خبرها و تازه های گیاهپزشکی

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
بی‌توجهی به نامه محرمانه گیاهپزشکی

بی‌توجهی به نامه محرمانه گیاهپزشکی

معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور بی‌توجهی وزیر وقت بازرگانی به نامه محرمانه این موسسه را مهمترین عامل استقرار آفت مگس مدیترانه در کشور دانست و از مشارکت سازمان انرژی اتمی برای مقابله با این آفت خبر داد.
غلامرضا گل محمدی در گفتگو با مهر، در مورد اهم اقدامات این موسسه برای مقابله با آفت مگس میوه مدیترانه اظهارداشت: این آفت چندین بار در ایران مشاهده شد اما جمعیت آن به اندازه ای نبود که به عنوان تهدید جدی به شمار آید.
وی با اشاره به هشدار 5 سال گذشته موسسه گیاهپزشکی به وزارت بازرگانی وقت نسبت به عدم واردات برخی از انواع مرکبات از کشورهایی که این آفت در آنجا استقرار یافته است، یادآور شد: با توجه به خطری که از ناحیه واردات محصولات کشاورزی بویژه مرکبات احساس می شد در سالهای 86 و 87 مسئولان این موسسه اقدام به ارسال نامه ای محرمانه به وزیر بازرگانی وقت نمودند و به وی نسبت به واردات برخی از میوه ها که احتمال داشتن این آفت را داشتند هشدارجدی دادند اما متاسفانه علی رغم همه این هشدارها اقدام عملی در این رابطه صورت نگرفت و از سال 1387 این آفت درکشور استقرار یافت.
معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور اضافه کرد: موسسه تاکنون بر روی 6 پروژه تحقیقاتی برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه کار کرده است بطوریکه هم اکنون کار تحقیقاتی 4 پروژه به اتمام رسیده و 2 پروژه دیگر در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه مبارزه شیمیایی با مگس مدیترانه تبعات منفی زیادی به همراه دارد و به همین دلیل برای کنترل این آفت از روشهای غیرشیمیایی مانند استفاده از تله ها و ترکیبات جلب کننده استفاده شده است، گفت: براین اساس پروژه های خود را در 2 محوراصلی " بررسی وضعیت بیو اکولوژی آفت و اقدامات لازم برای کنترل آفت " تعریف کرده ایم.
گل محمدی افزود: با توجه به اینکه بیشترین تراکم آفت در ماههای مهر و آبان ومصادف با فصل برداشت مرکبات و تغییر رنگ برخی از مرکبات مانند نارنگی بود که به همین دلیل معمولا سمپاشی در این مقطع توصیه نمی شود.
وی در ادامه در خصوص پراکنش جغرافیایی این آفت در کشور عنوان کرد: آفت مگس مدیترانه عمدتا در استانهای گرگان، گیلان، مازندران و فارس پراکنده شده است ودر این 4 استان بیشتر ازمرکبات به عنوان میزبان استفاده می کند و در استانهای دیگر به سایردرختان میوه خسارت وارد می کند.
معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشوردرباره میزبانهای عمده این آفت در 2 استان فارس و مازندران عنوان کرد: در بررسی های بعمل آمده بر روی وسعت دامنه میزبانی این آفت در استان فارس مشخص شد که بیشترین خسارت بر روی میوه های "انار، خرمالو، انجیرسیاه، هلو، گوجه سبز، سیب زرد و قرمز پائیزه، نارنگی و نارنج" وارد شده است درحالیکه اثری از این آفت بر روی میوه های " انگور، زردآلو، انجیرسفید و ازگیل" دیده نشده است.
به گفته وی در استان مازندران بیشترین خسارت از این آفت به میوه های " خرمالو، نارنگی های پیش رس ژاپنی، نارنگی انشو و پرتقال تامسون ناقل" وارد شده است.
گل محمدی با اشاره به اینکه در بررسی های بعمل آمده مشخص شد آفت مگس مدیترانه در شرایط آب و هوایی استان فارس و استان مازندران بین 3 تا 5 نسل از خود بجای می گذارد، گفت: همچنین براساس تحقیقات صورت گرفته 3 عامل "دما، نوع میزبان و طول دوره میوه دهی میزبانان" در نوسانات انبوهی جمعیت و چرخه زیستی آفت نقش مهم و کلیدی دارد.
وی در ادامه درمورد اقدامات این موسسه برای کنترل آفت مگس مدیترانه گفت: استفاده از تله های جکسون به علاوه تری مدلور، مک فیل به علاوه تری مدلور و همچنین استفاده از این دو تله به علاوه سراتراپ برای مدیریت افت توصیه شد.
معاون بخش تحقیقات حشره شناسی کشاورزی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور افزود: همچنین یک پروژه آزمایشگاهی مبنی بر استفاده از روش نرعقیمی توسط سازمان انرژی اتمی در دست اجراست که اگر به نتیجه برسد بصورت مشترک با موسسه برای اجرا در شرایط مزرعه عملیاتی خواهد شد.
به گزارش مهر، مبدا اصلی مگس میوه مدیترانه، آفریقای شرقی است و از سال 1829 میلادی به تدریج به سایرکشورها انتشار یافته است. وجود این آفت نخستین بار در ایران طی سالهای 1337 و 1339 از اهواز و تهران گزارش شد و متعاقبا در استانهای خراسان، یزد، اصفهان، مازندران و گیلان مشاهده گردید و آخرین بار در سال 1362 وجود این آفت از استان مازندران گزارش شده استو از آن تاریخ تا سال 1385 هیچگونه گزارشی مبنی بر حضور آفت وجود ندارد.

خبرگزاری مهر – 91/3/17
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای لاهیجان

مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه‌خوار برنج در شالیزارهای لاهیجان

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، علی امیری‌میکال ظهر امروز در جلسه جهاد کشاورزی این شهرستان با اشاره به کنترل بیولوژیک مزارع شالیزاری لاهیجان اظهار کرد: در سال جاری عملیات کنترل بیولوژیک علیه آفت کرم ساقه خوار برنج در سطح دو هزار هکتار از شالیزارهای لاهیجان در دست اجرا است.

وی، افزود: در این راستا رها سازی زنبور تریکوگراما علیه نسل نخست آفت آغاز شده و دیگر مراحل رهاسازی زنبور طبق دستورالعمل‌های صادره در زمان مقرر به مرحله اجرا در می‌آید.
مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان، هدف از اجرای طرح مذکور را کاهش مصرف انواع سموم حشره‌کش، تولید محصول سالم، جلوگیری از آلودگی آب‌های زیر زمینی، کاهش هزینه تولید و ... عنوان کرد.
به گفته وی، در سال زراعی جاری طبق قرارداد با درمانگاه گیاه‌پزشکی رویان و با بهره‌گیری از 10 کارشناس بخش خصوصی، طرح شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی و هدایت عملیات کنترل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به روش تلفیقی در سطح سه هزار و 200 هکتار از اراضی لاهیجان در حال اجرا است.
امیری‌میکال، مهم‌ترین اهداف این طرح را، هدایت و جلب مشارکت بهره‌برداران، انجام به موقع و بهینه عملیات در قالب دستورالعمل‌های صادره ذکر کرد.
وی با بیان اینکه طرح شبکه مراقبت در 10 روستای لاهیجان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: سه هزار و 384 بهره‌بردار برنج‌کار زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند.
مدیر جهاد کشاورزی لاهیجان در ادامه از راه‌اندازی یک واحد جوجه‌کشی بوقلمون به ظرفیت 56 هزار قطعه در هر دوره 28 روزه خبر داد و یادآور شد: این واحد با استفاده از تسهیلات اداره تعاون و آورده شخصی بخش خصوصی احداث شده و آمادگی فروش جوجه بوقلمون به متقاضیان شهرستانی و استانی و نیز در سطح ملی را دارد.
وی با اشاره به اینکه لاهیجان دارای 25 واحد مرغداری است، خاطرنشان کرد: تعداد 5 واحد مرغداری با استفاده از تسهیلات طرح بهینه‌سازی مصرف سوخت فعالیت می‌کنند و چندین واحد تولیدی دیگر نیز در شرف دریافت تسهیلات هستند.

به گفته امیری‌میکال، از تعداد 25 واحد مرغداری مذکور در هر دور 45 روزه با ظرفیت کل 400 هزار قطعه به طور متوسط یک میلیون کیلوگرم گوشت سفید از این واحدها در سطح شهرستان و استان و دیگر نقاط کشور توزیع می‌شود.
 

mastane20

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش آفات خیار و گوجه فرنگی با عوامل بیولوژیکی/ افزایش محصولات ارگانیک

کاهش آفات خیار و گوجه فرنگی با عوامل بیولوژیکی/ افزایش محصولات ارگانیک

پژوهشگران موسسه تحقیقات گیاهپزشکی با استفاده از 16 نوع عامل بیولوژیکی بر علیه آفتها و بیماریها توانستند 4 محصول مهم گلخانه ای را به صورت ارگانیک تولید کنند.
ولی الله عامری- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه های کشور برای کاهش باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، اظهار داشت: در گلخانه ها بیش از 64 نوع آفت کش و سم برای از بین بردن آفات استفاده می شود که به منظور کاهش مصرف سموم و آفت کشها پروژه ای در این زمینه تعریف و در گلخانه های 4 استان اجرایی شد.
وی با اشاره به جزئیات این پروژه، خاطر نشان کرد: در این پروژه از 15 نوع ماده و عامل بیولوژیکی بر علیه بیماریهای محصولات گلخانه ای مورد استفاده قرار گرفت. با روش ارائه شده توانستیم بیش از 90 درصد کاهش مصرف سموم شیمیایی را در گلخانه ها داشته باشیم.

مجری طرح با بیان اینکه این روش در دو دوره فصل زراعی در گلخانه ها اجرایی شد، افزود: این روش بر روی 4 محصول مهم گلخانه ای خیار، گوجه فرنگی، فلفل و توت فرنگی اجرایی شد که نتایج مطلوبی از آن به دست آمد.

عامری به نتایج به دست آمده از این تحقیقات اشاره کرد و گفت: در این روش 16 عامل بیولوژیکی در سطح 15 هکتار در 4 استان تهران، قزوین، اصفهان و البرز علیه 6 نوع آفت و7 نوع بیماری در محصولات گلخانه ای خیار، گوجه فرنگی، فلفل و توت فرنگی مورد استفاده قرار گرفت و موفق شدیم بالغ بر 3 هزار تن محصول ارگانیک بدون استفاده از روشهای کنترلی شیمیایی تولید کنیم.

مسئول برنامه تنظیمی برای کنترل بیولوژیکی محصولات گلخانه ای کشور، افزایش محصول را از دیگر مزایای این روش نام برد و یادآور شد: با این روش توانستیم محصول گلخانه ای خیار را تا 20 درصد افزایش محصول داشته باشیم و با کاربردی کردن آن روی محصولات فلفل و توت فرنگی مقاومت برای کاربردی کردن این روش در گلخانه ها کاهش یافت.

وی طرح در عین حال خاطر نشان کرد: استفاده از روشهای شیمیایی تاثیرات آنی نسبت به روشهای بیولوژیکی دارد ولی در نهایت با استفاده از روشهای بیولوژیکی می توان محصولاتی بدون باقی مانده سموم شیمیایی در آن تولید کرد.
 

ssaarra

متخصص علوم دریایی
تشخيص سريع بيماري‌ مهم گندم با روش جديد پژوهشگران دانشگاهي

تشخيص سريع بيماري‌ مهم گندم با روش جديد پژوهشگران دانشگاهي

سرويس: علمي و فناوري - پژوهشي

نخستين دانشجوي دکتري رشته «بيماري‌شناسي گياهي» دانشگاه تبريز با گرايش «قارچ‌شناسي»، موفق به ارائه روشي براي تشخيص سريع بيماري مهم گندم شد.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، دکتر مهدي داوري اين دستاورد را در رساله دکتري خود تحت عنوان " تنوع زيستي و فيلوژني گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و خويشاوندان وحشي آن در استان اردبيل با توالي‌يابي چند ژني" ارائه کرده است.
وي در اين‌باره با بيان اينکه بيماري سوختگي فوزاريومي سنبله (Fusarium Head Blight) يکي از بيماري‌هاي بسيار مهم گندم در دنيا و از جمله شمال و شمال غرب ايران است، يادآور شد: در سال‌هاي اخير خسارت هاي فراواني از طريق کاهش عملکرد و آلودگي دانه هاي گندم به زهرآبه‌هاي قارچي (ميکوتوکسين‌ها) در برخي مناطق از جمله منطقه گندم‌خيز مغان در استان اردبيل وارد مي‌کند.
اين دانش‌آموخته دانشگاه تبريز در ادامه تصريح کرد: علاوه بر خسارت مستقيم بيماري به کشاورزان، آلودگي مواد غذايي به زهرآبه‌هاي قارچي خطرات زيادي براي سلامتي انسان و دام به همراه دارد و به عنوان يکي از عوامل موثر در شيوع سرطان‌هاي گوارشي از جمله سرطان مري شناخته شده است و کسب دانش لازم در خصوص ويژگي هاي مولکولي بيمارگر و نوع زهرآبه‌هاي قارچي توليد شده و چرخه زندگي قارچ عامل بيماري به اتخاذ راهبردهاي مديريتي اين نوع بيماري‌ها از جمله توليد ارقام مقاوم کمک مي‌کند.
وي افزود: در اين رساله، تنوع زيستي گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و گندميان وحشي در استان اردبيل با استفاده از ويژگي‌هاي ريخت شناختي و توالي‌يابي چندژني بررسي شد و گونه‌هاي فيلوژنتيک و تيپ‌هاي شيميايي کمپلکس گونه‌اي F. graminearum با استفاده از روش MLGT با فناوري لومينکس تعيين شد.
به گفته وي همچنين در اين تحقيق، به‌منظور شناسايي گونه‌ها و کمپلکس‌هاي گونه‌اي فوزاريوم مرتبط با غلات روش سريعي تحت عنوان RCA يا تکثير دايره غلتان به طور موفقيت آميز بررسي و براي نخستين بار در دنيا استفاده از اين روش سريع و ارزان در تشخيص گونه‌هاي يک قارچ بيمارگر گياهي معرفي شد. بدين ترتيب اين رساله يکي از پژوهش‌هاي کاربردي در زمينه کشاورزي محسوب مي شود.
داوري در ادامه با بيان اينکه بخشي از تحقيقات خود را طي فرصت تحقيقاتي هشت ماهه در مرکز بين‌المللي قارچ‌شناسي آکادمي علوم (CBS) و دانشگاه واخنينگن (PRI) هلند انجام داده است، يادآور شد: از اين رساله تاکنون يک مقاله در مجله معتبر "Journal of microbiological methods" به چاپ رسيده و سه مقاله به مجلات ISI منشر و پنج مقاله نيز در کنگره‌هاي معتبر ملي و بين‌المللي ارايه شده است.
مهدي داوري در تيرماه 1391 با دفاع از رساله خود تحت عنوان " تنوع زيستي و فيلوژني گونه‌هاي فوزاريوم مرتبط با سنبله گندم و خويشاوندان وحشي آن در استان اردبيل با توالي‌يابي چند ژني" با راهنمايي دکتر اسدالله باباي اهري و دکتر مهدي ارزنلو به ترتيب استاد و استاديار گروه گياهپزشکي دانشکده کشاورزي و مشاوره دکتر رسول زارع، رئيس موسسه تحقيقات گياهپزشکي کشور موفق به اخذ مدرک دکتري شده است.
 

ssaarra

متخصص علوم دریایی
توليد نانوذرات نقره به «روش سبز» توسط محققان دانشگاهي

توليد نانوذرات نقره به «روش سبز» توسط محققان دانشگاهي

سرويس: علمي و فناوري - پژوهشي

محققان دانشگاهي با استفاده از مزاياي روش سبز پلي ساکاريد اصلاح شده و روش سبز ميکروبي، موفق به توليد نانوذرات نقره شدند که در مقايسه با روش‌هاي قبلي، کم‌هزينه‌تر بوده و از پايداري، توزيع و ميانگين اندازه مناسب‌تري برخوردار است.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، نانوذرات نقره خاصيت ضد ميکروبي داشته و در صنايع مختلفي مانند نساجي، غذايي و غيره مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد. همچنين اين نانوذرات در حوزه پزشکي کاربرد زيادي از جمله در ابزارهاي پزشکي، سنسورهاي زيستي و برچسب‌گذاري زيستي دارند. در تصفيه آب نيز از خاصيت ضد ميکروبي نانوذرات نقره استفاده‌هايي مي‌شود.

سيده معصومه قاسمي‌نژاد، دانش آموخته کارشناسي ارشد فناوري نانو و از محققان اين طرح اظهار کرد: در اين تحقيق نانوذرات نقره با روش سبز جديدي توليد شد. در اين روش مخلوطي از نشاسته و محيط کشت تخمير شده به عنوان عامل پايدارکننده و کاهنده بود.

وي افزود: پروتئين‌هاي موجود در محيط کشت تخمير شده مي‌توانند هم به عنوان عامل کاهنده و هم عامل پايدار‌کننده باشند. از طرفي مي‌توان نشاسته را در مجاورت محيط کشت تخمير شده به گلوکز تبديل کرد. بنابراين نشاسته نيز در اين روش علاوه‌ بر نقش پايدارکنندگي، به عنوان عامل کاهنده مورد استفاده قرار گرفت.

قاسمي‌نژاد تصريح کرد: نانوذرات نقره توليدي با اين روش از پايداري خوب، ميانگين اندازه و توزيع اندازه مناسب و بازدهي توليد خوبي برخوردار است. از طرفي مواد اوليه مورد استفاده در اين روش با محيط سازگار بوده و اين روش جزء روش‌هاي سبز محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: در همين راستا ابتدا ما قارچ فوزاريوم اکسيسپورم را در شرايط مشخص و زمان معيني در محيط کشت پتيتو دکستروز آگار رشد داديم. سپس براي تهيه محيط کشت تخمير شده، قارچ به همراه محيط کشت سانتريفوژ شده و مايع رويي جداسازي شد. در نهايت نشاسته با نسبت مشخصي با محيط کشت تخمير شده، مخلوط و محلول نيترات نقره اضافه شد. پس از 24 ساعت گرماگذاري در دماي 50 درجه محلول شفاف، قهوه‌اي رنگ شده و نانوذرات نقره توليد مي‌شود.

محقق طرح خاطرنشان کرد: در اين تحقيق از مزاياي دو روش سبز مختلف از جمله پلي ساکاريد اصلاح شده و ميکروبي استفاده شده و روش سبز جديدي براي توليد اين نانوذرات ارائه شد.

قاسمي‌نژاد در اين باره افزود: نانوذرات نقره توليد شده با اين روش جديد ميانگين اندازه کوچکتر، پايداري بيشتر، توزيع اندازه مناسب‌تر و بازدهي توليد بيشتري نسبت به ذرات توليدي با روش‌هاي ميکروبي و پلي ساکاريد اصلاح شده، دارند. همچنين زمان توليد نانوذرات در اين روش سبز جديد نسبت به روش ميکروبي و همچنين هزينه توليد نيز نسبت به روش پلي ساکاريد اصلاح شده، پايين‌تر است.

وي با اشاره به مزاياي اين روش گفت: با توجه به مزيت‌هاي بسيار اين روش و همچنين سازگار بودن مواد اوليه مورد استفاده در اين شيوه با محيط زيست، اميد است با توليد نانوذرات نقره به صورت پايلوت، اين روش سبز جديد در مقياس صنعتي مورد استفاده قرار گيرد.

نتايج اين کار تحقيقاتي که توسط سيده معصومه قاسمي‌نژاد، دانش آموخته کارشناسي ارشد فناوري نانو، با همکاري سپيده حامدي، دانشجوي دکتري تخصصي بيوتکنولوژي و راهنمايي دکتر سيد عباس شجاع الساداتي از دانشگاه تربيت مدرس صورت گرفته، در مجله «Carbohydrate Polymers» منتشر شده است.


 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
مصادیق تخلف فنی و حرفه ای گیاهپزشکی

مصادیق تخلف فنی و حرفه ای گیاهپزشکی

مصادیق تخلف فنی و حرفه ای گیاهپزشکی

شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور مصادیق تخلف فنی و حرفه ای اعضای سازمان شاغل در فعالیتهای گیاهپزشکی را اعلام نمود. به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهران، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور در بیست و نهمین جلسه این شورا در دوره سوم فعالیت، مصادیق تخلف فنی و حرفه ای اعضای سازمان شاغل در فعالیتهای گیاهپزشکی را اعلام نمود که براساس آن تمامی آزمایشگاه های تشخیص آفات و بیماریهای گیاهی، مراکز تولید عوامل ماکرو ارگانیسم کنترل بیولوژیک آفات و بیماریهای گیاهی، فروشندگیهای سموم دفع آفات گیاهی، شرکت های دفع آفات گیاهی و ضدعفونی و شرکت های توزیع کننده آفت کش ها و مسئولین فنی آن ها می بایست به مفاد آن اشراف کامل داشته و در انجام امور به صورت دقیق رعایت نمایند.
مصادیق تخلف فنی و حرفه ای اعضای سازمان شاغل در فعالیت های گیاهپزشکی
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
فراخوان فائو برای پایان دادن به استفاده از آفت‌کش‌ های خطرناک

فراخوان فائو برای پایان دادن به استفاده از آفت‌کش‌ های خطرناک

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد به دنبال مرگ ۲۳ کودک هندی در اثر خوردن غذای آلوده به یک آفت‌کش سمی، کشورهای در حال توسعه را به حذف آفت‌کش‌های خطرناک از بازارهایشان فراخواند. این کودکان در ایالت بیهار هند، ماه جاری پس از اینکه غذای آلوده به آفت‌کش بسیار خطرناک مونوکروتوفوس را در مدرسه خوردند، جانشان را از دست دادند. فائو و سازمان جهانی بهداشت این آفت‌کش را بسیار خطرناک شناخته‌اند. فائو در بیانیه‌ای اعلام کرد: تجربه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد که توزیع و استفاده از چنین محصولات سمی اکثر اوقات تهدیدی برای سلامت انسان و محیط زیست دربردارد. مونوکروتوفوس در بسیاری از کشورها ممنوع است اما کارشناسان دولتی هند از سوی تولیدکنندگان متقاعد شده‌اند که مونوکروتوفوس نسبت به آفت‌کش‌های دیگر ارزان‌تر بوده و در کنترل آفت‌هایی که به تولید محصول ضرر می‌زنند، موثرتر است. اگرچه دولت هند استدلال دارد که مزایای آفت‌کش‌های قوی در صورت استفاده صحیح بیشتر از مضرات آنهاست اما تراژدی غذای مسموم مدرسه، انتقادهایی مانند رعایت نشدن مقررات مربوط به استفاده از آنها را بارز ساخت. فائو در این بیانیه خاطرنشان کرده که بسیاری از کشورها فاقد منابع لازم برای مدیریت صحیح ذخیره، نگهداری، توزیع و استفاده از آفت‌کش‌ها و کاهش خطرات مربوط به استفاده از آنها هستند. این سازمان در ادامه افزوده است: آفت‌کش‌های بسیار خطرناک نباید در اختیار کشاورزان کوچکی قرار بگیرند که فاقد اطلاع کافی از نحوه استفاده صحیح و تسهیلات مناسب برای نگهداری از آنها هستند. بر اساس گزارش رویترز، مونوکروتوفوس در حال حاضر در استرالیا، چین، اتحادیه اروپا و آمریکا و بسیاری از کشورها در آفریقا، آسیا و آمریکای لاتین ممنوع است. با وجود سمی بودن مونوکروتوفوس، هند برای تضمین تولید بالاتر محصولات زراعی از این آفت‌کش و آفت‌کش‌های سمی دیگری که در کشورهای ثروتمند و فقیر به دلایل خطرناک بودن آنها برای سلامت انسان ممنوع هستند، استفاده می‌کند. حدود یک دهه پس از اینکه دولت هند ممنوعیت تولید و استفاده از مونوکروتوفوس را لغو کرد، این آفت‌کش بسیار سمی ماه جاری موجب مرگ ۲۳ دانش آموز خردسال در یک مدرسه روستایی شد که تحت یک برنامه دولتی، غذای رایگان توزیع می‌کرد. با وجود اینکه این ماده از سوی سازمان جهانی بهداشت بسیار خطرناک شناخته شده اما گروهی از کارشناسان دولتی هند از سوی تولیدکنندگان متقاعد شدند که مونوکروتوفوس نسبت به آفت‌کش‌های دیگر ارزان‌تر بوده و در کنترل آفت‌هایی که به تولید محصول ضرر می‌زنند، موثرتر است. اگرچه دولت هند استدلال دارد که مزایای آفت‌کش‌های قوی در صورت استفاده صحیح بیشتر از مضرات آنهاست اما تراژدی غذای مسموم مدرسه، انتقادهایی مانند رعایت نشدن مقررات مربوط به استفاده از آنها را بارز ساخت. دانشمندان دولتی هند همچنان از این آفت‌کش دفاع کرده و اصرار دارند که تصمیم برای ممنوع نکردن آن تصمیم درستی بوده است. یک مقام ارشد دولتی که در تصمیم‌گیری در مورد آفت‌کش مستقیما مشارکت داشته، اظهار می‌کند: باید بدانید که تمامی آفت‌کش‌ها سمی هستند اما برای حفظ یا افزایش تولید کشاورزی اساسی به حساب می‌آیند. ما استطاعت از بین رفتن ۱۵ تا ۲۵ درصد از تولید کشاورزی را نداریم. پاسخ در استفاده صحیح است. سازمان جهانی بهداشت به تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۰۷ اشاره می‌کند که طبق آن، هر سال ۷۶ هزار نفر در هند بر اثر مسمومیت آفت‌کش می‌میرند. بسیاری از این مرگ‌ها خودکشی هستند که به دلیل سهولت دسترسی به آفت‌کش‌های سمی ساده می‌شوند.

دستورالعمل دولت برای استفاده از آفت‌کش‌ها دولت هند یک دستورالعمل ۱۵ صفحه‌ای در مورد نحوه استفاده از آفت‌کش‌ها منتشر کرده که شامل استفاده از پوشش محافظ و استفاده از ماسک در هنگام سمپاشی است. ظروف آفت‌کش‌ها نیز باید از بین بروند تا از استفاده مجدد از آنها جلوگیری شود اما در کشوری که یک چهارم از جمعیت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری آن بی‌سواد هستند و شمار زیادی در مناطق روستایی دورافتاده زندگی می‌کنند، اجرای این مقررات تقریبا غیرممکن است. به عنوان مثال استفاده از مونوکروتوفوس برای تولید صیفی‌جات ممنوع است اما هیچ تضمینی برای رعایت آن وجود ندارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، خوردن ۱۲۰۰ میلی‌گرم یا کمتر از یک قاشق چایخوری مونوکروتوفوس برای انسان کشنده خواهد بود. این سازمان در سال ۲۰۰۹ از هند خواست به دلیل سمی بودن فوق العاده، این آفت کش را ممنوع کند. اکنون مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند تراژدی مرگ دانش آموزان، خطرات این آفت کش را بیشتر نشان داد اما مقامات دولت هند حاضر نیستند به یافته‌های این سازمان توجه کنند. رویترز به نقل از یک منبع دولتی گزارش داد: اتخاذ تصمیمات به نیازها، اولویت‌ها و الزامات ما بستگی دارد و هیچ کس بهتر از ما به این امر واقف نیست.

اولویت ملی برای هند فراهم کردن غذای بیشتر برای مردمش یک اولویت ملی است. بر اساس گزارش بانک جهانی، حدود ۴۰۰ میلیون نفر از مردم این کشور با کمتر از یک دلار و ۲۵ سنت در روز زندگی می‌کنند. حدود نیمی از کودکان پایین پنج سال نیز مبتلا به سوء تغذیه هستند. هند در آستانه اجرای یک برنامه بلندپروازانه برای عرضه غذای ارزان برای ۸۰۰ میلیون نفر است. بازده بالاتر محصول و مدیریت هزینه‌ها در این اقدامات محوری خواهند بود. طبق اعلام مقامات دولتی و سازندگان، مونوکروتوفوس ارزان و یک آفت‌کش با قابلیت استفاده وسیع‌ است. آفت‌کش‌های مشابه گران‌تر هستند. یک شیشه ۵۰۰ میلی‌لیتری مونوکروتوفوس شرکت گودرج اگرووت ۲۲۵ روپیه (۳٫۷۵ دلار) است در حالیکه یک شیشه ۵۰۰ میلی‌لیتری ایمیداکلوپرید تولید بایر ۱۲۷۱ روپیه قیمت دارد. مونوکروتوفوس در بسیاری از کشورها شامل آمریکا، کشورهای اتحادیه اروپا، چین و همسایگان هند از جمله پاکستان ممنوع است. سریلانکا تنها برای پرورش نارگیل اجازه استفاده از آن را داده است. چمینووا یکی از دو شرکتی که در سال ۲۰۰۴ مخالف ممنوعیت مونوکروتوفوس بود، پنج سال بعد تحت فشار افکار عمومی در کشورش دانمارک تولید این آفت‌کش را متوقف کرد اما یونایتد فوسفوروس در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده این آفت‌کش در این کشور است.

مونوکروتوفوس، سمی‌ترین نیست هند در بی‌میلی برای ممنوعیت آفت‌کش‌ها سابقه تاریخی دارد. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، مونوکروتوفوس تنها آفت‌کش سمی مورد استفاده در این کشور نیست. فورات متیل پاراتیون، برومادیولون و فسفامیدون که به عنوان سموم بسیار خطرناک طبقه بندی شده اند، برای استفاده ثبت شده اند. اندوسولفان، ماده خطرناکی که سازمان ملل خواهان حذف جهانی آن شده، تنها در سال ۲۰۱۱ با حکم دادگاه عالی هند ممنوع شد. طبق گزارش رسانه‌ها، بیش از هزار نفر به دلیل سمپاشی هوایی بی‌رویه اندوسولفان در ناحیه کاسارگود ایالت کرالا کشته شده و صدها کودک ناقص متولد شدند. بر اساس جدیدترین آمار دولتی، تولید و تقاضا برای مونوکروتوفوس در هند در سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ بالاتر از سال ۲۰۰۶-۲۰۰۵ بوده است و حدود چهار درصد از کل آفت‌کش‌های مورد استفاده در سال ۲۰۱۰-۲۰۰۹ و هفت درصد از تولید را تشکیل داد. طبق اعلام انجمن سازندگان و تولیدکنندگان آفت‌کش‌ها، در حال حاضر سهم این آفت‌کش در فروش دو تا سه درصد است. مرکز علوم و محیط زیست که یک ان.جی.اوی فعال در زمینه محیط زیست در هند است، وضعیت کنترل آفت‌کش‌ها در این کشور را اسفناک اعلام کرده است. دولت هند تلاش کرده مقررات برای ساماندهی موثر واردات، تولید، صادرات، فروش، توزیع و استفاده از آفت‌کش‌ها معرفی کرد اما لایحه این قانون از سال ۲۰۰۸ تاکنون در پارلمان مانده است. هند با خطرات آفت‌کش‌ها بیگانه نیست. به جز هزاران نفری که هر سال در هند به دلیل مسمومیت با این سموم جانشان را از دست می‌دهند، این کشور در سال ۱۹۸۴ بدنبال نشت گاز مرگبار متیل ایزوسیانات از یک کارخانه تولیدکننده آفت‌کش، با بدترین فاجعه صنعتی جهان روبرو شد که بر اثر آن نزدیک به ۴۵۰۰ نفر کشته شدند. اما در مزارع روستاهای هند مونوکروتوفوس به طور گسترده و بدون رعایت جوانب احتیاطی لازم از سوی کشاورزان مورد استفاده قرار می‌گیرد. منبع: ایسنا
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
حسيني در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
سموم داخلي از كيفيت بالايي برخوردارند

رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه کنترل دقیقی بر واردات و تولید سموم در داخل کشور می‌شود، گفت: می‌توان به مصرف کنندگان این اطمینان را داد که این سموم از کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند.
سید مهدی حسینی یزدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به واردات ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دلاری سموم اظهار داشت: با توجه به اینکه این میزان ارز، ۴۰ تا ۵۰ درصد قوت مردم را تامین می‌سازد، تولید داخلی سموم کمک زیادی به اقتصاد کشور می‌کند.

وی افزود: ۷۰ درصد مواد اولیه سم و کود از چین، ۱۵ درصد از هند و ۱۵ درصد باقی مانده نیز از کشورهای اروپایی وارد می‌شوند.

حسینی اضافه کرد: شرکت‌های تولیدکننده ایرانی با واردات مواد اولیه یا تکنیکال از کشورهای مذکور، اقدام به فرمولاسیون آن‌ها می‌کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به کنترلی که روی واردات و تولید این محصولات می‌شود، می‌توان به مصرف کنندگان این اطمینان را داد که این سموم از کیفیت بسیار بالایی برخودار هستند.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ساخت سبک‌وزن‌ترین تور جمع‌آوری حشرات توسط یک محقق ایرانی

ساخت سبک‌وزن‌ترین تور جمع‌آوری حشرات توسط یک محقق ایرانی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، سبک‌وزن‌ترین تور جمع‌آوری حشرات با وزن ۳۶۰ تا ۴۵۰ گرم توسط مخترع و محقق اهل شهرستان نمین استان اردبیل آقای علیرضا نظری نمین ساخته شد. (شماره ثبت ۴۰۰۶۳)این اختراع سبک‌وزن‌ترین تور جمع‌آوری حشرات می‌باشد که سبکی این وسیله سهولت کار با آن را فراهم کرده و متخصصان حشره‌شناس بعد از کار با آن خسته نخواهند شد.

این وسیله در علم حشره‌شناسی بسیار مهم بوده و تنها وسیله انفرادی برای شکار آفات و حشرات توسط محققان و متخصصان Entomologist است.

سبک‌وزن‌ترین تور پیش از این توسط شرکت آمریکایی و به وزن ۶۴۰ گرم ساخته شده بود و تور ایرانی بسیار سبک‌وزن‌تر و بسیار مستحکم‌تر از آن است.
تور ایرانی قادر به تحمل محکمترین ضربات به بست حلقه و دسته خود است که تنها تور در جهان است که در عین سادگی می‌تواند ضرباتی با قدرت ۶۵ تا ۱۵۰ کیلوگرم با سرعت ۱.۲ متر در ۵/۰ ثانیه را تحمل کند.


منیع:/khabarfarsi.comلینک سایت


حلقه این تور از فولاد فنری با روکش لاستیکی ساخته شده که همین روکش لاستیکی باعث ارتجاعی شدن حلقه هنگام ضربات و عدم شکستگی و یا خم شدن آن خواهد شد.
ارتفاع این تور با دسته کوتاه ۱۰۰ و با دسته بلند ۱۵۰ سانتیمتر است. قطر حلقه آن ۳۵ سانتیمتر و طول کیسه تور ۸۰ سانتیمتر است.
این تور با دسته کوتاه ۳۶۰ گرم و با دسته بلند ۴۵۰ گرم وزن دارد و سبک‌وزن‌ترین تور حال حاضر جهان محسوب خواهد شد. قیمت این تور بسیار پائین‌تر از نمونه‌های خارجی سنگین‌تر خواهد بود.
فرمانداری شهرستان نمین موقعیتی را در راستای حمایت از نخبگان استان اردبیل برای مخترع و محقق این تور فراهم کرده که ایشان ضمن تولید این محصول بسیار مهم، سوزن‌های اتاله و بیش ار ۲۰ نوع محصول دیگر علمی و دانش بنیان را نیز در این شهرستان به صورت مدرن و صنعتی تولید نمایند.
 

Similar threads

بالا