استان لرستان

ملیسا

عضو جدید
کاربر ممتاز
استان لرستان سرزميني زيبا با آب و هواي دلپذير و محصوردركوههاي مرتفع و صعب العبور است كه بين 46درجه و51دقيقه تا 50 درجه و22 دقيقه عرض شمالي درسلسله جبال زاگرس مياني واقع شده است. اين استان از شمال به استانهاي مركزي و همدان ,از شرق به استان اصفهان ,از جنوب شرقي به چهار محال وبختياري ,از جنوب به استان خوزستان و از غرب به استان كرمانشاه و ايلام محدود است.

استان لرستان با مساحت 28064 كيلومتر مربع در غرب كشور پهناور ايران واقع و7/1 درصد مساحت كشور را به خود اختصاص داده است . اين استان با بيش از 1600000 نفر جمعيت 6/2 درصد جمعيت كشور را دارا مي باشد . بنابراين استان لرستان از حيث مساحت و نيز جمعيت رتبه چهاردهم را بين استانهاي كشور حائز گرديده است.
استان لرستان داراي 9 شهرستان ، 25 بخش ، 12 شهر ، 81 دهستان و 2842 آبادي مسكوني مي باشد .
وضعيت مناسب اقليمي و آب و هوايي استان وضعيت مطلوبي جهت رشد و توسعه بخشهاي مختلف اقتصادي فراهم كرده است . وجود آثار متعدد باستاني كه مؤيد سابقة درخشان فرهنگي است همراه با جاذبه هاي فراوان گردشگري از جمله ويژگيهاي ممتاز لرستان مي باشند . اين استان با مردمي سخت كوش نه تنها در مرزهاي داخلي ، كه در دوره جنگ تحميلي نقش اصلي را در ايجاد امنيت براي كشور ايفا نموده است .
به گونه اي اين استان عليرغم نداشتن مرز مشترك با عراق دومين استان خسارت ديده از جنگ تحميلي بوده و تقديم بيش از 22 هزار شهيد و ايثارگر به جمهوري مقدس اسلامي نيز خود به تنهايي مؤيد اين ادعا مي باشد .
استان لرستان داراي اقاليم مختلف و متنوع بوده ، به طوريكه شمال آن با آب وهواي سرد شروع و جنوب آن به اقليم گرم ختم مي شود . تنوع وسيع آب و هوايي در استان شرايطي به وجود آورده كه در بسياري از متون از آن به عنوان شمايي از كشور پهناور ايران اسلامي منهاي مناطق كويري ياد كرده اند.
ميانگين بارندگي استان 8/606 ميلي متر است .


:: جمعيت و نيروي انساني

استان لرستان با دارا بودن 7/1 درصد از مساحت كل كشور ، 6/2 درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده است كه از نظر هر دو شاخص رتبه چهاردهم ميان استانهاي كشور مي باشد . اين استان بطور كلي 5/3 درصد كل شهرستانهاي كشور ، 2 درصد كل شهرها و 3/2 درصد از كل جمعيت شهري و 1/3 درصد از كل جمعيت روستايي را در خود جاي داده است .


:: موقعيت طبيعي و جغرافيايي

استان لرستان در غرب ايران بين 46 درجه و 51 تا 50 درجه و 3 دقيقه طول شرقي از نصف النهار گرينويچ و 32 درجه و 37 دقيقه تا 34 درجه و 22 دقيقه و وسعت آن حدود 28559 کيلومتر مربع است.

اين استان، از شمال به استان هاي مركزي و همدان، ازجنوب به استان خوزستان، از شرق به استان اصفهان و از غرب به استان هاي كرمانشاه و ايلام محدود است

اشترانكوه با 4050 متر ارتفاع بلندترين نقطه استان لرستان است. پست ترين نقطه آن در جنوبي ترين ناحيه استان واقع شده و حدود 500 متر از سطح درياي آزاد ارتفاع دارد .

بر اساس آخرين تقسيمات كشوري در سال 1375، استان لرستان، داراي 9 شهرستان، 10 شهر، 20 بخش، 81 دهستان و 2842 آبادي داراي سكنه بوده و مركز آن شهر خرم آباد است.

شهرستان هاي استان عبارتند از:خرم آباد بروجرد، اليگودرز، دورود، ازنا، كوهدشت، دلفان، سلسله و پلدختر.


:: دين و مذهب

پيش از اسلام آيينها و مذاهب مختلفي در لرستان رايج بود. اولين نشانه هاي آليز زروان كه گفته مي شود دين زرتشت از آن نشأت گرفته در لرستان ديده مي شود.
بعدها آيين مهر پرستي در كنار دين زرتشتي در لرستان پديد آمد. همچنين پرستش بانو آناهيتا الهه آبها نيز در لرستان شايع بود. پس از ورود اسلام، مردم لرستان نيز همچون ساير اقوام ايران به اين دين آسماني گرايش پيدا كردند. از قرن هشتم هجري به بعد بتدريج مردم لرستان آيين تشيع را پذيرفتند و هم اكنون لرستان يكي از مناطق مهم شيعه نشين ايران بشمار مي آيد.


:: جاذبه هاي تاريخي و باستاني لرستان

استان لرستان به لحاظ دارا بودن جاذبه هاي مختلف گردشگري از مناطق پربار كشور ميباشد. تاريخ كهن اين سرزمين و يادمانهاي بجاي مانده از آن مانند قلعه ها، پل ها، سنگ نوشته ها، غارهاي مسكوني پيش از تاريخ، غارهاي منقوش و . . . همگي جزء بهترين جاذبه هاي توريستي به شمار مي روند.


:: جاذبه هاي خرم آباد

- قلعه فلك الافلاك
- مناره اجري
- سنگ نوشته
- گرداب سنگي
- پل شكسته
- موزه فلك الافلاك
- مقبره زيدبن علي
- درياچه كيو
- آبشارنوژيان
- آبشار سه گانه گريت
- بقعه شجاع الدين خورشيد
- بقعه شاهزاده احمد
- مسجد جامع
- مقبره بابا طاهر
- سراب چنگايي
- بازار سرپوشيده
- تنگه شبيخون
- گردشگاه گوشه


:: جاذبه هاي بروجرد

- امامزاده جعفر
- مسجد جامع
- مسجد امام (سلطاني)
- دهكده ييلاقي ونايي
- مقبره شاهزاده ابوالحسن

:: جاذبه هاي دورود

- امامزاده پيروالي
- آبشاربيشه
- درياچه گهر
- غار وسراب منو
- دره ني گا
- سراب رودك


:: جاذبه هاي اليگودرز

- امامزاده پيرامام
- آبشار آب سفيد
- آبشارچكان
- غار بزنويد
- غار تمندر
- سراب ماهي چال
- سراب گايگان
- سردره
- طبيعت شول آباد و كيگوران


:: جاذبه هاي ازنا

- تونل برفي
- دره تخت
- امامزاده قاسم
- دامنه هاي اشترانكوه
- چشمه قلقلي
 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
فلك‌الافلاك ؛ آسمان آسمان‌ها




جام جم آنلاين: قلعه فلك‌الافلاك يا آسمان آسمان‌ها بر بلنداي تاريخ ايران كه در شهرستان خرم‌آباد واقع است نشان از گذشتگان و سلحشوران ساساني تا دوران حال را به ياد دارد.

فلك‌الافلاك، هشت برج و دو صحن دارد و فضاي داخلي آن به چهار تالار نسبتا بزرگ پيرامون دو حياط و تعدادي تالار اتاق تقسيم شده است.

زير قلعه ، چشمه آب بزرگي جاري است كه به چشمه گلستان شهرت دارد و از دامنه شمالي تپه باستاني سرچشمه مي‌گيرد.

درب ورودي بنا در سمت شمال و در بدنه برج شمال‌غربي تعبيه شده و راهروي طاق‌نما در گوشه جنوب ‌شرقي حياط اول زير يك طاق‌نماي رفيع مي‌گذرد. در گذشته آب مورد نياز دژ فلك‌الافلاك از اين چاه تامين مي‌شد كه اكنون نيز قابل بهره‌برداري است.


از اين قلعه در منابع تاريخي مكتوب با نام‌هاي متفاوت «دژ شاپورخاست» ، «سابوخاست» ، «دزبر»، «قلعه خرماباد» و سرانجام قلعه «فلك‌الافلاك» ياد شده است.

نام‌گذاري اخير از دوره قاجار روي اين بنا مانده و مي‌توان گفت مناسب‌ترين نام‌گذاري قلعه است.بناي نخستين فلك‌الافلاك مربوط به دوره ساساني است و مدارك باستان‌شناسي بر وجود بارويي دو لايه و خشتي با دروازه برج پيرامون بناي كنوني دلالت دارد.
 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
طراحي معماري حصار 12 برجي قلعه‌ فلك‌الافلاك


جام جم آنلاين: معاون حفظ، احيا و ثبت آثار تاريخي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان لرستان گفت: طراحي معماري حصار 12 برجي قلعه‌ي فلك‌الافلاك و مرمت اضطراي بخش‌هايي از قلعه انجام مي‌شوند.

محمدرضا اسدي در گفت‌وگو با ايسنا، بيان كرد: برخي اقدامات سال 1387 قلعه‌ي فلك‌الافلاك با 125ميليون تومان انجام شد كه به مرمت‌هاي اضطراري شامل ترميم، تثبيت ديواره‌ها، بند‌كشي و كف‌فرش حياط دوم مي‌توان اشاره كرد.

او ادامه داد: بحث استحكام‌بخشي قلعه‌ شامل دو بخش است كه يكي به استحكام‌بخشي كل پي و بنا و ديگري به ديوار حفاظتي ضلع غربي و بخش كنار خيابان 12 برجي مربوط مي‌شود.

وي با بيان اين‌كه اين عمليات در اواخر سال 1387 به پايان رسيد، اظهار داشت: امسال ادامه‌ي استحكام‌بخشي قلعه، پشت‌بندها و طراحي معماري حصار 12 برجي قلعه در برنامه است. اگر طراحي معماري حصار به‌موقع به‌پايان برسد، اجراي بخشي از طرح آغاز خواهد شد. هم‌چنين يكسري مرمت اضطراري از جمله ترميم و تثبيت ديواره‌ها و بند‌كشي و ترميم راه ورودي به قلعه انجام مي‌شوند.

قلعه‌ي فلك‌الافلاك كه به نام قلعه‌ي 12 برجي نيز شناخته مي‌شود، بر بلنداي تپه‌اي باستاني در مركز شهر خرم‌آباد قرار دارد.
 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
گذری بر تاریخچه قلعه فلک الافلاک :
این بنای سترگ که امروزه نماد تاریخی شهر خرم آباد به شمار می آید و در مرکز شهر و بر بلندای تپه ای باستانی بنا شده است .

هرچند از تاریخ بنای این کهن دژ باستانی آگاهی دقیقی نداریم با این همه بر اساس پاره ای شواهد و مدارک باستانشناسی و تاریخی بنای اولیه آن به دوره ساسانی بر می گردد .

فلک الافلاک نامی است که در دوره قاجاریه به این بنای با شکوه اطلاق گردیده است و پیش از آن در منابع مکتوب با نام های شاپورخواست یا سابرخواست و دژبر و قلعه خرماباد معروف بوده است .

این بنای تاریخی به فراخور زمان کاربری های گوناگونی داشته است .
در قرن چهارم بعنوان خزانه سلطنتی خاندان بدر

از قرن هفتم هجری به بعد مرکز فرمانروایی اتابکان و والیان لرستان و پس از ان به عنوان زندان و پادگان نظامی استفاده می شده است .





 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
دژ تاریخی فلک الافلاک دارای هشت برج است و مساحت تقریبی آن بالغ بر 5300 متر مربع می باشد .

در گذشته ای نچندان دور پیرامون این بنای تاریخی بارویی دوازده برجی وجود داشته است ، از برج های دوازده گانه آن تنها دو برج در شمالغرب و جنوب شرق قلعه بر جای مانده است .

بیشترین تحولات معماری بنا به دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بر می گردد و مصالح آن خشت خام ، آجر ، سنگ و ملات است .

گرداگرد حیاط اول و دوم این بنا را تالارها و اتاق های نسبتاً بزرگی در بر گرفته است .

این اثر فرهنگی تاریخی در سال 1347 بشماره 883 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .




 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
دریاچه کیو در شمال غرب شهر خرم‌آباد قرار گرفته‌است.مساحت دریاچه هفت هکتار و عمق آن بین سه تا هفت متر است.این دریاچه از ارزش های توریستی

درون شهری برخوردار بوده و همچنین زیستگاهی مناسب برای جانوران آبزی و پرندگان بومی و مهاجر است. کیو در گویش لری مردمان خرم‌آباد به معنی کبود

رنگ و آبی است و دلیل استفاده آن آب زلال و عمیق این دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود. این دریاچه به شهر خرم‌آباد جلوه خاصی داده و در

کنار جاذبه‌های تاریخی فراوان در دره خرم‌آباد و چشمه‌های پر آب شهر را در ردیف یکی از شهرهای زیبا و توریستی قرار داده‌است. آب دریاچه از چشمه تامین

می‌شود و به لحاظ ویژگی‌های خاص خود می‌تواند به عنوان یکی از مراکز جذب توریست تبدیل شود .در کنار این دریاچه امکانات تفریحی، شهربازی و چشم انداز

زیبایی وجود دارد. کیو یک دریاچه فصلی است و همچنین در سال‌های اخیر با توجه به شدت گرفتن خشکسالی‌ها در کشور و در استان لرستان این دریاچه زیبا،

تقریبا در حال خشک شدن است و تا حدی زیبای‌های آبی رنگش را از دست داده‌است. در پائیز سال ۱۳۸۹، این دریاچه کاملا خشک شد و مدتی کوتاه پس از آن

در ابتدای دی ماه لایروبی آن آغاز گردید. پیش از آن، اندک ماهی‌های باقیمانده در آن توسط عده‌ای از مردم محلی گرفته شدند دریاچه – جاذبه گردشگری-

خرم آباد- توریستی- جانوران آبزی
 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
مهر: دریاچه گهر در شهرستان دورود استان لرستان به عنوان پایتخت طبیعت ایران مانند نگینی فیروزه ای رنگ در قلب اشترانکوه زیبا می درخشد و این اکوسیستم بی نظیر نمادی از خلقت بی بدیل الهی است.
دریاچه گهر به عنوان یکی از دریاچه های بکر و زیبای آب شیرین ایران در میان رشته کوه های زاگرس و در دامنه اشترانکوه واقع شده و این دریاچه از ذوب برف های اشترانکوه و انباشت آب آن در پشت سد یا آب بندی که از ریزش کوه پدید آمده تشکیل شده است.
دریاچه گهر که دارای لقب نگین اشترانکوه است از زیباترین دریاچه های کوهستانی ایران است که در 121 کیلومتری شرق استان لرستان به مرکزیت خرم آباد و در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود در این استان واقع شده است و همچون نگینی در مرکز منطقه حفاظت شده اشترانکوه با مختصات جغرافیایی 49 درجه و 16 دقیقه تا 9 درجه و 17 دقیقه طول شرقی و تا 33 درجه و 18 دقیقه عرض شمالی در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد قرار گرفته است.
این دریاچه کم نظیر شامل 2 بخش به نامهای گهر بزرگ و گهر کوچک - یا گهر بالا و پایین- است که وسعت دریاچه گهر بزرگ حدود 100 هکتار و عمق دریاچه بین 4 تا 28 متر و عرض آن بین 400 تا 800 متر و طول آن 1500 متر است.
میزان بارش سالانه در منطقه حدود 931 میلی متر است که بیشتر به صورت بارش برف می باشد به طوریکه در سالهای پربرف سطح دریاچه یخ بسته و مناظر زیبا و بدیعی را برای علاقمندان به طبیعت و گردشگران به وجود می آورد.
موقعیت دریاچه گهر محصور شده در بین رشته کوههای اشترانکوه است و بسیاری از کوهنوردان در تمامی فصول سال به قلل مرتفع این کوهها از جمله قله های متنوع اشترانکوه، گل گل، سن بران، پل پازن پیر، تخت شاه و ... صعود می کنند.
پوشش گیاهی اطراف دریاچه گهر و منطقه اشترانکوه شامل بلوط، بید، بادام، پسته وحشی، گلابی وحشی، چنار، نارون، انجیر، زبان گنجشک، سیب، زالزالک، ارژن، کنار و ... است.
از جمله جاذبه های دریاچه می توان به واقع شدن دریاچه در ارتفاع 2350 متری از سطح دریای آزاد، محصور بودن آن در میان کوهساران اشترانکوه، رویش متنوع گلها و گیاهان دارویی، کوهنوردی، ماهیگیری با قلاب، شنا، قایقرانی، دیدن حیات وحش بکر منطقه و راهپیمایی در کنار دریاچه اشاره کرد که هر کدام از جاذبه ها خود مجالی برای ثبت خاطرات خوش در ذهن دوست داران طبیعت است.
 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
تنوع اعجاب انگیز زیستی در اکوسیستم دریاچه گهر
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان در این رابطه به خبرنگار مهر در خرم آباد گفت: دریاچه گهر به عنوان یکی از بکرترین جاذبه های استان لرستان و ایران در دامنه کوه "سن بران" به عنوان بلندترین قله اشترانکوه و در ارتفاعی بالغ بر دو هزار و 400 متر از سطح دریا قرار دارد.
علی رحیم کاکاوند با تاکید بر اینکه این دریاچه دارای ویژگیهای منحصر به فردی است، خاطرنشان کرد: آب زلال و گوارای این دریاچه دارای ترکیبات کامل آب معدنی است.
وی با اشاره به وسعت 13 هکتاری دریاچه گهر، عنوان کرد: در کنار این دریاچه گونه های ارزشمند زیستی وجود دارد که از این نقطه بکر اکوسیستمی اعجاب انگیز ساخته است.
درخت "اورس"، میراث طبیعی کهن سرزمین ایران
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به وجود گونه های منحصر به فرد گیاهی از جمله انواع درختان و گیاهان در این منطقه، عنوان کرد: یکی از درختان اعجاب انگیزی که در این اکوسیستم بی نظیر وجود دارد درخت "اورس" یا در اصطلاح محلی "سرو کوهی" می باشد.
کاکاوند از این درخت به عنوان میراث کهن سرزمین ایران یاد کرد و بیان داشت: این گونه به عنوان یکی از قدیمی ترین درختان موجود در ایران مطابق بررسی ها در دوره دوم زمین شناسی به وجود آمده است.
وی ادامه داد: بر اساس مطالعات رخساره شناسی فسیل درخت "اورس" در لایه های زمین شناسی دوره دوم زمین شناسی و دوره ژوراسیک مشاهده شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان یادآور شد: این گونه منحصر به فرد تنها در چند نقطه ایران وجود دارد که در منطقه زاگرس نیز این گونه تنها در اشترانکوه و دریاچه گهر موجود است.
تلاقی طبیعت و انسانیت؛"اورس"، درختی لبریز از احساس
کاکاوند با تشریح برخی ویژگیهای منحصر به فرد این درخت بی نظیر، یادآور شد: این درخت در صورتیکه رفتار انسان با او بد باشد دست به "خودسوزی" می زند.
وی ادامه داد: مطابق بررسیهای انجام شده در صورتیکه این درخت مورد بدرفتاری از سوی انسانها واقع شود صمغی از خود ترشح می کند که پس از قرارگرفتن در مقابل نور خورشید مشتعل می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان ادامه می دهد: این درخت به نوعی قبل از اینکه تخریب انسان را ببیند اقدام به خودسوزی می کند.
کاکاوند این درخت بی نظیر را از جمله گونه های تحت حمایت محیط زیست دانست و بیان داشت: مطابق مصوبه هیئت وزیران در سال 71 درخت اورس به دلیل اینکه میراث کهن ایرانیان است و سرمایه بشری محسوب می شود به عنوان گونه تحت حمایت این سازمان معرفی شد.
وی به دیگر ویژگیهای دریاچه گهر اشاره کرد و افزود: درخت ملهب یکی دیگر از گونه های منحصر به فردی است که در حاشیه دریاچه گهر می روید و به نوعی پایه پیوند درخت گیلاس محسوب می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان نام دیگر این گونه را گیلاس کوهی عنوان کرد و افزود: از جمله دیگر درختان این اکوسیستم می توان به بنه، آلبالو کوهی و بلوط اشاره کرد.
کاکاوند همچنین به وجود برخی گیاهان بی نظیر در این منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از این بته ها "گون" است که علاوه بر اینکه از فرسایش خاک منطقه جلوگیری می کند موجب جذب نزولات آسمانی به عمق زمین و سفرههای زیرزمینی می شود.
 

mehryas

عضو جدید
کاربر ممتاز
اکوسیستم گهر، زاد بوم بی نظیر گونه های جانوری
وی همچنین به گونه های منحصر به فرد جانوری این اکوسیستم بی نظیر اشاره کرد و گفت: روباه، خرس قهوه ای، انواع خانواده های سگ سانان از جمله کفتار، گرگ و شغال، خانواده های گربه سانان از جمله پلنگ و سیاه گوش و ... از جمله گونه های جانوری این منطقه است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان به وجود انواع خانواده های ناشناخته و شناخته شده از پرندگان در این منطقه اشاره کرد و افزود: به تازگی گونه ای از سرعین نوک بزرگ یا فندوق شکن در این منطقه مشاهده شده است.
کاکاوند با اشاره به وجود انواع پرندگان مهاجر، آبزی و کنار آبزی در این اکوسیستم، یادآور شد: عمده پرندگان این منطقه پرندگان بومی هستند.
وی به انواع پرندگان شکاری در اشترانکوه اشاره کرد و گفت: انواع عقاب ها، پرندگان شکاری و کرکس از جمله این پرندگان است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان ادامه داد: در مجموع دریاچه گهر به عنوان نگینی منحصر به فرد در قلب اشترانکوه در هیچ جای دنیا نظیری ندارد و همین امر موجب بازدید طبیعت گردان از جای جای دنیا از این دریاچه شده است.
اقدامات محیط زیست برای رفاه طبیعت گردان
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با اشاره به اقدامات این سازمان برای حفظ این اکوسیستم بی نظیر، بیان داشت: ایجاد پاسگاه محیط بانی که در طول 12 ماه سال فعال است از جمله اقدامات این اداره کل برای جلوگیری از تخریب این منطقه است.
کاکاوند با اشاره به اجرای طرح های مطالعاتی متعدد در این زمینه برای شناسایی این اکوسیستم، بیان داشت: طرح جامع مطالعات دریاچه گهر از جمله طرح های انجام شده در این زمینه است.
وی همچنین از اجرای طرح مطالعات لیمنوژیک این دریاچه خبر داد و گفت: همچنین زیرساخت های مورد نیاز از جمله شبکه آبرسانی، لامپ های خورشیدی، سرویس های بهداشتی و ... در این منطقه ایجاد شده است.
به هر حال گهر در این روزهای زیبای نوروزی با همه دیدنی ها و طبیعت بکرش در انتظار مسافران و طبیعت گردان است که البته لازمه بازدید از این اکوسیستم بی نظیر تلاش برای حراست از این طبیعت شگفت انگیز است.
 

Similar threads

بالا