خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدیریت اصلاح رفتار و پرورش حشرات

مدیریت اصلاح رفتار و پرورش حشرات

از سال ۱۹۶۰ به بعد بیشتر فعالیت محققین روی اثر بخشی و ایمنی حشره کشها متمرکز شده است و هدف کشف و اصلاح ترکیباتی بود که روی نمونه های انتخابی ما بدون به مخاطره انداختن و تصادفی کردن نتایج حاصله آسیبی به ارگانیسم هدف در محیط نزند .در این کاوش ترکیبات جدید حشره کشها، محققین را با راههای جدید بر هم زدن زندگی عادی و معمولی حشرات به شدت درگیر می کند .به طور قراردادی و عرفاً اکثر حشره کشها روی سیستم عصبی حشرات تاثیر می گذارد که عملکرد مشابهی روی ما و سایر حیوانات دارد. مهمترین پیشرفت در تکنولوژی شیمیایی در سه دهه گذشته کشف و شناسایی ترکیبات مواد شیمیایی است که رشد و پرورش ورفتار حشرات را اصلاح می کند این ترکیبات نه قبلاً شناسایی ونه تشخیص داده شده بودند با اینکه عوامل شیمیایی روی سیستم حشرات خون گرم متفاوتند،آنهامعتقدند که این روش سالم ترین شیوه می باشد .
● تجزیه و تحلیل عادی توسعه :
این مواد شیمیایی که گفته شد در رشد طبیعی و پرورش حشرات کما بیش امیدوار کننده بود که آنها را IGRS یا تنظیم کنندگان رشد حشرات یا PGRS تنظیم کنندگان رشد گیاهان نام دارند که اولین مرحله اثر آنها روی قدرت تحمل و دومین مرحله اثرآنها به هم زدن توازن ثبات می باشد.GRS ها زمانی موثر ند که حشرات نارس و نابالغ در دسترس باشند .
IGRS عمدتاً با به هم زدن فعالیت های حشرات و سیستم غدد درون ریز روی آنها اثر می گذارند.
عملکرد اساسی هورمونهای رشد: ترشح هورمونها از غدد درون ریز شامل پیله تنیدن و دگر دیسی می شود
هورمونهای اصلی و بنیادی جهت جریان دگردیسی: هورمون مغز، پوست اندازی وجوانی می باشد. که سلولهای عصبی ترشحی مغز Neurose Secretory در عقب مغز حشرات ترشحات مغزی را شامل که دیگر سیستم هورمونی را تحریک می کند.
وقتی هورمون مغز در خون ایجاد شد غدد پیش قفسه سینه را تحریک به هورمون پوست اندازی می کند، در نتیجه پیله تولید می شود. شکل بدن حشرات پس از بیرون آمدن از پیله به هورمون جوانی و ترکیبات آن در حشرات بستگی دارد . همراه با دگرگیسی تدریجی حشرات ، ترشح هورمون جوانی کاهش می یابد که نتیجتاًحشره کامل می شود .
در دگردیسی و عملکرد اندام تناسلی هورمونهای جوانی می توانند تاثیر بسیار مهمی روی دیاپوز، رفتار و ارتباطات داشته باشند و در این خاطر همان ترشح فرمون است.
تغییرو تبدیلهای آزمایشی از هورمون رشد تغییر در میزان هورمونهای اساسی در حشرات باعث انحراف و عدم انطباق و همچنین ناهنجاری و بد شکلی ساختار بدنی آنها می شود .

● دیگر پتانسیل های IGRS:
در تلاش برای متعادل ساختن به هم خوردگی میزان هورمون امکانات مختلفی وجود دارد و به طور بالقوه تجمع هورمون در خون حشرات هم می تواند کاهش یا افزایش یابد که باعث اختلال می گردد. در سطح افزایش هورمون مشاهده شد که تجزیه در بین سطوح بسیار آسانتر از تلاش برای تجزیه کردن سطوح کاهش یافته آن می باشد .
● کرم بلغور زرد رنگ با نام علمی Teneberio molitor
اگر تحت تاثیر دوزهای پایین هورمون جوانی قرار بگیرد حشره غیر طبیعی و دارای ویژگی های حالت شفیرگی در بعضی قسمت های بدن می باشد پوسته شفیرگی در غیر طبیعی به راحتی قابل برداشتن است در حالی که در حشره طبیعی اینطور نیست.
IGR های قابل استفاده وسیله ایده آل برای مدیریت آفات می باشد . به دو دسته تقسیم می شود .
۱) آنهایی که باعث اختلال در دگردیسی شده
۲) آنهایی که در جلد اندازی اختلال ایجاد می کنند .
IGR هایی که در دگرگیسی اختلال ایجاد می کنند آنالوگهای هورمون جوانی و تقلیدی هستند که نحوه فعالیت آنها عقیم کردن یا از بین بردن حشره می باشد . به عبارت دیگر باعث می شود که حشرات در مرحله نابالغی باقی بمانند.
IGR هایی که در جلد اندازی اختلال ایجاد می کنند شیمیایی هستند که یا مانع ساختن کتین شده یا اینکه باعث جلد اندازی بیش از موقع می گردد که باعث مرگ حشره می شود.
● انواع IGR
*****Pyriproxy fen - Kinoprene - Hydroprene –Methoprene-DioflubenZURon - Diofenolan- Buprofezin - Halofenozid-Methoxyfenozid – Hexaflumuron -Lufenuron *****
مثلا حشره غیر طبیعی تحت تاثیر دیفلوبنزورون در طول مرحله لاروی قرار گرفته است . در شفیره غیر طبیعی در قسمت شکم حا لت شفیرگی دارد اما در قسمت سر و سینه دارای حالت لاروی می باشد .
یا در لارو آرامی کرم چغندر Spodoptera exigua که در اثر تماس با تمام دیفلو بنزورون ایجاد شده است . تولیدکتین برای حشرات یک غریزه می باشد در نتیجه فرایند جلد اندازی در این حالت دچار اختلال شده و حشره نمی تواند از پوسته قبلی خود رها شود همچنین این ماده شیمیایی توسعه کوتیکول، در مراحل عینی تخم اختلال ایجاد می کند و باعث تفریح نشدن تخم می گردد.
● کرم ابریشم: Bombyx mori) silkworm )
▪ پراکندگی :
اینگونه تنهاعضوی از خانواده بومبی سیده می باشد این حشره به عنوان تولید کننده ابریشم در تمامی کشورها می باشد که یکی از این کشورها ایالات متحده آمریکا می باشد .
▪ اهمیت:
فرایند تولید ابریشم توسط کرم ابریشم را سری کالچر می گویند که بیش از ۳۰ قرن می باشد که روی آن کار می شود. اولین بار چینی ها دانستند که چگونه ابریشم را تولید کنند. ابریشم زمانی فرم می گیرد که لاروکامل، به دور خود پیله ای برای تبدیل به شفیرگی می تنند در این فرایند حداکثر ۹۱۴ متراز ابریشم توسط یک لارو تولید می شود.
برای فرایند های تجاری شفیرها از بین می روند چون اگر شفیرگی کامل شود باعث شکستن ارزش فیبری ابریشم می گردد . حداکثر سه هزار پیله برای تولید یک پوند ابریشم تجاری مورد نیاز است.
▪ ظاهر حشره :
شب پره سفید مایل به کرم دارای خطهای قهوهای کم رنگ در طول بال جلو می باشد. در بال آنها یک قوس حدود mm۵۰ می باشد. بدن پرمویی دارد. لارو لخت است، دارای یک شاخک مقعدی است. شفیره بزرگ، تخمها سفید مایل به زرد و نیمه کروی.
▪ چرخه زندگی:
شفیره ها اگراجازه داده شوند که به شب پره تبدیل شوند تغذیه نمی کنند، در طی ۲ - ۳ روز تبدیل به حشره کامل می شوند. در طی این دوره شب پره ۳۰۰- ۵۰۰ تخم می گذارد. کلونی ها در دمای ۲۵ درجه باشند، لاروها در سن ۶ ، ۱۲ ، ۱۸ روزگی جلداندازی کرده در طول دوره لاروی برگ های درخت توت به عنوان تغذیه برای آنها در نظر گرفته می شود، که هر لارو حدود gr ۹۰ از برگ مصرف می کنند.
● استفاده از فرمونها در جذب:
صد سال قبل این فرمونها توسط آقایbutenandt و همکارانش برای اولین بار شناسایی شد.
▪ طبقه بندی فرمونهای حشرات به ترتیب زیر است:
۱) فرمون جنسی --- pheromones: این ماده اغلب توسط حشرات ماده برای جلب نرها به جفت گیری تولید می شود، اما گاهی هم ممکن است توسط نرها تولید گردد، که در lep بسیار پیشرفته است. فرمونهایی که توسط ماده ها ترشح می شوند، توسط شاخک حساس حشرات نر دریافت می شوند.
۲) فرمون هشدار pheromones Alarm : برای حشرات اجتماعی مثل مورچه، زنبورها به کار می روند، باعث هشدار به حشرات در صورت خطر می شود. به عنوان مثال شکستن نیش در بدن قربانی زنبور عسل باعث کاهش alarm ph شده و منجر به جلب دیگر زنبورها برای نیش زدن می گردد.
۳) فرمون marking - pheromones - Trail: توسط مورچه ها و موریانه ها برای نشان دادن منابع به اعضای دیگر کلونی می باشد.
۴) فرمون تجمعی Aggregation pheromones : در جمعی از سوسکها دیده می شود و باعث می شود که حشرات به دور مکان غذایی تجمع پیدا کنند. عادت های تولید مثلی و مکان های زمستان گردانی جزء این مکانها محسوب می شوند. جمله سوسک سبوس در حمله به درختان معروف است.
۵) Epideictic pheromones: که به آنها spacing ph هم گفته می شوند. جزء معدود فرمونهایی هستند که حالت دفع کنندگی دارد تا جلب کنندگی. در سوسک سبوس lepidopter ، Dipter ، hymenopter hemipter و orthoptera دیده می شود.
● فرمونهایی که در نمونه برداری قرار می گیرند:
استفاده از فرمونهای جنسی یکی از قدیمی ترین روشهای نیمه شیمیایی به عنوان جلب کننده ها در مدیریت آفات می باشد. در حال حاضر هم فرمون جنسی و هم تجمعی برای پیش آگاهی فعالیتهای حشرات مورد استفاده قرار می گیرند.
تله های فرمونی مخصوصاً بسیار ارزشمند هستند، زیرا وقتی که تعدادی از گونه های آفت پایین می آید از این طریق می توان به عدم حضور و وجود آنها پی برد. مثلاً یک نوع تله ، تله بالی است که در پیش آگاهی lep و دیگر حشرات استفاده می شود. حشرات توسط طعمه فرمونی جلب می شود، به قسمت پایین تله که چسبناک می باشد می چسبند که بعداً شمارش به صورت منظم انجام می گیرد.
در پروانه ی برگ خوار نوار قرمزی Argyrotaenia velvtinana ، درشفیره و حشره کامل ولارو دیده می شود، که تله های فرمونی به طور منظم برای پیش آگاهی این گونه ها و دیگر Lep های آفت برای میوه ها استفاده می گردد.
در سوسک ژاپنی Popillia japolica بوسیله تله طعمه ای فنیتیل پروپنونات ایوگنول به دام افتاده است. تله های فرمونی و دیگر جلب کننده ها هزینه ی زیادی برای پیش آگاهی نیاز ندارند. اگر چه شرح این تله ها گاهی مشکل می باشند .
▪ برخی عوامل در تله های فرمون و بازدارندگی آنها در گرفتن حشرات دخالت دارند شامل:
۱) فرمونی که جلب کننده نباشد.
۲) فرمونی که در طول زمان مقدارش کم می شود.
۳) طرح تله (مثلاً رنگ)
۴) مکان تله
۵) دوام تله
● نتیجه:
بنابراین مهم است که ما طبیعت و امکانات ممکنه آن و استفاده از مواد شیمیایی را بهتر بشناسیم.
استفاده شیمیایی بر گسترش شناسایی حشرات و رفتار آنها: به انسان کمک می کند این مواد شیمیایی اغلب چند ویژگی دارد که از برجسته ترین آنها محیط و ایمنی انسان است که بیشتر ترکیبات در اثر تحقیقات شناخته شده اند و بعضی از آنها هنوز توسعه نیافته اند.
علاوه بر آن شناخت روشهای بهتر، ارزیابی و مدیریت بهبود روشها ، درآینده توسعه خواهد یافت.
منابع: وبلاگ آفات گیاهان
محمد آقا
http://www.royan۴.blogsky.com
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شرکتهای خدمات سمپاشی منازل باید مجوز وزارت بهداشت داشته باشند

شرکتهای خدمات سمپاشی منازل باید مجوز وزارت بهداشت داشته باشند

وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به این که شرکت‌هایی که خدمات سمپاشی ارائه می دهند باید حتما از این وزارتخانه مجوز با تاریخ اعتبار دریافت کرده باشند؛ لذا هموطنان در هنگام عقد قرارداد حتما مجوزی که از طرف معاونت بهداشتی یا سلامت دانشگاه یا دانشکده علوم پزشکی منطقه سکونتشان صادر شده است را رویت نمایند. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از اطلاعیه وزارت بهداشت ایران ، شرکتهای دارای مجوز ملزم به رعایت تعرفه های اعلام شده از سوی این وزارتخانه می باشند.
در پایان این اطلاعیه توصیه شده است: به دلیل اینکه مواد سمی هر قدر هم بدون بو یا بدون لک باشند زیان آور بوده و به سلامت انسان صدمه می زنند لازم است هموطنان در هنگام سم پاشی اماکن مسکونی، اصول بهداشتی را کاملا رعایت کنند.
لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
واکسن جدید علیه مالاریا و امید به نجات جان میلیونها نفر

واکسن جدید علیه مالاریا و امید به نجات جان میلیونها نفر

دانشمندان واکسنی تولید کرده اند که می تواند جان میلیاردها نفر را از بیماری مالاریا یکی از مرگبارترین بیماری جهان نجات بدهد. به گزارش شماره امروز روزنامه ابزرور در لندن، گروهی از دانشمندان که نتیجه تحقیقات و ازمایشات انها در شماره این هفته اخیر مجله نیچر مدیسنNature Medicine به چاپ رسیده است واکسنی تولید کرده اند که عملکرد ان در بین حیوانات کاملا موثر بوده است. اکنون این گروه که متشکل از دانشمندان انگلیسی، ایرلندی، فرانسوی و امریکایی هستند اماده شده اند تاثیر این واکسن را بروی بشر آزمایش کنند.
سیمون دراپر، رئیس این پروژه در دانشگاه اکسفورد، گفت نکته مهم درمورد این فن اوری تنها تولید واکسنی برای مقابله با مالاریا نیست بلکه این واکسن برای مقابله با بسیاری از بیماریهای دیگر که هنوز برای انها واکسنی تولید نشده است مانند ایدز بکار گرفته می شود.
سالانه بیش از پانصد میلیون نفر مبتلا به مالاریا می شوند که دو تا سه میلیون نفر انان جان خود را از دست می دهند. کودکان غالبان قربانی این بیماری در مناطق زیر صحرا و جنوب شرقی اسیا هستند. این بیماری علت اصلی فقر و عقب افتادگی اقتصادی مردم این نواحی است.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
راه مقابله با پشه

راه مقابله با پشه

هنگامی که سیل به راه می‌افتد و پس از آن آبها عقب نشینی می‌کنند رشد جمعیت پشه‌ها در چاله‌ها و حوضچه‌های برجای مانده از سیل از کنترل خارج می شود و مشکلات مضاعفی را بر ساکنان منطقه تحمیل می‌کند. جوزف کونلون مشاور فنی انجمن کنترل پشه‌های آمریکا می‌گوید پشه‌ها در همه جا یافت می‌شوند. آنها قادرند در هر نوع اقلیمی به نشو و نما بپردازند. هر جایی که آب راکد وجود داشته باشد پشه هم هست. پشه‌ها بیماریهایی نظیر ویروس نیل غربی را با خود منتقل می‌کنند. پایگاه اینترنتی LiveScience.com در گزارشی در زمینه شیوه‌های جدید علمی مقابله با پشه‌ها می‌نویسد علم برای این مشکل راه حل‌های مختلفی به شکل مواد دافع اصلاح شده، پشه‌های تراریخته، و رویکردهای جدید در طراحی واکسن ها و نیز برخی طرحهای علمی که در خانه‌ها قابل اجراست ارایه کرده است.
کنترل کردن فقط پشه ها
گامهای بلندی که در مسیر کنترل پشه‌ها برداشته شده است شامل ریشه کنی و تلاشهایی برای کنترل جمعیت پشه‌ها است که هدف این است فقط بر پشه‌ها تاثیر بگذارد و بر سایر حیوانات اثری نداشته باشد. جیمز استارک مدیر اجرایی بخش کنترل پشه متروپولیتن که مسئولیت دفع پشه ها را در مینیاپولیس و سنت پول به عهده دارد می‌گوید یکی از مهمترین دستاوردها در این راه مواد کنترل زیست - عقلانی bio-rational است.
این مواد که در دهه 1980تهیه شده‌اند درواقع گونه‌ای باکتری هستند که بطور طبیعی در زمین‌های باطلاقی یافت می‌شوند. این باکتریها در درون دریاچه‌ها و سایر منابع آبی که محل تولد و رشد و نمو لارو پشه است پاشیده می شود. لارو پشه باکتری را می‌خورد و باکتری با تخریب دیواره معده حشره آن را از بین می‌برد. فقط پشه‌ها و معدودی از گونه‌های مگس‌ها مرتبط با پشه در برابر این باکتری آسیب پذیرند. سایر حیوانات و نیز انسان می توانند بدون هیچ مشکلی این باکتری را هضم کند.
این طرح که یکی از بزرگترین طرح‌ها در جهان است موفقیت بسیار بالایی بدست آورده است به ویژه هنگامی که با سامانه‌های جدیدتر پایگاه داده‌های رایانه‌ای تلفیق شده است. این سامانه‌ها امکان نقشه برداری و ردیابی مناطقی که نیاز به استفاده از باکتری است فراهم می‌سازد.
اما یک شیوه جدید که در واقع تغییری جدید در شیوه قدیمی است در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد. شیوه عقیم کردن حشره یا SIT شامل پرورش شمار زیادی حشره‌های نر عقیم و رهاسازی آنها در محیط طبیعی است. نرهای عقیم با هجومی گسترده در رقابت برای جفت یابی از همتایان طبیعی خود پیشی می‌گیرند و با به وجود آوردن نسل کاملی از تخم‌های نابارور ، جمعیت حشره را در هم می‌کوبند. این شیوه تمام پشه‌ها را نابود نمی‌کند، اما جمعیت پشه آنقدر پایین نگه می دارد تا شیوع بیماری مهار شود.
جیمز بکنل حشره شناس محقق و دانشمند اصلی واحد کنترل پشه و مگس USDA میگوید این ترفند پیشتر بر روی سایر حشرات نیز موثر بوده است. در تحقیقات گذشته از پرتوافشانی برای عقیم‌سازی استفاده می‌شد، اما این کار برای پشه ها مشکل زاست زیرا توانایی رقابت برای جفت یابی را در آنها کاهش می‌دهد.
اکنون یک شرکت انگلیسی به نام Oxytec رویکرد جدیدی از SIT را دنبال می کند و از پشه‌هایی اصلاح یافته ژنتیکی استفاده می‌کند. بکنل می‌گوید پشه ها یک ژن حساس دربرابر پادزیست‌ها دارند. می‌توان با مقدار کمی پادزیست در آزمایشگاه آنها را پرورش داد و به تکثیر آنها پرداخت سپس وقتی در محیط طبیعی رها می‌شوند از آنجا که پادزیست طبیعی وجود ندارد ، این ژنها فعال می‌شوند و حشره را عقیم می‌گذارند. ... بقیه در ادامه مطلب

براساس مقاله‌ای که در شماره 21 ماه مه مجله نیچر منتشر شده است این شیوه می‌تواند به زودی در مناطق مورد هجوم مالاریا در مالزی مورد استفاده قرار گیرد. سایر تلاشها بر کنترل توانایی پشه‌های زنده در انتشار بیماری در بین انسانها معطوف است. مشهودترین شیوه برای انجام این کار استفاده از واکسن هاست. برای ویروس تب زرد گرمسیری واکسنی وجود دارد اما در آمریکا برای شایعترین بیماریهایی که از طریق پشه‌ها منتقل می‌شود هیچ واکسنی یافت نشده است. در مورد ویروس نیل غربی واکسنی برای اسب‌ها وجود دارد، اما برای انسانها هنوز چیزی کشف نشده است.

کونلون علت را مشکل بودجه بیان می‌کند. تولید و توزیع واکسن‌های انسانی یک فرایند فوق‌العاده پرهزینه است و 10 سال طول می‌کشد تا یک طرح به مرحله تولید تجاری برسد. شمار مبتلایان هم آنقدر نیست که یک شرکت بتواند واکسن خود را بر روی آنها آزمایش کند. اما یک تحول جدید در فناوری واکسن می‌تواند این روند را تغییر دهد. محققان به تازگی در دانشگاه استونی بروک در نیویورک اعلام کردند شیوه جدیدی در طراحی واکسن یافته‌اند که می‌تواند بطور بالقوه این فرایند را سریعتر و ارزانتر سازد.
این محققان دریافتند از طریق اصلاح ژنتیکی می‌توان ویروس‌ها را ضعیف تر کرد و توانایی تکثیر آنها را در بدن کاهش داد. در آزمایشهای انجام شده ، موشها با دریافت نسخه ضعیف شده واکسن فلج در برابر ویروس وحشی ایمنی پیدا کردند. نتایج این تحقیق در شماره 26 ژوئن مجله ساینس منتشر شده است. محققان می‌گویند این شیوه می‌تواند به دانشمندان در تهیه سریعتر واکسن های جدید در مقایسه با روشهای کنونی کمک کند و اساسا مدت زمان تصمیم‌گیری برای یافتن واکسن برای یک ویروس خاص و تهیه یک واکسن موثر را سرعت بخشد.
بیشتر هزینه‌های تهیه واکسن مربوط به آزمایشهای بالینی گسترده است، که این مشکل احتمالا برطرف نخواهد شد. شیوه جدید می‌تواند هزینه‌های اولیه تهیه واکسن را کاهش دهد و بطور بالقوه تهیه واکسن را برای بیماریهایی که درحال حاضر واکسنی برای آنها وجود ندارد عملی سازد.

دفع‌کننده های بهتر
یک حوزه مهم دیگر تحقیق مواد دفع‌کننده بهتر است که می‌تواند پشه‌ها را بطور موثرتر از مردم دور نگه دارد. اولریش برنیر محقق USDA و پژوهشگران دانشگاه فلوریدا اخیرا دستاوردهای بزرگی در این زمینه داشته اند. آنها با استفاده از 50 سال اطلاعات در مورد مواد دفع‌کننده شیمیایی، یک برنامه رایانه‌ای مبتنی بر مغز را برنامه ریزی کردند تا ترکیبات و ساختارهای مولکولی رایج در دفع‌کننده های موثر را بشناسد. سپس برنامه ای برای بررسی 2هزار ترکیب شیمیایی تهیه کردند تا ترکیباتی را که ویژگیهای مشابه دارند بیابند.
براساس گزارشی که در شماره 27 ماه مه نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است ، محققان 23 ترکیب مصنوعی جدید یافتند که می‌تواند از تمام مواد دافع حشرات موجود در بازار بهتر عمل کند دروافع رایج‌ترین مواد کنونی دفع‌کننده حشرات DEET در یک محیط بسته به مدت 17 روز موثر است درحالی که یکی از این ترکیبات جدید به مدت 85 روز کارایی دارد. این نوع تحقیق که مشتمل بر استخراج داده هاست چیز تازه‌ای نیست، نحوه کاربرد این شیوه تازگی دارد. محققان سالهاست از این شیوه برای طراحی داروها استفاده می‌کنند، اما حشره شناسان به تازگی به سراغ این روش رفته اند.

هجوم خانگی
دفع پشه‌ها نیازمند دسترسی به آزمایشگاه نیست. تنها کاری که باید انجام داد اجرای سه دستور زیر است. زهکشی، لارو پشه‌ها برای بیرون آمدن از تخم نیاز به آب دارند. اما به آب خیلی زیادی نیاز ندارند. کونلون مشاهده کرده است که پشه‌ها در همه جا از تشتک‌های دورریخته شده بطری‌ها تا چین و چروک‌های tarp به تولید مثل می پردازند. اما نمی‌خواهید شاهد تولیدمثل پشه‌ها در حیاط خلوت خانه تان باشد باید تمام منابع آب راکد را هر چقدر هم کوچک باشد از بین ببرید.
پوشاک، پشه‌ها می‌توانند از طریق لباسهای تنگ و چسبان نیش بزنند و لباسهای تیره رنگ آنها را جذب می‌کند. لباسهای مطلوب مقاوم در برابر پشه لباسهای گشاد و آستین بلند در رنگ‌های روشن هستند. به ویژه دیدن رنگ زرد برای آنها نامطلوب است. به همین خاطر لامپ‌های زرد bug lights می‌تواند در این زمینه مفید باشد. آنها پشه‌ها را دور نمی‌کنند، اما جذب هم نمی کنند.

دفاع فقط چهار ماده فعال در حال حاضر مورد تایید اداره نظارت بر مواد غذایی و دارویی آمریکا رسیده است که به طور موثر و بی‌خطر پشه‌ها را دفع می کنند: DEET ,picaridin , ir3535 و برای کسانی که نوع گیاهی را ترجیح می‌دهند روغن اوکالیپتوس لیمویی. کونلون می‌گوید از آنجایی که مواد ضد حشره بسیاری در بازار وجود دارد که بی‌اثرند جستجو برای این مواد با اهمیت است.
داروهای رایج عامی نظیر سیر و ویتامین ب یک در تحقیقات double blind بی فایده شناخته شده اند. روغن درخت میخک که به یک دفع‌کننده پشه‌ها شهرت دارد فقط در غلظت‌های بالا که می‌تواند پوست انسان را بسوزاند. بنابراین کارایی دارد اما نه در مقادیر پایین.
پوشاک ضد پشه
اخیرا یک شرکت ترکیه ای، پوشاکی ساخته که حاوی یک ماده ی دافع حشرات است و بدن انسان را از هجوم حشرات مختلف مانند ساس حفظ می‌کند. به گزارش پایگاه اینترنتی فناوری نانو، ساس ناقل یک بیماری کشنده است که به تازگی جان چندین نفر را در ترکیه گرفته است. تولگا ناربای یکی از اعضای هیئت مدیره ی شرکت سازنده این پوشاک گفت که این شرکت برای اولین بار در ترکیه در تولید پوشاک روزمره و معمولی از مواد دافع حشرات استفاده می‌کند. این مواد در سرتاسر جهان برای تولید پوشاک بیرون از منزل به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
ناربای با اشاره به اینکه شرکت مذکور در فرآیندهای ساخت خود از فناوری نانو بهره می‌گیرد افزود، در این محصول یک پوشش محافظتی دافع حشرات در اطراف بدن پوشنده قرار می‌گیرد. در این پوشش از یک عامل بی‌بو استفاده می شود. دافع حشرات به خوبی از بدن، در برابر ساس ها، پشه ها، مورچه ها، مگس‌ها و سایر حشرات محافظت می‌کند. وی گفت که ماده ی مذکور به طرز قابل توجهی، تعداد حشراتی را که به اشخاص نزدیک می‌شوند کاهش می‌دهد. ناربای گفت که این ماده، بادوام و ماندگار است. به گفته ناربای، اخیرا گونه‌های جدیدی از ساس‌ها که موجب ابتلا به تب‌های شدید می‌شوند جان چندین نفر را در ترکیه گرفته‌اند و به همین دلیل انتظار می‌رود که تقاضای بازار برای این محصولات افزایش یابد.
منبع: جام جم آنلاین
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از حشرات زرد رنگ برای درمان سرطانها

استفاده از حشرات زرد رنگ برای درمان سرطانها

دانشمندان تلاش می کنند، از حشرات دارای رنگ زرد روشن برای درمان سرطان استفاده کنند. بر اساس این تحقیقات، اینگونه حشرات ممکن است به شناسایی گیاهان حاوی مواد شیمیایی با کارایی از بین بردن سلولهای سرطانی کمک کنند. متخصصان موسسه مطالعات " اسمیت سونیا" در پاناما می گویند، حشرات با رنگ زرد روشن با گیاهان دارای مواد شیمیایی ضد برخی از بیماریها ارتباط دارند. براساس نتایج این تحقیق در نشریه " مرزهای اکولوژی و محیط زیست " سوسکها و لاروهای پروانه دارای رنگ زرد روشن بر روی گیاهان سمی می نشینند که دارای مواد شیمیایی با خاصیت ضد بیماری مالاریا و سرطان سینه است.
لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبورهای کمرباریک جایگزین سموم کشاورزی می‌شوند

زنبورهای کمرباریک جایگزین سموم کشاورزی می‌شوند

عضو هیات مدیره انجمن حشره شناسان ایران از تولید انبوه زنبورهای کمر- باریک به منظور مبارزه بیولوژیک و کاهش استفاده از سموم در کشاورزی خبر داد. دکتر "سیاوش تیرگری" روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تولید انبوه زنبورهای کمرباریک این امکان را می‌دهد که وزارت بهداشت، وزارت کشاورزی، تشکلهای مردم نهاد و شهرداریها به جای سموم از این حشرات استفاده کنند. زنبورهای کمر باریک در انتهای بدنشان زایده‌ای مانند نیش دارند که به دو گونه تقسیم می‌شوند، گونه‌ای که تخم از انتهای نیش خارج می‌شود و گونه‌ای که تخم از نیش خارج نمی‌شود و زایده برای نیش زدن به کار می رود. عضو هیات مدیره انجمن حشره شناسان ایران گفت: گونه‌ای که تخم از انتهای بدن و زایده خارج می‌شود برای کنترل آفات و مبارزه بیولوژیک بسیار مفید است. تیرگری افزود: این زنبورها که جثه‌ای کوچک دارند از ‪ ۳۰۰‬میکرون تا یک سانتی متر هستند و برای تولید انبوه مناسب ترند. وی ادامه داد: به عنوان مثال تولید این زنبورها برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج و مگس خانگی بسیار مفید است و اثرات جانبی به دلیل بیولوژیک بودن آن ایجاد نمی‌شود. وی با اظهار این که "در این روش زنبورها تخم خود را بر روی تخم حشرات می گذارند و حشرات مزاحم را نابود می‌کنند"، گفت:هم‌اکنون امکان تولید انبوه این زنبورها در آزمایشگاه‌های تخصصی به ویژه در آزمایشگاه‌های شمال کشور وجود دارد.

لینک دائم


 

ارغوان

عضو جدید
خزه ها

خزه ها

در گینه ی نو خزه ها بر پشت سوسک سر خرطومی (سوسکهای کوچک)رشد میکنند خزه ها به این سوسکها کمک می کنند تا با محیط اطرافشان امیخته شوند. در جنگ جهانی اول از خزه های گیاه (اشنه)به عنوان نوار زخم استفاده میشود. این خزه ها می توانند 4برابر بیشتر از پنبه خون را جذب کنند. :surprised:
 

ارغوان

عضو جدید
درختان اقاقیا

درختان اقاقیا

وقتی درختان اقاقیا مورد هجوم قرار گیرند برگهایشان برای دور کردن مهاجم طعم مسموم والوده ای به خود میگیرند.این درختان گاز اتیلن متصاعد می کنند تا درختان اقاقیا ی مجاور از طریق سوراخ برگ هایشان به نام (استو ماتا)این گاز را حس کرده وشروع به ساختن همان مزه ی مسموم میکنند.:surprised:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آفت کشها در آبهای زیر زمینی پایدار باقی می مانند

آفت کشها در آبهای زیر زمینی پایدار باقی می مانند

مطالعات متعددی طی چهار دهه گذشته انجام شده است که نشان میدهد آفتکشهایی که بطور معمول در سطح زمین مورد استفاده قرار گرفته اندمی توانند با فرو رفتن به داخل زمین به آبهای زیرزمینی راه یابند به گونه ای که غلظت آنها قابل اندازه گیری باشد.
حرکت مواد حاصل از تجزیه آفت کشها - که در محل استفاده تشکیل می شوند- به داخل زمین می تواند موجب آلودگی آبهای زیر زمینی شود. این مواد می توانند تا سالها در آبهای زیر زمینی باقی بمانند البته این موضوع به ساختار شیمیایی ترکیب و شرایط محیطی بستگی دارد. در تحقیقی در چارچوب برنامه ملی ارزیابی (USGS) دانشمندان سازمان زمین شناسی ایالات متحده کیفیت آب این سازمان به بررسی آفت کشهای انتخابی و ترکیبات حاصل از تجزیه آنها در آبهای زیر زمینی پرداخته اند.
بطور اخص مطالعه کنندگان فاکتورهای مختلفی را که می توانند احتمال اندازه‌گیری آفتکشها و محصولات حاصل از تجزیه آنها را در آبهای زیر زمینی کم عمق امکان پذیر سازند مورد توجه قرار داده اند از و زمان ماندگاری آبهای زیرزمینی را می توان نام برد. این REDOX این میان شرایط اکسیداسیون و احیا مطالعات در ۴ محل که در سراسر خاک ایالات متحده پراکنده اند به انجام رسیده است. ...
نتایج این مطالعه در شماره ماه مه – ژوئن ۲۰۰۸ مجله کیفیت محیط چاپ رسیده است. این مطالعات وجود ترکیباتی را در تمام محلهای انتخاب شده نشان داد این ترکیبات عمدتا از دو گروه علف کشهای تریازین و کلرواستانیلید بودند. هیچ حشره کش یا قارچ کشی در نمونه های آب مورد بررسی یافت نشد. اما در بیشتر نمونه ها مشتقات حاصل از تجزیه آفت کشها به مراتب بیش از ترکیبات اصلی بود.
آفت کشها و مشتقات حاصل از تجزیه آنها از نمونه هایی که از سال ۱۹۴۹ تا ۲۰۰۴ و از چاههایی با عمق ۲ تا ۵۲ متر و در هر چهار سایت مورد مطالعه به دست آمد و زمان ماند آبهای REDOX این مطالعه همچنین نشان داد که در هر چهار سایت مورد مطالعه شرایط زیر زمینی همراه با غلظت اکسیژن محلول و فراوانی گاز نیتروژن حاصل از دنیتریفیکاسیون از جمله عوامل مهم موثر بر غلظت آفت کشها و مشتقات حاصل از تجزیه آنها بوده اند.
چهار محل مورد بررسی در زمینهای کشاورزی ایالات نبراسکا، مریلند، کالیفرنیا و واشنگتن بوده اند. از جمله دلایل انتخاب این محلها استفاده کامل از زمینهای آنها برای کشاورزی، رشد محصول، آب و هوا، روشهای کشت، آبیاری، شرایط ژئوهیدرولوژیک و نهایتًا وجود شرایط اکسیداسیون و احیا بوده است. در بهار سال ۲۰۰۴ نمونه های آب مورد آزمایش از ۵۹ چاه پایش منفرد یا خوشه ای تهیه شد و برای اندازه گیری ۴۵ نوع آفت کش و ۴۰ مشتق حاصل از تلاشی آنها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.در نبراسکا غلظت آترازین و مشتق آن دی اتیل آترازین با یکدیگر مشابهت داشت در حالیکه در سه سایت دیگر مورد مطالعه تغییرات کوچکی با طول عمر آب در میزان دی اتیل آترازین مشاهده می شد بسیار کمتر از مشتقات Metolachlor از سوی دیگر در سه سایت از چهار محل مورد مطالعه میزان حاصل از تجزیه آنها بود.
منبع: حشره شناسی پزشکی
لینک دائم
 

ارغوان

عضو جدید
مبارزه ی بیولوژی با حشرات افت به وسیله ی گیاه پیر تروم

مبارزه ی بیولوژی با حشرات افت به وسیله ی گیاه پیر تروم

نام: pyrethrum
از خانواده ی:asteraceae

پیرتر گیاهی با خاصیت حشره کشی به طور طبیعی که موارد استعمال ان هم در منزل وهم در کشاورزی معمول میباشد.
ماده حشره کشی این گیاه از سر شاخه های گل خشک شده دریافت میشود.
ماده ی موثر ان pyrethrin در سر شاخه های گیاه یافت میشود.:gol:
 

ارغوان

عضو جدید
پسیل گلابی psylla pyricola

پسیل گلابی psylla pyricola

بهترین موقع مبارزه علیه این افت اخر زمستان ومصادف با موقع تخم ریزی حشرات کامل است.مبارزه شیمیایی زمستانه که علیه شته ها وشپشکها ی نباتی صورت میگیرد به خوبی روی این افت هم موثر واقع می شود.
مبارزه تابستانه با یکی از سموم فسفره نفوذی مانند اکامت به نسبت 1 در هزار یا زولن به نسبت 2 در هزار همراه با مویان روی این افت به خوبی اثر میکند.:cool:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
بررسی نوع و میزان سموم سنواتی موجود در انبارهای کشور

بررسی نوع و میزان سموم سنواتی موجود در انبارهای کشور

آفات و بیماری های گیاهی سالانه ۳۲% از تولیدات کشاورزی را مورد حمله قرار می دهند، از این رو، حفاظت از نباتات جایگاه مهمی در برنامه های اقتصادی ایران دارد. میزان مصرف سالانه سموم دفع آفات کشاورزی در ایران، حدود ۲۴.۰۰۰ تن است که، از این میزان حشره کشها، قارچکشها و علفکشها به ترتیب از میزان بالای مصرف برخوردار هستند، همچنین استان گیلان از بالاترین میزان مصرف و استان سیستان و بلوچستان از کمترین میزان مصرف برخوردار است. با توجه به میزان مصرف، ‌بخش واردات سموم و مواد اولیه ۲.۰۶۹.۷۸۶ میلیون دلار را به خود اختصاص می دهد.
در این مقاله سموم سنواتی شامل تمام سمومی می شود که در حال حاضر به دلیل ممنوع بودن، خراب شدن یا آسیب دیدگی و گذشتن تاریخ مصرفشان، قابل مصرف نبوده و یا طبق مقررات کنوانسیون POPs و PIC مورد استفاده قرار نمی گیرند. در زمینه جمع آوری اطلاعات مبادرت به بازدید از انبارهای سازمانها و شرکتهای دارنده سموم سنواتی جهت برداشت وضعیت موجود،‌ شرایط انبارداری و اطلاع از نوع و میزان سموم سنواتی گردیده است. دارندگان عمده این سموم عبارتند از:
1) انبار شرکت خدمات حمایتی
2) سازمان حفظ نباتات
3) سازمان تعاون روستایی
4) واحدهای کشت و صنعت

میزان سموم سنواتی موجود در انبارها طبق آخرین اطلاعات اخذ شده بالغ بر ۶۳۷ تن در سال ۱۳۸۲ می باشد که از این میزان، بالاترین رقم مربوط به انبار شرکت خدمات حمایتی با رقمی بالغ بر ۳۹۶ تن و همچنین استان تهران به دلیل وجود انبار مرکزی شرکت خدمات حمایتی از بالاترین میزان سموم سنواتی حدود ۳۰۸ تن برخوردار است. همچنین با توجه به ارقام و سطح زیر کشت، شرایط اقلیمی، استان گیلان دارای بالاترین میزان سم سنواتی و استان کردستان دارای کمترین میزان سم سنواتی می باشد. آزمون آماری استفاده شده در این تحقیق نشان داده اند که: میزان موجودی های سموم سنواتی یاد شده در نزد نهادهای سه گانه اختلاف معنی داری وجود ندارد و انباشتگی سنواتی نزد هر سه ارگان را می توان یکسان تلقی نمود. این همگنی به دلیل شرایط یکسان انبارداری، نحوه نگهداری و فقدان راهکارهای عملی و اجرایی در خصوص نگهداری موقت و طولانی مدت سموم سنواتی است.
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مبارزه بیولوژیک بهترین شیوه مبارزه

مبارزه بیولوژیک بهترین شیوه مبارزه

مبارزه بیولوژیک با آفات گیاهی تنها راه خروج 300 نوع ماده و ترکیب شیمیایی از چرخه غذایی خانوار است.
مدیر عامل شرکت پرورش حشرات مفید اصفهان امروز گفت: 60 درصد علفها ، 90 درصد قارچ کشها و30 درصد حشره کشها شیمیایی و سرطان زا هستند اما با بکارگیری روشهای بیولوژیک مبارزه با آفات به راحتی می توان مضرات مواد شیمیایی را در مواد غذایی به کمترین میزان رساند.
سعید نوری افزود: در حال حاضر در دو هزار و 200 هکتار از باغها و شالیزارهای استان اصفهان از روش بیولوژیک مبارزه با آفات گیاهی استفاده می شود.
کارشناس مبارزات بیولوژیک جهاد کشاورزی استان اصفهان هم گفت: روش بیولوژیک نسبت به سمپاشی علاوه بر مزایای زیست محیطی مقرون به صرفه نیز هست.
مصطفی صیاد نصیری خاطر نشان کرد: در هر هکتار برنج در سه نوبت استفاده از روش بیولوژیک 300 فروند زنبور تریکوگراما با هزینه 12 هزار تومان لازم است در حالی که استفاده از روش سمپاشی 40 کیلوگرم سم گرانول به قیمت 60 هزار تومان احتیاج دارد.
وی بااشاره به یارانه 800 میلیارد تومانی کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات در
سال افزود: در صورت تخصیص بخشی از این یارانه به بخش تحقیقات کنترل بیولوژیک نتایج بهتری حاصل می شود.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی عامل کنترل بیولوژیک قارچی تمام مراحل رشد و نمو کرم ساقه خوار برنج

معرفی عامل کنترل بیولوژیک قارچی تمام مراحل رشد و نمو کرم ساقه خوار برنج

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با تاکید براینکه در این موسسه برای کاهش مصرف سموم در مزارع برنج اقدامات مطلوبی انجام گرفته است، گفت: به‌زودی یک عامل بیولوژیک قارچی که تمام مراحل رشد و نمو کرم ساقه خوار برنج را متاثر می‌کند معرفی می‌شود که امیدواریم با انبوه‌سازی این عامل بتوانیم به میزان زیادی از مصرف سموم شیمیایی در سطح شالیزارها بکاهیم.

دکتر عباس شهدی کومله در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که بحث خشکسالی در کشورمان ایجاد کرده است، این موسسه ارقامی را که مناسب و مقاوم برای شرایط خشسالی هستند در دست معرفی دارد و پروژه‌ای نیز برای تولید ارقام هیبرید برنج تعریف کرده‌، تا ضمن افزایش کمیت، ‌کیفیت این محصولات نیز در شرایط کم آبی، افزایش یابد.

او با اشاره بر به‌کارگیری تکنیک‌های هسته‌یی در تولید برنج نیز اذعان کرد: امسال خوشبختانه پروژه‌ای داریم که می‌توانیم از طریق نتایج حاصل از آن ‌حداکثر تا سال آینده چند رقم برنج مرغوب با تکنیک هسته‌یی معرفی کنیم.

شهدی کومله دررابطه با تولید برنج تراریخته نیز ابراز عقیده کرد: سال‌های گذشته تعدادی از محققان ما روی این قضیه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند ولی با توجه به اینکه بسیاری از کشورها درمورد محصولات تراریخته روی محصولاتی که مصرف خوراکی نداشته‌اند فعالیت‌هایی انجام داده‌اند و همچنین به دلیل اینکه تولید برنج تراریخته در کشور ما هماهنگی‌های لازم را از لحاظ محیط زیستی و ایمنی زیستی طی نکرده، نمی‌توان به تولید این محصول اندیشید.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه این موضوع با غذای مردم و سلامتی آنها سرو کار دارد باید با دقت بسیاری مسیرهای سلامتی و زیست محیطی را طی کند. رییس موسسه تحقیقات برنج کشور یادآور شد: در ارتباط با موضوع خشکسالی، ‌با توجه به امکاناتی که داشته‌ایم ‌کلیه فعالیت‌ها و اقدامات تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته بود را در قالب یک توصیه‌نامه فنی برای عبور از مشکل کم‌آبی در کشور تهیه و برای تمام استان‌های برنج‌خیز کشورمان ارسال کرده‌ایم.

او با اشاره به اینکه در این موسسه کمیته مقابله با کم‌آبی تشکیل شده است، گفت: ماحصل کار این کمیته معرفی بیش از58 پروژه بود که از مسیرهای مختلف، ‌پروژه‌ها و طرح‌هایی را برای مقابله با کم آبی و شرایط خشکسالی تعریف کرده است.

وی با یادآوری اینکه از سال‌های گذشته کارهای تحقیقاتی بسیاری برای تغییر الگوی کشت صورت گرفته است، کشت غرقابی برنج را یکی از مشکلات موجود در تولید این محصول کشورمان در شرایط خشکسالی ذکر کرد و افزود: خشکه کاری برنج 50 تا 60 درصد کمتر از شرایط غرقابی آب مصرف می‌کند که خوشبختانه پروژه‌ای در این خصوص در خوزستان و در سطح وسیع در حال اجراست و البته در استان‌های شمالی نیز مشابه این پروژه را داشته‌ایم و امسال و سال آینده سال‌های آخر اقدامات تحقیقاتی این پروژه طی می‌شود.

شهدی کومله اظهار امیدواری کرد که طی دو سال آینده با فعالیت‌هایی که در زمینه پروژه خشکه‌کاری برنج انجام می‌شود بتوان با اطمینان بیشتری حتی در شمال کشور به توسعه این کشت پرداخت.
منبع: وبلاگ حشره شناسی کشاورزی به نقل از سایت مرجع متخصصین ایران

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مبارزه با حشرات به شیوه نوین

مبارزه با حشرات به شیوه نوین

محققان موفق به شناسایی چندین ماده جدید دافع حشرات شده‌اند که اثربخشی آنها سه برابر ‪ DEET‬است که موثرترین ماده دفع حشرات و کنه محسوب می‌شود
این ترکیبهای جدید در مطالعات آزمایشگاهی ،انسان‌های داوطلب را مدت زمانی دو تا سه برابر بیش از (‪DEET‬ ‪ ( n,n-diethyl-m-toluamide‬محافظت کرد. این ماده بیش از ‪ ۵۰‬سال موثرترین ماده برای دفع حشرات بوده است.
این مواد تا حدود زیادی در برابر نیش انواع حشرات مصونیت ایجاد می‌کنند، با اینحال پشه‌ها همچنان به بیماریهایی نظیر مالاریا را می‌پراکنند و حتی برخی پشه‌ها می‌توانند با بکارگیری ‪ DEET‬قربانی خود را نیش بزنند.
اولریش برنیر شیمی دان واحد تحقیقات پشه و مگس وزارت کشاورزی آمریکا که بر روی این طرح کار کرده است می‌گوید دسترسی به مواد دفع‌کننده موثرتر که در برابر شمار بیشتری از انواع حشرات محافظت ایجاد می‌کند خوب است.
در دهه ‪ ۱۹۴۰‬بررسی دقیق ‪ ۴۰‬هزار ترکیب مختلف شیمیایی بعد از ده سال به یافتن ‪ DEET‬منجر شد.اما اکنون محققان توانستند هزاران ترکیب بالقوه را ظرف چند ماه با استفاده از یک برنامه رایانه‌ای کشف کنند. این برنامه حاوی اطلاعات مربوط به ساختارهای شیمیایی و گیرنده‌های حشرات برای پیش بینی اثربخشی مواد دفع‌کننده است.
این برنامه امکان انتخاب ‪ ۲۴‬ترکیب از میان ‪ ۲‬هزار ترکیب را برای دانشمندان فراهم کرد و بعد از آن در آزمایشگاه بر روی داوطلبان انسانی آزمایش شد.
هنگامی که داوطلبان در معرض نیش پشه‌ها قرار گرفتند، استفاده از ‪, DEET‬ حشرات را به مدت هفده و نیم روز دفع کرد ، اما این مدت با استفاده از ترکیبات جدید به ‪ ۷۳‬روز رسید.
محققان قصد دارند آزمایشها را بر روی هفت ترکیب نویدبخش ادامه دهند تا ‪ DEET‬نسل جدید را شناسایی کنند و اثربخشی این مواد را در برابر انواع مختلف حشرات بررسی نمایند.
مشروح این یافته‌ها در نشریه ‪Proceedings of the National Academy of‬ ‪ Sciences‬منتشر شده است.
منبع

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مقاومت حشرات به سموم

مقاومت حشرات به سموم

قدمت حشرات به 350 میلیون سال بر می‎گردد. در طول این قرون متمادی حشرات با طبیعت بصورت Coevolution زندگی می‎کردند. از زمانی که انسان در صدد مقابله با حشرات برآمد از اسلحه‎ای بنام سموم استفاده نمود. تا کنون بیش از هزاران ترکیب شیمیایی، تولید و بر علیه حشرات بکار برده شده است. بدیهی است حشرات نیز برای مقابله با این فشار طبیعی که بوسیله انسان هدایت شده است مکانیسم هایی را برای بقاء خود و نسل‎های آینده خود بکار برده اند. انتخاب طبیعی بصورت بطئی در طول تاریخ بین حشرات و محیط اتفاق می‎افتد. با کشف سموم و استفاده از آن در کنترل حشرات در حقیقت روند انتخاب طبیعی (Natural selection) توسط انسان با شتاب فوق العاده‎ای به پیش رفته است. تعریف مقاومت از نظر سازمان جهانی بهداشت بدین صورت است: «توانایی بقاء یک حشره به غلظتی از سم که قبلاً توسط آن غلظت کاملاً از بین می‎رفت». این توانایی بقا بصورت ارثی به نتایج بعدی انتقال می‎یابد. تاکنون گزارش های متعددی از مقاومت به سموم در انواع و اقسام حشرات ارائه شده است. مشکلات مقاومت به سموم در حشرات
1 ـ مقاومت به سموم در حشرات باعث بقای حشره در طبیعت و در نهایت ادامه خسارت اقتصادی و بهداشتی خواهد بود
2 ـ مقاومت در حشرات باعث افزایش غلظت سم برای کنترل بهتر حشرات شده در نتیجه از نظر اقتصادی، بار مالی بیشتری برای انسان داشته و آلودگی محیط زیست را نیز افزایش می‎دهد
3 ـ استفاده بیشتر از سموم باعث آلودگی محیط زیست شده و موجودات غیرهدف مثل حشرات مفید و موجوداتی که در سیر تکاملی جانوران و طبیعت نقش اساسی دارند را از بین می‎برد
4 ـ سموم استفاده شده، وارد چرخه تغذیه انسان و حیوانات شده و ناهنجاری های متفاوتی را باعث می‎گردد.
5 ـ مقاومت به سموم، انسان را وادار به سرمایه‎گذاری در جهت کشف سموم جدید می‎نماید که این مسئله کاملاً مقرون به صرفه نمی‎باشد
6 ـ مقاومت به سموم در حشرات باعث بازپدیدی بیماری های مختلفی که توسط حشرات به انسان منتقل می‎شوند گردیده است. بطور مثال بازپدیدی و تداوم مالاریا یکی از نمونه‎های بارز مقاومت پشه آنوفل به سموم است.
مکانیسم های مقاومت به سموم در حشرات
استفاده مداوم از سموم بر علیه حشرات در طی سال های متمادی باعث انتخاب طبیعی و مقاومت به حشرات به سموم شده است. انسان با انواع و اقسام سموم به جنگ با حشرات پرداخته است و حشرات برای مقابله و فرار از این هجوم انسان سپرهائی را در جهت بقاء بکار برده اند که در جای خود قابل بحث خواهد بود. بطور کلی مکانیسم های مقاومت به سموم بطور اختصار به شرح ذیل می‎باشند:
1 ـ کاهش نفوذ سم (Reduced penetration)
در این نوع مقاومت, تغییراتی در جلد حشره بوجود می‎آید که از نفوذ سم بداخل بدن آن ممانعت می‎نماید. ممانعت از ورود سریع سم به داخل بدن حشره فرصت کافی برای سایر مکانیسم های مقاومت را فراهم می‎آورد. مثالهای متعددی از این نوع مقاومت و همچنین ژن های مسئول، در مگس خانگی گزارش شده است.
2 ـ مقاومت از طریق شکست سم توسط آنزیم های حشره (Metabolic resistance)
در این نوع مقاومت , آنزیم های موجود در بدن حشره و یا آنزیم هائی که در اثر تماس با سم در بدن موجود افزایش یافته و تغییر کمّی و کیفی می‎یابند باعث شکسته شدن سم شده و اثرات آنها را خنثی می‎نمایند. سه گروه از آنزیم ها در مقاومت به انواع و اقسام سموم دخیلند که به اجمال می‎توان به آنزیم های ذیل اشاره نمود: Glutathione S-transferases Mixed, function oxidases و Esterases. این گروه از آنزیم ها در فعل و انفعالات مهم شیمیایی که باعث شکسته شدن سموم می‎شوند مشارکت دارند.
3 ـ تغییر در سیستم هدف در حشرات (Target site insensitivity)
همانگونه که قبلاً اشاره شد مکانیسم عمل سموم بر روی حشرات اکثراً بر روی سیستم عصبی است. در این نوع مقاومت که از بدترین مکانیسم های مقاومت در حشرات می‎باشد, حشره با تغییر در ساختمان اهداف سموم که اکثراً کانال های یونی هستند باعث عدم اثربخشی سموم می‎باشد. بطور مثال حشره با تغییر در تعداد کانال های یونی سدیم و پتاسیم و کاهش آنها باعث مقاومت می‎گردد. علاوه بر این تغییرات شیمیایی در واحدهای ساختمانی و مولکولی حشرات باعث کاهش affinity سم در محل هدف شده و مقاومت را باعث می‎شود. مقاومت به سموم فسفره باعث تغییر ساختمانی در آنزیم استیل کولین استراز شده و لذا سم به آنزیم نچسبیده و در نهایت باعث عدم انتقال پیام‎های عصبی نخواهد شد.
4 ـ تغییرات رفتاری (Behavior change)
تحریک پذیری خیلی از سموم باعث شده است که حشره از تماس با سم دوری نماید و یا به مکانهائی که سمپاشی شده است وارد نشود. این نوع مکانیسم مقاومت در حقیقت حاصل تغییرات فیزیولوژیکی در بدن است. تغییرات رفتاری در حشرات باعث عدم تأثیرپذیری سم بر روی حشره شده و باعث شکست کنترل بیماری‎های منتقله توسط حشرات در دنیا شده است.
5 ـ دفع سم (excretion)
دفع سم یکی از مکانیسم های مقاومت به سموم در حشرات است. بدین معنی که سم بدون جذب شدن از طریق مقعد حشره دفع می‎شود. .... بقیه در ادامه مطلب

فاکتورهائی که در مقاومت به سموم نقش دارند
مقاومت حشرات به سموم در طبیعت یک مسئلة چندبعدی است و بستگی به اثرات متقابل فاکتورهای مختلف دارد . این فاکتورها عبارتند از:

1 ـ فاکتورهای ژنتیکی
مانند جهش , فراوانی ژنهای غالب مقاومت
2 ـ فاکتورهای تولید مثلی
مانند تعداد نسل در سال, اندازه جمعیت حشرات, تعداد جفت‎گیری, بکرزائی و غیره
3 ـ فاکتورهای رفتاری اکولوژیکی
مانند مهاجرت حشرات, فرار از حشره‎کش, اثر مواد طبیعی و آنزیمهای شکنندة سم, عادات درون خواری و برون‎خواری
4 ـ فاکتورهای سم‎پاشی
مثل سابقه استفاده از سموم, قسمتی از جمعیت که تحت تأثیر سم قرار می‎گیرند, غلظت حشره‎کش استفاده شده, خاصیت ابقائی سم, راه تماس, مرحله‎ای از رشد حشره که در تماس با سم قرار می‎گیرد. اثرات متقابل سموم با عوامل کنترل کننده محیطی, استفاده از مخلوط دو سم, الگوی سمپاشی, رهاسازی حشرات نر عقیم.
راههای مقابله با مقاومت در حشرات
به منظور استفاه بهینه از سموم و برای مقابله با مقاومت، لازم است که قبل از بروز مقاومت به سموم راهکارهای مناسبی در جهت مقابله با این مسئله ارائه گردد. سازمان جهانی بهداشت اقدامات ذیل را بدین منظور پیشنهاد نموده است:
1 ـ تغییر دادن غلظت حشره کش و دفعات سمپاشی
2 ـ استفاده از سموم در مواقع ضروری و بصورت منطقه‎ای
3 ـ استفاده از سموم در جائی که اپیدمی حاصل می‎شود
4 ـ استفاده از سموم با خاصیت ابقائی کمتر
5 ـ استفاده از سموم برای کنترل بخشی از سیکل زندگی حشره مثل لارو و یا حشره کامل
6 ـ استفاده از مخلوط دو سم
7 ـ جایگزینی سموم
8 ـ استفاده از سموم بصورت rotation
9 ـ استفاده از فرمولاسیون های مناسب سموم
10 ـ استفاده از سینرژیست‎ها
11 ـ عدم استفاده از سموم کندرها
12 ـ کشف سم جدید با مکانیسم عمل متفاوت
13 ـ استفاده از روش های کنترل غیرشیمیایی
منبع

لینک دائم

 

ارغوان

عضو جدید
نقش مس در گیاه

نقش مس در گیاه

مس در گیاه بیشتر در فعالیت های انزیمی دخیل است.
وجود این عنصر در سیستمهای انزیمی اکسیداز کاتالاز ضروری است.
این عنصر در واکنشهای انتقال الکترون سهیم وفعال کننده چندین انزیم است.
این عنصر در گیاه متحرک نیست.پس کمبود ان ابتا دربرگهای جوانتر گیاه دیده میشود.
یونجه کاهو یولاف پیاز مرکبات درختان میوه وگندم بیشترین حساسیت را به کمبود مس نشان میدهند.
لوبیا نخود فرنگی سیب زمینی سویا کمترین حساسیت را نسبت به مس نشان میدهند.
علایم کمبود مس در غلات دانه ریز شامل زردی عمومی گیاه سوختگی و پیچیدگی نوک برگها وظهور زرد کم رنگ در برگهای جوان عدم تشکیل کامل سنبله به ویژه سنبله ی امنتهایی است. کمبود مس در مرکبات بلافاصله باعث کلرز نمیشود اولین نشانه ی کمبود در بافتهای جوان گیاه مشاهده میشود.
این درختان پر رشدی بات برگهای درشت به وجود می اورند. برگها به رنگ سبز تیره ولی با لکه های زرد رنگ در می ایند.
برگها در بسیاری از سبزی ها درز اثر کمبود مس شادابی خود را از دست میدهند.
ممکن است به رنگ سبز تیره باقی بمانند ولی با لکه های زرد رنگی روی شاخه های سبز کنار یا پایین گره اتصال برگ به وجود می اید.
در گندم کمبود مس باعث کوچک شدن خوشه ها شده و حتی دانه نیز در انتهایث خوشه ها تشکیل نمیشود.
فسفر خاک در این مزارع گندم دیم بالا بوده حدود 5 m grدرkgاست ویکی از عوامل بروز کمبود مس زیادی فسفر بوده.
مقدار مس مورد نیاز گیاهان بسیار کم بوده ممکن است به صورت کمپلکس الی مانندcu-edtaنیز جزب میشود.
بهتر به صورت سولفات مس که یک تولید داخلی است استفاده شود.
کمبود مس سبب تراکم اهن در ذرت به ویژه در گره ها می شود.
تحت شرایتی که غلظت مس عمدتا به دلیل پایین بودن phبالا باشد مسمومیت ناشی از زیدی ان در تعدادی از محصولات زراعی مثل سیب زمینی لوبیا سویا دیده میشود.
 

ارغوان

عضو جدید
هوش در گیاهان

هوش در گیاهان

یکی از تفاوتهای اشکار بین ما جانوران و خویشاوندان سبز رنگ دورمان ینی گیاهان میزان جنبش و جا به جایی ما است.ما پذیرفته ایم که هوش را از روی کار ها بسنجیم زیرا کارهایی که انجام میدهیم نشان میدهد که در مغز ما چه میگذرد.گیاهان با حساسیت چشم گیری دست کم 15 متغیر محیطی گو نا گون را پیوسته برسی میکنند. ان ها میتوانند این پیام های ورودی را پردازش کنند و با کمک دسته ای از مولکول ها و راه های پیام رسانی خود را برای پاسخ درست اماده سازند. بنابر این توان محاسبه گری گیاهان بی مغز شاید به اندازه ی بسیاری از جانوران با مغزی باشد که می شناسیم.
ساقه ی در حال رشد می تواند با کمک پرتو های قرمز دور:نزدیکترین همسایه های رقیب خود را حس کند و پیامد کارهای انها را پیشبینی کند واگر لازم باشد به شیوه ای از رخ دادن ان پیامدها پیشگیری کند.
مثال هنگامی که همسایه های رقیب به نخل استیلت نزدیک میشوند همه گیاهان به سادگی جا به جا میشوند.ریزوم برخی گیاهان علفی با رشد کردن به سوی بخش بدون رقیب و یا سر شار از مواد غذایی جای زندگی کردن خود را بر میگزیند سس که نوعی گیاه انگل است طی یک یا 2 ساعت پس از نخستین بر خوردش با گیاه میزبان توانایی بهره برداری از ان را میسنجد خلاصه گیاهان میتوانند ببینند بچشند لمس کنند بشنوند وببویند. این مقاله ادامه دارد.
 

ارغوان

عضو جدید
دوری از سایه

دوری از سایه

ساقه ی در حال رشد میتواند با کمک نور قرمز دور نزدیکترین همسایه های رقیب خود را حس کند و پیامد کارهای ان ها را پیشبینی کند واگر نیاز باشد به شیوه ای از رخ دادن ان پیامد ها پیشگیری کند.
این فرایند ها را مولکولهایی به نام فیتو کروم میانجی گری می کنند. فیتو کروم ها گیرنده ها و حسگرهای نور در گیاهان هستند..
هر فیتوکوروم از یک بخش دریافت کننده ی نور و یک بخش دگرگون کننده ی پیام تشکیل شده است.
بخش دریافت کننده ی نور ساختمان تتراپیرولی دارد و از راه اسید امینه ی سیستئین به بخش دگر گون کننده ی که گونه ای پروتئین است پیوند میشود.
فیتو کوروم در پاسخ به طول موجهای گوناگون نور به شکل کارا ونا کارا در می اید.
شکل نا کارا prکه فوتون ها ی قرمز به شکل کاراpfrدر می اید.pfrکه فوتون های قرمز دور را بهتر دریافت میکند در پاسخ به این طول موج ها به prدگرگونه میشود.
ادامه دارد.......
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ایستگاه ملی مبارزه باملخ صحرایی راه‌اندازی میشود

ایستگاه ملی مبارزه باملخ صحرایی راه‌اندازی میشود

رییس سازمان حفظ نباتات ایران از راه‌اندازی ایستگاه ملی مبارزه با ملخ صحرایی در روز چهارشنبه هفته جاری ، خبر داد. "علی علیزاده" روز دوشنبه در حاشیه بیست و پنجمین نشست کمیسیون ملخ صحرایی کشورهای جنوب غرب آسیا در تهران، به خبرنگاران گفت: این ایستگاه با صرف ‪ ۱۰‬میلیارد ریال هزینه، در کرج احداث شده است. وی، هدف از راه‌اندازی این ایستگاه را مراقبت، پیش آگاهی و کنترل ملخ صحرایی در اراضی زراعی کشور خواند و افزود: با راه‌اندازی این ایستگاه، آمادگی برای اعزام نیروها به مناطق درگیر باآفت ملخ صحرایی به محض دریافت هشدارهای لازم از سوی سازمانهای جهانی بویژه سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) جهت کنترل و مبارزه با این آفت ، ایجاد می‌شود. وی از ملخ به عنوان یک آفت بسیار خطرناک و خسارت زا در بخش کشاورزی نام برد و اظهار داشت: این آفت در برخی از سالها که شرایط آب و هوایی و پوشش گیاهی برای تکثیر و طغیان آن مهیا است، می‌تواند خطرات جدی را برای کشاورزان فراهم کند. وی، ملخ صحرایی را مهمترین و خطرناک‌ترین ملخ از نظر قدرت پرواز خواند و گفت: این ملخ مهاجر، مناطق وسیعی از جهان معادل ‪ ۲۰‬درصد کل مساحت خشکی های کره زمین (نزدیک به ‪ ۲۹‬میلیون کیلومتر مربع) را در بیش از ‪ ۵۷‬کشور مورد تهدید قرار می‌دهد. به‌گفته علیزاده، هجوم ملخ صحرایی به ‪ ۱۳‬میلیون هکتار از اراضی زراعی جهان در ‪ ۲‬سال گذشته، میلیاردها دلار خسارت برجای گذاشته است.
وی تصریح کرد: این آفت می‌تواند از صحراهای شمال غربی و مرکزی آفریقا، زاد و ولد و تغذیه و ایجاد خسارت را آغاز کرده و با مهاجرت به سمت شرق آفریقا و عبور از دریای سرخ و استقرار و تغذیه و زاد و ولد در عربستان از طریق خلیج فارس و دریای عمان به ایران وارد شود. وی مناطق جنوبی ایران نظیر خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، جنوب فارس، کرمان و سیستان و بلوچستان را ازجمله مناطقی نام برد که ملخ صحرایی آنجا را تهدید می‌کند.
رییس سازمان حفظ نباتات ایران با بیان آنکه ملخ صحرایی در صورت مهاجم بودن در دسته‌جات متراکم، از قابلیت تحرک و جابجایی زیادی برخوردار بوده و در مدت یک هفته قادر است تا مساحت هزار کیلومتر جابجا شود، گفت: از دهه ‪ ۱۳۰۰‬تا ‪ ۱۳۴۰‬چندین دوره حمله گسترده و محدود ملخ صحرایی، سبب بروز خسارت و زیانهایی به گیاهان کشور بویژه در استانهای جنوبی شده است. وی هماهنگی بین کشورها در مراقبت، پیش‌آگاهی و مبارزه با ملخ صحرایی را از عوامل مهم موفقیت در کنترل این آفت برشمرد و افزود: بر این اساس، فائو به عنوان یک نهاد بین‌المللی دست اندرکار کشاورزی به تاسیس کمیسیونهای مختلف مرکزی و منطقه‌ای در مناطق مورد تهدید اقدام کرده است که کمیسیون جنوب غربی آسیا از آن جمله است.
به‌گفته وی، این کمیسیون که اعضای آن را نمایندگان کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان و ایران تشکیل می‌دهند، هر ‪ ۲‬سال یک بار با هماهنگی فائو و با حضور نمایندگان حفظ نباتات کشورهای عضو در یکی از این کشورها برگزار می‌شود. علیزاده اظهار داشت: بیست و پنجمین نشست این کمیسیون نیز از امروز به مدت چهار روز در تهران برگزار می‌شود. وی افزود: در جریان این نشست، ضمن ارایه گزارشهای کشوری در زمینه اقدام های کشورهای مختلف در طول دو سال گذشته در کنترل آفت ملخ صحرایی و جمع بندی آن از سوی فائو، آخرین اقدامها و تصمیمهای دبیرخانه کمیسیون مرکزی فائو و نیز جدیدترین توصیه‌های لازم برای انجام هرچه بهتر وظایف محوله، به نمایندگان کشورهای عضو ارایه می‌شود.
وی در پایان با بیان آنکه در سالهای ‪ ۹۶ ،۹۰‬و ‪ ۹۸‬میلادی برای مهار ملخ صحرایی به ترتیب سطوحی معادل ‪ ۳۰‬هزار، ‪ ۴۰‬هزار و ‪ ۱۵‬هزار هکتار از اراضی ایران آفت زدایی شده است، گفت: با مراقبت و پیش آگاهی مناسب صورت گرفته در کشورهای مورد تهدید، چند سال است که هیچ نقطه‌ای از کشور مورد حمله این آفت نبوده است.

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان با استفاده از کرم حشرات یک پادزیست جدید تهیه کردند

محققان با استفاده از کرم حشرات یک پادزیست جدید تهیه کردند

محققان با استفاده از کرم [لارو] حشرات یک پادزیست جدید تهیه کردند. محققان با استفاده از کرم حشرات، پادزیست (آنتی بیوتیک) جدیدی ابداع کرده اند که می تواند برای درمان باکتریها از جمله MRSA که باکتری مقاوم در برابر دارو است، مورد استفاده قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه، این گروه از “دانشگاه اسوانسی” در جنوب ویلز داروی “سراتیسین” (Seraticin) را از ترشحات لارو شته درست کردند.
محققان امیدوارند مصرف این دارو به صورت تزریقی، خوراکی یا قابل استعمال به صورت پماد فراهم شود. پروفسور “نورمن راتکلیف” که ریاست محققان را بر عهده داشت گفت، باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا فواید کامل این کشف به نتیجه برسد. وی گفت، در حال حاضر برای بدست آوردن تنها یک قطره سراتیسین خالص تقریبا ۲۰ لیوان کرم حشره لازم است. بنابراین مرحله بعد تولید شیمیایی این دارو در مقیاس بالا مد نظر است.


لینک دائم
 

گلابتون

مدیر بازنشسته
ارغوان جان مطالبتون واقعا جالب مفيد هستند ... اما اگه بتوني با چاشني عكس همراهشون كني لذت بخش ترخواهند شد..... به هر حال از زحمتي كه ميكشي خيلي متشكرم.

دوست شما گلابتون:gol:
 

ارغوان

عضو جدید
دنیای زیبای حشرات

دنیای زیبای حشرات

کدام حشره بهترین مادر است:
گوش خیزک ماده تمام زمستان مراقب تخم هایش است
تخمهایش را تمیز میکند و گرم نگه میدارد وقتی نوزادش متولد میشود از غذایی که درون شکمش دارد انها را سیر میکند.

خرخاکی مثل کانگورو نوزادانش را درون کیسه حمل میکند. :surprised:

لارو نوعی حشره به نام فانتوم میچت به وسیله ی کیسه هایی از هوا روی اب شناور میماند.

کدام حشره برای حشرات دیگر گور میکند:
سوسکهای گور کن وقتی به لاشه ی حیوانی میرسند زمین را حفر میکنند و ان لاشه را در انجا دفن میکنند.
سپس درون بدن جانور مرده تخم میگذارند و روی ان را با خاک میپوشانند به این ترتیب وقتی نوزادان به دنیا می ایند یک انبار غذای خوشمزه دارند.:child:

نوعی سوسک به نام پیک مرگ وجود دارد که 4 بال دارد وکرم ان سوراخ چوب لانه میکند
این حشره تخته وچوب را میجود و برای جلب توجه جنس مخالف ارواره هایش را به هم میزند
در گذشته تصور میشد که صدای این ضربه ها نشانه ی ان است که کسی به زودی در خانه خواهد مرد.:w47:
 

ارغوان

عضو جدید
حشره ی ترکه شکل غول پیکر اندونزی بزرگترین حشره ی دنیا این حشره 33 ساتیمتر است.

فیری فلای به اندازه ی یک سر سوزن است و برای همین دیدن ان با چشم اسان نیست.
ماده ی این حشره در بدن حشرات دیگر تخمریزی میکند و میتواند در یک تخم سنجاقک 20 تخم بگذارد.

سوسک استوایی سریعترین حشره ی دنیاست سرعت حرکت این حشره 5 kmدر ساعت ا
است.:neutral:

سوس گولیات سنگینترین حشره دنیاست این حشره به اندازهی یک موش وزن دارد.:w12:
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
تریلوبیت‌ها: حشرات منقرض شده

تریلوبیت‌ها: حشرات منقرض شده

تریلوبیت‌ها (Ttilobite) از بند پایان انقراض یافته اند. جانورانی با اسکلت خارجی که جهت طولی دارای یک بخش محوری "Axial lobe" و دو بخش در طرفین آن Pleural lobe بودند. اسکلت خارجی از جهت پهنا نیز دارای سه بخش مختلف بود. - بخش جلویی یا Cephalon
- بخش میانی یاThorax
- بخش عقبی یا Pygidium
در پوشش سطح فوقانی، بخش جلویی و میانی و نیز بخش میانی و عقبی به هم جوش خورده است و بصورت صفحات محکمی در آمده اند. قطعات تشکیل دهنده بخش سر و دم بهم جوش خورده اند اما قطعات بخش سینه اگرچه به یکدیگر اتصال دارند اما نسبت به هم قابلیت انعطاف پذیری داشته و می توانند نسبت به هم حرکت کنند. بعبارت دیگر ؛ بندها، بطور آزاد بهم متصل شده اند.
چشم ها مرکب، معمولا در بخش پشتی ناحیه سر قرار می گیرند. در بخش شکمی، یکسری زواید دیده می شود که شامل یک جفت آنتن بندبند و فاقد انشعاب در بخش جلویی بدن و تعداد متغیری از زواید بندبند دو شاخه (که 4 جفت از آنها در بخش شکمی ناحیه سر قرار دارند) می شود. پس از آن به ازای هر حلقه بعد از سر، یک جفت زایده در طرفین حلقه وجود دارد. تنفس در تریلوبیتها بوسیله زواید آبششی موجود در اندام های حرکتی انجام می شود.
دوره تحول Ontogeny (مراحل تغییر شکل از تخم تا موجود بالغ) شامل مراحل زیر است :
1- Protaspise 2- Meraspise 3- Holaspise
دوره تحول از لارو که فقط دارای قطعات سر است شروع می شود و پس از دگردیسی های متوالی به جانور بالغ تبدیل می گردد.
تریلوبیتها از جانوران منحصرا دریایی هستند و فسیل آنها فقط در نهشته های دوران پالئوزوییک یافت می شود. اینها برای اولین بار در کامبرین زیرین ظاهر شدند اما از آن پس خیلی زود، به خانواده ها و جنس های مختلف تنوع یافتند. در اردویسین فراوان و متنوع شدند اما از سیلورین، از نظر تنوع، شروع به افول نهادند. پس از آن بسرعت در دونین فراوان شدند. در حالیکه خانواده های کمی از آنها وجود داشتند. خیلی سریع در پالئوزوییک فوقانی کم شدند و با پایان یافتن پرمین به کلی از بین رفتند. (شکل 2) حداکثر فراوانی از نظر تنوع به عقیده عده ای در اردویسین میانی بوده است و علت آن ، ازدیاد راسته های ظاهر شده از 5 راسته در کامبرین به 7 راسته در این زمان، ذکر شده است.
اما عده ای دیگر تنوع گونه ای را مورد توجه قرار داده و معتقدند حداکثر فراوانی در کامبرین فوقانی است. فسیل تریلوبیتها به حالت Cast و قالب داخلی نیز یافت می شود. شکل آنها بطور تیپیک، تقریبا بیضوی تا تخم مرغی شکل است. معمولا اسکلت خارجی کمی برجسته است(شکل 3) اما در برخی، مسطح، کمانی و یا تقریبا گرد است. اندازه آنها غالبا بین 3تا 10 سانتیمتر تغییر می کند اما گونه هایی یافت می شود که اندازه آنها کمتر از0.5 سانتیمتر است یا طولشان به 70 سانتیمتر می رسد (یکی از گونه های Uralichas).
جهت یابی آنها با استفاده از موقعیت سرودم امکان پذیر است. گاهی در برخی گونه ها تشخیص دم از سر مشکل بوده و نمی توان آن دو را از هم باز شناخت. در هر صورت قسمتی که سر قرار دارد بخش Anterior و قسمتی که دم قرار دارد Posterior نامیده می شوند.
سر (Cephalon):
بدن بند پایان به تعدادی بند تقسیم شده است که اصولا بهم شبیه هستند. شکل بندها، استوانه ای شکل و کم و بیش سخت و محکم شده است. آن بخش از بند که در قسمت پشتی واقع شده اند بنام Tergite و بخش شکمی آن بنام Strenit خوانده می شوند و بخش های غشایی و نرم موجود در طرفین هر بند را Pleurite می گویند. بدن معمولا به بندهای متعددی تقسیم شده است که این گروه از بندها را Tagma می نامند. یک Tagma ممکن است از تعدادی بند که بهم جوش خورده اند تشکیل شده باشد و یک سپر محکم و یکپارچه نظیر Cephalon یا Pygidium را در تریلوبیت بوجود آورد. بنابراین، سر مجموعه ای از چند قطعه بهم جوش خورده است و یک Tagma سخت و محکم به حساب می آید.
اثر سه قطعه ای شدن طولی بدن در ناحیه سر، سبب ایجاد یک برجستگی مرکزی بنام Glabella شده است و طرفین آن را اصطلاحا Cheek یا Genal می گویند. در طرفین گلابلا یا ناحیه گونه ای، معمولا چشم مرکب قرار دارد. در اکثر تریلوبیتها، سر بوسیله دو شیار بسیار نازک و باریک بنام خط درز چهره یا Facial Suture به دو قسمت تقسیم می شود.
بخش میانی آن که شامل گلابلا و بخشی از گونه است که به گلابلا چسبیده بنام Fix cheek و بخش بیرونی را بنام Free cheek می گویند. مجموعه Glabella و Fix cheek را Cranidium می نامند. البته این حالت در مورد تریلوبیتهایی است که خط درز چهره در آنها دیده می شود. بعضی از تریلوبیتها فاقد خط درز چهره اند (Order Agnostida) ... بقیه در ادامه مطلب

بخش میانی آن که شامل گلابلا و بخشی از گونه است که به گلابلا چسبیده بنام Fix cheek و بخش بیرونی را بنام Free cheek می گویند. مجموعه Glabella و Fix cheek را Cranidium می نامند. البته این حالت در مورد تریلوبیتهایی است که خط درز چهره در آنها دیده می شود. بعضی از تریلوبیتها فاقد خط درز چهره اند (Order Agnostida)
خط درزها Sutures : خط درزهای ناحیه سر (Cephalon) یکی از اختصاصات مربوط به پوسته اندازی است. خط درزها بصورت خطوط ظریف و باریکی می باشند که با بخش های نرم اسکلت خارجی تطبیق می کنند. اصولا خط درزها را به انواعی تقسیم می کنند :
1- Proparian 2- Opistoparian 3- Gonatoparian
گلابلا Glabella : همان طور که اشاره شد بخش برجسته Cephalon در امتداد محور طولی بدن گلابلا نامیده می شود که از نظر اندازه، شکل، درجه تحدب و پهنا متغیر است. سطح آن ممکن است صاف یا دارای برجستگی های بسیار ریزی بنام Tubercle باشد. همچنین ممکن است شیارهایی روی آن دیده شود.
سینه Thorax :
اگر بدن از نظر عرضی به سه قسمت تقسیم شود، بخش میانی آن را Thorax می نامیند که تنها بخش از بدن است که از بندهای بهم مفصل شده و قابل تحرک نسبت به هم تشکیل شده است. هر قطعه یا بند (Segment) در سینه از یک بخش مرکزی بنام Axial lobe و دو بخش جانبی بنام Pleural lobe تشکیل شده است. قابلیت انعطاف و متحرک بودن ناحیه سینه، امکان جمع شدن را به موجود جهت حفظ بخش های نرم سطح شکمی می دهد. تعداد قطعات (بندها) در سینه بسیار متغیر است.(شکل 1)
دم Pygidiom :
بخش انتهایی و مقابل سر را دم می نامند که خود نیز از تعدادی قطعه تشکیل شده است. تعداد قطعات در جنس ها و گونه های مختلف متغیر است. بندهای دم (Ring) بهم متصل بوده و قابلیت تحرک را همچون قطعات Thorax ندارند. اما کل دم نسبت به Thorax دارای حرکت بوده است. معمولا اندازه دم را نسبت به Cephalon می سنجند و بر این اساس 3 اصطلاح را بکار می برند.
1- Macropygous 2- Micropygous 3- IsopygousPygidiom
تقریبا دارای شکل نیمه بیضوی است اما با این همه امکان دارد به اشکال دیگری نیز دیده شود. گاهی مواقع، انتهای دم دارای خار بسیار طویلی است و گاهی فاقد آن است.
اسکلت خارجی از جنس کیتین بوده و گاهی ممکن است علاوه بر کیتین مقداری کلسیت یا فسفات نیز در ترکیب اسکلت خارجی آن وجود داشته باشد.بطور کلی سه نوع زایده در تریلوبیتها شناخته شده است :
1- یک جفت زایده بندبند، فاقد انشعاب با طول های متفاوت در جنس های مختلف بنام آنتن
2- زواید منشعب دو شاخه ای و شبیه به یکدیگر که 4 جفت از آنها در ناحیه سر وجود دارد.
3- زواید دو شاخه ای در تریلوبیت ها، شامل یک زایده بندبند حرکتی و یک شاخه بندبند با ساختمانی پر مانند که نقش آبشش را در موجود داشته است. زایده دو شاخه ای بنظر می رسد در جابجایی، حرکت و تنفس موجود نقش اساسی داشته است. (شکل 2)
اصطلاح Cruziana برای ردپای تریلوبیتها به کار می رود که نشان می دهد جانور بر روی کف نرم محیط زیست می خزیده و در گل و لای لایه ای سطحی حفره ایجاد می کرده است. Cruziana یکی از Trace fossils است. (شکل 1)


دستگاه حواس : به سه گروه تقسیم شده است : زواید، چشم ها و دستگاه های ناشناخته در نقاط مختلف بدن که احتمالا پراکنده بوده اند.چشم ها بصورت زوج در طرفین Gelabella از اشکال مشخص می باشند که اندازه آنها در برخی گونه ها بزرگ و در تعدادی دیگر کوچک بوده است (در phacops).
چشم ها در تریلوبیتها غالبا مرکب بوده اند. چشم های مرکب را به دو گروه تقسیم میکردند:
- Holochroal : چشم مرکب از عدسی های شش گوش بهم فشرده به تعداد 100 تا 15000 تشکیل شده که هر یک مستقیما با دیگری در تماس است. (شکل 2)
- Schizochroal : تعداد 2 تا 400 عدسی بوسیله بافت سختی از هم جدا هستند. بعبارت دیگر، مستقیما با هم تماس ندارند. (عده ای فاقد چشم بودن در تریلوبیت ها را مربوط به محیط می دانند و برخی این ارتباط را رد می کنند.) (شکل 3)
جهت رده بندی ، توجه زیادی بر روی خط درز چهره شده است و علاوه بر آن از ساختمان های دیگر اسکلت خارجی، نظیر چشم ها، دم و قطعات سینه ای و... استفاده شده است. در دوره مفصل بی مهرگان( تالیف 35جلدیMoore)، در خصوص صفات اصلی که برای رده بندی تریلوبیتها استفاده می شوند به موارد زیر اشاره شده است :
1- Glabella (شکل شیارها و...)
2- طرح و شکل خط درز چهره
3- تشکیل دم از قطعات مختلف (ممکن است در برخی دم وجود نداشته باشد.) منبع

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آفات گل رز

آفات گل رز

آفات مکنده

اول از همه به دو گروه تقسیم می شوند. آفات مکنده که به حشرات و کنه ها ونماتدها قابل تقسم می باشند اندام دهانی گزنده دارند و به کمک آنها می توانند از داخل بافت گیاهی نیش زده شده , محتویات سلول یا مواد غذایی را بمکند. همراه با مکش محتویات داخل سلول توسط آفت مکنده, ضررهای ثانوی دیگری نیز به گیاه زده می شود . بزاغی که اغلب حیوانات برای رقیق کردن محتویات داخل سلول وارد بافت می کنند به قسمتهای اطراف همان سلول نیز آسیب میرساند.
آفات گاز گیرنده [جونده]
آفات گاز گیرنده که به [لارو]‌ پروانه ها و قاب بالان و زنبوران برگ و مگسها قابل تقسیم میباشند. اینها در یک یا چند مرحله رشد شان صاحب اندام دهانی می شوند . که به کمک آنها می توانند قسمتهایی از گیاهان را گاز بگیرند.
شته رز Macrosiphon rosae
میزبان اصلی این شته رزها هستند و میزبان فرعیشان سر شکافته ها می‌باشند .شته معمولا برگهای جوان و شاخه‌ها و غنچه‌ها را مورد هجوم قرار میدهد و آنها را نابود میکند. این آفات در جاهای گرم وخشک بیشتر شایع می باشد. در این صورت اسپری های مخصوص شته توصیه میشود. عصاره گزنه و مواد بیولوژیکی مشابه نیز توصیه میشود.
زنجره رز tetranychus urtecae
زنجره با رنگ سبز مایل به زرد و باله های سفید , عمل مکش در سطح تحتانی برگ باعث بروز لکه های شیری رنگ در سطح فوقانی برگ در اطراف رگبرگها میشود که به مرور زمان لکه ها تمام سطح پهنک را فرا میگیرد .
کنه قرمز tetranychus urticae
این حیوانات کوچک وقرمز به مقدار زیاد قسمت تحتانی برگ را می پوشاند . از علایم مشخصه ی در انها تارهای عنکبوتی می پاشند. ابتدا لکه های زرد رنگی در قسمت فوقانی برگها ظاهر و سپس کاملا زرد شده و می ریزند علاوه تامین مورد نیاز گیاه بایستی در موقع بروز اولین آثار آفت استفاده از حشره کشی که خاصیت کنه کشی نیز دارد استفاده شود .
تریپس رز thrips fuscipenis
این حشره سیاه که به اندازه یک میلی متر می باشد برگها و نوک شاخه ها و گلها را در محلهای گرم و خشک و غیر رطوبتی مورد حمله قرار می دهد. ابتدا روی برگها لکه های کوچک زرد رنگی ظاهر می شود و سپس نقره ای می شوند غنچه های گل به سختی می شکفند و گلها از بین میروند و در صورت نیاز سم پاشی با unden مایع 1.5میلی لیتر و یا مواد مشابه توصیه می شود .
زنبور پیچ زن [مینوز] برگ رز
زنبور سیاه رنگی که تخم هایش را در حواشی برگها می ریزد. برگها به صورت استوانه ای رل [با حفر تونل بین دو اپیدرم برگ] میخورند. برای کنترل آسیب ناشی از این آفت در صورت مشاهده‌ی اولین برگهای پیچ خورده ابتدا آنها را قطع و نابود کنید و سپس گیاه را سمپاشی کنید.
توردوز
لاروها شروع به خوردن برگها و شاخه های جوان میکنند و دور اینها را توردوزی کرده و در داخل آنها تبدیل به پروانه میشوند تمام تار و پود بافته شده باید قطع و نابود شوند. منبع
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
قطع درختان دریزد و هجوم موریانه ها به منازل

قطع درختان دریزد و هجوم موریانه ها به منازل

در پی ارائه گزارش های مردمی مبنی بر قطع درختان قسمتی از منطقه صفائیه یزد و هجوم موریانه های موجود در تنه درختان قطع شده به منازل مسکونی، مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری یزد اعلام کرد: وجود موریانه در درختان منطقه ناشی از خشکسالی است.
مرشدی در گفت وگو با ایسنا، با تایید ضمنی قطع درختان، بیان کرد: تعداد محدودی از درختان منطقه که خشک شده بودند، قطع شده اند. وی افزود: درختان نارون هیچگاه موریانه نداشته اند و این موریانه ها از جمله آفات خشکسالی است و در درختانی بروز کرده که هنوز خشک نشده اند؛ البته درختان در خردادماه سمپاشی شده اند و الان نیز در مواردی سمپاشی ادامه دارد. مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری یزد، در عین حال مدعی شد: ممکن است موریانه ها از منازل مسکونی به درختان فضای سبز رسیده باشند، از این رو اگر شهروندی موردی در این خصوص مشاهده کرد با سازمان تماس برقرار کند تا در خصوص رفع مشکل اقدام شود.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
علت طعم تند فلفل: دفع حشرات !

علت طعم تند فلفل: دفع حشرات !

پژوهشگران آمریکایی دریافتند که طعم تند فلفل یک مکانیزم دفاعی گیاه در مقابل نوعی حشره و یک گونه قارچ انگل است. محققان دانشگاه واشنگتن با بررسی علت طعم تند گیاه فلفل کشف کردند که ماده ای با عنوان "کپسایسینوئیدها" طعم تندی فلفل را تولید می کنند. گیاه فلفل این ماده را به عنوان یک مکانیزم دفاعی در مقابل نوعی قارچ انگل و گونه ای حشره مورد استفاده قرار می دهد.
براساس گزارش روزنامه تلگراف، نتایج این تحقیقات نشان می دهد که گونه ای قارچ انگل با عنوان "فوساریوم" به دانه های گیاه پیش از آنکه بتوانند توسط پرندگان خورده شوند حمله می کند. این قارچ میکروبی از طریق سوراخهای کوچکی که نوعی حشره روی پوست گیاه ایجاد می کند وارد آن می شود و زندگی انگلی خود را آغاز می کند. این حشره "همیپتران" نام دارد که همانند این قارچ از قندها و چربی ها مصرف می کند اما زمانی که فلفل، ماده کپسایسینوئید که مسئول طعم تند این گیاه است را تولید میکند، میتواند در مقابل هجوم این حشره و قارچ از خود دفاع نماید.
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خطرات سوسک‌های خانگی

خطرات سوسک‌های خانگی

این حشره شب کار بوده و روزها را به استراحت می ‌گذراند و چنانچه در محل استراحت مزاحمتی برایش ایجاد نشود، روزها به ندرت دیده می ‌شود. در طول شب روی کف اتاق‌ها، میزها و دیگر وسایل خانه حرکت کرده و دنبال غذا می ‌گردد.
فراوانی غذا در آشپزخانه‌های نامرتب و کثیف که به طور متناوب تمیز نمی ‌شوند، باعث وفور سوسری‌ها در این مکان‌ها می‌ گردد.
کوچولوهای شکمو

سوسری‌ها تقریبا هر چیزی را که به دست‌شان برسد، می‌ خورند و در این کار گویا رکورد پرخوری هم دارند. آنها حتی از کاغذ، پارچه خصوصا اگر آهار داشته باشد، کتاب، مو، کفش، کاغذ دیواری، خون خشک شده، خلط ، حشره ی مرده و تقریبا از هر ماده ی حیوانی و گیاهی تغذیه می ‌کنند.
سوسری‌ها را در حال جویدن انگشتان دست و پای افراد خوابیده یا در حال بیهوشی و روی افراد ولگرد که موی سرشان آلوده بوده است هم پیدا کرده‌اند.
این حشرات در برابر بی‌غذایی و کم آبی بسیار مقاوم هستند، طوری که سوسری خانگی ممکن است بدون آب به مدت 5 تا 10 هفته و بدون غذا برای چند ماه زنده بماند. سوسری‌ها تخم‌‌هایشان را در محل‌های تاریک، شکاف‌ها و درزها می ‌گذارند. بعضی از آنها تخم را به سطوح زیرین میز و صندلی یا تخت خواب‌ها و جعبه‌های چوبی و دیگر وسایل بسته ‌بندی می ‌چسبانند و هنگامی ‌که بسته‌ها به منازل جدید منتقل شدند، سبب آلودگی آن محل‌ها می‌ شوند.
سوسری‌ بالغ حتی تا یک سال هم عمر می ‌کند. این حشره به سرعت از خانه‌های آلوده به منازل مجاور پراکنده می ‌شود و اغلب به وسیله ی بالا رفتن از لوله‌های آب و مجاری فاضلاب و جایگاه‌های دور ریختن زباله، وارد ساختمان‌ها می شود.
بیماری‌زایی سوسری‌ها برای انسان

وجود سوسری‌ در منازل، هتل‌ها و دیگر محل‌ها از لحاظ بهداشتی منظره ی نامطلوبی دارد و چون از مدفوع و مواد غذایی به طور یکنواخت تغذیه می‌ کند، حشره ی بسیار کثیفی است. در ضمن، مدفوع و قسمتی از موادغذایی هضم نشده را روی مواد غذایی بر می گرداند و از این طریق موجب آلودگی می‌ شود.
سوسری حامل عوامل بیماری‌ زای متعددی از جمله ژیاردیا، اشرشیا‌کولی، استافیلوکوک، سالمونلا، تریکوموناس و... است. همچنین این حشره به طور طبیعی به گونه‌ای از توکسوپلاسما آلوده است و تصور می ‌شود با تغذیه از مدفوع گربه، توکسوپلاسما را به گربه و انسان منتقل کند.
برخی افراد به مواد ‌آلرژن سوسری‌ها حساسیت دارند و با خوردن موادغذایی آلوده به مواد دفعی سوسری یا تنفس گرد مدفوع آنها، عکس‌العمل نشان می ‌دهند.
مبارزه ی شیمیایی با سوسری‌ها

چند ماده ی شیمیایی به صورت تجاری به عنوان طعمه برای کنترل سوسری‌ها در دسترس هستند.
پودر حاوی سم دی ‌کلرفوس 9/‌1 درصد: که برای آماده ‌سازی باید آب به آن اضافه شود تا به شکل خمیر درآید. طعمه ی دیگر حاوی پروپوکسور دو درصد است. سم"کپون"به صورت خمیر، قرص یا طعمه ی مرکب از روغن گیاهی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. طعمه‌ها معمولا در شرایطی که جمعیت سوسری‌ها پایین باشد، تاثیر بهتری دارند و غالبا در کنار سایر روش‌های مبارزه به کار می‌ روند.
مواد شیمیایی با خاصیت ریزش و خارج کردن حشرات از پناهگاه شان، مکرراً برای کنترل سوسری به منظور گرفتن نتایجی سریع و دستیابی به کنترل کامل‌تر مورد استفاده قرار گرفته است.
"پیرترین" به تنهایی یا به همراه "سینرژیست ها" یک ماده ی با اثر بیرون کشیدن حشره از پناهگاهش است و باعث ریزش سریع می‌ شود.
"دی‌ کلرفوس" نیز به خاطر اثر ریزش سریع و تدخینی آن مفید است. در مواردی که تاثیر طولانی‌تر مد نظر باشد، این مواد شیمیایی باید با یک حشره‌کش ابقایی ترکیب شوند.‌
مراقب باشید سوسک نیاید

پیشگیری کلید کنترل این حشرات است. پس پیشنهاد می‌ شود دو کار زیر را انجام دهید:
1) جلوگیری از ورود آنها به ساختمان 2
) کم کردن آلودگی به وسیله ی رعایت پاکیزگی محل

سوسری‌ها در هوای سرد برای ورود به ساختمان شما یا از پناهگاه‌ خارجی خود یا از خانه‌های همسایه وارد می‌ شوند. پس لازم است که تمام سوراخ‌های کف، دیوار، چارچوب درها و فضای پشت پایه‌های ساختمان و غیره که به سوسری‌ها اجازه ی عبور می ‌دهند، مسدود شوند.
از توجه به لوله‌های آب و فاضلاب و شبکه‌های مشابه غفلت نکنید. شاید حتی لازم باشد که برای بستن سوراخ‌های بزرگ از یک نجار کمک بخواهید، اما سوراخ‌های کوچک ‌تر را با بتونه ی چوب و پلاستیک می‌ توان مسدود کرد.
توجه کنید که یکی از راه‌های مهم ورود سوسری به محل‌های جدید، بسته‌های آلوده ی مواد غذایی، خشک ‌شویی و بسته‌ بندی‌های مشابه است. جعبه‌های نوشابه و تخم‌مرغ و بسته‌های سیب ‌زمینی و پیاز نیز ممکن است باعث انتقال سوسری شوند.
نکته ی مهم دیگر در مبارزه با سوسری این است که باید وضعیت منزلتان را برای رشد سوسری نامناسب کنید.
برای این کار باید مخفیگاه های آنها را از بین ببرید و نواحی زیر و کف ساختمان را همواره خشک نگه دارید و از دسترسی سوسری به غذاها جلوگیری کنید.
غذا را در ظروف غیر قابل دسترسی بگذارید و تمام محوطه ی آشپزخانه ‌تان را تمیز و بازرسی کنید تا هیچ خرده ماده ی غذایی در آنجا باقی نماند.
ظروف زباله را کاملا بپوشانید و برنامه ی کاملا منظمی برای تخلیه ی زباله در نظر بگیرید.
در کنار این کارها باید بهسازی محیط نیز انجام گیرد، زیرا سوسری‌ها اغلب مکان‌های مطلوب برای زاد و ولد خود را در سیستم فاضلاب، محل جمع زباله‌ها، فاضلاب و مکان‌های دیگری که غذا و مواد مناسبی در دسترس‌شان باشد، پیدا می‌ کنند. بنابراین باید برنامه‌هایی برای به حداقل رساندن یا حذف پناهگاه سوسری‌ها طی برنامه‌های بهسازی محیط ترتیب داده شود. منبع
لینک دائم

 

Similar threads

بالا