درخواست های مرتبط با: سازه,دیتیل و جزئیات ساختمان

donya-70

عضو جدید
سلام دوست خوبم.میشه منظورتو واضح تر بگی..از پلان چقدر فاصله گرفتن برای کشیدن نما که فک نکنم اندازه مشخصی داشته باشه.اون قدری که با خط اندازه های پلانت برخورد نکنه.
من منظورتو اینجوری متوجه شدم.اگه غیر از اینه بگو..
استاد گفته اول پلان 1/100 نقشه رو بکشین ... از اونجایی که خط برش داره نصف کنین ... بعد بیاین پیینش نماش رو بکشین ....
من میخواستم بدنم چقدر از پلان بیام پایین تا نماش رو بکشم ...
اخه یه چیزهایی درباره کد ارتفاعی میگفت و محاسباتش ...
ممنون
 

donya-70

عضو جدید
ببخشید ...
برای ترسیم پله در نما ... اندازه ها چقدره ...
ممنون
 

sahar-architect

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
استاد گفته اول پلان 1/100 نقشه رو بکشین ... از اونجایی که خط برش داره نصف کنین ... بعد بیاین پیینش نماش رو بکشین ....
من میخواستم بدنم چقدر از پلان بیام پایین تا نماش رو بکشم ...
اخه یه چیزهایی درباره کد ارتفاعی میگفت و محاسباتش ...
ممنون
بهترش اينه كه حداكثر ارتفاع رو در نظر بگيريد و به اون اندازه(اگه1-2 سانتي متر هم اضافه كنيد بهش كه چه بهتر) از پلان فاصله بگيريد تا نما و پلان با هم تداخل پيدا نكنند
 

donya-70

عضو جدید
ببخشید ...
برای ترسیم پله در نما ... اندازه ها چقدره ...
ممنون
 

DDDIQ

مدیر ارشد
سلام دوست عزیزم
انواع پلان ها چیزی هست که به مرور در طول ترم های مختلف با آن اشنا خواهید شد ولی به عنوان توضیحات برای اشنایی مختصر شما ( میتوانید توضیحات بنده رو با تصاویری که دیدید مطابقت بدین تا بهتر متوجه بشین)
پیروز باشید

پلان موقعیت:
در این پلان ساختمان از نظر موقعیت مکانی و محل استقرار نشان داده میشود شمال یا جنوب و محل استقرار در کوچه و ...


پلان های طبقات
... پلان همکف : همسطح زمین
پلان طبقه اول : طبقه روی طبقه همکف
پلان طبقه دوم : طبقه رو طبقه اول و دو طبقه بالای کف
....
پلان زیرزمین: یک طبقه زیر همکف
پلان مبلمان : پلانی که در آن مبلمان پلان و اشیا و ... نشان داده میشود
و پلان تیپ به پلان مشابه ای که تکرار میشه در طبقات مختلف و مانند هم هست گفته میشود
برش های پلان

نماهای ساختمان
که هر کدام از این نماها با سایه زدن خاصی بدون ذکر عنوان قابل تشخیص باید باشند ( البته کمتر دیدم رعایت بشه و یا درست نشان داده بشه!!!)
نمای شمالی: با سایه زدن یک قسمت از پیلوت در نما ( نصفش رو پر رنگ تر میکنن) , شکستی و پیش آمدگی های نما , پس نشین پنجره و درب ساختمان ( میشه گفت سایه از چپ به راست نشان
نمای جنوبی: با سایه زدن پر رنگ تمام پیلوت در نما , و سایه زدن پیش آمدگی بالکن و جلو آمدگی قرنیز و شکستگی نما و پس نشین پنجره و ... ( از چپ به راست )
نمای شرقی : با نشان دادن بالکن ضلع جنوبی / با سایه زدن قسمتی از پیلوت و سایه زدن پیش امدگی بالکن پنجره پیش امدگی و ... مشخص میشه ( سایه از راست به چپ)

مثلن این رو ببیند با توجه به سایه ای که برای پس نشین پنجره زده شده از راست به چپ هست میشه تشخیص داد به راحتی نمای شرقی بنا هست




پلان آکس بندی

آکس بندی به معنای محور تا محور پلان رو مشخص کردن هست ( آکس به معنی محور )
در پلان آکس بندی وضع استقرار ستون ها و فاصله آنها نشان داده میشود
در این پلان هر محور رو با مشخصه خاصی نشان میدهند محور عمودی با عدد و محور افقی با اعداد لاتین ( البته آکس های فرعی نیز میتوان مشاهده کرد که با اعداد حروف دیگری نشان داده میشود مثلن بعد از 2 بود ممکنه بگذارن 2A
یه محل های برخوردی دارن این محور ها با هم که با نشان دادن علائمی مثل ابعاد پروفیل ممکنه مشخص بشه


پلان ستون و صفحه زیر ستون

تو این پلان بر اساس بار وارده که به هر قسمت وارد میشده ستون و ابعاد و ضخامت صفحه زیر ستون ( نمره ستون با c و صفحه زیر ستون با CB ) و ابعاد پی رو مشخص میکنن


پلان فنداسیون
در این پلان بر اساس بار وارده با نشان دادن شناژ و ابعاد , وضعیت آکس بندی و پی و کلاف بندی پی و ... رو مشخص میکنند
توی این پلان سعی میکنن که محورهای افقی و عمودی به موازات هم قرار گرفته تا در زمان پل کشی ستون ها به یکدیگر ایجاد مشکل نشود

پلان تیر ریزی
وصعیت و جهت قرار گیری تیرها رو مشخص میکنند که در آینده اشنایی بیشتری پیدا میکنید با نحوه قرار گیری ( عمود بر محور ها)
البته توی دهانه هایی که بیشتر از 4 متر هست در میانه تیرهای سقف یه فاصله 10 - 20 سانتیمتری ایجاد میکنن که میلگرد گذاری و بتن گذاری میشه برای تقویت تیرها که روی پلان تیر ریزی هم ممکنه نشون بدن با دو خط موازی نسبت به هم و متقاطع نسبت به جهت تیر ها


پلان شیب بندی :
توی این پلان که از سقف نشان داده میشود خط و جهت و درصد شیب هر قسمت بام و محل ناودان و خر پشته و موقعیت نورگیر و ... مشخص میشود


دیتیل های اجرائی
توی نقشه های فاز 2 جزئیات اجرائی نقشه ها رو نشان میدهند به صورت دیتیل
مثلن برای پله معمولی و یا یک پله در کف استخر برش میزنن و جزئیات اجرا رو نشان میدهند که هر کدام چگونه اجرا میشود و یا جزئیات اجرای اتصالات ستون و غیره این جزئیات اجرا به خوانایی و گویایی نقشه ها کمک میکنه که اگر مهندس طراح و یا مهندس محاسب نبودن مهندس نقشه خوان به خوبی پلان رو با جزئیات کامل بفهمه و نقشه خودش گویا باشه
نمونه ها در این قسمت
[h=3]دتایل های معماری[/h]
 

newarrived

عضو جدید
نور، پنجره، بالکن

نور، پنجره، بالکن

سلام لطفا اگه کسی فایل یا سایتی درمورد نور ، پنجره و بالکن در ساختمان داره کمکم کنه. به شدت احتیاج دارم و تو با جست و جو هم اطلاعات کاملی پیدا نکردم.
 

mamad 70i

عضو جدید
پلان برای متره

پلان برای متره

سلام یه پلان اجرایی یه طبقه میخوام...یه طبقش مهمه!دوستان من میخوام متره بکنم... اما نمیخوام چند طبقه باشه کسی بزاره ممنونش میشم!!! خیلی برام حیاتیه!
خیلی گشتم اما نبوده !
میشه کمکم کنین؟
 

arch.mi

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام یه پلان اجرایی یه طبقه میخوام...یه طبقش مهمه!دوستان من میخوام متره بکنم... اما نمیخوام چند طبقه باشه کسی بزاره ممنونش میشم!!! خیلی برام حیاتیه!
خیلی گشتم اما نبوده !
میشه کمکم کنین؟

اینجا بگرد
[h=2][/h]
 

65640

عضو جدید
مقاله ای در مورد میلگرد

مقاله ای در مورد میلگرد

سلام:smile:
من مقاله ای در مورد میلگرد میخوام هرچی سرچ میکنم چیزی پیدا نمیکنم خواهش میکنم کمکم کنید:cry:
 

reza2011

عضو جدید
من نیاز شدید به یادگیری کشیدن نقشه ساختمان ( معماری)دارم........مم:cry:نون میشم کتابی یا جزوه ای بهم معرفی کنم تا تو کوتاه مدت خوب یادبگیرم...مرسی

ناشر : زمرد
مؤلف : حسین زمرشیدی
قیمت : 9,500 تومان
کد انحصاری : 8337
تاریخ انتشار : 1389-01-01
وزن : 680 گرم
قطع کتاب : رحلی
نوع جلد : شومیز
نوع چاپ : تک رنگ
نوع کاغذ : معمولی
تعداد صفحات : 308 صفحه




ميتونيد از طريق لينك زير سفارش بديد :

لينك خريد
 

reza2011

عضو جدید
دوستان می شه یه نفر اینجا توضیح بده نقشه های فاز 2 یعنی چی ؟
فاز 1 و قازهای دیگه هم داریم؟


من تا اونجا که می دونم یه نقشه اجرایی داریم . یه نقشه معماری . این فاز ها کدومشه ؟:que:

دوست عزيز من پاسخ شما رو در تاپيك خودت دادم . واقعا جاي تاسفه كه حتي نگاهي هم بهش ننداختي . از اين پس به سئوالات شما به جهت بي توجهي به تاپيك خودت پاسخ نخواهم داد . :mad:
 

reza2011

عضو جدید
سلام و خسته نباشید
من نیاز شدید به یادگیری کشیدن نقشه ساختمان ( معماری)دارم........ممنون میشم کتابی یا جزوه ای بهم معرفی کنم تا تو کوتاه مدت خوب یادبگیرم...مرسی

چرا تاپيك تكراري دوست من ؟؟؟

پاسخ شما هم اكنون در اين تاپيك كه باز هم خودت زده بودي داده شد .
 

reza2011

عضو جدید
دوست عزيز توصيه ميكنم در درجه اول نشريه 55 سازمان برنامه و بودجه رو از لينك زير دانلود كنيد و مطالعه كنيد . در اين كتاب اونقدر مطلب در مورد ميلگرد انواع ميلگرد و مقاومتهاي انواع مختلف ميلگرد و ... پيدا خواهيد كرد كه 100% براي شما مكفي خواهد بود . البته در ادامه مطلب منابع ديگري هم خدمت شما عرض ميكنم :

نشريه شماره 55 سازمان برنامه .............
 

reza2011

عضو جدید
ميلگردهاي مقاوم به خوردگي ... Corrosion resistant bars

1- مقدمه

اصلي ترين عامل خوردگي سازه هاي بتني مسلح، خوردگي ميلگردهاي فولادي مي باشد. بطوريكه بر اساس نشريه 2-300 سازمان برنامه ريزي و مديريت اعلام شده است حدود 90 درصد از خرابيهاي سازه هاي بتني، ناشي از خوردگي آرماتورهاي مسلح كننده مي باشد. از اينرو كليه ميلگردها و صفحات فولادي پيش بيني شده براي توسعه ساختمان ها و سازه ها در مناطق خورنده بايد به نحو مناسب در مقابل خوردگي محافظت گردد.

يكي از راهكارهاي مورد استفاده در اين مقوله بهره گيري از ميلگردهاي گالواتور است. اين ميلگردها از لحاظ تكنولوژي به عنوان نسل جديد ميلگردهاي مقاوم در برابر خوردگي مي باشد كه از هر دو طريق حفاظت فيزيكي و حفاظت الكتروشيميايي (حفاظت فعال) در برابر خوردگي مقاوم است.


2- معرفي گالواتور

گالواتور یک میلگرد منحصر بفرد مقاوم در برابر خوردگی مي باشد که می تواند عمر سازه هاي بتنی را در محیط های خورنده حتي تا 2 برابر افزایش دهد. هسته فولادی گالواتور توسط پوشش روی اتمیسیته با درجه خلوص 995/99% بصورت فیزیکی و کاتدی محافظت می شود. با بهره گيري از فن آوري نوين و ماشين آلات مدرن در مراحل توليد و با توجه به خصوصيات ويژه حفاظتي ، كاربردي و اقتصادي گالواتور ، این میلگرد به محصولی متمايز جهت حفاظت سازه‏های بتنی در معرض خوردگي تبدیل گرديده است.


3- مزاياي گالواتور

مهمترین ویژگی گالواتور که باعث تمایز آن نسبت به سایر محصولات مشابه شده است حفاظت دوگانه فیزیکی و کاتدی آن مي باشد. پوشش عنصر روی خالصی که بر روی میلگرد اعمال شده است بطور پیوسته و پایدار هسته فولادی را بصورت کاتدی محافظت مي نمايد. علاوه بر آن نمک های فلز روی ايجاد شده در سطح خارجی گالواتور کلیه منافذ پوشش را مسدود نموده و باعث ایجاد مانعی فعال در برابر نفوذ رطوبت و مواد خورنده مي شود. این حفاظت مضاعف باعث مقاومت فوق العاده‏ گالواتور در محیط های خورنده می‏گردد.

جهت ایجاد حفاظت کاتدی موثر و پایدار پوشش فلز پایه باید دارای چهار ویژگی ذیل باشد.

الف- وجود بيش از 92% عنصر روي در لايه فيلم خشك
ب- یکنواختی خلوص عنصر روی موجود در فیلم خشک
ج- کوچک بودن و یکنواخت بودن قطر ذرات روی
د- چسبندگی قوی بین سطح آماده سازی شده فولادی با ذرات روی جهت تامين اتصال الکتروشیمیایی

گالواتور برخلاف ميلگردهاي پوشش شده با اپوكسي زينك ريچ ها کلیه شرایط فوق را برآورده مي نمايد. علاوه بر آن حفاظت فیزیکی ناشی از پوشش محافظ فوقانی موجب تمایز کامل این محصول می گردد.

میلگرد های مصرف شده در بتن مسلح بشکل های منحنی و حتی تحت خم استاندارد قرار مي گیرند. با توجه به اینکه این عمليات در محل اجرای سازه انجام می‏شود لذا معمولا آسیب‏های جدی به پوشش میلگردهای پوشش داده شده با اپوكسي هـا وارد مي گردد این امر منجر به از دست دادن محـــافظت فیزیکی در محل خــراشیده یا جداشده پوشش مي گردد اما در رابطه با گالواتور حتي در صورت زخمي شدن پوشش هيچ گونه گسترش خوردگي و زنگ زدگي ايجاد نمي شود اين بعلت خاصيت متمايز و ويژه حفاظت كاتدي گالواتور مي باشد.


4- مشخصات فني ميلگردهاي گالواتور

گالواتور در حال حاضر بصورت میلگرد های آجدار و یا ساده با قطر 8 تا 40 میلیمتر با جنس هسته فولادی از نوع AII و AIII توليد مي گردد.

الف- مشخصات هسته فولادی

فرآیند تولید گالواتور بر خلاف سایر روش ها بدون تاثیر گذاری بر روی خواص مکانیکی و سازه ای میلگرد انجام می پذیرد و در فرآیند تولید هیچ تنش اضافی بر میلگرد اعمال نمی شود. خصوصیات محصول نهایی مطابق استاندارد های زیر است.

کد مرجع دفتر تحقیقات و معیارهای فنی عنوان آزمایش
دت 701 آزمایش کششی میلگرد
دت 702 آزمایش کششی پس از خم کردن و باز کردن خم (برای قطر کمتر از 9 میلیمتر)
دت 703 آزمایش خم کردن و باز کردن
دت 706 آزمایش وصله های جوش شده میلگرد
دت 707 آزمایش خستگی میلگرد

ب- مشخصات مقطع گالواتور

گالواتور با سطح مقطع و آج استاندارد با مشخصات فنی زیر تولید می گردد.

قطر D (mm) 8 10 12 14 16 18 20 22 25 28 32 36 40

سطح مقطع F (cm2) 0.503 0.785 1.13 1.54 2.01 2.55 3.14 3.80 4.91 6.16 8.04 10.2 12.6

جرم واحد طول G (kg/m) 0.395 0.617 0.888 1.21 1.58 2.00 2.47 2.98 3.85 4.83 6.31 7.99 9.86


ج- مشخصات پوشش محافظ

پوشش گالواتور دارای دو بخش متمایز فوقانی و زیرین می باشد. بخش زیرین که دارای 96% عنصر روي اتمسيته با خلوص 995/99% است با ايجاد پيوند قوی الکتروشیمیایی هسته فولادي را از طريق حفاظت كاتدي در مقابل خوردگي محافظت مي نمايد قسمت فوقانی که حاوی كمپلكس هاي روي است بصورت پوششی مقاوم در برابر عوامل خارجی عمل می‏نماید. بعلاوه همین پوشش خارجی کاملا زبر و ناهموار است و چسبندگی زيادي را با بتن ایجاد مي نمايد.


5- روشهاي محافظت از خوردگي

گستردگی مشکلاتی که جامعه مهندسی در خصوص خوردگی میلگرد با آنها روبرو است باعث به وجود آمدن روشهای متعددی برای مقابله با این معضل گردیده است. در یک تقسیم بندی کلی روشهای حفاظت میلگرد در برابر خوردگی را میتوانیم در دو رده طبقه بندی کنیم.

• رده نخست شامل روشهایی است که در آن از حفاظت مکانیکی برای مقابله با خوردگی استفاده میشود. روشهای این طبقه ساده ترین و ارزان ترین روشها بوده ولی در عوض کارآیی و دوام محدودی دارند. رنگ و پوششهایی مانند اپوکسی مثالهای معروفی از روشهای دسته نخست هستند.در صورتی که پوشش حفاظتی دچار آسیب شود ارزش حفاظتی آن از بین میرود و از آن جایی که در هنگام کاربرد میلگرد در بتن به سختی میتوان پوشش حفاظتی را از آسیب دور نگه داشت ، احتمال فراوانی وجود دارد که پوشش آسیب دیده و قادر نباشد که میلگردرا در برابر خوردگی محافظت کند. مثال روشنی از این مساله پل فلوریداکیز(Florida Keys) میباشد که اخیراً و با استفاده از میلگردهای دارای پوشش اپوکسی ساخته شده بود و پس از گذشت تنها 8 سال از ساخت ، خوردگی به صورت جدی در آن مشاهده گردیده است .

• دسته دوم از روشهای حفاظتی در برگیرنده متدهایی است که از حفاظت مکانیکی فراتر رفته و فولاد را به روش الکترو شیمیایی در برابر خوردگی محافظت میکند. در این روشها اغلب یک ماده فداشونده وجود دارد که بر جریان تبادل الکترون در فرایند الکتروشیمیایی خوردگی تاثیر گذاشته و مانع از اکسید شدن فلز تحت حفاظت میگردد. گرچه فلز فداشونده میتواند هم به عنوان کاتد و هم به عنوان آند قرار گیرد ولی به دلیل آن که حفاظت کاتدی با استفاده از آند فداشونده به لحاظ کاربردی عملی تر و کم هزینه تر از حفاظت آندی است، در صنعت مقبولیت بیشتری یافته و هم اکنون در قالب فناوریهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرد.
از دیدگاه تئوری مفاهیم ساده ای بر حفاظت کاتدی حاکم هستند. فرآیند خوردگی باعث تشکیل یک پیل الکتروشیمیایی و تولید یک جریان الکتریکی ضعيف میگردد. تولید این جریان به دلیل وجود اختلاف پتانسیلی است که بین دو قطب این پیل وجود دارد. با فداشدن آندی که اختلاف پتانسیلی بیشتر از اختلاف پتانسیل موجود ایجاد میکند میتوانیم از خوردگی جلوگیری کنیم زیرا آند به جای آهن اکسید شده و با اکسیژن واکنش میدهد. لذا روش حفاظت كاتدي هم بطور فيزيكي و هم بطور الكترو شيميايي ميلگرد را در برابر خوردگي محافظت مي كند.


6- خوردگي در بتن

طی دهه های اخیر خوردگی میلگرد در بتن مسلح، یکی از مهمترین عوامل كاهش دهنده عمر سازه های مذكور بوده است. در واقع به دلیل مقاومت کششی اندک بتن، لازم است که آن را به طریقی در برابر بارگذاری کششی تقویت نمود. استفاده از میلگردهای فولادی راه حلی است که طی سالیان متمادی برای رفع این مشکل به کار رفته است.

محیط بتن تازه به دلیل وجود مقادیر بسیاری از هیدروکسید کلسیم و مقادیر به نسبت کمتری از عناصر قلیایی مانند سدیم و پتاسیم محیطی بسیار قلیایی با pH بین 12 تا 13 میباشد. وجود این محیط قلیایی باعث ایجاد یک لایه نازک اکسید برروی سطح میلگرد ميگردد. این لایه در محیط به شدت قلیایی بتن تازه پایدار بوده و میلگرد را در برابر خوردگی محافظت میکند. مادامیکه pH محیط بیشتر از 10 باشد، میلگرد به لحاظ شیمیایی کماکان غیر فعال مانده و در معرض خوردگی قرار نمیگیرد.

مشکل اساسی زمانی آغاز میشود که pH محیط رو به کاهش میگذارد یعنی قلیایی بودن بتن از دست میرود. کاهش pH محیط میتواند به دلایل متفاوتی صورت پذیرد که مهمترین دلیل تحقق این امر مربوط به نفوذ یک سری عناصر شیمیایی خاص به داخل بتن میباشد. در این میان مواد زیر از بیشترین اهمیت برخوردار میباشند:

الف- دی اکسید کربن (CO2) موجود در اتمسفر
ب- دی اکسید گوگرد (SO2)موجود در محیطهای صنعتی
پ- یونهای کلرید موجود در محیطهای دریایی
ت- املاح نمک (که معمولاً در اثر یخزدائی جاده ها، پلها و .... بر روی سازه های بتنی انباشته میشود.)

ورود مواد فوق به داخل بتن باعث انجام واکنش شیمیایی و کاهش pH بتن میگردد. در اغلب موارد این مواد از حفره های موجود در سطح بتن وارد ساختار سازه میشود.

در محیطهایی که امکان ورود چنین موادی وجود دارد، غلظت این مواد افزایش پیدا کرده و نهایتاً به آستانه ای میرسد که لایه محافظ تخریب میشود و در نتیجه فولاد شروع به خورده شدن میکند. شواهدی حاکی از این امر وجود دارد که آستانه خوردگی در بتن به نوع سیمان مصرف شده و ترکیبات آن بستگی دارد. علاوه بر این، نوع ماده خورنده غالب نیز به جغرافیای محل استفاده بتن بستگی دارد. برای مثال کربوناسیون بتن در اروپا نسبت به امریکا اهمیت بیشتری دارد.
خوردگی باعث کاهش سطح مقطع مفید میلگرد شده و میتواند ناپیوستگیهای مقطعی ایجاد کرده و مقاومت کششی و مقاومت در برابر تنشهای خستگی را کاهش دهد.

در سازه های بتن مسلح، در اثر خوردگی میلگرد اضافه حجمی تا چند برابر حجم فولاد اولیه ایجاد میشود. تنشهای ناشی از نیروهای مولکولی حاصل از این اضافه حجم منجر به ترک خوردگی و نهایتا تخریب کامل سازه بتنی می گردد.
ترکهای ايجاد شده راه را برای نفوذ آب، اکسیژن و کلریدها باز مینمایند و این باعث تسریع در امر خوردگی میگردد. بنابراین زنگ بیشتری تشکیل شده و تنشهای بیشتری به وجود می آید. تنشهای بیشتر باعث ایجاد ترکهای بیشتر میشود. چرخه به وجود آمده تا جایی که فاجعه تخریب بتن به طور کامل اتفاق بیفتد ادامه پیدا میکند.
ین میلگرد ها در واقع میلگرد های معمولی هستند که تحت فرآیند گالوانیزاسیون قرار گرفته اند. در این فرآیند لایه ای از فلز روی بواسطه غرق نمودن میلگرد در حوضچه روی مذاب بر روی سطح میلگردایجاد می گردد.

7- مقايسه انواع ميلگرد


7-1 مقايسه ميلگردهاي گالوانيزه با گالواتور

الف- مزایای میلگرد گالوانیزه

• ایجاد حفاظت کاتدی همراه با حفاظت فیزیکی
• پوشش دهی کامل سطوح میلگرد

ب- معایب میلگرد گالوانیزه

• محفاظت هسته فولادی به علت متغییر بودن خلوص روی در سطوح مختلف پوشش بصورت یکنواخت صورت نمي پذيرد
• پوشش گالوانیزه گرم انعطاف پذیر نیست و در اثر انبساط و انقباض های زیاد ترک خورده و از سطح فلز جدا می شود ولی گالواتور با انعطاف پذیری بالا در برابر این شرایط مقاومت می کند
• عملیات گالوانیزه گرم باعث ایجاد تنش هاي پسماند در ميلگرد مي شود
• گرمایش حاصل از گالوانیزه گرم در درجه حرارت از 450 تا 600 درجه سانتی گراد، باعث کاهش مقاومت فولاد می گردد. (خصوصاً در فولادهاي با مقاومت بالا)
• هزینه بالا
• آلودگی محیط زیست

7-2 مقايسه ميلگردهاي اپوكسي با گالواتور

اپوكسي ها تنها به عنوان يك پوشش فيزيكي مانع از نفوذ اكسيژن، رطوبت و مواد خورنده مي شود و در صورتي كه پوشش رنگ یا اپوکسی زخمي شود از همان قسمت ميلگرد خورده شده و زنگ زدگي در زير پوشش گسترش مي يابد.

الف- مزایای میلگرد های اپوکسی

• ارزان بودن
• افزایش تقریبی عمر سازه در برابر خوردگی (10الی 30 سال)

ب- معایب میلگرد های اپوکسی

• مقاومت کم پوشش در برابر ضربات مکانیکی
• مقاومت کم پوشش در برابر خم کردن میلگرد
• نیاز به بتن با کیفیت خوب جهت کارآمد بودن
• مقاومت کم پوشش در مقبل انبساط و انقباض های حرارتی
• امکان نفوذ آب در زیر پوشش و ایجاد زنگ زدگی
• وابسته بودن عملکرد میلگرد به میزان خرابی های پوشش
• کنده شدن، تاول زدن و از بین رفتن پوشش در محیط خورنده
• احتمال بوجود آمدن زنگ سیاه
• نیازمند تدابیر ویژه جهت حمل، بندل کردن، خمکاری و آرماتوربندی
• از بین رفتن چسبندگی لایه در بلند مدت (از بین رفتن کارایی)
• افزایش سرعت خوردگی در صورت زخمی شدن پوشش
• محدودیت در میزان آسیب دیدگی پوشش (مقدارمجاز آسیب دیدگی پوشش 1% سطح می باشد)

7-3 مقايسه ميلگردهاي رنگ شده با گالواتور

میلگرد های رنگ شده ساده ترین نوع میلگرد های حفاظت شده در برابر خوردگی می باشند ولی، به دو دلیل عمده استفاده از رنگها و اپوكسي ها برای حفاظت میلگرد میسر نمیباشد. نخست این که رنگ ها و اپوكسي هاي بسیار کمی وجود دارد که بتوانند pH زياد بتن تازه را تحمل کند (pH~13) ثانياً رنگها و اپوكسي ها تنها به عنوان يك پوشش فيزيكي مانع از نفوذ اكسيژن، رطوبت و مواد خورنده مي شود و در صورتي كه پوشش رنگ یا اپوکسی زخمي شود از همان قسمت ميلگرد خورده شده و زنگ زدگي در زير پوشش گسترش مي يابد. با توجه به اين كه در اثر حمل و نقل و عمليات برشكاري، خمكاري و آرماتور بندي ميلگردها حتماً زخمي ميشود استفاده از اين روش عملي نيست.

ميلگرد هاي پوشش شده با زينك ريچ اپوكسي ها نيز نمي توانند بطور كامل ميلگرد فولادي را بطريق كاتدي محافظت نمايند زيرا برای این که پوششی غنی از روی بتواند سطح فلز پایه را به روش حفاظت کاتدی در برابر خوردگی محافظت کند بایستی حداقل 92% عنصر روی در فیلم خشک پوشش وجود داشته باشد و این در حالی است که عموما در رنگ های زینک ریچ مقدار روی موجود در فیلم خشک بسیار کمتر از این مقدار می باشد.استفاده از روي اتميسيته با خلوص 995/99% در گالواتور موجب گرديده است كه تبادل الكترون در فرآيند پيل الكتروشيميايي، بين فولاد و فلز روي بطور كامل صورت پذيرد و عنصر روي به عنوان آند فداشونده موجب حفاظت كاتدي سازه گردد. در یک فرآیند خوردگی، فلز پایه (مثلاً فولاد) الکترون آزاد کرده و به صورت یون مثبت در می آید

از طرف دیگر اکسیژن نیز در واکنش با آب و با جذب الکترون های تولید شده یون هیدروکسیل تولید می کند. یون هیدروکسیل با کاتیون های فلز پایه واکنش انجام داده و هیدروکسید فلز را به وجود می آورد.
این هیدروکسید تولید شده همان چیزی است که ما از آن به عنوان زنگ فلز یاد می کنیم. در صورتی که بتوانیم الکترون لازم برای کاهش اکسیژن را از فلز دیگری غیر از فلز پایه تامین کنیم، خوردگی فلز پایه متوقف می شود و در عوض فلز فدا شونده خورده شده و مصرف می گردد.


7-4 مقايسه ميلگردهاي استيل با گالواتور

این میلگرد ها از جنس فولاد ضد زنگ تولید شده اند و توان مقاومتی بالاتری نسبت به میلگرد های معمولی در محيط خورنده دارند. این میلگرد ها حاوی حداقل 12% کرم می باشند. اینگونه از میلگرد ها با دارا بودن آلیاژهای کرم مانع از ایجاد خوردگی می گردند.

انواع میلگردهای stainless steel بر اساس ترکیبات:

• فرتیک ها (حاوی حداکثر 17% کرم)
• آستنتیک ها (حاوی 18% کرم و 8% نیکل)
• فرتیک-آستنتیک ها (حاوی 22-28% کرم و 4-8% نیکل)
• مارتنستیک ها (حاوی 12-18% کرم و 1% کربن)
مزایای میلگرد های استیل:
• مقاومت زیاد در برابر خوردگی
• مقاومت مکانیکی مناسب

معایب میلگرد های استیل:

• قیمت بسیارگران، 12 الی 30 برابر در مقایسه با میلگردهای کربن استیل که از لحاظ اقتصادی غیر قابل توجیه می باشد
• امکان ایجاد خوردگی موضعی در قسمت های جوشکاری شده
• عدم ایجاد چسبندگی کافی با بتن که عملا ظرفيت باربري آنرا كاهش مي دهند. عملیات خمکاری ميلگردهاي پوشش شده با استنلس استيل معمولا با ایجاد ترک همراه است و باید نظارت دقیقی بر عملیات صورت پذیرد


7-5 مقايسه ميلگردهاي پوشش فلزي با گالواتور

ميلگردهاي با پوشش فلزي فعال میلگردهایی هستند که با فلزی فعال تر (الکترون ده تر) از فولاد كربن استيل پوشش می شوند. مانند ميلگردهاي با پوشش فلزي منيزيم (Mg) روي (Zn) و آلومينوم (Al)
• مزیت منحصر بفرد این میلگردها مستقل بودن عملکرد حفاظتی آنها در مقابل ترکها، تخریبهای سطحی و دیگر آسیبهای ایجاد شده در پوشش می باشد.
• اینگونه پوشش ها با تامین خاصیت حفاظت کاتدی از ایجاد زنگ زدگی در قسمتهای آسیب دیده پوشش جلوگیری بعمل آورده و میلگرد فــولادی را در مــقابل خوردگی از طریق فعــال (حفاظت كاتدي) محـافظت می نماید.


8- مقايسه اقتصادي

بر اساس مطالعات صورت گرفته بر روی سازه های بتنی مسلح حفاظت نشده و سازه های حفاظت شده با گالواتور مشخص گردیده که هزینه صرف شده جهت حفاظت سازه ها در برابر خوردگي در مقایسه با ارزش سازه و فواید ناشی از افزایش عمر آن بسیار بسیار ناچیز می باشد.

از لحاظ اقتصادی میلگردهای گالواتور در مقایسه با سایر میلگردهای محافظت شده در برابر خوردگی از قبیل میلگردهای اپوکسی و میلگردهای استنلس استیل بمراتب اقتصادی تر می باشد بطوری که میلگردهای اپوکسی حدود 5/1 برابر گالواتور هزینه داشته و میلگردهای تا 10 برابر گالواتور اضافه هزینه ایجاد می نماید.

گالواتور در مقایسه با میلگردهای کربن استیل معمولی دارای توجیه اقتصادی می باشد بطور مثال هزینه ناشی از استفاده میلگردهای گالواتور بجای میلگردهای فولادی معمولی در یک پروژه بندر سازی حدود 3 درصد پروژه برآورد می گردد ملاحظه می شود كه هزینه مصرف این نوع میلگرد در پروژه های بتن مسلح در مقایسه با ارزش سازه بتنی و منافع ناشی از افزایش طول عمر آن بسیار ناچیز می باشد.زيرا با توجه ميزان افزايش طول عمر مفيد سازه بتني ارزش افزوده اي تا بيست برابر هزينه مقاوم سازي صرفه جوئي خواهد شد.
 

ex_inquisitor

عضو جدید
شاپ دراوینگ shop drawing

شاپ دراوینگ shop drawing

سلام، کسی نمونه شاپ دراوینگ تاسیسات و سازه (حتی الامکان تاسیسات) داره؟ مرسی
 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
نمونه موردی خرپا

نمونه موردی خرپا

سلام دوستان چند تا نمونه موردی خرپای چوبی میخواستم فقطم متروپل پاراسل را تونستم بیابم اگر نمونه ای لینکی چیزی دارید ممنون میشم
 

JEN.Arc

کاربر بیش فعال

reza2011

عضو جدید
راجع به شیشه های ساختمانی مقاله ای دارید؟

لطفا به قوانين تالار احترام بزاريد : ;)

1-در اين تاپيك هر موردي يا موضوعي كه در مورد موضوع تاپيك خودت هست رو درخواست بده . براي شيشه بايد جداگانه تاپيك بزني .

2- كليه درخواست ها و سئوالات در زير تالار سئوالات و درخواست ها بايستي مطرح شود تا نظم تالار حفظ شود .

3-فقط يكبار تاپيك بزنيد . شما يكبار هم اينجا تاپيك زديد . سئوال شما در همون تاپيك خودتون جواب داده ميشود .
 

reza2011

عضو جدید
سلام دوستان چند تا نمونه موردی خرپای چوبی میخواستم فقطم متروپل پاراسل را تونستم بیابم اگر نمونه ای لینکی چیزی دارید ممنون میشم

دوست عزيز من يك چند عكس براي خرپاي چوبي واست ميزارم . عكس هاي بيشتر خواستي اينجا رو كليك كن . موفق باشي .:)











 

reza2011

عضو جدید
دوست عزيز اگر نياز به نقشه تاسيساتي داريد اعلام كنيد تا در همين تاپيك قرار بدم .
 
بالا