به نمونه ناشی از بار اعمال شده محاسبه می گردد.
با استفاده از مجموعه دستگاه آزمايش، سعی شده تا پخش نيروهای جانبی مساوی با نيروهای اينرسی واقعی قابل انتظار در يک زلزله باشد. اين فرض از آنجايی که سازه به طور نسبی صلب بوده و تا رسيدن به بار طراحی رفتاری الاستيک انتظار می رود، حداقل تا آن حد معتبر می باشد. فرض شده است که ديوارهای عمودی، بارهای برشی چندانی تحمل نمی کنند.
تغيير مکان های در صفحه و خارج صفحه هر دو انتهای نمونه و نيز لغزش نسبی احتمال روی کف آزمايشگاه به صورت خودکار ثبت می گردد و منحنی های تغيير مکانی به دست می آيند (شکل3). متوسط مقادير ثبط شده توسط تغيير مکانسنج ها و کل بار جانبی برای رسم شکل 3 به کار رفته اند. لغزش نمونه تغيير مکان های خارج از صفحه، مقادير ناچيزی مشاهده شدند. اگر چه بارهای جانبی اعمال شده در طول آزمايش به حدود 10 برابر تراز بار طراحی رسيد، به خاطر محدوديت های دستگاه بارگذاری دستيابی به ظرفيت نهايی بار سازه ای ممکن نشد. شايان ذکر است که حتی در تراز بار حداکثر، تنها ترک های جزيی و مويی مشاهده گرديد و اثری از شکست و گسيختگی موضعی ديده نشد.
نتيجه گيری
نمونه ای با 1/2 مقياس واقعی که از اعضای پانل ساندويچی با اتصالات مناسب تشکيل شده و در محل بتن پاشی گرديد، تحت بارگذاری جانبی يکطرفه در آزمايشگاه قرار گرفت. با وجودی که بارهای جانبی به حدود 10 برابر تراز بارهای طراحی افزايش يافت، ولی فقط ترک های جزيی باريکی بر روی سطوح مشاهده گرديد وهيچ گونه شکست موضعی خاصی ديده نشد. موضوع جالب اينکه هيچ گونه جدايی و ناپيوستگی بين دولايه ديوارها به وجود نيامد. نتايج اين تحقيق مشان می دهد که در صورت رعايت ضوابط خاص اعضای پانل ساندويچی با اتصالات مناسب و شاتکريت با شرايط و ضخامت صحيح به جای ساختمان های بنائی از روش مذکور می توان در ساختمان های کوتاه مرتبه بهره جست.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سيستم نوين اجراي ساختمان با پانلهاي سه بعدي ( 3DPanel )

سيستم نوين اجراي ساختمان با پانلهاي سه بعدي ( 3DPanel )

سيستم نوين اجراي ساختمان با پانلهاي سه بعدي ( 3DPanel )​

1. خانه های يك طبقه كورديد از ساندويچ پانلهای سيمی جوش خورده بجای قاب چوبی تشكيل شده است .
اين پانلها در شركت Brunswick-Ga سيستمهای ساختمانی فولادی ساخته شده است كه ادعا ميكند از تكنيك پيشرفته ای كه در چند سال اخير در كشور اتريش به وجود آمده است ، استفاده می كند.
پانلهای سبك كه كمترين زمان را جهت نصب احتياج دارند، از دو ورق سيم مش موازی تشكيل شده است كه با سيم های خرپای اريب كه به يك پوشش هسته پلی استايرن به ضخامت 40 تا 100 ميليمتر نفوذ كرده، وصل شده است .
پانلها به يك فونداسيون بتنی وصل شده است و توسط يك بست ويژه بهم متصل شده اند .
2. در ژانويه سال 1992 ، سيستم پانلهای فولادی 3D جهت استفاده در ساختار تمام ديوارهای حمال خارجی در 4 ساختمان بنا شده در صحرای Mojare در كوههای گرانيتی كاليفرنيا انتخاب شدند . اين طرح بی نظير جهت ساخت منطقه كويری دانشگاه كاليفرنيا طراحی شده است، تا به استفاده از 3DPanel بتواند در شرايط سخت حرارتی تا 96 % صرفه جويی انرژی داشته باشد .
اين پروژه، توسط انجمن ملی علوم، انجمن اديسون كاليفرنيای جنوبی و دانشگاه كاليفرنيا، سرمايه گذاری شده است .
در 28 ژوئن سال 1992 ، اين منطقه از كاليفرنيا دو بار زلزله هايی به مقياس 5/6 و 9/6 ريشتر قرارگرفت. (دومين زمين لرزه، شديدترين زلزله در 40 سال گذشته بوده است) . كانون اين زمين لرزه فقط 110 - 80 كيلومتر از مركز تحقيقات فاصله داشت.
با توجه به بيانات دكتر فليپ كوهن كه شخصاً در مركز تحقيقات اقامت دارد، اين مركز به مدت يك دقيقه كامل درحال لرزش از نقطه ای به نقطه ای ديگر بود.
به طرز باور نكردنی در اين چهار ساختمان مركز تحقيقات كه بعضي ديوارهای آن به طول بيش از 3/7 متر است، علی رغم وجود قسمتهای شيشه ای هيچگونه نشانه ای از آسيب ديده نشد.
تمام آناليزهای ساختاری بنا، بعنوان يك شاهد برجسته از قدرت و استحكام پانلهای 3D در مقاله ای كه نوشته مهندسان معمار است منتشر شد .
در اين مقاله، جمله ای با اين مضمون وجود دارد : هيچ نشانه ای از آسيب و شكاف در فونداسيون ها و اسكلت ديده نشده است.
3. در اكتبر سال 1996 سدی در نزديكی كانتری كلاب و زمين گلف كابو ، در مكزيكو در اثر طوفان شديد در هم شكست و نيروی آب جاری شده بسياري از تاسيسات پايين خود را از بين برد . مقاله زير در يكی از روزنامه های محلی به چاپ رسيد.
" سدی كه برروی آب درياچه زده شده بود، از قسمت نزديك حفره پانزدهم شكسته شد و توده عظيمی از آب جاری شد و اين طغيان به سمت اقيانوس ادامه دارد ". اين ساختمان با وجود اينكه از قسمتهای پايه ای تقويت نشده بودند در ساختمان تغييری ايجاد نشد. تنها بتن كاری های مختصری كه زير ستون ها و تراشه ها انجام شده بود باعث شد ساختمان پابرجا بماند. مالكان اين خانه ها مطمئن هستند كه در مقابل هر حادثه طبيعی در آينده، خانه های آنها محفوظ است.
خانه ای ساخته شده با پانلهای 3D كه بعضی به بناهای يكپارچه مربوط ميشدند، بار ديگر ثابت كردند كه نه تنها توانايی ايستايی در مقابل طوفان با سرعت 250 كيلومتر در ساعت را دارند، بلكه به همان خوبی در مقابل سيل شديد نيز مقاومت ميكنند. در اين حالت، ساختمانهای 3D Panel حتی در مقابل گردباد Faust نيز مقاومت ميكند.
با توجه به اينكه در طبقه دوم كنسولی به طول 3/4 متر وجود دارد، ساختمان های 3D Panel در حين طوفان متحمل هيچ شكاف يا شيار داخلی و يا خارجی نمی شود .
اين طور به نظر می آيد كه ساختمانهای يكپارچه بسيار محكم هستند به طوری كه سقف بنا فونداسيون را تقويت مي كند.
4. جهت تضمين مقاومت در برابر زلزله آزمايشاتی در مركز تحقيقات انجام شده است كه يكی از آنها آزمايشی از مدل بنای 3D در مقياس 1:6 در دانشگاه تانجی در شانگهای چين است. اين مدل از پانلهايی در متراژ 400 ، 200 ، 30 ميليمتر تشكيل شده است.
پوشش مش، قدرت تحمل 210 نيوتن بر ميليمتر مربع را داراست. مكعب قدرت ميكرو بتنی 10 نيوتن بر ميليمتر مربع اندازه گيری شده است. اين مدل در معرض زلزله ال - سنتر و با شدت های متفاوت كه از 7 درجه در مقياس ريشتر شروع شد، قرار گرفت.
با توجه به گزارش آزمايشات، اين مدل در زلزله ای با شدت 9 ريشتر سلامت سازه را از دست داد. بعد از اين لرزه، ديگر قادر به تحمل فشارهای بعدی نبود ولی هرگز ساختمان فرو نريخت.
در يك ساختمان واقعی، ساكنين هرگز در اثر ريزش ديوارها و صفحه های بتنی آسيب نخواهد ديد.
* در هنگام زمين لرزه 7 ريشتری هيچگونه شكافی در بنا به وجود نخواهد آمد و ساختمان به حالت الاستيكی عمل می كند.
* در هنگام زمين لرزه های 8 ريشتری، شكاف های اندكی در بالای ميله تير سقف از طبقه اول ظاهر ميشود.
در حين ساير زمين لرزه ها شيارها به تدريج ظاهر ميشود، در نتيجه پيشرفت آنها بسيار فشرده می باشد.
* در هنگام زمين لرزه های 9 ريشتری، مدل، قدرت تحمل بارهای بعدی را نخواهد داشت. هر چند كه ساختمان هرگز فرو نريزد.
منبع : ماهنامه ساختمان و کامپيوتر ، شماره هشتم
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
ايجاد اشتغال پايدار با بهره گيری از فن آوری نوين ساختمانی پوما

ايجاد اشتغال پايدار با بهره گيری از فن آوری نوين ساختمانی پوما

ايجاد اشتغال پايدار با بهره گيری از فن آوری نوين ساختمانی پوما


گرد آورندگان : منصور اقبال زاده - مديرعامل شرکت پولاد مشبک ايستا "پومـا"
امير فروتن - مشاور و عضو کمسيون راهبری شرکت پولاد مشبک ايستا "پومـا"

مقدمه
مادر سرزمينی زندگی می كنيم كه با دارا بودن منابع طبيعي و انسانی فراوان و استعدادهای بالقوه، هنوز در ابتدای راه پيشرفت و توسعه، از مسير سعی و خط گام برميدارد و هر صاحب انديشه ای بنا به اقتضای شرايط و موقعيت خويش، يكی از مسائل مبتلا به جامعه را اساسی ترين مشكل جامعه قلمداد می كند. با اندكی تسامح می توان اعلام داشت كه هدف همه اين افراد باز كردن گره كور توسعه و پيشرفت كشور ميباشد. به نظر ميرسد اكثر صاحب نظران جامعه، معضل بيكاری را از اساسی ترين مشكلات جامعه بر می شمارند.
بررسی و تحقيق در آمارهای موجود و وضعيت اقتصادی و اجتماعی كشور بيانگر اين حقيقت است كه با افزايش روز افزون جوانان و فارغ التحصيلان جويای كار، اولين و مهمترين چالش امروز جامعه ما اشتغال می باشد. لذا ايجاد اشتغال و رفع معضل بيكاری، اولين گام در توسعه و ايجاد عدالت اجتماعی تلقی شده و مقدمه ای برای فراهم آوردن خواسته های مشروع و به حق افراد جامعه ميباشد.
با نگاهی به سند چشم انداز بيست ساله جمهوری اسلامی نيز اهميت همه جانبه اين مسئله بيشتر هويدا می گردد.
مقاله حاضر بر اساس تجربيات چند ساله شركت پوما در زمينه توليد، آموزش و ساختمان سازی با پانلهای سبك و عايقدار پوما، ارائه گرديده است.

رشد بيكاری و انتقال آن به سطوح علمی بالاتر
در سالهای گذشته، افراد بيكار جامعه از نظر تحصيلات علمی در سطوح و مقاطع پايين تر بودند كه به توسعه دانشگاهها و مراكز آموزش عالی دولتی و غير دولتی و عدم تناسب تعداد فارغ التحصيلان با فرصتهای شغلی موجود، در حال حاضر بيكاری گريبانگير افراد دارای تحصيلات عالی و دانشگاهی نيز شده است و دستگاههای آموزشی، ماموريت خود را گسترش آموزش آكادميك افراد دانسته، رسالت خود را حفظ و ارتقاء سطح دانش و آگاهی افراد جامعه تعريف می كنند. كه اين امر هم صرفاً با نگرش صرف علمی بوده و دانش آموختگان با انبوهی از محفوضات و معلومات نظری پا به عرصه جامعه می گذراند. در حاليكه هيچ گونه تجربه موثر كاری و عملی نداشته، لذا چندين سال وقت نياز است تا افراد در ارتباط با تخصص خود، بصورت عملی تجربياتی كسب كنند و بطور كلی می توان ضعف آموزشهای عملی يا علمی و كاربردی را يكی از عوامل ايجاد بيكاری در جامعه قلمداد نمود.

تقويت بخش خصوصی در امر اشتغال زايی
در سالهای گذشته، اكثر فارغ التحصيلان دانشگاهی، جذب بخش دولتی مي شدند و اين امر باعث ايجاد نگرش نادرستی در جامعه گرديد كه هر دانش آموخته ای، شغل خود را لزوماً در اين بخش جستجو می كرد. اين در حالی است كه بخش دولتی در كشور علی الاصول نظارت كننده و هماهنگ كننده بوده و يك مجموعه مولد و پويا تلقی نمی شود و ظرفيت پذيرش سيستم نظارتی نيز كاملاً محدود می باشد و معدود شركتهای توليدی و خدماتی وابسته به دولت نيز نه تنها بازدهی خوبی نداشته اند بلكه هزينه هايی نيز به دولت تحميل می كنند. ماموريت تعريف شده ارگانهای دولتی و بروكراسی اداری حاكم بر مجموعه دولت و نيز محدوديت اختيارات مديران و تصميم گيرندگان دولتی مانع توسعه اين روشها و نتيجتاً اعلام جذب نيروهای جديد گرديده است.
با توجه به آنچه آمد، بديهی است كه يكی از راهكارهای اشتغال زايی، توجه بيشتر به بخش خصوصی است. با توجه به اينكه در بخش خصوصی، اعمال مديريت، مستقيم بوده و مديران اختياراتی گسترده و با ريسك بالاتری به اعمال مديريت می پردازند، همچنين با عنايت به اينكه در بخش خصوصی، اعضا در سود و زيان ناشی از عملكرد خود ذينفعند و دغدغه های حفظ موقعيت شغلی و كسب سود بيشتر و رقابت نزديك بنگاههای توليدی باعث افزايش بهره وری در اين بخش شده كه هرگز قابل مقايسه با بخش دولتی نمی باشد. همچنين در اين بخش، اعمال سيستمهای مديريتی نوين و بكارگيری روشهای استاندارد و ابداعات جديد، امكان پذير و کم هزينه است. ليكن تغيير هر سبك و روش در بخش دولتی كه منجر به افزايش سريع بهره وری گردد با توجه به نوع تصميم گيری ها و اختيارات مديران و .... عملاً ناممكن و يا بسيار پر هزينه خواهد بود. لذا به نظر می رسد كه حمايتهای مالی و حقوقی دولت از بخش خصوصی نوپای جامعه يكی از مهمترين راهكارهای ايجاد فرصتهای شغلی تلقی می گردد.

اشتغال زايی و يادگيری مهارتهای شغلی
از عوامل مهم اشتغال زايی پايدار، آموزش مهارتهای شغلی در حين كار می باشد. برخی افراد شاغل دارای فعاليت ساده و ثابت بوده و در حين كار هيچ مهارتی كسب نمی نمايند. اگر افراد در يك سيستم پويا به موازات كار، مهارتهای لازم را فرا گيرند و اين مهارتها بصورت تخصصی باشد، بعد از اتمام دوره كاری می توانند مستقلاً برای خود شغل ايجاد نموده و حتی می توانند چندين نفر را نيز بكار گيرند. نتايج اعمال روش آموزش ضمن خدمت كه چند ساليست در اين شركت تجربه می شود، بسيار اميد بخش بوده، به روشنی نظر فوق الذکر را تأئيد ميکند. بنابر اين حمايت دولت از کار آفرينانی که به شاغلان زير مجموعه خود مهارتهائی را منتقل می کنند به نحوی که کارگران آن بخش قادر باشند خود به تنهائی ايجاد شغل نماينـد ضروری به نظر ميرسد. چرا که پياده سـازی نظام " آموزش ضمن خدمت " در اين شرکت و فراهم آوردن امکانات و بسترهای مناسب جهت آموزش مهارتهای تخصصی در اجرای ساختمانهای سبک و مقاوم در برابر زلزله با ديوار و سقف عايقدار باعث شده تا تمامی افراد شاغل در اين شرکت بعد از مدت کوتاهی مهارتهای لازم جهت اجرای چنين ساختمانهائی را فرا گرفته، هر کدام بتوانند مستقلاً و تحت نظر اين شرکت اقدام به اجرای چنين ساختمانهائی نمايند.
از ديگر راهکارهای اشتغال زائی در جامعه، ايجاد و حمايت از دوره های آموزشی علمی - کاربردی و تربيـت تکنسين و نيروی کار ماهر است. به نظر ميرسد تحقق اين امر در بخش دولتی مقدور باشد ليکن بدليل مشکلات موجود در روابط اداری و عدم وجود امکانات اجرائی کافی، اين امر به کندی پيش ميرود. ضمن اينکه برقراری دوره های آموزشی پودمانی و علمی - کاربردی، نيازمند فراگيری عملی فنون و مهارتهای گوناگونی است که بستر آن در بخش خصوصی مهيا شده و لذا پيشبرد اين هدف نيازمند ارتباط تنگاتنگ بخشهای دولتی و خصوصی و يا به عبارت ديگر ارتباط " صنعت و دانشگاه است " . لذا تقويـت هرچه بيشتر اين ارتباط خود بهترين راهکار جهت اشتغال زائی تلقی خواهد شد. برقراری دوره های آموزشی علمی - کاربردی و تأئيد اين مراکز با تمان نتايج ملموس و درخشانی که در برداشته، صرفاً منوط به بخشهای کلان و دولتی و نيز بنگاههای توليدی وابسته به دولت و کارخانجات و صنايع بزرگ بوده، که بعضاً موازی با آموزشهای دانشگاهی رسمی عمل می نمايند که خود اين امر تا حدود زيادی مانع از بروز نتايج مثبت آن شده است. بعنوان مثال بسياری از رشته های علمی مربوط به مهندسی برق علاوه بر آنکه در سيستم آموزش عالی کشور، کرسی متخصص دارند و در دانشگاه وابسته به وزارت نيرو نيز در همين رشته ها دانشجو پذيرفته می شود مع الوصف در جنب برخی سازمانهای وابسته به وزارت نيرو باز هم دانشگاه علمی و کاربردی تأسيس شده و به جذب دانشجو اقدام می کند. اين امر گرچه مثبت تلقی می شود، ليکن نتايج آن به اندازه ای که يک دانشگاه علمی - کاربردی در کنار يک بخش کاملاً خصوصی و مولد تأسيس شود درخشان نيست.
اشتغال زائی و کار آفرينی شرکت پوما از بدو تأسيس
با توجه به مطالب عنوان شده، شرکت پوما با استفاده از تجربيات چندين ساله و کادر علمی و اجرائی مجرب در زمينه توليد و اجرای قطعات پيش ساخته ساختمانی و با به آمار و مستندات موجود تاکنون 35،000 نفر/ روز شغل ايجاد نمود که همگی اين افراد بعد از اتمام دوره آموزشی کوتاه مدت مستقيماً در اين شرکت و يا تشکل های اقماری شرکت پوما مشغول بکار شده اند. تعدادی از اين افراد در زمينه توليد قطعات پيش ساخته شاغلند و تعداد بيشتری نيز در اجرای ساختمانهائی که با سيستم پوما ساخته ميشوند مشغول بکار شده اند و بعد از کسب مهارتهای لازم برای خود شغل ايجاد کرده اند و همچنين باعث ايجاد شغل برای چندين نفر شده اند و چنانچه اين شرکت در اين زمينه از حمايتهای دولت برخوردار باشد، ظرفيت آموزش سالانه 40 نفر بصورت علمی - کاربردی جت آموزش فن آوريهای نوين ساختمانی را دارا بوده، ميتواند سالانه 10،000 نفر/ساعت، شغل ايجاد نمايد که هر کدام از فارغ التحصيلان قادر خواهند بود در زير مجموعه اين شرکت به فعاليت بپردازند و براساس پيش بينی اين شرکت در صورت اجرای دوره های پودمانی، حداکثر ظرف مدت 1 ماه، تعداد 20 نفر از جوانان جويای کار، مهارتهای لازم را جهت ساختمان سازی با سيستم پوما را آموزش مي دهد و اين افراد ميتوانند بعنوان بازوهای اجرائی اين شرکت مشغول بکار شوند.
ارائه تسهيلات اشتغال زائی به بخشهای خصوصی با تجربه
در سالهای اخير دولت جهت مهار بيکاری، اقدام به اعطای وامهای خوداشتغالی نموده که افراد بعد از دريافت اين وامها به حال خود رها شده و ارزيابی دقيقی پس از پرداخت وام به اين افراد صورت نميگيرد. در حاليکه چنانچه اين وامها بصورت متمرکز به شرکتهای باتجربه و دارای پتانسيل آموزشی اعطا شود و تحت نظارت دقيق قرار گيرد، نيل به اهداف کارآفرينی و اشتغال زائی ميسر ميگردد.
پيشنهادات
براساس تجربيات چندين ساله نگارندگان اين مقاله در بخش دولتی وخصوصی پيشنهادات ذيل راهگشا تلقی ميگردد :
1- نگرش به آموزشهای عملی در سيستم آموزشی کشور تقويت شده، دانشجويان در کنار آموزشهای عملی، مهارتهای عملی نيز کسب کنند.
2- هرم انسانی در جهت پرکردن خلاء تکنسين ترميم شود.
3- آموزشها بصورت زود بازده باشند زيرا با آموزشهای کوتاه مدت افراد ميتوانند مهارتهای لازم را بصورت متنوع و مؤثرتری فرا گيرند.
4- بودجه های آموزشی بخش دولتی به بخشهای خصوصی مرتبط انتقال يابد.
5- وامهای خود اشتغالی بصورت متمرکز به شرکتهای توليدی خصوصی مرتبط و با نظارت دقيق دولت اعطا شود.
6- بخشهای توليدی که در زمينه بهينه سازی ( استحکام و پايداری بنا - مصرف انرژی - سرعت اجرا و ... ) فعاليت می کنند، بيشتر مورد توجه قرار گيرند.
7- بخشهائی که با هزينه کمتری و در مدت زمان کوتاهی مهارتهای لازم را به افراد منتقل می نمايند و توان بکارگيری اين افراد را دارند، از طرف دولت مورد حمايتهای مالی و حقوقی قرار گيرند.
8- با توجه به اهميت موضوع اشتغال، وامهای بلند مدت و کم بهره در اختيار شرکتهای مستعد قرار گيرد.
9- دوره های کاردانی علمی - کاربردی زير نظر دانشگاه جامع علمی - کاربردی در بخشهای خصوصی برقرار شده، بودجه های آن در اين بخشها هزينه گردد.
 

maxer

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
سبک سازی با پانل های پوما

سبک سازی با پانل های پوما

[FONT=Times New Roman (Arabic)]http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon14.gif سبک سازی با پانل های پوما



گرد آورندگان : منصور اقبال زاده - مديرعامل شرکت پولاد مشبک ايستا "پومـا"
امير فروتن - مشاور و عضو کمسيون راهبری شرکت پولاد مشبک ايستا "پومـا"

با توجه به قرار گرفتن کشور ما برروی کمربند زلزله، هميشه اين وحشت وجود دارد که در آينده نيز زلزله هايی به وقوع پيوسته و خسارتهای بيشتری به بار آورند، لذا استاندارد سازی فرآيند ساخت و ساز با رويکردهای مختلف ضرورتی است که لزوم اهتمام بدان برکسی پوشيده نيست.
[FONT=Times New Roman (Arabic)]گرچه بررسی نقاط تخريب شده در اثر زلزله مبين اين امر است که ساختمانهای بتن آرمه ايکه براساس ضوابط و آئين نامه های ساختمانی تحت نظارت دقيق ساخته شده توانسته اند، در مقابل زلزله به خوبی مقاومت کرده، آسيب پذيری کمتری نسبت به ساير ساختمانهای سنتی و اسکلت فولادی داشته باشند، اما همين مطالعات درصد ساختمانهايی را که در آنها ضوابط و مقررات ساختمانی بدقت به اجرا درآمده باشند را بسيار کمتر از حد انتظار برآورده می کنند[/FONT].
[FONT=Times New Roman (Arabic)]در واقع طرحی که مهندسان طراحی می کنند در عمل به اجرا در نمی آيد. در واقع عدم نظارت برتوليد بتن و اجرا و کنترل کيفيت، از جمله ضعف هايی است که در ساختمانهای بتنی وجود داشته و دارد. مثلاً در شرايطی که بتن ساخته شده به مدت 5 تا 7 روز نياز به آب دارد در برخی مناطق کشور، بعلت خشک سالی در ساخت و ساز از آب برای عمل آوری بتن، کمتر استفاده می کنند و يا در مناطقی ديگر از کشور بعلت سرمای هوا و يخ زدگی، ساختماهای بتنی لاجرم از کيفيت و استحکام لازم برخوردار نيستند، اين مشکلات و بسياری ديگر از موارد، باعث شده که به اعتراف کارشناسان صنعت ساختمان، "در سراسر دنيا ، عمر سازه تا 80 سال است. اما در کشور ما متأسفانه اين زمان به کمتر از 10 سال ميرسد" . از طرف ديگر مستند به تحقيقات بعمل آمده و با فرض خوشبينانه و رعايت کامل استاندارد 2800 ساختمانهای اجرا شده در کشور بسيار سنگين بوده، بطوريکه برخی کارشناسان معتقدند که در کشور ما بار مرده هر مترمربع ساختمان بطور متوسط 400 تا 500 کيلوگرم بيش از معيارها و استانداردهای متداول جهانی است[/FONT].
[FONT=Times New Roman (Arabic)]چنانچه سنگينی ساختمانهای اجرا شده هزينه بسيار بالای استفاده از بتن، هزينه های اعمال نظارت کامل را در کنار آوارهای کشنده ناشی از حدوث زلزله مورد مطالعه قرار دهيم، علت استقبال فراوان از تکنولوژيهای جديد در صنعت ساخت و ساز کشور خودنمايی می کند. اين استقبال در چند ساله اخير خصوصاً پس از وقوع زلزله دلخراش " بم " نمود جدی تری يافته تا جايی که از آن بعنوان " فرهنگ سبک سازی " ياد می شود[/FONT].
[FONT=Times New Roman (Arabic)]در واقـع سبک سـازی در حـال حاضـر يکی از اسـاسی تـرين، کـم هزينـه تـرين و مؤثرتـرين راهکارهای مقابلـه بـا خسارات مالی و جانی ناشی از بروز زلزله و ساير بلايای طبيعی بشمار می آيد. اهميت سبک سازی زمانی آشکارتر می گردد که امکان نظارت دقيق، علمی و عينی را برآن بيافزائيم. در واقع با گسترش و ترويج سبک سازی، اعمال نظارت برساخت و ساز، دچار تحول اساسی گرديده است[/FONT].
[FONT=Times New Roman (Arabic)]بجای اعمال ناقص و بسيار پرهزينه و بعضاً ناممکن نظارتهای " پسينی " ، اين امکان وجود خواهد داشت تا با تدوين استاندارد ملی و گواهينامه های خاص پيش از نصب و اجرا تا 90 درصد فرآيند نظارت صورت گرفته، ضريب ايمنی ساخت و ساز را افزايش دهيم. در اين ميان سيستم ساختمانی پوما ( پانل های سقفی و ديواری سه بعدی) نسبت به ساير مصالح ساختمانی به سبب وجوه متمايزی که با ساير مصالح سبک دارد باعث شده تا شاهد بيشترين استقبال در سطح کشور و خصوصاً مناطق زلزله زده بم و ... باشد[/FONT].
[FONT=Times New Roman (Arabic)]سيستم ساختمانی پوما علاوه بر سبک بودن و مقاومت بسيار بالا و اطمينان بخش در برابر زلزله، در برابر صدا، سرما و گرما نيز عايق است. همچنين اين پانلها کم حجم بوده و قادرند تا ساعتها در برابر شعله های مستقيم آتش مقاومت کنند. عمده ترين وجه تمايز پانل های پوما با ساير مصالح سبک از جمله ساندويچ پانل، ديوارهای درای وال، آزبست و ... قيمت مناسب اين پانلهاست زيرا پانلهای توليدی شرکت پوما بی نياز از مواد اوليه وارداتی می باشد به سبب بی نيازی از ارزبری مواد با قيمت مناسب در دسترس مصرف کنندگان قرار می گيرد. ماده اصلی پانلهای " پومـا " پلی استايرن است که در مجتمع پتروشيمی تبريز توليد می گردد. در حاليکه در ساخت نوعی از پانلها از ماده شيميائی پلی يورتان استفاده می شود که استفاده از اين مـاده علاوه بر تخريب محيـط زيست، برای سلامتی انسان نيز زيانبار است. مزيت بسيار مهم ديگر پانلهای پوما تهيه و تدوين جزئيات اجرايی و روش کار سيستم است. اين روشها بصورت کاملاً دقيق و منطبق با مقررات ملی ساختمان تدوين شده که خود باعث سرعت اجرای بالای اين سيستم است. علاوه بر آن ساخت تجهيزات جانبی اجرای سيستم پوما باعث شده تا سرعت اجرا چندين برابر گردد. دستگاههای ملات پاش الکترونيکی ساخته شده در شرکت پوما تحول عظيمی در اجرای اين سيستم است. بکارگيری ملات پاش سرعت اجرای سيستم را تا سه برابر افزايش می دهد. ضمن اينکه ضايعات و تلفات ملات سيمانی کاهش می يابد، در مجموع همه عوامل دست بدست هم داده اند تا هموطنان زلزله زده بم بيش از ساير نقاط کشور از اين سيستم استقبال نمايند[/FONT].


[/FONT]
 

yasi

عضو جدید
سبک سازی با پانل های پوما

سبک سازی با پانل های پوما

سبک سازی با پانل های پوما
سیستم ساختمانی پوما ( پانل های سقفیو دیواری سه بعدی) نسبت به سایر مصالح ساختمانی به سبب وجوه متمایزی که با سایرمصالح سبک دارد باعث شده تا شاهد بیشترین استقبال در سطح کشور و خصوصاً مناطق زلزلهزده بم و ... باشد.
سیستم ساختمانی پوما علاوه بر سبک بودن و مقاومت بسیار بالاو اطمینان بخش در برابر زلزله، در برابر صدا، سرما و گرما نیز عایق است. همچنین اینپانلها کم حجم بوده و قادرند تا ساعتها در برابر شعله های مستقیم آتش مقاومت کنند. عمده ترین وجه تمایز پانل های پوما با سایر مصالح سبک از جمله ساندویچ پانل،دیوارهای درای وال، آزبست و ... قیمت مناسب این پانلهاست زیرا پانلهای تولیدی شرکتپوما بی نیاز از مواد اولیه وارداتی می باشد به سبب بی نیازی از ارزبری مواد باقیمت مناسب در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. ماده اصلی پانلهای " پومـا " پلیاستایرن است که در مجتمع پتروشیمی تبریز تولید می گردد. در حالیکه در ساخت نوعی ازپانلها از ماده شیمیائی پلی یورتان استفاده می شود که استفاده از این مـاده علاوهبر تخریب محیـط زیست، برای سلامتی انسان نیز زیانبار است. مزیت بسیار مهم دیگرپانلهای پوما تهیه و تدوین جزئیات اجرایی و روش کار سیستم است. این روشها بصورتکاملاً دقیق و منطبق با مقررات ملی ساختمان تدوین شده که خود باعث سرعت اجرای بالایاین سیستم است. علاوه بر آن ساخت تجهیزات جانبی اجرای سیستم پوما باعث شده تا سرعتاجرا چندین برابر گردد. دستگاههای ملات پاش الکترونیکی ساخته شده در شرکت پوما تحولعظیمی در اجرای این سیستم است. بکارگیری ملات پاش سرعت اجرای سیستم را تا سه برابرافزایش می دهد. ضمن اینکه ضایعات و تلفات ملات سیمانی کاهش می یابد، در مجموع همهعوامل دست بدست هم داده اند تا هموطنان زلزله زده بم بیش از سایر نقاط کشور از اینسیستم استقبال نمایند.<


سیستم نوین اجرای ساختمان با پانلهای سه بعدی ( 3DPanel )

1.
خانه های یک طبقه کوردید از ساندویچ پانلهای سیمی جوش خوردهبجای قاب چوبی تشکیل شده است .
این پانلها در شرکت Brunswick-Ga سیستمهایساختمانی فولادی ساخته شده است که ادعا میکند از تکنیک پیشرفته ای که در چند سالاخیر در کشور اتریش به وجود آمده است ، استفاده می کند.
پانلهای سبک که کمترینزمان را جهت نصب احتیاج دارند، از دو ورق سیم مش موازی تشکیل شده است که با سیم هایخرپای اریب که به یک پوشش هسته پلی استایرن به ضخامت 40 تا 100 میلیمتر نفوذ کرده،وصل شده است .
پانلها به یک فونداسیون بتنی وصل شده است و توسط یک بست ویژه بهممتصل شده اند .
2.
در ژانویه سال 1992 ، سیستم پانلهای فولادی 3D جهت استفاده درساختار تمام دیوارهای حمال خارجی در 4 ساختمان بنا شده در صحرای Mojare در کوههایگرانیتی کالیفرنیا انتخاب شدند . این طرح بی نظیر جهت ساخت منطقه کویری دانشگاهکالیفرنیا طراحی شده است، تا به استفاده از 3DPanel بتواند در شرایط سخت حرارتی تا 96 % صرفه جویی انرژی داشته باشد .
این پروژه، توسط انجمن ملی علوم، انجمنادیسون کالیفرنیای جنوبی و دانشگاه کالیفرنیا، سرمایه گذاری شده است .
در 28ژوئن سال 1992 ، این منطقه از کالیفرنیا دو بار زلزله هایی به مقیاس 5/6 و 9/6ریشتر قرارگرفت. (دومین زمین لرزه، شدیدترین زلزله در 40 سال گذشته بوده است) . کانون این زمین لرزه فقط 110 - 80 کیلومتر از مرکز تحقیقات فاصله داشت.
با توجهبه بیانات دکتر فلیپ کوهن که شخصاً در مرکز تحقیقات اقامت دارد، این مرکز به مدت یکدقیقه کامل درحال لرزش از نقطه ای به نقطه ای دیگر بود.
به طرز باور نکردنی دراین چهار ساختمان مرکز تحقیقات که بعضی دیوارهای آن به طول بیش از 3/7 متر است، علیرغم وجود قسمتهای شیشه ای هیچگونه نشانه ای از آسیب دیده نشد.
تمام آنالیزهایساختاری بنا، بعنوان یک شاهد برجسته از قدرت و استحکام پانلهای 3D در مقاله ای کهنوشته مهندسان معمار است منتشر شد .
در این مقاله، جمله ای با این مضمون وجوددارد : هیچ نشانه ای از آسیب و شکاف در فونداسیون ها و اسکلت دیده نشده است.
3.
در اکتبر سال 1996 سدی در نزدیکی کانتری کلاب و زمین گلف کابو ، در مکزیکو در اثرطوفان شدید در هم شکست و نیروی آب جاری شده بسیاری از تاسیسات پایین خود را از بینبرد . مقاله زیر در یکی از روزنامه های محلی به چاپ رسید.
"
سدی که برروی آبدریاچه زده شده بود، از قسمت نزدیک حفره پانزدهم شکسته شد و توده عظیمی از آب جاریشد و این طغیان به سمت اقیانوس ادامه دارد ". این ساختمان با وجود اینکه از قسمتهایپایه ای تقویت نشده بودند در ساختمان تغییری ایجاد نشد. تنها بتن کاری های مختصریکه زیر ستون ها و تراشه ها انجام شده بود باعث شد ساختمان پابرجا بماند. مالکان اینخانه ها مطمئن هستند که در مقابل هر حادثه طبیعی در آینده، خانه های آنها محفوظاست.
خانه ای ساخته شده با پانلهای 3D که بعضی به بناهای یکپارچه مربوط میشدند،بار دیگر ثابت کردند که نه تنها توانایی ایستایی در مقابل طوفان با سرعت 250کیلومتر در ساعت را دارند، بلکه به همان خوبی در مقابل سیل شدید نیز مقاومت میکنند. در این حالت، ساختمانهای 3D Panel حتی در مقابل گردباد Faust نیز مقاومتمیکند.
با توجه به اینکه در طبقه دوم کنسولی به طول 3/4 متر وجود دارد، ساختمانهای 3D Panel در حین طوفان متحمل هیچ شکاف یا شیار داخلی و یا خارجی نمی شود .
این طور به نظر می آید که ساختمانهای یکپارچه بسیار محکم هستند به طوری که سقفبنا فونداسیون را تقویت می کند.
4.
جهت تضمین مقاومت در برابر زلزله آزمایشاتیدر مرکز تحقیقات انجام شده است که یکی از آنها آزمایشی از مدل بنای 3D در مقیاس 1:6در دانشگاه تانجی در شانگهای چین است. این مدل از پانلهایی در متراژ 400 ، 200 ، 30میلیمتر تشکیل شده است.
پوشش مش، قدرت تحمل 210 نیوتن بر میلیمتر مربع راداراست. مکعب قدرت میکرو بتنی 10 نیوتن بر میلیمتر مربع اندازه گیری شده است. اینمدل در معرض زلزله ال - سنتر و با شدت های متفاوت که از 7 درجه در مقیاس ریشتر شروعشد، قرار گرفت.
با توجه به گزارش آزمایشات، این مدل در زلزله ای با شدت 9 ریشترسلامت سازه را از دست داد. بعد از این لرزه، دیگر قادر به تحمل فشارهای بعدی نبودولی هرگز ساختمان فرو نریخت.
در یک ساختمان واقعی، ساکنین هرگز در اثر ریزشدیوارها و صفحه های بتنی آسیب نخواهد دید.
*
در هنگام زمین لرزه 7 ریشتریهیچگونه شکافی در بنا به وجود نخواهد آمد و ساختمان به حالت الاستیکی عمل می کند.
*
در هنگام زمین لرزه های 8 ریشتری، شکاف های اندکی در بالای میله تیر سقف ازطبقه اول ظاهر میشود.
در حین سایر زمین لرزه ها شیارها به تدریج ظاهر میشود، درنتیجه پیشرفت آنها بسیار فشرده می باشد.
*
در هنگام زمین لرزه های 9 ریشتری،مدل، قدرت تحمل بارهای بعدی را نخواهد داشت. هر چند که ساختمان هرگز فرو نریزد.
منبع : ماهنامه ساختمان و کامپیوتر ، شماره هشتم
 

سـعید

مدیر بازنشسته
پانلهای سه بعدی 3D-PANEL ....

پانلهای سه بعدی 3D-PANEL ....

دهها سال استکه صنعت ساختمان سازی درکشورهای پیشرفته د نیا از حالت سنتی خارج گردیده و روند صنعتی بخود گرفته است ، و سعی گردیده که خصوصیات سبکی ،مقاومت ، یکپارچگی ، عایق بودن ، سرعت در نصب ، سهولت در اجرا و . . . رادرمصالح مصرفی بکار گرفته شود.

کشور پهناور ایران با دارا بودن شرایط اقلیمی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی خاص و بالا خص قرار داشتن اکثر نقاط کشور در کمربند زلزله خیز جهانی ( واتفاقات چند ساله اخیر ) و کمبود شدید مسکن بواسطه رشد جمعیت کشور و جوان بودن بافت جمعیت ایران ، لازم و واجب استکه ما هم از مصالح بهینه شده و سیستم صنعتی تولید مسکن استفاده نمائیم .

بیش از چهل سال است که استفاده از پانلهای سه بعدی در کشورهای صنعتی متداول گردیده و در دهه 50 درایران نیز مطرح گردید که بدلائلی تا اواسط دهه 70 پیشرفت زیادی نداشته است . امااخیرا توجه زیادی به آن شده است . و سازمان محترم زمین و مسکن هم در سالهای 80 و1381با نتشار دو جلد دفتر چه راهنما و مشخصات فنی پانلهای سه بعدی در راه شناساندن آن سعی زیادی نموده است .

پانلهای سه بعدی چیست و چه کاربردی دارد


این پانلها یاصفحات سه بعدی تشکیل گردیده از:

1 – هسته مرکزی که معمو لا از عایق پلی استایرن یا پلی اورتان و یا عایق پشم سنگ و بضخامت های 5 تا 10 سانتیمتر میباشد .

2- دو شبکه فولادی از مفتول بضخامت 3 میلیمتر چشمه های 8×8 سانتیمتر و بفاصله 1 تا 2 سانتیمتر از هسته مرکزی قرار داشته و بوسیله تعداد زیادی مفتول قطری بهم جوش برقی شده اند .

این پانلها در کارخانه به ابعاد مورد لزوم که نوع دیواری آن معمولا 1×3متر ی و نوع سقفی آن1×3 و80/0 × 3 متری میباشد تولید و سپس به محل نصب حمل میگردد . پس از نصب از دو طرف در نوع دیواری بابتن ریز دانه ویا بتن سبک به ضخامت 3 الی 4 سانتیمتر پوشش میگردد و در نوع سقفی پس از نصب روی آن بضخامت 5 الی 7 سانتیمتر بتن ریزی میشود .



انواع پانلهای سه بعدی دیواری



1- پانل سه بعدی دیواری باربر

2- پانل سه بعدی دیواری غیر باربر



پانلهای سه بعدی دیواری

پانلهای دیواری بار بر رادر دیواره سوله ها ، ساختمانهای صنعتی ، دیوارهای محوطه،ساختمانهای بدون استفاده از سازه فلزی یا بتن آرمه(که معمولا یک یا دو طبقه و برای انبوه سازیها میباشد) و . . .استفاده مینمایند .

پانلهای دیواری غیر باربر را در دیوارهای خارجی و داخلی کلیه ساختمانهائیکه دارای سازه فلزی یا بتنی هستند ، اجرا مینمایند و بدلیل سبک وعایق بودن و . . . در برجها و سوله ها بسیار کار برد دارد .

پانلهای سه بعدی سقفی

عرض پانلهای سقفی بین 80 تا 100 سانتی متر است و ضخامت عایق پلی استایرن بکار رفته معمولا 10 تا 15 سانتیمتر میباشد.سقف ها بصورت تیرجه و پانل استفاده میشود و دیگر جزئیات طبق نقشه های اجرائی خواهد بود

خواص پانلهای سه بعدی



خلاصه ای از خواص پانلهای سه بعدی بشرح زیر است :

1- وزن کم مقاوم در برابر زلزله

2- احتیاج به نیروی انسانی کم

3- عایق حرارتی و صوتی مناسب

4- اتصال خوب

5- حمل ونقل آسان

6- استحکام و یکپارچگی مطلوب

7- انبار داری مناسب

8- عدم نیاز به نعل درگاه

9 - سرعت در نصب

10- اشغال فضای کم درزیربنای مفید ساختمان

11- ایمنی

12- شکل پذیری مناسب

13- ایجاد تسحیلات درلوله کشی تاسیسات

14- قیمت بسیار مناسب

1 - وزن یک متر مربع سقف با تیرچه و پانل حداقل 100 کیلو گرم کمتر است از وزن سقف با تیرچه و سفال میباشد .

2 - وزن یک متر مربع دیوار با سفال 20 سانتی با دو طرف ملات مایه سیمان 3 سانتی حدود320 کیلوگرم است در حالیکه وزن دیوار پانلی با دو طرف ملات ماسه سیمان 3 سانتی حدود 140 کیلو گرم است.

3 - فضای مفید قابل استفاده در بناهای با پانل سه بعدی بین 5 تا 10 درصد بیشتر از بناهای اجرا شده با سفال یا بلوک میباشد .

4 - به دلیل ایجاد حدود 3 سانتیمتر بتن ریز دانه در دو روی پانل ، آن را میتوان غیر قابل اشتعال درنظر گرفت و گسترش شعله در داخل و خارج پانل رخ نمیدهد . مضافا اینکه مقاومت حداقلی (در برابر آتش ) برابر با 30 دقیقه برای سازه پانلی در نظر داشت.

موارد استفاده از پانلهای سه بعدی دیواری و سقفی



1 - ایجاد ساختمان بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا .

2 - ایجاد ساختمان با استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه

1 – ایجاد ساختمان باپانل سه بعدی و بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا :

سازه های ساخته شده با پانلهای مورد نظر مجموعه ای از پانلهای دیواری باربر و سقفی

به همراه کلاف های افقی و عمودی ، تشکیل دهنده سیستم بار بر ثقلی و جانبی این

نوع ساختمانها میباشد که بعد از بتن پاشی روی دیوارها و بتن ریزی روی سقف ، مجموعه پانلها بصورت جعبه در آمده بطوریکه این گروه ساختمانها را در گروه BOX TYPE معرفی مینمایند.

با توجه باینکه سیستم سه بعدی در واقع متشکل از دیوارها و سقفهای بتنی عمود بر یکدیگ میباشد ، لذاصلبیت جانبی آن در مقایسه با قاب های خمشی بسیار بالاتر میباشد.

از مزایای ساختمانهای ساخته شده با پانلهای سه بعدی 3D در مقایسه با ساختمانهای بااسکلت فلزی یا بتن آرمه ، متصل بودن تمامی دیوارها و سقف به یکدیگر میباشد

2 –ایجاد ساختمان با پانل سه بعدی و با استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه .

در این سیستم پس از اجرای اسکلت فلزی یا بتن آرمه ابتدا سقف ها بر اساس نقشه های اجرائی مربوطه اجرا میگردد. سپس جهت اجرای د یوارها با اتصال میلگرد نمره 8 یا 10 طبق جزئیات اجرائی به دور تا دور قاب ها یا محل اتصال دیوار یا سازه ساختمان ، پانل دیواری با سیم آرما تور بندی به میلگردهای اتصال پس از تراز و شاقول کردن محکم بسته میشوند و پس از اجرای لوله کشی های تاسیساتی با بتن ریز دانه به ضخامت حدود 3 سانتیمتر بتن پاشی میگردد . در این سیستم دیوارها غیر باربر میباشد.
 

sara_r

کاربر بیش فعال
تکمیل کننده مطالب مفید سعید جان:
با حرارت دادن سطح پلی استایرن لوله های تاسیساتی رو از پشت شبکه مشی عبور میدن و با سیم لوله ها رو به شبکه محکم میکنن.
برای ایجاد سطح بازشو هم شبکه مشی و پلی استایرن رو به ابعاد بازشو برش میدن.
در گوشه ها هم برای چفت و بست بین دو دیوار قطعات Lشکلی رو در فواصل ارتفاعی بین دو شبکه مشی دو دیوار قرار میدن و با سیمها به شبکه محکم میکنن.اگه بتونم حتما عکس هم میزارم.
پاینده باشید.
 

سمانه آسمونی

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی میدونه که آیا تری دی پانل تو زیر زمین استفاده میشه یا نه؟ اگه استفاده میشه دیوار ده سانتی چه جور کنارش اجرا میشه؟
در مورد اتصال تردی پانل به پی هم اگه کمکم کنید ممنون میشم...
 

sara_r

کاربر بیش فعال
کسی میدونه که آیا تری دی پانل تو زیر زمین استفاده میشه یا نه؟ اگه استفاده میشه دیوار ده سانتی چه جور کنارش اجرا میشه؟
در مورد اتصال تردی پانل به پی هم اگه کمکم کنید ممنون میشم...

راستشو بخوایی تو زیر زمینشو ندیدم ولی روی پی از طریق میلگردهای انتظار پی که از پی بیرون زده فک کنم حدود 50 سانتی متر باشه در دو ردیف، 3dپانل ها
بین این دو ردیف قرار میگیرن و فیکس میشن......
 

سمانه آسمونی

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه قرار باشه اونجور که ساراجون میگه با آرماتور انتظار به پی متصل بشه امکان اجرای عایق روی پی نیست:surprised:
 

nino

مدیر بازنشسته
تکمیل کننده مطالب مفید سعید جان:
با حرارت دادن سطح پلی استایرن لوله های تاسیساتی رو از پشت شبکه مشی عبور میدن و با سیم لوله ها رو به شبکه محکم میکنن.
برای ایجاد سطح بازشو هم شبکه مشی و پلی استایرن رو به ابعاد بازشو برش میدن.
در گوشه ها هم برای چفت و بست بین دو دیوار قطعات Lشکلی رو در فواصل ارتفاعی بین دو شبکه مشی دو دیوار قرار میدن و با سیمها به شبکه محکم میکنن.اگه بتونم حتما عکس هم میزارم.
پاینده باشید.

ایا بریدن شبکه مش برای بازشو باعث کم شدن اصتحکامش نمیشه ؟ چون شبکه از هم جدا میشه
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ایا بریدن شبکه مش برای بازشو باعث کم شدن اصتحکامش نمیشه ؟ چون شبکه از هم جدا میشه

اگر منظورتون استحکام بوده باید عرض کنم که خیر ، هیچ تاثیری در استحکام نداره ، نگر این بازشو ها در دیوارهای آجری وجود نداره ؟
 

nino

مدیر بازنشسته
اگر منظورتون استحکام بوده باید عرض کنم که خیر ، هیچ تاثیری در استحکام نداره ، نگر این بازشو ها در دیوارهای آجری وجود نداره ؟
:biggrin: اره منظورم همون استحکام بود باور کن ابن روزا اصلا تمرکز ندارم اینقدر غلط املایی مینویسم . :redface:
خوب اخه دیواره اجری که یک پارچه که نیست این کار مثل اینکه یک اجرو سوراخ کنی .
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
:biggrin: اره منظورم همون استحکام بود باور کن ابن روزا اصلا تمرکز ندارم اینقدر غلط املایی مینویسم . :redface:
خوب اخه دیواره اجری که یک پارچه که نیست این کار مثل اینکه یک اجرو سوراخ کنی .

نه خیالت راحت باشه ، توی این پنل ها سوراخ میکنند پنجره در میارند ، آب هم از آب تکون نمیخوره چون اولویت باربری ندارند ، فقط یک جایگزین سبک و پیوسته تر برای آجر هست . حالا توش سوراخم بشه باز خیلی توفیری نداره ، من خودم یک بار میخواستم یک 10 سانتیش که اشتباه اجرا شده بود و تخریب کنم با پتک و کلنگ بیچاره شدم ، تازه فقط یک ملات شات دو طرفش بود :)
 
  • Like
واکنش ها: nino

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
نه خیالت راحت باشه ، توی این پنل ها سوراخ میکنند پنجره در میارند ، آب هم از آب تکون نمیخوره چون اولویت باربری ندارند ، فقط یک جایگزین سبک و پیوسته تر برای آجر هست . حالا توش سوراخم بشه باز خیلی توفیری نداره ، من خودم یک بار میخواستم یک 10 سانتیش که اشتباه اجرا شده بود و تخریب کنم با پتک و کلنگ بیچاره شدم ، تازه فقط یک ملات شات دو طرفش بود :)
البته همین جوری هم نیست، برای ایجاد بازشو، 1سری قوانین خاص داره که معمولاً رعایت نمیشه!!! (نقل قول از مهندس یکی از شرکتهایی که 3d wall میسازن!!!9
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
البته همین جوری هم نیست، برای ایجاد بازشو، 1سری قوانین خاص داره که معمولاً رعایت نمیشه!!! (نقل قول از مهندس یکی از شرکتهایی که 3d wall میسازن!!!9

خوب بازشو داریم تا بازشو :) اگر اون مهندس گفت ، من یه سینما آزادی دیدم با پانل ساخته شد :)
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام ، کسی وزن مخصوص این پانل ها رو نداره ؟ هم دیواریش هم سقفیش ؟ :(
 

MOHSEN B

عضو جدید
ببخشيد آخه من يك پروژه رو دارم با 3d پانل اجرا مي كنم براي جواب عجله دارم ضمنا با توجه به سختي كه اين ديوارها ايجاد مي كنند در واقع بعد از بتن پاشي مي توان به آنها نقش ديوار برشي داد اون وقت كل سازه مي شه ديوار برشي اين براي من جاي سواله كه آيا اين اتفاق مي افته يا نه؟
 

mmbidhendi

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام ، اول اینکه شما به پنل بتن نمیپاشید ، ملات ماسه سیمان میپاشید که هیچ ربطی به بتن نداره . دوم اینکه دیوار برشی ، ضخامت 20-30-40 سانتیمتر بتن مسلح تمام عیار هست ، نه یک یونولیت پیزوری با 6-7 سانت ملات ، اصلاً شما بهش فکر هم نکن که دیوار برشی بشه ، در مورد اتصالش به تیر و ستون هم باید با میلگرد هایی که یک سرش به ستون جوش داده میشه ، یک سرش هم داخل مش پنل فرو میره و حداقل 40 سانتیمتر طول داشته باشه و همینطور هر 40 سانتیمتر به تیر و ستون متصل بشه ، اگر هم فاصله دیوارها زیاد باشه شما باید یک شاسی کشی با قوطی توی فاصله های مشخصی انجام بدید .
 

Faeze Ardeshiry

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
منم یه مقدار مطلب دارم
پانل های سه بعدی :
این پانل ها یا صفحات 3 بعدی متشکل از
1 – هسته مرکزی که معمولا از عایق پلی استایرن یا پلی اورتان و یا عایق پشم سنگ و به ضخامت های 5 تا 10 سانتی متر می باشد .
2 – دو شبکه فولادی از مفتول به ضخامت 3 میلیمتر چشمه های 8*8 سانتیمتر و به فاصله ی 1 تا 2 سانتیمتر از هسته ی مرکزی قرار داشته و به وسیله ی تعداد زیادی مفتول قطری به هم جوش برقی شده اند .
انواع پانل های سه بعدی دیواری :
1 – پانل سه بعدی دیواری باربر
2 – پانل سه بعدی دیواری غیر باربر
خواص پانل های سه بعدی :
1 – وزن کم
2 – مقاومت در برابر زلزله
3 – عایق حرارتی و صوتی مناسب
4 – اتصال خوب
5 – احتیاج به نیروی انسانی کم
6 – استحکام و یکپارچگی مطلوب
7 – انبار داری مناسب
8 – عدم نیاز به نعل درگاه
9 – سرعت در نصب
10 – حمل و نقل مناسب
11 – اشغال فضای کم در زیربنای مفید ساختمان
12 – ایمنی
13 – ایجاد تسحیلات در لوله کشی تاسیسات
14 – شکل پذیری مناسب
15 – قیمت بسیار مناسب
موارد استفاده از پانل های سه بعدی دیواری و سقفی :
1 – ایجاد ساختمان بدون استفاده از سازه فلزی و یا بتن آرمه جدا
2 – ایجاد ساختمان با استفاده از سازه فلزی یا بتن آرمه
ساختمان پانلی :
این نوع از ساختمان از اسکلت فولادی تشکیل شده است . دیوارهای این ساختمان یک سری سیم های فلزی هستند که به صورت تور بافته شده اند و در فضای خالی بین دو سیم توری یونولیت قرار گرفته است .
مزایا :
1 – صرفه جویی اقتصادی
2 – صرفه جویی سوخت
3 – ایمنی ساختمان
4 – آسانی کار تاسیساتی
سبک سازی با پانل های پوما :
سیستم ساختمانی پوما ( پانل های سقفی دیوارهای سه بعدی ) نسبت به سایر مصالح ساختمانی به سبب وجوه متمایزی که با سایر مصالح سبک دارد باعث شده تا شاهد بیشترین استقبال در سطح کشور و خصوصا مناطق زلزله زده بم و ... باشد .
پانل های ساندویچی :
پانل ساندویچی اصطلاحا به آن دسته از ساختارهایی اطلاق می شود که از یک هسته مرکزی ضعیف و لایه های خارجی قوی تشکیل شده باشد . معمولا در ساخت این قبیل پانل های ساندویچی از کامپوزیت های الیاف شیشه ( فایبر گلاس ) و اخیرا از کامپوزیت های الیاف طبیعی کمک گرفته می شود .
مزیت پانل های ساندویچی در مصارف ساختمانی :
1 – سبکی فوق العاده
2 – مقاومت بالا
کف پوش های چوب پنبه ای :
این نوع کف پوش از چوب چنبه حقیقی ساخته می شود که از پ.ست درخت بلوط گرفته می شود که اغلب در مناطق مدیترانه ای مخصوصا در کشور پرتغال بسیار یافت می شود . این نوع کف پوش در مکان هایی استفاده می شود که انعکاس صدا در آنها مهم محسوب می شود و احتیاج به محیطی آرام داشته باشند مانند استادیوها
پوشش های ارتجاعی کف :
این پوشش ها از موادی ساخته شده است که شکل خود را حفظ می کنند . این نوع کف شامل موادی مانند چوب پنبه ، لینولیوم ( یک نوع مشمع کف ) ، لاستیک و کف پوش پلاستیکی است که از سنگ سرامیک ، کف های سیمانی و حتی از کف پوش های چوبی نرم تر هستند ؛ این بدین معنی است که آنها رد زیر پا بسیار راحت هستند و می توان برای مدت طولانی روی آنها ایستاد .
پارکت :
کف پوشی از جنس چوب است برای داخل ساختمان که قطعات چوب را به صورت موازی در کنار هم گذاشته تا زمین ساختمان ، فرش شود .
مشخصات کف پوش های لمینیت ( پارکت ) :
1 – استقامت بالا و مقاومت در برابر ساییدگی
2 – مقاومت در برابر فشار و ترک خوردگی
3 – مقاومت در برابر خاکستر و آتش سیگار
4 – نظافت و نگهداری آن بیهایت آسان
5 – مناسب برای استفاده ی اقتصادی از سیستم گرمایش کف به خاطر مقاومت حرارتی پایین
6 –قابلیت انتقال پذیری ( از منحصر به فرد ترین ویژگی این محصول )
7 – عدم رشد کپک و قارچ
سقف کاذب گریلیوم :
سقف کاذب گریلیوم در رده ی سقف های دکوراتیو است و در بین آنها از ویژگی های فراوانی برخوردار است . این سقف از آلومینیوم و آهن و ورقه های آلیاژی تولید می شود . سقف گریلیوم سقف باز هم نامیده می شود .
 

Teimour_m

عضو جدید
super panel

super panel

بچه ها به خاطر اینکه سایت بیشتر از 200 کیلو بایت قبول نمیکرد آخرشو دیلیت کردم شرمنده
 

پیوست ها

  • Copy of پانل سه بعدي.doc
    190.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

اکسین

عضو جدید
سلام
آیا برای استفاده از این پانلها محدودیت ارتفاع دیوار هم وجود دارد؟ به عنوان مثال اگر بخواهیم برای دیوار بیرونی سوله ای به ارتفاع 8 متر از این نوع پانل استفاده کنیم آیا نیازی به کلافهای میانی وجود دارد یا خیر؟
 

simsimo1370

عضو جدید
ساختمان پانلي

ساختمان پانلي

اين نوع ساختمان ساختماني است با اسكلت فولادي¯ ديوارهاي اين ساختمان يك سري سيم‌هاي فلزي هستند كه به صورت تور بافته شده‌اند و در فضاي خالي بين دو سيم توري يونوليت قرار گرفته است.
¯
بسته به اين كه نقش ديوار به چه صورت تعريف‌شده باشد ضخامت ديوار نيز فرق مي‌كند چنانچه ديوار جداساز باشد و نقش باربري نداشته باشد ضخامت cm 4 دارد چنانچه ديوار باربر باشد و متعلق به طبقات نباشد ضخامت cm 6 دارد چنانچه ديوار باربر طبقات باشد ضخامت cm 10 دارد.
¯
بعد از جا انداختن ديوار بتن بر روي پاشيده مي‌شود اصطلاحاً شات‌گريت مي‌شود كه به صورت دستي يا با دستگاه امكان‌پذير است.
¯ بتن استفاده شده براي اين امر داراي طرح اختلاط خاصي است به طوري كه درشت‌دانه ندارد و به صورت دستي در محل ساخته مي‌شود.

ساختمان پانلي

¯ درهاي اين ساختمان فلزي هستند كه به ديوارها جوش داده مي‌شوند.


مزایای استفاده از پانل های پوما در انبوه سازی ساختمان به طور خلاصه :

1- سبکی دیوارهای ساخته شده از پوما در مقایسه با دیگر مصالح .
2- سرعت حمل و نقل و سهولت بالا کشیدن پانلها در ارتفاع .
3- مقاومت زیاد در برابر نیروهای برشی ناشی از زلزله .

4- عایق در برابر حرارت ، برودت ، رطوبت و صدا .
5- مقاوم در برابر آتش سوزی به علت وجود قشرهای بتنی طرفین پانل .
6- امکان حمل و بکار گیری پوما در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نیاز به نیروی متخصص .

7-صرفه جویی در هزینه ی پی سازی و اسکلت ساختمانهای بلند مرتبه به دلیل کم شدن بار مرده ساختمان .
8-صرفه جویی در هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و یا زمستان به دلیل جلوگیری از تبادل حرارت ویا برودت ، در نتیجه صرف انرژی کمتر اعم از مواد سوحتی و یا برق .
9- عبور دادن لوله های آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگی از زیر شبکه پانل و نسب چهارچوب درها و کلاف فلزی پنجره ها قبل از بتن پاشی و کلآ اجرای تآسیسات ساختمان با کمترین هزینه .
10- عدم نیاز به کنده کاری و تخریب دیوارها و سقف به منظور انجام عملیات تاسیساتی در نتیجه عدم انباشت نخاله که صرفه جویی در هزینه و وقت را به دنبال دارد.
11- حذف نعل درگاه در سیستم پیشرفته پوما .

12- عایق پلی استایرن که در تولید پانل های پوما بکار میرود از نوع کند سوز (گرید F ) میباشد که پس از نصب و سیمانکاری طرفین پانل بتا ضخامت 5 سانتی متری ، دیوار تا 2 ساعت در مقابل آتشسوزی مقاوم خواهد بود .
13-آزادی عمل در اجرای طرح حای متنوع .

منبع http://www.arch.blogfa.com;););)
 
بالا