ازدواج موقت ؟؟؟ ( حتماً یا اصلاً )

bernabeo

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
یه بحث جنجالی که دوباره تیتر جراید و مطبوعات رو به خودش اختصاص داده مساله ی ازدواج موقته.

از دوستان تقاضا دارم نظر خودشون رو در رابطه با ( نکات + و - ) این موضوع عنوان کنند

شاد باشید . . .
 

فدكي

عضو جدید
شيعه بر جواز ازدواج موقت (متعه) به چه دلايلي استناد مي‏كند؟

شيعه بر جواز ازدواج موقت (متعه) به چه دلايلي استناد مي‏كند؟

بسم الله الرحمن الرحیم
شيعه بر جواز ازدواج موقت (متعه) به چه دلايلي استناد مي‏كند؟
پاسخ اول:
يكي از مشكلات مهم اجتماعي كه تمام جوامع بشري كم و بيش با آن روبه‏رو هستند، مشكل جنسي ـ خصوصاً در سطح نوجوانان و جوانان ـ است. اين مشكل با بي‏بندوباري‏اي كه اخيراً از راه‏هاي مختلف؛ مانند ماهواره، سي‏دي، ويدئو و نوارهاي مبتذل به وجود آمده، شديد شده و دشمن با تمام قوا و با تهاجم همه‏جانبه فرهنگي به روح پاك جوانان و نوجوانان حمله كرده است.
حال چه بايد كرد؟

از طرفي نمي‏توان جلو غرايز جنسي را با شدّت و خشونت گرفت و با آن مقابله كرد و از طرف ديگر بي‏بندوباري نيز ضررها و خطرات عظيمي به دنبال داشته و جوان‏ها را بي‏ارداه و بي‏تقوا كرده و به انحطاط وورطه فساد كشانده است. علاوه بر اين مشكل معيشتي هم بيداد مي‏كند. پس راه حلّ اين مشكل چيست؟
در ذيل به بررسي راه كارهاي ممكن مي‏پردازيم و در ميان آن‏ها به كارآمدترين آن‏ها اشاره خواهيم كرد:
1ـ اين كه جوانان را از هر راهي كه ممكن است دعوت به آرامش و خاموش كردن آتش شهوت نماييم: اگرچه با جبر و خشونت باشد. روان‏شناسان و جامعه‏شناسان اين راه كار را نمي‏پسندند، زيرا اين رفتار باعث ضررهاي رواني و ناهنجاري‏هاي اجتماعي جبران‏ناپذيري خواهد شد و چه بسا تا سر حدّ خودكشي يا جنون كشيده شود.
2ـ جوانان را به بي‏بندوباري دعوت نموده و هر نوع معاشرت جنسي را آزاد بگذريم، همان‏گونه كه برخي از دولت‏هاي شرقي و غربي اين راه حلّ را پيش گرفته‏اند. ولي اين راه حل نيز مانند راه حلّ قبلي مورد تأييد روان‏شناسان، جامعه‏شناسان و روان‏پزشكان نيست. اين روش با ارزش‏هاي ديني، اخلاقي و انساني نیز سازگاري ندارد. بيماري‏هاي خطرناك ناشي از بي‏بندوباري جنسي از قبيل ايدز و غيره كه در روزگار كنوني جامعه بشري را تهديد مي‏كند به دنبال خواهد داشت.
3ـ جوانان را با همه مشكلات به سوي ازدواج دائم سوق داده و تشويق نماييم؛ اگرچه به ايجاد صندوق‏هاي خيريه يا اختصاص دادن بودجه‏هاي كلان براي اين امر خير نياز باشد. ولي اين راه حلّ نيز اگرچه بخشي از مشكل را حل مي‏كند، اما نمي‏تواند فراگير و اساسي باشد، زيرا تنها مشكل مالي نيست تا با كمك‏هاي مالي بخواهيم آن را جبران نماييم، بلكه مشكلات ديگري؛ مانند تحصيلات و غيره نيز وجود دارد.
فيلسوف معروف، دكتر برتراند راسل، يكي از مشكلات جنسي را اين‏گونه به تصوير مي‏كشاند: «سن ازدواج خودبه‏خود و به مرور زمان به تأخير مي‏افتد، زيرا دانشجو در هجده يا بيست‏سالگي موقع شكوفايي ذهن و رشد عقلي اوست كه مي‏تواند درس بخواند در حالي كه اين زمان درست شروع اوج شهوت يك جوان است. حال با در نظر گرفتن اين مطلب كه دروس و علوم تخصصي شده ـ كه حق هم همين است وگرنه بشر به پيشرفت علم دست نيافته و از قافله تمدن بشري عقب مي‏ماند ـ چه بايد كرد؟ آيا با مجبور كردن جوانان به ازدواج دائم با تحميل مشكلات مختلف زندگي و جلوگيري فيزيكي

از بي‏بندوباري، مشكلات جوانان حلّ خواهد شد؟»[1]
4ـ راه حلي كه دكتر راسل پيشنهاد نموده و قرن‏ها قبل از آن، اسلام آن را مطرح كرده است همان پيشنهاد ازدواج موقّت است. منتها با حدود و شرايطي خاص، يعني كساني كه مي‏توانند ازدواج دائم كرده و بر مشكلات فائق آيند بايد همين كار را انجام بدهند و كساني كه از اين راه نمي‏توانند بر مشكلات متعدد آن غلبه كنند بايد راه حلّي منطقي و شرعي براي آن‏ها انديشيده شود تا با رفع نياز جنسي از بي‏بندوباري و هرج و مرج جنسي ـ كه مشكلات فراواني را براي جوامع بشري اعم از دنيوي و اخروي فراهم كرده ـ جلوگيري شود، اين راه حلّ؛ ازدواج موقت نام دارد.

بعد از تبيين اين راه حل، به بيان ادله شرعي آن پرداخته و موضوع را از چند جهت بررسي مي‏نماييم:
1ـ بررسي ادله جواز ازدواج موقت در قرآن و روايات؛
2ـ بررسي نسخ يا عدم نسخ حكم ازدواج موقت؛
3ـ جايگاه صحابه و تابعين در بحث ازدواج موقت؛
4ـ پاسخ به برخي از اشكال‏ها.
ادله جواز ازدواج موقت
الف) دليل قرآني
قرآن كريم درباره ازدواج موقت مي‏فرمايد: (فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهِنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً)؛[2] «از هر زني كه به طور مشروع كام گرفتيد، آنچه را كه در مقابل اين كام‏جويي به عنوان مهر مقرّر داشته‏ايد به او بپردازيد».
اين آيه مربوط به ازدواج موقت است، زيرا:
اولاً: در آيات قبل، حكم ازدواج دائمي و حكم مهر آن به روشني بيان شده و تكرار آن بدون وجه است.
ثانياً: در ازدواج دائمي به مجرد اجراي صيغه عقد ازدواج، مهر برعهده شوهر واجب مي‏شود و پرداخت نصف آن قبل از آميزش در صورت مطالبه همسر واجب است، در حالي كه در اين آيه وجوب آن بر استمتاع و كام‏جويي شوهر از همسرِ خويش مرتبت شده است.
احمدبن حنبل در مسند و ابوبكر جصاص در احكام القرآن و ابوبكر بيهقي در السنن الكبري و قاضي بيضاوي در انوارالتنزيل و ابن‏كثير در تفسير القرآن الكريم و جلال‏الدين سيوطي در درّالمنثور و قاضي شوكاني در تفسير فتح القدير و شهاب‏الدين آلوسي در روح المعاني از جمله مؤيّدين نزول آيه در نكاح متعه هستند. لذا برخي از صحابه آيه را با تفسيرش اين‏گونه تلاوت مي‏نمودند: «فما استمتعتم به منهنّ ـ الي اجل مسمّي ـ فآتوهنّ أجورهنّ فريضة.»[3]
ب) دليل روايي
1ـ جابر مي‏گويد: «ما در عهد رسول خدا(ص) و ابي‏بكر متعه مي‏كرديم تا آن كه عمر آن را نهي كرد.»[4]

2ـ ابن‏عباس مي‏گويد: «همانا آيه متعه محكم است و نسخ نشده است.»[5]
3ـ عمران‏بن حصين مي‏گويد: «آيه متعه بر پيامبر(ص) نازل شد و آيه‏اي بعد از آن در نسخ متعه بر پيامبر نازل نگشت.
رسول خدا ما را به آن امر نمود و لذا با وجود رسول خدا از متعه بهره مي‏جستيم. رسول خدا از دنيا رفت در حالي كه ما را از آن نهي نفرمود. تا آن كه شخصي به رأي خود هرچه خواست گفت.»[6]
تنها از ابن‏جريح هجده حديث در حلّيت متعه رسيده است،[7] تا چه رسد به بقيه راويان.
4ـ مسلم از جابربن عبدالله و سلمة بن الاكوع نقل مي‏كند: منادي رسول خدا(ص) بر ما وارد شد و فرمود: رسول خدا به شما اذن داده كه متعه كنيد. در تعبيري ديگر چنين آمده است: رسول خدا(ص) بر ما وارد شد و اذن داد كه متعه كنيم.[8]
5ـ مسلم در كتاب صحيح به سندش از ابي‏نضرة نقل مي‏كند: ما نزد جابربن عبدالله بوديم كه شخصي نزد او آمد و گفت: ابن‏عباس و ابن‏زبير در متعةالنكاح و متعةالحجّ اختلاف نظر دارند. جابر در جواب فرمود: ما اين دو نوع متعه را با رسول خدا(ص) انجام مي‏داديم، تا اين كه عمر از آن دو نهي كرد و ما ديگر انجام نداديم.»[9]
6ـ مسلم در صحيح از عروة بن الزبير نقل مي‏كند: عبدالله بن زبير روزي در مكه در ميان جمعي گفت: گروهي كه خدا قلب‏هايشان را كور كرده همانند چشم‏هايشان به متعه فتوا مي‏دهند (منظور او ابن‏عباس بود). ابن‏عباس جواب داد: تو از حق منحرفي، به جان خودم متعه در زمان رسول خدا انجام مي‏شد. ابن‏الزبير به او گفت: اگر راست مي‏گويي انجام ده، به خدا سوگند! اگر انجام دهي تو را سنگسار مي‏كنم.»[10]
روايات بسياري در مورد حليت متعه در زمان رسول خدا و خلافت ابي‏بكر و قسمتي از خلافت عمربن خطاب وجود دارد كه علامه سيد جعفر مرتضي عاملي بيش از صد و ده روايت را به اين مضمون از كتب اهل سنت نقل كرده است.[11]
موارد اشتراك بين ازدواج دائم با متعه

ازدواج دائم و ازدواج موقت (متعه) در اموري با يكديگر اشتراك دارند كه در ذيل به پاره‏اي از آنها اشاره مي‏نماييم:
1ـ عقدي مشتمل بر ايجاب و قبول باشد و مجرد تراضي و معاطات كافي نيست.
2ـ عقد بايد به الفاظ خاصي از قبيل: زوجت، انكحت، متّعت باشد نه هر لفظي.
3ـ مانع شرعي از سبب و نسب يا رضاع غير از آن موجود نباشد.
4ـ در حال حيض يا نفاس جماع ممنوع است.
5ـ با دخول احتياج به عدّه است و بدون دخول يا در حالت يائسگي زن، احتياج به عده نيست.
6ـ فرزند، ملحق به شوهر است؛ اگرچه عزل هم كرده باشد.
7ـ اولاد، ملحق به پدر و مادرند. لذا تمام آثار آن از قبيل: ارث و نفقه بر آنها مترتب مي‏شود.

8ـ حضانت و احكام آن نیز جاری است.
9ـ حرمت ازدواج با زن مشترك توسط چند مرد .
10ـ منتشر شدن حرمت به سبب دامادي و شيردادن.
11ـ احتياج شروط عامه از قبيل: بلوغ، عقل، اختيار و مانند آن لازم است .
12ـ در زن باكره احتياج به اذن وليّ است.
 

فدكي

عضو جدید
پاسخ به شبهات
مخالفان ازدواج موقت شبهاتي را مطرح كرده‏اند كه غالباً ناشي از نداشتن تصوير و آگاهي صحيح از ازدواج موقت يا برخي پيش‏داوري‏ها و ذهنيت‏هاي اشتباه در اين باره است. در اين جا به برخي شبهات مطرح شده پاسخ مي‏دهيم.
1ـ هدف از ازدواج، تشكيل خانواده و توليد نسل است، اين هدف در ازدواج دائمي حاصل مي‏گردد، نه ازدواج موقت كه هدف از آن ارضاي غريزه جنسي است.[27]
جواب: شكي نيست كه يكي از اهداف حكيمانه ازدواج، توليد نسل و تشكيل نهاد خانواده است، ولي اين يگانه هدف ازدواج محسوب نمي‏شود
، ارضاي غريزه جنسي از طريق مشروع و جلوگيري از انحراف و فساد در جامعه بشري و تأمين بهداشت روان و سلامت اخلاقي نيز از اهداف مهم ازدواج موقت است. هرگاه شرايط ازدواج دائم به هيچ‏عنوان فراهم نيست، ازدواج موقّت يگانه راه معقول و مشروع آن خواهد بود. علاوه بر اين چه بسا افرادي كه به انگيزه توالد و تناسل نيز اقدام به ازدواج موقّت مي‏كنند.
2ـ ازدواج موقت، با كرامت و شرافت زن منافات ندارد، زيرا نوعي اجير كردن انسان است.
جواب: ازدواج موقت از نظر ماهيت با ازدواج دائم تفاوتي ندارد و آنچه زن از مرد مي‏گيرد مهريه به شمار مي‏رود. عقد ازدواج اعم از دائمي و موقّت نوعي داد و ستد مالي نيست، بلكه پيماني است مقدس كه براساس انگيزه‏اي معقول و مشروع ميان زن و شوهر برقرار مي‏شود و پرداخت مهريه از احكام شرعي آن است. شگفت‏آور است افرادي كه چنين ايرادي بر ازدواج موقت مي‏گيرند، بهره كشي‏هاي شيطاني و شهواني‏اي كه در دنياي جديد از زن مي‏شود را از مظاهر تمدن و انسانيت مي‏شمارند![28]
به علاوه در ازدواج موقت كرامت و شرافت زن تأمين شده است زيرا ارضاي نيازهاي جنسي تنها به مردان اختصاص ندارد.
3ـ ازدواج موقت سبب به وجود آمدن فرزنداني مي‏شود كه از پناهگاه امن خانواده محروم بوده و در نتيجه به خيل فرزندان ولگرد و بي‏پنا مي‏پيوندند و سرانجام دست به بزهكاري و انحراف مي‏زنند.
جواب: اگرچه در ازدواج موقت زاد و ولد ممنوع نيست، ولي تفاوت آن با ازدواج دائمي اين است كه مرد و زن بدون رضايت ديگري مي‏توانند از آن جلوگيري كنند. اين حكمِ ويژه، راه مناسبي براي جلوگيري از بحراني است كه در اشكال مطرح شده است. علاوه بر اين آنچه منشأ پديد آمدن نابساماني‏هاي اجتماعي و اخلاقي در مورد فرزندان بي‏پناه است، مسئوليت‏ناپذيري والدين است كه در اين باره فرقي ميان ازدواج موقت و دائم وجود ندارد.
4ـ ازدواج موقت سبب مي‏شود كه با گذشت زمان، پدران و مادران، فرزندان خود را نشناسند يا برادران و خواهران يكديگر را نشناسند و در نتيجه امكان ازدواج پدر و مادري با فرزندان خود يا برادر و خواهر وجود دارد.
جواب: ازدواج موقت به هيچ‏وجه با آن چه گفته شد ملازمه ندارد، مشكل مزبور ناشي از سهل‏انگاري پدران و مادران است. هرگاه آنان مسائل مربوط به زندگي زناشويي خود را ـ خواه موقت باشد يا دائمي ـ با دقت ضبط و ثبت نمايند هيچ‏گاه مشكل ياد شده پديد نخواهد آمد.
در پايان لازم به ذكر است كه ازدواج موقت نبايد مانند قانون تعدد زوجات و نظاير آن، توسط برخي از مردان مورد سوء استفاده قرار بگيرد.
به هر حال اين سوءاستفاده از ازدواج موقّت، سوژه‏‏اي به دست مخالفان داده است تا آن را به عنوان امري مستهجن و موهن به شمار آورند. امام صادق(ع) با آن كه مي‏فرمايد: «يكي از موضوعاتي كه من هرگز در بيان آن تقيه نخواهم كرد موضوع متعه است.»[29]
ولي امام كاظم (ع) علي‏بن يقطين را بر اين كه دست به ازدواج موقّت زده مورد عتاب قرار داده و مي‏فرمايد: «تو را با ازدواج موقّت چه كار؟ در حالي كه خداوند تو را از آن بي‏نياز كرده است.» و به ديگري فرمود: «اين كار براي كسي رواست كه خداوند او را با داشتن همسري از اين كار بي‏نياز نكرده است.»[30]
بنابراين هرگز مقصود قانون‏گذار از تشريع اين قانون اين نبوده است كه وسيله‏اي براي هوسراني و هواپرستي حيوان‏صفتان يا وسيله بيچارگي عده‏اي زنان اغفال شده و فرزندان بي‏سرپرست فراهم شود، بلكه هدف از آن جلوگيري از فسادهاي اجتماعي و ناهنجاري‏هاي جامعه مي‏باشد.

* شيعه‏شناسي و پاسخ به شبهات؛ علي اصغر رضواني، ج 2، صص: 170ـ180
 

فدكي

عضو جدید
پاسخ دوم:
ضرورت ازدواج موقت
شريعت اسلام، شريعت جهاني و ابدي است. و از طرفي، همه ابعاد و نيازهاي زندگي فردي و اجتماعي انسان را مورد توجه قرار داده است. آيين اسلام براي آنكه بتواند به رسالت جهاني، جاويدان و همه جانبه خود جامه عمل بپوشاند شرايط غيرعادي، احكام و قوانين ويژه آنها را مقرر داشته است.
يكي از نيازهاي طبيعي انسان، نياز به ازدواج است، اين نياز از نحوه آفرينش مرد و زن سرچشمه مي‏گيرد. قرآن كريم، آن را از نشانه‏هاي حكمت و قدرت الهي دانسته مي‏فرمايد: (و من آياته أن خلق لكم من انفسكم ازواجا لتسكنوا اليها و جعل بينكم مودة و رحمة ان في ذلك لآيات لقوم يتفكّرون) (روم/ 21): در اين آيه كريمه به برخي از آثار سازنده و اهداف حكيمانه ازدواج اشاره شده است. ازدواج كانوني گرم و سرشار از محبت و مودّت را بنيان مي‏نهد و در سايه آن انسان به آرامش روحي دست مي‏يابد و در نتيجه بهداشت روحي و رواني او تأمين مي‏گردد.
ازدواج سبب ادامه يافتن نسل بشر و تشكيل جوامع بشري مي‏شود كه منشأ تمدن و تكامل مادي و معنوي انسان مي‏گردد: (و الله جعل لكم من انفسكم ازواجا و جعل لكم من ازواجكم بنين و حفدة و رزقكم من الطيبات) (نحل/ 72): در كنار اين اهداف و اغراض عقلاني و معنوي، غريزه جنسي انسان نيز به طريق مشروع ارضاء مي‏گردد. و اين، خود نتايج معنوي بزرگي را به دنبال دارد. بدين جهت است كه پيامبر اكرم(ص) فرموده است «من تزويج فقد احرز نصف دينه». و نيز بدين جهت است كه آن حضرت ازدواج را از محبوب‏ترين امور دانسته است «ما بني في الاسلام بناء احب الي من التزويج».
اكنون اگر واقع‏بينانه به زندگي بشر و شرايط گوناگون آن بنگريم اين حقيقت را مي‏يابيم كه نيازهاي بشر در مسئله ازدواج به گونه‏اي است كه دو گونه ازدواج را طلب مي‏كند.


يكي ازدواج دائمي و ديگري ازدواج موقت، ازدواج دائمي براي شرايط عادي و معمولي زندگي، و ازدواج موقت براي شرايط غيرعادي، از قبيل سفر در مدتي طولاني، مواردي كه در اثر جنگ و حوادث ديگر زناني همسران خود را از دست مي‏دهند، و از طرفي هزينه ازدواج دائمي و مشكلات ديگر مانع از چند همسري مي‏باشد. و مواردي مشابه آنچه بيان گرديد وضعيت غيرعادي را در مسئله زناشويي بوجود مي‏آورد. و از سويي، نياز به ازدواج نيازي است طبيعي و اجتناب‏ناپذير، هرگاه از طريق ازدواج موقت، اين مشكل چاره‏انديشي نشود، روابط نامشروع جنسي، جامعه را به فساد و تباهي مي‏كشاند.
شريعت مقدس اسلام، درست باتوجه به واقعيت مزبور در زندگي بشر، دو گونه از ازدواج دائمي و موقت را تشريع كرده است. درباره ازدواج دائمي فرموده است: (و ان خفتم ان لا تقسطوا في اليتامي فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثني و ثلاث و رباع، فان خفتم الا تعدلوا فواحدة) (نساء/ 3): اگر از ازدواج با يتيمان از اين جهت كه مبادا با آنان به قسط رفتار نكنيد بيمناكيد، با زنان غيريتيم كه مورد پسند شماست ازدواج كنيد. دو همسر يا سه همسر يا چهار همسر مي‏توانيد برگزينيد، ولي اگر از اجراي عدالت ميان آنها بيمناكيد، به يك همسر بسنده كنيد.
 

فدكي

عضو جدید
قرآن و ازدواج موقت
قرآن كريم درباره ازدواج موقت فرموده است: (فما استمتعتم به منهنّ فآتوهن أجورهن فريضة) (نساء/ 24): از هر زني كه به طور مشروع كام برگرفتيد، آنچه را كه در مقابل اين كامجويي به عنوان مهر مقرر داشته‏ايد به او بپردازيد. دلايل اين كه اين آيه مربوط به ازدواج موقت است عبارتند از:
1ـ در آيات قبل از اين آيه حكم ازدواج دائمي و حكم مهر آن به روشني بيان شده است، و تكرار آن بلا وجه است.
2ـ در ازدواج دائمي به مجرد اجراي صيغه عقد ازدواج، مهر بر عهده شوهر واجب مي‏شود پرداخت نصف آن قبل از آميزش (در صورت مطالبه همسر) واجب است در حالي كه در اين آيه وجوب آن بر استمتاع و كامجويي شوهر از همسر خويش مترتب شده است.
سنت و ازدواج موقت
3ـ گذشته از روايات اهل بيت(ع) كه آن را به ازدواج موقت (متعه) تفسير كرده‏اند.[31] در احاديث اهل سنت نيز اين تفسير از عده‏اي از صحابه و تابعين روايت شده است. ابن عباس، أبي بن كعب و سعيد بن جبير و سدّي آيه را چنين قرائت مي‏كردند: (فما استمتعتم به منهن الي أجل مسمّي فآتوهن أجورهن فريضة)[32] و مجاهد نيز گفته است: اين آيه درباره ازدواج موقت نازل شده است.[33]
فخرالدين رازي، پس از ذكر قرائت أبي بن كعب و ابن عباس گفته است: «مسلمانان اين‏گونه قرائت را بر آن دو انكار نكردند. از اين جا به دست مي‏آيد كه درستي اين قرائت مورد قبول همه مسلمانان

و اجماعي بوده است، در نتيجه مشروعيت ازدواج موقت مورد اجماع مسلمانان بوده است.[34]
 

فدكي

عضو جدید
ازدواج موقت در چند حكم با ازدواج دائمي يكسان است كه عبارتند از:
1ـ موانع ازدواج (محرمات النكاح)
2ـ شرايط لازم به هنگام عقد ازدواج مانند در عدّه نبودن زن
3ـ اجراي صيغه مخصوص ازدواج
4ـ لزوم مهريه
5ـ احكام مربوط به فرزندان و خويشاوندان
6ـ احكام مربوط به ارث فرزندان از پدر و مادر و بالعكس
7ـ لزوم عدّه پس از پايان ازدواج براي زن
تفاوتهاي ازدواج موقت با ازدواج دائمي در امور ذيل است:
الف: در ازدواج موقت زن و شوهر از يكديگر ارث نمي‏برند.
ب: در ازدواج موقت نفقه زن بر شوهر واجب نيست.
ج: در ازدواج موقت زن حق قسم (همخوابگي با شوهر) ندارد.
د: در ازدواج موقت مرد حق عزل دارد.
ه‍: در ازدواج موقت با پايان يافتن مدت ازدواج فسخ مي‏گردد و اجراي صيغه طلاق لازم نيست.
و: پاره‏اي از تفاوتهاي ديگر كه دركتب فقه بيان شده است.
در هر حال، ازدواج موقت با ازدواج دائمي تفاوت ماهوي ندارد، و هر دو از اقسام نكاح شرعي به شمار مي‏روند و در بسياري از احكام ازدواج يكسانند.
اگرچه هر يك احكام ويژه‏اي نيز دارند. روشن است كه داشتن احكام ويژه سبب تباين ماهوي و نوعي آن دو نخواهد بود. چنان كه در ديگر احكام شرعي نيز چنين است، مثلا هبه معوضه و غيرمعوضه، و هبه به خويشاوند و غيرخويشاوند احكام ويژه‏اي دارند، ولي همگي از اقسام يك نوع حكم شرعي به شمار مي‏روند كه هبه نام دارد.
فرضيه نسخ ازدواج موقت
از مطالب پيشين روشن شد كه در اصل مشروعيت ازدواج موقت ترديدي نيست، و اين مطلب مورد اجماع مسلمانان است، ليكن علماي اهل سنت مدعي نسخ آن شده‏اند و در اين مورد برخي از آيات و نيز احاديثي كه در صحاح و مسانيد آنان روايت شده، استناد كرده‏اند.
فرضيه نسخ در قرآن
برخي، آيه (و الذين لفروجهم حافظون الي علي ازواجهم او ما ملكت أيمانهم فإنهم غير ملمومين * فمن ابتغي وراء ذلك فاولئك هم العادون) (نساء/ 34) دانسته‏اند. به اين بيان كه در اين آيه ارتباط مشروع زناشويي در دو مورد منحصر شده است، يكي ازدواج، و ديگري ملك يمين، و متعه (ازدواج موقت) از هيچ يك از دو قسم ياد شده نيست، اين كه از قسم ملك يمين نيست، روشن است، و اين كه از قسم ازدواج نيست، زيرا نفقه، ارث و قسم (حق همخوابگي) كه از احكام ازدواج است، در آن نيست.
پاسخ اين است كه اولاً: ازدواج موقت از نظر ماهيت با ازدواج دائمي تفاوت ندارد، اين دو از ازدواج پاره‏اي از احكام مشترك دارند، و پاره‏اي احكام مخصوص. تفصيل اين مطلب پيش از اين گذشت.
ثانياً: آيه سوره مؤمنون از آيات مكي است، در حالي كه آيه مربوط به ازدواج موقت از آيات مدني است. حكم ازدواج موقت به اجماع مسلمانان در مدينه نازل شده است. در حالي كه ناسخ بايد از نظر زمان پس از منسوخ باشد.
عجيب اين است كه هرگاه به آنان گفته شود: چرا آيه مؤمنون ناسخ ازدواج با كنيزان كه در سوره نساء آمده است نيست. آنجا كه فرموده است: (فمن لم يستطع منكم طولا ان ينكح المحصنات فما ملكت ايمانكم من فتياتكم المؤمنات) (نساء/ 25).
پاسخ مي‏دهند، آيه مؤمنون مكي است، ولي آيه مربوط به نكاح الاماء (ازدواج با كنيزان) مدني است، و مكي نمي‏تواند ناسخ مدني باشد. ولي اين مطلب را در مورد متعةالنساء (ازدواج موقت) فراموش مي‏كنند.[35]
فرضيه نسخ در روايات
 

rosvayejanan

عضو جدید
کاربر ممتاز
یه زمانی می گفتم صورت مسئله رو پاک کردن راه حل نیست

خیلی جالبه اسم و عوض کنیم و بگیم دیگه همه چی خوب شد

بنیان خانواده قوی شد دیگه کسی خیانت نمی کنه؟؟

پیشنهاد می کنم دوستان انتهای کتاب فاطمه فاطمه است دکتر شریعتی و بخونن و با عنایت به اون بحث یه راه حل بهتر و ارائه بشه

اگه می خواید هم دین دار باشید هم ارضا بشید گمونم باید یه کم راه حل پیشرفته تری ارائه بدید

اگر نه هم که بمونید بین و زمین و آسمون بالا پایین برید
 

جاذبه

عضو جدید
اینا همه حرفه بنظر من ازدواج موقت برای جواناخیلی بهتر از اینه که حوادثی از قبیله تجاوز به نوامیسو ببینیم .تازه اگه این میل بد بود هیچ وقت خدا اونو تو وجود انسان نمیگذاشت .بعضی وقتها امکانات ازدواج فراهم نیست باید جونها عقده ای بشن .بنظر من هیچ اشکالی نداره
 

mahtab.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینا همه حرفه بنظر من ازدواج موقت برای جواناخیلی بهتر از اینه که حوادثی از قبیله تجاوز به نوامیسو ببینیم .تازه اگه این میل بد بود هیچ وقت خدا اونو تو وجود انسان نمیگذاشت .بعضی وقتها امکانات ازدواج فراهم نیست باید جونها عقده ای بشن .بنظر من هیچ اشکالی نداره
چرا حتما باید این شکل رو داشته باشه ؟ مگه ارتباط بین یه دوست دختر دوست پسر چه ایرادی داره ؟ :razz:
 

m0nire

عضو جدید
کاربر ممتاز
ارضای غریزه ی جنسی؟!
چه قدر این مسئله باید مهم باشه؟!
یعنی یه دختر نمیتونه صبر کنه تا ازدواج کنه؟!من باور نمیکنم اینقدر آلت تناسلی آدما پر ارزش شده باشه که فقط به فکر خفه کردنش(حالا به هر وسیله ای باشن)
یعنی اگه صیغه نباشه اگه ازدواج موقت نباشه نمیشه جامعه رو سالم نگه داشت؟!
یعنی حتما باید یه حربه واسه خودتون درست کنین تا گند بزنین به اعصاب ملت؟!
حاضری دختر خودت رو واسه صیغه مدت دار بفرستی و بعد بگی واسه این بود که منحرف نشه؟!
خجالت بکشین تورو خدا:w09:صیغه واسه زن و مرد(نه دختر و پسر)در شرایط خاصی که هیچ راهی واسه ازدواجشون نمونده و مشکلات پیش رو زیاده و مخالفت زیاده یه حربه است که به گناه نیفتند نه اینکه اینجوری:wallbash:
خجالت بکشین یاد بگیرین خود دار باشین نه اینکه خودتون رو به اسم اسلام دست هرکسی بسپارین و با یه صیغه اسم حلال روش بذارین:wallbash:
 

jentleman_arch

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینا همه حرفه بنظر من ازدواج موقت برای جواناخیلی بهتر از اینه که حوادثی از قبیله تجاوز به نوامیسو ببینیم .تازه اگه این میل بد بود هیچ وقت خدا اونو تو وجود انسان نمیگذاشت .بعضی وقتها امکانات ازدواج فراهم نیست باید جونها عقده ای بشن .بنظر من هیچ اشکالی نداره


سلام دوست عزيز...من قبلا" تو يه تاپيكي گفتم كه خدا به انسان قدرت انتخاب داده پس (يك نفرو داشته باش برا هميشه داشته باش)

آدم بايد بتونه خودشو كنترل كنه چه وضع مالي خوبي داشته باشه چه فقير باشه...پس: درسته كه توقران گقته اما بنظر من خيانته و گول زدنه هم ديگه هست
 

pejman.pna

عضو جدید
کاربر ممتاز
ازدواج موقت = هوس بازی شرعی
زمانی ممکنه بدون اینکه صیغه در میون باشه، با کسی به خاطر علاقه ای که داری روابط جنسی داشته باشی. اما هروقت رفتی سراغ ازدواج موقت به طور حتم برای هوس بازی رفتی.
مورد اول خیلی قشنگتره
 

pejman.pna

عضو جدید
کاربر ممتاز
اينجوري قضاوت نكن ازدواج موقت براي سن بالا خيلي هم خوبه مگه نميبيني فساد و تجاوزو... داره تو مملكت بيداد ميكنه:w00:
می تونه بدون اینکه الکی یه جمله عربی رو بخونه با همونی که دوستش داره و به اصطلاح می خواد صیغه ش کنه، کار خودش و انجام بده. البته در صورتیکه این بابا زن نداشته باشه.
 

atousa_m

عضو جدید
کاربر ممتاز
اينجوري قضاوت نكن ازدواج موقت براي سن بالا خيلي هم خوبه مگه نميبيني فساد و تجاوزو... داره تو مملكت بيداد ميكنه:w00:
باید ببینی دلیل اون فساد و تجاوز چیه

وقتی یه نفر میاد مدت صیغه رو میذاره دو ساعت و مهریه رو هم یه شاخه گل تعیین میکنه یعنی چی؟؟؟؟


حالا دو ساعت نه ، یک ماه ، سه ماه ، بعدش تا خسته شد میره سراغ نفر بعد

این تجاوز نیست؟؟؟؟؟؟
اینجا دیگه تجاوز به توان 2 میرسه ، چون هم به شعور تجاوز می شه هم به جسم



صیغه یعنی همونی که پژمان گفت
 

atousa_m

عضو جدید
کاربر ممتاز
می تونه بدون اینکه الکی یه جمله عربی رو بخونه با همونی که دوستش داره و به اصطلاح می خواد صیغه ش کنه، کار خودش و انجام بده. البته در صورتیکه این بابا زن نداشته باشه.
باهات موافقم

وقتی اون کلمات عربی در کار نباشن ف خیالت راحته که خودت از روی منطق و احساست تصمیم به این رابطه گرفتی ، نه اینکه برای توجیه این کار ، خودتو پشت دین و شرع و کلمات عربی پنهون کنی


وای که چقدر این موضوع مسخره منو عصبی میکنه
 

bernabeo

عضو جدید
کاربر ممتاز
من فکر می کنم عنوان کردن این مساله در اذهان عمومی فرار به جلو محسوب میشه
حکومتی که در رابطه با دغدغه های جوانان کم کاری کرده حالا بعد از 30 سال با یه آمار وحشتناک جرم و جنایت در رابطه با تجاوز به نوامیس مردم روبرو شده و مشکل بیکاری - مسکن و . . . باعث شده تا اونا به جای اینکه یک راه حل درست و منطقی رو برای این قضیه مطرح کنند با تجویز یه قرص استامینفن سر درد مردم رو موقتاً تسکین بدن و صورت مساله رو پاک کنن . . .
 

pejman.pna

عضو جدید
کاربر ممتاز
يعني مشكل شما خوندن يه جمله ي عربيه!؟ فكر كنم بحث خيلي گسترده تر از اين حرفا باشه! به نظر من هم مهم نيت طرفه خوندن يه جمله عربي يه جور نيته.
خیر عزیزم. مشکل من با جمله عربی نیست. کل مطلب رو بخون لطفا! من دارم از هوس بازی صحبت می کنم. میگم این هوس بازی داره الکی پشت یه جمله عربی قایم میشه و به اصطلاح مجازش می کنه.
خيلي عجيبه كه شما تجاوز رو با اين كار يكي ميدوني:surprised: چند وقت پيش شنيدم كه يه خانومي كه جلوي شوهرش بهش تجاوز شده بود خودكشي كرد! حالا يه ذره فكر بكن. (حتما منظور منو نگرفتي)
آخه تجاوز چه ربطی به صیغه کردن داره دوست خوبم؟
 

reza4321

عضو جدید
کاربر ممتاز
فدکی مثل اینکه خودت این کاره ای خواهر من ! عجب دفاعی کردی :biggrin:
صیغه از نظر من که خانم هستم یعنی کلاه شرعی واسه فحشا به صورت رسمی;)

خیلی جالبه خیلی از دوستان روابط باز غرب رو عیب و ایراد نمیگیرن و این رابطه رو ایراد میگیرن.اونا هم همون کارو میکنن که اینا میکنن.اگه محکومه جفتش رو محکوم کنید تا صداقتتون و فکر منفی نداشتن تون مشخص شه. اما اینکه اونو محکوم نمیکنید و اینو محکوم میکنید دقیقا همون مزغ و تخم مزغه که فقط بعضی دوستان عشق محکوم کردن دادرند ولاغیر.
خب ازدواج موقت هم بد.جیز.کلاه شرعی.شما چخ چیزی رو راهکار میدید؟؟؟
اگه روابط ازادانه غرب رو پیشنهاد میدید ازتون سوال میکنم که یعنی شما مشکلتون همین دو کلمه صیغه خوندنه؟؟؟یعنی تمام مشکل و عقده های جوونها و سر خوردگی جوونها رو به این دو جمله صیغه خوندن میدونید؟؟؟
مگه این دو جمله چند کالری مصرف میکنه که زور داره بخونید؟؟؟
اگه همونم زور داره خب دو جمله ازدواج دائم هم به چه درد میخوره.اونم دو جمله هست.اونم نخونیم دیگه.ها؟؟؟؟
 

pejman.pna

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی جالبه خیلی از دوستان روابط باز غرب رو عیب و ایراد نمیگیرن و این رابطه رو ایراد میگیرن.اونا هم همون کارو میکنن که اینا میکنن.اگه محکومه جفتش رو محکوم کنید تا صداقتتون و فکر منفی نداشتن تون مشخص شه. اما اینکه اونو محکوم نمیکنید و اینو محکوم میکنید دقیقا همون مزغ و تخم مزغه که فقط بعضی دوستان عشق محکوم کردن دادرند ولاغیر.
خب ازدواج موقت هم بد.جیز.کلاه شرعی.شما چخ چیزی رو راهکار میدید؟؟؟
اگه روابط ازادانه غرب رو پیشنهاد میدید ازتون سوال میکنم که یعنی شما مشکلتون همین دو کلمه صیغه خوندنه؟؟؟یعنی تمام مشکل و عقده های جوونها و سر خوردگی جوونها رو به این دو جمله صیغه خوندن میدونید؟؟؟
مگه این دو جمله چند کالری مصرف میکنه که زور داره بخونید؟؟؟
اگه همونم زور داره خب دو جمله ازدواج دائم هم به چه درد میخوره.اونم دو جمله هست.اونم نخونیم دیگه.ها؟؟؟؟
راه حلش تقویت اراده و نگه داشتن خودمونه رضا جان. (البته اگه این قضیه رو بد می دونیم.)
 

atousa_m

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی جالبه خیلی از دوستان روابط باز غرب رو عیب و ایراد نمیگیرن و این رابطه رو ایراد میگیرن.اونا هم همون کارو میکنن که اینا میکنن.اگه محکومه جفتش رو محکوم کنید تا صداقتتون و فکر منفی نداشتن تون مشخص شه. اما اینکه اونو محکوم نمیکنید و اینو محکوم میکنید دقیقا همون مزغ و تخم مزغه که فقط بعضی دوستان عشق محکوم کردن دادرند ولاغیر.
خب ازدواج موقت هم بد.جیز.کلاه شرعی.شما چخ چیزی رو راهکار میدید؟؟؟
اگه روابط ازادانه غرب رو پیشنهاد میدید ازتون سوال میکنم که یعنی شما مشکلتون همین دو کلمه صیغه خوندنه؟؟؟یعنی تمام مشکل و عقده های جوونها و سر خوردگی جوونها رو به این دو جمله صیغه خوندن میدونید؟؟؟
مگه این دو جمله چند کالری مصرف میکنه که زور داره بخونید؟؟؟
اگه همونم زور داره خب دو جمله ازدواج دائم هم به چه درد میخوره.اونم دو جمله هست.اونم نخونیم دیگه.ها؟؟؟؟
مشکل همین جاست دیگه .
وقتی من کسی رو چه برای دوستی چه ازدواج انتخاب میکنم ، دیگه احتیاجی به این تشریفات نیست . حتی برای به قول شما عقد دائم . می تونه فقط به صورت مکتوب دربیاد که مستند باشه . نه اینکه یه نفر بیاد و 10-15 دقیقه عربی حرف بزنه و من یه کلمه از حرفاشو نفهمم و بعدش بگم "قبلتُ" و ....

حالا عقد رو می شه تا حدودی قبول کرد ، ولی صیغه به هیچ عنوان .
صیغه داره می گه تو اگه زن داشتی باشه ، می تونی با کس دیگه ای هم -درصورت وجود صیغه -ارتباط داشته باشی ، این یعنی چی؟؟؟؟؟ این اسمش هوسبازی نمیشه؟ خب برو زن اولتو طلاق بده و یکی دیگه بگیر ، اما میبینی اگه بخوای طلاق بدی باید مهریه هم بدی ، نفقه هم بدی ،کلی دنگ و فنگ داداگاه بکشی ، تازه باید برای زن دومت هم مهریه تعیین کنی و حداقلش یه جشن عقد بگیری و ممکنه توی فامیل آبروریزی بشه که اوا خاک عالم اکبر آقا زن دوم گرفته ، پس می تونی خیلی راحت با یه صیغه ، یه - که چه عرض کنم ، شاید 40 تا - زن بگیری...




 

mahtab.sh

عضو جدید
کاربر ممتاز
:gol:
خیلی جالبه خیلی از دوستان روابط باز غرب رو عیب و ایراد نمیگیرن و این رابطه رو ایراد میگیرن.اونا هم همون کارو میکنن که اینا میکنن.اگه محکومه جفتش رو محکوم کنید تا صداقتتون و فکر منفی نداشتن تون مشخص شه. اما اینکه اونو محکوم نمیکنید و اینو محکوم میکنید دقیقا همون مزغ و تخم مزغه که فقط بعضی دوستان عشق محکوم کردن دادرند ولاغیر.
خب ازدواج موقت هم بد.جیز.کلاه شرعی.شما چخ چیزی رو راهکار میدید؟؟؟
اگه روابط ازادانه غرب رو پیشنهاد میدید ازتون سوال میکنم که یعنی شما مشکلتون همین دو کلمه صیغه خوندنه؟؟؟یعنی تمام مشکل و عقده های جوونها و سر خوردگی جوونها رو به این دو جمله صیغه خوندن میدونید؟؟؟
مگه این دو جمله چند کالری مصرف میکنه که زور داره بخونید؟؟؟
اگه همونم زور داره خب دو جمله ازدواج دائم هم به چه درد میخوره.اونم دو جمله هست.اونم نخونیم دیگه.ها؟؟؟؟
بستگی داره شما منظورت از روابط آزاد چی باشه دوست عزیز ؟ اگر دو نفر همدیگه رو دوست داشته باشند و به هم زندگی کنند چه اشکالی داره ؟ :smile:
اما اینکه شما هر وقت دلت خواست بری به یه مرکز فساد و با هرکسی که اونجا بود بخواهی رابطه برقرار کنی مثل اینه که میخوای یه زنی رو صیغه کنی تا نیاز جنسی تو برآورده کنه و این دوتای آخر به نظر من خیلی پست و نا پسنده .
در مورد دو جمله هم آره حتما باید به عربی که مسخره ترین زبونه دنیاست (از نظر من و تمام همکار های من که الان توی این اتاق 13 نفریم :confused:) بگی من تو رو میخوام تو چطور ؟ !!!!
خوب اینو دو نفر به زبون فارسی سلیس میگن و با هم زندگی می کنند و برای داشتن امتیازات اجتماعی هم یه جایی اونو ثبت میکنند . همین
 

pejman.pna

عضو جدید
کاربر ممتاز
مشکل همین جاست دیگه .
وقتی من کسی رو چه برای دوستی چه ازدواج انتخاب میکنم ، دیگه احتیاجی به این تشریفات نیست . حتی برای به قول شما عقد دائم . می تونه فقط به صورت مکتوب دربیاد که مستند باشه . نه اینکه یه نفر بیاد و 10-15 دقیقه عربی حرف بزنه و من یه کلمه از حرفاشو نفهمم و بعدش بگم "قبلتُ" و ....

حالا عقد رو می شه تا حدودی قبول کرد ، ولی صیغه به هیچ عنوان .
صیغه داره می گه تو اگه زن داشتی باشه ، می تونی با کس دیگه ای هم -درصورت وجود صیغه -ارتباط داشته باشی ، این یعنی چی؟؟؟؟؟ این اسمش هوسبازی نمیشه؟ خب برو زن اولتو طلاق بده و یکی دیگه بگیر ، اما میبینی اگه بخوای طلاق بدی باید مهریه هم بدی ، نفقه هم بدی ،کلی دنگ و فنگ داداگاه بکشی ، تازه باید برای زن دومت هم مهریه تعیین کنی و حداقلش یه جشن عقد بگیری و ممکنه توی فامیل آبروریزی بشه که اوا خاک عالم اکبر آقا زن دوم گرفته ، پس می تونی خیلی راحت با یه صیغه ، یه - که چه عرض کنم ، شاید 40 تا - زن بگیری...




کاملا باهات موافقم آتی جان.
 

!...

عضو جدید
کاربر ممتاز
هرچی بیتاب بگه همونه!
من جرفی نمیزنم تا بیتاب بیاد و نظرش رو بگه!
نظر زیبا و متین ایشون,نظر بنده هم هست!(البته اگه با نظر آقا مخالفتی نداشته باشه!)
 

pooneh12345

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسته به شرایط فرد داره
لابد صلاحی توش بوده که تو اسلام عنوان شده
 

Similar threads

بالا