درخواست های مرتبط با: سازه,دیتیل و جزئیات ساختمان

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوست عزيز من يك چند عكس براي خرپاي چوبي واست ميزارم . عكس هاي بيشتر خواستي اينجا رو كليك كن . موفق باشي .:)











سلام مرسی خوب بود انشاالله عکس های نمونه موردی چوبی که پیدا کردم رو حتما اینجا میذارم
بازم ممنون
یه سوال مثلا میشه بخشی از یک ساختمان اداری را با خرپای چوبی ساخت مدارکی مثل پلان فونداسیون... رو چطوری باید بزنم؟
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
خرپا ها و اتصالات آنها چيست؟

خرپا ها و اتصالات آنها چيست؟

تعريف خرپا:خرپاي ساده از اتصال چند ميله مستقيم كه به طور مفصلي به هم متصل شده به طوري كه شبكه هاي مثلثي به وجود مي آورد تشكيل مي گردد. ضمنا نيرو هاي وارد بر خر پاها بايستي حتما در محل اتصالات مفصلها به خر پا وارد شوند .
اصول ساخت خرپا :‌چون در خرپاها فرض مي شود كه اعضا در انتهاي خود به اعضاي ديگر لولا شده اند . بنابراين ((شكل مثلثي))تنها شكل پايدار خواهد بود . اگر شبكه در يك صفحه واقع باشد ، خرپا را ((خرپاي صفحه اي ))واگر شبكه فضايي باشد خرپاي حاصل را ((خر پاي فضايي))مي گويند . شبكه هايي كه به صورت چهار عضو يا بيشتر باشند ،پايدار نيستند و تحت تاثير نيرو هاي مؤثر فرو مي ريزند .
كا ر برد خرپاها : خرپاها از مفيد ترين فرم ساختماني هستند كه در انواع ساختمانها وماشينها به كار مي روند. ساختمانهاي خرپايي،در مقابل نيروهاي واردآمده مقاومت بسياري دارند واز لحاظ اقتصادي نيز ساختن آنها مقرون به صرفه است .اتصال ميله هاي خرپاها به يكديگر چنانچه فلزي باشند ،به وسيله ميخ وپيچ انجام مي گيرد .وچنانچه خرپاي چوبي باشد،اتصالات آنها به سقفهاي با دهانه هاي زياد ونيز پله ها به كار مي برند. بعضي از ماشينهاي سنگين ،مثل جرثقيلها،نيز از خرپا استفاده مي شود.خرپاها ضمن داشتن مقاومت زياد،از نظر وزن سبك هستند. استخوانبندي بال بعضي از پرندگان كه براي پرواز بايد سبك باشند،به صورت خرپا تكوين يافته است .اسكلت بندي هواپيماها را نيز به همين علت از نوع خرپايي انتخاب مي كنند.
پروفيل هاي رايج در خرپا سازي :
در خرپاسازي ميتوان بر حسب مورد از پروفيلهاي فولادي مختلف استفاده كرد.1-استفاده از پروفيلهاي L و در خرپاهاي سبك به نحوي كه وترهاي بالايي وپاييني از I وقطرهايL استفاده مي شود .2-استفاده از پروفيلهاي IPE يا IPB و  و L به طوري كه وترهاي بالايي وپاييني از I واعضاي قائم از IPE يا IPB وقطريها از 2L پشت به پشت .
3-استفاده از پروفيلهاي مثل IPEIو 2 [ .4-در طراحي خرپاهاي بسيار سنگين از پروفيلهاي IPB استفاده مي‌كنند ولي وترهاي بالايي و پاييني به صورت افقي است.
5-امروزه به كمك تكنيك نورد كردن پروفيلهاي قوطي مربع و مربع مستطيل بسيار ساده شده است و هيچ‌گونه اضافه قيمت ساخت براي اين نوع پروفيلها در مقايسه با ديگر پروفيلها در خرپاسازي وجود ندارد.
6- ازپرو فيل هاي لوله اي شكل در خرپا سازي استفاده مي شود . تنها مشكل در استفاده از اين نوع پروفيل ها بريدن وجفت و جور كردن قطعات به يكديگر است . استفاده از اين نوع پروفيل در صنايع جرثقيل سازي اهميت بسيار دارد.
اجزاي تشكيل دهنده خرپا عبا رتند از : نيروي وارد از لاپه- عضو قطري، عضو قا ئم ، وتر بالايي (كنش) وتر پاييني (عضو مورب زرين)وتر بالايي(عضو مورب بالايي)
اتصالات در خرپا ها :اعضاي خر پاها به وسيله جوش ، پيچ و مهره ويا پرچ به يكديگر متصل مي شوند اتصال اعضا گاهي به مستقيم وگاهي به مسيله ورقي موسوم به ورق اتصال صورت مي گيرد :بنا براين در عمل نه تنها حالت اتصال مفصلي در انتهاي اعضا وجود ندارد، بلكه پيوند آنها به يكديگروبه ورق اتصال از گيرداري قابل ملا حظه اي نيز برخوردار است . توجه به نكاتي خاص موجب مي شود كه فرض اتصال مفصلي و نيرو ي محوري خالص در اعضاي خرپا ها واقعيت بيشتري پيدا كند . از مهمترين ملا حظات در اين مورد آن است كه در طرح خرپا سعي شود تا امتداد محور ميله ها از نقطه مشتركي بگذرد . همچنين اعمال نيرو هاي خا رجي به محل گروه ها از شرايط ديگر اين فرض مي باشد .
ورقه هاي اتصال در خرپا : ورق اتصال در خرپا با توجه به فرم اعضاي آن بدست مي آيد .يكي از مسائلي كه گاهي در اتصالات خرپا ها پيش مي آيد خمش ورق اتصال است . خمش ورق اتصال در بعضي موارد موجب تغيير فرم و كج شدن خرپا واحتمالا خرابي آن مي شود . بسياري از خر ابيهاي ساختمانهاي خرپايي به علت اتصال ضعيف (جوش يا پرچ يا پيچ )و خمش ورق اتصال اتفاق افتاده است . گسيختگي جوش ، پارگي ورق و برش پيچ وپرچها را نيز بايد از ضايعات اتصالات ضعيف خرپا ها به شمار آورد.
لاپه ريزي روي خرپاها و مهار كردن آنها : خر پا ها يا قابهاي خرپايي معمولا به فواصل 3تا6 متر از يكديگر انتخاب مي شوند وبر روي آنها تير هاي (لاپه) در امتداد عمو د برصفحه خرپا ها ويا قابهاي خر پايي قرار داده مي شود . براي نمونه قاب ساختماني از اين نوع با تير هاي طو لي و عرضي متكي بر آنها در شكل نشان داده شده است . بهتر است لاپه ها روي گره هاي خر پا قرار گيرند . باد بند وانوع آن در ساختمانهاي خر پايي : تعريف : به طور كلي باد بند عبارتند از مجموعه ميله ها ويا پرو فيل هايي ( كشها و مهار ها ) است كه نو عا به صورت ضربدري قا بهاي ساختماني را بهم متصل مي كند . چون مقاومت قابهاي خر پايي در برابر نيروهاي عمود بر صفحه قابهابسيار كم است ، لذا براي بالا بردن مقاومت ساختمان در امتدادعمود بر قابهاي خرپايي، از عناصر ساختماني ديگري به نام ( باد بند) يا ((مهارهاي جانبي ))استفاده مي كنند ، فلسفه وجودي باربند جانبي آن است كه به نحوي مقاومت مقاومت سيستم قابها را در جهت عمود بر قابها افزايش دهد. سيستم باد بند عبارتند از مجموعه اي از كشها يا مهارهايي كه به طور ضربدري قابها را به هم متصل مي‌سازد . در اين حالت قابهاي انتهاي ساختمان توسط باد بندها به اولين قاب دروني متصل شده‌اند . اين ترتيب تقويت براي ايجاد استحكام جانبي مناسب است و عملكرد آن به اين صورت است كه سيستم قابهاي خرپايي به اين وسيله به هم متصل مي‌شود و حالت قفسه‌اي را پيدا مي‌كند . اين قفسه در جهات مختلف تحت اثر نيروهاي جانبي داراي صلبيت و پايداري است و واژگون نمي‌شود ، در مواردي نيز سيستم بادبند را هر چند دهنه قاب در ميان ، بين دو قاب انجام مي‌دهند.چپ و راستها را مي‌توان در سطح ميله‌هاي بالايي خرپا يا در سطح ميله‌هاي پاييني خرپا قرار داد.
خرپاي فضايي:يكي از مقاومترين و جالبترين سازه‌ها ي شبكه فضايي (( حقيقي )) يا خرپاي فضايي است . از خرپاهاي فضايي ، به علت سختي و استحكام زيادي كه دارند ، براي پوشش فضاهاي كارخانه‌ها ، نمايشگاها ،استخرها و … استفاده مي‌شود . در عمل از اين سيستم براي پوشاندن سقفهايي به مساحت 90*90 بدون بهره‌گيري از ستون استفاده مي‌كنند . در طي سالهاي اخير از شبكه‌هاي دو لايه‌اي كه يك يا هر دو لايه آنها از شش ضلعي‌هايي تشكيل مي‌‌شود ، براي احداث بام استفاده‌ شده است . جنس و نوع پروفيلهاي به كار رفته در خرپاهاي فضايي ممكن است لوله فلزي ، آلومينيومي ،نبشي و يا قوطي باشد كه اتصالات به صورت مفصلي است .
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
معماری وخرپا



خرپا، مجموعه­ای مثلثی شکل است که بارها را به وسیلۀ ترکیبی مثلثی شکل از اعضا با اتصال مفصلی به تکیه­گاه­ها منتقل می­کند. در اعضای خرپا فقط فشار و کشش (نه برش و خمش) ایجاد می­شود و تمامی نیروهای رانشی به صورت داخلی در آن خنثی می­گردد. در عمل، ممکن است تنش خمشی در بین اتصالات به میزان کمی در اثر اصطحکاک آنها و بارهای وارده و پخش شده در اعضا بوجود آید: این نیروها معمولاً با نیروی محوری یکجا در نظر گرفته شده و در عمل در تحلیل­ها نادیده گرفته می­شوند.

تعريف خرپا:

خرپاي ساده از اتصال چند ميله مستقيم كه به طور مفصلي به هم متصل شده به طوري كه شبكه هاي مثلثي به وجود مي آورد تشكيل مي گردد. ضمنا نيرو هاي وارد بر خر پاها بايستي حتما در محل اتصالات مفصلها به خر پا وارد شوند .
اصول ساخت خرپا :

‌چون در خرپاها فرض مي شود كه اعضا در انتهاي خود به اعضاي ديگر لولا شده اند . بنابراين ((شكل مثلثي))تنها شكل پايدار خواهد بود . اگر شبكه در يك صفحه واقع باشد ، خرپا را ((خرپاي صفحه اي ))واگر شبكه فضايي باشد خرپاي حاصل را ((خر پاي فضايي))مي گويند . شبكه هايي كه به صورت چهار عضو يا بيشتر باشند ،پايدار نيستند و تحت تاثير نيرو هاي مؤثر فرو مي ريزند .



كاربرد خرپاها :

خرپاها از مفيد ترين فرم ساختماني هستند كه در انواع ساختمانها وماشينها به كار مي روند. ساختمانهاي خرپايي،در مقابل نيروهاي واردآمده مقاومت بسياري دارند واز لحاظ اقتصادي نيز ساختن آنها مقرون به صرفه است .اتصال ميله هاي خرپاها به يكديگر چنانچه فلزي باشند ،به وسيله ميخ وپيچ انجام مي گيرد .وچنانچه خرپاي چوبي باشد،اتصالات آنها به سقفهاي با دهانه هاي زياد ونيز پله ها به كار مي برند. بعضي از ماشينهاي سنگين ،مثل جرثقيلها،نيز از خرپا استفاده مي شود.خرپاها ضمن داشتن مقاومت زياد،از نظر وزن سبك هستند. استخوانبندي بال بعضي از پرندگان كه براي پرواز بايد سبك باشند،به صورت خرپا تكوين يافته است .اسكلت بندي هواپيماها را نيز به همين علت از نوع خرپايي انتخاب مي كنند.

 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
دال

دال

دال های پس کشیده POST TENSIONS
POSTTENSION'S
دال های پس کشیده

مقدمه:
کاربرد پیش تنیدگی به 440 سال قبل ازمیلاد بر میگردد ،زمانی که یونانی ها کشش و تنشهای خمشی در بدنه کشتی های جنگی خود را باپیش تنیدگی ساختار بدنه بوسیله طنابهای کشیده شده کاهش میدادند.
کی از ساده ترین مثالهای پیش تنیدگی تلاش برای بلند کردن یک ردیف کتاب می باشد.ابتدا لازم است به ردیف کتابها از دوطرف فشاری اعمال کنیم تاباعث افزایش مقاومت در مقابل لغزش بین کتابها شده ،بطوریکه بلند کردن انها راممکن سازد.

باتوجه به این مثال ،یک تعریف ساده از پیش تنیدگی عبارت است از:
اعمال نیروهائی به سازه ، علاوه بر بارهائی که سازه برای تحمل آنها طراحی می شود،بمنظور افزایش ظرفیت باربری سازه.
اصول پیش تنیدگی
بتن دارای مقاومت کششی کمی است ولی در برابر فشار، بسیار مقاوم است .با پیش فشرده کردن یک عضو بتنی ،پس از خمش ،در اثر اعمال بارنیز، کلا تحت فشار باقی می ماند وبدین دلیل طراحی کارامدتری را فراهم می اورد.
یک تیر بتنی پیش تنیده هنگامی که تحت اعمال بار قرار می گیرد خم می شودوتنشهای فشاری داخلی کاهش می یابد
وقتیکه بار برداشته می شود ،نیروی پیش تنیدگی باعث میشود که تیر به حالت اولیه خود برگردد که نشان دهنده خاصیت ارتجاعی بتن پیش تنیده است.
اگر به هنگام اعمال بار ،تنشهای کششی حاصل از بار وارده از تنشهای پیش تنیدگی فراتر نرود،بتن در ناحیه کشش ترک نمیخورد اما اگر نیروی اعمال شده فزونی گیرد وتنشهای کششی برپیش تنیدگی غلبه کند،ترک اتفاق خواهد افتاد. قابل توجه است که ،در صورت برداشتن بار،ترکها کاملا بسته شده وتحت بارهای سرویس دوباره نمایان نمی شوند.
دوروش برای اعمال پیش تنیدگی دریک عضو وجود دارد:
1- روش پیش کشیدگی
بتن ،پیرامون کابل های از قبل تنیده شده قرار میگیرد .باسفت شدن بتن بتدریج کابلهای تنیده شده با بتن درگیر می شود وهنگامیکه مقاومت لازم راکسب کرد کابل ها ازاد می شوند . بنابراین انتقال نیروها به بتن انجام میگیرد . برای ایجاد تنش در کابلها نیروی قابل توجهی لازم است ،بنابراین پیش کشیدگی اصولا در بتن پیش ساخته مورد استفاده قرار میگیرد که نیروها توسط بست ها ثابت که در دوانتهای بستر پیش کشیدگی قرار دارد ویا توسط قالبهای مخصوص و محکمی در کابلها مهار می شوند.

2- روش پس کشیدگی
در ان بتن به دور غلاف محتوی کابلهای کشیده نشده ،ریخته میشود. در زمانی که بتن به مقاومت کافی رسید ،کابلها کشیده میشوند وتوسط گیره های مخصوص قفل میشوند . در این سیستم تمام نیروهای کابلها مستقیما به بتن منتقل می شوند.

سیستم پس کشیده به دوروش اجرا می شود:
الف)سیستم ساخت چسبیده ب)سیستم ساخت غیر چسبیده
سیستم چسبیده
با این روش کابلهای پیش تنیده از میان غلافهای تخت ،ممتدوکوچک عبور می کند.داخل غلافها بعد از کشیده شدن کابلها ،بادوغاب پر می شود.
عملکرد دوغاب:
-تامین چسبندگی بین کابل وغلاف در تمام طول ان.
-افزایش محافظت دربرابر خوردگی .
-فراهم اوردن محیطی نارسانا در برابر خوردگی .
عملکرد غلاف:
-تامین یک مسیر باز برای کابلها در حین عملیات ساختمانی .
- ایجاد چسبندگی بین دوغاب وبتن.
- بعنوان محا فظت بیشتر دربرابر نفوذ رطوبت ومواد شیمیایی .
توجه:موثرترین طراحی پیش تنیدگی زمانی حاصل می شودکه کابلهای پیش تنیدگی با خروج از مرکزیت نسبت به مقطع بتنی ، ونه در یک خط مستقیم ،بلکه در یک مسیر منحنی ویا خطوط شکسته قرار داده شود.اندازه غلاف استفاده شده در این سیستم وحداقل پوششی که بایستی فراهم شود،میزان حداکثر خروج از مرکزیتی که می توان به ان دست یافت را محدود می کند.
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
دال :

دال :

سیستم های دال مسطح شامل دال های بتنی کاملاً توپر و یا حجره ای (با حفره هائی در زیر آنها) می باشند که مستقیماً روی ستون ها تکیه دارند و از این رو در این سیستم احتیاج به قاب بندی کف نیست. این سیستم منجر به کمترین ارتفاع برای کف های ساختمان می گردد که یک برتری اقتصادی آشکار می باشد. در این سیستم ها به دلیل تمرکز زیاد برش در حوالی ستون ها غالبا یا از سر ستون ها استفاده می شود و یا بر ضخامت دال ها در نزدیکی ستون ها اضافه می گردد. دال هایی که ضخامت آنها در تمام طول دهانه ثابت است به نام صفحه های مسطح خوانده می شوند.سیستم های دال مسطح برای ساختمان های با نقشه افقی نا منظم قابل وفق و مناسب می باشند.

بعضی از اشکالات سیستم های دال مسطح از قرار زیر می باشند:

  • بار مرده زیاد در هنگام مواجهه با شرایط نا مساعد فونداسیون نا مطلوب است.

  • وقتی که نسبت عمق به دهانه دال ها کوچک باشد تغییر شکل آنها بیش از اندازه بنظر می رسد.

  • دهانه های نسبتاً کوچک این سیستم ها (بین 15 تا 25 فوت و اگر پس کشیده شود تا 35 فوت)کار برد آنها را برای انواعی از ساختمان ها با طرح جدا کننده های مکرر،مانند ساختمان های آپارتمانی ،محدود می کند.
سازه های دال مسطح بسته به نسبت ارتفاع به عرض ساختمان ممکن است به عنوان عناصر باربر فقط ستون داشته باشند، یا ممکن است علاوه بر ستون از دیوارهای برشی نیز برای ازدیاد سختی جانبی در آنها استفاده شود.

خصوصیت یکپارچگی سازه بتنی باعث می شود که تمام ساختمان در مقابل بارهای جانبی به صورت واحد واکنش نشان دهد.فرض اینکه بارهای جانبی تماماً به وسیله هسته یا دیوار برشی با صلبیت بیشتر مقاومت شوند و اینکه دال ها و ستون ها در مقاومت جانبی سازها هیچ سهمی ندارند واقع بینانه نیست.

دال مسطح خودش با وجود اینکه نسبتاً انعطاف پذیری می باشد به دلیل پیوستگیش با دیوار های برشی و ستون ها بر مقاومت سیستم می افزاید. می توان چنین تصور نمود که قسمتی از دال به صورت تیر کم عمقی پیوسته به ستون ها عمل کند و در نتیجه سازه مانند یک قاب صلب رفتار نماید.

بنابراین رفتار سیستم سازه کلی مشابه رفتار سیستم مرکب از هسته و قاب می باشد . نیروهای جانبی در قسمت بالای سازه اساساً به وسیله عمل قاب و در قسمت پایین آن اساساً به وسیله سیستم دیوار برشی یا هسته مقاومت می شوند.


 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
روشهای اتصال سنگ پلاک در دیوار

روشهای اتصال سنگ پلاک در دیوار

سنگ جز مواد و عناصری که اجزا اصلی مصالح ساختمان را تشکیل میدهد .سنگ در ساختمان به صورتهای مختلف مورد استفاده قرار میگیرد, برای اجرای سنگ در نمای ساختمان عمدتا سنگ به ضخامت مورد نظر از 1.5 تا 2.5 سانت وگاهی مواقع بضخامت بیشتر از 2.5 ویا کمتر از 1.5 سانت بنا به مورد استفاده در کارگا ههای سنگبری بریده و سطح نمای آن در اکثر موارد صیقل داده شده ودر ابعاد وعرضهای معمولا 20 تا 40 سانتی متربرش داده که جهت استفاده به نام سنگ پلاک وارد کارگاه میگردد.

نحوه اجرای سنگ پلاک در دیوار:
نحوه اجرا بدین صورت میباشد که ابتدا سنگ در اندازه مورد نظر بتوسط قلابی از میلگرد معمولا نمره 6 که به حالت نیم دایره خم داده شده در محل خود به صورت شاقول وتراز قرار گرفته و سپس فاصله بین سنگ ودیوار که حداقل 2 سانت وحداکثر 3 سانت باید باشدبه وسیله دوغاب ماسه وسیمان بعیار سیمان 400 کیلوگرم در متر مکعب پر میگردد. که با خشک شدن دوغاب و ایجاد چسبندگی بین سنگ و دوغاب ودیوار, سنگ در محل خود ثابت قرار میگیردوبه همین ترتیب سنگهای پلاک رگ به رگ روی هم قرار میگیرند.
ولی با توجه به عدم چسبندگی کامل سنگ ودوغاب پشت آن به خاطر سطح صاف پشت سنگهای پلاک این امکان وجود دارد که پس از گذشت چندین مدت پس از اجرای سنگ با نفوذ آب باران ورطوبت محیط از منافذ موجود سطح سنگ و بندهای مابین آنها و با یخ زدن آب در آن سنگ ها در جای خود به اصطلاح لق شده وپس از مدتی در رفته و از محل خود به بیرون بیافتند که این امر ممکن است بر اثر سقوط سنگ از ارتفاع ایجاد خسارات مالی وجانی بوجود آورد.
به همین خاطر جهت جلوگیری از این عارضه تمهیداتی در سنگ کاری در نظر میگیرند که به قرار زیر می باشد:

الف- اسکوپ مهار سنگ بوسیله سیم گالوانیزه:
در این روش قبل از اجرای سنگ پلاک شیاری در دو لبه سنگ (روبروی هم)به وسیله دستگاه فرز ایجاد می نمایندو پس از آن سیم گالوانیزه به قطر معمولا 1 میلیمتر را به صورت ضربدری و محکم به نحوی که سیم شل نباشد از شیارهای مذکور رد کرده و دو انتهای آنرا به هم میبندند. وبرای اینکه هنگام دوغاب ریزی سیم به پشت سنگ نچسبد تکه سنگ کوچکی به ضخامت 1 تا 2 سانت را زیر سیم قرار داده و فاصله ایجاد شده باعث قرار گرفتن سیم درون دوغاب شده وبدین صورت گیرداری بین سنگ پلاک و دوغاب به صورت کامل به وجود می آید.(دتایل 1)
باید توجه نمود که سیم مورد استفاده حتما از جنس ضد زنگ باشد تا مرور زمان نپوسیده واز بین نرود.

ب-مهار سنگ بوسیله چنگک اسکوپ
در اینجا از قلابی کوچک به شکل آمده در دتایل 2 که از جنس فولاد ضد زنگ میباشد استفاده مینمائیم که به آن چنگک اسکوپ میگو یند.
این روش بدین صورت میباشد که شیاری در دو لبه بالا و پائین سنگ پلاک ایجاد نموده و پس از استقرار سنگ در محل مورد نظر خود به هنگام دوغاب ریزی چنگک اسکوپ را در شیار سنگ به طریقه نشان داده شده در دتایل 2 قرار داده و دوغاب ریزی را انجام میدهیم و در رگ بعدی ناخن خم شده به سمت بالای چنگک را در شیار پائین سنگ قرار داده و بدین صورت گیرداری سنگ پلاک در محل خود کامل میشود.

د- مهار سنگ توسط چسباندن تکه سنگ به پشت سنگ پلاک:
این روش که بسیار آسان و کم هزینه میباشد در موارد نادری استفاده میشود ولی در صورت عدم دسترسی به سیم اسکوپ و یا چنگک با این روش میتوان گیرداری سنگ رابه نحو قابل قبولی ایجاد نمود.
در این روش با چسباندن چند تکه سنگ به پشت سنگ پلاک بوسیله چسب سنگ گیرداری بین سنگ پلاک ودوغاب به نحو خوبی ایجاد میگردد. تکه سنگها میتوانند در ابعاد حدودی 4 سانتی متر وبه ضخامت خود سنگ پلاک باشد(میتوان از خرده های خود سنگ پلاک استفاده نمود).ولی در کل ضخامت تکه سنگها نباید مانع از شاقولی یا تراز کردن سنگ پلاک گردد.
ج- مهار سنگ پلاک بوسیله پیچ ورولپلاک:
این روش پس از اجرای سنگ کاری انجام میگرددوبدین صورت میباشد که به وسیله دستگاه دریل در چند نقطه سنگ پلاک سوراخی در آن ایجاد میگرددوسپس با جاگذاری رولپلاک در سوراخ سنگ ودیوار, سنگ با بستن پیچ به دیوار پشت آن مهار میگرددوجهت تثبیت بهتر سنگ از واشر نیز استفاده میشود.ونیز باید توجه داشت که پیچ و واشر مورد استفاده از نوع ضد زنگ استفاده گردد تا از پوسیدگی آن در مرور زمان جلوگیری شود.
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
دیوار برشی :

دیوار برشی :

دیوار برشی :

با نيروهاي جانبي مؤثر بر يك سازه ( در اثر باد يا زلزله ) به طرق مختلف مقابله مي شود كه اثر زلزله بر ساختمانها از ساير اثرات وارد بر آنها كاملا متفاوت مي باشد . ويژگي اثر زلزله در اين است كه نيروهاي ناشي از آن به مراتب شديدتر و پيچيده تر از ساير نيروهاي مؤثر مي باشند . عناصر مقاوم در مقابل نيروهاي فوق شامل قاب خمشي ، ديوار برشي و يا تركيبي از آن دو مي باشند . استفاده از قاب خمشي به عنوان عنصر مقاوم در مقابل نيروهاي جانبي بخصوص اگر نيروهاي جانبي در اثر زلزله باشند احتياج به جزئيات خاصي دارد كه شكل پذيري كافي قاب را تأمين نمايد .اين جزئيات از لحاظ اجرايي غالبا دست و پاگير بوده و در صورتي مي توان از اجراي دقيق آنها مطمئن شد كه كيفيت اجرا و نظارت در كارگاه خيلي بالا باشد از لحاظ برتري مي توان گفت كه ديوار برشي اقتصادي تر از قاب مي باشد و تغيير مكانها را كنترل مي كند در حالي كه براي سازه هاي بلند قاب به تنهايي نمي تواند در اين زمينه جوابگو باشد . حال به ذكر چند نمونه از ديوارهاي برشي مي پردازيم :
1-ديوار هاي برشي فولادي : بعضي مواقع ورقهاي فولادي به عنوان ديوارهاي برشي بكار مي روند . براي جلوگيري از كمانش موضعي چنين ديوارهاي برشي فولادي لازم است از تقويت كننده هاي قائم و افقي استفاده شود.
2-ديوارهاي برشي مركب :ديوارهاي برشي مركب شامل : ورقها ي تقويت شده فولادي مدفون در بتن مسلح ، خرپاهاي ورق فولادي مدفون در داخل ديوار بتن مسلح و ديوارهاي مركب ممكن ديگر ، كه تماما با يك قاب فولادي و يا با يك قاب مركب تؤام هستند مي شود .
3- ديوارهاي برشي مصالح بنايي : از دير زمان در ساختمانهاي مصالح بنايي از ديوارهاي مصالح بنايي توپر غير مسلح استفاده مي شده است ولي روشن شده است كه اين ديوارها از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله ضعف دارند و لذا اكنون به جاي آنها از ديوارهاي برشي مسلح نظير ديوارهاي با آجر تو خالي و پر شده با دوغاب استفاده مي شود . 4-ديوارهاي برشي بتن مسلح : نوع ديگري از ديواهاي برشي ، ديوارهاي برشي بتن مسلح است كه در اين مقاله به آن مي پردازيم. يكي از مطمئن ترين روشها براي مقابله با نيروهاي جانبي استفاده از ديوار برشي بتن مسلح است . ديوار برشي به عنوان يك ستون طره بزرگ و مقاوم در برابر نيروهاي لرزه اي عمل مي كند و يك عضو ضروري براي سازه هاي بتن مسلح بلند و يك عضو مناسب براي سازه هاي متوسط و كوتاه مي باشد . انواع ديوار برشي بتن مسلح : دو نوع ديوار برشي بتن مسلح وجود دارد : 1-ديوار برشي در جا : در ديوار برشي در جا به منظور حفظ يكنواختي و پيوستگي ميلگرد هاي ديوار ، به قاب محيطي قلاب مي شوند . 2-ديوار برشي پيش ساخته : در ديوار هاي برشي پيش ساخته يكنواختي و پيوستگي با تهيه كليه هاي ذوزنقه شكل در طول لبه هاي پانل و يا از طريق اتصال پانلها به قاب توسط ميخهاي فولادي صورت مي گيرد . تأثير شكل ديوار : تعبيه بال در ديوارها براي پايداري و شكل پذيري سازه بسيار مفيد مي باشد .

 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
اجرای اسانسور :

اجرای اسانسور :

مرحله ۱) آماده سازی کف چاله آسانسور :
الف: جهت نصب آسانسور ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کف سازی شده اولین توقف آسانسور قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ cm باشد.
ب: در زمان بتون ریزی کف چاله با عنایت به نقشه سکوهای ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل ۱۰ cm بتون مگر و ۳۰ cm آرماتوربندی و بتون ریزی می شود و ارتفاع باقیمانده نباید کمتر از ۱۵۰cm شود.
ج: جهت اجرای سکوهای ضربه گیر طبق نقشه های اجرای آرماتورهای انتظار جهت سکوهای ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی می شود.

نکته مهم: در این مرحله پیش بینی چاه ارت ضروری است.
جهت چاه ارت (Earth) تا رسیدن به رطوبت لازم زمینی، و وصل کردن سیم مربوطه، می توان از چاه اصلی ساختمان جهت ایجاد چاه ارت استفاده نمود و چنانچه این چاه پیش بینی نشده است، در محل مناسب و نزدیک به آسانسور چاهی به عمق حداقل ۸/۳ متر ایجاد کرد تا به رطوبت زمینی رسید سپس مواد ذیل را
  1. نمک ۳۳%
  2. زغال ۳۳%
  3. پتاسیم ۳۳%
  4. سیم مسی بدون روکش به متراژ مناسب جهت محل مورد انتقال
  5. میله مسی و صفحه مسی ( در بازار به صورت یک مجموعه وجود دارد)
طبق دستورالعمل در چاه حفر شده قرار داده و روی آن را می پوشانیم.
مرحله ۲) تهیه نقشه :
چناچه ساختمان در حال احداث می باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک میسر نباشد، نقشه های زیر لازم است
  1. پلان تیپ طبقات شامل پارکینگ – زیر زمین – همکف و طبقات در محل نصب آسانسور
  2. مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه
  3. پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک به شرکت طرف قرارداد ارائه شود
مرحله ۳) بتون ریزی کف چاهک:
همانطوریکه در مرحله ۱ اشاره شده پس از تکمیل مدارک مورد نیاز (در مرحله ۲) با توجه به شرایط ساختمان و نوع آسانسور طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک به شرح ذیل به کارفرما ارائه خواهد شد.
  1. بتون مگر ۱۰ سانتیمتر
  2. بتون آرمه کف و آرماتور بندی ۳۰ سانتیمتر
مرحله ۴ ) عملیات آهن کشی( سازه فلزی) چاهک آسانسور:

آهن کشی عبارت است از سازه فلزی در داخل چاهش آسانسور جهت استقرار براکت های مورد نیاز ریل های کابین و ریل های وزنه بر اساس نقشه طراحی شده توسط فروشنده آسانسور که بشرح زیر می باشد:
  1. تهیه نقشه اجرایی آهن کشی کامل چاهک
  2. تهیه لیست آهم آلات مورد نیاز
  3. نصب داربست فلزی مناسب جهت اجرای آهن کشی
  4. انجام آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان
  5. اجرای ضد زنگ آهن آلات پس از صدور گواهی انجام کار آهن کشی
مرحله ۵ )دیوارکشی اطراف چاهک (در صورتیکه قبل از آهن کشن انجام نشده باشد)
الف: سه طرف چاهک (سمت راست - روبرو – سمت چپ) می بایستی بوسیله دیوارکشی از کف تمام شده اولین توقف تا اطاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد.
ممکن است دیوارکشی با یکی از روش های زیر برحسب شرایط ساختمان انجام پذیرد:
  1. ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی _ یا پانل های گچی استفاده می شود
  2. رابتیس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندود کاری روی آن
  3. آجر کشی
ب: انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک بوسیله سیمان – یا خاک و گچ
توضیح:
اگر عملیات کلاف بندی آهن کشی در پشت ستونها و در داخل دیوار قرار می گیرد می بایستی در محل نصب براکت ها بر روی کلافهای افقی فضای خالی مناسب پیش بینی شود تا از تخریب بعدی جلوگیری شود.
جهت اجرای مناسب مورد فوق بر اساس نقشه های درب و ریل که توسط فروشنده آسانسور تهیه می شود امکان پذیر خواهد بود.
در این مرحله اجرای روشنایی داخل چاهک طبق دستورالعمل مربوطه باید انجام شود.

مرحله ۶)ایجاد موتورخانه:
اطاق موتورخانه بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی فروشنده اجرا می گرددو رعایت ابعاد و اندازه های زیر الزامی است:
  1. ارتفاع از روی کف تمام شده آخرین توقف تا زیر سقف اطاق موتورخانه حداقل نباید کمتر از ۶ متر باشد.
  2. اطاق موتورخانه باید درب با عرض ورودی حداقل ۸۰cm داشته باشد.
  3. اطاق موتورخانه باید دارای پنجره جهت تهویه باشد.
  4. نصب هواکش مناسب در موتورخانه (حداقل با فن ۲۵۰ CFM )
  5. نصب قلاب فلزی در بالای چاهک آسانسور روی سقف موتورخانه مناسب برای حداقل ۲۰۰۰ kg وزن
  6. فضای موتورخانه همیشه باید دمای مناسب داشته باشد (بین ۵ الی ۴۰ درجه سانتیگراد)
  7. نصب کپسول آتش نشانی
  8. نصب تابلو برق سه فاز طبق مشخصات مورد تأیید شرکت فروشنده آسانسور در موتورخانه
  9. اجرای کابل کشی برق سه فاز تا موتورخانه جهت نصب به تابلو برق سه فاز
  10. ۱۰چنانچه دو آسانسور در کنار هم قرار دارند باید دریچه ای (Trap Door)به ابعاد حداقل ۸۰×۱۰۰ cm در سقف موتورخانه (بالای فضای مقابل درب ورودی آسانسور در طبقه آخر ) تعبیه گردد.
  11. زیر سقف چاهک در موتورخانه آسانسورهای دوبله دریچه ای به ابعاد ۶۰۰×۵۰۰cm برای هر آسانسور تعبیه گردد.
مرحله ۷) دورچینی درب طبقات:
بعد از اتمام نصب ریل و درب و کنترل نهایی عملیات توسط عوامل فنی و تأیید آن باید موارد ذیل انجام شود:
  1. اجرای دیوار چینی دور دربها بوسیله آجر یا بلوک یا پوشش های فلزی
  2. پوشش به هر صورتیکه انجام می شود نبایستی از لبه داخلی دربها در سمت چاهک تجاوز نماید و حداقل باید با لبه چهارچوب دربها همسطح باشد
مرحله اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز:
همانطوریکه در بند ۸و۹ مرحله ۶ آمده است اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز از اولویت خاصی برخوردار می باشد و لذا به شرح ذیل باید اقدام گردد:
  1. نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور
  2. نصب سیم ارت (Earth)
  3. چنانچه فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیش از اندازه های استاندارد می باشد باید محاسبه شده در سایز کابل تغییرات لحاظ گردد.
در فاصله های استاندارد از کابل ۵×۱۶ mm برای آسانسورهای ۸ و ۱۳ نفره و از کابل ۵×۱۰ mm جهت آسانسورهای ۴و۶ نفره استفاده می گردد.
تجهیزات لازم که باید در تابلو برق سه فاز تعبیه گردد.
  1. سه عدد فیوز ۲۵ A برای آسانسورهای ۴و۶ نفره
  2. سه عدد فیوز ۵۰ A برای آسانسورهای ۸و۱۳ نفره و باری
  3. کلید گردان ۶۳ A
  4. سه عدد چراغ زیگنال
  5. نصب پریز و فیوز مینیاتوری جهت روشنایی موتورخانه – روشنایی داخل چاهک و فن موتورخانه
  6. تعبیه ترموستات جهت تنظیم دمای موتورخانه و فن
مرحله ۹)بتون ریزی سقف چاهک:
بعد از اتمام عملیات نصب درب و ریل و صدور تأییدیه عملیات توسط فروشنده آسانسور باید طبق مشخصات فنی محل نصب ریلها نسبت به اجرای قالب گذاری آرماتور بندی و بتون ریزی اقدام گردد.
زمان لازم جهت استحکام بتون حدود ۱۵ روز می باشد.
ضمناً مقدار نیروی وارده به سقف بتونی چاهک آسانسور (نیروی دینامیکی Dynamic ) بشرح زیر می باشد:
۱٫ آسانسور ۴ نفره حدود ۳۰۰۰ کیلوگرم
۲٫ آسانسور ۶ نفره حدود ۳۲۰۰ کیلوگرم
۳٫ آسانسور ۸ نفره حدود ۳۸۵۰ کیلوگرم
۴٫ آسانسور ۱۵ نفره حدود ۶۲۰۰ کیلوگرم
نکته مهم: رعایت موارد ایمنی:
در تمامی دوره نصب آسانسور به جهت وجود پرتگاه در مقابل فضای دربهای آسانسور نصب حفاظ ایمنی مقابل دربها و فضاهایی که حالت پرتگاه دارند الزامی است و باید با نصب تابلوهای
احتیاط و هشدار از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری نمود.
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....ملات گل و کاهگل

مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....ملات گل و کاهگل

ماده چسباننده ملات گل و کاهگل، خاک رس است. پولکهای خاک رس پس از مکیدن آب به صورت خمیری نخستین ساختمانهایی که بشر بنا کرده، به کار رفته است. هم اکنون نیز در ساختمانهای خشتی و گلی و حتی آجری و سنگی بسیاری از روستاها این ملات به کار می‌رود. برای ساختن ملات گل، آخوره می‌بندند و در آن آب می‌اندازند و صبر می‌کنند تا پولکهای خاک رس آب بمکند، پس از آن ملات را خوب ورز می‌دهند و به مصرف می‌رسانند.
چون ملات گل پس از خشک شدن جمع شده و ترک می‌خورد، به آن کاه می‌زنند که آن را مسلح کرده و از ترک خوردن آن جلوگیری کنند. برای ساختن این ملات نیز آخوره‌ای از خاک و کاه می‌سازند و در آن آب می‌اندازند تا خاک گل شده و کاه خیس خورده و نرم شود. پس از آن ملات را خوب ورز می‌دهند و به مصرف می‌رسانند. ملات کاهگل برای اندود ساختمانهای گلی، زیرسازی اندود گچی و آب‌بندی بام ساختمانها مصرف می‌شود. ملات کاهگل به علت سبکی وزن، عایق، حرارتی خوبی است و از این رو در گذشته سقف زیرین شیروانیهای دو پوشه را با این ملات از داخل اندود می‌کردند تا جلو ورود گرما از سقف را بگیرند. چنانچه در آب ملات کاهگل کمی نمک طعام اضافه کنند، به علت خاصیت جذب و نگهداری رطوبت که در نمک وجود دارد، ملات بیشتر خمیری می‌ماند و بهتر جلو عبور آب را می‌گیرد، به علاوه از آنجا که نمک درجه انجماد آب را پایین می‌آورد، در فصول سرد این ملات دیرتر یخ می‌زند، در ساختن کاهگل برای نما باید از کاه نرم و ریز استفاده کرد. برای ساختن هر مترمکعب کاهگل، حدود 45 تا 50 کیلوگرم کاه لازم است. گل نیمچه کاه دارای کاه کمتری است و برای فرش کردن آجر روی بام در مناطق کم باران به مصرف می‌رسد. گاهی اوقات به ملاتهای گلی به منظور آب‌بندی و دوام بیشتر، امولسیون قیر اضافه می‌کنند. افزودن ماسه به ملات گل، سبب کاهش جمع‌شدگی و در نتیجه کاهش ترک‌خوردگی آن می‌شود. افزودن کمی آهک یا سیمان نیز سبب اصلاح بعضی خاکها می‌شود
ماده چسباننده ملات گل و کاهگل، از خاک رس است. پولکهای خاک رس پس مکیدن آب به صورت خمیری در آمده و دانه‌های ماسه خاک را به یکدیگر می‌چسباننداین ملاتها از قدیمی‌ترین ملاتها هستند و در نخستین ساختمانهایی که بشر بنا کرده،به کار رفته است. هم اکنون نیز در ساختمانهای خشتی و گلی و حتی آجری و سنگی بسیاریاز روستاها این ملات به کار می‌رود. برای ساختن ملات گل، آخوره می‌بندند و در آن آب می‌اندازند و صبر می‌کنند تا پولکهای خاک رس آب بمکند، پس از آن ملات را خوب ورزمی‌دهند و به مصرف می‌رسانندچون ملات گل پس از خشک شدن جمع شده و ترک می‌خورد، به آن کاه می‌زنند که آن را مسلح کرده و از ترک خوردن آن جلوگیری کنندبرای ساختن این ملات نیز آخوره‌ای از خاک و کاه می‌سازند و در آن آب می‌اندازند تاخاک گل شده و کاه خیس خورده و نرم شود. پس از آن ملات را خوب ورز می‌دهند و به مصرف می‌رسانند. ملات کاهگل برای اندود ساختمانهای گلی، زیرسازی اندود گچی و آب‌بندی بام ساختمانها مصرف می‌شود. ملات کاهگل به علت سبکی وزن، عایق، حرارتی خوبی است و ازاین رو در گذشته سقف زیرین شیروانیهای دو پوشه را با این ملات از داخل اندودمی‌کردند تا جلو ورود گرما از سقف را بگیرند. چنانچه در آب ملات کاهگل کمی نمک طعام اضافه کنند، به علت خاصیت جذب و نگهداری رطوبت که در نمک وجود دارد، ملات بیشترخمیری می‌ماند و بهتر جلو عبور آب را می‌گیرد، به علاوه از آنجا که نمک درجه آب را پایین می‌آورد، در فصول سرد این ملات دیرتر یخ می‌زند، در ساختن کاهگل برای نما باید از کاه نرم و ریز استفاده کرد. برای ساختن هر مترمکعب کاهگل، حدود 45 تا کیلوگرم کاه لازم است. گل نیمچه کاه دارای کاه کمتری است و برای فرش کردن آجرروی بام در مناطق کم باران به مصرف می‌رسد. گاهی اوقات به ملاتهای گلی به منظورآب‌بندی و دوام بیشتر، امولسیون قیر اضافه می‌کنند. افزودن ماسه به ملات گل، سبب کاهش جمع‌شدگی و در نتیجه کاهش ترک‌خوردگی آن می‌شود. افزودن کمی آهک یا سیمان نیزسبب اصلاح بعضی خاکها می‌شود.
[ساختمان های گلی، خشتی و آجری]
به دلیل اینكه چوب در مناطق گرم و خشك، كمیاب است و از آن، جهت سرپناه نمی تواناستفاده نمود و سنگ نیز فقط در مناطق كوهستانی و كنار رودخانه ها یافت می شود، لذاتنها مصالحی كه به منظور امور ساختمانی به صورت گسترده در این مناطق می توان استفاده نمود، خاك است. با توجه به آمار های نوع مصالح در ساختمان ها، مشاهده میشود كه در كل ایران و به خصوص در مناطق گرم و خشك كشور، ساختمان های اجرا شده بامصالح خاكی به مراتب بیشتر از هر نوع ساختمان دیگری استساختمان های خشتی ساختمان های خشتی نیز جزء قدیمی ترین ابنیه می باشند. باقیمانده كهن ترین نمونه های این نوع ساختمان ها، در دره های دهلران پیدا شده كه متعلق به 5800 تا 6200 سالقبل از میلاد می باشدمصالح این ساختمان ها، خشت های مربعشكل است كه با دست، قالب گیری شده و در زیر تابش آفتاب، خشك شده اند. در كشور ما،متداول ترین مصالح ساختمانی، بجز در نواحی جنوبی بحر خزر، خشت بوده است. اكثرساختمان های مسكونی و عمومی از قبیل خانه ها، مساجد، مدارس، كاروانسرا ها و غیره باخشت ساخته می شده است. هنوز هم درصد بالایی از ساختمان های كنونی ایران زمین، خشتی است. طبق برآورد سرشماری نفوس و مسكن در آبان ماه 1355، 17.61 درصد ابنیه ایران،خشتی و گلی بوده كه در شهر ها این مقدار 11.96% و در روستا ها 22.2% بوده استفاده از مصالح خشتی و گلی و بهبود عملكرد این مصالح هنوز كماكان یكی از اركان اصلی معماری ما است
ساختمان های خشتی، فرم تكامل یافته ساختمان های گلی می باشد؛ زیرا مصالح هر دونوع ساختمان، یكی است؛ منتها، تفاوت در اینجاست كه برای ساختمان های خشتی، توده گل را ابتدا قالب گیری می كنند و پس از خشك شدن این توده در زیر آفتاب، در ساختمان به كار برده می شود. خشت هایی كه در تپه سیلك در نزدیكی كاشان به دست آمده، به صورت مكعب مستطیل هایی است با اضلاع ناهموار كه با دست قالب گیری شده است. نوع كاملتراین خشت ها در قالب های چوبی، فرم گرفته كه به صورت مكعب مستطیل و با اضلاع صاف وبرای تهیه خشت، خاك رس را با 20 تا 30 درصد ماسه بادی مخلوط می كنند. سپس این مخلوط را در حوضچه هایی ریخته و حوضچه ها را با آب پر می كنند كه بدان «آبخوره» میگویند و به مدت دو روز به حال خود می گذارند تا دانه های خاك رس خیس بخورد. خاك رس خیس خورده را دوباره به هم می زنند تا به صورت خمیر گل درآید و سپس آن را در قالبهای چوب یا آهنی، شكل می دهند. گاهی برای مقاوم كردن خشت، به ملات آن، گرد آهك میزنند. گاهی هم به ملات، كاه اضافه می كنند. كاه مانند آرماتور در بتن، دانه های رس و ماسه را به هم نگه می دارد و همانطور كه قبلاً عنوان شد، مانع از ترك خوردن خشت می شوددر مناطقی كه بارندگی و رطوبت، زیادتر است، به ملات خشت، نمك طعام می زنند كه ازروییدن گیاهان در خشت، جلوگیری شود. به علاوه، وجود نمك طعام در خشت از نشت آب باران و برف تا اندازه ای جلوگیری می كند و خشت كندتر آب پس می دهدپس از قالب گیری خشت، آن را در فضای باز و در زیر تابش آفتاب قرار می دهند. خشت در هوای آزاد، پس از 3 تا 15 روز، رطوبت خود را از دست می دهد و خشك می شود. در نقاط نمناك، این مدت بیشتر طول می كشد و اگر سرما زیاد باشد، خشت تر، یخ می زند وخرد می شود. بنابراین خشك كردن خشت در مواقع یخبندان، عملی نیست.
خانه های خشتی گلی سنتی كه به حدود یك سوم جمعیت جهان پناه می دهند، نیز به همان اندازه آسیب پذیر و حساسند. دلیل این مدعا دو زمین لرزه ای است كه در اوایل سال 2001 السالوادور را لرزاندند و بیش از 110 هزار خانه خشتی را نابود كرد. اینك، گروهی به رهبری مهندس بیژن ثمالی، مدیر مركز تحقیقات ساخت زیربنا در دانشگاه فناوری سیدنی در كشور استرالیا، شیوه ای ارزان و آسان برای مستحكم سازی خانه های خشتی موجود ابداع و ارایه كرده اند تا بدین طریق به این خانه ها كمك كنند كه در برابر زلزله مقاومت كنند.
ماده مورد استفاده در این روش، خشت گل خشك شده در زیر نور خورشید است كه ممكن است در ساخت آن از كاه و گاهی اوقات شن نیز بهره گرفته شود. مهندس "ثمالی" و گروهش، برای مقاوم سازی خانه های خشتی، با استفاده از دریل دستی شروع به ایجاد سوراخهایی در وسط خشتها كردند. پس از آن یك حلقه ریسمان را كه ترجیحاً از جنس یك ماده مقاوم و بادوام همانند پلی پروپیلن ساخته شده باشد، از سوراخها رد كردند و سوراخها را با گل پر كردند. پس از آن كه گل خشك شد، محققان از آن طناب برای گره زدن و بستن شمعهای عمودی به قسمت بیرونی خانه استفاده كردند. شمعها در فاصله نیم متری هم قرار داده شد و با رشته های سیم افقی به یكدیگر گره زده و كلاف شده بودند. دومینیك داولینگ، یكی از اعضای گروه می گوید:"خیزران آن قدر نرم و انعطاف پذیر است كه درهنگام وقوع زلزله مقاومت كند و به میزان كافی مقاوم نیز هست كه ساختمان را نگه دارد. به همین خاطر، زمانی كه می شكند،و این مسأله در زمان وقوع یك زلزله قوی اجتناب ناپذیر است،تكه های آن به هم دیگر گیر می كنند و یكدیگر را نگه می دارند." "داولینگ" از خانه های مدلی استفاده كرد كه یك دیوار و دو گوشه دارند. خانه های مدل ساخته شده، به شیوه سنتی هنگام لرزه هایی معادل 75 درصد زلزله السالوادور به شدت آسیب می دیدند. اندازه بزرگی زلزله السالوادور 7/7 در مقیاس ریشتر بوده است
مدلهای مقاوم سازی شده در هنگام وقوع لرزه هایی با همان اندازه مقاومت كردند و از بین نرفتند. شبیه سازی زمین لرزه هایی با قدرت 100 درصد و 125 درصد شدت زمین لرزه السالوادور، تنها باعث ایجاد تركهایی كوچك در مدلهایی كه مستحكم شده بود، شد. بیشتر تحقیقات مهندسی زلزله از شیوه های فنی پیشرفته بهره می گیرند تا ساختمانها را محافظت كنند و بسیاری از كشورهای پیشرفته جهان در حال بهره گیری از شیوه های فوق هستند. تلاشهای معدودی كه برای یافتن شیوه های مقاوم سازی معماری سنتی در كشورهای فقیر به انجام رسیده است، به واسطه تكیه شان بر مواد یا تكنیكهایی كه مانع از استحكام می شوند، با شكست مواجه شده اند. "ثمالی" و گروهش اینك در حال ساخت مدلهای نیمه خشتی هستند تا آنها را روی میز بازسازی زلزله آزمایش كنند. آنها قصد دارند یافته های خویش را در همایش مهندس ساختمان استرالیا در ماه دسامبر به عموم كارشناسان ارایه كنند. در صورتی كه این گروه به نتایج مثبتی در شیوه مقاوم سازی خویش دست یابد، كشورهای فقیر و پرجمعیت بسیاری در سرتاسر جهان
خواهان استفاده از یافته ها و تجربیات آنها در مقاوم سازی بناهای خویش خواهند شد.
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....نماهای آلمینیوم کامپوزیت

مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....نماهای آلمینیوم کامپوزیت

آلومینویم کامپوزیت مصالح جدیدی است که به تازگی مورد استفاده قرار گرفته است و ساختمانها با کاربردها و عناوین مختلف و متنوع را تحت پوشش قرار داده و نمای جدیدی به ساختمان و همچنین سیمای شهری بخشیده است.
طراحی و اجراء نما با آلمینیوم کامپوزیت بر برخلاف سایر مصالح مورد استفاده در نما سازی مانند سنگ ، سیمان سفید و … ؛ دارای پیچیدگی ها و شرایط اجرایی خاص خود می باشد . بدین ترتیب که همانند طراحی و ساخت یک بنا ، مستلزم صرف وقت و فکر است تا نمایی مناسب، زیبا و قابل اجرا طراحی شود و پس از اجرا بدون عیب و نقص بصری و فنی باشد.
در این مقال سعی شده است مراحل طراحی و اجرای این نوع مصالح بیان گردد ، هر چند اکثر مراحل طراحی موازی با هم پیش رفته و تقریبا تقدم و تاخری به طور دقیق نمی توان برای هیچ کدام از مراحل آن در نظر گرفت ولی برای دسته بندی و حفظ نظم و ترتیب و همچنین سهولت درک و آموزش مطالب ، مراحل براساس عنوان های مربوطه دسته بندی و ارائه شده اند . این نکته حائز اهمیت است که همه موارد ذکر شده حاصل تجربه می باشد و هیچ التزامی برای تکرار صرف این روشها نیست ؛ چنانکه هر سازمان یا شرکت ویا هر طراحی ممکن است شیوه و اصول طراحی و جزئیات خاص خود را دارا باشد . اصول و روشهایی که در این مقال خواهد آمد اصول مورد استفاده در شرکت ایوان می باشد.
مراحل کار با آلمینیوم کامپوزیت به ترتیب زیر می باشد:
1- طراحی
2- اجرا
هر کدام از این موارد دارای مراحل خاص خود می باشند که در جای خود ذکر خواهند گردید.
آلومینیوم کامپوزیت به ورقهایی اطلاق می گردد که شامل دو ورق آلومینیوم در بالا و پائین است و لایه ای ازجنس پلی اتیلن که ما بین آنها قرار گرفته. لایه میانی در محصولات مختلف تنوع **** دارد؛ از جمله مواد پلاستیکی، مواد نسوز و ... . این ورقها با طول 3200 میلیمتر و عرض 1250 میلیمتر و در رنگهای متنوع در بازار عرضه می گردد؛ که البته ابعاد و رنگ آن بسته به کارخانه سازنده آن تفاوت دارد
1- طراحی :
طراحی خود شامل قسمتهای زیر می باشد:
1- طراحی نما
2- طراحی قطعات
3- طراحی زیر سازی نما
1 – طراحی نما : برای طراحی نمای آلومینیومی لازم است ابعاد دقیق ساختمان در دسترس باشد ؛ اگر ساختمان تنها در مراحل طراحی باشد و هنوز ساختمان احداث نشده باشد ابعاد طراحی در اختیار طراح نما قرار خواهد گرفت و اگر ساختمان در حال احداث باشد ابعاد آن بوسیله نقشه برداری ابتدایی و یا پیشرفته( بسته به پیچیدگی ساختمان) بدست خواهد آمد و مبنای طراحی قرار خواهد گرفت.
در پروژه های بزرگ و یا دارای نمای پیچیده معمولا از دستگاه های پیشرفته نقشه برداری استفاده می گردد که نقشه ساختمان به صورت سه بعدی برداشت شده و به صورت فایل کامپیوتری در دسترس قرار خواهد گرفت. در صورتیکه حجم کا رکم بوده و یا بنا از پیچیدگی خاصی برخوردار نباشد از نقشه برداری ساده و ابتدایی مانند متر کشی استفاده می شود .
نقشه بدست آمده از نقشه برداری در مقاطع مختلف ارتفاعی بررسی می شود و درنهایت پوسته ای فرضی برای بنا به عنوان "بر" ساختمان در نظر گرفته می شود که مبنای طراحی نما به شمار می رود. این خط فرضی( بر مبنا) به صورتی در نظر گرفته می شود تا هیچ کدام از قسمتهای ساختمان با هیچ قسمتی از نمای آلمینیومی برخورد نداشته باشند.
در هر کدام از دو روش برداشت گرچه نتیجه یکیست ولی مراحل متفاوتی باید طی شود تا نتیجه دلخواه بدست آید :
1- نقشه برداری سه بعدی : نقشه بدست آمده از این روش آنالیز شده، پلان تمامی طبقات برهم منطبق می گردد و با توجه به بیرونی ترین نقاط بنا ( در طبقات متفاوت) خطی به عنوان پوسته نما در کنار آن ترسیم می شود که مبنای مراحل بعدی طراحی است .
2- نقشه برداری با روشهای ابتدایی: دراین روش کلیه ابعاد مورد نیاز برای طراحی قسمتهایی از بنا که با آلمینیوم پوشانده خواهند شد، برداشت شده، پس از مقایسه ابعاد و با توجه به بیرون زده ترین قسمت های بنا پوسته مبنا ترسیم می گردد.
خط مبناء ، خطیست که تمام اندازه های مربوط به نما سازی از آن آغاز می شود و در اصطلاح نقطه صفر برای طراحی نما می باشد .

- طراحی
شامل مراحل برداشت، طراحی نما و زیر سازی و همچنین طراحی قطعات می گردد.
الف- برداشت: آنچه که ساخته می شود با آنچه طراحی شده تفاوت خواهد داشت چه از نقطه نظر معماری ، و چه از لحاظ اجرای صحیح بنا؛ بنا براین لازم است تا پس از ساخت از بنا نقشه برداری شود تا در مرحله اجرای نما مشکلی پیش نیاید. بدین منظور بوسیله لوازم نقشه برداری از ساختمان برداشتی سه بعدی می شود تا مراحل بعدی طراحی بر روی آن انجام گیرد.
ب- طراحی :
طراحی خود شامل قسمتهای زیر می باشد:
1- طراحی نما
2- طراحی زیر سازی
3- طراحی قطعات نما
هر یک از این مراحل از طراحی خود دارای مراتب و قوانین و شرایط خاص خود می باشد که به هر کدام از آنها در حد توان پرداخته خواهد شد.
ب -1 – طراحی نما : هنمانطور که قبلا ذکر شد اندازه های ساختمان پس از ساخت با آنچه بر روس کاغذ ترسیم می شود تفاوتهایی خواهد داشت که پس از برداشت سه بعدی از نما و مقایسه اندازه ها و معایب کلی نما مرحله طراحی آغاز می شود . نمای طراحی شده معمولا از طرف معمار ساختمان پیشنهاد می شود ؛ در غیر اینصورت طراح نمای کامپوزیت ، اقدام به طراحی نما می نماید.
پس از بررسی شرایط کلی نمای ساختمان خطی به عنوان تراز نما در نظر گرفته می شود ؛ تراز نما صفحه ای ایست دو بعدی که اندازه های مورد نظر بر مبناء آن طراحی واجرا خواهد شد .این صفحه باید قابل دسترسی و پیاده کردن بر روی ساختمان باشد.
زیر سازی:
برای نگه داری قطعات آلومینیوم احتیاج به زیر سازی بر روی ساختمان داریم .که شامل قطعات زیر می باشد:
1- پروفیل های آهنی قوطی شکل که ابعاد آن با توجه به سطح کار و میزان تحمل بار وارده ، در نظر گرفته خواهد شد.
2- نبشی های یک سوراخه: این نبشی ها به منظور اتصال قوطی زیر سازی( کمر بندی) به دیوار و بصورت جفتی به کار می رود. بدین ترتیب که از طرف سوراخ دار و بوسیله پیچ به دیوار وصل می شود و از جانب ساده به پروفیل کمر بندی جوش داده میشود. فاصله هر جفت نبشی یک سوراخه 20 الی 25 مترو فاصله آن از ابتدا و انتهای کمر بندی 20 الی 25 سانتیمتر می باشد.
3- ناودانی: برای سوار شدن و اتصال ورقها بر روی زیر سازی احتیاج به عناصر عمودی داریم. معمولا برای این منظور از ناودانی استفاده می شود بدین ترتیب که در محل قرار گیری درز ورقها واز بالا ترین تا پائین ترین قسمت از بنا که با آلومینویم پوشش داده می شود ، ناودانی قرار می گیرد.با توجه به این که طول ناودانی باید زمین یا انتهای نمای آلومینیومی در حدود 10 تا 15 میلیمتر فاصله داشته باشد.

4- براکت ها : نبشی هایی هستند با دو سوراخ که محل اتصال ناودانی به کمر بندی می باشند
نکات:
1- برش در گوشه های قطعات: ( قسمت هایی که تا می خورند تا زاویه قائمه بسازند) باید به گونه ای باشد که درز در گوشه نیفتد
دلیل: چوت قطعات ( قسمت های بورش خورده) بعد از خم شدن به هم جوش نمی شونداین درز بازمانده علاوه بر ایجاد ظاهری نازیبا، باعث جذب آب و رطوبت ناشی از بارش برف و باران می گردد.
راه حل: برای حل این مسئله باید درز به یکی ار دو وجه کناری قطعه منتقل شود و گسترده ورق آن به صورت زیر می باشد.
2- هر صفحه از ورق آلومینیومی دارای ابعاد خاص م یباشد که البته این ابعاد را کارخانه تولید کننده آن تعیین می نماید . ورق های آلومینیومی آلکوبان دارای ابعاد3200*1250 میلیمتر می باشد . بر اساس این ابعاد طراحی نما صورت می گیرد.
3- ورقهای طراحی شده دریک صفحه از نما باید هم جهت در نظر گرفته شوند به این منظور که همه ورقها در هنگام برش خوردن باید در یک جهت باشند ( بالای ورق یا موازی با عرض صفحه و یا موازی با طول آن باشد) این امر باعث ایجاد نمایی یک دست از لحاظ رنگ و انعکاس نور میشود و دید بصری مطلوبی ایجاد می نماید .
4- در هنگام طراحی و ترسیم گسترده ورق باید جهت ورق بر روی گسترده آن معلوم شود.
5- حداکثر فاصله مرکز بولت (چکمه ای) 10 سانتیمتر در قسمت بالای و 10 سانتیمتر در قسمت پائین می باشد . فاصله بولتها از یکدییگر حداقل 450 میلیمتر و حداکثر 700 میلیمتر می باشد.
نورد کردن صفخات آلومینیومی :
صفحات آلومینیومی بوسیله دستگاهی متشکل از سه استوانه نورد می شوند. از این سه استوانه یکی متحرک است و دواستوانه دیگر ثابتندو درون آنها موتور های چرخاننده وجود دارد که این دو استوانه را م یچرخانند که در نتیجه ورق را از میان خود عبور می دهند. استوانه ای که متحرک است ، عامل تنظیم میزان خیز مورد نیاز برای نورد ورق می باشد.
نکته : برای نورد کردن ورق بجای شعاع ،بایدمقدار خیز ورق به دستگاه داده شود.
نکته : در صورتیکه نما محدب باشد، روی صفحه به سمت استوانه( غلطک)متحرک قرار می گیرد و در صورتیکه نمای مقعر مورد نظر باشد پشت صفحه به سمت غلطک متحرک خواهد بود.
در اندازه گذاری در پلان زیر سازی فاصله بر پروفیل های زیرسازی تا بر مبنا داده می شود.
بر: ضلع کناری و بیرونی ترین ضلع یا صفحه ازمصالح( پروفیل ، آجر،...) و یا دیوار می باشد .
نکته: تمامی ورقها هنگام تا خوردن برش 45 درجه خواهد خورد( چنانچه در قبل ذکر شد) مگر در شرایطی خاص که عبارتند از:
1- ورق یا تای ورق برش خورده در دوطرف ورق برابر نباشد ( عرض یک تا 30 میلیمتر و عرض تای دیگر 60 میلیمتر باشد) و تای بزرگتر در نما دید شود؛ در اینصورت اگربرش 45 درجه به ورق داده شود در نما ایجاد حفره م یکند و زیر سازی ورق هویدا خواهد گشت که در تمیزی نما تاثیر نامطلوب خواهد گذاشت.
2- تا ی ورق به صورتی باشد که ایجاد برش 45 درجه بی مورد یا دشوار باشد . مانند ورقهایی که دارای منحنی می باشند؛در اینصورت ایجاد برش 45 درجه و تا کردن ورق به صورت معمول دشوار و در مواردی غیر ممکن خواهد بود.
طراحی:
بعد از برداشت نمای ساختمان طراحی بر اساس داده ها آغاز می گردد . این مرحله مهمترین و تعیین کننده ترین مرحله می باشد. به این ترتیب که همزمان با طراحی خط و خطوط کلی نما ، طول و عرض، میزان اتلاف ونحوه قرار گیری ورقها و همچنین محل قرار گیری زیر سازی ، نوع و مصالح و تجهیزات آن نیز در نظر گرفته می شود. مسئله مهم در طراحی نما میزان اتلاف ورق کامپوزیت می باشد که در کل پروژه بهتر است از 2 % تجاوز ننماید ؛ مگر اینکه طراحی بنا شرایطی ایجاب نماید که این مفدار افزایش یابد.
طراحی ، قوانین و شرایطی دارد که در موقعیتها و موارد مختلف متفاوت خواهد بود تقریبا در هر منطقه به طور وسیع و در هر سازمان و اداره ای به طور اختصار شیوه ها و اسلوب های خاصی حکمفرماست که طبیعتا جزئیات و شرایط خاصی را برای طراحی و اجرا ایجاد خواهد نمود.
مواردی که در ذیل خواهد آمد مقررات و اسلوبی است که در شرکت ایوان مورد استفاده قرار می گیرد.
به طور کلی قبل از طراحی باید چگونگی اجرا مشخص گردد . اجراء نمای کامپوزیت به دو شیوه صورت می گیرد : هنگ و فیکس .
1- سیستم هنگ( آویخته) : در این سیستم قطعات برروی زیر سازی آویخته می گردند. زیر سازی این شیوه از جنس آلومینیوم و با پروفیل ناودانی اجرا می گردد. برروی ناودانی قطعاتی مرکب از ناودانی آلومینویمی با طراحی مرکب و بولت ( که در داخل ناودانی دومی قرار می گیرد) متصل می شوند تا بستری مناسب جهت اتصال قطعه آلممینیومی به زیر سازی فراهم آید که جزئیات آن درشکل زیر قابل مشاهده می باشد.
2- سیستم فیکس( ثابت): در این سیستم قطعات آلممینیومی به زیر سازی پرچ یا پیچ می شوند.زیر سازی عبارتست از قوطی، ناودانی( جهت هدایت آب باران و برف به سمت خارج از بنا) نبشی که بصورت یکی در میان بر روی ناودانی پیچ یا پرچ می شود.
پس از مشخص شدن سیستم زیر سازی طراحی قطعات آغاز می گردد؛ به این منظور بهتر دیده شد تا با آوردن یک مثال ضمنی مراحل کار تشریح شوند. که به ترتیب یک نما با سیستم هنگ و نمای دیگر با سیستم فیکس آورده خواهد شد.

سیستم هنگ( Hanging): د رمرحله اول پس از نقشه برداری و معلوم شدن وضعیت واقعی ساختمان ؛
پوسته ای عنوان بر تمام شده ساختمان در نظر گرفته می شود .این پوسته در فاصله ای از بیرونی ترین بر ساختمان قرار می گیرد تا تداخلی با هیچ قسمتی از بنا نداشته باشد.
سپس درزهای افقی و عمودی که بنا یا طراح التزام می نماید بر روی نما و پلان ( پوسته رسم شده) منتقل می گردد.
در قسمت پلان پس از انتقال خطوط عمودی بر روی بر تمام شده ، مرحله ترسیم و طراحی قطعات و ابعاد آنها شروع می گردد.
به این ترتیب که لبه های دو قطعه کنار هم باید از هم فاصله ای برابر 1 سانتیمتر داشته باشند ( محور منتقل شده از میان این درز می گذرد).

نمای طراحی شده معمولا از طرف معمار ساختمان پیشنهاد می شود ؛ در غیر اینصورت طراح نمای کامپوزیت ، با توجه به طرح نما ومحدودیت طول و عرض ورق اقدام به طراحی نما می نماید.

پس از بررسی شرایط کلی نمای ساختمان خطی به عنوان تراز نما در نظر گرفتهمی شود ؛ تراز نما صفحه ای ایست دو بعدی که اندازه های مورد نظر بر مبناء آن طراحی واجرا خواهد شد .این صفحه باید قابل دسترسی و پیاده کردن بر روی ساختمان باشد.


 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....پرسیلان چیست؟

مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....پرسیلان چیست؟

پرسلان چیست؟

پرسلان محصولی یکنواخت با رنگ بعد از پخت سفید و متراکم می باشد که از مواد موجود در طبیعت که در شرایط خاص تحت فشار بالا شکل گرفته و در درجه حرارت بالا تولید می شود.پرسلان جایگزینی زیبا و ارزنده با برترین خصوصیات یک پوشش مورد استفاده در نما و کف ساختمان ها می باشد، همچنین این محصول جدیدترین تکنولوژِی صنعت سرامیک در حال حاضر می باشد. ویژگی های پرسلان:
  • استحکام خمشی بالا (دو تا سه برار سنگ های گرانیتی)
  • جذب آب پایین تا کمتر از 1/0 درصد و مقاوت در برابر یخبندان ( غیر قابل نفوذ در قیاس با سنگ)
  • مقاومت شیمیایی بالا و مقاومت در برابر لک پذیری ( مواد شوینده و پاک کننده اسیدها و بازها)
  • مقاومت سایش بالا ( عمر طولانی و درخشش زیاد)
  • سختی سطحی بالا ( عدم خراش سطحی و حفظ زیبایی)
  • ثبات رنگ در مقابل نور خورشید ( که ناشی از عدم تاثیر اشعه بالا بر ساختار آن است که در سنگ های طبغی دیده نمی شود.)
  • قابلیت تولید در سایزهای مختلف و وجود طرح ها و رنگ های بدیع و بیکران
  • قابلیت نصب بوسیله نصب خشک و نما و ابنیه بلند مرتبه ( به عنوان یک ابزار مهندسی قابلیت ابزار خوری و نصب قطعات را در روی خود دارد.)
  • ضد حریق بودن ( نسبت به آتش مقاوم است و در برابر حرارت تغییر ساختار نمی دهد.)
مقایسه فرآیند تشکیل سنگ با پرسلان:

سنگ های طبیهی طی یک و یا چند مرحله دگردیسی در طبقات داخلی زمین و تحت دمای درونی زمین که تقریبا1000 درجه سانتی گراد می باشد کاملا ذوب می شوند که اگر سریع سرد شوند به صخره های آتشفشانی و اگر با آرامی سرد شوند به صخره های آذرین تبدیل می شوند.استخراج سنگ های طبیعی و خارج نمودن آنها از طبقات زیر زمینی باعثمی شود که در شرایط جوی زمین پایداری خود را از دست بدهند و به همین دلیل سنگ های طبیعی دارای ضعف های بسیاری هستند از جمله:
  • سریع واکنش نشان دادن در مقابل اسیدها و بازها و مواد شیمیایی دیگر که به علت تراکم و دانسیته و وجود تخلخل سطحی و باز بسیار زیاد و وجود پیوند ناقص و اکتیو می باشد.
  • استحکام خمشی و مکانیکی پایین که در نتیجه از دست دادن پایداری در اثر استخراج، تراکم و دانسیته پایین می باشد.
در پرسلان ها به علت وجود آماده سازی پیشرفته مواد اولیه، مخلوط کردن مواد اولیه متناسب با همدیگر برای ایجاد فاز های عالی تر جهت ارتقا ویژگی های پرسلان، تولید یک ترکیب کاملا مخلوط شده در آسیاب های بالمیل که باعث یکنواختی کلی خواهد شد، تولید گرانول (دانه های به شکل سیب) به عنوان ذرات ابتدایی تولید پرسلان که شکل گرانول ها و درصد رطوبت موجود در آنها باعث می شود در هنگام پرس کاملا در هم قفل شده و همین مسئله دلیل بالا رفتن دانسیته می باشد.پرس گرانول های تولیدی با درصد رطوبت خاص از مهمترین مسئله های بالا رفتن استحکام و دیگر ویژگی های برتر محصول پرسلانی می باشد.در آخر پخت محصول پرسلانی است که تحت یک سیکل پخت مشخص انجام می شود، این سیکل پخت باعث به وجود آمدن فازهای نهایی بسیار پایدار در پرسلان ها می شود. دما در حدود 1200 درجه سانتیگراد است پس این مسئله باعث می شود در برابر عوامل واکنش پذیر مقاوم گردد و حالت پایداری داشته باشد.براقیت محصول و کیفیت سطحی بالای این محصولات در قسمت پولیش اتفاق می افتد.سختی سطحی بالا و تراکم زیاد محصولات و براقیت بالا در حد 600 لوکس می باشد. کاربردها:

سنگ های پرسلانی بدون محدودیت در همه جا به کار می رود:
  • اماکن مسکونی ( مجتمع ها، ویلا ها، ...)
  • حمام و دستشویی (سرویس های بهداشتی)
  • پله ها و پیشخوان ها
  • نما های بیرونی و داخلی
  • پیاده رو ها و محوطه ها
  • ادارات و شرکت ها و سازمان ها
  • کارخانه ها (سالن های تولید، انبارها، ...)
  • مدارس و آموزشگاه ها
  • مراکز خرید و آموزشگاه ها
  • فرودگاه ها
  • مترو ها
  • ترمینال های انتقال مسافر
  • بیمارستان ها و مراکز بهداشتی و درمانی در کلیه سطوح
  • رستوران ها و کافی شاپ ها
  • هتل ها، متل ها و مراکز اقامتی
  • مراکز فرهنگی هنری، ورزشی و تفریحی مانند: سینماها، سالن های نمایش تاتر و موسیقی، فرهنگسراها، سالن های سرپوشیده و روباز ورزشی ...
  • سایر مکان های عمومی
اینک می توان اذعان نمود که پرسلان نیاز چندین ساله طراحان، مهندسین ساختمان، آرشیتکت ها و نهایتا مصرف کنندگان را به خوبی برآورده کرده است.

پرسیلان






 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....قیر

مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....قیر

قیر :

قیر ماده‌ای است سیاه رنگ و خمیری شکل که در عایقکاری رطوبت و ساخت آسفالت کاربرد دارد. قیر انواع گوناگونی دارد که هر یک از انواع آن، دارای کاربرد خاصی است. قیر از مشتقات نفت است و اغلب در پالایشگاه نفت تولید می‌شود.

قیر جسمی هیدروکربنی است به رنگ سیاه تا قهوه‌ای تیره که در سولفید کربن و تتراکلرید کربن کاملاً حل می‌شود. قیر در دمای محیط، جامد است. اما با افزایش دما، به حالت خمیری درمی‌آید و پس از آن مایع می‌شود. کاربرد مهم قیر به علت وجود دو خاصیت مهم این ماده است؛ غیرقابل نفوذ بودن در برابر آب و چسپنده بودن.




قیر معدنی :
قیرهای معدنی روغنهای نفت خامی که از زمین می‌جوشد، به مرور زمان و در برابر عوامل جوی، به آرامی و در گرمای کم می‌پرد و قیر آن به جا می‌ماند که به آن قیر معدنی گفته می‌شود. قیرهای معدنی خالص نیستند و بیشتر به همراه اجسام معدنی مانند خاک رس کلوئیدی، خاکستر آتشفشانی، گوگرد و بقایای گیاهی می‌باشند. برای پالایش قیرهای معدنی آنها را تا حدود 160 درجه گرم کرده و صاف می‌کنند.

قیر خالص :
قیرهای خالص از پالایش نفت خام به دست می‌آیند. در اثر حرارت دادن نفت خام، بنزین، حلالهای نفتی، نفت چراغ، نفت گاز و سایر روغنهای سبک آن در برجهای تقطیر پالایشگاه جدا شده و در گرمای بیش از حدود 380 درجه (در فشار عادی) قیر آن به جا می‌ماند که به صورت جامد یا نیمه جامد است.

تفاوت قیر معدنی و قیر های نفتی خالص :
1- قیرهای نفتی گوگود کمتری دارند.
2-قیرهای معدنی حاوی مواد معدنی و خاکستر هستند، در حالی که قیرهای نفتی خالص‌ترند.
3ـ روغن قیرهای خالص بیشتر از قیرهای معدنی است.
4ـ شمار اسیدی، استری و صابونی شدن قیر نفتی کمتر از قیر معدنی است.
5 ـ پارافین قیر معدنی کمتر از قیرهای خالص است.



http://artmemar.blogfa.com/post-70.aspx

درجه نفوذ یا PI قیر :

آزمایش درجه نفوذ برای تعیین سختی قیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این آزمایش از یک سوزن استاندارد تحت اثر بار ۱۰۰ گرمی در مدت ۵ ثانیه به داخل قیر در دمای ۲۵ درجه نفوذ می‌کند. مقدار نفوذ برحسب دهم میلی متر درجه نفوذ نامیده می‌شود. هر چه درجه نفوذ کم تر باشد قیر سخت تر است درجه نفوذ معیاری برای سختی قیر است .



ماکادام ( سنگفرش قیری ) : از شن و ماسه دانه بندی شده که با قیر شل آغشته شده اند تهیه می شوند و دارای بافت باز تری نسبت به آسفالت می باشند . برای جلو گیری از چسبیدن لایه ها در قیر و گونی ، سطح ان را با ماسه و یا تالک می پوشانند .



 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....چسباننده ها

مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....چسباننده ها

چسباننده ها را می توان به نوع عمده تقسیم کرد :

1- چسباننده های سیاه
2- چسباننده های رزینی یا شیمیایی

چسباننده های سیاه :

شامل مواد قیری و قطرانی می شوند .

قطران :

هنگامی که مواد آلی همانند چوب ، زغالسنگ و ... را در ظروف سر بسته و دور از هوا حرارت دهند از انها گازهایی بر می خیزند . از سرد کردم این گازها قطران خام حاصل می شد در اثر پالایش و تقطیر قطران خام ، مواد فرارا از آن خارج و جسم جامد یا نیمه جامدی به نام زفت قطران به جای می ماند .

ویژگی های عمومی چسباننده های سیاه :
1- نفوذ ناپذیر بودن در برابر رطوبت
2- عایق بودن الکتریکی
3- مقاومت در برابر اسید ها ، قلیاها و نمک ها
4- قابلیت ارتجاع کم و چسبندگی به سایر مصالح و تشکیل قشر نازک بر روی انها


معایب چسباننده های سیاه :


1- تجزیه شدن در گرمای زیاد و تبدیل آنها به زغال همراه با اشتعال
2- از دست دادن چسبندگی انها در محیط های مرطوب و آلوده به خاک و مواد نرم
3- تغییر شکل دادن در برابر فشار ها و برخی حلال ها


چسباننده های رزینی یا شیمیایی :


این چسباننده ها به همراه چسباننده های سیاه برخلاف ملات ها نیازی به نفوذ در مصالحی که آنها را می چسبانند ندارند . این چسباننده ها با استفاده از مواد شیمیایی ساخته شده است . برای نصب پارکت ، وینیل تایل ، کاشی لعابی و مانند آن ها از این گونه چسب ها استفاده می شود .
در نقاط مرطوب باید چسب ضد رطوبت استفاده نمود .
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال
مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....سیمان

مصالح و تجهیزات و تکنولوژی....سیمان

ریشه لغوی

کلمه سیمان از یک لغت لاتین به نام سی‌منت ( cement ) گرفته شده است و ماده ای است که دارای خاصیت چسبانندگی مواد به یکدیگر است و در حقیقت ، واسطه چسباندن است.

سیمان در صنایع ساختمانی

در صنایع ساختمانی ، سیمان به ماده ای گفته می‌شود که برای چسباندن مصالح مختلف به یکدیگر از قبیل سنگ و شن ، ماسه ، آجر و غیره بکار می‌رود و ترکیبات اصلی این سیمان از مواد آهکی است. سیمانهای آهکی معمولا از ترکیبات سیلیکات و آلومیناتهای آهک تشکیل شده‌اند که هم به‌صورت طبیعی یافت می‌شوند و هم قابل تولید در کارخانجات سیمان‌سازی هستند.

تاریخچه

اگرچه از زمانهای بسیار گذشته اقوام و ملل مختلف به نحوی با استفاده از سیمان در ساخت بنا سود می‌جستند، ولی اولین بار در سال 1824 ، سیمان پرتلند به نام "ژوزف آسپدین" که یک معمار انگلیسی بود، ثبت شد. به لحاظ شباهت ظاهری و کیفیت بتن‌های تولید شده از سیمانهای اولیه به سنگهای ناحیه پرتلند در دورست انگلیس ، سیمان به نام سیمان پرتلند معروف شد و تا به امروز برای سیمانهایی که از مخلوط نمودن و حرارت دادن مواد آهکی و رسی و مواد حاوی سیلیس ، آلومینا و اکسید آهن و تولید کلینکر و نهایتا آسیاب نمودن کلینکر بدست می‌آید، استفاده می‌شود.

ساختار سیمان

اساسا سیمان با آسیاب نمودن مواد خام از قبیل سنگ و آهک و آلومینا و سیلیسی که به صورت خاک رس و یا سنگهای رسی وجود دارد و مخلوط نمودن آنها با نسبتهای معین و با حرارت دادن در کوره‌های دوار تا حدود 1400درجه سانتی‌گراد بدست می‌آید. در این مرحله ، مواد در کوره تبدیل به گلوله‌های تقریبا سیاه رنگی می‌شوند که کلینکر نامیده می‌شود.

کلینکر پس از سرد شدن ، با مقداری سنگ گچ به‌منظور تنظیم گیرش ، مخلوط و آسیاب شده و پودر خاکستری رنگی حاصل می‌شود که همان سیمان پرتلند است. با توجه به نوع و کیفیت مواد خام ، سیمان با دو روش عمده‌تر و خشک تولید می‌شود، ضمن اینکه روشهای دیگری نیز وجود دارد. البته امروزه عمومـا از روش خشک در تولید سیمان استفاده می‌شود، مگر در مواردی که مواد خام ، روش تر را ایجاب کند، زیرا در روش خشک ، انرژی کمتری برای تولید مورد نیاز است.

ترکیبات شیمیایی سیمان

مواد خام مورد مصرف در تولید سیمان در هنگام پخت با هم واکنش نشان داده و ترکیبات دیگری را بوجود می‌آورند. معمولا چهار ترکیب عمده به‌عنوان عوامل اصلی تشکیل دهنده سیمان در نظر گرفته می‌شوند که عبارتند از:



  • سه کلسیم سیلیکات (3O2=C3S)

  • دو کلسیم سیلیکات ( 2CaOSiO2=C2S)

  • سه کلسیم آلومینات (3CaOAl2O3=C3A)

  • چهار کلسیم آلومینو فریت (4CaOAl2O3Fe2O3)
که اختصارا اکسیدهای CaO را با C و SiO2 را با S و Al2O3 را با A و Fe2O3 را با F نشان می‌دهند. سیلیکاتهای C3S و C2S مهمترین ترکیبات سیمان در ایجاد مقاومت خمیر سیمان هیدراته می‌باشند. در واقع سیلیکاتها در سیمان ، ترکیبات کاملا خالصی نیستند، بلکه دارای اکسیدهای جزئی به‌صورت محلول جامد نیز می‌باشند. این اکسیدها اثرات قابل ملاحظه ای در نحوه قرار گرفتن اتمها، فرم بلوری و خواص هیدرولیکی سیلیکاتها دارند.

ترکیبات دیگری نیز در سیمان وجود دارند که از نظر وزن قابل ملاحظه نیستند، ولی تأثیرات قابل ملاحظه ای در خواص سیمان دارند که عمدتا عبارتند از: MgO،TiO2،Mn2O3،K2O،NaO2، که اکسیدهای
سدیم و پتاسیم به نام اکسیدهای قلیایی شناخته شده‌اند. آزمایشها نشان داده است که این قلیائی‌ها با بعضی از سنگدانه‌ها واکنش نشان داده‌اند و حاصل این واکنش باعث تخریب بتن شده است. البته قلیائی‌ها در مقاومت بتن نیز اثر دارند.

وجود سه کلسیم آلو مینات (C3A) در سیمان نقش عمده ای در مقاومت سیمان به جزء در سنین اولیه ندارند و در برابر حملات سولفاتها نیز که منجر به سولفوآلومینات کلسیم می‌شود، مشکلاتی به بار می‌آورد، اما وجود آن در مراحل تولید ، ترکیب آهک و سیلیس را تسهیل می‌کند. میزان C4AF در سیمان هم در مقایسه با سه ترکیب دیگر کمتر است و تأثیر زیادی در رفتار سیمان ندارند، ولی در واکنش با گچ ، سولفو فریت کلسیم را می‌سازد و وجود آن به هیدراسیون سیلیکاتها شتاب می‌بخشد.

مقدار و اندازه واقعی اکسیدها در ترکیبات انواع سیمان ، مختلف است. البته باقی مانده نامحلول نیز که عمدتا از ناخالصی‌های سنگ گچ حاصل می‌گردد، اندازه گیری می‌شود، تا حدود 1,5 درصد وزن در سیمان مجاز است. افت حرارتی نیز که دامنه کربناسیون و هیدراسیون آهک آزاد و
منیزیم آزاد را در مجاورت هوا نشان می‌دهد، تا حدود 3 الی 4 در صد وزن سیمان اندازه گیری می‌شود.

هیدراسیون سیمان

ماده مورد نظر ما ملات یا خمیر سیمان است که با اختلاط آب و پودر سیمان ماده چسباننده ای می‌شود. در واقع سیلیکاتها و آلومیناتهای سیمان در مجاورت آب محصولی هیدراسیونی را تشکیل می‌دهند که کم‌کم با گذشت زمان ، جسم سختی بوجود می‌آید.

دو ترکیب عمده سیلیکاتی سیمان یعنی C3S و C2S عوامل عمده سخت شدن سیمان هستند و عمل هیدراسیون روی C3S سریعتر از C2S انجام می‌گیرد.

حرارت هیدراسیون

همانند هر واکنش شیمیایی ، هیدراسیون ترکیبات سیمان نیز حرارت‌زا است و به میزان حرارتی که در هر گرم از سیمان هیدراته در اثر هیدراسیون در دمای معینی تولید می‌گردد، حرارت هیدراسیون گفته می‌شود و به روشهای مختلفی قابل اندازه گیری است. درجه حرارت و دمائی که در آن عمل هیدزاسیون انجام می‌شود، تأثیر قابل ملاحظه ای در نرخ حرارت تولید شده است دارد.

برای سیمانهای پرتلند معمولی ، حدود نصف کل حرارت تا سه روز و حدود 3,4 حرارت تا حدود 7 روز و تقریبا 90 در صد حرارت در 6 ماه آزاد می‌شود. در واقع حرارت هیدراسیون بستگی به ترکیب شیمیایی سیمان دارد و تقریبا برابر است با مجموع حرارتهای ایجاد شده یکایک ترکیبات خالص سیمان ، اگر به صورت جداگانه هیدراته شود.

هر گرم از سیمان تقریبا 120 کالری حرارت آزاد می‌کند. چون هدایت حرارتی بتن کم است، لذا حرارت می‌تواند به‌عنوان یک عایق حرارتی عمل نماید. از طرف دیگر حرارت تولید شده بوسیله هیدراسیون سیمان می‌تواند از یخ زدن آب در لوله‌های موئین بتن تازه ریخته شده جلوگیری نماید. بنابراین آگاهی به خواص حرارت‌زایی سیمان می‌تواند در انتخاب نوع مناسب سیمان برای هدف مشخصی مفید باشد.

همانطور که گفته شد، نقش اصلی در مقاومت سیمان C3S و C2S ایفا می‌کنند و C3S در 4 هفته سنین اولیه و C2S پس از آن مقاومت سیمان را ایجاد می‌کنند. نقش این دو ترکیب در مقاومت سیمان پس از یک سال تقریبا مساوی می‌شود

آزمایشهای سیمان

به لحاظ اهمیت کیفیت سیمان در ساختن بتن ، معمولا تولید کنندگان ، آزمایشهای متعدد و استاندارد شده ای را برای کنترل کیفیت سیمان انجام می‌دهند و بعضا نیز مصرف‌کنندگان برای اطمینان خاطر ، خواص سیمان تولید شده را از کارخانجات درخواست می‌کنند و گاها نیز آزمایشهایی انجام می‌دهند. خواص فیزیکی سیمان عمدتا عبارتست از نرمی سیمان ، گیرش سیمان ، سلامت سیمان و مقاومت سیمان.

نرمی سیمان

از آنجا که هیدراسیون از سطح ذرات سیمان شروع می‌شود، مساحت تمامی سطح سیمان موجود در هیدراسیون شرکت دارند. بنابراین نرخ هیدراسیون بستگی به ریزی سیمان دارد و مثلا برای کسب مقاومت سریعتر نیز به سیمان نرم تر یا ریزتر می‌باشد. اما باید توجه داشت که همیشه یک سیمان نرم از نظر اقتصادی و فنی مقرون به صرفه نیست، زیرا هزینه آسیاب کردن و اثرات بیش از حد نرم بودن سیمان بر خواص دیگر آن مانند نیاز بیشتر به گچ برای تنظیم گیرش ، کارآیی بتن تازه و سایر موارد نیز باید مد نظر باشد.

نرمی یکی از خواص عمده سیمان است که معمولا در استانداردها با سطح مخصوص تعیین می‌شود (m2/kg). روشهای متداول و متفاوتی برای تعیین نرمی سیمان در دنیا بکار گرفته می‌شود. استاندارد ملی ایران به شماره 390 تعیین نرمی سیمان را مشخص می‌کند.



گیرش سیمان

کلمه گیرش برای سفت شدن خمیر سیمان بکار برده می‌شود، یعنی تغییر وضعیت از حالت مایع به جامد. گیرش به‌علت هیدراسیون C3S و C2A با افزایش دمای خمیر سیمان اتفاق می‌افتد. گیرش اولیه مربوط به افزایش سریع دما و گیرش نهایی مربوط به دمای نهایی است. مدت زمان گیرش سیمان با افزایش درجه حرارت کاهش می‌یابد، ولی آزمایش نشان داده است که در دمای حدود 30 درجه سانتی‌گراد ، اثر معکوس را می‌توان مشاهده نمود. در درجات حرارت پائین ، گیرش سیمان کند می‌شود.

----------------------------------------------------------------------------------------------



[سیمان]
l سيمان (به فارسی افغانستان: سمنت) ماده‌ای چسبنده است که قابليت چسبانيدن ذرات به يکديگر و بوجود آوردن جسم يک پارچه از ذرات متشکله را دارند و از ترکیب مصالح آهکی، رس، سیلیس و اکسید‌های معدنی در دمای ۱۴۰۰ درجه تا ۱۵۰۰ درجهٔ سانتی‌گراد ساخته می‌شود. به جسم حاصل، پس از حرارت دیدن کلینگر می‌گویند و از آسیاب کردن آن سیمان بدست آید. اندازهٔ دانه‌های کلینگر ۲۰ میلی‌متر می‌باشد
اجزای تشکیل دهنده سیمان
l مصالح آهکی (حدود ۶۰٪ الی ۶۷٪)
l رس (حدود ۳٪ الی ۷٪)
l سیلیس (۱۷٪ الی ۲۷٪)
l اکسید‌های معدنی
l اکسید آهن (۰/۵٪ الی ۶٪)
l اکسید سدیم (۰/۲٪ الی ۱/۳٪)
l اکسید منیزیم (۰/۱٪ الی ۴/۵٪)
l اکسید پتاسیم (۰/۲٪ الی ۱/۳٪)
l اکسید آلومینیوم (۳٪ الی ۸٪)

[انواع سیمان‌]

l سیمان پرتلند تیپ I
l سیمان پرتلند تیپ II
l سیمان پرتلند تیپ III
l سیمان پرتلند تیپ IV
l سیمان پرتلند تیپ V
l سیمان پوزولان
l سیمان آمیخته
l سیمان برقی (پرآلومین)
l سیمان رنگی
l سیمان سفید
l سیمان سرباره‌ای ضد سولفات
l سیمان پرتلند آهکی
l سیمان بنائی
l سیمان نسوز
l سیمان چاه نفت
l سیمان پرتلند ضدآب
l سیمان باگیرش تنظیم شده
[شیمی ترکیبات سیمان]
l مواد خام تشکیل دهنده سیمان اساسا از اکسیدهایکلسیم و سیلیسیم و آهن تشکیل شده است. این مواد در کوره با هم ترکیب شده و غیر از مقداری آهک آزاد باقی مانده، که فرصت کافی برای فعل و انفعال نداشته است، ترکیبات شیمیایی جدید و پایداری نتیجه می‌شوند. در هنگام خنک کردن مصالح، براساس سرعت خنک کردن، مواد به صورت بلوری و بی شکل ظاهر می‌گردند. دانه‌های بی شکل که اکثرا شیشه‌ای هستند و دانه‌های بلوری شده، درحالی که یک فرمول شیمیایی دارند، دارای خواص متفاوتی هستند. برای سیمان معمولی، درصد ترکیبات حاصل از فعل و انفعالات فوق با داشتن درصد اکسیدهای موجود در کلینکر و با فرض اینکه کریستاله شدن کامل انجام پذیرفته باشد قابل محاسبه است.[۵] چهارترکیب اصلی سیمان عبارتند از:تری کلسیم سیلیکات، دی کلسیم سیلیکات، تری کلسیم آلومینات، تترا کلسیم آلومینو فریت؛ که به ترتیب با علائم اختصاری به صورت: AF C نامیده می‌شوند.
معادلاتبوگ
l محاسبه مربوط به میزان ترکیبات سیمان حاصل از اکسیدهای اصلی تشکیل دهنده آن توسط «بوگ» انجام شده و به نام معادلات بوگ معروف می‌باشد. این معادلات درصد ترکیبات اصلی سیمان را نمایش می‌دهد.

[خواص ترکیبات اصلی سیمان]
l سیلیکات ها :ترکیبات اصلی و مهم سیمان می‌باشند و در حقیقت مقاومت سیمان هیدراته شده به آنها بستگی دارد. اکسیدهای تشکیل دهنده این سیلیکات ها تاثیرات مهمی روی شکل اتمی و کریستالی و خواص هیدرولیکی انها دارند. در حقیقت حضور در سیمان سودمند نیست. این ترکیب نقشی در مقاومت سیمان، به جز کمی در سن اولیه آن، نداشته و بعد از سخت شدن سیمان در صورت حمله سولفاتی با تشکیل سولفوآلومینات کلسیم (اترینگایت) سبب خرابی بتن می‌گردد. ولی در فرایند تولید در ترکیب اکسیدکلسیم با اکسیدسیلیسیم سهولت ایجاد کرده و سودمند است.
که به میزان کمی به وجود می‌آید در مقابل سه ترکیب دیگر نقش عمده‌ای در خواص سیمان ندارد. به هرحال این ترکیب با سنگ گج سیمان، سولفوفریت کلسیم تشکیل می‌دهد که این ماده هیدراتاسیون سیلیکات ها را تسریع می‌کند.
خواص ترکیبات اصلی سیمان
l سیلیکات ها ترکیبات اصلی و مهم سیمان می‌باشند و در حقیقت مقاومت سیمان هیدراته شده به آنها بستگی دارد. اکسیدهای تشکیل دهنده این سیلیکات ها تاثیرات مهمی روی شکل اتمی و کریستالی و خواص هیدرولیکی انها دارند. در حقیقت حضور در سیمان سودمند نیست. این ترکیب نقشی در مقاومت سیمان، به جز کمی در سن اولیه آن، نداشته و بعد از سخت شدن سیمان در صورت حمله سولفاتی با تشکیل سولفوآلومینات کلسیم (اترینگایت) سبب خرابی بتن می‌گردد. ولی در فرایند تولید در ترکیب اکسیدکلسیم با اکسیدسیلیسیم سهولت ایجاد کرده و سودمند است. که به میزان کمی به وجود می‌آید در مقابل سه ترکیب دیگر نقش عمده‌ای در خواص سیمان ندارد. به هرحال این ترکیب با سنگ گج سیمان، سولفوفریت کلسیم تشکیل می‌دهد که این ماده هیدراتاسیون سیلیکات ها را تسریع می‌کند.


--------------------------------------------------------------------------------------------


[FONT=Verdana,Arial,Helvetica,sans-serif]محققان یک شرکت ایرانی برای نخستین بار در کشور موفق به تولید «سیمان گوگردی» شدند.

مهندس سید محمد ضرغامی، مجری طرح تولید «سیمان گوگردی» اظهار داشت: سیمان گوگردی از لحاظ مشخصات فنی مزایای زیادی نسبت به سیمان‌های معمولی دارد و با توجه به وجود منابع معدنی فراوان گوگرد و مقادیر زیاد گوگردی که از تصفیه گازهای استخراجی کشور به دست می‌آید می‌توان با بهره گیری از افزودنی‌هایی که همگی در داخل کشور قابل تامین هستند، نسبت به تولید سیمان گوگردی اقدام کرد.

وی خاطر نشان کرد: سیمان گوگردی حتی در کارگاه‌های کوچک نیز قابل تولید است و برای ساخت آن نیازی به احداث کارخانه نیست و البته احداث یک کارخانه سیمان گوگردی در محل تولید گوگرد نیز در مدت زمانی حدود یک چهارم مدت زمان لازم برای ساخت یک کارخانه سیمان معمولی و با هزینه‌ای کمتر از 5 درصد سرمایه‌گذاری ریالی لازم برای احداث آن و بدون هرگونه هزینه ارزی امکان پذیر است.

ضرغامی درباره نحوه تولید سیمان گوگردی گفت:‌ بدین منظور باید افزودنی‌هایی را به گوگرد اضافه کرد و آنرا به عمل آورد که این عملیات با هر ظرفیت و در هر کارگاهی امکان پذیر است.

برای مصرف سیمان گوگردی در داخل بتن نیز می‌توان ابتدا سیمان را گرم کرده و پس از رسیدن به حالت مذاب آن را به داخل مخلوط شن و ماسه گرم شده اضافه کرد یا این که سیمان گوگردی را به صورت پودر جامد درآورده و پس از گرم کردن شن و ماسه در داخل بتونبر آن را به مخلوط گرم شده اضافه کرد تا پس از تبدیل به حالت مذاب مخلوط بتن گوگردی تشکیل شود.

وی تصریح کرد: به دلیل خاصیت چسبندگی سریع و بادوام این سیمان به فلزات و غیر فلزات می‌توان آنرا برای پوشش خارجی فلزات و غیر فلزات به کار برد و از پوسیدگی یا زنگ زدگی آنها در اثر عوامل جوی جلوگیری کرد. علاوه بر این به علت سطح صاف به وجود آمده در قسمت خارجی آنها نمای زیبایی هم پدید می‌آید.

ضرغامی در پایان تصریح کرد: طبق بررسی‌های اقتصادی صورت گرفته می‌توان با احداث واحدهای کوچک تولید سیمان گوگردی در مناطق نزدیک به معادن گوگرد و ساخت واحدهای تولید محصولات بتنی و پیش ساخته از سیمان گوگردی در مجاورت آنها ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی جدید زمینه توسعه شهرهای دور افتاده را فراهم کرده و از گسترش بی رویه شهرهای بزرگ جلوگیری کرد.

از طرف دیگر با توجه به قابلیت استفاده از سیمان گوگردی در راه‌سازی و امکان امتزاج آن با مصالح موجود در هر منطقه بدون نیاز به آب می‌توان در توسعه طرح‌های جاده‌سازی کشور به نحوه گسترده‌ای از سیمان گوگردی استفاده کرد.
[/FONT]

 

Halston

عضو جدید
ISF چیست و کاربرد آن

ISF چیست و کاربرد آن

سلام دوستان
متاسفانه مطمئن نیستم جای درستی دارم سئوالمو مطرح می کنم یا نه...
موضوع درس طراحی صنعتیم ISF هست.هرچی سرچ کردم مطلبی پیدا نکردم.
حتی نمی دونم چی هست!!!!!
ممنون میشم راهنمایی کنید.از صفر نیاز به دونستن دارم
 

baran270

عضو جدید
کاربر ممتاز
مقاوم سازي ساختمان در برابر سيلابها

مقاوم سازي ساختمان در برابر سيلابها

سلام مهندسان ميشه به اندازه 2يا 3 برگه در مورد مقاوم سازي ساختمان در برابر سيلابها اطلاعات بگيد براي پروژه ام ميخواستم لطفا خواهشا سايت معرفي نكنيد كه در كدوم قسمت برم آماده شده اشو بذاريد اينجوري راحترم وقتم خيلي زياد كمه:cry:
 

Martin Eco

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام..ISF نیس دوستم اون LSF هست...یه سیستم جدید سازه ای هست.
سیستم قابهای فلزی نورد شده
 

Relampago

عضو جدید
کاربر ممتاز
مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی

سلام..........من ترم 2 هستم یه سری نمونه سوال مربوط به درس مصالح ساختمانی میخوام........ممنون میشم کمکم کنین.......:gol:
 

Halston

عضو جدید
ولی استادم دقیقا اشاره کرد که ISF هست.در مورد LSF و ICF گروه های دیگه کنفرانس دادن
 

reza2011

عضو جدید
سلام مهندسان ميشه به اندازه 2يا 3 برگه در مورد مقاوم سازي ساختمان در برابر سيلابها اطلاعات بگيد براي پروژه ام ميخواستم لطفا خواهشا سايت معرفي نكنيد كه در كدوم قسمت برم آماده شده اشو بذاريد اينجوري راحترم وقتم خيلي زياد كمه:cry:

خدمت شما : :gol:

مقاوم سازی در برابر سیلاب(بخش اول ) :

سيل در حقيقت افزايش ارتفاع آب رودخانه و مسيل و بيرون زدن آب از آن و اشغال بخشي از دشت‌هاي حاشيه رودخانه مي‌باشد كه مي‌تواند با غرقاب نمودن منطقه باعث وارد آمدن خسارات بر ساختمان و تاسيسات عمومي شده و تلفات انساني و دامي به همراه داشته باشد در مواردي نيز سيل مي‌تواند ناشي از افزايش سطح آب درياچه و يا دريا باشد كه در اين موارد جريان بادهاي شديد تاثير زيادي خواهد داشت.

در هنگام بارش باران و برف، مقداري از آب جذب خاك و گياهان مي شود، درصدي تبخير ميشود و باقيمانده جاري شده و رواناب ناميده مي شود. سيلاب زماني روي مي دهد كه خاك و گياهان نتوانند بارش را جذب نموده و در نتيجه كانال طبيعي رودخانه كشش گذردهي رواناب ايجاد شده را نداشته باشد. بطور متوسط تقريبا 30 درصد بارش به رواناب تبديل مي شود كه اين ميزان با ذوب برف افزايش مي يابد. سيلابهايي كه بصورت متفاوت روي مي دهد منطقه اي به نام سيلابدشت را در اطراف رودخانه بوجود مي آورند.


سيلابهاي رودخانه اغلب ناشي از بارش هاي شديد مي باشد كه در برخي موارد همراه با ذوب برف مي باشد. سيلابي كه بدون پيش هشدار يا پيش هشدار كمي در رودخانه جاري شود تند سيل ناميده مي شود. تلفات جاني اين تند سيلابها كه در حوزه هاي كوچك بوقوع مي پيوندند عموما بيشتر از تلفات جاني سيلابهاي رودخانه هاي بزرگ مي‌باشند .


روشهاي اصلي مهار سيلاب از زمانهاي دور بكار گرفته مي شوند. اينها شامل احياء جنگلها ، احداث سيل بندها ، سدها ، مخازن و كانالهاي سيلاب بر مي باشند.


در زمانهاي دور در كشور چين در كناره هاي رودخانه زرد سيل بندهاي طويلي احداث گرديد. تصور سازندگان اين سيل بندها اين بود كه با محدود كردن رودخانه ، احداث سيل بندها موجب افزايش سرعت و فرسايش و عميق تر شدن بستر مي شوند و در نتيجه گذردهي رودخانه افزايش مي يابد. بر خلاف تصور اوليه، احداث سيل بندها موجب بالا آمدن بستر رودخانه گرديد و بجاي آن در گستره وسيعي رسوب گذاري شود اين امر در محدوده سيل بندها صورت مي گرفت. با بالا آمدن بستر رودخانه اجباراً ارتفاع سيل بندها نيز افزايش يافت و پس از 4000 سال بستر رودخانه در برخي نقاط به حداكثر 21 متر بالاتر از دشتهاي اطراف رسيد. در سال 1887 ، يكي از بدترين سيلابهاي تاريخ در اين رودخانه بوقوع پيوست و يك ميليون نفر در اثر اين سيلاب كشته شدند. سيل بندهايي كه در قرون وسطي در رودخانه هاي پو، دانوب، راين، رون و ولگا احداث شده اند در قرن بيستم با برنامه احيا جنگلها واحداث مخازن تقويت شده اند.


سـيلابدشـت:


سيلابدشتها زمينهاي كم اطراف در كناره هاي رودخانه ها، درياچه ها و اقيانوسها مي باشند. سيلابدشتها با دروه برگشت سيلابي كه آنها را زير آب ببرد، از يكديگر متمايز مي شوند. براي مثال سيلابدشت 10 ساله در سيلاب با دوره بازگشت 10 سال زير آب مي رود.


سازه هاي كنترل جريان مانند سدها، سيل بندها، كانالهاي سيل بنحوي طراحي ميشوند تا سيلاب با دوره بازگشت معين، حفاظت از مناطق را به انجام برسانند. اين سطح ايمني بر اساس ملاحظات اقتصادي، تمايلات جوامع مربوطه، اثرات زيست محيطي و عوامل ديگر تعيين مي شود. مهندسين مي توانند سازه ها را بنحوي طراحي كنند كه سطح ايمني بالا را تضمين كند. جوامع معمولا سطوح ايمني پايين تري را انتخاب مي كنند. اين امر به علت هزينه اوليه قابل ملاحظه ميباشد. در آمريكا برنامه ملي بيمه سيلاب حداقل دوره بازگشت را 100 ساله انتخاب كرده است. با اين دوره بازگشت در يك دوره 30 ساله، 26 درصد شانس وقوع سيلاب طراحي سازه ها يا بزرگتر وجود دارد.


سيل بندها ممكن است طراحي شوند يا بدون طراحي احداث شوند. در سيل بندهاي طراحي شده، ملاحظات تخصصي بر شرايط خاك پي، نوع خاك مورد استفاده در خاكريز، تراكم مناسب خاكريز، حفاظت بالا دست سيل بند در مقابل آبشستگي و ديگر عوامل مورد توجه قرار مي گيرد.


سيل بندهاي غير مهندسي در عمل خاكريز طويل در مسير رودخانه مي باشند. سيل بندهاي طراحي شده در صد تخريب بسيار كمتري از سيل بندهاي غير مهندسي دارند. تخريب سيل بندها معمولا ناشي از سيلاب بزرگتر از سيلاب طراحي، نگهداري نامناسب و شسته شدن سيل بند از زير مي باشد. روشهاي سازه اي مديريت سيلاب زير مجموعه اي از مديريت سيل است كه شامل نقش سازه و بهره برداري از آن ميباشد. بسياري از اين روشها سابقه چند هزار ساله دارند. براي مثال سد كفرا در مصر در 4600 سال پيش به منظور كنترل سيلاب در حال احداث بود كه در اثر سيلاب تخريب گرديد. به روشهاي سازه اي، مهار سيلاب نيز اطلاق ميشود. مهار سيلاب شامل فرايندهاي خاصي است كه با فراهم آوردن و بهره برداري از سازه هاي طراحي شده، اثرات تخريبي سيل را رفع يا كاهش دهد كه اين امر با ذخيره، محدود سازي و انحراف جريان سيلاب تا حدي كه از لحاظ اقتصادي توجيه پذير باشد، انجام ميشود. هم اكنون در بسياري از كشورها، ايمني صدها ميليون نفر در مقابل سيلاب وابسته به سدها، سيل بندها و كانالهاي انحراف سيل ميباشد.


جدول(1)روشهاي سازه اي مديريت سيل و اهداف اصلي روشهاي سازه اي مديريت سيلاب در جدول زير ارائه شده اند:




سدهاي مخزني
:



بسياري از قديمي ترين سدهاي جهان به منظور كنترل سيلاب احداث گرديده بودند. سدهاي مخزني غالبا" چند منظوره بوده و براي اهدافي چون آبياري, تامين آب شرب, توليد برق, مهار سيلاب و اهداف تفريحي مورد استفاده قرار ميگيرند.
هدف يك مخزن مهار سيلاب، ذخيره قسمتي از جريان سيلاب به منظور كاهش حداكثر آن ميباشد. در صورتيكه سيلابهاي رودخانه داراي خصوصيات فصلي باشند، كارايي مخازن چند منظوره براي كاهش پيك سيلاب به نحو قابل ملاحظه اي افزايش مييابد. در شرايط ايده آل مخزن درست در بالادست منطقه حفاظت شده قرار دارد و بهره برداري از آن به منظور كاهش حداكثر سيلاب به ظرفيت گذردهي ايمن پايين دست صورت ميگيرد. سيلاب ذخيره شده با توجه به زمان وقوع آن يا بتدريج رها ميشود و يا در صورتيكه پايان فصل سيلاب نزديك باشد, براي مصارف آبياري و توليد برق ذخيره ميشود. در صورت وجود حوزه مياني بعد از سد و منطقه مورد حفاظت، هدف مديريت مخزن در جريان سيلاب, جاري شدن حداقل سيلاب در منطقه حفاظت شده خواهد بود كه در اينصورت الزاما" سيلاب در محل سد حداقل نخواهد بود.


در صورتيكه سيلابهاي رودخانه داراي خصوصيات فصلي باشند، كارايي مخازن چند منظوره براي كاهش پيك سيلاب به نحو قابل ملاحظه اي افزايش ميابد.


سيل بندها و گوره ها (Levees and flood walls)


محدود كردن جريان سيلاب در يك عرض معيني از رودخانه به كمك سازه هايي نظير گوره ها و ديواره هاي سيل بند انجام ميگيرد. اين سازه ها از پخش شدن و گسترش سيلاب در زمينهاي اطراف رودخانه جلوگيري كرده، آن را در يك مسير و مجراي مشخص و محدود هدايت ميكند. ساخت گوره ها (خاكريزهاي سيل بند) قديميترين، رايج ترين و نيز يكي از مهمترين روشهاي مهار سيلاب از دير باز تاكنون بوده است. گوره، بند خاكي كوتاهي است كه در فواصل مختلف از كناره رودخانه و در امتداد آن ساخته ميشود تا نقش سواحل مصنوعي را در دوره هاي سيلابي كه آب رودخانه از سواحل طبيعي خود بيرون ميرود را ايفا كند و بخش عمده زمينهاي اطراف رودخانه را از آب گرفتگي محافظت نمايد درمناطق شهري و ساير مناطق كه ارزش زمينها زياد ميباشد، به جاي گوره از ديواره هاي سيل بند استفاده ميگردد. ديواره هاي سيل بند از جنسهاي مختلف بتني، سنگي، آجري و …. ساخته ميشوند.


بطور كلي طراحي سيل بندها و ديواره هاي سيل بند بايستي مشابه سدهاي معمول باشد. مزيت اصلي گوره ها امكان استفاده از مصالح محلي ارزان قيمت است.


گوره ها از مصالح معادن قرضه كه به موازات گوره ميباشند احداث ميشود. اين مصالح بايستي در لايه ها ريخته و كوبيده شود. نفوذ ناپذيري مصالح دركناره رودخانه بايستي بكار گرفته شود. در كل مصالح مناسب براي هسته بندرت در دسترس ميباشد و بيشتر سيل بندها خاكريزهاي همگن ميباشند.


مقاطع گوره ها بايستي با توجه به شرايط محلي و مصالح موجود طراحي شوند. به منظور امكان پذير شدن عبور ماشين آلات, حداقل عرض سيل بند 3 متر ميباشد.


براي زيبايي، شيب گوره راميتوانند ملايم تر از ميزان لازم احداث نمايند. در اين حالت سيل بند كمتر مشخص بوده و رفت و آمد مردم با سهولت بيشتري انجام ميشود. زهكش هاي پاشنه اي براي حفظ ايمني گوره ها در مقابل آبشستگي و جلوگيري از خروج آب از شيب پايين دست لازم است. بعلت عرض زياد گوره در پايين و ارزش بالاي زمينهاي شهري، در اين مناطق معمولا از ديواره هاي سيل بند استفاده ميشود اين ديواره ها به نحوي طراحي ميشوند كه درمقابل فشار هيدرواستاتيكي (فشار بالا بر آب) مقاومت كنند.


از مسائل مهم در طراحي گوره ها، زهكشي مناطق داخلي ميباشد كه از راه حلهاي مختلف، بشرح زير مورد استفاده قرار ميگيرند:


حوضچه جمع آوري و ايستگاه پمپاژ


زهكشي دروني گوره ها


زهكشي انحرافي


كانال زهكشي


تخليه از لوله هاي تحت فشار


مخازن تاخيري



مهار سيلاب با استفاده از مخازن تاخيري تاثيري مستقيم و سريع بر روي سيلاب ميگذارد. چنانچه توپوگرافي امكان ايجاد مخزن تاخير با حجم مناسب را بدهد و منابع قرضه در فاصله كمي از محل پروژه موجود باشد, به علت تاثير سريعتر آن در مقايسه با روشهاي آبخيزداري بر تسكين سيلاب, ميتوان مورد استفاده قرار گيرد.


خروجي يك سد تاخير، معمولا" يك سرريز بزرگ و يا چند خروجي بدون دريچه ميباشد. سد Pinary در فرانسه شامل يك سد با بازشدگي در ميان ميباشد. نوع خروجي كه بكارميرود بستگي به ماهيت سيلاب ومشخصات جمعي مخزن دارد. عموما"خروجي هاي روزنه اي ترجيح داده ميشوند كه با توجه به فرمول خروجي روزنه موجب تاخير بيشتر در جريان و افزايش ملايم تر جريان خروجي ميشود. يك سرريز ساده سطحي معمولا" براي سدهاي تاخيري مطلوب نميباشد زيرا حجم زير تاج سرريز براي كاهش سيلاب مورد استفاده قرار نميگيرد. با اين وجود براي حفظ ايمني خود سد يك سرريز بزرگ با ظرفيت چند برابر ظرفيت خروجي ها هميشه لازم است. ظرفيت خروجي يك سد تاخيري با مخزن پر بايستي برابر حداكثر ظرفيتي باشد كه ميتوان از رودخانه در پايين دست عبور كند. با شروع سيلاب، مخزن تاخير پر ميشود و خروجي آن قدر افزايش مييابد كه مساوي سيلاب ورودي ميشود. از آن به بعد حجم ذخيره شده خود بخود از مخزن خارج ميشود.


سدهاي تاخيري بيشترين كارآيي را در حوزه هاي كوچك و با شيب زياد دارند. مثال بارز كارايي سدهاي تاخيري، سدهاي احداث شده در ايالت اوهايو آمريكا ميباشد. بعلت زمان تمركز كم سيلابهاي حوزه هاي كوچك، بهره برداري كارآ از مخازن ذخيره اي بسختي ممكن ميشود. بعلاوه استفاده از مخازن تاخيري تخليه خودبخود مخازن بعد از سيلاب را تضمين نموده و مانع از فدا شدن منافع كنترل سيلاب براي منافع ذخيره سازي ميشود.


بيشتر زمينهاي پايين دست سدهاي تاخيري در اوهايو براي كشاورزي مورد استفاده قرار ميگيرند و بندرت دچار آبگرفتگي ميشود و مجوز احداث تاسيسات در اين زمينها داده نميشود. در طراحي سدهاي تاخيري بايستي توجه شود كه احداث اين سدها موجب همزماني سيلابهاي شاخه مختلف و افزايش سيلاب در پايين دست نشود. براي حوضه هاي كوچك افزايش سيلاب در اثر سدهاي تاخيري بسيار غير محتمل است ولي در حوضه هاي بزرگ با سرشاخه هاي متفاوت اين احتمال افزايش مييابد. بنابراين سدهاي تاخيري عمدتا براي حوضه هاي آبريز كوچك و سدهاي مخزني براي حوضه هاي بزرگ مورد استفاده قرار ميگيرند.



 

reza2011

عضو جدید

مقاوم سازی در برابر سیلاب(بخش دوم ) :

در رابطه با ابعاد تمهيدات لازم براي پيشبرد اقدامات مقاوم سازي دربرابر سيل، موارد ذيل قابل ذكراست:


تمهيدات فردي و جامعه


تمهيدات (دولت) محلي


تمهيدات منطقه اي و ملي


مسئله مهم اين است كه تعادل و توازون بين مشاركت مردمي و كارهاي عمومي ناشي از مشاركت دولتي، بين محافظت از سيل و مقاوم سازي در برابر سيل و بين خود جوشي هاي مردمي و قوانين و مقررات انگيزشي حكومتي مشخص و معلوم شود. رهيافت از پايين به بالا كه در آن افراد و يا جوامع كوچك ياد گرفته اند كه با سيل زندگي كنند و تمهيدات مقاوم سازي در برابر سيل در مقياسي محدود مبتني بر سيلاب هاي مشاهده اي (مثلا" در 50 سال گذشته) در محل هاي خاص صورت مي پذيرد. ليكن خسارات سيلاب وقتي بيشتر مي شود كه تاسيسات حفاظت از سيل بر مبناي سيلاب دوره برگشت يك صد ساله طراحي و اجرا شده باشد.

زيرا مردم به اعتبار وجود تاسيسات حفاظتي به ظاهر مطمئن در ناحيه حفاظت شده با خاطري آسوده اقامت مي كنند و همگي، مقابله با سيل را به فراموشي مي سپارند. اگر در چنين وضعيتي سيل اتفاق افتاده، از سيل مورد نظر در طراحي تجاوز كند خسارات و ويراني هاي سيل بيشتر از مورد فوق الذكر خواهد بود. بنابراين برنامه ريزي و طراحي مقاوم سازي در برابر سيل يك تصميم گيري دولتي (رهيافت بالا به پايين) بوده و خود مردم از خسارت پذيري خود در برابر سيل آگاهي ندارند. گزينه انتخابي براي مقاوم سازي در برابر سيل بايد به خوبي عمل كند. هزينه اقدامات مربوط به مقاوم سازي نبايد بيش از منافعي باشد كه از نقش حفاظتي آنها حاصل مي شود.


انواع مقاوم سازي ها در برابر سيل


اساساً چهار نوع مقاوم سازي در برابر سيل پيشنهاد مي شود:


حفاظت از تاسيسات زيربنايي


حفاظت از ساختمان ها


تمهيدات هدايت و راهنمايي در شرايط اضطراري


ايجاد نواحي مفر (محل فرار) و گريز براي مردم و دامها و تعلقات آنان


ايجاد تمهيدات براي دسترسي مطمئن (مثل جاده ها و پل ها) به تجهيزات در زمان وقوع سيل (يا قبل از وقوع سيل)


دسترسي به تسهيلاتي چون عرضه آب، اصول بهداشتي و ذخيره سيل در مناطق مفر


مقاوم سازي كشاورزي در برابر سيل


اصول مرتبط با اجراي مقاوم سازي در برابر سيل


در كاهش خرابيهاي سيل (1991، ADB)، ده اصل راهنماي كاهش خرابي ها، ذكر شده است. آنچه از اين ده مورد در عمليات مقاوم سازي كاربرد دارد عبارتند از:

تمهيدات فعال كننده در كاهش خطرات سيل (مثل مقاوم سازي در برابر سيل) كه ناشي از انگيزش هاست، موثرتر از تمهيدات انفعالي ناشي از قوانين و كنترل هاي محدودكننده است. تجربه نشان مي دهد كه در كشورهاي در حال توسعه تمهيدات "فعال سازي" بيشتر موفق است. اين موارد عبارت از بهره كم، مصالح ساختماني يارانه ايي، آموزش هاي عملي و غيره مي باشد.

كاهش خطرات سيل (در اينجا مقاوم سازي در برابر سيل) نبايد مجزا از عناصر برنامه ريزي هاي بلاياي طبيعي باشد (در اينجا حفاظت از سيل، پيش بيني و هشدار قبل از وقوع سيل، واكنش در برابر سيل، مقابله با سيل و غيره موردنظر است). در اينجا ترس از رهيافت هاي منفرد و غير يكپارچه است. به ويژه وقتي كه وزارتخانه هاي مختلف دولت يا ساير موسسات مسئوليت عناصر فهرست شده را داشته باشند.



وقتي منابع محدود است بايد اولويت بندي محافظت از گروه هاي كليدي جامعه، خدمات رساني در بحران، و بخش هاي اقتصادي حياتي مد نظر باشد.


(مقاوم سازي در برابر سيل) ... بايد از نظر تغيير بافت، نحوه مقابله با خطرات تخريب سيل و منابع مستمراً پايش و ارزيابي شود. مقاوم سازي در برابر سيل، در شرايط زيست محيطي متغير يك فرايند فعال و پويا است.



(مقاوم سازي در برابر سيل) ... بايد پايدار باشد به نحوي كه در دوره هاي بلند مدت در بين سيلاب هاي بزرگ از بي علاقگي و بي تفاوتي مردم پرهيز شود.


مقاوم سازي ساختمان ها در برابر سيل


(1) در زمان سيل، طبقه همكف را سيل خواهد گرفت و ساكنين صرفاً به طبقات بالاتر خواهند رفت.


(2) تراز طبقه همكف تا تراز سيل مشخص بالا برده مي شوند و سيل گيري فقط وقتي صورت مي گيرد كه سيل هاي بزرگ به وقوع پيوسته باشد.


(3) ساختمان با ديواره هاي احداثي از كيسه هاي شن (در شرايط اضطراري) در اطراف آن حفاظت مي شود.


(4) ساختمان در نقطه ايي قرار مي گيرد كه هميشه مصون از سيل بوده و بر اسكلت تيركوبي احداث شده است.



مقاوم سازي اراضي كشاورزي در برابر سيل


معرفي انواع مناسبي از برنج كه نشا كردن آنها ديرتر بوده و از خسارات سيل هايي كه اواخر فصل سيلاب به وقوع مي پيوندند، در امان باشند. همچنين انواع اصلاح شده از برنج هاي شناور فوق الذكر تكثير و توزيع شود.


توصيه در مورد انتخاب الگوي كشت مناسب براي شرايطي كه طرح هاي حفاظتي سيلاب در مراحل اوليه بهره برداري ايمني كاملي را كه كشاورزان تصور دارند، فراهم نمي كنند.


مديريت آب با هدف تاخير در آبگرفتگي اراضي با استفاده از ديواره هاي خاكي نيمه مستغرق و يا باز كردن دريچه ها به نحوي كه برداشت محصول قبل از وقوع سيل انجام شده باشد.


ابداع و تعبيه محيط هاي عاري از سيل، انبارهاي ذخيره غذايي مقاوم به نفوذ جانداران موذي و محفظه هاي حفاظتي كه با استفاده از فناوري هاي جديد يا مصالحي كه در محل قابل دسترس نيستند، ساخته مي شوند.


كمك در نمك زدايي نواحي سيل زده با آب شور با فراهم سازي مواد مناسب (مثل گچ) و خدمات ترويجي


مسئوليت ها



توصيه هاي چندي را در رابطه با مسئوليت سازمان هاي مسئول و مردم در زمينه مقاوم سازي در برابر سيل مي توان ارائه داد:


مشاركت ساكنين در تأمين هزينه هاي اقدامات مقاوم سازي.


تشويق گروه هاي محلي رسمي و غير رسمي براي آمادگي براي مقابله با سيل.


حمايت فني و لجستيكي سازمان هاي محلي مسئول بوسيله دولت مركزي


اگر حفاظت در برابر سيل اجرا شده باشد ولي امكان وقوع سيل هايي با دوره برگشت 50-40 ساله وجود داشته باشد، بايستي دقت شود كه هوشياري مردم محلي نسبت به سيل از بين نرود. در چنين شرايطي مناسب آن است كه در هر نسل (دوره برگشت 25 - 20 ساله) يك سيل اتفاق بيفتد تا هوشياري و حساسيت مردم نسبت به سيل همچنان باقي بماند و با پول صرفه جويي شده در طرح هاي حفاظتي كم هزينه تر، طرح هاي مقابله با سيل و مقاوم سازي در برابر سيل هزينه شود نه اين كه طرح حفاظتي براي سيلاب 50 ساله اجرا شود.

اهمیت روشهای غیر سازه ای


مناطق وسيعي از جهان، اعم از كشورهاي صنعتي يا در حال توسعه در معرض خطر سيل قرار دارند. عليرغم تمام تلاش هايي كه در طول تاريخ به وسيله مردم يا دولت ها صورت گرفته است، هيچ كشوري صرف نظر از دارائي و پيشرفت تكنولوژي شان نتوانسته نواحي سيل گير خود را كاملا و براي هميشه از خطر سيل محفوظ بدارد.

دلايل بسيار ساده است:


در تمام دنيا، رودخانه ها تامين كننده نيازهاي اوليه زندگي و منبع درآمد هستند، نظير سيستم هاي آب شرب، آبياري، انرژي، كشتيراني، ماهيگيري و غيره بخصوص براي كساني كه در سواحل آنها زندگي خود را بنا نهاده اند،


دره هايي كه از بقاياي آبرفتي تشكيل شده اند، غني ترين اراضي از نظر كشاورزي و ساير الزامات زندگي و منابع توسعه اي كشورها مي باشند.


براي تضمين كامل در برابر خطر پذيري سيل نياز به سرمايه گذاري بسيار زياد و ايجاد سازه هاي پرهزينه و گراني است كه از عهده هر كشوري، حتي كشورهاي بسيار ثروتمند خارج است. بعلاوه، ايجاد چنين تمهيداتي ممكن است باعث از بين رفتن و حذف جاده ها، خطوط ارتباطي و بسياري از تاسيساتي بشود كه خود آنها براي تشكيل مدنيت در طول رودخانه ها و در دشتهاي آبرفتي آنها ايجاد شده اند. بنابراين سطوح ايجاد حفاظت در برابر سيل محدود است و در بسياري از حالات دوره برگشت سيل 10 تا 100 سال منظور مي شود. پيش بيني سيل و همراه با آن اطلاع رساني وقوع سيل ابزاري منطقي براي كاهش خطرات سيل نسبت به جان انسان ها و مايملك آنها در نقاط سيل گير است.

بطور بسيار خلاصه دلايل الزامي بودن تكميل روشهاي سازه اي بوسيله روشهاي غير سازه اي به شرح ذيل ميباشند:


عدم قطعيتهاي هيدروليكي، هيدرولوژيكي، ژئوتكنيكي و همچنين كاستي هاي اجرا مانع از آن مي شوند كه اطمينان كامل از عملكرد سازه ها وجود داشته باشد.


در دهه هاي اخير، فعاليتهاي انساني تغييرات شديدي در هيدروسيستم ها ايجاد نموده و روند كند تغييرات طبيعي را بسيار افزايش داده است. از جمله اين تغييرات مي توان به تغيير اقليم، تغييرات ناشي از احداث سازه هاي هيدروليكي، تغييرات ناشي از كاربري اراضي، تغييرات مورفولوژي، تغييرات زيست محيطي و اثرات اندركنشي اشاره نمود.


روشهاي غير سازه اي بهتر مي توانند با پيشرفت تكنولوژي تطبيق كنند و اين مسئله مي تواند ابرازي براي مقابله با آثار زيانبار تغييرات هيدروسيستم ها و استفاده از منافع آنها باشد.

در بسياري از موارد بعلت محدوديت منابع مالي امكان اعمال محافظه كاري در پروژه هاي مديريت سيلاب وجود ندارد. بعلاوه در مواردي كه محدوديت منابع مالي وجود ندارد، نيز انتخاب دوره هاي بازگشت طولاني توجيه اقتصادي ندارد.


هزينه هاي روشهاي غير سازه اي عموما كمتر از روشهاي سازه اي بوده و بعلاوه اين هزينه در زمان پخش ميشود.


در حين احداث سازه ها، اعمال روشهاي غير سازه اي تنها گزينه ممكن است. اين دوره در طرحهاي بسيار بزرگ مي تواند طولاني باشد و از نظر اقتصادي كاهش خسارات در سالهاي اول بسيار با اهميت تر از سالهاي بعدي است.


افزايش دوره بازگشت سيلاب طراحي و افزايش ابعاد سازه ها در طولاني مدت ميتواند خطرات ناشي از سيلاب را بيشتر كند زيرا تخريب سازه هاي بزرگ عواقب بسيار فاجعه بارتري از زماني كه اصلا سازه اي احداث نشده باشد، بدنبال دارد.


در موارد زيادي محدود كردن مسير رودخانه، عواقب زيست محيطي نامطلوبي بدنبال داشته است. در اين راستا حداقل كردن ابعاد سازه ها بوسيله تلفيق روشهاي سازه اي و غير سازه اي مطلوب است.


يك اصل بنيادي مهندسي رودخانه ، اصلاح تدريجي رودخانه با توجه به پاسخ رودخانه و با استفاده از عمدتا انرژي جريان است كه با احداث سريع سازه هاي مديريت سيلاب تطبيق و همخواني ندارد. روشهاي غير سازه اي با كاهش ابعاد سازه ها مي توانند همخواني بيشتري ميان مهندسي رودخانه و مديريت سيلاب ايجاد نمايند.


در بسياري موارد روشهاي غير سازه اي تنها گزينه ممكن مي باشند مانند هشدار و تخليه مردم در موجهاي عظيم ناشي از سونامي در سواحل اقيانوسها و يا طوفانهاي دريايي و يا شكست سدها. اكنون در بسياري از كشورها، برقراري سيستم اضطراري در پايين دست سدها الزامي است.


درموارد زيادي به علت هزينه كم ، روشهاي غير سازه اي را مي توان به تنهايي اعمال نمود.


روشهاي غير سازه اي موجب ايجاد شناخت بهتر از هيدروسيستم و تغييرات آن مي شوند و در نتيجه اين تغييرات را مي توان بهتر هدايت كرد و با آن تطبيق نمود.


در بسياري از رودخانه ها ، احداث سيل بندها و سيل برها مي تواند موجب وخيم تر شدن مشكلات سيلاب در پايين دست گردد.


در بسياري از سدها، هزينه هاي هنگفتي صرف ايمن سازي سد در مقابل سيلاب نادر (10000 ساله به بالا) مي شود. در عمل ريسك حاصلضرب احتمال در عواقب است و بنابراين ريسك يك سيلاب 100 ساله كه 50 درصد شهري را زير آب ببرد، 500 برابر بيشتر از ريسك سيلاب PMF مي باشد با فرض اينكه سيلاب اخير كل آن شهر را به زير آب ببرد. بنابراين ريسك سيلابهاي 100 ساله و 200 ساله مي تواند بسيار بيشتر از سيلابهاي نادر باشد و در صورت وجود مخازن، كاهش ريسك اين سيلابها مي تواند بوسيله مديريت بهينه مخزن بر اساس روشهاي غير سازه اي به انجام برسد.
 

Relampago

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام..........من ترم 2 هستم یه سری نمونه سوال مربوط به درس مصالح ساختمانی میخوام........ممنون میشم کمکم کنین.......:gol:
 

reza2011

عضو جدید
سلام..........من ترم 2 هستم یه سری نمونه سوال مربوط به درس مصالح ساختمانی میخوام........ممنون میشم کمکم کنین.......:gol:

دوست عزيز نمونه سئوال واسه درس شما پيدا نكردم . جزوش هست اگر دوست داشتي بگو تا قرار بدم . موفق باشي ...
 

reza2011

عضو جدید
سلام.میشه بگید چه جوری فایل pdf رو word کنم؟

جاي سئوال شما در اين تاپيك نيست دوست گلم . بايد اينجا مطرح كنيد .

ولي اين يك بار رو با اجازه مديران تالار جواب ميدم .... براي دانلود نرم افزار مناسب براي اين كار اينجا رو كليك كنيد . :)
 
بالا