لعنت به زلزله که انگار فقط از ما می کشد

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بعد از گذشت حدود 21 ساعت از وقوع زلزله 6 ريشتري شهرستان ورزقان، دو تن از روستاييان اين شهرستان كه در زير آوار گرفتار شده بودند، نجات يافتند.
اين دو نفر تنها بازماندگان يك خانواده پنج نفره هستند كه به كمك سگ‌هاي زنده‌ياب عوامل هلال احمر اعزامي از تهران نجات يافته‌اند.

بنا بر اعلام مسئول مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي شهرستان ورزقان، وضعيت اين دو تن خوب گزارش شده است.
 

tracer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پس لرزه ها تموم شد یا نه؟ کسی خبری نداره؟
 

mitra*

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
پس لرزه ها تموم شد یا نه؟ کسی خبری نداره؟

یکی دو ساعت پیش توی شبکه استانی اذربایجان شرقی دکتر ژئو فیزیک(اسمشون دقیق یادم نیست فکر کنم بایرام زاده) گفت هنوز احتمال پس لرزه هست ولی به شدت 6 ریشتر دیگه نخواهد بود.
 

Ice Dream

عضو جدید
کاربر ممتاز
ازینکه اینجا بشینم و نتونم کاری انجام بدم دلم می گیره :( :(
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارشها از رسانههای خبری ترکیه حاکی است که یک کاروان سی نفره امدادرسانی این کشور به همراه ۶ کانتینر و یک سگ تعلیم دیده تجسس در آنسوی گمرک «کاپی کوی» در مرز ایران و استان «وان» ترکیه از شنبه شب منتظرند تا اگر «ایران درخواست کمک کند و اجازه دهد» به کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله استان آذربایجان شرقی بروند.

خبرگزاری «هابئرلر» ترکیه از استان وان گزارش داده است که این کاروان متعلق به «سازمان شرایط اضطراری حوادث طبیعی وان» مدتی است که در مرز با ایران منتظرند، اما ایران هنوز درخواستی برای کمک نکرده است.

سازمان شرایط اضطراری حوادث طبیعی استان وان، یکی از سازمانهای امدادرسانی پیشرفته ترکیه است که بیشترین نقش را در امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزلههای ۷، ۲ و ۹ ریشتری ترکیه در ماههای نوامبر و دسامبر ۲۰۱۱ ایفا کرد.

در همین زمینه به گزارش «سی ان ان ترک» کنسولگری ترکیه در تبریز نیز به مقامهای ایران اعلام داشته است که این کشور در جریان زلزلههای سال ۲۰۱۱ تجارب بسیاری کسب کرده و آماده امدادرسانی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی است.

منیر کارال اوغلو، والی استان وان ترکیه در گفتگو با خبرگزاری «هابئرلر» گفته است که در جریان زلزلههای سال ۲۰۱۱ ترکیه، خصوصا مناطق استان وان، اولین کشورهایی که به کمک ترکیه آمدند، یکی جمهوری آذربایجان و دیگری ایران بود.

به گفته وی، از عصر روز شنبه، زمانی که زلزله در استان آذربایجان شرقی ایران واقع شد، طی چند ساعت گروه امداد رسانی ما آماده و در مرز مستقر شد، اما تاکنون درخواستی از ایران برای کمک دریافت نکردهایم و اگر ایران اجازه دهد، «فی الفور» عملیات تجسس و کمک رسانی را در مناطق زلزله زده شروع خواهیم کرد.

المان عبدالله اف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز طی گفتگو با خبرگزاری ترند، گفته است که جمهوری آذربایجان به ایران اطلاع داده است که آماده کمک رسانی به مناطق زلزله زده است.

به غیر از ترکیه و جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی دیگر همسایه ایران نیز ضمن همدردی با آسیب دیدگان و بازماندگان کشته شدگان زلزله آذربایجان شرقی، اعلام کردهاند که حاضر به کمکهای انساندوستانه به ایران هستند.


به گزارش رسانههای خبری ایران، ژاپن، آلمان، سنگاپور و تایوان از دیگر کشورهایی هستند که برای ارائه کمکهای انساندوستانه به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی اعلام آمادگی کردهاند، اما پویا حاجیان مدیرکل هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که «با توجه به توانایی جمعیت هلال احمر در پوشش مناطق امدادی مناطق زلزله زده، نیازی به کمکهای بین المللی نیست.»

محمد مصطفی نجار، وزیر کشور هم گفته است نیازی به کمکهای خارجی نیست.

این اظهار نظر در حالی است که گزارش رسانههای ایران و اظهارات نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی حاکی است که وضعیت منطقه پس از وقوع زلزله وخیم است و کار امدادرسانی به کندی پیش میرود.

در همین حال، حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ایران به خبرگزاری فارس گفته که در جریان زلزله روز شنبه ۱۱۰ روستای اهر، هریس و ورزقان خسارت دیدهاند؛آخرین آمار کشتهها رمقی در حدود ۳۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی را نشان میدهد.

این آمار در حالی منتشر میشود که رضا صدیقی، فرماندار اهر، به همین خبرگزاری گفته که تعداد جان باختگان مناطق زلزله زده نزدیک به ۳۰۰ نفر است.

وی در عین حال از روند امدادرسانی انتقاد کرده و گفته که «میزان ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان ناکافی است و مناطق زلزلهزده شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارند.»
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعلام آمادگی سوئیس برای ارسال کمک به زلزله زدگان آذربایجان شرقی
خبرگزاری فارس: دولت سوئیس ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان زلزله شمال غرب کشور، آمادگی خود را برای ارسال کمک های انسان دوستانه به زلزله زدگان اعلام کرد.







به گزارش خبرگزاری فارس، دولت سوئیس ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده های قربانیان زلزله در استان آذربایجان شرقی، نسبت به ارسال کمک های انسان دوستانه در اولین فرصت اعلام آمادگی کرد.معاون سفیر سوئیس در تهران شامگاه امروز (یکشنبه) با حضور در وزارت امور خارجه ایران پیام کتبی در خصوص اعلام آمادگی جهت کمک به زلزله زدگان را تسلیم کرد.انتهای پیام/ش
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز

اعلام سوال برانگیز پایان عملیات نجات و جستجو در کمتر از 24 ساعت پس از وقوع زلزله و عدم پذیرش کمکهای خارجی

رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر در اواسط روز یکشنبه از پايان عمليات جستجو ميان زلزلهزدگان خبرداد و گفت: "عمليات آواربرداري آغاز شده است، اما براساس آخرين گزارشهاي دريافتي به نظر نميرسد افرادي در زيرآوارهها باقي مانده باشند." حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور نیز گفت عملیات امداد و نجات به پایان رسیده است. این درحالی است که یکی از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس گفت که هنوز گروههای امداد به بسیاری از روستاها مراجعه نکردهاند و چون جادهها بسته است، دسترسی به این روستاها تنها از مسیر هوایی امکانپذیر است. گزارش شده در بیش از هزار روستا منازلی تخریب شده اند و هیچ عملیات نجاتی در بسیاری از آنها در کار نبوده است مثلا به گزارش مهر "در روستای شاللی به اندازهای سکوت برقرار بوده است که به نظر میرسید تمام ساکنان روستا زیر آوار ماندهاند." خبرنگار روزنامه شرق گزارش داده است: "هنوز هیچ امکاناتی به مناطق زلزله زده نرسیده و مردم گرسنه هستند. از دیشب تا صبح صدای ناله زنی زیر آوار شنیده می شد که نیروهای امداد هیچ وسیله ای برای نجات او نداشتند و به مردم هم اجازه کمک به او ندادند. از امروز ظهر هم دیگر صدای ناله های زن قطع شده است." در همین حال، مسئولین و هلال احمر از پذیرش کمک و تیمهای تخصصی جستجو و نجات خارجی از ژاپن، ترکیه، سنگاپور، تايوان، آلمان، پزشکان بدون مرز و دفتر يونيسف و دیگر کشورها جلوگیری کرده اند.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش ایسنا از وضعیت دانشگاههای مناطق زلزلهزده
همچنین رییس دانشگاه تبریز درباره وضعیت دانشگاههای مناطق زلزلهزده نیز گفت: خوشبختانه در این زلزله هیچ مشکلی برای دانشجویان این دانشگاه به وجود نیامده است.
محمدتقی علوی در گفتوگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به شکسته شدن شیشههای دو دانشکده دانشگاه اشاره و اظهار کرد: دیوار بعضی از ساختمانهای دانشگاه نیز ترکهای جزیی خورده است، اما هیچ مشکلی برای دانشجویان دانشگاه به وجود نیامده است.
وی با بیان اینکه فعالیتهای آموزشی در تابستان تعطیل است، تصریح کرد: تنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانشجویان طرح ضیافت در دانشگاه حضور داشتهاند که آنها نیز کاملا سالم هستند و دانشجویی آسیب ندیده است.
علوی درباره وضعیت خوابگاههای دانشجویان نیز گفت: خوابگاهها نیز کاملا سالم هستند و هیچ صدمهای به آنها و ساکنانشان وارد نشده است.
وی افزود: شب گذشته نیز سه هزار نفر در مسجد دانشگاه مراسم شب قدر را برپا کردند.
همچنین اکرمی رییس دانشگاه تربیت معلم آذربایجان نیز از سالم بودن محیط دانشگاه و خوابگاهها خبر داد و گفت: هیچ تخریب و یا صدمهای به ساختمانهای دانشگاه وارد نشده است.
اکرمی افزود: به جز بخش تحصیلات تکمیلی بقیه بخشهای آموزشی دانشگاه در تابستان تعطیل هستند. همچنین کارهای اداری، روال طبیعی خودش را طی میکند.
رضایی رییس دانشگاه آزاد واحد اهر نیز در این باره به ایسنا گفت: خوشبختانه خسارت جانی در واحد و خوابگاههای دانشگاه نداشتهایم.
وی با بیان اینکه ریزشهای نازککاری و گچ در واحد و خوابگاههای دانشگاه به ویژه در دیوارهای بین اتاقها وجود داشته است، اظهار کرد: کانون زلزله بسیار به دانشگاه نزدیک بوده است، ولی خوشبختانه خسارت جانی وارد نشده است.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ میلیون تومان به دانشگاه خسارت وارد شده است، تصریح کرد: اگر خوابگاههای دانشگاه تراکم جمعیتی مهرماه را داشت، مطمئنا دانشجویان دچار آسیب میشدند.
رییس دانشگاه آزاد واحد اهر افزود: حدود ۶۰-۷۰ نفر دانشجو دختر در خوابگاه دختران حضور داشتهاند که خوشبختانه آسیبی ندیدند و پس از وقوع زلزله به محوطه دانشگاه آمدهاند و شب گذشته با استقرار چادر در محیط دانشگاه آنان را اسکان دادیم و امروز به محلهای زندگی خود بازگشتند.
آمادهباش کامل گروههای پزشکی و اورژانس در مناطق زلزلهزده
همچنین مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت نیز از آمادهباش کامل گروههای پزشکی و اورژانس در مناطق زلزلهزده خبر داد و گفت: ارسال کمکها به بیمارستانهای سه استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل همچنان ادامه دارد.
براساس گزارش ایسنا از روز گذشته تا کنون ۱۷۰۰ واحد خونی از سوی استان تهران و البرز به مناطق زلزله زده ارسال شده است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: همه نیروهای امدادی دانشگاههای پزشکی ما از استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به مناطق زلزلهزده اعزام شدهاند.
وی ادامه داد: دو اتوبوس آمبولانس و ۴۸ آمبولانس از دانشگاه علوم پزشکی تبریز، یک اتوبوس آمبولانس و ۱۰ آمبولانس از استان اردبیل و یک اتوبوس آمبولانس و ۱۵ آمبولانس از استان آذربایجان غربی به مناطق زلزلهزده اعزام شده و هماکنون در محل حاضر هستند.
وزیر بهداشت با اشاره به آخرین آمار مربوط به آسیبدیدگان زلزله شمالغرب کشور، عنوان کرد: همگی مجروحان به بیمارستانهای سه استان مربوطه منتقل شدند. البته مصدومان اکثرا به صورت سرپایی مداوا شدند و بخشی از مجروحان که نیازمند بستری بودند، در نوبت عمل قرار گرفتند.
وحید دستجردی با اشاره به این که همه گروههای پزشکی و اورژانس که باید به این مصدومان رسیدگی کنند در آمادهباش کامل هستند، اظهار کرد: ارسال کمک به بیمارستانهای سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل همچنان ادامه دارد و همگی نیروهای امدادگر، دانشگاهی، بیمارستانی و EOC همگی در جریان امر قرار گرفته و در محل حاضر هستند تا بتوانند بهترین خدمات را به نیازمندان ارائه کنند.
جواد خرم، معاون امداد و نجات جمعیت هلالاحمر استان زنجان نیز با بیان اینکه به دنبال وقوع زلزله ذر شهرستان اهر، نیروهای امدادی هلالاحمر استان زنجان عازم منطقه شدند؛ به ایسنا گفت: صبح روز یکشنبه نیروهای امدادی جمعیت هلالاحمر استان زنجان با تجهیزاتی عازم منطقه هریس واقع در شمالشرق آذربایجانشرقی شدند تا هموطنان را در راستای ایجاد آرامش و امکانات رفاهی در این شرایط سخت یاری کنند.
معاون امداد و نجات جمعیت هلالاحمر استان زنجان تصریح کرد: این منطقه دارای ۹۷ روستا و ۴ شهر است و استان زنجان به عنوان ستاد کمک و امدادرسانی جمعیت هلالاحمر با حضور در آنجا به کمکرسانی اقدام میکنند و برای اسکان هموطنان در حد توان خود تلاش خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه روز گذشته به علت وقوع این زلزله ۳ دستگاه آمبولانس به همراه ۸ امدادگر عازم منطقه شده‎اند، یادآور شد: این نیروها و تجهیزات با مدیریت سرپرست جمعیت هلالاحمر استان زنجان و معاون جستجو به این منطقه فرستاده شده‎اند و این نیروها در حال حاضر به کمک‎رسانی به هموطنان میپردازند.
خرم اظهار کرد: کل نیروها و کمکهای اعزامی به منطقه هریس شامل ۵۰ امدادگر جمعیت هلالاحمر شهرستان زنجان، ۱۵ کادر پرسنل جمعیت هلالاحمر شهرستان زنجان، ۳ دستگاه خودروی نیسان و یک دستگاه خودروی تریلی بود.
وی با اشاره به اینکه کمکهای دیگری نیز از این نهاد برای ارائه خدمت اعزام شده‎اند، ابراز کرد: ارسال ۵۰۰ چادر امدادی، ۵۰۰۰ تخته پتو، ۱۰۰ مورد کیسه حمل جسد، ۱۰ هزار قالب صابون، ۸۰۰۰ جیره غذای ۲۴ ساعتی، از دیگر کمک‎های ارسالی به همراه نیروهای امداد جمعیت هلالاحمر استان زنجان است.
معاون امداد و نجات جمعیت هلالاحمر استان زنجان خاطرنشان کرد: در پی این حادثه ارتباط مستقیمی با منطقه آسیبدیده و تهران توسط ویدئوکنفرانس برقرار است تا برای رفع مشکلات اقدامات لازم انجام گیرد و در حال حاضر تعداد ۵۰ امدادگر و ۱۰ پرسنل امدادی در جمعیت هلالاحمر استان زنجان در آمادهباش هستند.
وضعیت جوی مناطق زلزلهزده
مدیرکل پیشبینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور آخرین وضعیت جوی مناطق زلزلهزده را اعلام کرد.
عبدالرضا امیدوار شهری روز یکشنبه در گفتوگو با خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: آخرین نقشههای پیشیابی هواشناسی نشان میدهد در استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل تا روز سهشنبه آسمان صاف در ارتفاعات رشد ابر و وزش باد کم خواهد بود که رشد ابر در استان اردبیل قابل ملاحظه است و حداکثر دما در استان آذربایجان شرقی در این مدت بین ۳۵ تا ۳۶ و حداقل بین ۲۴ تا ۲۳، در استان آذربایجان غربی حداکثر دما بین ۳۲ تا ۳۴ و حداقل بین ۱۶ تا ۱۷ و اردبیل نیز حداکثر دما بین ۳۰ تا ۳۱ و حداقل دما بین ۱۰ تا ۱۱ درجه سانتیگراد بالای صفر در نوسان خواهد بود.
برپایی بیمارستان صحرایی در منطقه
محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس از انتقال جمعی از مجروحان زلزله روز گذشته اهر، هریس و ورزقان به شهرهای اردبیل، ارومیه و تبریز خبر داد و گفت که قرار است یک بیمارستان صحرایی در منطقه برای مداوای سریعتر مصدومان برپا شود.
وی ادامه داد: اگرچه امدادرسانی به زلزلهزدگان از ساعات اولیه پس از وقوع زلزله آغاز شده و حرکت منسجم و خوبی برای رسیدگی به زلزلهزدگان صورت گرفته، اما به هر حال با توجه به غافلگیرکننده بودن این پدیده، زمان رسیدن اکیپهای امداد از استانها و شهرستانهای اطراف، قدری به طول انجامیده است.
وی افزود: شب گذشته به دلیل تاریکی هوا، روند امدادرسانی قدری با مشکل مواجه بود اما از صبح امروز با سرعت خوبی ادامه یافته و به نظر میرسد تا امروز ظهر وضعیت این منطقه قدری سر و سامان پیدا کند.
نماینده مردم تبریز در مجلس یادآور شد: در شهر تبریز غیر از خسارات بسیار کم مالی، مشکل خاصی وجود نداشته اما مردم به دلیل پسلرزهها و همچنین اطلاعیه ستاد مدیریت بحران شب گذشته را در پارکها و مناطق خالی از ساختمان سپری کردند.
در ادامه امدادرسانی به زلزلهزدگان، حبیب حسین قلی زاده روابط عمومی مرکز اورژانس استان آذربایجانشرقی نیز با تاکید بر اینکه از بابت رسیدگی به بیماران زلزله زده با مشکل خاصی مواجه نیستیم، گفت: تقریبا به هر روستای زلزله زده ۳ سری آمبولانس اعزام شده است. اکثر زخمی ها برای مداوا به تبریز اعزام شده یا به صورت سرپایی در بیمارستان صحرایی رسیدگی می شوند.
حبیب حسین قلی زاده روابط عمومی مرکز اورژانس استان آذربایجانشرقی نیز با تاکید بر اینکه از بابت رسیدگی به بیماران زلزله زده با مشکل خاصی مواجه نیستیم، گفت: تقریبا به هر روستای زلزله زده ۳ سری آمبولانس اعزام شده است. اکثر زخمی ها برای مداوا به تبریز اعزام شده یا به صورت سرپایی در بیمارستان صحرایی رسیدگی می شوند.
نجات دو نفر از زیر آوار توسط سگهای زندهیاب
بعد از گذشت حدود ۲۱ ساعت از وقوع زلزله ۶ ریشتری شهرستان ورزقان، دو تن از روستاییان این شهرستان که در زیر آوار گرفتار شده بودند، نجات یافتند.
این دو نفر تنها بازماندگان یک خانواده پنج نفره هستند که به کمک سگهای زندهیاب عوامل هلال احمر اعزامی از تهران نجات یافتهاند.
بنا بر اعلام مسئول مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی شهرستان ورزقان، وضعیت این دو تن خوب گزارش شده است.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش شمارمصدومان به ۵۰۰۰ تن/ دفن برخی اجساد بدون طی روال قانونی

پیشنهاد از طریق پیامک
نام شما:نام دوست شما:موبایل دوست شما:


آخرین خبرها از زلزله ۶٫۲ ریشتری روز گذشته آذربایجان شرقی حاکی از افزایش آمار مصدومان به ۵۰۰۰ تن رسیده است.
این خبر از لحظه ارسال در حال به روزرسانی و تکمیل شدن است.
به گزارش خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در زلزلههایی که روز گذشته در سه شهر ورزقان، هریس و اهر رخ داد و در سطح پنج استان آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، زنجان و گیلان حس شد، شمار قربانیان از مرز ۲۵۰ تن که عمده آنان در مناطق روستایی دارای بافت فرسوده ساکن بودهاند، گذشت.
دو روز عزای عمومی در آذربایجان شرقی
آیت الله مجتهد شبستری و احمد علیرضابیگی نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی نیز با صدور پیام مشترکی، ضمن تسلیت جان باختن تعدادی از هموطنانمان در حادثه زلزله در شهرستانهای اهر، ورزقان و هریس، فردا و پس فردا را در استان عزای عمومی اعلام کردند.
دفن برخی اجساد بدون طی روال قانونی
در حالی که احتمال افزایش شمار قربانیان پیشبینی میشود، دکتر بهرام صمدیراد مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجانشرقی با اشاره به «اعمال برخی روشهای غیر مجاز» در دفن و خاکسپاری متوفیات زلزله اظهار داشت: متأسفانه دیده میشود در برخی از روستاها، اجساد بدون طی روال قانونی و صدور مجوز پزشکیقانونی دفن میشوند که این رویه قطعا در پیگیریهای قانونی خانوادهها ایجاد مشکل خواهد کرد و صدور جواز دفن توسط هر مرجعی به جز پزشکیقانونی مجاز نیست.
افزایش شمار مصدومان زلزله به ۵۰۰۰ تن
دکتر غلامرضا معصومی، رییس اورژانس گفت: براساس آخرین گزارشهای دریافتی یکهزار و ۱۸۰ مصدوم برای انجام معاینات درمانی بیشتر به بیمارستانها منتقل شدند.
وی در تشریح آخرین اقدامات انجام شده از سوی تکنیسینهای اورژانس برای درمان مصدومان زلزله عصر روز گذشته به ایسنا گفت: آمبولانس و تکنیسینهای اورژانسهای اردبیل، ارومیه و تبریز به مقرهای خود برگردانده شدند و تقریبا بحث انتقال مصدومان و رسیدگی به آنان به اتمام رسیده است.
وی با بیان اینکه براساس آخرین گزارشهای دریافتی یکهزار و ۱۸۰ مصدوم برای انجام معاینات درمانی بیشتر به بیمارستانها منتقل شدند، گفت: چهار هزار و ۵۰۰ تن نیز به صورت سرپایی و در محل توسط تکنیسینهای اورژانس درمان شدند که برخی از این افراد درمانهای جزیی داشتهاند.
رییس اورژانس کشور با بیان اینکه با مکاتبات صورت گرفته با مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، هماهنگ شده است که تیمهای بهداشت روان به مناطق زلزلهزده اعزام شوند، گفت: یکی از عوارض زلزله تاثیرات روانی است که بر بازماندگان بر جای میگذارد.
وی با اشاره به عملکرد خوب تیمهای بهداشت و روان در زلزلههای پیشتر گفت: حضور این تیمها پس از پایان یافتن مرحله جستوجو و انتقال در منطقه موثر است.
احمدرضا شجیعی، قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر کشور نیز با بیان اینکه آواربرداری در اکثر مناطق زلزلهزده به اتمام رسیده است، گفت: یکهزار و ۱۰ روستا در این منطقه درگیر زلزله بودند که از این میان ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد و ۲۰ روستا نیز به طور ۱۰۰ درصد تخریب شد.
وی با بیان اینکه شمار مجروحان این حادثه به ۲۶۰۰ تن رسید، گفت: ۹۷ دستگاه آمبولانس، ۵۳ دستگاه خودروی عملیاتی، شش فروند بالگرد، ۲۰ دستگاه زندهیاب و ۱۵ تیم آنست به مناطق زلزلهزده اعزام شد.
به گفته قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر، ۱۱۰۰ نیرو از سوی سازمان هلالاحمر کشور به مناطق زلزلهزده اعزام شدهاند.
شجیعی با بیان اینکه ۵۶۰۰ چادر، ۴۴ هزار بستهغذایی و ۱۶ هزار پتو میان زلزلهزدگان توزیع شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیازی به دریافت کمکهای غیرنقدی نداریم، اما شهروندانی که قصد کمک نقدی به زلزلهزدگان را دارند، میتوانند مبالغ خود را به شماره حساب ۹۹۹۹۹ بانک ملت واریز کنند.
قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از عصر گذشته تاکنون ۶۰ پسلرزه که ۲۰ مورد آن بیشتر از چهار ریشتر قدرت داشته، منطقه را لرزانده است، تصریح کرد: شهروندان حتیالامکان از تردد غیر ضروری در مسیر جادههای منتهی به مناطق زلزلهزده خودداری کنند و راه را برای عبور وسایل نقلیه امدادی باز بگذارند.
شجیعی چادر، پتو، بستههای بهداشتی، موکت، اقلامغذایی و … را از مهمترین نیازهای مردم زلزله زده دانست که هماکنون از سوی جمعیت هلالاحمر کشور تامین شده و کمبودی از جانب آن احساس نمیشود.
به گفته وی، آب بهداشتی نیز هماکنون در اختیار بیشتر مردم مناطق زلزلهزده قرار گرفته است.
قائم مقام سازمان جمعیت هلال احمر در خصوص تعداد مجروحان این حادثه با بیان اینکه تعداد زیادی آمبولانس و نیروی پزشکی از سوی وزارت بهداشت و جمعیت هلالاحمر به منطقه اعزام شد، اظهار کرد: هماکنون هیچ مجروح تخلیه نشدهای در سطح مناطق زلزلهزده وجود ندارد.
مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت نیز که هم اکنون در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی به سر میبرد، در بازدید از بیمارستان شهرستان اهر، تاکید کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی از بابت خدماترسانی در حوزه پزشکی به مجروحین بستری شده در بیمارستانها وجود ندارد و مشکل اصلی در منطقه، ساماندهی اموات است.
وی اظهار داشت: بیمارستانها رسیدگیهای خیلی خوبی داشته اند و تیمهای جراحی، ارتوپدی، بیهوشی از ساعات اولیه وقوع زلزله به سرعت دست به کار شدند و اقدامات لازم را طی دیروز و امروز انجام دادند.
وی با بیان اینکه انتقال مجروحان و مصدومین بسیار خوب و باسرعت صورت گرفته و هیچ مشکلی از این بابت نداشتهایم خاطرنشان کرد: ۴۹ آمبولانس از تبریز و ارومیه و دو اتوبوس اورژانس و ۳۴۳ تکنسین اورژانس به محلههای آسیب دیده اعزام شده بودند و تعدادی نیز از استانهای مجاور برای کمک آمده بودند.
تولد نوزادی در بیمارستان صحرایی مناطق زلزله زده
عملیات امدادرسانی در مناطق زلزلهزده و خارجسازی افراد از زیر آوارها در حالی ادامه دارد که ساعتی پیش از تولد نوزادی در بیمارستان صحرایی خبر میرسد که براساس گزارش خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی، حال این مادر و کودک خوب است.
همچنین در حال حاضر علاوه بر نیروهای امدادی، اورژانسهای اجتماعی و اکیپهای امدادرسانی در مناطق زلزلهزده مستقر هستند و برای تسلی خاطر بازماندگان به ارائه مشاوره میپردازند.
در عین حال منادی نماینده مردم تبریز با اشاره به آزردگی خاطر مردم و نمایندگان آنها از نحوه انعکاس اخبار مربوط به زلزله در صدا و سیما، گفت: این موضوع احساسات عمومی را جریحهدار کرده است.
برخی تشکلهای دانشجویی نیز با صدور بیانیه ای ضمن عرض تسلیت، برای همکاری در امدادرسانی به زلزلهزدگان اعلام آمادگی کردهاند.
سفر “معاون اول رییسجمهور” به مناطق زلزلهزده
وزیر کشور که هم اکنون در مناطق زلزلهزده حضور دارد، با بیان اینکه با سازماندهی دولت و مسئولان امکانات مورد نیاز فراهم است ، گفت: کمبودی در مناطق زلزلهزده وجود ندارد.
وی با بیان اینکه رییسجمهور به این موضوع بسیار حساس است و از دقایق اولیه زلزله پیگیر موضوع بوده است، گفت: حضور مسوولان و وزراء نشان از حساسیت دولت دارد و این حق مردم است و باید قدردان آنان باشیم.
وزیر کشور افزود: معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر اقتصاد برای بازدید از مناطق زلزله زده به تبریز سفر میکنند.
نجار همچنین اعلام کرد: با تاکید رییس جمهور مقرر شده بودجه اضافهتری برای بازسازی مناطق زلزله زده درنظر گرفته شود و با توجه به اینکه برخی از نقاط حادثه دیده برفگیر بوده و فصل سرما هم نزدیک است، کاربازسازی از فردا آغاز خواهد شد.
وزیر کشور با حضور در جلسه مدیریت بحران شهرستان هریس، با تاکید بر اینکه نارساییهای موجود در امداد رسانی به زلزله زدگان باید در اسرع وقت جبران شود، گفت: باید در اسرع وقت مشکلات زلزله زدگان رفع شود.
وی با تاکید بر تسریع در دفن اموات گفت: نیازمندیهای اولیه زلزله زدگان این شهرستان از جمله چادر، پتو و مواد اولیه خوراکی باید به نحو احسن تامین شود.
وی از مقامات استانی خواست برای تسلی خاطر زلزله زدگان حتما از مناطق زلزله زده بازدید کنند.
نجار با اشاره به تاکید رییسجمهور مبنی بر برآورد خسارت در این مناطق خاطرنشان کرد: هرچه زودتر باید خسارات جانی و مالی وارد شده به این شهرستان برآورد شود.
همچنین وزیر کشور از راهاندازی یک بیمارستان صحرایی در شهرستان ورزقان به منظور امدادرسانی به زلزلهزدگان زلزله آذربایجان شرقی خبر داد و خاطرنشان کرد: دو بیمارستان شهرستانهای اهر و هریس نیز فعال شده و به آسیبدیدگان زلزله امدادرسانی میکنند.
وی با اشاره به حضور وزیر بهداشت و رییس جمعیت هلال احمر در مناطق زلزله زده خاطرنشان کرد: معاون رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این بازدید حضور دارد و قرار است بر اساس نتایج این بازدید، اقدام برای اخذ مصوبه هیات دولت به منظور بازسازی و نوسازی روستاهای تخریب شده صورت گیرد و کار بازسازی در آیندهای نزدیک آغاز شود.
انتقاد جمعی از روستائیان زلزلهزده هریس نسبت به کمبود مواد غذایی و چادر
در عین حال جمعی از اهالی روستاهای زلزلهزده شهرستان هریس که محل اقامتشان در زلزله روز گذشته تخریب شده است، نسبت به توزیع نشدن چادر و مواد غذایی در این روستاها انتقاد کردند.
به گزارش ایسنا، یکی از اهالی روستای شهرک پایین با انتقاد از نحوه ارائه خدمات و امداد به روستاهای شهرستان هریس گفت: با اینکه بیشترین تلفات در زلزله روز گذشته مربوط به روستاهای شهرستان هریس است اما متاسفانه از روز گذشته تاکنون هنوز مواد غذایی و چادر برای اسکان دریافت نکردهایم.
همچنین تعدادی از اهالی روستاهای مقصودلو، نمرور، ینگجه، مینق و … نیز نسبت به کمبود مواد غذایی از جمله نان و همچنین چادر انتقاد کردند و با توجه به اینکه در ساعات اخیر وزش باد شدید در این منطقه آغاز شده ، بر لزوم تسریع در روند توزیع تجهیزات و اقلام ضروری میان تمامی حادثه دیدگان تاکید کردند.
به گزارش ایسنا، مرادی، فرماندار شهرستان هریس نیز در این خصوص به ایسنا گفت: ما براساس شدت خسارات وارد شده روستاهایی که بیشترین خسارات را دیده و تلفات جانی داشتهاند در اولویت قرار دادیم.
وی خاطرنشان کرد: در روستاهای مذکور نیز با توجه به اینکه تخریب ساختمانها مسکونی را داریم تلاش میکنیم تا در اسرع وقت چادر و مواد غذایی در اختیارشان قرار دهیم.
مرادی با بیان اینکه بیشترین نیاز ما به مواد غذایی و چادر برای اسکان دادن زلزلهزدگان در روستاهاست خواستار ارسال کمکهای مردمی در این زمینه شد.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور:
بازسازی مناطق حادثهدیده در آذربایجان شرقی از فردا آغاز میشود
خبرگزاری فارس: رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: براساس دستور وزیر کشور از فردا بازسازی مناطق حادثهدیده در شهرستانهای ورزقان، اهر و هریس استان آذربایجان شرقی آغاز میشود.







به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس حسن قدمی در گفتوگوی ویژه خبری درباره آخرین اقداماتی که پس از زلزله آذربایجان شرقی انجام شده است، اظهار داشت: روز شنبه زلزلهای به شدت 6.2 ریشتر در سه شهرستان اهر، هریس و ورزقان آذربایجان شرقی اتفاق افتاد که با توجه به عمق زلزله بلافاصله آمادهباش کامل به مدیریت بحران استان و جمعیت هلالاحمر داده شده است.وی ادامه داد: با توجه به بافت روستایی که در این مناطق بود تلفاتی داشتهایم.رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور بیان داشت: براساس آخرین بررسیها در زلزله اخیر 227 نفر فوت و هزار و 380 نفر مصدوم شدند که از این تعداد حدود 500 نفر بستری و مابقی مرخص شدهاند.قدمی با اشاره به اینکه یک بیمارستان صحرایی در ورزقان دایر شده است، بیان داشت: چون تعداد مجروحین کم بود نیاز به احداث دیگر تجهیزات درمانی در این مناطق نشدیم.وی افزود: اعزام نیروهای امدادی روند عادی و طبیعی را داشته است که سریعاً به منطقه حادثه دیده اعزام شدند.رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور در پاسخ به پرسشی مبنی براینکه 24 ساعت نخست حادثه زمان طلایی برای نجات است، گفت: برای تسریع در امدادرسانی اقداماتی صورت گرفته و 5 ساعت اول حادثه زمان طلایی محسوب میشود در بعضی از حوادث بعد از گذشت چند روز نیز افرادی زنده میمانند.قدمی با بیان اینکه حضور نیروهای امدادی براساس وسعت حادثه است، گفت: مردم بهترین امدادگران هستند و آنها باید آموزشهای لازم را طی کنند و به عنوان نخستین افرادی که در حادثه حضور پیدا میکنند میتوانند جان افراد زیادی را نجات دهند.رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور یادآور شد: هلال احمر 67 دستگاه آمبولانس و اورژانس، 220 دستگاه در مناطق حادثه دیده مستقر کرده است و 91 تیم اورژانسی در مناطق حادثه دیده حضور دارد.قدمی با بیان اینکه استانهای همجوار اعلام آمادگی برای کمک کردهاند ولی نیازی به این کمکها نیست.وی افزود: 115 روستا در این حادثه خسارت 100درصدی دیدهاند که مشکل عمده بافت فرسوده و نامقاوم بودن مناطق روستایی علت اصلی این خسارتها بوده است.رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور با بیان اینکه علت اصلی تلفات نامقاوم بودن ساختمانها بوده است، گفت: دولت یک سری تسهیلات به صورت بلاعوض برای بازسازی و مقاومسازی خانههای روستایی تخصیص داده است.قدمی با بیان اینکه شهرستان اهر یک منطقه زلزلهخیز نبوده است، گفت: در حدود 50 سال گذشته تاکنون تنها سه زلزله 3 ریشتری در این منطقه داشتهایم.قدمی افزود: در این حادثه مشکلات دارویی داشتهایم که بلافاصله با دستور وزیر کشور داروهای مورد نیاز تأمین شده است.رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: در بحث خون مورد نیاز بیماران تاکنون مشکلی نداشتهایم.وی با تأکید براینکه خانههای روستایی باید مقاوم و نوسازی شوند گفت: تاکنون یک میلیون و 400 هزار خانه روستایی مقاوم سازی شدهاند.رئیس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور گفت: براساس دستور وزیر کشور از فردا بازسازی مناطق حادثهدیده آغاز میشود.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
مردم کمکهای خود را هر چه سریعتر به زلزلهزدگان برسانند
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خواستار ارسال هر چه سریعتر کمکهای مردمی به مناطق زلزلهزده شد.میرهادی قرهسیدرومیانی با تسلیت به زلزلهزدگان استان آذربایجان شرقی به ایسنا گفت: از دیروز بعدازظهر تاکنون شهرهای تبریز، اهر، ورزقان و روستاهای اطراف 90 بار لرزیده است که شدت این لرزهها از 4 تا 2/6 ریشتر بوده است که برخی روستاهای اهر و ورزقان به طور کامل تخریب شدهاند. وی با بیان اینکه ستاد حوادث و کمیته بحران به سرعت در مناطق تشکیل شد، اظهار کرد: نمایندگان و مسئولین از مناطق زلزلهزده بازید داشتهاند. حدود 5 هزار چادر در مناطق مختلف برپا شده و موضوعاتی همچون آبرسانی به مردم حل شده است اما در حال حاضر به ارسال فوری کمکهای مردمی نیاز داریم. نماینده مردم تبریز در خصوص وضعیت رسیدگی به زلزلهزدگان بیان کرد: رسیدگی به مردم نیازمند سرعت بالاتری است بسیاری از افراد که زیر آوار ماندهاند هنوز شناسایی نشدهاند. از مردم میخواهیم برای زلزلهزدگان دعا کنند و کمکهای خود را هر چه سریعتر برای مناطق بفرستند.

11 کامیون اقلام غذایی از اردبیل به مناطق زلزله زده ارسال شد

مدیر کل هلال احمر استان اردبیل گفت: 11 دستگاه کامیون اقلام غذایی و امدادی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی اعزام شده است. بهرام غیبی به مهر گفت: این اقلام شامل 670 دستگاه چادر امداد، 130 تخته موکت، 800 تخته پتو، 100 کیسه جسد، دو هزار و 664 قوطی کنسرو، 10 هزار و 400 بسته مواد غذایی، 10 هزار بطری آب و 380 کارتن ظروف است. وی افزود: همچنین 500 کیلو قند، 300 کیلو چای، یک تن برنج و 657 بطری روغن 900 گرمی به مناطق حادثه دیده فرستاده شده است.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
کد خبر: ۲۶۵۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۱

سازمان صدا و سيما كه سعي داشت با پوشش خوب المپيك، مخاطبان را راضي نگه دارد، با پوشش ضعيف اخبار مربوط به زلزلهي شمالغرب كشور، موجي از انتقادات را عليه خود به راه انداخت.

به گزارش ايسنا، انتقادها در يك روز بعد از حادثهي زلزله و در حالي كه صداوسيما تلاش ميكند، اين نقطه ضعف خود را با ارائهي خبرهاي لحظه به لحظه از زلزله پوشش دهد، همچنان ادامه دارد؛ زلزلهزدگان، نمايندگان مجلس و قشرهاي مختلفي از مردم از جمله كساني هستند كه تاكنون عملكرد صدا و سيما در جريان حادثهي زلزله را مورد نقد قرار دادهاند.

عليرضا منادي سفيدان ـ نماينده مردم تبريز ـ از جمله معترضاني است كه به ايسنا ميگويد: مردم از انعكاس خبري صدا و سيما در خصوص زلزله روز شنبه بسيار گلهمند بودند و عليرغم اينكه شب گذشته صدها نفر زير آوار بودند، در برنامههاي تلويزيوني و سحرگاهي اشارهاي به وقوع اين فاجعه نشد و از مردم خواسته نشد كه در دعاهاي خود، زلزلهزدگان را مد نظر داشته باشند.

اما اين انتقادها در حالي صورت ميگيرد كه در حوادثي غيرمترقبه مانند زلزله، اطلاعرساني به موقع سازمان صداوسيما براي كمك بهتر و سريعتر، ميتواند بسيار موثر باشد.

تلويزيون همچنين بلافاصله پس از اين اتفاق آماري دقيق از تعداد كشتهشدگان و مجروحان زلزله ارائه نداد، تا كساني كه اين حادثه را تنها از طريق تلويزيون و راديو پيگيري ميكردند، متوجه عمق فاجعه اتفاق افتاده در شمالغرب كشور نشوند.

صداوسيما در حالي نتوانست به توقعات مخاطبان در ارائه آخرين اخبار زلزله اخير پاسخ منطقي دهد كه خبر زلزله شمالغرب ايران به يكي از مهمترين اخبار تلويزيونهاي جهان تبديل شده بود؛ تا در حالي كه تلويزيون ميرفت با عملكرد موفقيتآميزش در پوشش المپيك به مردم نزديكتر شود، خودش را ضربه فني كند و در پاسخگويي به انتقادات بهجاي مردم و مسؤولان، بيپاسخ بماند.
http://www.tabnak.ir/fa/news/265048/...83%D8%B1%D8%AF
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
به دلیل کشته شدن دهها ایرانی در زلزله آذربایجان صادر شد
پیام تسلیت بشار اسد برای احمدی نژاد و مردم ایران
خبرگزاری فارس: رئیس جمهوری سوریه در پیامی، کشته شدن دهها ایرانی در زلزله آذربایجان را به همتای ایرانی خود و ملت ایران تسلیت گفت.







به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد که بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیامی به محمود احمدینژاد از جانب خود و مردم سوریه کشته شدن دهها ایرانی در زلزله شمال غرب ایران را به احمدی نژاد و مردم ایران تسلیت گفت.اسد در این پیام تسلیت نهایت اندوه خود را در خصوص پیامدهای زلزله شمال غرب ایران ابراز و تاکید کرد که به بازماندگان و خانوادههای قربانیان زلزله تسلیت میگوید.رئیس جمهوری سوریه همچنین با درخواست صبر و شکیبایی از خداوند برای بازماندگان قربانیان، ابراز امیدواری کرد که مجروحان حادثه نیز به شفای عاجل برسند.بر اساس آخرین آمار اعلام شده، بیش از 300 نفر در زلزله دیروز آذربایجان شرقی کشته شدهاند و نزدیک به 5000 نفر مجروح شدهاند.ساعاتی پیش کاخ سفید نیز این حادثه را به ایران تسلیت گفت.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
خبرنگار خبرآنلاین :زلزله زدگان نیاز مبرم به آب ومواد غذایی دارند


حوادث - درحالی که آمار کشته شدگان زلزله 6.2 ریشتری آذربایجان شرقی 250 کشته و بیش از 2000 مصدوم اعلام شده اما گزارش خبر نگار خبرآنلاین حاکی است که آمار قربانیان و مصدومان بیشتر از ارقام اعلام شده است.

خبر نگار خبرآنلاین که به پنج الی شش روستای هریس در آذربایجان شرقی رفته بوده گفت: متاسفانه آمار قربانیان و مجروحان زلزله بسیار بالا است، به گونه ای که تنها در دو روستای چناره و دره بلاغ که زیرمجموعه شهرستان هریس هستند در هرکدام از آنها 60 نفر جان باخته بودند. همچنین بیش از 525 روستا کاملاً تخریب شده و مردم روستاهای مختلف به شدت به غذا و آب نیاز دارند و تقریباً مواد غذایی نایاب است و هم اکنون که بیست و چهار ساعت از زمان وقوع زلزله می گذرد در میان آنها مواد غذایی توزیع نشده است.
او تاکید کرد که اگر آب و غذا به زلزله زدگان نرسد با فاجعه انسانی مواجه خواهیم شد.
او می گوید در روستاهای محل مراجعه اش کسی زیر آوار نمانده بود اما ممکن است روستاهایی هم باشد که افراد در زیر آواز مانده باشند. و ادامه می دهد فاجعه خیلی عمیق است و ادامه می دهد البته جاده ها عموماً مسدود نیستند، اما صعب العبور هستند
او درباره وضعیت امداد رسانی گفت: سازمان هلال احمر سعی کرده که با هلیکوپتر به تمام روستاها برود و در میان زلزله زدگان چادر توزیع کرده است که در بعضی از روستاها چادر وجود داشت اما در برخی دیگر هیچ چادری نبود. اینجا در شب هوا سرد می شود نیاز به چادر و پتو است. همچنین اکثر مجروحان با آمبولانس به بیمارستانهای تبریز اعزام شده اند و تقریباً هیچ مصدومی در روستاها نمانده است.
اودر پایان گفت: از ورودی ورزقان که عبور می کریدم اجساد قربانیان روی زمین بود و مردم اجساد قربانیان را با لباس خودشان بدون کفن سه تا سه تا باهم دفن می کردند.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
خدایا . . .
چی میگن اینا؟؟؟؟؟؟

امام جمعه قم ایت الله سعیدی: دانشمندان ما باید تحقیق کنند، ببینند در این موقعیت حساس واقعا این حادثه اذربایجان زمین لرزه بوده، که سرمنشاء ان فساد و بی حجابی است، یا از طرف استکبار و صهیونیزم یک نوع حمله نظامی یا یک زلزله سیاسی به ما وارد شده است !!!
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
ابراز همدردی ژاپن با زلزله دیدگان شمال غرب کشور
خبرگزاری فارس: سفیر ژاپن در تهران پیام همدردی و همبستگی دولت و مردم کشورش به مناسبت وقوع زلزله در ایران را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سفیر ژاپن در تهران امروز (یکشنبه) در دیدار با محمد مهدی آخوندزاده معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف از حادثه دردناک زلزله شمال غرب کشور، آمادگی کشورش را برای ارائه کمک های انسان دوستانه فوری اعلام کرد.
معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه نیز ضمن قدردانی، به فعالیت های ستاد بحران در انجام عملیات نجات، کمک و امداد رسانی به زلزله زدگان با حضور و نظارت مستقیم دو تن از اعضای کابینه اشاره و تأکید کرد که اوضاع تحت کنترل است.
در پی وقوع حادثه زلزله روز گذشته، سفرای کشورهای خارجی و نمایندگان سازمان های بین المللی مستقر در ایران طی تماس با مسئولان وزارت امور خارجه کشورمان، ضمن ابراز تاسف و همدردی، نسبت به ارائه کمک های انسان دوستانه اعلام آمادگی کرده اند.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
عضو هیات علمی موسسه ژئوفیزیك دانشگاه تهران:
گسل تبریز فعال نشده است


وی با اشاره به اینكه هر دو زمین لرزه در اهر و ورزقان اصلی بوده و پس لرزه نبودند، گفت: عمق پایین این زمین لرزه ها موجب شد به صورت محسوس در تبریز و در فاصله 50 كیلومتری احساس شوند.
بایرام نژاد با اشاره به اینكه زلزله های بزرگ با پس لرزه های متعدد و با قدرت بالا همراه هستند، اعلام كرد: 141 پس لرزه با قدرت بالای 2.5 ریشتر به دنبال زمین لرزه های ورزقان و اهر به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینكه تعادل گسل به هم خورده است و برای اینكه به حالت استحكام برسد مدتی طول می كشد، اظهاركرد: در مناطق نزدیك به مركز زلزله با توجه به سست شدن سازه ها احتمال خسارت ناشی از پس لرزه ها وجود دارد اما در شهر تبریز موردی برای نگرانی وجود ندارد.
انتهای پیام/
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
ریئس جمهور آذربایجان شمالی به زلزله زدگان آذربایجان جنوبی تسلیت گفت


بازديد : 19 مرتبه
تاریخ : 1391/05/22


خبرگزاری “آپا” در خبری اعلام داشت که الهام علیف رئیس جمهور آذربایجان شمالی در پیامی... فاجعه زمین زلزله اهر و ورزقان (قره داغ) را تسلیت گفته است. وی در این پیام خاطرنشان کرده است ” اطلاع پیدا کردیم که زلزله ای شدید در شمال غرب ایران به وقوع پیوسته است. این حادثه من و ملت آذربایجان را عمیقا متاثر نمود. همدردی مردم آذربایجان را بپزیرید و ما را در کنار خود ببینید. از خداوند برای جانباختگان آرزوی رحمت و برای بازماندگان آرزوی حصت و سلامت دارم”.
همچنین بنا بر اعلام وزارت خارجه آذربایجان، این دولت آمادگی خود را برای ارسال کمک های انسان دوستانه به طرف ایرانی خود اعلام داشته است.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسکمان گفتی...تــُرکه خر صدایمان کردی....تراختورمان را به تمسخر گرفتی....بعد دریاچه مان را خشکاندی....زبان مادریمان را ممنوع کردی....حال جان عزیزانمان را بی اهمیت جلوه میدهی.....
ملت شریف آزربایجان ٬ کوتاهی در حالی به وقوع میپیوندد که اگر چنین حادثه ای در مناطق مرکزی و فارس نشین رخ داده بود ،با پوشش خبری گسترده و فراگیر خویش ، افکار عمومی جهان را از این واقعه آگاه کرده و در صدد جلب کمک و حمایت از سوی جهانیان میشد ٬حال آنکه نابودی آزربایجان هیچ واکنش مثبتی را از سوی عوامل و نمایندگان منتصب حکومت را نیز در بر نداشته است.............
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
امدادرسانی نیروی زمینی ارتش و هوانیروز به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی
در پی وقوع زلزله 6.2 ریشتری که عصر روز گذشته شهرستانهای آذربایجان شرقی را لرزاند، یگانهای نیروی زمینی ارتش و تعدادی بالگرد 214 از پایگاه هوانیروز تبریز از همان ساعات اولیه با حضور در منطقه به کمک آسیب دیدگان و مجروحان این حادثه پرداختند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نیروی زمینی ارتش ، امیر سرتیپ دوم خلبان هوشنگ یاری، فرمانده هوانیروز ارتش گفت: در پی وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی، هواپیمایی نیروی زمینی ارتش با اعلام آمادگی جهت هرگونه امدادرسانی به حادثه دیدگان در جلسه ستاد بحران استان، بلافاصله عملیات های امداد و نجات خود در منطقه زلزله زده را انجام داد.
امیر یاری افزود: در ساعات اولیه وقوع زلزله، تعدادی بالگرد 214 از پایگاه هوانیروز تبریز به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون نیز به طور مرتب پروازهای امدادی بالگردهای هوانیروز در سطح منطقه ادامه دارد گفت: به حول و قوه الهی از شب گذشته تا کنون کلیه عملیاتهای انتقال مجروحان، گشت هوایی، اعزام نفرات و حمل آذوقه و دارو به مناطق زلزله زده با موفقیت انجام شده و در صورت نیاز ادامه خواهد یافت.

همچنین امیر سرتیپ دوم میر بیرنگ، فرمانده لشگر 21 حمزه سیدالشهدا (ع) نیروی زمینی ارتش گفت: در مرحله نخست عملیات امداد و نجات ابتدا گردان تکاور لشگر 21 به استعداد 150 نیروی ویژه و آموزش دیده امدادی با تجهیزات کامل به محل وقوع حادثه اعزام شدند.

وی افزود: با توجه به تخریب ساختمانها و تاسیسات و قطعی خطوط ارتباط تلفن ثابت و سیار در مرحله دوم عملیات امداد و نجات؛ گردان مخابرات لشگر 21 تبریز نیز به منطقه حادثه دیده اعزام گردید.

فرمانده لشگر 21 حمزه سید الشهدا (ع) در ادامه ضمن تاکید بر آمادگی کامل بیمارستان 522 نیروی زمینی ارتش در تبریز جهت پذیرش و کمک رسانی به مجروحان و آسیب دیدگان زلزله گفت: در مرحله سوم امدادرسانی؛ یگان بهداری لشگر 21 نیز با تجهیزات لازم به محل وقوع حادثه اعزام گردیدند.

وی همچنین گفت: امیر سرتیپ پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش از همان لحظات اولیه پس از وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی اوامر لازم جهت امدادرسانی لشگر 21 تبریز و کلیه مراحل امداد و نجات نیروی زمینی ارتش در منطقه حادثه دیده را صادر کردند.
 

z_elec_1991

عضو جدید
مادری زیر آوار
بزی در طویله تلف شده
و کودکی با چشمان خیره بزغاله را بغل کرده
بزغاله لیس میزند
کودکی را که هنوز دستانش بوی پستان بز میدهد
زن
کودک
بزغاله
شرمنده ام
سوریه هنوز جنگ است و یزدانی مدال نگرفته!!!!!!!!!!!!!!!!!!!​
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش تصویری / مناطق زلزله زده در روستاهای ورزقان -5
تبریز - خبرگزاری مهر: تا کنون بیش از 600 مجروح زلزله ورزقان و اهر به بیمارستان های تبریز منتقل شدند.

 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
امیر توپچی پور
یادداشت/ گریه خونین آذربایجان در شب قدر


به گزارش نصرنیوز، پس از وقوع زمین لرزه در تبریز با خبر شدیم محل دقیق این زمین لرزه کمی آن طرفتر در ورزقان و اهر و هریس گزارش شده است. اتفاقی که در ابتدا به نظر می رسید زیاد جدی نباشد ولی گذشت زمان چیز دیگری رقم زد.

دیشب در تبریز شاهد ترس و واهمه مردم بودیم در حالی که اتفاق بزرگ کمی آن طرفتر به وقوع پیوسته بود. با گذشت دقایق خبرهای ناراحت کننده بیشتر می شد و شمار از دست رفتگان به شدت در حال صعود بود.

از ساعات اولیه شب پیگیر شدیم تا از وضعیت آنهایی که چند کیلومتر آن طرفتر شب را در کوچه و خیابان به سر برده بودند با خبر شویم. فقط دعا می کردیم که خدایا بر مردم آذربایجان رحم کن و خود حیاتشان را به آنها بازگردان.

ساعت ها می گذشت و اخبار ناگوار شدت می یافت. خبر می دهند تعداد کشته شدگان به 50 نفر رسیده است هنوز ساعت 11 شب نشده که می گویند 10 نفر هم در هریس جان خود را از دست دادند؛ این بار نوبت ورزقان است که در شب قدر خون گریه کند، باز هم آمار بیشتر و بیشتر می شود....

دختر خانم نوجوان شهرستانی امشب در خیابان ها شب را صبح کرده است. بد نیست به دنیای او هم گذری داشته باشیم؛ " زمین می لرزه...جیغ می کشیم...جمع می شیم توی حیاط....زیر تاک های انگور...صدای آمبولانس ها قطع نمیشه...حرف می زنیم و می خندیم ولی ته دل های هممون می لرزه...سحری ها رو میخورن... و بعد صدای اذان...سر روی بالش میزارم زیر سقف ِ آسمون... به ستاره ها نگاه می کنم و ایمان دارم طلوع صبح فردا رو می بینم... چقدر سنگین ِ همه چیز!" دیگر آرام و قرار ندارم، خدایا بر ما ببخش، بر مردمان همزبان ِ من ببخش، بر خانه های ویران شده و مردمان آواره ببخش...

ساعت نزدیک های صبح می شود و باز هم از همکارانی که راهی مناطق زلزله زده شده اند خبر می گیریم. می گویند تعداد کشته شدگان به شدت در حال افزایش است؛ عملیات نجات به دلیل تاریکی هوا با مشکل مواجه شده است؛ مردم با کمبود آب و مواد غذایی رو به رو هستند.

چه می شود کرد، ما اینجا و تو کمی آنطرفتر. به یاد می آورم که شنبه بود، آغاز هفته ای برای ما و پایانی برای همه هفته های عمر تو؛ غمت آوار می شود بر سرم، و آرزوهایی که اینک زیر تلی از خاک مدفون اند و روزه ای که هرگز افطار نشد...

هموطن روستایی ام ساعت 5 صبح است، به چه می اندیشیدی؟ به مزارع نخود، به شیر گاوها، به سیب باغ ها، به نتایج کنکور، به عروسی دخترت، پایان خدمت پسرت یا به بیست و چندمین قسمت سریال " خداحافظ بچه"... آسوده بخواب که آبادی ات ویران شد؛ دیگر دست های پینه بسته ات به چه کار می آید؟ یک عمر هم که بیل بزنی نه سقف کاه گلی خانه ات تعمیر می شود و نه کمر شکسته ات راست...

می خواهم صدایم را در گلو نگه دارم؛ اینجا آذربایجان است که اکنون در خون تپیده و شب را در تنهایی خود صبح خواهد کرد تا شاید سپیده دم روزنه های امیدی به چشمانش برسد.

هیچ کس هنوز نمی داند در قلب آذربایجان چه می گذرد؟ یکی مدالهای المپیکش را می شمرد؛ دیگری گناهانش را می شمرد و قرآن بر سر می گذارد که خدایا العفو و در همین نزدیکی کودکی می شمرد که از خانواده اش چند نفر باقی مانده اند
...
دیگر صبح شده است و خورشید فروزان در آسمان طنین انداز شده است. باز هم به سراغ دوستانم می روم تا شاید روزنه های امید را ببینم. صحبت هایشان غم نشسته بر قلبم را سنگین تر می کند: اینـا صبح همه کنار هم بودن و دم ظهر سر یه سفره بودن ولی حالا...

با دوستانم که ساکن اهر هستند تماس می گیرم. می گویند "زلزله امون نمیده، 5 دقیقه یه بار زیر پامون داره میلرزه" می بینم که زلزله تن مردم آذربایجان رو به لرزه درآورده؛ به یاد حرفهای دوستم می افتم لحظه ای به فکر فرو میروم چه حالی داره وقتی که عزیزتو از زیر خاک درمیاری...

اشک در چشمانم جمع می شود خیلی سخت است تحمل چنین غمی سوزناک؛ مردم آذربایجان برای فرار از زلزله به آغوش هم پناه بردند ولی ضربات زلزله سپر آنها را درهم شکست.

ای دوست من که اکنون در دل خاکها خوابیده ای؛ شاید مادر و پسری هستید، شاید نو عروس و دامادی، شاید خواهر برادری که مرهم درد هم بودید نمی دانم... همدیگر را سخت در آغوش کشیده اید، چنانکه دو مرد نمی تواند شما را از هم برهاند، حتی پس از مرگی سرد... شما چنان هم آغوش شده اید که با مرگتان برای ما بفهمانید که پناهی جز آغوش هم نداریم، کسی جز هم نداریم...اندکی دورتر ....



مادر کـودک را روی پایـش گذاشـت آرام تکانش می داد تا آسـوده بخوابـد، کــودک پلــک هایـش سنگیــن شــد، پلــک هــای مــادر نــیز سنگـــین شـــــد، گـویــی کسی مـادر را هــم تکـــان می داد چنــد لحـظه گذشت. مــادر و کــودک هــردو به خواب رفتند کــودک روی پــای مــــادر و مـــادر زیر آواری از خـــــاک...

اما اینبار سخنم با کسانیست که این مطب را می خوانند، هموطن امروز روز امتحان انسانیت است، امروز روز اثبات انسانیت است در سکوت سنگین شب و در میان فریاد و ناله های هم نوعان تنها ماییم که باید یکدیگر را همراهی کنیم وخودمان باید دست همدیگر را بگیریم.
اینک هموطن من زیر آواری از خاک منتظر دست یاریست، اما من امید دارم انسانهایی باشند که به داد بجه های بی کس برسند چون زلزله بیداد میکند و کودکان هنوز کودکی بیش نیستند...
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز


در روستای شاللی به اندازهای سکوت برقرار بود که به نظر میرسید تمام ساکنان روستا زیر آوار ماندهاند

یک هزار و ۱۰ روستا در منطقه درگیر زلزله بودهاند که از این تعداد ۲۰ روستا به طور کامل و ۱۳۰ روستا بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدهاند
وضعیت شهرها نسبت به روستاها به مراتب بهتر است و خرابی به گستردگی منطقه ورزقان نیست، اینجا وحشتناک است.

تنها در دو روستای قرهبلاغ و کناره بیش از ۱۲۰ نفر کشته شدهاند
این کشتهشدگان توسط بازماندگان و بدون انجام مراسم کفن و دفن به خاک سپرده شدهاند

مردم آن در ۲۴ ساعت گذشته به آب، دارو و غذا دسترسی نداشتهاند و همچنان در شوک زلزله دیروز به سر میبرند

ساکنان برخی روستاهای زلزلهزده در طول دیشب به نجات افرادی مشغول بودهاند که زیر آوار ماندهاند و حتی در روستای شاللی به اندازهای سکوت برقرار بوده است که به نظر میرسید تمام ساکنان روستا زیر آوار ماندهاند

ورزقان بیمارستان ندارد و تنها مرکز بهداری آن با دو پزشک عمومی فعالیت میکند

نوجوانانی با دست و پای شکسته در چادرها در انتظار امدادگران هستند.

هنوز پای هیچ امدادگری به اغلب روستاها نرسیده است

جوانان برای اهدا خون به مراکز مراجعه کردهاند.

روستاهای شهر ورزقان لاشه احشام "زیر انبوهی از آوار دفن شده است و تاخیر در جمعآوری آنها میتواند بهداشت بازماندگان زلزله را تهدید کند.
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
پيام رهبر معظم انقلاب در پی حادثه زلزله در آذربايجان
حادثه تلخ زلزله آذربايجان مايه ي اندوه عميق شد

متن پيام به اين شرح است:

بسم الله الرحمن الرحيم
حادثه ي تلخ زلزله ي آذربايجان مايه ي اندوه عميق گرديد. رحمت خداوند بر درگذشتگان و شفاي عاجل براي مصدومان و صبر و اجر براي بازماندگان و خسارت ديدگان را از خداوند متعال مسألت ميكنم.
لازم است مسئولان محترم و عموم ملت عزيز مساعي خود را براي كاهش آلام اين عزيزان به كار برند.
والسلام عليكم و رحمه الله

سيّدعلي خامنه اي
22/مردادماه/
آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟
بى وفا حالا که من افتادهام از پا چرا؟
نوش دارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی
سنگدل این زودتر مى خواستی, حالا چرا؟

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست
من که یک امروز مهمان توأم, فردا چرا؟

نازنینا ما به ناز تو جوانی دادهایم
دیگر اکنون با جوانان ناز کن با ما چرا؟

ای شب هجران که یک دم در تو چشم من نخفت
این قدر با بخت خواب آلود لالا چرا؟

آسمان چون شمع مشتاقان پریشان میکند
در شگفتم من نمى پاشد زهم دنیا چرا؟

شهریارا بی حبیب خود نمى کردی سفر
این سفر راه قیامت مى روی تنها چرا؟
 

rfa_65

عضو جدید
کاربر ممتاز
مرحله جدید اسکان موقت و تامین آذوقه آسیبدیدگان زلزله
وزیر کشور از مرحله جدید اسکان موقت و تامین آذوقه آسیبدیدگان زلزله خبر داد و گفت: ویرانیهای این زلزله به صورت مستحکم و مقاوم بنا میشود.مصطفی محمدنجار دقایقی قبل در حاشیه بازدید از مناطق زلزلهزده هریس گفت: مکانهای ویران شده به صورت مقاوم و مستحکم بنا میشوند.وی با بیان این که بهترین نقش امدادی را در دقایق اولیه وقوع حادثه مردم انجام دادهاند، گفت: تیمهای امدادی نیز به همراه اعضای ستاد بحران برای اشراف به موضوع در منطقه حضور دارند.نجار ادامه داد: با وجود همکاری تنگاتنگ ارگانها و نهادها سعی میشود کمبودهای موجود در منطقه به سرعت برطرف و امدادرسانی به آسیبدیدگان تسریع شود.نجار وجود فواصل زیاد بین مناطق آسیب دیده را عمده مشکل در بحث امداد رسانی دانست و گفت: کمک رسانی با وجود فواصل زیاد بین مناطق با مشکل مواجه است که با وجود این مشکل امداد رسانی با سرعت در حال انجام است. وزیر کشور در بدو ورود به هریس یکی از مناطق آسیب دیده از زلزله ۶٫۲ ریشتری آذربایجان شرقی به طور مستقیم با آسیب دیدگان و مردم روستای “باجاباج” و “چوباندار” این شهرستان که ۱۰۰ درصد تخریب شدهاند دیدار و در جریان مشکلات آنان قرار گرفت.
وزیر کشور به همراه وزیر بهداشت هماکنون در مسیر شهرستان هریس برای شرکت در جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی هستند که در این شهرستان تشکیل میشود.
 
بالا