Ielts Reading

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار


نویسنده: استاد حامد رفیعی

اشاره: در این مقاله استاد رفیعی نکاتی را توضیح داده اند که به شما کمک خواهد کرد تا پیشرفت بسیار زیادی در آزمون Reading داشته باشید.


نکات آزمون
Reading



ساختار تست



ساختار تستهای آزمون Reading در آیلتس جنرال و آکادمیک با هم متفاوت است. بیشتر اوقات در Academic Reading سه متن بلند از روزنامه ها یا مجلات وجود دارد در حالیکه در General Reading چندین متن کوچک وجود دارد که از تبلیغات، متون رسمی، جزوات یا از کتب راهنما گرفته شده اند و 2 یا 3 متن بزرگتر که از کتابها، مجلات یا روزنامه ها گرفته شده اند. همانند Listening، سوالات Reading نیز بصورت گروهی داده می شوند و دستورالعملهای هر سوال به شما خواهند گفت که هر گروه از سوالات به کدام پاراگراف یا بخش از متن تعلق دارند. همچنین سوالات ممکن است قبل یا بعد از متنی که به آن تعلق دارند داده شوند.


زمان خود را مدیریت کنید



همانطور که قبلاً هم گفتم، زمان بزرگترین دشمن شماست. در تست Listening، زمان از قبل برای شما مدیریت شده است اما در Reading اینطور نیست. بنابراین باید آن را به دقت توسط خودتان مدیریت کنید. وقتی که شما دفترچه سوالات را دریافت می کنید، اول بشمارید که چند قسمت متن در آن وجود دارد. اجازه بدهید بگویم که شما معمولاً شما با 4 قسمت متن در Reading روبرو خواهید شد و این بدان معنی است که شما برای هر قسمت 15 دقیقه وقت خواهید داشت. ساعتی که باید هر قسمت را شروع کرده و به اتمام برسانید را برای هر قسمت یادداشت کنید. در واقع 13 دقیقه را به پاسخگویی (نوشتن پاسخها در دفترچه سوالات) و 2 دقیقه را به انتقال از آن به برگه پاسخنامه اختصاص دهید. اگر شما موفق نشدید که یک قسمت را در زمانی که برایش تعیین کرده اید به اتمام برسانید، در هر صورت از آن بگذرید و به قسمت بعدی بروید و فراموش نکنید که پاسخ سوالات را به برگه پاسخنامه منتقل کنید (جوانی که نمره صفر گرفت را به خاطر دارید؟)
اگر شما زمان اضافه در Reading داشتید، مطمئن شوید که هیچ سوالی را بدون پاسخ نگذاشته اید. جوابها را دوباره چک کنید و این به شما فرصتی می دهد که اشتباهات را قبل از اینکه تصحیح کننده برگه شما پیدا کند، خودتان آنها را پیدا کرده باشید!

نخوانید، اسکن کنید!



ممکن است مضحک و بیهوده به نظر برسد که شما لازم نیست در تست Reading متون را بخوانید، اینطور نیست؟ اما در هر صورت این موضوع درست است. بزرگترین اشتباه این است که شما تست را با خواندن کل متن شروع کنید. بهترین چیز آن است که شما به سرعت تست را اسکن کنید. سعی نکنید که معنی هر لغت را بفهمید! فقط پیش بروید و ایده اصلی که هر پاراگراف دارد را بگیرید. معمولاً شما لازم نیست که کل پاراگراف را بخوانید. دو جمله اول از هر کدام کفایت می کند.

یک نقشه درست کنید



متن مقابل شما مثل یک کشور جدید و ناشناخته است و خیلی راحت شما در میان این کلمات گم می شوید. چیزی که احتیاج دارید، یک نقشه است که در جهت یابی به شما کمک کند. هر پاراگراف در متن، ایده خاص خودش را دارد که با پاراگرافهای دیگر متفاوت است. در حاشیه نزدیک هر پاراگراف یادداشت کنید که موضوع و ایده اصلی آن در مورد چیست. اگر نوشتن زمان زیادی از شما می گیرد، زیر کلماتی از پاراگراف که ایده اصلی را بیان میکنند خط بکشید. به شما تبریک می گویم! با این کارها، شما نقشه ای را ساخته اید که بعداً برای پاسخ دادن به سوالات به شما کمک خواهد کرد.

قوانین را یاد بگیرید



اول دستورالعمل و مثال را بخوانید. آنها دقیقاً به شما نشان خواهند داد که پاسخ باید شبیه به چه چیزی باشد. یک عدد یا یک نام؟ یا اینکه چند کلمه باید در جواب بنویسید؟ و چیزهایی مانند آن. نکاتی که در زیر گفته می شوند مهم هستند چون باعث تاثیر در نمره شما می شوند:


1- سبک و شیوه



وقتی مشغول پاسخ دادن هستید، شیوه گفته شده در مثال را رعایت کنید. به جدول زیر توجه کنید:
SWEDEN
CANADA
USA



Example1: 55%
Divorces rate


Example2: first
Marriage

مثال 1:
اگر مثال می گوید "%55"، پس پاسخ شما باید بر این اساس باشد : یک عدد و علامت درصد. فرم ها و شیوه های دیگر مثل 55، 55 percent، یا fifty five percent ممکن است به نمره شما صدمه بزند!
مثال 2:
اگر مثال می گوید "first" جواب دادن به شیوه دیگر مثل 1[SUP]st[/SUP]، 1 یا first marriage در نمره شما تاثیر خواهد گذاشت.


2- محدودیت کلمات



معمولاً اگر در خصوص پاسخگویی، محدودیتی ذکر شود، شامل محدودیت سه کلمه ای خواهد بود. حروف اضافه مثل in, of, to, at و مانند آنها حروف تعریف و شمارش مثل the, a, an بعنوان یک کلمه شمارش و محاسبه خواهند شد. دلیلی که پشت این محدودیت سه کلمه ای وجود دارد، عدم وجود جای کافی در برگه پاسخنامه است.


3- یک سوال، یک جواب



بیشتر از یک پاسخ به یک سوال ندهید حتی اگر بیشتر از یک انتخاب برای یک سوال داشته باشید چون نمره نخواهید گرفت. مثلاً اگر در یک متن نام سه کشور را مشاهده کردید که شرایط جواب را داشتند اما سوال از شما خواسته بود که نام یک کشور را بنویسید، اصلاً فکر نکنید که نام دو یا هر سه کشور را بنویسید. تنها پاسخ صحیح در این مورد، فقط و فقط نام یک کشور است. فقط اگر از شما دو نام را خواستند، دو نام را بنویسید و اگر سه نام را خواستند، سه نام.


انواع تکالیف Reading

تکالیفی که ممکن است در Reading پیش روی شما باشد، در جدول زیر آورده شده است. تکالیف متفاوت، دستورالعملهای متفاوتی خواهند داشت. برای شما مهم است که آنها را الان مشاهده کنید. بنابراین در آزمون IELTS چیزی شما را شگفت زده نخواهد کرد. همچنین اگر پیشاپیش بدانید که در مورد هر تکلیفی چه کاری را باید انجام بدهید، بعداً باعث می شود که در زمان خود در امتحان صرفه جویی کنید. از این رو در طول تست، شما فقط دستورالعمل را خواهید خواند تا به شما مسجل شود که چه کاری که از پیش میدانید را باید انجام دهید.

نوع تکلیف
چه کاری باید انجام بدهید؟
دستور العمل ذکر شده در دفترچه سوال
تطابق دادن
چند عنوان پیش روی شما وجود دارد. شما باید مناسبترین عنوان را برای هر پاراگراف در متن انتخاب کنید.
مناسبترین عنوان برای هر پاراگراف را از بین عنوانهای زیر انتخاب کنید.
پاسخگویی به سوالاتی با چند جواب
یک سوال با چند (سه، چهار یا پنج) جواب خواهد داشت که شما باید گزینه صحیح را انتخاب کنید. (بعضی وقتها بیشتر از یک جواب را باید انتخاب کنید)
حرف مربوط به پاسخ صحیح را انتخاب کنید.
پاسخگویی به سوالاتی با جوابهای کوتاه
پاسخگویی با سه کلمه عیناً مثل آنچه در دستورالعمل سوال ذکر می شود
بیش از سه کلمه برای پاسخگویی به سوالات زیر استفاده نکنید.
تکمیل کردن یک جمله
جمله را با آنچه که خوانده اید تکمیل کنید.
جای خالی را در جمله با حداکثر سه کلمه از کلماتی که در متن خوانده اید، تکمیل کنید.
تکمیل کردن نمودار یا جدول
یک جدول با چند جای خالی در آن به شما داده می شود و شما باید بر اساس آنچه که خوانده اید، آن را تکمیل کنید.
جدول یا نمودار زیر را با اطلاعاتی که در متن خوانده اید، حداکثر با سه کلمه تکمیل کنید.
True / False / Not Given
یک توضیح که یا درست است، یا غلط است یا اطلاعاتی در خصوص آن در عبارت مربوط به آن داده نشده است و شما باید در خصوص انتخاب یکی از این ها بر اساس آنچه خوانده اید، تصمیم گیری کنید.
متن را بخوانید و به توضیحات داده شده نگاه کنید. اگر درست است، True اگر غلط است، False و اگر اطلاعاتی در خصوص آن در متن داده نشده است، Not Given را بنویسید.
پر کردن جاهایی خالی
چند جمله با تعدادی جای خالی وجود دارد که شما باید آنها را با کلمات درست پر کنید که یا آنها را از لیستی که وجود دارد انتخاب خواهید کرد یا بر اساس آنچه در متن وجود داشته است، باید کلمات را در آنها قرار دهید.
خلاصه داده شده زیر را تکمیل کنید (برای تکمیل آن از کلماتی که در کادر زیر داده شده است، استفاده کنید).
نامگذاری نمودارها یا نقشه ها
نوشتن توضیحاتی با یک تا سه کلمه برای قسمتهای مختلفی از یک نمودار یا یک نقشه بر اساس آنچه که خوانده اید
نمودار یا نقشه زیر را نامگذاری کنید. بیشتر از سه کلمه برای پاسخگویی به هر سوال استفاده نکنید.


ماهیگیری کنید!



حالا زمانی است که پاسخها را مثل ماهی بگیرید. سوالات را یک به یک بخوانید. ببینید موضوع مرتبط با هر سوال یا موضوع نزدیک به آن در متن کجاست و آن را بر اساس نقشه ای که تهیه کرده اید، در پاراگراف مرتبطش پیدا کنید.

روش نبرد خود را انتخاب کنید



اگر هر سوال از شما زمان زیادی گرفت، تسلیم بشوید و به سراغ بعدی بروید. فراموش نکنید آن را با علامتی مثل "?" برای خودتان مشخص کنید که بعداً هنگام بازگشت شما به سوالات برایتان قابل شناسایی باشد. اگر سوالات سخت بخواهند وقت شما را بیش از اندازه بگیرند، سوالات ساده زیادی را ممکن است از دست بدهید. دلیل دیگر آنکه اگر شما سوالات سخت تر را رها کنید و سوالات ساده تر را جواب بدهید، متن را بیشتر خواهید فهمید و بنابراین پاسخگویی به یک سوالی که ممکن است حیله ای در آن باشد، برای شما ساده تر خواهد شد.

از آرایش متن استفاده کنید



هر متن و هر پاراگراف موجود در آن، ساختار معینی دارد. این بدان معنی است که متنها و پاراگرافها بر اساس قوانینی نوشته شده اند. معمولاً پاراگراف اول شامل ایده اصلی متن و نظر نویسنده آن است و آخرین پاراگراف اغلب شامل خلاصه ای از نکات مهم هر متن است. هر پاراگراف ساختار خودش را دارد که این ساختار، شبیه به ساختار کل متنی است که در آن قرار دارد. هر پاراگراف شامل مقدمه، بدنه و نتیجه گیری است. عقیده و ایده کلی معمولاً در مقدمه است و این بدان معنی است که اگر شما میخواهید به سرعت بدانید که هر پاراگراف درباره چه چیزی است، کافی است که مقدمه آن را بخوانید.

لغات کلیدی را پیدا کنید



لغات کلیدی، لغات اصلی هستند که در سوال وجود دارند و شامل مهمترین اطلاعات هستند. بعنوان مثال، اگر سوال این باشد: "کارفرمایان احتمالاً فارغ التحصیلانی را استخدام می کنند که..." سه لغت کلیدی در آن عبارت خواهد بود از "کارفرما"، "فارغ التحصیل" و "استخدام". لغات کلیدی هر سوال را تشخیص بدهید و در متن به دنبال آنها بگردید زیرا جواب سوال در نزدیک آن کلمات خواهد بود. اگر یکی از آنها را پیدا کردید، توقف نکنید و ادامه بدهید زیرا ممکن است در متن، کلمات بیشتری وجود داشته باشند.

تدبیری برای سوالات تطابقی



اول دستورالعمل و مثال را بخوانید. اگر دستورالعمل می گوید که عناوین نمی توانند بیشتر از یک بار استفاده شوند، عنوانی که در مثال ذکر شده است را از لیست عناوین موجود خط بزنید. این کار باعث می شود که شما مجدداً از آن به اشتباه استفاده نکنید (و باور کنید که این یکی از اشتباهات بسیار معمول است!). سپس به نقشه ای که تهیه کرده اید مراجعه کنید و متن را مرور کنید، نقشه را نگاه کنید که درباره ایده اصلی در اولین پاراگراف چه می گوید. به لیست عناوین مراجعه کنید و شماره عنوانی را که بیشترین شباهت معنایی با ایده ذکر شده در نقشه دارد را در کنار آن پاراگراف بنویسید و عیناً همین کار را برای پاراگرافهای دوم،‌سوم و ... انجام بدهید. اگر تطابق دادن یک پاراگراف سخت بود، آن را رها کنید و به سراغ بعدی بروید و بعداً به سراغ آن برگردید.

تدبیری برای سوالات
True / False / Not Given



برای اینکه آن را برای شما ساده تر کنیم،‌ اگر توضیح به وضوح در متن وجود داشته باشد، پاسخ آن True است. اگر متن به وضوح خلاف توضیح را گفته باشد، پاسخ آن False است و اگر شما نتوانستید جمله ای را پیدا کنید که True یا False باشد، آنگاه پاسخ Not Given است. بهترین توصیه در این خصوص، این است که بر اساس تفکر خودتان در مورد یک سوال تصمیم گیری نکنید. در غیر اینصورت چیزی که رخ می دهد این است که شروع به تصمیم گیری بر اساس منطق خودتان در خصوص آن سوال خواهید کرد که این امر، شما را به مسیر اشتباه هدایت خواهد کرد.


تدبیری برای سوالات چند جوابی



در مورد این سوالات استفاده از تکنیک True/False/Not Given، بزرگترین کمک برای شماست با این تفاوت که شما باید از آن تکنیک در انتخاب پاسخ هر سوال استفاده کنید. برای هر جوابی که احتمال می دهید درست باشد، باید تصمیم بگیرید که آیا آن جواب، صحیح، غلط یا داده نشده است. در نهایت، جوابهایی که بصورت False یا Not Given علامت خورده اند، درست نخواهند بود و آنهایی که با True علامت زده اید، صحیح هستند. به یاد داشته باشید که پاسخی صحیح است که دقیقاً متن همان چیز را در موردش گفته باشد و پاسخی غلط است که متن دقیقاً متضاد آن را گفته باشد و در غیر اینصورت، پاسخ Not Given خواهد بود. به خاطر داشته باشید که مواردی نیز وجود خواهند داشت که در آنها تمامی انتخابها صحیح هستند یا هیچکدام از آنها صحیح نیستند. بنابراین دستورالعملها را به دقت مطالعه کنید تا بدانید که چه کاری باید انجام دهید.

تدبیری برای پر کردن جاهای خالی



اول از همه سعی کنید بفهمید که ایده اصلی در جمله اول چیست؟ سپس آن را در نقشه خودتان پیدا کنید. این باید شما را به پاراگرافی برساند که پاسخ را در خود مخفی کرده است. حالا وقتی که شما فهمیدید که کجا باید دنبال جواب بگردید، باید بدانید که دنبال چه چیزی باید بگردید. اطراف جای خالی را نگاه کنید تا متوجه شوید که چه چیزی گم شده است؟ یک اسم؟ یک صفت؟ یا یک فعل؟ مثلاً در این مثال چه چیزی گم شده است؟:
"She ____ around and saw him in the corner"?
شما 4 انتخاب دارید:
happy, man, looked, smiled
واضح است که شما احتیاج به یک فعل دارید. اما کدامیک؟ Looked یا Smiled؟ حالا موقع آن است که متن را بخوانید و ببینید که جواب سوال در کجای متن است و آنجا را بخوانید. توجه داشته باشید که فقط جملات اول، دوم و آخر را بخوانید و البته که جواب درست looked خواهد بود!
بعضی مواقع، کلماتی در کنار جای خالی وجود دارند که به شما نشانی هایی می دهند که چه نوع لغتی گم شده است. مثلاً در جمله زیر:
"Main physical activities in the summer camp are fishing, ________ and swimming."
طبیعتاً شما به دنبال لغتی خواهید گشت مثل hiking که با ing تمام شده باشد تا جای خالی را با آن پر کنید.
دو نوع پر کردن جاهای خالی وجود دارند:
1) لیستی از لغات که شما می توانید از بین آنها انتخاب کنید.
2) لیستی وجود ندارد و شما باید لغت را از داخل متن پیدا کنید.
وقتی شما لغتی را از داخل لیست انتخاب می کنید و دستورالعمل به شما می گوید که از هر کلمهفقط یک بار می توانید استفاده کنید، آن را در جای خالی بنویسید و از داخل لیست خط بزنید. اگر بیشتر از یک جواب ممکن بود، همه را بنویسید و انتخاب کنید که کدام یک بهتر است.
اگر لیستی به شما نداده باشند، سعی کنید از داخل متن یک لغت را بدست آورید. سپس بهتر است آن را حدس بزنید چون باعث می شود در زمان صرفه جویی کنید و شانس شما را برای انتخاب صحیح بیشتر خواهد شد. بعد از اینکه در خصوص لغتی که باید در جای خالی قرار بگیرد، تصمیم گرفتید، یکبار دیگر کل متن را بخوانید. متن باید به شما احساس و معنی صحیح بدهد و از نظر گرامری نیز صحیح باشد. وقتی به سراغ جای خالی دوم می روید، یادتان باشد که معمولاً بیشتر از دو جای خالی در یک پاراگراف نیست. یعنی اگر شما اولین جای خالی را در پاراگراف اول پیدا کردید، دومین جای خالی در پاراگراف دوم قرار خواهد داشت و الی آخر.

تکیه بر فرضیات، دلیل تمامی اشتباهات!



فرض نکنید که شما جواب را می دانید، بلکه در متن دنبالش بگردید. وقتی سوالی را پاسخ می دهید باید بر اساس حقایقی باشد که در پاراگراف نوشته شده اند. تجربیات و دانش شخصی خود را فراموش کنید! تکیه بر دانش شخصی، یک چیز طبیعی است که در وجود شما قرار دارد. بنابراین بعضی مواقع آنها از این مورد در آیلتس استفاده می کنند که شما را فریب بدهند تا جواب را بر اساس آنچه می دانید یا باور دارید انتخاب کنید نه بر اساس آنچه که در متن وجود دارد.

تمرین! تمرین! تمرین!



خواندن متون بر اساس روشی که در این فصل توضیح دادم، باید دومین خاصیت شما باشد. تنها راهی که می تواند باعث شود این اتفاق رخ بدهد، تمرین کردن هنگام خواندن متون بر اساس نکات گفته شده است. هنگامیکه تمرین می کنید، تست Reading را تمام کنید و سپس جوابهای خود را بر اساس کلید پاسخها، بررسی کنید. به مواردی که اشتباه جواب داده اید، توجه کنید نه به آنهایی که درست جواب داده اید و بفهمید که چرا آنها را درست جواب نداده اید و سعی کنید که آنها را به خاطر بسپارید. لذا آن اشتباهات دیگر تکرار نخواهند شد.


با ساعت تمرین کنید و جوابهایتان را به پاسخنامه منتقل کنید. شکل پاسخنامه در Reading مثل پاسخنامه Listening است. هنگام تمرین، هم تست های General Reading را کار کنید و هم تستهای Academic Reading را تمرین کنید. این توصیه دو دلیل نهفته دارد: تستهای آکادمیک بیشتری برای تمرین کردن نسبت به تستهای جنرال وجود دارند و این تدبیری خواهد بود که نمره شما را بالاتر ببرد چون آماده شدن برای یک چیز بدتر، شما را به نسبت به یک چیز بهتر امیدوارتر می سازد. همچنین Academic Reading به مراتب سخت تر از General Reading است و اگر برای آکادمیک آماده باشید، جنرال برای شما مثل آب خوردن خواهد بود.

بطور معمول، شما نیاز دارید که متونی را بخرید تا با آنها تمرین کنید. اما من تصمیم گرفتم منابعی کوچکی شامل تستهای مجانی را برای شما پیدا کنم و به شما معرفی کنم

http://www.gday.ru/ielts/reading/generalreading/
http://www.gday.ru/ielts/reading/academicreading/
http://www.ielts.org/_lib/pdf/1969_IELTSappForm05.pdf http://www.onestopenglish.com/Exams/pdfs/uffizi_reading.pdf http://www.selfaccess.com/www/sa/sa/htm/sa_samples.php http://education.kulichki.net/lang/ieread.html http://international.holmesglen.vic.edu.au/ie_read.htm http://www.ieltshelpnow.com/sample_tutorials.html http://www.examenglish.com/IELTS_reading.htm
http://9ielts.topcities.com, http://www.aippg.net/forum/


منبع
sarzaminezaban.com
 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]نكاتي در معرفي بخش خواندن ( reading ) در آزمون آيلتس[/h]

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره: در این مقاله استاد رفیعی مهمترین تکنیک های مورد نیاز در آزمون ریدینگ را به شما آموزش می دهند.

تفاوت reading در آزمون آيلتس academic و general تنها در موضوع passage آنهاست وبه طور كلي فرقي با هم
ندارند.در بخش reading در آزمون آيلتس مشكل اصلي زمان است. زيرا شما بايد به سه passage و در مجموع 40
سوال پاسخ دهيد در حالي كه كل زماني كه داريد يك ساعت است. پس براي هر passage 20دقيقه زمان داريد كه
اين زمان محدودي است. براي همين كنترل زمان براي پاسخ به هر سه متن بسيار مهم است. درجه دشواري
passage ها به ترتيب بيشتر ميشود.تنوع سوالات زياد است براي مثال :

Sentence Completion -Table/Chart completion - Short answer questions - Labelling a
diagram-True / False / Not Given - multiple choice – Matching - Finding information in
paragraphs - Yes/ No/ Not Given - Paragraph heading - Summary completion
متن passage ها معمولا از روزنامه ، مجله ، ژورنال ، كتاب انتخاب مي شود. حداقل يكي از آنها شامل بحثي
استدلالي خواهد بود.ممكن است يكي از آنها شامل نمودار، جدول و شكل باشد. به ياد داشته باشيد كه سوالات و
متن reading طوري طرح ميشود كه يك داوطلب غير حرفه اي بتواند به آن پاسخ دهد.

نكات مهم :

  • وقت زيادي براي پاسخ دادن به يك سوال نگذاريد زيرا در غير اين صورت شانس خود را براي پاسخ به سوالات آسان تر از دست خواهيد داد.
  • سوالي را كه جوابش را نمي دانيد علامت بزنيد. در پايان دوباره به سراغش برويد خيلي موقع ها جواب مي دهد.
  • صورت سوال ( instruction )را با دقت بخوانيد.يادتان باشد بي دقتي به ضرر شما تمام خواهد شد.
  • همان چيزي كه ازتون خواسته شده انجام دهيد مثلا اگر گفته شده بيشتر از 3 كلمه نباشد بيشتر ننويسيد. و ........
  • حواستان باشد كه جملاتتان غلط املايي و گرامري نداشته باشد. چون در آن صورت امتياز خود را از دست خواهيد داد.
  • · مديريت زمان بسيار مهم است. حتما با خودتان ساعت به جلسه ببريد. يك راهنمايي براي مديريت زمان : 17دقيقه به passage اول ، 20 دقيقه بهpassage دوم، 23 دقيقه به passage سوم اختصاص دهيد.
  • جواب را مستقيما وارد پاسخ نامه كنيد. وقت اضافه براي اين كار در نظر گرفته نشده است.
به همه ي سوالات جواب دهيد.زيرا نمره منفي ندارد.
مروري بر انواع سؤالات Reading:
انواع سؤالات
چگونگي پاسخ دادن به آنها
نكات كليدي در پاسخ گويي

Sentence Completion

كامل كردن جاهاي خالي در جملات براساس متن.
♦ جوابها به ترتيب متن هست .
♦ حداكثر 3 كلمه بنويسيد يا يك عدد.
♦ ديكته ي كلمات را با خود متن چك كنيد.
♦ گرامر جملات تكميل شده را چك كنيد.

Table/Chart completion
كامل كردن نمودار، يا جدول براساس متن.


♦ جوابها ممكن است به ترتيب متن نباشد.
♦ حداكثر 3 كلمه يا يك عدد بنويسيد.
♦ ديكته ي كلمات را با متن چك كنيد.

Short answer questions

به سؤالات با توجه به متن وبا استفاده از كلمات متن به صورت كوتاه جواب مي دهيد
♦ جواب ها به ترتيب متن است.
♦ ديكته ي كلمات را با متن چك كنيد.

Labelling a diagram

نام گذاري قسمت هايي از نمودار با استفاده از كلمات متن.

♦ جواب ها به ترتيب متن نيست.
♦ حداكثر 3 كلمه يا يك عدد بنويسيد
♦ ديكته ي كلمات را با متن چك كنيد
♦ از كلمات غير ضروري استفاده نكنيد
♦ در حال خواندن متن Reading قسمت هاي مرتبط را علامت بزنيد.

True / False / Not Given

مشخص مي كنيد كه آيا جملات با توجه به متن درست است يا غلط يا اصلاً در متن نيامده.
♦ جواب ها به ترتيب متن است.
♦ بايد بنويسيد True يا False يا Not Given


multiple choice

تشخيص مي دهيد كه موضوع اصلي متن چيست.

♦ از كل متن سؤال مي آيد.
♦ بايد بنويسيد A و B و C و يا D
♦ چك كردن گزينه هاي غلط.


Matching

جملات را به item هايي كه در box است وصل مي كنيد.
♦ جواب ها به ترتيب متن نيست.
♦ جعبه ي item ها معمولاً به ترتيب متن است.
♦ بايد A و B و C و .... را بنويسيد.
♦ بعضي از حروف A و B و C ممكن است بيشتر از يك بار استفاده شود.
♦ بعضي از حروف A و B و C ممكن است استفاده نشود.

Finding information in paragraphs

پيدا كردن پاراگرافي كه شامل اطلاعاتي است كه در سؤال آمده.
♦ نوشتن A و B و C و....
♦ بعضي از حروف A و B و C ممكن است بيشتر از يك بار استفاده شود.
♦ بعضي از پاراگراف ها شايد ازش سؤال نيايد.

Yes/ No/ Not Given

تشخيص بدهيد كه آيا جمله با ادعا يا نظر نويسنده هم جهت يا نه و ديگر اينكه امكان دارد آن جمله اصلاً در متن توسط نويسنده سطوح نشده باشد
جواب ها به ترتيب متن هستند.
بنويسيد Yes و No وNot Given
بررسي انتخابات ديگر اشتباه است.



Paragraph heading

بايد يك عنوان صحيح براي هر پاراگراف از ليستي كه به شما داده شده ، انتخاب كنيد.
♦ زير main idea در هر پاراگراف خط بكشيد.
♦ شماره هاي درست iii, ii, I و ... را بنويسيد.
♦ بعضي از عنوان ها در ليست ممكن است استفاده نشود.


Summary completion


بايد جاهاي خالي در summary را با كلمات مناسب از متن پر و كامل كنيد.
♦ بعضي از حروف A و B و C و... ممكن است استفاده نشود.
♦ ديكته ي كلمات را با متن چك كنيد.
♦ چك كردن گرامر.


 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
رموز موفقیت در آزمون Reading (بخش اول)

رموز موفقیت در آزمون Reading (بخش اول)

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره:

استاد رفیعی در این مقاله 2 بخشی تمامی نکات مربوط به آزمون ریدینگ را به داوطلبین آموزش می دهند.


در خواندن یک من خواننده با سه موضوع اصلی درگیر میشود:


اولا : متن به چه چیزی مربوط است ؟
دوماً : دلیل خواند اون متن چیست؟

سوماً : به چه شکل باید ان متن را خواند تا تمام مطلب را فهمید.


بگذارید مثالی بزنیم : مسلم است خواندن یک متن روانشناسی با یک دستور العمل کامپیوتری و یک جدول زمانبندی برنامه حرکت مترو کاملا متفاوته و نحوه استخراج اطلاعات از هر کدوام از این متون شکل متفاوتی داره .


من شخصا معتقدم پاسخگوي به سوالاتReading رو ميشه در چهار مرحله كلي خلاصه كرد:


1 - نگاه كلي به متن ( Overview متن )
2- خواندن دستور العمل و سوالات به صورت كلي( Survey سوالات و دستور العمل ها)
3 - پاسخگويي به بعضي سوالات با جستجوي جوابها دربين كلمات كليدي ( در بيشتر واقع نياز به معناي كلمه به كلمه سوال و جواب نداريم )
4- پاسخگويي به بعضي سوالات مثل TRUE ، FALSE ، NOTGIVEN ها به كمك كلمات كليدي و معنا كردن سوال و گزينه هاي مربوطه جهت حذف دقيق گزينه هاي اشتباه

1 - نگاه كلي به متن ( Overview متن )



از نظر من Scan و Skim که مجموع این دو همون پیمایش یا Survey یا Overview متن جزو لاینفک خواندن است.
خواندن از نظر من یک کاری شبیه حل مساله و یک عمل اکتیو است و شما در زمان امتحان با وقوف بر تکنیک های
خواندن و نوع سوالات می توانید سرعت خودتون را در پاسخگویی صحیح به سوالات تا حدود زیادی بالا ببرید.این باید
همیشه به خاطر داشت که وظیفه پاسخگویی به سوالات است نه درک همه متن بصورت دقیق و جزء به جزء و تنها
در بعضی از مواقع اونهم در مورد قسمت های کوتاهی از متن ( در جوابگویی به سوالات خاصی مثل اونچه که در بالا
ذکر شد ) نیاز به دقیق خواندن اون است.


Skim یعنی در یک دید کلی بفهمید که کل مطلب در چه موردی میخواد حرف بزنه و یعنی عنوان متن و زیر عنوان های
هر بند در صورت وجود ، تیتر نمودارها و اشكال، دیاگرامها و جداول را بخوانید و هر مطلبی را که به طرز غیر متعارفی در
متن نوشته شده را بررسی کنید تا بفهمید متن راجع به چه چیزی حرف میزنه. در اين مرحله متن كلمه به كلمه
نخوانيد را با قلم با با انگشتتان دنبال نكنيد يا زير چيزي خط نكشيد و فقط به دنبال دريافت يك ايده كلي از متن باشيد.


در مرحله بعد این کار بايستي جداسازی اطلاعات خاصی از متن را انجام بدهید که این یعنی Scan و برای این کار
شما باد بدانید دنبال چی بگردید و اینکه اونها رو از کجا استخراج کنید. مثلا زمان وقوع چیزی یعنی یک تاریخ و مکان
وقوع اون یعنی اسم یک محل يا انجام دهنده اون يعني اسم يك شخص. برای انجام صحیح و دقیق این کار یاید
چشماتون به سرعت در تمام متن از ابتدا تا انتها روی متن بچرخوانید و با یک مارکر یا مداد اطلاعاتی مثل اسمها که با
حروف بزرگ ، برجسته و یا ایتالیک شروع می شوند و یا تاریخ که به عدد نوشته میشوند ( که تحت عنوان Key-
Words شناخته می شوند) را معلوم کنید.در ضمن کلماتی مثل All،Some٬More٬Most،Generally،But،Althoughو
مترادف های اونها رو اگر در متن دیدید معلومشون کنید.بعدا براتون توضیح میدم که این به چه درد میخوره.بازهم میگم
یادتون باشه که این Underline کردن یاMarking اگر درست انجام بشه خیلی میتونه سرعتتون را در پاسخگویی به
سوالات بالا ببره.این کار مثلا در مورد هر متن اکادمیک نباید از دو دقیقه بیشتر وقت بگیره.


در مرحله بعدي و در پاسخگویی به بعضی سوالات لازم میشه یک مرحله Skim اضافی انجام داد و با خواندن يك متن
(Main idea - General idea - Topic) پيدا كرد.(Main idea - General idea - Topic) اون جمله اي است كه در
حقيقت دربرگيرنده ايده اصلي نويسنده ازبيان اون پاراگراف است و بقيه جمله اي اون پاراگراف براي شرح و بسط اون
جمله به اون اضافه ميشوند. اين جمله در بيشتر مواقع ( يك اصل هميشگي نيست ) اولين يا دومين جمله پاراگراف
است. پس اگر توانستيد ايده كلي نويسنده رو تو همين يكي دو جمله اول پيدا كنيد زير اون هم خط بكشيد. در ضمن
باز در بيشتر مواقع آخرين جمله هرپاراگراف مي تواند خلاصه ای از کل پاراگراف را در بر داشته باشه و علاوه بر اون

مبين اين باشد كه در پاراگراف بعدي چي ميخواد بيان بشه و بنابراين بايستي به اون هم توجه داشت. البته باید توجه
کرد که به کار بستن توصیه های انجام شده نیاز به تمرین داره و کسب مهارت لازم در این کار نیاز به صرف وقت و
تمرین روی متون مختلف داره. عبارات زیر همه به این ایده کلی بر میگرده.

- Main idea
- General idea
- Topic
- Subject of passage
- Source of the passage
- the idea that relates the sentences of the paragraph
- the opinion do the all sentences in a paragraph support
- the idea do the all sentences in a paragraph explain or discribe or best express
- Auther's general message

یک نکته اضافی هم باید بگم که در جواب دادن به سوالات Reading بایستی حتما رعایت بشه اونهم رعایت گرامر و
نوشتن صحیح کلمات است و اینکه حروف اضافه و تعریف هم در شمارش لغات جزو لغت محسوب می شوند.


منبع
سرزمین زبان
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
چگونه برای آزمون ریدینگ هوشمندانه تمرین کنیم؟

چگونه برای آزمون ریدینگ هوشمندانه تمرین کنیم؟

استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره:

در این بخش با تمرینی بسیار هوشمندانه در بخش ریدینگ آزمون آیلتس آشنا خواهید شد.

آزمون آیلتس نزدیک تر می شود و شما باید سخت تر تمرین کنید و سوالات بیشتری از آزمون آیلتس , متن
هایReading و... را حل کنید. اما آیا این کافیست؟ آیا با انجام دادن سوالات بسیار زیاد از کتاب های کمبریج می
توانید به نمره مورد نظر خود در ریدینگ آیلتس دست یابید؟؟



بهترین نکته ای که می توانم با شما سهیم شوم این است که وقتی جوابهایتان را در مقابل جوابهای صحیح می
گذارید, توجه خاصی به آنهایی که غلط هستند, داشته باشید. همیشه فرصتی برای تبریک گفتن به خودتان برای
جوابهای صحیح است. زمانی که جوابهای غلط را یک به یک مرور می کنید, سعی کنید بفهمید که چرا جوابهایتان غلط
است و مهمتر آنکه چرا اشتباه می کنید؟ آن را به خاطر داشته باشید و مطمئن شوید که دیگر هرگز آن را تکرار نمی
کنید.



ضعفتان را بشناسید که چه نوع سوالی برای شما مشکل تر است. به عنوان مثال , بیشتر اشتباهات در
قسمت True/False/Not Given است یا ممکن است در قسمت Matching Heading باشد. توجهتان را نسبت به این
سوالات دو برابر کنید.



تمرین مناسب برای Reading:



تمرین پیش از امتحان بسیار مهم است. در اینجا مثالهایی از برنامه فشرده سریع برای شرکت کنندگان درآزمون
معرفی شده است. با استفاده از این تمرین ها می توانید به هدف خود نزدیکتر شوید ولی باید به خودتان قول دهید
که حتما از این تمرین ها استفاده کنید.



روز 1،2،3:



بخشی از یک متن کامل را انتخاب کنید. آزمون جنرال و آکادمیک آیلتس را روزانه به مدت سه ساعت تمرین کنید.
مدت زمان تمام شدن هر متن را بررسی کنید (حداکثر 20 دقیقه) .جوابهارا بررسی کنید و به جوابهای نادرست توجه
نمائید.



روز4:



در روز 4 ،متنی که روز اول با آن کار کردید را تکرار کنید. اما Reading را در کمتر از زمانی که بار اول تمرین کردید، کامل
کنید. این تمرین های تکرار شده به شما احساس انجام بخشی از امتحان را به طورسریعتر و اسانتر می دهند. این
تمرین ها، همان طور که به شما انگیزه می دهند، اعتماد به نفس شما را در تمام کردن سوالات تحت زمان محدود
افزایش می دهند.



روزهای 5 و 6:



در روز 5و 6 ، متن های بخش 2و3 از روزهای 2 و3 را تمرین کنید.



روز 7:



در روز 7، کل آزمون (60دقیقه) را که در روزهای 6-1 به اتمام رسانده اید را تمرین کنید.(جنرال و آکادمیک)



هفته دیگر:


بخش جدیدی از تمرینات بعدی را با مواد امتحانی جدید شروع کنید و به تدریج تمرینات را از برکنید تا در نهایت آزمون
reading را در 60 دقیقه بدون توقف انجام دهید.



مطمئن شوید که همه بخش های اصولی آزمون را تمرین کرده اید. بیشتر کتابهای تمرین آزمون آیلتس شامل مثالهایی
از بخش های مختلف آزمون Reading می باشند.بررسی کنید که هر بخش چه دشواری هایی دارد.



سعی کنید تا آنجا که می توانید هر 3 تست را با هم انجام دهید تا در آزمون آیلتس با مشکل زمان روبرو نشوید.



بسیاری از داوطلبین در تمرینات خود بعد از انجام یک قسمت از ریدینگ خسته شده و ادامه تست را بعد از استراحتی
کوتاه انجام می دهند. شما باید سعی کنید که گرفتار این مشکل نشوید چراکه این عمل در شما به صورت عادت
تبدیل می شود و در حین آزمون آیلتس نیز احساس خستگی می کنید و نمیتوانید بخش ریدینگ را در زمان مناسب به
پایان رسانید.

sarzaminezaban.com
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
رموز موفقیت در آزمون Reading (بخش دوم)

رموز موفقیت در آزمون Reading (بخش دوم)

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره:

بخش دوم از رموز موفقیت در آزمون Reading

2- خواندن دستور العمل و سوالات به صورت كلي (Survey سوالات و دستور العمل ها)
در مرحله بعدی همین کار رو برای دستور العمل ها ی سوالات انجام بدهید. کلماتی
مثل All ، Some٬More٬ Most، Generally، But ، Although و مترادف های اونها و Wh -Word ها رو کاملا در نظر
بگیریدو توجه به ابنکه مثلا به شما گفته بنویسید TRUE ، FALSE ، NOTGIVEN یا از اختصارات مثل T ، F ، NG
استفادهشود یا اینکه جای خالی را در Gap filling ها را حداکثر با چند کلمه پر شود کاملا حیاتی هستند.

3 - پاسخگویی به سوالات
از این مرحله به بعد تلفیقی از تکنیک و دانش عمومی زبان گره گشای کار خواهد بود . اینکه من میگویم یک سواد
کلی برای امتحان ایلتس کافی است رو باور کنید .... شما نیاید منبع لغت باشید یا گرامر رو بصورت تخصصی و به
اندازه یک زبانشناس بدانید شما کافیه دامنه لغاتتون تا 3۵00 تا ۵۵00 کلمه باشه ( به نظر من بین نمره ۵ تا 7 ) اما
اگر usage مناسب کلمات را ندونید این مشکل ساز میشه . جلوتر که رفتیم در این باره با هم بیشتر صحبت می
کنبم. یکی از شاگردان با ایمیل ازمن پرسیده بود که چرا با Reading شروع کردی . در پاسخ به این دوست عزیز باید
بگم من فکر می کنم که این بخش مهمترین بخش آیلتس هستش چون اگر شما بدونید چه چیزی رو چه جوری
بخوانید وقتی یک کتاب اموزش Writing رو هم دست گرفتید نکات لازم رو میتوانید از اون استخراج کنید. بعلاوه
میبینیم که در این اواخر بیشتر دوستان با بخش Reading امتحان مشکل داشتند.
اگر یادتون باشه قبلا گفتم کلماتی مثل All،Some٬More٬Most،Generally،But،Althoughو مترادف های اونها رو اگر در
متن دیدید معلومشون کنید . این کار دلیل خاصی داره که به مفهوم درک روابط در متن کمک می کنه . توجه به این
مساله در روانی Writing و افزایش نمره انشای شما هم بسیار کارسازه چون به شما یاد میده چه
جوری idea خودتون را بهم متصل کنید . یا اینکه درListening باشنیدن یکی از این کلمات ممکنه پی ببرید که گرچه
گوینده چند تا مثال در اثبات چیزی آورده اما میخواد تو ابراز عقیده خودش با همه اونها مخالفت کنه بنابراین کاربرد این
تکنیک هاست که نمره شما را بالا میبره نه درک کلمه به کلمه متون یا اونچه که میشنوید.
روابط در متن رو میشه به سه دسته رابطه کلمات و عبارات با جمله،
رابطه جمله با پاراگراف,
رابطه بین پاراگرافها
تقسیم کرد. این روابط رو از منظر دیگری که همون نوع اطلاعاتی هستند که به خوانندگان می دهند نیز میتوان
تقسیم بندی نمود
نوع اول : اضافه کردن اطلاعات جدید
کلماتی مثل


Too
And
As an illustration
Next
Besides
One possible scenario
Lastly
As well as
In this case
What is more
Again
In another case
Additionally
And then
On this occasion
Most important
Equally important
In this situation
Most significant ( ly )
Also
Such as
Simultaneously
Another
Concurrently
For example
Finally
Simultaneously
For instance
Further
In addition
Perhaps
Furthermore
Second
Consider
Moreover
To demonstrate
take the case of
Nor
To illustrate
کلمات بیان کننده رابطه علی و معلولی

Thus
Cause
Hence
Lead to
Accordingly
Result in
As a result
As a consequence
It follows that
However
In turn
Therefore

روابط زمانی و منطقی

Consequently
First
Finally
Next
Previously
Then
Before
After
Beforehand
On arrival
Simultaneously
Second(ly), Third(ly)…
Concurrently
Now
For the same reason
At this point
Evidently
In turn
Indeed
Subsequently
In fact
In any case
That is



خلاصه سازها
To summarize
In sum
To sum up
In the final analysis
In conclusion
In brief
In a nutshell
summing up
In essence
In conclusion
In recapitulate
To conclude
Shortly
In short


منبع: سرزمین زبان
 

mojtaba_br

عضو جدید
آموزش آیلتس -مقدمه مهارت ریدینگ آزمون آیلتس

آموزش آیلتس -مقدمه مهارت ریدینگ آزمون آیلتس

مقدمه مهارت ریدینگ آزمون آیلتس: در آموزش آیلتس و آموزش رایگان آیلتس مهارت خواندن آزمون آیلتس در دو نوع جنرال و آکادمیک متفاوت است اما شباهت هایی نیز دارد:




شباهت های آزمون جنرال و آکادمیک در آموزش آیلتس :

در هردو نوع شما می بایست به 40 سوال در 60 دقیقه پاسخ دهید. شما همچنین می بایست در همین 60 دقیقه جواب ها را به برگه پاسخ نامه انتقال دهید.


هر سوال یک نمره داشته و جواب های غلط نمره منفی ندارند.


در هردو نوع، سه بخش وجود دارد.


متن بخش سوم هردو علمی هستند.




تفاوت های آزمون جنرال و آکادمیک در آموزش آیلتس :



آکادمیک:


سه متن علمی حدود 2150 تا 2750 کلمه روی هم رفته وجود دارد.


متون غیر تخصصی بوده و از کتاب ها، مجلات، روزنامه ها و منابع آنلاین گرفته می شوند. مخاطب این متون دانشجویان دوره ی لیسانس یا ارشد (undergraduate/post graduate) می باشند.


متون در قالب های استدلالی، توضیحی و داستانی هستند.


ممکن است در این متون تصاویر و نمودارهایی نیز وجود داشته باشند.


اگر در این متون لغات تخصصی جای گرفته باشند، یک دیکشنری کوچک کنار متن قرارخواهد گرفت.


جنرال:

بخش اول دارای دو یا سه تکه متن یا چند تکه متن کوتاه تر می باشد. مطالب مربوط به زندگی در یک کشور انگلیسی زبان است.


بخش دوم دارای دوتکه متن می باشد. این بخش مطالبی با موضوعات اشتغال و اقتصاد دارد.


بخش سوم یک متن بلند علمی همانند متون نوع آکادمیک دارد.
 

Similar threads

بالا