كمك ،HELP ، سئوالات، FAQ ، درخواست ( پروژه هاي درسي )

وضعیت
موضوع بسته شده است.

نسترن اسلامی

عضو جدید
نیاز من یاری سبزتان هستیم (انجمن بیچارگان پروژات درسی)

نیاز من یاری سبزتان هستیم (انجمن بیچارگان پروژات درسی)

سلام بچه ها
خوبین
من بدجور حالم گرفته آخه چند روزیه دارم درمورد موضوع گیاه در معماری جستجو می کنم اما....
برا پروژه پایانی درس انسان طبیعت معماری به این پروپزه نیاز دارم
خواهشمندم هرکس می تونه مطالبی رو بهم کمک کنه این کارو بکنه
ممنو می شم
پیشاپیش
متشکرم:gol:
 

fandak

عضو جدید
:gol::gol::cry:سلام لطفا درباره لویی کان به من کمک کنید ممنون
لوئی ایزادور کان (۱۹۰۱-۱۹۷۴) معمار استونی-تبار آمریکایی بود. نام اصلی او «ایتزه-لیب اشموئیلوسکی» بود.

تاریخ تولد او در جزیره کوره‌ساره در استونی چندان روشن نیست. در ۱۹۰۵ با خانواده یهودی خود به آمریکا مهاجرت کرد.

از ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ در فیلادلفیا در دانشگاه پنسیلوانیا که شیوه آموزشی آن شبیه مدرسه بوزآر فرانسه بود تحصیل کرد. مدت چند سال با شرکت ها و دفتر‌های معماران حرفه‌ای همکاری داشت. بعد از چندین سفر طولانی به کشورهای اروپایی در سال ۱۹۳۷ به پنسیلوانیا رفت و در این شهر شرکتی دایر کرد.

درچند موسسه دانشگاهی از جمله دانشگاه ییل، انستیتو تکنولوژی ماساچوست و دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می کرد. او یکی از اعضاء اصلی تیم سیام بود.

او در نیویورک به سال ۱۹۷۴ درگذشت.


موزه هنر کیمبل در فورت وورث، اثر لویی کان







لوئي كان يك ماه قبل از مرگش در تهران بود تا به همراه كنزو تانگه بر روي يك پروژه عظيم بينديشند(توسعه شهرسازي محله عباس آباد تهران).او به ايران آمده بود كه محيط را حس كند و احتياجات را قبل از آنكه دست به طرحي بزند،درك كند.
لوئي كان در ميان صحبتهايش گفته بود كه دلش مي خواهد ادعا كند كه در رگهايش مقداري خون ايراني جريان دارد، خوني كه از طرف نسل مادرش كه همجوار ايران در روسيه زندگي كرده است به او رسيده است.
لوئي كان نه در قالب معماري ارگانيك رايت جاي مي گيرد و نه در قالب معماري مدرن لوكوربوزيه و ميس، بلكه وي در پي آن بود كه معماري را، به راهي اساسي، براي خود دوباره تعريف كند.وي شخصيتي طوفاني و متكبر نداشت، يا به بياني ديگر بتهوون عالم معماري نبود و با سادگي فروتنانه اي سخن مي گفت و مي زيست.








لوئي كان به سال 1901 در جزيره "ازل" در استوني كه در آن هنگام جزئي از امپراطوري روسيه بود تولد يافت.پدر او "لئوپلد" كه كارش ساختن شيشه هاي رنگين بود و مادرش "برتا" كه هارپ مي نواخت به سال 1905 به ايالات متحده مهاجرت كردند و در فيلادلفيا ساكن شدند.پدرش مغازه شيريني فروشي كوچكي باز كرد، اما زندگي براي خانواده "كان" مانند بسياري از مهاجرين ديگر در آن زمان، در سرزمين تازه مشكل بود و اين خانواده با گرسنگي بيگانه نبود.
وي از همان اوان جواني در رسم و نقاشي داراي استعداد فوق العاده اي بود و در چندين مسابقه از حريفان خود پيشي گرفت. قبل از آنكه دبيرستان خود را به پايان برساند مي دانست كه در آينده چه رشته اي را دنبال خواهد كرد و با ورود به دانشگاه پنسيلوانيا در رشته معماري آغاز به تحصيل كرد تا آنكه به سال 1924 از دانشكده هنرهاي زيباي اين دانشگاه فارغ التحصيل شد.در مدرسه، وي بيشتر به شيوه "بوزآر" (مدرسه هنرهاي زيباي پاريس) كه شيوه معمول آن زمان در دانشكده هاي هنر و معماري ايالات متحده بود، تعليم يافت.قرينه سازي، فضاهاي بزرگ و حجم هاي هندسي متوازن عواملي بود كه در آن زمان وي را از پيوستن به نهضت هاي در حال توسعه مكاتب مدرن معماري باز داشت.وي به شيوه "بوزآر" به عنوان مقدمه اي براي توصيف روح معماري ، ميانديشيد.وي در رابطه با نقش معمار به عنوان يك هنرمند گفته است: " خلق هنر بر آوردن يك نياز نيست، بلكه آفريدن يك نياز است."




منبع : به نقل از مجله هنر و معماری .شماره ۲۱.سال ۱۳۵۳)برگرفته از سایت نور سکوت معماری
 

haddadi

عضو جدید
کمک فوری ........ دمتون گرم اگه پلان از مهد کودک چیزی دارید منو کمک کنید!!!!!!!

کمک فوری ........ دمتون گرم اگه پلان از مهد کودک چیزی دارید منو کمک کنید!!!!!!!

سلام بچه ها من یه پروژه ی تمرین های معماری دارم که موضوع اون مهد کودک برای 100 تا کودک . 20 تا شیر خوار 25 تا 2-3 سال و 35 تا 3-5 سال و 35 تا 5-6 سال ...... اگه کسی پلان خوبی برای یک مهد کودک اصولی داره بده ممنون میشم..
 

alireza just

عضو جدید
پروژه سنگ

پروژه سنگ

سلام مناین ترم برای پروژه عناصر یه دونه تحقیق یا یه دونه مقاله درمورد سنگ میخوام لطفا هر کسی در مورد این مطلبی داره ورسم بفر ستهانم ایمیلمalireza_just_87@yahoo.com
 

ثانیه

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوستان لطف می کنید یه کتاب در مورد پلان و نما و برش معرفی کنید
 

يلدا

عضو جدید
تو رو خدا كسي نيست اينجا به داد من برسه . من دنبال يه پروژه اصول سرپرستي ميگردم خيلي واسم حياتيه. اگه ميتونيد كمكم كنيد.
 

Barf_yakhi

عضو جدید
سلام

سلام

به راندو و اسکیس اهمیت بده چون بعدا خیای به کارت میاد.

کتاب راندو در معماری می بونه کمکت کنه.
 

SHARMINKH

عضو جدید
خیلی فوری..........

خیلی فوری..........

سلام دوستان ،من برای پروژه ی انسان_طبیعت به یه سری عکس ومطلب درباره ی مسجد

قبا نیاز فوری دارم.ممنون میشم اگه کمکم کنید:)
 

iasi

عضو جدید
بازشوها در بنا

بازشوها در بنا

سلام مهندسان گرامی:) یه تحقیق در مورد بازشوها می خواستم . اگه کسی داره یا آدرس سایتی رو میدونه که مطلب توش داره لطفا راهنماییم کنه. ممنون میشم:w36:
 

mahdiarc

عضو جدید
سلام.من یکی از دوستانم نمایندگی یکی از شرکتهایی که پوشش دیوارهای داخلی و کف فرش وخلاصه از این جور چیزارو داره.خودم هم 4سال سابقه کار با ارشیکد دارم خوشحال می شم بتونم کمکتون کنم.
 

mahla_sh

عضو جدید
دانشجوی معماری و آنچه كه باید بیاموزد


مدرسه معماری دو هدف دارد: تربیت معماربا انتقال دانش و مهارت های ضروری، وتعلیم وی برای استفاده مناسب از دانش و مهارت هایی كه به دست آورده است.
بنابراین تربیت، اهداف عمل را در نظر دارد، اما تعلیم ارزش ها را. وظیفه تعلیم ایجاد بینش و مسوولیت پذیری است. تعلیم باید نظرات غیر مسوولانه را به قضاوت مسوولانه تبدیل كند و از نظرات اتفاقی و دلبخواهی به وضوح منطقی نظمی آگاه رهنمون كند.


در ساده ترین صورت معماری فایده گر است. اما می تواند از میان طیف كامل ارزش ها به بالاترین جایگاه اجتماعی وجود معنوی در قلمرو هنر ناب برسد. این تحقق باید نقطه آغاز هر نظام آموزش معماری باشد. این نظام، گام به گام باید آنچه را كه ممكن است آنچه كه لازم است و آنچه مهم است را روشن سازد. به این دلیل است كه موضوع های گوناگون باید هماهنگ شوند تا در هر مرحله، وحدت ارگانیك وجودداشته باشد و دانشجو بتواند تمام جنبه های گوناگون ساختمان را در رابطه شان با یكدیگر مطالعه كند.

جدا از آموزش فنی، دانشجو باید بیاموزد كه ترسیم كند تا دست و چشمش تعلیم ببیند و به ابزار بیانش تسلط پیدا كند. تمرین ها به او حسن تناسب، ساختار، فرم و ماده را می دهند و به او نشان می دهند كه آنها چگونه به هم مربوط اند و آنچه را می توانند بیان كنند.

پس از آن دانشجو باید با مواد و ساختمان های ساده از چوب، سنگ و آجر آشنا شود و سپس یاد بگیرد كه با فولاد و بتن مسلح به عنوان مصالح ساختمانی چه كارهایی می تواند انجام دهد. در عین حال او باید بیاموزد كه این عناصر چگونه به طور قابل ملاحظه ای به یكدیگر وابسته اند و چگونه مستقیما با فرم بیان می شوند. هر ماده خواه طبیعی یا مصنوعی، خاصیت مخصوص به خود را دارد كه انسان پیش از آن كه با آن كار كند، باید آن را بشناسد.

مواد و روش های جدید ساخت، لزوما ارجحیت ندارند. آنچه مهم است شیوه ای است كه با آنها رفتار می شود. ارزش مواد به این بستگی دارد كه ما از آنها چه می سازیم. پس از مواد و روش های ساخت، دانشجو باید خود را با كاركردها آشنا سازد. آنها باید به دقت تحلیل شوند تا او دقیقا بداند كه كاركردها با چه چیزهایی درگیرند. باید كاملا تفهیم شود كه چرا و چگونه طرح های یك ساختمان از ساختمان دیگر متفاوت است چه چیزی است كه هویت ویژه ای به یك ساختمان می دهد. هر باب ورود به مسایل شهرسازی باید مسایل اساسی را كه بر آن استوار است بیاموزد وآشكارا نشان دهد كه چگونه تمام جنبه های ساختمان با یكدیگر ارتباط بینابین داشته وبا شهر به عنوان یك موجود زنده رابطه دارند. سرانجام، از طریق تركیب كل دوره آموزش ، دانشجو باساختمان به عنوان هنر آشنا می شود و به این ترتیب ماهیت ذاتی هنر، كاربرد معانی و مفاهیم آن، و تحقق آن در ساختمان به او آموخته شده است.

اما این مطالعات باید تحلیل روحیه زمانی را كه به آن وابسته ایم دربرگیرد. زمان حال و گذشته به خاطر تمایزها و تشابه ها، هم در مواد و هم در درك معنوی باید مقایسه شود.

به این دلیل است كه ساختمان های متعلق به زمان گذشته باید مطالعه شوند و به گونه روشن توصیف شوند تا درك روشنی از عوامل ضروری آنها به دست آید. تنها منظور پذیرفتن ودرك عظمت و اهمیت این بناها به عنوان معیار نیست، بلكه همچنین درك این مطلب است كه آنها محدود به یك دوره خاص غیر قابل تكرار در موقعیت تاریخی بودند كه این مطلب وظیفه تجلی بخشیدن به دستاوردهای خلاقانه این دوران را بر دوش ما می نهد.
منبع : آرونا
 

vahid1900

عضو جدید
تاریخ معماری

تاریخ معماری

جدول خلاصه بناهای تاريخی بر اساس دوره های تاريخی
دوره تاريخی
نام بنا
مشخصات بنا
عيلام
زيگوارت چغازنبيل
مشخصات بنا m 100*100 و 50 متر ارتفاع دارد.
به صورت چهار گوشه و پله پله ساخته شده است.
مصالح اين بنا خشت خام در داخل بنا و آجر پخته معمولی در نمای ساختمان است.
دو ويژگی مهم :
1- با خط ميخی روی آجرهای نمای آن مطالبی نوشته شده است.
2- قديمی ترين طاق طوسی ايران در سقف پله های اين بنا مشاهده شده است.
ماد
تپه باباجانی، گودين تپه، نوشی جان تپه

مقابر صخره ای دخمه های مادی
ستونهای ورودی دخمه، عمق و حجم دخمه را مشخص می سازد.
هخامنشی
آرامگاه کوروش
در پاسارگاد قرار دارد و درای شش پله است.
کاخ بزرگ شوش
توسط داريوش اول در شهر شوش ساخته شده است.
کتيبه ای در آن يافت شده که شباهت به قرارداد ساختمانی دارد.
تخت جمشيد
بر روی صفه ای ساخته شده و پلکان آن از تخته سنگ های عظيم يکپارچه تراشيده شده و شيب ملايم آن مناسب عبور يک سوار است.
بر سر درها طرح خيزران ديده می شود که شباهت به هنر مصر دارد.
تالار صد ستون، تالار آپادانا و دروازه ی ملل در اين مجموعه قرار دارد.
اکثر ستونهای تخت جمشيد به سر جانوران پشت در پشت منتهی می شود.
ديوار بناهای تخت جمشيد از خشت خام بودند.
نقش رستم
آرامگاه صخره ای چند تن از پادشاهان هخامنشی (داريوش، خشايارشاه، اردشير اول و اردشير دوم) در اين مکان قرار دارد.
آرامگاه داريوش در اين مجموعه، از بناهای تخت جمشيد و شوش سرمشق گرفته اند و ستون های دو طرف ورودی دخمه به شکل نيم ستون برجسته منعکس گرديده اند.
کاروانسرا
بنياد کاروانسراها در ايران از زمان هخامنشيان آغاز می شود.
از زمان هخامنشيان موضوع درونگرائی در ايران معمول بوده است
اشکانيان
کاخ آشور
در آن نخستين نمونه چهارايوانی را که به يک حياط مرکزی چهارگوش مشرف است می بينيم اين طرح همان نقشه چهار ايوانی است که شالوده مسجدها و ... را در قرون بعد تشکيل می دهد.
معبد کنگاور
روی سکو قرار گرفته و راه ورود به آن پلکانی دوطرفه است. اين پلکان شبيه به ورودی تخت جمشيد است. آناهيتا در اين بنا بسيار مهم بوده است.
کاخ نساء
بنائی چهار گوش و دارای چهار ايوان است و سقف تالار آن چوبی است.
دوره تاريخی
نام بنا
مشخصات بنا

اسکانيان
کاخ شهر هترا
معروفترين بنای شهر هترا، نيايشگاه خورشيد بوده است.

شهر تيسفون
درعراق

کوه خواجه سيستان
شالوده کوه خواجه مربوط به عصر هخامنشی است.
بدنه ديوارهای کوه خواجه نقاشی هائی دارد که نشان از تأثير هنر يونان دارند تأثير معماری غربی در اين بنا مشهود است مانند موزائيک کاری های کف سالن.
کنار درياچه هامون واقع شده است.

رباط سفيد
آتشکده ای است در نزديکی مشهد.

ميل اژدها
قديمی ترين منار يا برج راهنمای موجود در ايران است.

دو کار مهم پارتيان در زمينه معماری :
1- دستيابی به گنبد روی گوشواره 2- تکوي« ايوان طاقدار
بکارگيری گچ در فلات ايران در زمان پارتی ها آغاز شد.

ساسانيان
قلعه دختر
برگردان ساده شده ای از قصر فيروز آباد است.

کاخ فيروزآباد
کاخ اردشير و رام اردشير نام های ديگر آن هستند و در ساخت اين کاخ انگيزه های سياسی وجود داشت. گنبدهای آن قديمی ترين گنبدهای ساخته شده ايرانی بودند. مصالح آن سنگ ناصاف و ملاط با آجر است.

طاق کسری
همان ايوان مدائن است و در تيسفون در عراق واقع شده است. برجسته ترين يادگار شاهنشاهی ساسانيان است. نمونه جالبی از ايوان ساسانی است.

کاخ بزرگ نيشابور
آرايش وسيع گچبری اين قصر، بهترين نمونه موجود از تزئينات داخلی يک قصر ساسانی است.
مصالح آن سنگ و آجر با ملاط است
بسياری از نقش برجسته های آرايشی آن از هنرهای يونانی و روم اقتباس شده است.

کاخ خسرو
در قصر شيرين

ايوان کرخه
در نزديکی شوش

کاخ سروستان
دارای حياطی تک ايوانی است. اين بنا يادآور نقشه کاخ فيروزآباد است، ولی دراينجا آزادی بيشتری به چشم می خورد. سه ايوان مشرف به بيرون، دسترسی بيشتر به بنا را ممکن می سازد که متقابل فضای داخل و خارج را موجب می شود.

طاق بستان
جايگاه چشمه های مقدس در نزديکی کرمانشاه است.
نقش برجسته هائی با موضوعات سواری و تاج گذاری شاه و درخت دارد طرح های گياهی در اين مکان برای باروری هستند.

مدرسه جندی شاپور
در اهواز واقع شده است و مرکز تحقيقات پزشکی و فلسفه بوده است.

ساسانيان
تخت سليمان
در نزديک شهر تکاب قرار گرفته است.
ايوان خسرو در اين مجموعه قرار دارد و از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده است.
آتشکده آذرگشسب نيز در اين مجموعه قرار دارد.
بعدها ايخانان مغول، کاخ تابستانی خود را در اين مجموعه بنا کردند.

 

vahid1900

عضو جدید
تاریخ معماری

تاریخ معماری

آتشکده ها
در بنای آتشکده ها گنبدی بر روی گوشواره ها و بر بالای چهار پايه برزگ واقع بود که طبقه بالا و پايين را به يکديگر می پيوست و گاه معبد داخلی را دالانی احاطه می کرد. به اين بنا چهار طاقی نيز می گويند.
آتشکده نياسر از اين دوره در نزديکی کاشان واقع شده است.
پلها
1- پل کشکان
2- بندر قيصر |( پل والرين )
3- پل شکسته خرم اباد (طاق پيل) که به پل شاپور نيز معروف است
4- پل دختر
5- پل و سد بيستون
مهمترين و مؤثرترين دستاوردهای ساسانی در زمينه معماری، توسعه گنبد، قرار دادن آن بر روی گوشواره و ساختن طاق ها است.
مقبره ی امير اسماعيل سامانی
قديمی ترين مقبره تاريخ دار ايران است و در بخارا قرار دارد.
سرشار از آجرکاريهای متنوع است که مانند حصير به هم بافته شده اند.
گنبد آن شبيه گنبدهای ساسانی است
کتابخانه امير نوح سامانی
گنبد قابوس
در شهر گنبد قابوس در استان گلستان قرار دارد.
برج لاجيم
شبيه برج رسگت است و همزمان با برج اردکان و برج رسگت ساخته شده و هر سه در مازندران قرار دارند.
بندر امير
قديمی ترين پل و سد دوره اسلامی است.
عده ای اين پل را متعلق به دوره ديلميان و بعضی نيز متعلق به دوره غزنوی می دانند.
مسجد جامع اصفهان
در اين دوره بخش هايي به مسجد جامع اصفهان اضافه شد.
مناره و مقبره ارسلان جاذب
تنها اثر معماری دوره غزنوی در خاک ايران است.
کاروانسراس شرف
به نام رباط شرف معروف است و در استان خراسان قرار دراد.
دارای دو حياط تو در تو است و شهرت آن بيشتر به تزئينات آجری متنوع و زيبای آن است.

پل شهرستان
از قديمی ترين پل های سلجوقی است
قديمی ترين پل شهر اصفهان است از بروز تحولی در ساختمان پل حکايت می کند
مسجد ساوه
مسجدی دو ايوانی است که ايوانهايش روبروی هم نيستند
منار تاريخانه دامغان

مناره ها
قديميترين مناره های دوره سلجوقی: منارمسجدساوه، منارمسجدپامنار زواره و مسجد جامع کاشان
کاروانسرای مادرشاه
در اصفهان قرار دارد چهار ايوانی است و اکنون هم به هتل عباسی تبديل شده است.
کاروانسرای زيری
از نوع کاروانسرای مدور و هشت ضلعی است.
حمام گنجعليخان
در کرمان قرار دارد
پلها
ـ پل خاجو در اصفهان
ـ پل الله ورديخان (سی و سه پل) در اصفهان
ـ پل جاجرود
ـ پل رودخانه کول : طويلترين پل دوره ی صفويه است.
مقرنس کاری ورودی مسجد امام و مدرسه چهار باغ و مسجد شيخ لطف الله در اصفهان
مدرسه مادر شاه
نام ديگر آن چهار باغ است.
مدرسه خان
در شيـــراز
خانقاه شاه نعمت الله ولی
در ماهان کرمان قرار دارد
گنبد فيروزه آن عرصه کويری اطراف، مانند نگينی می درخشد.
مقبره صفی الدين اردبيلی
بنای آن ويژگی معماری صفوی را دارد و گنبد الله الله آن بسيار مشهور است.
ديوار فضای اصلی مقبره تنگبری شده و شبيه سالن بزرگ مجموعه عالی قاپوست و به بنای چينی خانه معروف است.
کليسای سنت استپانوس جلفا
کليسا از اين قسمت ها تشکيل شده است:
ـ برج ناقوس که گنبدی هرمی شکل است
ـ نمازخانه
طرح معماری آن بصورت صليب است و از سه قسمت ايوان، نمازخانه و محراب تشکيل شده
کليسای وانگ
مهمترين کليسای اصفهان است.
وانگ به کليساهايي گفته می شود که نسبت به ساير کليساها دارای وسعت و اهميت بيشتری باشد. ويژگی معماری صفوی را دارد و در ساخت آن بجای سنگ از آجر استفاده شده است. دارای گنبدی است که شکل و مايه گنبد مساجد ايرانی را دارد.
عالی قاپوی قزوين
بنای آن شبيه به کوشک است و کوشک عبارت است از بنايي که با يک فضای مرکزی که چهار ايوان در اطراف و چهار برج در گوشه های آن واقع شده و اطراف آن راهروئی مسقف و ستوندار احاطه کرده است.
تالار اشرف
در اصفهان قرار دارد.
عالی قاپوی اصفهان
مهمترين بخش آن، ايوان بزرگ مسقف آن است که در سمت ميدان نقش جهان واقع شده است محل استقرار پادشاهان و درباريان برای تماشای جشن ها و بازی های ورزشی بوده است. اين بنا مقر حکومتی صفويه بوده است.
دری باشکوه دارد که تاريخ بنای آن به دوره ی تيموری می رسد.
کاخ هشت بهشت (اصفهان)
هشت بهشت نمايانگر هم آهنگترين معماری دوران صفويه، هم در نمای خارجی و هم در نقاشی داخلی آن می باشد.
طرح هشت بهشت ، بسيار شبيه سلطنتی قزوين است.
کاخ صفوی باغ فين
در کاشان قرار دارد.
کاخ چهل ستون (اصفهان)
اين بنا از يک تالار اصلی با نقش و نگارهای روغنی و يک تالار مسقف جلو باز و يک استخر آب ترکيب يافته است. سقف تالار جلو باز بر بيست ستون استوار شده که با بازتاب تصاويرشان در آب استخر چهل ستون می شوند به همين دليل اين کاخ چهل ستون ناميده شده است.
نقشه بنای چهل ستون شبيه کاخ عالی قاپو در اصفهان است.
کاخ صفی آباد
در بهشهر
مسجد امام خمينی÷
در اصفهان
ميدان گنجعليخان
در کرمان
 

vahid1900

عضو جدید
تاریخ معماری

تاریخ معماری

افشاريه
باغ دولت آباد
اين باغ متعلق به دوره ی افشاريه و زنديه است
قصر خورشيد
در کلات نادری در خراسان واقع شده است.
طرح اين بنا شبيه بناهای اسلامی هند است.
زنديه
باغ دولت آباد يزد
اين باغ متعلق به دوره ی افشاريه و زنديه است
ارگ کريمخانی
در شيراز قرار دارد
مسجد وکيل

حمام وکيل

قــاجـــاريـــه
خانه لاری ها
در شهر يزد واقع شده و مجموعاً سه خانه دارد.
سر در ورودی دربند لاری ها، تنها مکان آراسته شده ای است که زيبايي آن قبل از هر جا به چشم می خورد. اين خانه در حال حاضر به عنوان محل اداری ميراث فرهنگی استفاده می شود.
ارگ تهران
مهمترين بنای مجموعه ی ارگ تهران کاخ گلستان است.
عمارت تخت مرمر در مجموعه کاخ گلستان واقع شده که بنيان مربوط به زمان صفويه است و به تالار اشرف در اصفهان شباهت دارد.
کاخ های ييلاقی
1- کاخ صاحبقرانيه 2- کاخ شهرستانک 3- کاخ فرح آباد
پل بلده

ميدان ابراهيم خان
در کرمان در انتهای بازار گنجعليخان قرار دارد.
آب انبارها
ـ آب انبار شش بادگير در يزد
ـ آب انبار روستای ابيانه
ـ آب پنج بادگير در کيش
مقبره ابولؤلؤ
در کاشان قرار دارد و و گنبد آن رک هرمی است.
تکيه دولت
در تهران در دوره ی ناصرالدين شاه ساخته شده است.
مدارس
مدرسه شهيد مطهری در تهران ـ مسجد و مدرسه آقا بزرگ در کاشان
مدرسه سلطانی کاشان و مدرسه صدر تهران
قاجاريه
تيمچه امين الدوله غفاری
در کاشان است و مقرنس کاری سقف اين تيمچه از شاهکارهای هنری ايران است.
مدرسه دارالفنون
به همت ميرزا تقی خان امير کبير در تهران ساخته شد.
پهلوی اول (رضاخان)
پل ورسک

کاخ ها
کاخ مرمر کاخ رامسر کاخ رودسر
کاخ ميان پشته در انزلی
اغلب اين کاخ ها، از معماری غرب اقتباس شده است.
کاخ سبــز
تقريباً شکل بناهای سنتی ايران را دارد.
 

vahid1900

عضو جدید
مبانی نظری معماری

مبانی نظری معماری

مباني نظري معماري

تعاريف معماري و شهرسازي

معماری دريافت بصري از به پرواز در امدن تفكرات خالق
لوكوربوزيه
Le Corbusier : معماري بازي احجام زير نور است


تعريف معماري در فرهنگ لغت عبارت است از: هنر و علم طراحي و بناي ساختمانها.

ويتور ويوس : اولين شخصي كه گفت معماري هنر است.


والتر گروپيوس : از قاشق غذاخوري تا شهر دامنه كار معمار را تعريف مي‌كند

اتيون لوييس بوله : معماري چيست؟ آيا معماري هنر ساخت‌و‌ساز است؟ يقيناً خير

تادااو آندو : معماري بايد كاملاً با اطراف هماهنگي داشته باشد.

جان راسكين : معماري هنر مرتب كردن و تزيينات بنا‌هاي ساخته شده توسط بشر به هر مقصودي است به قسمي كه در ساده‌ترين نگاه سلامت، نيرو و لذت بردن روح را ميسر نمايد.


پل سزان نقاش فرانسوي در جايي چنين بيان كرده است كه « تمام فرم ها در طبيعت قابل تجزيه به استوانه، كره و مخروط ميباشند». شايد همين مشخصه بود كه چندي بعد صرف نظر از چالشهاي پرسپكتيوي ( به لحاظ تعدد نقاط ديد ) اصلي لا ينفك از اصول سبك كوبيسم ( مكعب گرايي ) در آثار حجمي و ترسيمي گرديد.



اثر معماري به مثابه رسانه
آثار معماري، جداي از كاركردهاي فيزيكي مي توانند از منظر ديگري مورد ارزيابي و توجه قرار گيرند كه اين منظر به قابليت ها و كاركردهاي پيامي آنها اشاره دارد.
آثار معماري گذشته از تعريف معماري؛«ظرفي براي زندگي»، ويژگيهاي ديگري هم دارند كه براي مخاطباني كه با نگاه انديشه ورز به آنها مي نگرند حاوي پيام هايي با محتواي فرهنگي و اجتماعي است.
آثار معماري به «رسانه اي» قابل تشبيهند كه با زبان «عناصر فضايي» با مخاطب سخن مي گويند

زبان معماري، زبان فضا و مكان است
تجربه حضور در يك فضاي معماري
حقيقت مخاطب مجموعه اي از پيام ها كه با زبان عناصر فضايي بيان مي شوند،
تجربه حضور در فضاي معماري : با حضور در يك فضا و مكان تمام ابعاد وجودي ما، چه به لحاظ فيزيكي و چه به لحاظ ذهني، مخاطب پيام اثر معماري قرار مي گيرد. به تعبير ديگر، اثر معماري همچون رسانه اي است كه پيامش با زبان فضا به مخاطب عرضه مي شود..

اگر كمي در چيستي و ماهيت اين پيام تامل كنيم مي توانيم بگوييم «پيام» آثار معماري همچون «پيام» رسانه هاي جمعي پيش گفته، مقطعي و كوتاه مدت نيست.
معماري پديده اي فرهنگي و اجتماعيست. پيام اثر معماري نيز همواره بازتابي از روح زمان است.
معماري -- همچون يك رسانه -- نقشي را ايفا مي كند كه مي توان از آن با تعبير ايجاد تداوم و پيوستگي فرهنگي در بافت فكري مردم و اجتماع ياد كرد.




تعريف معماري :
هر جا كه نياز به طراحي موجوديت يا سيستمي باشد كه ابعاد يا پيچيدگي آن از يك واحد معين فراتر رفته، يا نيازمنديهاي خاصي را تحميل نمايد، نگرشي ويژه و همه جانبه را لازم خواهد داشت كه در اصطلاح به آن ( معماري) گفته ميشود. معماري تركيبي است از علم، هنر و تجربه كه در رشته هايي نظير ساختمان داراي قدمتي چند هزار ساله است. معماري يعني ارائه توصيفي فني از يك سيستم كه نشان دهندة ساختار اجزاء آن، ارتباط بين آنها و اصول و قواعد حاكم بر طراحي و تكامل آنها در گذر زمان باشد.



آنطور كه برونو زوي، «شكستن جعبه» را از اصول معماري مدرن مي داند و اين شكستن را به عملكرد نيز كه دلمشغولي معمار مدرن است مربوط ميكند، ساير پيش آهنگان معماري مدرن نيز كيفيات تنديس گرايانه منتج از اين ديدگاه را كاملا وقع نهاده اند.

ويژگي بياني يا كانسپچوال معماري علي الخصوص در عصر حاضر در مواري حتي با افراط ـ مورد توجه بوده، و به عنوان عرصه تبديل ايده به حجم در مفهوم رسانه اي معماري مورد چالش واقع ميگردد


آیین نامه حمورابی:
هرگاه معماری خانه ای برای شخصی بسازد و ساختمان آن را محکم بنا ننماید بطوریکه خانه ساخته او خراب گردد و موجب مرگ صاحبخانه شود آن معمار را باید اعدام نمود.هرگاه این امر موجب مرگ فرزند صاحبخانه شود باید یکی از فرزندان معمار را اعدام نمود.

( لغت نامه دهخدا):
معماري در لغت به معناي علم بنايي و ابعاد سازي آمده است
معمار به معناي بسيار عمارت كننده آنكه عمارت كند وموجب رونق و تعالي گردد
عمارت نيز به معني آبادي است.
لغات هم ريشه معماري و عمارت نيز همه معنايي از آباداني و زندگي و حيات را درخود دارند.
معمر به معناي طويل العمر، معمر به معناي منزل فراخ با آب و گياه ومردم است.
معمور يعني آبادان آباد مسكون و داراي جمعيت از مردمان

موضوع معماري درباره فضاست
تعاريف مختلفي كه تاكنون از معماري ارائه شده است، اغلب به گونه اي بر اهميت فضا در معماري تاكيد ميكنند،
بطوريكه وجه مشترك بسياري از اين تعاريف، در تعريف معماري به عنوان فن سازماندهي فضا است
فلسفه يا ادبيات - قلمروهاي ممكن

معماري به عنوان اجتماعيترين هنر بشري با فضاي اطراف انسان مرتبط است.

از ديدگاه اگوست پره(Auguste Perret) ، معماري هنر سازماندهي فضاست و اين هنر از راه ساختمان بيان ميشود

ادوارد ميلر اپژوكوم (Edvard Miller Upjokom) نيز معماري را هنر ساختن و هدف كلي آن را محصور كردن فضا براي استفاده بشر تعريف ميكند.

گفته لامونت مور (Lamont Moore) نيز معماري هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر است

فرانسيسكو ميليزيا : معماري هنر ساختن است.
 

vahid1900

عضو جدید
مبانی نظری معماری2

مبانی نظری معماری2


تويوايتو : معماري پديده شهري است.

در قرآن کریم نيز در مواردي به ساختن و معماري و يا عمارت كه ريشه معماري دارد، اشاره شده است. هنگامي كه خدا ميفرمايد “عمروالارض” يعني زمين را آباد كنيد و زمين بنايي والا مي باشد. تعمير هم از همين ماده است و همچنين عمر نيز به معناي تعمير بدان بواسطه روح است واگر زيارت خانه خدا هم عمره مي گويند باز به همين خاطر است كه زيارت مردم مايه آباداني بيت الله الحرام است. در تفسيرالميزان مجموعه اين معاني ( لغوي وقراني) نشان مي دهد كه مفهوم “معماري” عميقتر از ساختن به تنهايي و ابعادش وسيعتر از به وجود آوردن كالبد يك ساختمان ميباشد كه مفاهيمي مانند زندهسازي و احياء و تداوم وحيات وآباداني را درخود نهفته دارد يا به عبارت ديگر معماري همواره به معناي ايجاد فضايي با روح و حيات تصور مي گردد.

رمانتيسم‌ها : معماري هنر مستقل است .

فوتوريست‌ها : معماري تحت تأثير جهان مكانيكي و تكنولوژي مي‌باشد.



در مقام تعريف معماري بايد به چند نكته زير توجه كنيم
معماري نوعي عمل خلاقانه است
مقصود آن شكل دادن به فضاي زيست انسان درتماميتش ميباشد
گستردة آن از جوابگويي به نيازهاي انساني در پيوند با محيط و طبيعت تا بيان عواطف و اعتقادات او طيف وسيعي را در برميگيرد.

لوكوربوزيه : معماري غير از نمايش ساخت و پاسخ دادن به نياز‌ها است.(منظورم از نيازها استفاده ،راحتي و آسايش عملي است)

اسنووا : ايدولوژي لادوفسكي درباره ساخت گرايي اينگونه معرفي شده بود كه معماري بايد تركيب سه عامل روراستي فني، امكان پذيري اقتصادي و بيان تجسمي باشد.



ل‌.بنه‌ووله : معماري مدرن از تغييرات فني، اجتماعي و فرهنگي ناشي از انقلاب صنعتي، زاده شده.




كريستين نور برگ-شولتز : شايد به اين نتيجه برسيم كه صفت كمال معماري در گرو سه معيار اساسي است، نقش ساختمان، شكل و فنون.

هولاين : همه معمارند و همه چيز معماري است.



آدلف لوس : معماري چيزي نيست جز يادمان‌ها و مقبره‌ها.



ايزنمن : معماري امروز ما بايد منعكس كننده شرايت ذهني و زيستي ما باشد و آنچه كه در معماري امروز ما مورد غفلت قرار گرفته بخشي از زندگي ما است

والترگروپيوس : معماري هنر كاربردي است و در ارتباط نزديك با ساير هنرها شكل مي‌گيرد و نمونه بارز اين تعريف مدرسه باوهاس مي‌باشد.



آنتونيوگااودي : معماري بازگشت به طبيعت و زيست محيط است.

چارلز جنكز : معماري از جنس واژه و حرف نيست و نمي‌توان در غالب الفاظ آنرا بيان كرد.

آگوست پره : معماري زنده آن است كه معرف صادق زمانه خود باشد.در همه قلمروهاي ساخت آنرا مي‌جوييم و از ميان آنها كارهايي را برمي‌گزينيم كه سخت از كاربري مورد انتظار تابعيت كرده ،با مصالح خردمندانه ساخته شده و با تركيب متناسب عناصر ضروري به زيبايي دست‌يافته باشند.



رابرت ونتوري : معماري تنها تكنيك و تكنولوژي نيست بلكه مسايل بسيار پيچيده و متضاد در ساختمان وجود دارد كه نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.



رابرت ونتوري : معماري ادامه فرهنگ، تاريخ و سنت است .

بهرام شيردل : معماري هنر نيست، معماري علم است و بايد در خدمت جامعه باشد.

فلوبرت : آرشيتكت‌ها همه احمق‌اند پله‌ها را هميشه فراموش مي‌كنند. (كتاب فرهنگ‌ عقايد معاصر)

ویلیام موریس : معماری شامل تمام محیط فیزیکی است که زندگی بشر را احاطه می کند و تا زمانی که عضوی از اجتماع متمدن هستیم نمی توانیم از حیطه آن خارج شویم زیرا معماری عبارت از مجموعه تغیرات و تبدیلات مثبتی است که همامنگ با احتیاجات بشر روی سطح زمین ایجاد شده است و تنها صحراهای دست نخورده ار آن مستثنی هستند

 

vahid1900

عضو جدید
سلام هر کتابی که فکر می کنی مر بوط به معماری است بخون حتی کتاب های روان شناسی مردم شناسی زیب شناسی البته باری ترم شما زود ولی خیلی کمک می کنه برای طراحی هم از حجم یا برش یا نما شروع کن خیلی ها از پلان شروع می کنند خودم هم اولا از پلان شروع میکردم ولی 2 و3 ترم پیش شروع کردم از مقطع طراحی کردن کار سختی ولی اگه خوب کار کنی خیلی بدرد می خوره
 

J.SOLTAN19

عضو جدید
ساختمان خورشیدی دانشگاه علم و صنعت

ساختمان خورشیدی دانشگاه علم و صنعت

سلام سلام سلام به همه بچه های باحال معماری
بچه ها من یه تحقیق در باره ساختمان خورشیدی علم و صنعت دارم
یه بازدیدیم ازاونجا داشتم ولی هیچ اطلاعی از نحوه ساخت و طراحی اون برای ارائه ندارم
pleaseکمکم کنید
 

safasafa

عضو جدید
پروژه برای درس عناصر و جزئیات

پروژه برای درس عناصر و جزئیات

استادمون یه پروژه خواسته که توش یه سازه ی جدیدو معرفی کنیم.مثل تری دی پنل ها.یا سازه های به ساخت.یا سقف های پیش تنیده پس کشیده و یا هر سازه ی جدید که نمونه هاش هم در یک ساختمان به کار رفته باشه و در خود ساختمان هم توضیح داده شه.حالا این پروژه می تونه به صورت پاور پوینت یا فیلم ویا ...باشه.به خاطر خدا کمک می خوام...
 

paramiss_18

عضو جدید
ارگانيك

ارگانيك

سلام من كنفرانس دارم درباره معماري ارگانيك و تكنو ارگانيك. ارگانيك كه فقط خونه ابشارو اينترنت ميده كه اونو نمي خوام بچه ها توضيح كاملشو دادن ميشه كمكم كنيد كه از كجا مطلب و عكس پيدا كنم من 10/5 كنفرانس دارم
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
@r@h plz help meeee سوالات و درخواست های معماری 2

Similar threads

بالا