تاپیک سوالات قدرتی

asadlmk

عضو جدید
سلام
در ادامه بحث میلاد عزیزم باید عرض کنم که CT ها معمولا دارای 6 Core یا هسته هستند که از هر هسته ی آن برای یه کاری استفاده میشه.
مثلا از یک هسته برای اندازه گیری ، از یک هسته برای حفاظت . ....
برای PT ها هم همین مسئله صادق هست.معمولا PTها دارای 3 هسته هستند که از ی هسته برای اندازه گیری و از یک هسته ی دیگر برای حفاظت استفاده میشه.

این هسته ها و کار دقیق آنها توسط گروه رلیاژ تعریف میشه که کدوم هسته ، کدوم کار رو انجام بده.

و با توجه به محل قرارگیری VT یا PT کاربرد آنها فرق داره.مثلا برای رله دیستانس که یک رله امپدانسی است به یک نمونه ولتاژ و یک نمونه جریان نیاز دارین که نمونه ولتاژ از CT یا CVT خط و نمونه جریان از CT خط میگیرند و آن را برای رله دیستانس تعریف میکنند.

اگه در مورد CT یا PT و یا CVT سوال داشتین در خدمتیم.

صفای همتون رو عشقه.....

یا علی مدد

امضاء
دوست عزیز با خسته نباشید به شما که زحمت پاسخ سوالات همه به عهده شما بوده باید چند نکته رو من اضافه کنم که CT ها معمولا 6 هسته ندارند و بستگی به طراحی و نوع و سطح ولتاژ پست داره در مورد تعیین موارد مورد استفاده هسته ها هم باید بگم که در طراحی پست بسته به نو ع حفاظت و یا موارد اندازه گیری ترانس اندازه گیری طراحی و به سازنده سفارش داده میشه و بعد در عملیات نصب پست مطابق با نقشه های وایرینگ این ترانس ها سربندی میشن و اونجاست که معلوم میشه هر هسته چیکاره هستش و گروه رولیاژ که معمولا شما از اونا نام می برید بیشتر در زمان تست و تحویل مدارات پست جهت نظارت و در هنگام تعمیر و نگهداری پست با این ترانس ها سرو کار دارند و نقشی در تعیین کار هسته ها ندارند.
 

asadlmk

عضو جدید
با سلام
مصرف داخلی پست ها توسط برق AC وتغذیه رله ها توسط DC انجام میشود.
برق ac از ترانسهای قدرت گرفته میشود ولی dc توسط شارژرها و باطریهای های موجود در پست تغذیه میشود.
لطفا سوالتون رو واضح تر بپرسید تا پاسخ کاملتری بشنوید.
با سپاس و احترام
دوست گرامی اگه اجازه بدید من اینو کاملتر کنم در پست های فشار قوی چند نوع ترانسفورماتور وجود داره که کار تأمین تغذیه داخلی بعهده ترانس کمکی یا ترانس تغذیه داخلی می باشد که این ترانس در بعضی جاها با ترانس زمین بصورت کمپکت و در بعضی پست ها بصورت جداگانه استفاده میشه . تغذیه رله ها و دستگاه های اندازه گیری از باطری هایی که در پست و در اتاق باطریخانه وجود داره تأمین میشه و وظیفه شارژرها فقط شارژ کردن این باطری هاست و هیچگونه دخالتی در تغذیه هیچ یک از تجهیزات پست ندارند . اگه سوال دیگری هست من در خدمتم.
 

asadlmk

عضو جدید
دوست گرامی تصحيح مي كنم در پست های فشار قوی چند نوع ترانسفورماتور وجود داره که کار تأمین تغذیه داخلی بعهده ترانس کمکی یا ترانس تغذیه داخلی می باشد که این ترانس در بعضی جاها با ترانس زمین بصورت کمپکت و در بعضی پست ها بصورت جداگانه استفاده میشه . تغذیه رله ها و دستگاه های اندازه گیری از باطری هایی که در پست و در اتاق باطریخانه وجود داره تأمین میشه و وظیفه شارژرها شارژ کردن این باطری هاست و همچنين تغذیه dc پست مي باشد . اگه سوال دیگری هست من در خدمتم.
 

pow_eng

عضو جدید
مشکلتون چیه؟

تو این نرم افزار تو قسمت OBJECT،outdoor،building چند تا آپارتمان از پیش طراحی شده داره، می خوام ببینم این قابلیت را داره که بتونیم آپارتمانهای دیگه ای را براش تعریف کنیم یا import کنیم.

با تشکر
 

eskan

عضو جدید
سلام دوست خوبم asadlmk
باید خدمت جنابعالی عرض کنم که تغذیه رله ها توسط باتری 48 ولت انجام میشود.
شارژرها باطری ها شارژ میکنند.
اکثرا مصرف داخلی ترانس ها از ترانس زمین انجام میشه که بصورت زیگزاک - مثلث بسته میشه.
ولی در پست های 230 یا 400 مصرف داخی از پست های اطراف تامین میشود.(البته علاوه بر ترانس زمین )

من نظر شما رو قبول دارم.احتما اشتباه در تایپ کردن من بود که اونم به واسه کار زیاد و خستگی مفرط بوده و هست.
از آشنایی با شما خیلی خوشحالم.
آشنایی با شما باعث افتخاره دوست عزیز
امیدوارم بیشتر شاهد حضور شما در این فروم باشم.
با آرزوی بهترین ها

حسین محمدنژاد

وب سایت

منتظر حضورتان هستیم ...
 

eskan

عضو جدید
با سلام و درود
امروز اطلاعاتی مختصر در مورد رله بوخهلتس در اختیار شما دوستان عزیز قرار میدهم.
امیدوارم که موجبات رضایت شما فراهم گردد.


رله بوخهلتس :
رله بوخهلتس رله ایاست که جهت حفاظت دستگاه هایی که توسط روغن خنک می شود بکار می رود . این رله دراثر تولید گاز یا هوا در داخل منبع روغنییا پایین آمدن سطح روغن از حد مجاز و یاجریانشدید بیش از حد مجاز روغن به کار می افتد و در مرحله اول زنگ خطر را بکارمیاندازد و سطح روغن اگر بیشتر افت کرد درمرحله دوم دستگاه را قطع می کند . در رله بوخهلتساز روغن بعنوان عایق کاری و خنک کننده استفاده می شود .
عواملی که سبب بکار انداختن رلهبوخهلتس می شود :
1- جرقه بین هسته و قسمت های مختلفترانس .
2- اتصال زمین بین حلقه های کلاف .
3- قطع شدن یک فاز یا سوختن آن .
4- چکه کردن روغن از تانک روغن ویا لوله های ارتباطی آن .
در مرحله اول که زنگ خطر بکار میافتد و آلارم می دهد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :
1- نقایص عایقکاری.
2- خراب شدن عایق ورقه های هسته وپیچ اتصال ورق های هسته .
3- کامل نبودن کنتاکتها در اتصالاتالکتریکی .
4- گرم شدن بیشاز حد قسمتی از سیمپیچ و خراب شدن عایق ها به علت عبور جریان فوکو بیش از حد.
در مرحله دوم که دستگاه قطعخواهد شد و فرمان تریپ به ترانس داده خواهد شد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :
1- شکستن بوشینگها .
2- اتصال کوتاه فاز به فاز .
3- اتصال زمین .
4- اتصال داخل سیم پیچ ها.
5- اتصال تپ هابه یکدیگر .
6- پایین آمدن سطح روغن در اثر سردشدن روغن بیش از حد و کم بودن روغن یا نشتی روغن .
 

eskan

عضو جدید
رله اور کارنت دایرکشنال :
رله اورکارنت دایرکشنال که زمان روی آن تنظیم شده و بر طبق آن عمل می کندو کاربرد رله جریان زیاد دایرکشنال برای مواردیکه اتصالی از یک طرف تغذیه می شود به کار می رود .
انواع رله جریان زیاد عبارتند از : 1- زمان ثابت 2- زمان معکوس 3- آنی
1- زمان ثابت : زمان عملکرد قابل تنظیم و به مقدار شدت ارتباط ندارد یا بهعبارت دیگر رله ای است که در زمان معینی تنظیممی شود .
2- زمان معکوس : زمان عملکرد نسبت عکس با شدت جریان دارد یا به عبارت دیگر هرچقدر شدت جریان زیادترشود زمان قطع کمتر میشود .
3- آنی : زمان عملکرد صفر است.
رله ارت فالت دایرکشنال :
رله ای است که مستقیما از اتصال زمین تغذیه می کند و در هنگامی که یک فازیا دو فاز یا هر سه فازبه زمین وصل شود و جریاناز آن بگذرد و به زمین برسد فورا رله آن را دیده و بوبینآن تحریک شده و فرمان قطع را صادر می کند و شاخص آن این عملرا نشان میدهد.
حفاظت ازباسبارها :
حفاظت اصلی باسبارها توسط رله دیفرانسیل و حفاظت فرعی یا پشتیبانی آنهاتوسط رله های اورکارنت و ارت فالت می باشد .
رله دیفرانسیل :
رله دیفرانسیل بر اساس مقایسه جریان ها ( تراز جریانی ) کار می کند و بهمقدار جریان بستگی ندارد و فقط اگر ضریب تبدیلبهم بخورد رله عمل می کند . رله دیفرانسیل برای حفاظت ترانس ،ژنراتور ، باسبار ، الکتروموتور بکار می رود.
مواردی که باعث عملکرد نا خواسته رله دیفرانسیل می شود :
الف : اشباع ترانس های جریان CT1 و CT2 در اثر عبور جریان اتصال کوتاه خارج از محدوده حفاظت باعث عملکرد رله می شود .
ب : وجود تپ چنجردر ترانس قدرت .
ج : جریان ضربهای در حفاظت ترانس قدرت .
بنابراین رله دیفرانسیل باید طوری ساخته شود که در موارد بالا از عملکردآن جلوگیری شود .
الف – اشباع ترانس های جریان : در اثر عبور جریان زیاد ناشی از اتصالکوتاه خارج از محدوده ،حفاظت ترانس های جریانبه ناحیه اشباع می رسد و بعلت عدم تطبیق منحنی های مغناطیسی آنها در ناحیه اشباع و در نتیجه خطای ترانس های جریان ،اختلاف جریانی بوجود می آیدکه می تواند باعثعملکرد نا خواسته رله شود .
ب - وجود تپ چنجردر ترانس های قدرت : در اثر تغییر مراحل تپ چنجر در ترانسهای قدرت چون نسبت تبدیل ترانس ها در زمان تعویض تپ تغییر می کند در نتیجه در نسبت جریان اولیه و ثانویه نیزتغییری بوجود می آورد که باعث عملکرد ناخواسته رله می شود . برای جلوگیری از عملکردرله دیفرانسیل بایدپایدار باشد.
ج – جریان ضربهای : هنگام برقدار کردن ترانس ( در صورت باز بودن ثانویه)یک جریان ضربه ای که مقدار آن به 8 تا 12 برابرجریان نامی می رسد از سیم پیچ اولیه عبور می کند که چون مقدار آن در سیم پیچ اولیه می باشد و جریان ثانویه صفر استرله دیفرانسیل به علت تفاوت جریان عمل خواهد کرددر صورتی که این جریان زیاد ، پس از چند میلی ثانیه کاهش می یابد و به جریان بی باری می رسد رله نباید در این حالت عمل نماید برای جلوگیری از عملکرد رله باید inrush Proof باشد .
دستگاه حفاظت و مراقبت روغن :
دستگاه هایی که جهت مراقبت روغنبرای تعیین وتشخیص اتصال کوتاه در ترانس های روغنی روغنی بکار برده می شود عبارتند از : رله بوخهلتس و رله توی بر.
رله توی بر دردرجه اول برایحفاظت ترانس در مقابل اضافه بار و درجه دوم برای حفاظت در مقابل اتصال کوتاه بکار می رود . لذا برای شناسایی اتصال در داخل ترانس بیشتر از رله بوخهلتس استفاده می شود
 
آخرین ویرایش:

eskan

عضو جدید
با سلام و احترام
امروز بنا به درخواست خیلی از دوستان که در وبسایت من نظر داده بودند تا فایل آموزش سیستم DCS رو براشون آپلود کنم ، از این رو فایل آموزش dcs رو برای استفاده ی شما عزیزان در سایت باشگاه مهندسان قرار میدم.
امیدوارم با استقبال خودتون و نظرات و همچنین تشکر خودتون باعث بشید تا در آینده آموزش های کاربردی و جامع بیشتر را جهت استفاده ی عموم در سایت قرار دهیم.



دانلود آموزش DCS

با سپاس و احترام

حسین محمدنژاد
 

asadlmk

عضو جدید
سلام دوست خوبم asadlmk
باید خدمت جنابعالی عرض کنم که تغذیه رله ها توسط باتری 48 ولت انجام میشود.
شارژرها باطری ها شارژ میکنند.
اکثرا مصرف داخلی ترانس ها از ترانس زمین انجام میشه که بصورت زیگزاک - مثلث بسته میشه.
ولی در پست های 230 یا 400 مصرف داخی از پست های اطراف تامین میشود.(البته علاوه بر ترانس زمین )

من نظر شما رو قبول دارم.احتما اشتباه در تایپ کردن من بود که اونم به واسه کار زیاد و خستگی مفرط بوده و هست.
از آشنایی با شما خیلی خوشحالم.
آشنایی با شما باعث افتخاره دوست عزیز
امیدوارم بیشتر شاهد حضور شما در این فروم باشم.
با آرزوی بهترین ها

حسین محمدنژاد

وب سایت

منتظر حضورتان هستیم ...
آقای محمد نژاد ضمن خسته نباشید به شما فکر کنم در پست شما علاوه بر باطری های 48 ولت باطری های 110 ولت هم وجود داشته باشه چون معمولا باطری 48 ولت رو برای سیستم plc پست استفاده میکنند.یه نگاهی بکن و بعدا خبرش رو بده و باید بگویم حتما ترانس زمین شما از نوع کمپکت می باشد که شما گفتید از ترانس زمین بعنوان مصرف داخلی استفاده می کنید چون ترانس زمین فقط برای زمین کردن نقطه صفر ترانس قدرت بکار میره و چون ترانس کمپکت هستش شامل هر دو ترانس تغذیه و کمکی میشه و به این ترانس ها بعضا ترانس کمکی - زمین گفته میشه . در مورد اینکه مصرف داخلی از پست های مجاور تأمین میشه من بعید می دونم چون مصرف داخلی شما که ارتباطی به سطح ولتاژ نداره و مصرف داخلی پست های 400 و 230 زیاد با پست 63 فرقی نداره مگر اینکه اصلا ترانس تغذیه داخلی نداشته باشید و فقط ترانس زمین در پست وجود داشته باشه اگه بتونید نقشه های شماتیک و لی اوت پست رو بزارید قشنگ میتونم همه چیز رو با قاطعیت بگم ضمنا در اون تاپیک گفته بودید پست شما H هستش درسته اما پست 63 کیلوولت بود نه 230 کیلوولت و معمولا فقط پست های 63 به این صورت اجرا میشن و اگه به اون شماتیکی که گذاشتید دقت کنید ولتاژ ورودی پست 36 هستش که ولتاژ فازی پست شما ذکر شده است.
 

المینا

عضو جدید
سلام:gol:
کسی مساله حل شده از فصل رله های اضافه جریان حفاظت نداره؟......
چقدر این درس حفاظت سخته.....:cry::crying2::crying:
ترجیحا اگه از کتاب دکتر جمالی(ترجمه کتابareva) باشه بهتره;).....ولی خب:(.............هرچیزی که بتونه یه کم راهنماییم کنه خوبه:gol:
اگه مسائل دیگه ای در مورد مباحث دیگه اش هم باشه .....خیلی خوبه.
خدا عمرتون بده.:gol::w27:
 
آخرین ویرایش:

hosseinassar

مدیر ارشد
سلام:gol:
کسی مساله حل شده از فصل رله های اضافه جریان حفاظت نداره؟......
چقدر این درس حفاظت سخته.....:cry::crying2::crying:
ترجیحا اگه از کتاب دکتر جمالی(ترجمه کتابareva) باشه بهتره;).....ولی خب:(.............هرچیزی که بتونه یه کم راهنماییم کنه خوبه:gol:
اگه مسائل دیگه ای در مورد مباحث دیگه اش هم باشه .....خیلی خوبه.
خدا عمرتون بده.:gol::w27:

به لینک زیر مراجعه کنید
لینک
 

eskan

عضو جدید
سلام و درود خدمت همکار محترم
خدمت شما عرض کنم تمام منظور من پست 63 بوده.
در پست 63 معمولا 2 ست باتری 110 ولت وجود داره.
ساختار پست 63 کیلو ولت بصورت H شکسته است.
در پست های 230 یک سری ار مصرف داخلی پست از پست مقابل که معمولا 63 میباشد ، استفاده میشود و باقی مصارف از GT های ترانس قدرت تامین میشود.
چون خروجی ترانس 63 بصورت مثلث است و نقطه صفر ندارد ، به همین خاطر از ترانس زمین GT استفاده میشه که مصرف داخلی پست 63 کیلو ولت نیز از(GT (ssمیباشد.
راستی plc فقط و فقط در پست های 230 و 400 وجود داره.PLC و DTS .48 جزو وسایل ارتیاطی پست میباشد. 48ولت جهت مصرف plc است که من به اشتباه مصرف پست ذکر کردم.

راستی نقشه ی پست رو تا چند روز آینده برایتان آپلود میکنم.
ممنونم که اشتباه من رو متذکر شدید.
آشنایی با شما باعث افتخاره همکار گرامی.

Bye4now
 

asadlmk

عضو جدید
سلام و درود خدمت همکار محترم
خدمت شما عرض کنم تمام منظور من پست 63 بوده.
در پست 63 معمولا 2 ست باتری 110 ولت وجود داره.
ساختار پست 63 کیلو ولت بصورت H شکسته است.
در پست های 230 یک سری ار مصرف داخلی پست از پست مقابل که معمولا 63 میباشد ، استفاده میشود و باقی مصارف از GT های ترانس قدرت تامین میشود.
چون خروجی ترانس 63 بصورت مثلث است و نقطه صفر ندارد ، به همین خاطر از ترانس زمین GT استفاده میشه که مصرف داخلی پست 63 کیلو ولت نیز از(GT (ssمیباشد.
راستی plc فقط و فقط در پست های 230 و 400 وجود داره.PLC و DTS .48 جزو وسایل ارتیاطی پست میباشد. 48ولت جهت مصرف plc است که من به اشتباه مصرف پست ذکر کردم.

راستی نقشه ی پست رو تا چند روز آینده برایتان آپلود میکنم.
ممنونم که اشتباه من رو متذکر شدید.
آشنایی با شما باعث افتخاره همکار گرامی.

Bye4now
خواهش میکنم دوست گرامی ما همه اینجا جمع شده ایم که به همدیگه کمک کنیم و منم هر چه رو که در توانم باشه برای کمک به دیگران میزارم و هر چه رو که ندارم امیدوارم اینجا بدستش بیارم .
 

مونا2

عضو جدید
یه سوال از orcad 9.2

یه سوال از orcad 9.2

سلام
تحلیل یه مدار رو تو capture دارم میخوام اون رو تو schematics کپی کنم که تو محیط اونجا هم تحلیلش کنم.
کسی از دوستان میتونه کمکم کنه؟
 

sh85

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام لطفا در مورد نصب orcadیه توضیح بدید و اینکه با چه ویندوزهایی سازگار است؟؟؟؟؟؟
با تشکر
با سلام دوست عزیز
کدوم ورژن را می خواید نصب کنید ؟
تا ورژن 10 با اکس پی سازگاره ( البته من 10 را هم روی ویستا نصب کردم و مشکلی نداشت ) ورژن های 16 هم برای اکس پی سازگاره و هم برای ویستا
 

vleila

عضو جدید
سلام.یه سوال در مورد نرم افزار dialux داشتم. اگه بخواییم از چراغهای ایرانی برای طراحی با این نرم افزار استفاده کنیم اطلاعات این چراغا رو چه جور باید وارد کرد
 

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام کسی جواب سوال من رو میدونه:surprised:

تفاوت اتوترانسفورماتور با ترانس تب چنجر دار:crying:
 

vleila

عضو جدید
سلام کسی جواب سوال من رو میدونه:surprised:

تفاوت اتوترانسفورماتور با ترانس تب چنجر دار:crying:
سلام.فکر میکنم فرقشون اینه که اتو ترانس گسترهء تغییر بیشتری توی خروجیش داره و تغییراتش هم مثل ترانس با تب چنجر گسسته نیست
اما کاملا" مطمئن نیستم:smile:
 

hosseinassar

مدیر ارشد
:surprised::surprised::surprised:

فکر میکنید این رو برا استاد بنویسم چند نمره میده:whistle:

من جای استاد باشم به جواب های دیگه نگاه نمی کنم 20 می دم

فرقش مثل فرق ترانس معمولی با اتو ترانسه
اتو ترانس چون ترانس ایزوله نیست (به خاطر داشتن یه سیم پیچ)
نمی شه برای شبکه برق استفاده کرد

اگه عجله ندارید فردا از استادمون بپرسم
 
آخرین ویرایش:

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام کسی جواب سوال من رو میدونه:surprised:

تفاوت اتوترانسفورماتور با ترانس تب چنجر دار:crying:
سلام دوست من.
ترانس تپ چنجر دار مثل ترانس معمولیه فقط با تغییر تپ ، ولتاژ و جریان خروجی تغییر میکنه.
اتو ترانس ولتاژ و جریان خروجیش تغییر نمیکنه . ولی به دلیل ارتباط الکتریکی بین طرفین ترانس بازده بالاتری دارد. ولی کار با اتو ترانس خطرناکه.
اگه سوالی بود من در خدمتم
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
فرقش مثل فرق ترانس معمولی با اتو ترانسه
اتو ترانس چون ترانس ایزوله نیست (به خاطر داشتن یه سیم پیچ)
نمی شه برای شبکه برق استفاده کرد
اگه عجله ندارید فردا از استادمون بپرسم[/QUOTE]

سلام. مطمئنی؟!!؟

:surprised::surprised::surprised:

فکر میکنید این رو برا استاد بنویسم چند نمره میده:whistle:

:gol:0

سلام.فکر میکنم فرقشون اینه که اتو ترانس گسترهء تغییر بیشتری توی خروجیش داره و تغییراتش هم مثل ترانس با تب چنجر گسسته نیست
اما کاملا" مطمئن نیستم:smile:
سلام. اصلا خروجی اتو ترنس تغییر نمیکنه عزیز.
 

hosseinassar

مدیر ارشد
فرقش مثل فرق ترانس معمولی با اتو ترانسه
اتو ترانس چون ترانس ایزوله نیست (به خاطر داشتن یه سیم پیچ)
نمی شه برای شبکه برق استفاده کرد
اگه عجله ندارید فردا از استادمون بپرسم

سلام. مطمئنی؟!!؟


[/QUOTE]
:gol:0


سلام. اصلا خروجی اتو ترنس تغییر نمیکنه عزیز.[/QUOTE]

سلام
تشکر به خاطر این که جواب دادید

این توی کتاب ها خوندم
 
آخرین ویرایش:

pesare irani

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام نه عجله دارم شب امتحانه دیگه:cry::cry::cry:

یه سوال دیگه هم دارم

زمین نشدن نوترال در اتصال ستاره (y) چه تاثیری در عملکرد ان دارد
 

Unknown_S

متخصص سیستم های قدرت
کاربر ممتاز
سلام نه عجله دارم شب امتحانه دیگه:cry::cry::cry:

یه سوال دیگه هم دارم

زمین نشدن نوترال در اتصال ستاره (y) چه تاثیری در عملکرد ان دارد

زمین نشدن نوترال چی؟
اگه منظورت ترانسه ، تا اونجا که من میدونم اگه زمین نشه در صورتی که شبکه متعادل و متقارن نباشه باعث عبور جریان گردشی میشه. و از طرفی مانع عبور جریان ترتیب صفر در اثر ایجاد فالت میشه. و با کاهش هارمونیک 3 هم ارتباط داره.
 

Similar threads

بالا