[ فرهنگی ] فرهنگسراي تي جيبائو(رنزوپیانو)

archi_arch

مدیر بازنشسته

renzo_piano



مجموعه فرهنگي تيجيبائو

مجموعه فرهنگي jean marie tjibaou در اقيانوس شمالي در شبه جزيره newcaledonia يك مستعمره فرانسه و پايتخت نومايا قرار گرفته است . اين مجموعه بر خواسته ازتوجه به گياهان بومي و كلبه هايي كه به وسيله مردم بومي كاناك ساخته شده بود،توسط معمار ايتاليايي رنزوپيانو-در سال 1993طراحي شده است و به عنوان تجليل از فرهنگ مردم كاناك و از ياد بردن خاطره استعمار فرانسه ساخته شد.
مجموعه كه سايت عظيمي را به خود اختصاص داده است به jeam marie tjibaouرهبر سياسي مردم كاناك كه در جنگ براي استقلال داخلي new caledoniaدر سال 1989 كشته شد ،اهدا شده است و به همين اسم نامگذاري شده است.
ايده اين بود كه به جاي ايجاد يك باز سازي تاريخي يا يك دهكده تكراري ساده با منعكس كردن فرهنگ بومي و سمبل هاي قديمي كه به هر حال هر كدام زماني خيلي بيشتر زنده بودند به توسعه فرهنگ كاناك بپردازند و به تاريخ محيط و باورهاي كاناك احترام بگذارند.

مجموعه فرهنگي تي جي بائو از منحنيهاي قفس مانند كه از چوب درختان كاج و صنوبر ساخته شده است . مركز فرهنگي براي نمايش دادن و فعاليت هاي مختلف روز مره در صدد تامين موضمعات بر طبق فرهنگ مردم كاناك طراحي شده است و ريشه هاي فرهنگ آن ها را حفظ كرده است و در طراحي ساختمان ، از باورها و اعتقادات فرهنگي مردم كاناك و همچنين چشم انداز زيباي شبه جزيره الهام گرفته شده است .
در كل آب و هوا در نيو كالدونيا به طور قابل توجهي گرم و مرطوب است ،بنابراين يكي از ملاحظات اصلي براي مجموعه به وجود آوردن يك سيستم خنك كننده انفعالي كاراو موثر است.
سيستم تهويه ي انفعالي يكي از روش هاي اصلي خنك كردن و تهويه در مجموعه tjibaouاست.
مجموعه از 10 خانه انتزاعي چوبي با سايز ها و عملكردهاي متفاوت تشكيل شده است كه رنزو پيانوبراي آنها عنوان caseرا پيشنهاد كرده است.
اينcaseها به منظور تجليل و ياداوري فرهنگ بومي مردم كاناك ساخته شده اند و در يك انهناي ملايم در طول شبه جزيره به منظور تهويه ي ماكزيمم روي يك تپه جاي گرفته اند ،جايي كه بيشترين باد است .نما به سوي باد جنوبي غالب است.
در اين مجموعه از المان هاي طبيعي مشخص از قبيل باد ،نور،آب،و پوشش گياهي استفاده مي شود .

مسابقه طراحي

براي دادن طرح مركز فرهنگي نيوكالدنيا ، مسابقه اي بين المللي با شركت گروهي از معماران و تعدادي از داوران ترتيب داده شدو تعداد زيادي از معماران جرات كردند با تاثير گرفتن از نياكان و تحريف تكنولوژي طرح دهند . آنها هم چنين مفاهيم غير عملي و انتزاعي را با شيوه هاي جديد به كار بردند . اما طراحان ساختماني يك شركت معمولي كه بيشتر با اين موضوعات هم فكر بودند بر خلاف معماران و طراحان ديگر با موضوعات به صورت جدي و فوق العاده عادي بر خورد كردند و اين فكرقبل از اين به نظر طراحان ديگر نرسيده بود.
اين ايده انعكاس فرهنگ باستاني است . فضا هايي مدور در پلان وجود دارد كه حوزه اعظم فضاهاست و اطراف هر كدام از اين هسته ها محصور شده است .




http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/Centre Tjibaou - 01.jpg





http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/5W8I2368 - Flickr - Photo Sharing!_1315726580389.png


 
آخرین ویرایش:

archi_arch

مدیر بازنشسته

archi_arch

مدیر بازنشسته
ایده و طراحی:


http://archi1.persiangig.com/image/...ral_JMT_modelos_de_construcciones_canacas.jpg



http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/5.jpg


http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/7-Inside the case. - Flickr - Photo Sharing!_1315752689041.jpg
http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/7-Inside the case. - Flickr - Photo Sharing!_1315752689041.jpg


http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/8-Up to the tip of the hut. - Flickr - Photo Sharing!_1315752875205.jpg
http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/8-Up to the tip of the hut. - Flickr - Photo Sharing!_1315752875205.jpg





http://archi1.persiangig.com/image/...entro_cultural_JMT_croquis_de_Renzo_Piano.jpg



http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/Centro_cultural_JMT_corte_longitudinal.jpg



http://archi1.persiangig.com/image/CentreCulturelTjibaou/Centro_cultural_JMT_maqueta_cabaña.jpg
 
آخرین ویرایش:
بالا