► •*♥*•◄ در حریم یار ( ویژه نامه ماه مبارک رمضان ) ► •*♥*•

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز پنجم ماه مبارك رمضان در قالب شعر


خواهش ما از جنابت یا اله
عفو و آمرزش ز تقصیر و گناه
ده قرار از جمله مستغفرین
ما گنه كاران و جمع رو سیاه
ای كه قلب بندگان در دست تواست
ز آب رحمت شوی این حال تباه
هم مقرر از عباد صالحین
كن تو ما را ای تو رب ما سواه
هم چنین اندر عداد قانتین
مردمان صالح قرب اكتباه
منتهای لطف باشد كز كرم
در مكان قرب بدهی جایگاه
در شمار دوستانت بشمری
در بساط خود دهی ما را پناه
گرچه ما قابل نه ایم آنجا رویم
اصل مطلب هست بر ما اشتباه
هر كسی را مجلسی مأوا بود
از رئیس و لشكر و خیل و سپاه
ای خدا بر رأفت و رحمت قسم
كین دعا را كن قبول بارگاه
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

ره یافت ها و آثار نیک روزه داری ...


تقویت اراده و عزت نفس ...
رسیدن به ارزش های اخلاقی و تأمین سعادت آخرت، با تحمل ناگواری ها همراه است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «اَلْمَکارِمُ بِالْمَکارِه؛ ارزش های والای انسانی با ناگواری ها به دست می آید».
صبر بر دشواری ها، اراده ای نیرومند می خواهد تا به کمک آن، انسان بر خواسته های ناسالم و غیرمعقول خویش پیروز شود. انسان با تحمل روزه داری، با خواهش های نفسانی می جنگد و این مبارزه، اراده و همت آدمی را بالا می برد و جان و روح او را از قید و بند هوس ها و خواهش ها می رهاند.
از دیگر آثار روزه، تقویت روحیه عزت مداری است. با گرفتن روزه، در می یابیم که برای رسیدن به آب و نان، نباید برده این و آن شویم، حق کسی را پای مال سازیم و دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم. روزه، انسان را عزیز می دارد و عزتمند هیچ گاه برای تأمین نیازمندی هایش به هر راهی متوسل نمی شود. روزه گرفتن به ویژه در روزهای گرم و طولانی، روحیه صبر و مقاومت به انسان می بخشد و تحمل رنج و سختی را بر آدمی آسان می سازد. انسان زودرنج و کم حوصله، نزد دیگران سبک و بی مقدار است و بر اثر این ضعف روحی از امتحان های زندگی نیز سربلند بیرون نمی آید.
پیام متن:

روزه در تقویت اراده و تصمیم آدمی مؤثر است، عزتمندی او را افزایش می دهد و نمی گذارد آدمی به راحتی در برابر ناگواری ها تسلیم شود.
تأثیر روزه در شست وشوی باطن

در ضیافت الهی، محور تقوا، ریاضت و مبارزه نفسانی با شهوت ها و امیال شیطانی است. از جمله آثار این مبارزه، قدرت داشتن بر گناه نکردن و «نه» گفتن خواهش های دل است. اگر دل به مشعل خیر و پارسایی و عشق به الله فروزان شد، آدمی به سرچشمه نور می رسد و حجاب های ظلمانی به نور و روشنایی بدل می شود. حال اگر کسی نتواند زنجیرهای وابستگی و حجاب های تاریک نفسانی را از وجود خویش برکند و نگاهش را از عالم طبیعت به ملکوت اعلی پیوند دهد، در اسفل السافلین که آخرین درجه از حجاب های ظلمانی است، قرار می گیرد: «ثُمَّ ردَدْناهُ اَسْفَلَ السّافلین» (تین: 5) در حالی که خدای تبارک و تعالی، انسان را در عالی ترین مقام و مرتبه آفریده است: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْاِنْسانَ فی اَحْسَنِ تَقْویمٍ». (تین: 4)
بر اثر روزه یک ماهه رمضان، حکومت شهوت ها و امیال شیطانی، جای خود را به حکومت تقوا و پیروی از آموزه های الهی می دهد و تیرگی هوس ها و خواهش ها در جان آدمی، به نورانیت و روشنی باطن تبدیل می شود. با تأیید این خداگونگی و طهارت باطن، رمضان، دعوتی معنوی و روزه دار، مهمان خداست. پس بر همه ما سزاوار است که در این ضیافت آسمانی، فضایل اخلاقی را پرورش دهیم و ارزش های متعالی را بارور سازیم. رمضان، فصل مناجات و دعاست؛ دوره تزکیه و تهذیب و تربیت است؛ ایام خویشتن داری و تقرب به پروردگار است. دریغ که این فرصت طلایی بگذرد و کاری از پیش نبریم!
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند/ بس خجالت که از این حاصل اوقات بریم
پیام متن:

ماه رمضان، گاهِ سازندگی و تزکیه درون از زشتی های اخلاقی و کدورت های نفسانی و دوره تهذیب و صفای باطن است.
وقت شناسی در پرتو روزه

فرایض اسلامی با دقت و نظم ویژه ای تنظیم شده اند. برای نمونه، هر یک از نمازهای پنج گانه باید در وقت و مکان ویژه برپا شود روزه ماه مبارک نیز با دیدن هلال ماه رمضان آغاز می شود و با دیدن هلال ماه شوال پایان می یابد. روزه هر روز نیز از سپیده دم، آغاز می شود و در مغرب پایان می پذیرد. با توجه به اینکه ماه رمضان از ماه های قمری است، در فصل های چهارگانه سال؛ گاه در روزهای بلند تابستان و گاه در روزهای کوتاه زمستان قرار می گیرد. ازاین رو، در همه شرایط لازم است که هر لحظه و ثانیه را در آغاز سپیده دم و هنگام غروب، مهم شمرد و روزه دار هرگز نمی تواند از نظام زمان بندی شده آن سرپیچی کند. این خود، درسی است تا مسلمان امور خویش را در زندگی به دقت و نظم همه جانبه تنظیم کند.
پیام متن:

اسلام، دین نظم و ماه رمضان، فرصت فراگیری نظم است. از موهبت گران بار ماه مبارک رمضان، برای نظم بخشی به همه امور زندگی مان بهره گیریم.
روزه کامل و ایده آل

بر اثر روزه راستین به ویژه روزه ماه رمضان، حکومت شهوت ها و خواهش های شیطانی جای خود را به حکومت تقوا و پیروی از رهنمودهای الهی می دهد و تیرگی هوس ها و شهوت ها در جان آدمی به نورانیت و روشنی باطن تبدیل می شود. در سایه همین صفا و پاکی حاصل از روزه، روزه دار با خودآگاهی خدادادی نه تنها دهان و شکم خود را از خوردن و آشامیدن، بلکه همه اعضای خویش را از آنچه خدا حرام فرموده است، نگاه می دارد و شایستگی رسیدن به آن درجه از تقوا را می یابد که حتی از اندیشه گناه نیز دوری گزیند و این، اوج روشنایی و رحمت روزه است.
امیرالمؤمنین علی علیه السلام با اشاره به همین مرتبه می فرماید:
صیامُ الْقَلْبِ عَنِ الْفِکْرِ فی الآثامِ اَفْضَلُ مِنْ صیامِ الْبَطْنِ عَنِ الطَّعام.
روزه دل از اندیشه گناهان، برتر از روزه شکم از خوردن و آشامیدن است.
این سخن بدان معنا نیست که ظاهر روزه و پرهیز از خوردن و آشامیدن را رها کنیم، بلکه باید به آن بسنده نکنیم و بیش از آن بکوشیم که به ره آورد معنوی روزه نیز دست یابیم. البته همین خودداری ظاهری و روزه معمولی نیز انقلابی روحی در روزه داران پدید می آورد و بنا بر آمار و ارقام، در ماه مبارک رمضان از شرارت ها و تباهی ها در سطح جامعه کاسته می شود. همچنین صفا و پاکی حاصل از روزه و خودداری و پرهیزکاری روزه دار همچون سپری است که روزه دار را از آتش عذاب الهی در امان می دارد. پیامبر عزیز اسلام فرمود: «الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النّار؛ روزه، سپری است که روزه دار را از آتش دوزخ حفظ می کند».
پیام متن:

روزه، چراغ بینش و آگاهی را در درون برمی افزود و در کنار آثار معمولی، بر اثر پرهیز کردن در خوردن و آشامیدن، صفا و پاکی درون را نیز با مجاهده نفسانی بیشتر به همراه می آورد.
روزه و تقویت حافظه

اثر روزه در افزایش حافظه، تأثیر فیزیولوژیکی آن در سلول های مغز است که در نتیجه رسیدن غذای پاک پس از چند ساعت بی غذایی به وجود می آید. همان گونه که خوابیدن در شب، تأثیری فیزیولوژیکی دارد و نتیجه آن صبح هنگام ظاهر می شود، اگر در سپیده دم، اطلاعاتی به حافظه سپرده شود، به راحتی آن را می پذیرد؛ چون به آرامش و سکون بسیار رسیده است.
در روزه نیز پس از امساک از خوردنی ها و آشامیدنی ها و خواهش های نفسانی، روح و روان آدمی به آرامش وصف ناپذیری می رسد. در نتیجه، به تقویت حافظه کمک می کند. در متون دینی ما نیز به این ره یافت اشاره شده است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: «سه چیز موجب تقویت حافظه می شود: مسواک کردن دندان ها؛ روزه داشتن؛ قرآن خواندن».



 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
شرح دعاي روز پنجم ماه رمضان از زبان مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني






خبرگزاري فارس: مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني، شرح كوتاهي بر دعاهاي روزانه ماه مبارك رمضان دارد اين عالم رباني در بخشي از شرح دعاي روز پنجم مي‌گويد: «خدايا مرا از مستغفرين قرار بدهد» يعني اينكه واقعاً استغفار كنم و اگر مال حرامي دارم، آن را حلال كنم. به گناهي كه قبلاً كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم.



به گزارش خبرنگار آيين ‌و انديشه فارس، در دعاي روز پنجم ماه مبارك رمضان مي‌خوانيم:

«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ، بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»
«خدايا در اين روز مرا از آمرزش جويان درگاهت قرار ده، و قرار ده مرا در اين روز از بندگان شايسته و فرمانبردارت، و در اين روز مرا از دوستان نزديكت قرار ده، به حق مهرباني‌ات، اي مهربان‌ترين مهربانان»



شرح فرازهاي دعا


آيت‌الله مجتهدي در شرح «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ» مي‌گويد:

در اين دعا مي‌گوييم خدايا من را در اين ماه رمضان جزو مستغفرين قرار بده، براي استغفار، بايد شرايط استغفار را داشت. كسي كه مال حرام خورده كه با استغفار كارش درست نمي‌شود. بايد برود و صاحبان مال را راضي كند.

وي در ادامه مي‌گويد: با مال حرام و رشوه و ربا رشد كرده‌اي، حال كه توبه مي‌كني بايد بروي سود ربا را به صاحبان آن بازگرداني. غذاي كم و حلال بخوري تا گوشت‌هاي تنت كه با مال حرام پرورش يافته‌اند، آب شوند.

اين استاد اخلاق مي‌افزايد: كسي كه شب تا صبح پاي كار حرام نشسته،‌ بايد شب‌ها احياء نگهدارد و عبادت كند. از جمله در شب 15 شعبان كه احتمالاً شب قدر است كه تمام مقدورات ما در آن نوشته مي‌شود.

آيت‌الله مجتهدي تهراني ادامه مي‌دهد: پس «خدايا مرا از مستغفرين قرار بدهد» يعني اينكه واقعاً استغفار كنم و اگر مال حرامي دارم، آن را حلال كنم. به گناهي كه قبلاً كردم فكر نكنم و از آن لذت نبرم. حالا زباني هم استغفار كنيم، خوب است. بعد از نماز مغرب هم 70 بار استغفار وارد است.

وي به بيان حديثي در اين باره مي‌پردازد و مي‌گويد:


«من اكثرالاستغفار» كسي كه زياد استغفار كند، 4 چيز به دست مي‌آورد.

اول «جعل الله له من كل همٍ و غمٍ فرجا» اگر غم و غصه دارد، غم و غصه‌اش بيرون مي‌آيد.

من هم دلم غصه‌دار مي‌شود. وقتي شيعيان عراق را مي‌كشند، وقتي در فلسطين جنايت مرتكب مي‌شوند، روايت هم داريم وقتي يك شيعه در غرب عالم غصه‌دار مي‌شود، يك شيعه هم در شرق عالم محزون مي‌شود.

اين استاد اخلاق تأكيد مي‌كند: آدم گاهي اوقات بيخودي غم و غصه‌اش مي‌شود. من گاهي همينطوري غصه‌ام مي‌گيرد، تسبيح را برمي‌دارم، استغفار مي‌كنم و حالم خوب مي‌شود.

آيت‌الله مجتهدي تهراني در ادامه مي‌گويد:


دوم «من كل خوفٍ امنا» گاهي اخبار ناخوشايند را مي‌دهند. اگر استغفار كني، هيچ خبري نمي‌شود. يه نفر دشمن داري، تهديد كرده كه امشب ترورت مي‌كنم، استغفار كني او را يكي ديگر ترور مي‌كند و راحت مي‌شوي. اگر استغفار كرده‌اي از كسي نترس و فقط از خدا بترس.

وي ادامه مي‌دهد: سوم «من كل ضيق ٍ مخرجا» صاحبخانه‌ تو را جواب كرده؟ سفته‌هايت عقب افتاده؟ گرفتاري؟ اگر استغفار كني همه اينها درست مي‌شود.


اين عالم برجسته ادامه مي‌دهد: اگر در گرفتاري هستيد، اگر مشكل ازدواج داريد، اگر منزل مي‌خواهيد،‌ استغفار كنيد، خدا گره از كارهاتان باز مي‌كند. اما بايد شرايط استغفار را هم مراعات كرد.

وي ادامه مي‌دهد: و چهارم اينكه «ورزقه من حيث لا يحتسب» از جايي كه گمان نداري استغفار كني، مي‌آيد. همسفر خوب پيدا مي‌كني، يه زن خوب گيرت مي‌آيد براي نماز شب. اگر استغفار كردي يك زن نماز شب‌خون گيرت مي‌آيد و اگر استغفار نكني يك زن بي‌نماز گيرت مي‌آيد.

آيت‌الله مجتهدي در ادامه مي‌گويد: رزق همه‌اش پول نيست. در احاديث كه آمده اگر اين كار را بكني رزقت زياد مي‌شود، رزق معنوي رزق است، رفيق خوب رزق است، همسفر خوب هم رزق است. هر وقت مي‌خواهيد مسافرت برويد، چندبار استغفار كنيد تا يك همسفر خوب داشته باشيد.

وي در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ» مي‌گويد:


خدايا من را از بندگان شايسته خودت قرار بده. فرمانبردار تو باشم. اطاعت تو را كنم. خدا آدم فرمانبردار را دوست دارد.


اين استاد بزرگ اخلاق در ادامه در شرح «وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَن» اظهار مي‌كند: خدايا من را از دوستان نزديكت قرار بده. آيا خدا دوست نزديك دارد؟ بله، بندگاني هستند كه آدم آنها در بهشت هم پيدا نمي‌كند. خطاب مي‌شود كه خدايا اين دوست ما كجاست؟ ندا مي‌آيد كه در حضور و بهشت خدا رفته است.

وي با بيان اينكه بهشت خدا جدا از بهشت معمول است، مي‌گويد: بهشت معمولي براي كساني است كه غذا و حوري مي‌خواهند؛ اما آنها كه خود خدا را مي‌خواهند و عبادت را براي خود خدا كردند و نه براي ترس از جهنم، آنها در بهشت خدا وارد مي‌شوند. آيه قرآن هم وجود دارد. «فادخلي في عبادي و ادخلي جنتي» از خدا بخواهيم كه در آن بهشت قرار بگيريم. جنت فردوس، جنت عدل جنت‌هاي متعدد وجود دارد ولي جنت خدا عالي است.

اين عالم رباني در ادامه در شرح فراز آخر دعاي روز پنجم ماه رمضان «بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ» مي‌گويد:


خدا به مهرباني خودت، دعاهاي ما را مستحاب كن. اي خدايي كه رحمت از همه رحم‌ها بيشتر است.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز





ماه رمضان شد، مى و میخانه بر افتاد
عشق و طرب و باده، به وقت ‏سحر افتاد

افطار به مى کرد برم پیر خرابات
گفتم که تو را روزه، به برگ و ثمر افتاد

با باده، وضو گیر که در مذهب رندان
در حضرت حق این عملت ‏بارور افتاد

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان




«اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُسْتَغْفِرِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ الْقَانِتِينَ، وَاجْعَلْنِي فِيهِ مِنْ أَوْلِيائِكَ الْمُقَرَّبِينَ، بِرَأْفَتِكَ يا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ»


«خدايا در اين روز مرا از آمرزش جويان درگاهت قرار ده، و قرار ده مرا در اين روز از بندگان شايسته و فرمانبردارت،
و در اين روز مرا از دوستان نزديكت قرار ده، به حق مهرباني‌ات، اي مهربان‌ترين مهربانان»
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دعای روز ششم ماه مبارک رمضان



«اَللّهُمَّ لا تَخْذُلْنى فيهِ لِتَعَرُّضِ مَعْصِيَتِكَ وَلاتَضْرِبْنى بِسِياطِ نَقِمَتِكَ وَزَحْزِحْنى فيهِ مِنْ مُوجِباتِ سَخَطِكَ بِمَنِّكَ وَاَياديكَ يا مُنْتَهى رَغْبَةِ الرّاغِبينَ»


«خدايا در اين ماه به خاطر دست زدن به نافرمانيت خوارم مساز و تازيانه‌هاى عذابت را بر من مزن و از موجبات خشمت بدان نعمت‌بخشى و الطافى كه نسبت به بندگان دارى دورم بدار.

اى آخرين حد اشتياق مشتاقان»
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز ششم ماه مبارك رمضان در قالب شعر

ای خدا ای خالق طبع و مزاج
اندر این مه درد ما را كن علاج

سعی ما را اندر او مشكور دار
مزد ما را كن عطا با ابتهاج

هم بیامرز اندر او عصیان ما
قبر ما روشن بفرما بی سراج

جمله اعمال ما را كن قبول
ناقص و كامل بشرط الامتزاج

از تفضل، كل آن مقبول دار
هر چه باشد ضد اموال حراج

گر چه حكم عدل باشد مقتضی
بهر رد آنچه دارد اعوجاج

هم در این مه عیب ما پوشیده دار
تا به قلب كس نیاید اختلاج

از غبار لطف مقداری فرست
تا بپوشد عیب ها چون لیل داج

كرده ما را نقص ذاتی مضطرب
گشته باعث بهر هم و انزعاج

ای تو شنوا تر ز كل سامعین
كن ز ما یا رب تو رفع احتیاج
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کسانی که همهمه جهنم را نمی‌شنوند


امام سجاد (سلام الله علیه) در دعای ابوحمزه - که دعای خوبی است - ترس از قیامت را تشریح می‌کنند: «ابکی لخروجی عن قبری عریاناً ذلیلاً حاملاً. ثقلی علی ظهری»؛ امروز می‌گریم برای وقتی که عریان و ذلیل و بار سنگین عمل بر دوشم از قبر بیرون می‌آیم.



«انظر مرّةً عن یمینی و اخری عن شمالی اذ الخلائق فی شأن غیر شأنی لکل امرء منهم یومئذ شأن یغنیه وجوه یومئذ مسفرة ضاحکة مستبشرة»؛
یک عده چهره‌هاشان خندان است و خشنود و خوشحال و سر بلندند . اینها چه کسانی هستند؟

کسانی هستند که در دنیا از پل صراطی که حقیقت و باطنش در آنجاست و مثال آن در اینجاست، توانسته‌اند رد شوند. این پل صراط، پل عبودیت، پل تقوا و پل پرهیزگاری است؛ «و ان اعبدونی هذا صراط مستقیم»؛ صراط این دنیا، همان صراط روی جهنم است.

«انک علی صراط مستقیم» ی که به پیغمبر می‌فرماید، یا «ان اعبدونی هذا صراط مستقیم»، همان صراط روی جهنم است.

اگر اینجا ما توانستیم از این صراط، درست، با دقت و بدون لغزش عبور کنیم، گذر از آن صراط آسان‌ترین کار است؛ مثل مؤمنین که مانند برق عبور می‌کنند.

«انّ الذین سبقت لهم منا الحسنی اولئک عنها مبعدون لا یسمعون حسیسها»؛

اصلاً اینها همهمه جهنم را هم نمی‌شنوند؛

«انّ الذین سبقت لهم منا الحسنی اولئک عنها مبعدون لا یسمعون حسیسها»؛ اصلاً اینها همهمه جهنم را هم نمی‌شنوند؛ «و هم فی ما اشتهت انفسهم خالدون لا یحزنهم الفزع الاکبر.»

فزع اکبر ،یعنی دشوارترین ترسی که ممکن است برای انسان پیش بیاید.

مؤمنین با همین ابعاد جسمانی و روحانی و نفسانی، فزع عظیمی که در آنجاست، «لا یحزنهم الفزع الاکبر»؛ اینها را محزون و اندوهگین نمی‌کند؛ اینها از این صراط عبور کرده‌اند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیره‏ عملی امام خمینى (ره) در ماه رمضان


عالمان ربانی، چلچراغ‏هاى پر فروغى هستند كه در هرعصرى، در آسمان علم و عمل مى‏درخشند، و با كسب نور و گرما از خورشید رسالت و امامت، بر زمینیان تجلى مى‏كنند و آنان را به سوى منابع نور و بركت دودمان وحى، رهنمون مى‏سازند، و بر بال عرفان ناب محمدى صلى الله علیه وآله نشانده، بر مشكات ملكوت، عروج مى‏دهند.

در میان دین باوران كفر ستیز، چهره محبوب قرن، فقیه تیزبین سیاست مدار، فیلسوف، عارف ژرف نگر، عالم متخلق و رهبر و بنیان گذار جمهورى اسلامى، حضرت امام خمینى رضوان الله علیه، از موقعیتى والا و ویژه برخودار است، زیرا روزها و ساعت‏ها و لحظه‏هاى عمر او، با مراقبه و محاسبه سپرى شد و صدها آیه قرآن را مجسم ساخت و عینیت ‏بخشید. در این مبحث به سیره عملی امام می پردازیم تا ره توشه ای برای عاشقان ماه رمضان باشد.

حضرت امام (رحمت الله علیه) توجه ویژه‏اى نسبت ‏به ماه رمضان داشته و بدین جهت، ملاقات‏هاى خودشان را در ماه رمضان تعطیل مى‏كردند و به دعا و تلاوت قرآن و... مى‏پرداختند.
و خودشان مى‏گفتند: «خود ماه مبارك رمضان، كارى است (1) .

یكى از اعضاى دفتر ایشان، دراین باره مى‏گوید:
پنجاه سال است كه نماز شب امام، ترك نشده است. امام در بیمارى و در صحت و در زندان و در خلاصى و در تبعید، حتى بر روى تخت ‏بیمارستان قلب هم نماز شب خواندند
یكى از یاران امام، در این باره گفته است :
در این ماه، ایشان شعر نمى‏خواندند و نمى‏سرودند و گوش به شعر هم نمى‏دانند . خلاصه، دگر گونى خاصى متناسب با این ماه در زندگى خود ایجاد مى‏كردند، به گونه‏اى كه این ماه را، سراسر، به تلاوت قرآن مجید و دعا كردن و انجام دادن مستحبات مربوط به ماه رمضان سپرى مى‏كردند. (2)
ایشان، به هنگام سحر وافطار، بسیار كم مى‏خوردند، به گونه‏اى كه خادم‏شان فكر مى‏كردند كه امام، چیزى نخورده است (3)

حضرت امام رحمة الله علیه درباره رمضان چنین مى‏سرایند:
ماه رمضان شد، مى و میخانه بر افتاد
عشق و طرب و باده، به وقت ‏سحر افتاد
افطار به مى كرد برم پیر خرابات

گفتم كه تو را روزه، به برگ و ثمر افتاد
با باده، وضو گیر كه در مذهب رندان
در حضرت حق این عملت ‏بارور افتاد
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

دست برافشانده ام تا از دهان شعله ها و خشم ها رهایی یابم.
از روزنه های شب،
بر شانه های خاکستر شده ام، باران اجابت ببار!
من چراغی می خواهم از جنس آفتاب؛
دستی می خواهم به بلندای یک قنوت مستجاب؛
پایی می خواهم به استقامت یک کوه؛

«خلّصنا من النار یا رب»

آشنایم کن به آغاز این شب ها؛
به درک پنجره های لیالی قدر، به تجانس دست ها و آسمان ها.
نشسته ام برای شروعی دوباره.
نشسته ام و پرونده خاکستری ام، زانوانم را بیشتر از همیشه می لرزاند.
من در امتداد لیالی نور نشسته ام و چشم سپرده ام به کلماتی از نور.
«بک یا اللّه ».
جوشنی از کلمات کبیر، بر تن روحم می پوشانم و بوی تقدیس فرشتگان را می شنوم که در شب نزول، جاری است.
چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی
آن شب قدر که این تازه براتم دادند

می خواهم دوباره متولد شوم،
پا بگیرم از پله های رفیع نیایش، قد بکشم از دست های بلند دعا.

برایم چراغی بیاورید از جنس ماه!
برایم توشه ای بیاورید از جنس کلمات استغاثه و تسبیح،
می خواهم از زمین، به آسمان پل بزنم.
می خواهم در امتداد شب نجواها،
خودم باشم و او. می خواهم کوله باری بگشایم از برگه های سیاه و با دستانی پر از برگه های سپید برگردم.

مرا به رنگ سپید تابان بنویسید. مرا با قلم نور بنویسید!
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز هفتم ماه مبارك رمضان



اللهم اعنی فیه علی صیامه و قیامه
وجنبنی فیه من هفواته و اثامه
وارزقنی فیه ذکرک بدوامه بتوفیقک
یا هادی المظلین.

خدایا مرا در این روز به روزه و اقامه نماز یاری کن و از لغزشها و گناهان دور ساز وذکر دائم که تمام روز به یاد تو باشم نصیبم فرما ، به حق توفیق بخشی خود ای رهنمای گمراهان عالم


 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز هفتم ماه مبارك رمضان در قالب شعر

ای معین بندگان، ای دل نواز
و ای خداوند عزیز چاره ساز
كن مدد ما را در این ماه صیام
بهر صومش با كمال اهتزاز
هم برای شغل و بیداری شب
وز برای ذكر و قرآن و نماز
تا كه با صد شوق و با وجد و طرب
رو سویت آریم از بهر نیاز
همچنین از جرم و عصیان و خطا
دور فرما بندگان اهل راز
از گناهان دور و بر طاعت قریب
ای خدا با مشت نادانان بساز
روزی ما كن در این ماه كریم
ذكر خود را بلكه در عمر دراز
كن موفق تا به یادت متصل
بوده باشیم از حقیقت نی مجاز
حق توفیقت كه باشد هر دمی
هادی گم گشتگان اندر مفاز
ای خدا این مسئلت مقبول دار
در دعا كردی تو خود ما را مجاز

 

minerva

عضو جدید
بچه ها كسي مي تونه به من كمك كنه تا بتونم كاري كنم افراد بيش تري براي الهه دعا كنند؟كسي مي تونه تاپيك هايخواندن قرآن برای شفای الهه وفرستادن صلوات برای شفای الهه وهر كه در اين بزم مقرب تر است..... رو دستش بگيره؟و اين تاپيك ها رو اطلاع رساني كنه؟
اميدوارم خدا توي ماه خودش نظري به اين خانواده بكنه.....
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

شرایط دعا
آيت الله ميرزا جواد ملكى تبريزى (رحمت الله علیه) شرايط دعا را اين گونه بيان كرده‏اند:
1) حضور قلب؛
2) خضوع و فروتنى؛
3) اميدوارى؛
4) شناخت‏خدا و اعتقاد به قدرت او و علم او به نياز زيرا اميدوارى كه يكى از شرايط دعا مى‏باشد در صورتى تحقق مى‏يابد كه دعا كننده خداوند را شناخته و علم و قدرت او نسبت‏به خواسته خود باور داشته باشد؛
5) اميدوارى به خدا و قطع اميد از ديگران ؛
6) پرهيز از گناه؛
7)گريستن؛
8) سپاس و ستايش خداوند؛
9)ذكر نام‏هاى خدا كه مناسب دعايش مى‏باشد و نيز گفتن نعمت‏هاى خداوند و شكر آن، بيان گناهان و آمرزش خواستن براى آن ها؛
10) درنگ و عجله نكردن و اصرار و پافشارى در دعا زيرا كه خداوند درخواست كننده لجوج را دوست دارد. و حداقل پافشارى اين است كه دعاى خود را 3 بار تكرار كرده و خواسته خود را 3 بار بگويد؛
11) پنهان كردن دعازيرا هم فرمان خداوند را كه پنهانى دعا كنيد اجابت كرده و هم از آفت ريا دور مى‏ماند و روايت‏شده دعاى پنهانى برابر با 70 دعاى آشكار است؛
12) شريك ساختن ديگران در دعا؛
13)با ديگران دعا كردن دعا در جمع نيز باعث اجابت است؛
14) تضرع در دعا به همراه قلب خاضع و بدن متواضع و بدون چاپلوسى؛
15) صلوات فرستادن بر حضرت محمد(صلّی الله علیه و آله وسلم) و آل ایشان نيز در اول و آخر دعا باعث اجابت است؛
16) پاك دلى و روى آوردن با تمام وجود به خداوند؛
17) دعا قبل از بلا چنين دعائى خيلى مؤثرتر از دعايى است كه پس از رسيدن بلا و سختى صورت مى‏گيرد؛
18)شريك نمودن ديگران در دعا قبل از خود و براى آنان دعا كردن ؛
19) بلند كردن كف دستها هنگام دعا؛
20)در دست داشتن انگشترى عقيق يا فيروزه؛
21) صدقه دادن؛
22)اوقات خاص از قبيل شب و روز جمعه، وقت نماز عشاء، آخر شب تا طلوع فجر بعد از نمازهاى واجب، 3 شب قدر در ماه مبارک رمضان، هنگام وزيدن بادها و باريدن باران، از بين رفتن سايه‏ها و ... ؛
23) مكان‏هاى خاص، انتخاب مكان‏هاى شريف؛
24) حالات عالى مانند رقت قلب؛
25) طهارت نماز و روزه

 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز يازدهم ماه مبارك رمضان





اللهم حبب الی فیه الاحسان
وکره الی فیه الفسوق والعصیان
و حرم علی فیه السخط والنیران
بعونک یا غیاث المستغیثین

خداوندا در این روز احسان و نیکویی را محبوب من وفسق ومعاصی را ناپسند من قرار ده ودر این روز خشم وآتش قهرت را به من حرام گردان به یاری خود
ای فریاد رس فریاد رسان
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز يازدهم ماه مبارك رمضان در قالب شعر

ای خدا یا نزد من محبوب دار
فیض و احسان را الی یوم القرار

حالتی ده تا كه با میل فواد
من كنم خوبی، برم احسان به كار

شوق احسان در دلم پیدا شود
متصل خوبی كنم در هر دیار

نی به مخصوصین و با خویشان خود
بلكه بر مردم صغار و هم كبار

ای خدا مبغوض كن در نزد من
فسق و عصیان را كز او سازم فرار

آن چنان بی میل گردم از گناه
كو فزون آید ز تعداد و شمار

كن حرام این دم بر این عبد ذلیل
سخط و قهر و دوزخ و زنجیر و نار

نیست ما را طاقت ذوق عذاب
از كرم ما را به راحت وا گذار

حق عون و یاری و لطفت قسم
بر تمام خلق در لیل و نهار

یا غیاث المستغیثین الغیاث
یا مجیر المستجیرین زینهار
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دعاي روز دوازدهم ماه مبارك رمضان

بسم الله الرحمن الرحيم
به نام خداوند بخشنده مهربان
اَللّهُمَّ زَيِّنّى فيهِ بِالسَِّتْرِ وَالْعَفافِ
خدايا در اين ماه مرا به زيور پوشش از گناه و پاكدامنى بياراى
وَاسْتُرْنى فيهِ بِلِباسِ الْقُنُوعِ وَالْكِفافِ
و جامه قناعت و اكتفا به مقدار حاجت را به برم كن
وَاحْمِلْنى فيهِ عَلَى الْعَدْلِ وَالاْنْصافِ
و وادارم كن در اين روز به عدالت و انصاف
وَ امِنّى فيهِ مِنْ كُلِّ ما اَخافُ
و ايمني‌ام بخش در آن از هر چه كه از آن مى‌ترسم
بِعِصْمَتِكَ يا عِصْمَةَ الْخاَّئِفينَ
به نگهدارى خودت اى نگهدارنده خائفان

التماس دعا
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

ماه رمضان،

گاهِ لرزش دل است و چرخیدن ناگاه زبان کائنات به تسبیح.
فورانِ حس خواهش است برای وجدان بیداری که در طلب حسی رهاتر،

به تکاپو افتاده.
برای کسی که در گیر و دارِ هراس و هوس،

سرگردان وادی نفس خویش مانده،
رمضان مجال سامان گرفتنی است که با سکوتِ وسوسه‏ها دست می‏دهد.
اصلاً رمضان،

تمام روزهایش عید است که امام علی علیه‏السلام در بلاغت کلام خویش فرمودند:
«هر روز که گناه نشود آن روز عید است.»
قدم نهادن در این عیدستان،
شمیم غفران را در مشام جان می‏دواند و از چشمه‏سار رحمت،
تشنگی این سال‏های هبوط را فرو می‏نشاند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز





روزه و قناعت



اسلام بر خلاف مکاتب مادي شرق و غرب دنيا و نعمتهاي مادي آنرا وسيله اي براي تکامل معنوي و رسيدن به سعادت جاويد ميداند و بهمين دليل فرهنگ اسلام فرهنگ لذت جويي و مصرف نيست بلکه فرهنگ قناعت و ايثار است. در روشهاي مادي تن آدمي و خور و خواب آن اصالت داردو حرص و آز براي برخورداري بيشتر گريبانگير افراد است و در اسلام اصالت با معنويت انسان است و قناعت و ايثار و فداکاري از راههاي وصول به مراتب بلند انسانيت محسوب ميشود.




روزه فريضه اي است که مسلمانان را از غرقه شدن در ماديگرايي و حرص و آز براي لذتهاي مادي و مسابقه براي مصرف و تن پروري ميرهاند و به او مي اموزد که به فکر ديگران باشد و بر خواهشهاي جسماني خويش مسلط گردد و به مصرف به مقدار نياز قناعت ورزد و از اصراف و تبذير بپرهيزد. روزه به مسلمانان مي آموزد که با کم هم ميتوان زيست و حرص و تمع فقط غرق شدن در ماديات و انحراف از معنويات است و براي زيستن لازم نيست که با همه وجود تن و لذتهاي آن پرداخت






التماس دعا



 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


در محضر ولایت

به بركت ماه رمضان، براى مسلمان فرصتى پيش مى‌آيد كه بايد از آن در جهت تقويت حيات معنوى و نشاط مادّىِ خود استفاده كند. يكى از درسهاى بزرگ ماه رمضان كه در خلال دعا و روزه و تلاوت قرآن در اين ماه بايد آن را فرا بگيريم و استفاده كنيم، اين است كه با چشيدن گرسنگى و تشنگى، به فكر گرسنگان و محرومان و فقرا بيفتيم. در دعاى روزهاى ماه رمضان مى‌گوييم: «الّلهم اغن كلّ فقير. الّلهم اشبع كلّ جائع. الّلهم اكس كلّ عريان». اين دعا فقط براى خواندن نيست؛ براى اين است كه همه خود را براى مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محروميت از چهره‌ى محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. اين مبارزه، يك وظيفه‌ى همگانى است. در آيات قرآن مى‌خوانيم: «أ رأيت الّذى يكذّب بالدّين. فذلك الّذى يدعّ اليتيم. و لايحضّ على طعام المسكين». يكى از نشانه‌هاى تكذيبِ دين اين است كه انسان در مقابل فقر فقيران و محرومان بى‌تفاوت باشد و احساس مسؤوليت نكند. در ماه رمضان، به بركت روزه، طعم گرسنگى و تشنگى و نرسيدن به آنچه اشتهاى نفس انسان است را درك كرديم و چشيديم. اين بايد ما را به احساس مسؤوليتى كه اسلام در قبال مسأله‌ى مهمّ فقر و فقير از يكايك مسلمانان خواسته است و بر دوش آنان وظيفه نهاده است، نزديك كند.
منبع: برگزیده بيانات مقام معظم رهبری در خطبه‌هاى نماز عيد فطر،15/9/81






الــــهی! از من آهی و از تو نگاهی.
الـــــــهی! تـــــــــو را دارم،
چـــه کــــــــــــــم دارم،
پس چه غم دارم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همه روز روزه بودن، همه شب نماز كردن
همه ساله حج نمودن، سفر حجاز كردن

شب جمعه ها نخفتن بخداي راز گفتن
زوجود بي نيازش، طلب نياز كردن

به مساجد ومعابد همه اعتكاف جستن
ز مناهي و ملاهي همه احتراز كردن

زمدينه تا به كعبه، سرو پا برهنه رفتن
دو لب از براي لبيك به وظيفه باز كردن

بخدا كه هيچ يك را ثمر آنقدر نباشد
كه بروي نا اميدي در بسته باز كردن
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
اهميت روزه

الصوم فى الحر جهاد.

رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

روزه گرفتن در گرما، جهاد است.

روزه نفس
قال اميرالمومنين عليه السلام

صوم النفس عن لذات الدنيا انفع الصيام.

اميرالمومنان على عليه السلام فرمود:

روزه نفس از لذتهاى دنيوى سودمندترين روزه‏هاست.


برترين روزه
قال اميرالمومنين عليه السلام

صوم القلب خير من صيام اللسان و صوم اللسان خير من صيام البطن.

امام على عليه السلام فرمود:

روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.

روزه ناقص
قال الباقر عليه السلام

لا صيام لمن عصى الامام و لا صيام لعبد ابق حتى يرجع و لا صيام لامراة ناشزة حتى تتوب و لاصيام لولد عاق حتى يبر.

امام باقر عليه السلام فرمود:

روزه اين افراد كامل نيست:

1 - كسى كه امام (رهبر) را نافرمانى كند.

2 - بنده فرارى تا زمانى كه برگردد.

3 - زنى كه اطاعت‏شوهر نكرده تا اينكه توبه كند.

4 - فرزندى كه نافرمان شده تا اينكه فرمانبردار شود
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز


در اغتنام فرصتهاى ملكوتى ماه مبارك رمضان


گاهى كه تنهایى، آینه برمى‏دارى
و به چهره خویش مى‏نگرى،
تا نیك و بد و زشت وزیباى آن را ببینى.
خلوت با خویش، براى شناخت «خود»!
شاید در حضور جمع، شرم كنى،
ولى درتنهایى، خجالت و شرمى نیست،
چون نگاه و مراقبتى نیست،
جز همان كه نگاهش همه جاهست
و مراقبتش دائمى است.

ماه رمضان، به نوعى فصل محاسبه است.
«محاسبه‏» و «مراقبه‏» هم یك آینه است،
اما ... پیش چهره جانت و در برابر روحت!
و ... شاید در حضور جمع و در ازدحام روزمره گى
نتوانى و مجالى نیابى تااز خودت حساب بكشى.
اینجا هم خلوت و تنهایى و فراغت، چاره ‏ساز است.

لحظات سرشار از بركات و معنویات رمضان
از همین فراغتهاى مطلوب و دوست داشتنى ‏است.
فرصت ‏خلوت با خویش و خداست،
ساعات حضور در مجلس «مراقبه‏» و «محاسبه‏»است،
موعد امتحان اخلاص است،
فرصتى است تا «دفتر دل‏» را بگشایى
و «كتاب عمل‏»را بازخوانى كنى.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دعاى روز سیزدهم ماه مبارك رمضان

اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقى وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِكَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساكین.

خدایا پاكیزه ام كن در این روز از چرك وكثافت وشكیبائیم ده در آن به آنچه مقدر است شدنى ها وتوفیقم ده در آن براى تقوى وهم نشینى با نیكان به یاریت اى روشنى چشم مستمندان.
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي سيزدهم ماه مبارك رمضان در قالب شعر

ای كه هستی موجد افراد ناس
هم دهی روزی به هر، حق ناشناس

هم كنی مومن ز آب دین نظیف
بر تنش از علم پوشانی لباس

كن تو ما را پاك و طاهر این زمان
از كثافت ها و چرك و اختلاس

شستشو فرما به آب فضل خویش
آن نجاست ها كه ناید در قیاس

چرك های ظاهر و باطن همه
تا نگوید عقل بر ما لا مساس

هم بگردان میل ما بر آنچه شد
بهر ما تقدیر بی خوف و هراس

كن موفق بهر تقوا حال ما
اندر این شهر شریف خوش اساس

خوش به حال متقین با عمل
در شبان تار خالی از نعاس

صحبت خوبان الهی كن نصیب
تا كنم از فیض ایشان اقتباس

حق عون و یاریت در هر زمان
ای تو نور چشم مسكینان ناس
 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز چهاردهم ماه مبارك رمضان



اللهم لا تواخذنی فیه بالعثرات
واقلنی فیه من الخطایا
والهفوات و لا تجعلنی فیه غرضا للبلایا
و الافات بعزتک یا عز المسلمین

خدایا در این روز مرا به لغزشهایم مؤاخذه مفرما وعذر خبط وخطایم بپذیر ومرا هدف تیرهای وآفتهای عالم قرارر مده به حق عزت وجلالت اب عزت بخش اهل اسلام

 

secret_f

عضو جدید
کاربر ممتاز
دعاي روز چهاردهم ماه مبارك رمضان در قالب شعر

یا اله الخلق یا رب الفلق
ای خدای انجم و شمس و شفق

از تو می خواهم در این ماه شریف
چشم پوشیدن ز جرم ما سبق

شان ما عصیان و غفران كار تو
لا تواخذنا بذنب قد محق

گر بیاید اخذ و دقت در میان
چون كند خلقی كه باشد از علق

وا گذار از لطف، ما را این زمان
از خطا و لغزش حال شبق

از گناهانی كه در ایام عمر
روزها كردیم و در لیل غسق

ای خدا از من بلاها دور كن
می نكن ما را نشان طعن و دق

نیست ما را طاقت رنج و بلا
حفظ كن ما را ز شر ما خلق

دور فرما آفت از ما بندگان
گر چه می باشیم كلا مستحق

حق شان و عزت و جاهت قسم
ای كه عزّ مسلمینی از سبق
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راه‌های استجابت سریع دعا در شرح دعای روزهفدهم

راه رسیدن به استجابت دعا همواره مورد کنکاش نیازمندان به لطف باری تعالی بوده، مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی (ره) در شرح دعای روز هفدهم راه‌های زود رسیدن دعا به اجابت را تشریح نموده‌اند.





اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ‏ یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین‏[1]


اى خدا در این روز مرا به اعمال صالح راهنمایى کن و حاجتها و آرزوهایم را برآورده ساز اى کسى که نیازمند به شرح و سؤال بندگان نیستى، اى خدایى که به سرایر خلق آگاهى، درود فرست بر محمد و آل اطهار او.
اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ

خدایا در ماه رمضان مرا به اعمال صالح راهنمایی کن ، نه این که فقط بخورم و بخوابم ؛ طوری باشم که اهل سحر باشم ؛ دعای افتتاح بخوانم ، دعای سحر بخوانم ؛ این طور نباشد که دعا ها را از رادیو و.. گوش کنیم ؛ بلکه باید خودمان دعاها را بخوانیم .

دعای ابوحمزه ثمالی در قنوت نماز وتر

واعظی در قم به نام میرزا محمد تقی اشراقی بود ؛ ایشان از قول والدشان نقل می کرد ؛ که سحردر نجف اشرف هفتاد تن از علما را دیدم که دعای ابوحمزه ثمالی را از حفظ در قنوت نماز وتر می خواندند آن هم با حالت گریه . لذا سعی کنید دعا ها را خودتان بخوانید و سعی کنیم اهل عمل باشیم ، در قدیم حرف با عمل توام بود اما الان فقط حرف است و شنیدن .

توصیه به اهل منبر

اهل منبر باید کلمات اهل‌بیت‌(ع) را برای مردم بیان کنند و «قال الصادق» و «قال الباقر» بگویند ؛ نه اینکه تمامی مطالب منبر مسایل سیاسی، روزنامه و .... شود، محور اصلی مباحث و تعالیم اهل‌بیت‌(ع) باشد

خدایا در ماه رمضان به اتیان اعمال صالح یاریم کن ؛ توفیق بده اهل قرائت قرآن باشم که یکی از اعمال صالح تلاوت قرآن است ؛ بهترین چیز ها تلاوت قرآن است که زنگار دل را از بین می برد، مخصوصا در سحرها مقید باشید دو ؛ سه صفحه قرآن بخوانید [2] ؛ استغفار هم زنگ دل را می برد ، دست بر سر یتیم بکشی هم زنگ دل را از بین می برد. [3]

وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ
خدایا احتیاجات مرا برآورده کن و هر آرزوی شرعی که دارم برای من مستجاب کن .
شرط قبولی دعا و برآورده شدن آرزو های تو این است که امیدت فقط به خدا باشد و اگر دلت به جای دیگر گرم باشد و امیدت به دیگری بود. بدان که حاجتت برآورده نمی شود [4] ؛

دعای تو زمانی مستجاب می شود که از همه نا امید بشوی ؛ و آن وقت ؛ زمان استجابت دعای توست .

دستور العمل توسل به حضرت نرجس خاتون

برای برآورده شدن حاجاتتان توسل به اهل بیت‌(ع) داشته باشید ؛ مخصوصا به حضرت نرجس خاتون‌(س) مادر امام زمان‌(عج)، حدود سی الی چهل سال قبل یکی از اولیاء الهی این مطلب را به من آموختند و به هر کسی که گفته ام از توسل به حضرت نرجس خاتون ( سلام الله علیها ) نتیجه گرفته اند .

شخصی بود که اهل فرزند نمی‌شد، من به او گفتم که یک ختم قرآن هدیه به روح نرجس خاتون داشته باشد که ایشان هم عمل کردند و خواندند و صاحب اولاد شد.
و ایشان مادر ولی وقت است، اگر شما به ایشان متوسل شوید و مادر با امام زمان‌(عج) در میان بگذارد که فلانی به من متوسل شده است و حاجت خواسته است، حضرت هم درخواست مادر بزرگوارشان را رد نمی کند و این توسل بسیار راهگشا و مجرب است و سرعت در اجابت، از خصوصیات توسل به حضرت نرجس خاتون می باشد .

خاطره

به یاد دارم که پول زیادی همراه من بود و به قم می بردم، تا خدمت آیت الله تبریزی تحویل دهم و پول هم داخل یک کیسه بود ؛ وقتی به قم رسیدیم به کیسه توجه کردم دیدم که خالی است و از پول های داخل آن خبری نیست ، من هزار تا صلوات نذر مادر امام زمان کردم ؛ در همان شب شخصی پول را برای من آورد.

یَا مَنْ لاَ یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ

ای خدایی که احتیاج نداری که من حاجتم را برای تو تفسیر و شرح کنم ، چرا که خداوند عالم است به گرفتاری و مشکل من ، نه تنها خداوند نیاز به شرح و تفسیر حاجاتمان ندارد ،بلکه‌ ائمه‌(ع) هم همینطور هستند چراکه عالم به حاجات و دعا های ما می باشند. خدایا برای برآورده کردن حاجات ما، حتی احتیاج به شنیدن درخواست ما نداری کسانی که از تو درخواستی هم ندارند تو کار آنها را راه می اندازی ، در دعای ماه رجب می خوانید که

« یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ سَأَلَهُ یَا مَنْ یُعْطِی مَنْ لَمْ یَسْأَلْهُ وَ مَنْ لَمْ یَعْرِفْهُ تُحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً » [5] ای خدایی که اعطاء می کنی حاجات کسانی را که از تو درخواست می کنند و بجا می آوری حاجات کسانی را که از تو درخواست نکرده‌اند و تو را نمی شناسند !

یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ

چرا تو احتیاج به تفسیر و توضیح حاجات بندگانت نداری ، برای اینکه تو عالم هستی به هر امری که در دل بندگانت است ،تو با خدای خود باش تا خدا کارت را درست بکند .

صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِین

خدایا درود بفرست بر محمد و خاندان طاهر و پاک او



[1]- بحارالأنوار ج : 95 ص : 47
اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لَا یَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِماً بِمَا فِی صُدُورِ الصَّامِتِینَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ


[2]- -« ارشاد القلوب-ترجمه رضایى ج 1 ص 191 »
رسول خدا فرمود که همانا این دلها زنگار میگیرد همان طورى که آهن زنگار میگیرد و همانا جلای دلها بخواندن قرآنست



[3]- رک: «نصایح ص 219» ؛ آیت الله مشکینی ؛ ترجمه احمد جنتی
پیامبر اکرم ( صلی الله علیه و آله و سلم ): پنج چیز دل را صفا دهد و سختى قلب را برطرف کند: همنشینى علما، دست به سر یتیم کشیدن، نیمه شب استغفار کردن، و کم خوابیدن شب و روزه‏



[4]- رک؛ کافی ج : 2 ص : 66
الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی عَلِیٍّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ رَاشِدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عُلْوَانَ قَالَ کُنَّا فِی مَجْلِسٍ نَطْلُبُ فِیهِ الْعِلْمَ وَ قَدْ نَفِدَتْ نَفَقَتِی فِی بَعْضِ الْأَسْفَارِ فَقَالَ لِی بَعْضُ أَصْحَابِنَا مَنْ تُؤَمِّلُ لِمَا قَدْ نَزَلَ بِکَ فَقُلْتُ فُلَاناً فَقَالَ إِذاً وَ اللَّهِ لَا تُسْعَفُ حَاجَتُکَ وَ لَا یَبْلُغُکَ أَمَلُکَ وَ لَا تُنْجَحُ طَلِبَتُکَ قُلْتُ وَ مَا عَلَّمَکَ رَحِمَکَ اللَّهُ قَالَ إِنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع حَدَّثَنِی أَنَّهُ قَرَأَ فِی بَعْضِ الْکُتُبِ أَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ مَجْدِی وَ ارْتِفَاعِی عَلَى عَرْشِی لَأَقْطَعَنَّ أَمَلَ کُلِّ مُؤَمِّلٍ [مِنَ النَّاسِ‏] غَیْرِی بِالْیَأْسِ وَ لَأَکْسُوَنَّهُ ثَوْبَ الْمَذَلَّةِ عِنْدَ النَّاسِ وَ لَأُنَحِّیَنَّهُ مِنْ قُرْبِی .....

ترجمه :
از جمله وحى‏هایى که خداى تعالى به یکى از پیامبرانش فرمود این بود که قسم به عزت و جلالم! آرزوى هر آرزوکننده به غیر خودم را قطع مى‏کنم به اینکه او را مایوس کنم و او را پیش مردم لباس خوارى بپوشانم و از گشایش و فضل خود دورش نمایم. آیا بنده‏ام غیر مرا در سختیها امید دارد در صورتى که سختیها در دست من است و آیا امید به غیر من دارد در حالى که من بى‏نیاز و جوادم و کلیدهاى درهاى بسته شده در دست من است و درم براى دعاکننده‏ها باز است..
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز

سلام بر روزه داران!
سلام بر آنان كه با نيروى ايمان،
جنبش ها و تمايلات نفسانى را مهار كرده و مى توانند خود را از آلودگى هاى شهوت و غضب،
و از پليدى و زشتى كنار كشيده و پاك و بى غلّ و غش زندگى كنند.
سلام بر كسانى كه حرمت ماه رمضان را نگاه داشته;
و از بركات و فضيلت هاى اين ماه برخوردارند.
روزه دار عزيز!
تو ميهمان خدايى!
تو مشمول آمرزش و رحمت او هستى!
نفس كشيدن تو ثواب تسبيح و خواب تو ثواب عبادت را دارد;
پس قدر خود را بدان!
بدان كه بزرگ ترين مكتب تربيتى و روحانى اسلام براى همه طبقات اعم از غنىّ و فقير،
شاه و گدا و عالم و جاهل،
افتتاح شده و شعبه هاى آن در كاخ هاى شهرى و خانه هاى روستايى،
در همه شهرها و نقاط مسلمان نشين باز گرديده و در عالم اسلام،
وجد و نشاط و بيدارى ضمير و توجّه به معنويّات،
همه چيز را تحت الشّعاع قرار داده است.
به راستى كه چه فرصت خوب و چه اوقات عزيزى است;
اگر ما قدر آن را بدانيم.
تا چه اندازه اين ماه به ما نيرو مى دهد؟
ما را اميدوار و سر زنده و تازه مى كند و احساسات انسانى را بيدار مى سازد؟
درود بر آن رهبرانى كه در وصف روزه فرمودند:
«اَلصَّومُ جُنَّةٌ؛روزه سپر (زره) است.»
به راستى روزه،
سپر از گناه،
از پليدى و زشتى و از آفات خشم و شهوت است.

 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز







الهــــــی!

اگر گناهان،

تار و پود غفلت می‏بافند تا بر بندگی‏ام پرده افکنند و میان من و تو حائل شوند،
ای شنواترین که هیچ نجوایی از گستره سمع تو بیرون نیست،
اجازه مده که گناهان،
مرا از لذت مناجات با مقام کبریایی‏ات محروم دارند و دریچه استجابت دعایم را مسدود کنند!
سجده‏ام را بپذیر!

ای بیناترین!

ای خدای بی‏همتایی که نه پیش از تو وجودی اظهار حیات کرده و نه پس از حیات،
جز تو کسی یارای حضور دارد؛
اگرچه هیچ اندیشه‏ای به ادراک وصف تو نمی‏رسد،
اما آن‏قدر به این دل مشتاق،
بصیرت عطا کن که به ادراک مقام بندگی خویش، سر تسلیم بر آستان معرفتت نهد!
ای قدرتمند لایزالی که با آفرینش عالمی چنین شگرف،

هیچ از قدرتت کاسته نشده!
زانوان بندگی‏ام را قوت ببخش و سجده سپاسم را بپذیر.
 
بالا