Ielts Listening

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
بخش LISTENING در آزمون از چهار بخش تشکیل شده است که در هز بخش باید به ده سوال پاسخ داد. در زیر راهکارهایی برای موفقیت در این بخش از این آزمون بین المللی و معتبر آورده شده است. برای مشاهده کامل نکات به ادامه نوشته بروید.

۱- دستورالعمل سوالات را به دقت بخوانید و از نگاه گذرا به آن خودداری کنید. همیشه این دستورالعمل ها با آنچه که در تمرینات و تست های قبلی انجام می دادید یکی نیست!



۲- سعی کنید تا آنچه که گوینده در حال صحبت است را پیش بینی کنید. این کار نیاز به تمرکز بالایی دارد. البته در زبان مادری فرد این امر ساده است ولی در انگلیسی کار به مراتب سخت تر است!



۳- به یاد داشته باشید که اگر خواهان نمرات بالایی هستید به هیچ عنوان بخش های اول و دوم را با اشتباهات پیش پا افتاده از دست ندهید! گاهی اوقات بی دقتی باعث از دست دادن امتیازات این قسمت که ساده تر از بقیه بخش هاست می شود!


۴- اشکالات کوچک املایی باعث کم شدن نمره می شود لذا به املا کلمات دقت بیشتری کنید تا از این قسمت ضربه نخورید!


۵- اگر فکر می کنید موضوع مطرح شده کمی پیچیده و مشکل است و یا گوینده با سرعت بالایی حرف می زند اصلا وحشت نکنید! ریلکس باشید و تمرکزتان را بیشتر کنید.


۶- به طور همزمان بخوانید ، بنویسید و گوش دهید! البته این مهارت چندان ساده به نظر نمی رسد ولی با تمرین و تکرار قابل انجام است!


۷- و نکته آخر این که ،از آنجایی که در آزمون آیلتس نمره منفی وجود ندارد هیچ سوالی را خالی نگذارید!


منبع مطلب:
وب سایت موفق آنلاین

 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
Ielts Listening



نویسنده: استاد حامد رفیعی

اشاره: در این مقاله استاد رفیعی نکاتی را توضیح داده اند که به شما کمک خواهد کرد تا پیشرفت بسیار زیادی در آزمون Listening داشته باشید.


نکات آزمون Listening


آزمون Listening، چیزی است که معمولاً‌ افراد از آن هراس دارند. برای اینکه به ترس و هراس خود غلبه کنید، شروع به تماشای برنامه های تلویزیونی به زبان انگلیسی نمایید. این روش بهتر از گوش دادن به رادیو یا نوارهای صوتی انگلیسی است چون دیدن تصاویر به شما کمک می کند که آنچه که می شنوید را بهتر بفهمید.


Listening، یک مهارت است، نه یک هدیه!



بر اساس تجربیات من، Listening دست کم یک مهارت رشد یافته است. بنابراین اگر شما در این خصوص احساس ضعف می کنید، به نکات زیر توجه کنید. آنها به شما کمک می کنند که توانایی Listening خود را تقویت کنید. به یاد داشته باشید که هیچکس از ابتدا با این مهارت متولد نشده است. آن فقط یک نوع مهارت است که باید آن را بیاموزید. اگر فکر می کنید که Listening شما نیاز به پیشرفت ندارد، قسمت "به خود یک لغت بیاموزید" را رها کنید و به قسمت بعدی بروید.

به خود یک لغت بیاموزید



تنها راه بهبود دادن توانایی Listening این است که گوشهای خود را آموزش دهید تا لغاتی که در یک جمله می شنوند را جداسازی کنند و بفهمند. اغلب چیزی که شما می شنوید شبیه این است "بلبلبلبلبلبلبلبلبل..." که نمی توانید آنها را به لغات مجزایی بشکنید و به همین خاطر است که آنها هیچ احساسی به شما نمی دهند. برای آموزش خود، اخبار، سخنرانی ها، برنامه های تلویزیونی، فیلمها و نمونه تستهای listening مربوط به آزمون IELTS را ضبط کنید و با آنها تمرین کنید. پیشنهاد می کنم که یک MP3 Player تهیه کنید. چون شما می توانید به راحتی این فایلهای صوتی را در آن ذخیره کنید و به سادگی جملاتی که برایتان نا مفهوم است را دوباره Play کنید. MP3 Player ها کوچک و سبک هستند و شما می توانید از آن در زمانهای فراغت خود، زمانی که سوار اتوبوس یا مترو هستید یا پیاده روی می کنید آنرا همراه داشته باشید و تمرین کنید.
ابتدا گوش کنید و هر چه می شنوید را به خاطر بسپارید و بعد از هر عبارت، پخش را متوقف کنید حتی اگر آن عبارت را متوجه نشده باشید. آن را در ذهن خود چندین بار تکرار کنید. سپس آنرا با صدای بلند بگویید. اگر شما معنای آن عبارت را در ابتدا فهمیده باشید، این تمرین تلفظ شما را قوت می بخشد. اگر شما معنای عبارت را در ابتدا نفهمیده باشید، این تمرین به شما فرصت بیشتری می دهد که آن را بهتر بشنوید، عبارت را به لغات تشکیل دهنده آن بشکنید و نسبت به آنها احساس پیدا کنید و اگر هنوز مشکل بودند، شما می توانید آن عبارت را دوباره گوش بدهید.
تفاوت بزرگی بین "دیدن یک کلمه روی کاغذ" و "شنیدن" آن است. وقتی شما کلمه ای را می بینید به این معنی نیست که وقتی شما آن را بشنوید هم بتوانید آن را تشخیص بدهید. بنابراین هر لغتی که شما می بینید حداقل یکبار باید آن را بشنوید.

دستورالعملها شما را از خطا مصون نگه می دارد



هر قسمت از آزمون Listening دستورالعمل خودش را دارد. ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما واقعاً باید آنها را به دقت بخوانید. چرا؟ برای اینکه آنها دقیقاً به شما خواهند گفت که چه کاری با اطلاعات بکنید: چه تعداد لغاتی می توانید برای جواب استفاده کنید، آیا لازم است جدولی را تکمیل کنید؟ آیا لیستی از لغات وجود دارد که از بین آنها باید انتخاب کنید؟ چند چیز را باید نامگذاری کنید؟ و مانند آن. بنابراین وقتی به شما گفته می شود که جواب سه کلمه ای است، دقیقاً سه کلمه در جواب بنویسید چون در صورت نوشتن دو یا چهار کلمه در جواب، نمره 0 برای شما منظور می شود.
برای روشن شدن موضوع، سناریوی زیر را بعنوان مثال در نظر بگیرید:
گوینده در نوار می گوید:
"Well, if you are dieting, try to avoid fruits with lots of fructose like watermelon, mango, peaches or grapes."
سوال این است:
"Name 2 fruits a person on a diet should not eat".
جواب ممکن است: watermelon, mango یا "mango, peaches" یا هر ترکیبی از دو قلم میوه ذکر شده باشد اما هرگز سه یا چهار قلم نخواهد بود. هر کس که در جواب بنویسد: "just in case" یا watermelon, mango, peaches, grapes برای این سوال نمره ای نخواهد گرفت.
نکته: وقتی لغات شمارش می شوند، a و the هم به عنوان یک کلمه شمارش می شوند.

دسته بندی کردن سوالات



سوالات Listening در هر قسمت به گروههایی تقسیم شده است. بنابراین هر زمان شما به گروههایی شامل 4 یا 5 سوال جواب می دهید که قبل از هر گروه از سوالها 20 تا 30 ثانیه زمان سکوت خواهد بود. اولین کاری که هنگام پخش شدن نوار باید انجام دهید این است که بفهمید کدام گروه از سوالها را باید جواب بدهید. بعنوان مثال وقتی گفته می شود "به سوالات 1 تا 4 نگاه کنید" به این معنی است که شما 20 ثانیه زمان دارید که به این سوالات نگاه کنید. بنابراین به سراغ سوالات بروید، آنها را ببینید و زیر کلمات کلیدی آنها خط بکشید. کلمات کلیدی عبارتند از کلماتی که ایده اصلی سوال را در خود دارند. آنها به شما کمک خواهند کرد که حدس بزنید چه چیزی خواهید شنید؟ ارقام، ساعات، اسامی، مکانها و چیزهای دیگری از این قبیل. زیر سوال 4 یک خط بکشید. این باعث می شود شما در زمان مشخصی که دارید، از آن گذر نکنید.
سپس شما قطعه ای از یک عبارت را خواهید شنید و به سوالات 1 تا 4 به ترتیبی که می شنوید، جواب خواهید داد. این یعنی اینکه شما توانایی داشته باشید در حالیکه در حال نوشتن جواب یک سوال هستید، همزمان سوال بعدی را نیز بشنوید. بعد از آن، نوار گروه دیگری از سوالات را برای شما مشخص خواهد کرد و شما همان روش قبل را تکرار خواهید کرد. این تکنیک دسته بندی سوالات، بسیار موثر است چون شما را قادر می سازد که در یک زمان مشخص روی یک گروه مشخصی از سوالات تمرکز کنید و لذا آنها را بیشتر تحت کنترل خود خواهید داشت.

حواس پرتی



با صداهای مختلفی که می شنوید، گیج نشوید. نوار از صداهای مختلفی استفاده می کند. صدای افراد جوان، پیر، مرد و زن و یا حتی لهجه های مختلف مثل استرالیایی، انگلیسی، آمریکایی، ژاپنی و غیره. صدای موجود در پس زمینه نیز متفاوت است. ممکن است صدای فرودگاه، کافی شاپ، خیابان، سالن سخنرانی دانشگاه و ... باشد. برای آن آماده باشید و اجازه ندهید که این صدا، حواس شما را پرت کند چون این دقیقاً چیزی است که آنها می خواهند. صداهای مزاحم را نشنیده بگیرید و به دنبال جوابها باشید.

به صورت ویژه گوش کنید



وقتی در حال گوش کردن هستید، به دنبال توضیجات و جزئیاتی مثل تاریخ، مکان، شماره تلفن، ساعتهای باز بودن مکانها، سال، وسیله های حمل و نقل (ماشین، دوچرخه، قطار و ...) باشید. اگر آنها را شنیدید اما نمیدانستید که محل استفاده از آنها کجاست، آنها را در حاشیه دفترچه سوال Listening یادداشت کنید. بعداً شما وقت خواهید داشت که جوابهای خود را بررسی کنید. به سراغ سوالی که نتوانسته بودید جواب بدهید بروید و ممکن است آنهایی که در حاشیه یادداشت کرده اید، پاسخ سوال باشند.

همزمان با شنیدن، جواب بدهید



دلیل اینکه وقتی می شنوید، جواب بدهید این است که شما سریعاً جملات را وقتی شنیدید، فراموش خواهید کرد. دلیل آن هم استرس، زبان بیگانه، ناپایدار بودن جریان اطلاعات و چیزهایی مانند آن باشد. بعد از شنیدن سه جمله، شما قادر نخواهید بود که اولی را تکرار کنید. این بدان معنی است که وقتی هر قسمت از آزمون Listening به پایان رسید، شما قادر نخواهید بود که جوابها را به یاد آورید. بنابراین وقتی شنیدید، جواب بدهید و هیچ چیزی را به بعد موکول نکنید.

رو به جلو پیش بروید



بدترین چیز در این زمینه این است که شما بصورت سلسله مراتبی، در هنگام پاسخگویی، جوابها را از دست می دهید. یعنی شما یک جواب را از دست می دهید، بعدی را از دست می دهید و همینطور ادامه پیدا خواهد کرد. برای جلوگیری از این رخداد، همیشه دو سوال را زیر نظر داشته باشید. ممکن است گیج کننده به نظر برسد، اما با کمی تمرین برایتان طبیعی خواهد شد و به شما کمک زیادی خواهد کرد. حتی اگر پاسخ یک سوال را از دست دادید، به از دست دادن آن رضایت دهید و به سراغ سوال بعدی بروید وگرنه سوال بعدی را هم از دست خواهید داد.

نشانه ها و سرنخها را بدانید



جواب معمولاً بلندتر و واضح تر تلفظ می شود و شنیدن و فهمیدنش آسانتر است. اگر چیزی را به وضوح نشنیدید (مثل قورت دادن کلمات توسط گوینده یا نجوا و پچ پچ ها) ممکن است جواب در آن قسمت نباشد. با کمی تمرین متوجه تفاوتها خواهید شد. یک نشانه برای جواب، این است که شما تکرار یک کلمه را بشنوید، نحوه املاء یک کلمه گفته شود، یا یک رقمی که دیکته می شود را بشنوید.

املاء و هجی



همانطور که مشخص است، بخش هجی لغات از آزمون Listening ساده نیست و نیاز کمی تمرین دارد تا برای آن آماده شوید. از کسی بخواهید تا اسم شهرهایی که در زیر آورده شده است را برای شما بخواند و هجی کند و اگر به تنهایی تمرین می کنید، ابتدا آنها را هجی کنید و ضبط کنید و بعد برای خود پخش کنید. این کار را در مورد شماره تلفنهایی که آورده شده است هم انجام دهید. این تمرین خوبی است و اعتماد و اطمینان شما را بیشتر خواهد کرد.
نکته: در اعداد، بعضی اوقات در نحوه هجی کردن دو صفر پشت سر هم "00" به جای "Double Zero" ، "Double O" گفته و خوانده می شود.
Cities



Antananarivo, Brazzaville, Conakry, Gaborone, Johannesburg, Kinshasa, Libreville, Lilongwe, Mogadiscio, Ouagadougou, Windhoek, Islamabad, Rangoon, Ascension, Vancouver, Al Minuya, Qandahar, Jharkhand
Numbers




423-5207-0074, 628-2087-2311, 5167-832-0155, 8746-221-0302 5337-298-0132, 5900-231-7621, 4348-663-980, 11-267-55410, 101-9020-7624, 413-2567-9011, 782-6721-0412, 479-2001-6792, 821-6283-1382, 492-5241-8921, 941-2042-9142, 871-5466-0098, 917-5422-3333, 244-1449-2100

انواع تکالیف
Listening



قول من را به خاطر دارید؟ هیچ نکته شگفتی در IELTS وجود ندارد. جدول زیر به شما انواع تکالیفی که ممکن است در دفترچه سوال Listening وجود داشته باشد را به شما نشان می دهد. انواع مختلفی از تکالیف که با دستور العملهای متفاوت وجود خواهند داشت. بنابراین اگر شما الان آنها را ببینید و به خاطر بسپارید، بعداً در زمان صرفه جویی خواهید کرد. البته شما با تمامی این موارد در امتحان خود مواجه نخواهید شد و این جدول ممکن است کمی خسته کننده به نظر برسد اما توصیه من این است کهالان با آنها آشنایی پیدا کنید نه اینکه صبر کنید تا وقتی پیش آمدند، شما را غافلگیر کنند.
نوع تکلیف
چه کاری باید انجام بدهید؟
دستور العمل ذکر شده در دفترچه سوال
انتخاب کردن تصویر
بین سه یا چهار تصویر، تصویری را که بیشتر توضیحاتی که در نوار شنیده اید را در بر می گیرد.
دور حرف مربوط به آن عکس یک دایره بکشید.
پاسخگویی به سوالاتی با چند جواب
یک سوال با چند (سه، چهار یا پنج) جواب خواهد داشت که شما باید گزینه صحیح را انتخاب کنید. (بعضی وقتها بیشتر از یک جواب را باید انتخاب کنید)
دور حرف مربوط به پاسخ صحیح یا دور پاسخ صحیح را خط بکشید.
پاسخگویی به سوالاتی با جوابهای کوتاه
پاسخگویی با سه کلمه عیناً مثل آنچه در دستورالعمل سوال ذکر می شود
جای خالی یا جدول را با بیشتر از سه کلمه برای پاسخ هر سوال پر نکنید. حداکثر سه کلمه استفاده کنید.
تکمیل کردن یک جمله
جمله را با آنچه که می شنوید تکمیل کنید.
جای خالی را در جمله با حداکثر سه کلمه برای پاسخگویی تکمیل کنید.
تکمیل کردن یک فرم
فرمی به شما داده می شود که باید جاهای خالی آن را پر کنید
برای پر کردن جاهای خالی حداکثر از سه کلمه برای هر پاسخ می توانید استفاده کنید.
تکمیل کردن نمودار یا جدول
یک جدول با چند جای خالی در آن به شما داده می شود و شما باید بر اساس آنچه که می شنوید، آن را تکمیل کنید.
برای پر کردن جاهای خالی حداکثر از سه کلمه برای هر پاسخ می توانید استفاده کنید.
True / False / Not Given
یک توضیح که یا درست است، یا غلط است یا اطلاعاتی در خصوص آن در عبارت مربوط به آن داده نشده است و شما باید در خصوص انتخاب یکی از این ها بر اساس آنچه شنیده اید، تصمیم گیری کنید.
پاسخگویی با True یا False یا Not Given
پر کردن جاهایی خالی
چند جمله با تعدادی جای خالی وجود دارد که شما باید آنها را با کلمات درست پر کنید که یا آنها را از لیستی که وجود دارد انتخاب خواهید کرد یا بر اساس آنچه شنیده اید، باید کلمات را در آنها قرار دهید.
برای پر کردن جاهای خالی حداکثر از سه کلمه برای هر پاسخ می توانید استفاده کنید.
نامگذاری نمودارها یا نقشه ها
نوشتن توضیحاتی با یک تا سه کلمه برای قسمتهای مختلفی از یک نمودار یا یک نقشه بر اساس آنچه که می شنوید
نمودار یا نقشه را با یک تا سه کلمه در فضاهای مشخص شده خالی نامگذاری یا تکمیل کنید.



حذف کردن



وقتی شما با سوالات چند گزینه ای مواجه می شوید، حذف کردن یک تدبیر خوب خواهد بود. معمولاً یک جواب صحیح وجود دارد مگر آنکه دستورالعمل سوال، چیز دیگری را عنوان کرده باشد. این تکلیف خیلی شبیه به تکلیف True / False / Not Given است. شما باید در خصوص هر انتخاب در سوالتان تصمیم گیری کنید که آیا صحیح است؟ غلط است؟ یا اطلاعاتی در خصوص آن در متن داده نشده است و وقتی تصمیم گیری کردید، پاسخی که صحیح است را انتخاب خواهید کرد. اگر True درست است، بنابراین False یا Not Given صحیح نخواهند بود و می توانند حذف شوند. به خاطر داشته باشید بر اساس دستورالعملی که در سوال داده شده است، ممکن است از شما خواسته شده باشد که انتخاب کنید: کدامیک صحیح است؟ یا کدامیک صحیح نیست؟ به این دو مورد کاملاً دقت داشته باشید.

تدبیری برای پر کردن جاهای خالی



به کلمات کناری جاهای خالی دقت کنید تا بفهمید چه چیزی در جالی خالی از قلم افتاده است؟ یک اسم؟ یک صفت؟ یا یک فعل؟ بعنوان مثال اگر یک اسم قبل از جای خالی باشد (مثل جمله The boy is ...) بدین معنی است که شما نیاز به یک صفت خواهید داشت: (The boy is small) یا یک فعل: (The boy is smiling). وقتی یک جای خالی را پر می کنید، کلمه ای که یافته اید را در جای خالی بنویسید و کل عبارت را بخوانید و ببینید آیا دارای معنی است یا خیر؟

سوالات گیج کننده



این سوالات ممکن است از کلمات مختلفی که دارای معانی یکسانی هستند استفاده کنند تا شما را گیج کنند و ممکن است مترادفها را بیان کنند. مثلاً در نوار گفته می شود:
" All the candidates have to fill an application form"
و سوال این است:
"The candidates must fill an application" - is it True, False or Not Given?"
جواب سوال True است چون Have to و Must یک معنی می دهند.


مواظب تله ها باشید



تله شماره یک: تغییر جهت غیر منتظره



ممکن است شما بشنوید که گوینده شروع به صحبت در موردی می کند و ناگهان با یک چیز کاملاً متفاوتی صبحتهایش را ادامه می دهد. این یک تله است و مراقب باشید که در آن گرفتار نشوید. قانون این قسمت به این صورت است: آخرین کلمه در نظر گرفته شود. مثلاً اگر شنیدید که گوینده می گوید:
"I want to visit that gallery on Monday. No, wait, I've just remembered that it is closed on Monday, so I will go on Wednesday."
و سوال این باشد: When?، بنابراین جواب صحیح Wednesday است و Monday یک تله است.

تله شماره دو: عمومیت دادن



ممکن است شما بشنوید که گوینده، یک لیستی از چند چیز را بیان می کند و بعد همه آنها را در یک کلمه بیان می کند. مثلاً:
"Well, I like to swim, hike, and camp - to be involved in outdoor activities."
اگر سوال این باشد:
"What kind of activities..."
جواب صحیح Outdoor است نه swimming, hiking, camping.

تله شماره سه: انتخاب جوابهای صریح



انتخاب جوابهای صریح می تواند یک تله باشد (و عموماً هم هست). مثالهای زیر موضوع را روشن می کند:
گوینده می گوید:
"This course is a must for all first year students, excluding foreign students".
سوال این است: "Allthe first year students have to take this course",
جواب باید False یا (F) باشد چون اینجا یک استثناء وجود دارد و آن foreign students است. جوابهای صریح که معنای "بدون استثناء" در آنها وجود دارد مشکوک هستند و به شما هشدار می دهند که دقت بیشتری بکنید.

گرامر را چک کنید



اگر پاسخی که شما می دهید از نظر گرامری مشکل داشته باشد می تواند پاسخ صحیح نباشد. چک کردن گرامر در پاسخها می تواند به شما ایده بدهد که آیا پاسخ شما صحیح است یا نه؟ مخصوصاً در خصوص سوالاتی که مربوط به پر کردن جاهای خالی یا تکمیل کردن جملات هستند.

از زمان خود عاقلانه استفاده کنید



در طول زمان آزمون، شما زمان کوتاهی بین هر عبارت خواهید داشت. از آن برای چک کردن و کامل کردن پاسخهایتان استفاده کنید.

پاسخها را با زیرکی منتقل کنید



شما بعد از 20 دقیقه زمان برای آزمون Listening، 10 دقیقه زمان اضافه برای انتقال جوابها از دفترچه سوالات به برگه پاسخنامه خواهید داشت و شما باید از این زمان به زیرکی تمام استفاده کنید. برگه پاسخنامه دو رو دارد. بنابراین اطمینان حاصل کنید که در روی مربوط به Listening جوابها را منتقل می کنید نه در روی مربوط به Reading. اول تمامی پاسخها را از دفترچه سوال به برگه پاسخنامه منتقل کنید و به توصیه های زیر توجه کنید:
- برای سوالات چند جوابی، یا چند تصویری، فقط حرف مربوط به پاسخ را در برگه پاسخنامه بنویسید.
- برای سوالات تکمیل یک جمله، فقط پاسخ تان را منتقل کنید نه کل جمله را.
- برای سوالات True / False / Not Given فقط T، F یا NG را بر اساس آنچه که صحیح است منتقل کنید. (توضیح من: از True، False یا Not Given به صورت کامل هم میتوان استفاده کرد).
- برای سوالات پر کردن جاهای خالی، فقط کلمه ای که برای پر کردن جای خالی استفاده کرده اید را منتقل کنید.
- برای جوابهایی که بصورت خلاصه نوشته اید، صورت کامل آنها را منتقل کنید. مثلاً اگر نوشته اید Prof. advise باید بنویسید Professor advise.
- بررسی کنید که تمامی پاسخها واضح و قابل فهم باشند.
حالا اگر سوالاتی جا مانده اند که جواب نداده اید، وقت خوبی است که پاسخ آنها را حدس بزنید.


تمرین! تمرین! تمرین!



من قویاً توصیه می کنم که شما از تمامی نکات گفته شده موقع تمرین کردن استفاده کنید. هنگام تمرین کردن، شما نیاز به منابع صوتی خواهید داشت که میتوانید در سایتهای زیر آنها را پیدا کنید:
http://elc.polyu.edu.hk/IELTS/ - take it online, or print the booklet
http://www.esl-lab.com/ - for this one you will need Real Audio Playerhttp://www.international.holmesglen.vic.edu.au - download the sample, print booklet
http://esl.about.com/cs/toefl/a/a_ielts_2.htm

این نمونه های Listening را گوش کنید و نکات ذکر شده را هنگام پاسخگویی به سوالات در مورد آنها به کار ببندید. این تنها راهی است که می توانید واقعاً به تاثیری که این نکات دارند، پی ببرید. همچنین می توانید یک نمونه سوال را چندین بار گوش بدهید تا تکنیک های مختلفی را تمرین کنید.


منبع
sarzaminezaban.com
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
کلمات کلیدی لیسنینگ آیلتس

کلمات کلیدی لیسنینگ آیلتس



استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره: در این مقاله استاد رفیعی مهمترین کلمات کلیدی در آزمون لیسنینگ را برایتان آماده کرده است.

برای تمرین لیسنینگ آیلتس زبان آموز بایستی به کلمات کلیدی که signpost نامیده می شوند توجه زیادی داشته باشد.
تعدادی از این کلمات کلیدی شامل کلمات ذیل می باشند:
I mean به دنبال این کلمه انتظار داشته باشید کسی که صحبت می کند منظور خود را مجدداً تکرار نماید. یعنی اگر
قسمت اول را متوجه نشدید شانس دومی دارید تا مطلب را درک نمایید.

.... Not only because ... but because مشخص است که دو دلیل قرار است ذکر شود.
.... Whether .... or دو حالت محتمل وجود دارد.
..... Instead of گزینه ای به جای گزینه دیگر عنوان می شود.
In addition موردی به مورد قبلی اضافه می گردد.
as well as موردی به مورد قبلی اضافه می گردد.
for example مثالی آورده می شود.
for instance مثالی آورده می شود.
.... referred to as پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
.... known as پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
.... what's called a پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
due to پس از آن دلیل آورده می شود.
because of پس از آن دلیل آورده می شود.
as a result of پس از آن دلیل آورده می شود.

therefore نتیجه آورده می شود.
so پس از آن نتیجه آورده می شود.
even though علی رغم اینکه .... این عبارت نشان می دهد که نتیجه ای که در انتهای جمله عنوان می شود
برای ما تعجب آور و غیر منتظره خواهد بود.
البته معانی این عبارات برای شما بدیهی می باشد. اما شما بایستی گوش خود را به شنیدن این کلمات و عبارات و
مفاهیمی که می توان از آنها استنباط نمود عادت دهید. بنابراین هر گاه به متن شنیداری گوش فرا می دهید به این
گونه کلمات کلیدی بیشتر دقت نمایید تا در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره عالی کسب نمایید.




منبع
sarzaminezaban.com
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST2,section2, listening

راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST2,section2, listening

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره:

اصطلاحات و لغات مورد نیاز در آزمون لیسنینگ که می توانید در مکالمات خود نیز استفاده کنید.


Cambridge IELTS BOOK 5
TEST 2
Listening
Important Phrases and Functions of Section 2
Section 2
1. … based mainly in the UK.​
که دفتر اصلي آن در انگلستان بنا شده است.​
2. … our contact details…​
و جزئیات تماس...​
3. … developing countries…​
... کشورهای در حال توسعه​
4. … after graduation from university.​
بعد از فارغ التحصیلی از دانشگاه​
5. …was sent to Ecuardor to carry out land surveys.​
ما به اكوادر برای انجام تحقیقات زمینه یابی فرستادیم.​
چون كلمه Educator‌ با حرف بزرگ شروع شده است، اسم خاص است و آن را ترجمه نمي كنيم.​
6. The project came to an end after five years…​
پروژه بعد از 5 سال به پایان رسید​
7. ,…whereas…​
از آنجاییکه، در حاليكه...​
8. Then I realized having a bike meant he …​
سپس متوجه شدم که داشتن یک دوچرخه به معنی این است که ...​
10. …go without trouble.​
بدون هیچ زحمت و مشکلی .... برود​
11. ,so no matter how skilled they were ,they could never do as many jobs as my neighbor.​
بنابراین مهم نبود که چقدر ماهر و یا خبره باشند، به هر حال آنها هیچ وقت نمیتونستند به اندازه همسایه من کار​
انجام بدهند. ( یعنی کار قبول کنند.)​
12. When we distribute bikes overseas we don’t give them away for free.​
هنگام توزیع دوچرخه ها در کشورهای خارجی هدف، آنها را به شکل رایگان نمی بخشیم، ( یعنی آنها را می فروشیم.)​
14. …, but long term that doesn’t really help the local economy .​
به جز یک پروسه دراز مدت که در نهایت به اقتصاد آن محل کمکی نمی کند.​
15. The demand for bikes is enormous ,…​
تقاضا برای دوچرخه بسیار زیاد است.​
16. …,which makes them very expensive locally .​
که قیمت فروش آنها را در محل بسیار گران می کند​
17. But in order to continue operating …​
اما در جهت ادامه دادن فعالیت​
کلمه in order to به معنی " در جهت، به قصد، به منظور، برای اینکه " می باشد.​
18. …which we send out every six month.​
که ما هر 6 ماه ارسال می کنیم​
19. Most people there…​
اکثر مردم آنجا​
20. The local economy has developed so much,…​
اقتصاد محلی خیلی زیاد رشد کرده​
21. …, you wouldn’t recognize it as the same place.​
شما نمی دانید تشخیص بدید که اینجا همان جایی که شما می شناختید ( منظور اینه که محل نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده است.)​
22. …, we simply ran out of money.​
به سادگی پولمان تمام شد.​
منظور از کلمه Simply یعنی اینکه دلیلی ساده ولی مهم بی پولی بود. به عنوان مثال می گویند فلانی سکته کرد​
مرد، به همین سادگی!​
23. It was a terrible situation .​
وضعیت وحشتناکی بود​
24. …, but the other problems carried on for several month.​
اما چندین مشکل دیگر در چندین ماه آینده ادامه یافتند.​
25. ... of seventy-five-thousand-pound prize…​
از جایزه هفتاد و پنج هزار پاوندی​
(پاوند واحد پول انگلیس است.)​
26. … to help secure our future​
برای کمک به بیمه کردن آینده مان​
27. … helped raise our profile ,…​
به بالا بردن شهرت شغلی ما کمک کرد​
کلمه “Profile “ به معنی شهرت، نمایه، و آن چه کسی یا شرکتی به آن معروف می شود می باشد، بعنوان مثال​
" I rather Keep low profile" یعنی اینکه " من مایل هستم کمتر مورد بحث باشم، ترجیح میدهم زیاد حرف و حدیث​
در مورد من نباشد."​
28. …,which represent our greatest expense.​
كه ( اين هزينه حمل) بزرگترين هزينه ما را تشكيل مي دهد​
29. Pedal Power changes lives-​
شرکت پدال پاور زندگی را تغییر می دهد ( یعنی اینکه زندگی خیلی ها را این شرکت متحول کرده است.)…​
30. We’re currently looking to…​
ما در حال حاضر در نظر داریم که ...​
31. …do an even better job.​
حتی یک کار بهتر انجام بشه​
32. …by the end of the year.​
تا پایان امسال​
33. Now there are many ways in which you can support the work of Pedal Power,​
روش های زیادی وجود دارد که شما می توانید از فعالیت پدال پاور حمایت کنید…​
34. …,it doesn’t matter what condition it’s in…​
مهم نیست که در چه شرایطی است ( یعنی دوچرخه شما چقدر سالم است.)​
35. …,we’ll strip it down for spare parts.​
ما دوچرخه را لخت کرده ( تجزیه کرده) و تمامی قطعاتش را بعنوان قطعه یدکی استفاده می کنیم.​
36. …,to do that we always need tools,…​
برای انجام این منظور ما همیشه به ابزار نیاز داریم.​
37. …,so we welcome any that you can give.​
پس هر کمکی که شما بتونید بکنید ما را خوشحال می کنه​
کلمه “ Welcome” به معنی خوش آمد گویی است، در این مثال این کلمه به معنی این است که ما به هر​
کمکی که شما بتوانید بکنید، خوش آمد می گوییم.​
38. …activities you could organize to bring in funds for us.​
فعالیت هایی که شما بتوانید برای تولید پول برای ما انجام دهید ( یعنی فعالیت هایی که برای ما سود آور باشه.)​
کلمه “ Funds” به معنی پول، سرمایه، مایه، مبلغ و همینطور منفعت استفاده می شود.​
39. …,sponsored bike rides.​
حمایت مالی از دوچرخه سواری​
کلمه Ride به معنی سواری است، همینطور کلمه Sponsored به معنی " حمایت مالی شده" و کلمه​
“ Sponsor” به معنی کسی است که حمایت کننده مالی کسی یا چیزی می باشد.​
40. …a consignment of bikes ,…​
ارسال دو چرخه ها​
41. …welcome suggestions from people who’ve been to developing regions on their travels.​
خوش آمد می گوییم به پیشنهاداتی که از طرف مردمی باشد که در گذشته در مناطق محروم ( در حال توسعه) بوده اند.​
کلمه “ Developing” به معنی " در حال توسعه است" و برای کشورها و مناطقی استفاده می شود که در زمان​
گذشته با کلمه " جهان سوم" توصیف می شدند.، به هر حال منظور همان مناطقی است که هنوز محرومیت های​
بسیار اقتصادی دارند و به حد قابل توجهی از رشد اقتصادی نرسیدند.​
42. …to raise public awareness,…​
برای بالا بردن آگاهی عمومی​
43. …offer help in other ways please contact us on …

منبع
سرزمین زبان
 
آخرین ویرایش:

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
نمونه تست لیسنینگ افعال دو کلمه ای

نمونه تست لیسنینگ افعال دو کلمه ای

اشاره:

با گوش دادن به فایل صوتی جاهای خالی را با افعال دو کلمه ای پر کنید.

Uncle Fester
Last year, Jack Peterson _____ that he _____ a small fortune after His uncle Fester _____ . His uncle
had been a heavy smoker for many years and hadn't been able to _____ on his smoking. Jack _____ his
uncle Fester, and often _____ on him to see what _____ . One summer, uncle Fester promised _____
on his cigarette smoking after having taken 3 months _____ an extremely bad cough. Jack _____ him
those 3 months and, a number of times, he _____ uncle Fester. Then he _____ a brilliant idea to make
uncle Fester _____ his nasty habit. He had the local cancer society telephone uncle Fester. When they
called, he told them to _____ and then _____ . They proceeded to _____ that they _____ a
volunteer to _____ to help _____ the patients. Well, that frightened uncle Fester and he immediately
swore to _____ smoking. In fact, uncle Fester _____ jogging in order to help him feel better. He even
began to _____ other smokers (although he couldn't quite give smoking up himself). One day, as he
_____ on his morning run, he _____ a stand in the distance. A new society _____ that day _____
people willing to _____ young puppies. Uncle Fester immediately _____ a cute Dalmatian, and _____
_____ this new responsibility. Now, three years later Jack _____ the "small fortune" which reminded
him every day of his wonderful, if not wise, uncle Fester.
منبع
سرزمین زبان
 

پیوست ها

  • fester.zip
    1.4 مگایابت · بازدیدها: 0

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST2, section 3,listening

راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST2, section 3,listening

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره:

اصطلاحات بسیار مهم و کاربردی در آزمون لیسنینگ

Cambridge IELTS BOOK 5
TEST2
Listening
Important Phrases and Functions of Section 3
Section 3
1. I could see that the rest of the group did too.​
1. اینطور معلومه که بقیه گروه نیز همینطور انجام داند.​
2. …,and I hope that you got a lot out of it.​
1. و امیدوارم که از این زیاد بدست آورده باشید​
3. I’d like to use this tutorial as a feed back session,…​
1. امیدوارم این جلسه را بشه بعنوان یک جلسه برای دریافت بازخورد ها و نظرات شما در نظر گرفت.​
2. کلمه “ feedback” به معنی " بازخورد" " انعکاس" و یا " نظر شما در مورد چیزی که شما را تحت تاثیر قرارداده است" می باشد.​
4. …,I was wondering ,…​
می خواستم بپرسم که​
. کلمه “ Wondering” در این جمله یک اصطلاح است و به معنی اصلی خودش " حیران و بی هدف قدم زدن"​
نیست، جمله “ I waswondering” وقتی استفاده می شود که شما مایل هستید سوالی را بپرسید که مطمئن​
نیستید جواب آن را دریافت کنید، به قول معروف نمی دانید که بپرسید یا نه.​
5. Is it the first time you’ve operated one like that?​
آیا این دفعه اوله که با یکی مثل این کار کرده ای؟​
6. …it was a very good chance to get to know the students who…​
شانس خوبی بود که با دانشجویانی که ... آشنا شویم​
7. …, and we don’t usually have much to do with the rest of the college.​
ما معمولا ارتباط زیادی با بقیه دانشجویان دانشکده نداریم.​
8. Do you think you’ll maintain the contact now?​
فکر می کنی که این ارتباط را بتونی حفظ کنی؟​
9. If you haven’t decided what to make yet …​
اگر هنوز تصمیم نگرفتی که چه بسازی...​
10. What was the most useful aspect of project from the point of view of the English practice ?​
به نظر شما مفیدترین مقوله این پروژه از نقطه نظر تقویت زبان انگلیسی چی بود؟​
11. …, when we were being shown how to edit the film , we had to follow the instructions.​
وقتی بهمون روش ویرایش فیلم نمایش داده می شد، باید از دستورالعمل ها پیروی می کردیم​
12. …, so it forces me to get used to it.​
پس این مرا وادار کرد که بهش عادت کنم​
13. And they use a lot of slang.​
آنها از اصطلاحات خیابانی زیادی استفاده می کردند.​
منظور از اصطلاحات خیابانی یا “ Slang” وازه هایی است که در لغت نامه پیدا نشوند ولی مردم از آنها استفاده می​
کنند، به عنوان مثال کلمه " پاچه خواری" که بعد از یک سریال کمدی در ایران معمول شده است، به معنی چاپلوسی​
و تملق است، ولی این اصطلاح را در هیچ لغت نامه ای نمیتوان به این معنی یافت.​
14. What else did you feel you’d learnt from the project?​
چه چیز دیگری فکر می کنی که از این پروژه یاد گرفتید؟​
15. I’ve never done anything with a group before ,…​
ما قبل از این، هیچ کاری را به شکل گروهی انجام نداده بودم​
16. …we had to find ways of cooperating , erm ,…​
ما باید راه هایی برای همکاری پیدا کنیم.​
17. …we cut around half of it in the end…​
آخر کار بیش از نصفش را زدیم​
18. What mistakes do you think you , as a group that is , made?​
چه اشتباهاتی شما، البته نه شخص شما بلکه گروه شما، چون یک گروه بودید، انجام داید؟​
عبارت " As a group that is" به معنی " به عنوان یک گروه، که واقعیت هم همینه" باید ترجمه شود.​
19. …, to put it another way,…​
اگر بخواهیم یک جور دیگر بگیم،​
این اصطلاح وقتی استفاده می شود که بخواهید یک گزاره خبری یا قضاوت را از نقطه نظر دیگری بیان کنید،​
بعنوان مثال " تمامی اقوام او زودتر از او مردند، یا به عبارت دیگر ( TO put it another way) او از همه اقوامش​
بیشتر عمر کرد.​
20. …, we didn’t decide on dates when we’d complete each separate step of the project,…​
، هر قسمت از پروژه را تمام می کردیم، ( ولی به خاطر تازه کاری ) در مورد تاریخ ها و ضرب العجل ها به توافق​
نرسیده بودیم ( نمیدانستیم چقدر زمان لازم داریم و چه موقع کار تمام خواهد شد.)​
21. we should have agreed about that in the beginning ,…​
ما باید از آغاز در این مورد به یک توافق و تصمیم می رسیدیم. ( ولی نرسیده بودیم)​
22. …- but you’ll have an opportunity to put into practice what you’ve learnt this time.​
اما این دفعه این شانس را دارید که آنچه آموختید را در عمل تمرین کنید.​
کلمه Opportunity به معنی موقعیت و شانس است ، و منظور فرصتی است که بتوان از آن بهره خوبی گرفت،​
بعنوان مثال در سال های اولیه شکل گیری آمریکا، مهاجران می توانستند طلا و زمین را کشف کرده و مالک شوند که​
این امر باعث شد، آمریکا به “ Land of Opportunities" معروف شود.​
منبع
سرزمین زبان
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST2,section 1, listening

راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST2,section 1, listening

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره:

از این عبارات برای تقویت مهارت لیسنینگ و اسپیکینگ خود استفاده کنید.

Cambridge IELTS BOOK 5
TEST2
Listening
Important Phrases and Functions of Section 1
Test 2, Section 1
1. I was wondering if it was possible to…​
  1. می خواستم بپرسم آیا ممکنه که ( برای شروع درخواست خیلی مودبانه )
2. It was possible to join ,even if I wasn’t.​
عضو شدن ممکن بود حتی اگر من ...نبودم​
3. That’s our minimum joining age.​
این حداقل سن برای عضویت است.​
4. What I have to do to join?​
برای عضویت چه کار باید بکنم؟​
5. fill out…​
پرکردن ( پرکردن فرم)​
6. Shall I bring a bank statement, …​
آیا باید از بانک گواهی بگیرم؟ ( یک گواهی است برای تعیین هویت که معادل گواهی هویتی است که ما از​
دادگستری یا ثبت احوال می گیریم، در حقیقت مراکزی مانند بانک نیز در آنجا صلاحیت تعیید هویت را برای​
مشتریان خودشان دارند.)​
7. But you’ll find they don’t…​
اما شما خواهید فهمید که آنها ... نمی کنند​
8. And how long can I have them for?​
و برای چه مدتی می تونم آنها را نگه دارم؟​
9. …there’s a fine system in place.​
و یک سیستم جریمه وجود دارد​
10. You can always renew items if they ‘re not required by …​
اگر کس دیگری نیاز نداشته باشد، می توانیم مهلتتون را تمدید کنید​
11. …to book in advance …​
منظور از کلمه In advance یعنی به شکل پیش، ( زودتر از وقتی که نیاز دارید.)​
12. yes , it’s advisable. Most people tend to book…​
1. بله توصیه می شود که این کار را بکنید، بیشتر مردم مایل هستند که ... را رزرو کنند.​
2. کلمه Book اگر نقش فعل داشته باشد به معنی رزرو کردن است.​
13. a wide range of …​
محدوده وسیعی از ...​
14. … are in great demand.​
... در سطح بالایی از تقاضا هستند.​
15. I’m thinking of doing some writing …​
داشتم فکر می کردم که کمی بنویسم​
16. I might need to …​
ممکنه به ... نیاز داشته باشم​
17. I assume …​
اینطور فکر می کنم که …​
  • کلمه Assume به معنی پنداشتن، یا تصور کردن است و وقتی در صحبت استفاده می شود که می خواهید چیزی را بفرمایید که از صحت آن مطمئن نیستید و نیاز به تایید دارید.
18. You can get a card form the counter here –it doesn’t take coins.​
اینجا یک دستگاه خودکار وجود دارد که می توانید از آن کارت تهیه کنید، اما این دستگاه سکه قبول نمی کند.​

19. another thing I was wondering about was if you ran any…​
چیز دیگری که مایل بودم بپرسم اینه که آیا شما هیچ ... در اینجا اجرا می کنید.​
  • کلمه Run به معنی اجرا کردن نیز بکار می رود.
  • اصطلاح I was wondering برای پرسیدن مودبانه انتظاری استفاده می شود که از برآورده شدنش مطمئن نباشیم، بعنوان مثال: من نمی دانم می تونم از شما کمک بگیرم؟ I was wondering if I can ask you for help
20. …writing classes through the library?​
کلاسهای نگارش در خود کتابخانه​
21. He runs the creative writing classes.​
ایشان کلاسهای نگارش خلاق را برگزار می کنند​
22. …well that’s about all I need to know .​
خوب این همه چیزی است که من نیاز داشتم بدانم​
23. I’ll be along later this week to join.​
اواخر این هفته برای عضویت خدمت می رسم.​
  • کلمه Along معانی مختلفی دارد، اما To be Along به معنی حضور پیدا کردن و یا آمدن پیش کسی است. همینطور می دانید که کلمه So Long به معنی " به امید دیدار" استفاده می شود.

منبع
سرزمین زبان
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST1,section 4, listening

راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST1,section 4, listening

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره:

راهنمای جملات و عبارات دشوار Listening

Cambridge IELTS BOOK 5
TEST1
Listening
Important Phrases and Functions of Section 4
TEST 1,Section 4
1. We’ve been looking at the attitudes of various social and cultural groups towards the​
management of their finances.​
1. ما مدتي به نگرش و رفتار گروه هاي مختلف فرهنگي و اجتماعي نگاه مي كرده ايم ، تا اينكه نحوه مديريت آنها​
را بر مسائل مالي شان بررسي كنيم.​
2. One aspect that we haven’t yet considered is gender.​
1. يك موضوع مهم كه ما هنوز در نظر نگرفته ايم، جنسيت است​
3. is far more willing to learn…​
1. بسيار بيشتر تمايل به يادگيري دارند​
4. now, though these days people might question a lot of the assumptions contained in…​
1. با اينكه اين روزها مردم ممكنه بسياري از اين قبيل فرضيه را زير سوال ببرند...​
5. quite fundamental differences…​
1. تفاوتهاي بسيار بنيادي...​
6. far more likely to save for…​
1. بيشتر احتمال دارد كه براي ... پس انداز كنند​
7. save up in order to buy…​
1. پس انداز براي خريد...​
8. On the other hand,…​
1. از طرف ديگر...​
9. far more likely to put money aside…​
1. بيشتر احتمال دارد كه براي... پس انداز كنند.​
10. rather disturbing,…​
1. بسيار ناراحت كننده​
11. Throughout the world ,…​
1. در سراسر دنيا​
12. It is the Divorced women…​
1. اين زن مطلقه است كه ...​
13. Will most often have to look after…​
1. كه اغلب موارد از ... مراقبت خواهد كرد.​
14. Thus…​
1. بنابراين​
15. So what can be done about this situation ?​
1. خوب در مورد اين وضعيت چه مي تواند انجام شود؟​
16. The research indicates…​
1. تحقيقات بيان مي كند كه ...​
17. is takes a crisis to make them think about…​
1. حتما بايد بحراني پيش بيايد كه آنها به فكر ... بيافتند​
18. This is the very worst time for anyone to make important decisions ,…​
1. اما اين زمان بد ترين وقت براي هر كسي است كه بخواهد تصميمي اي مهم را انتخاب كند​
19. to look ahead…​
1. به آينده نگاه كردن​
20. That this is beginning to happen.​
1. و اين اتفاق داره شروع مي شود.​
21. Then research also suggests…​
1. سپس، نتيجه تحقيقات پيشنهاد مي كند كه ...​
22. avoid dealing effectively…​
1. از برخورد جدي و موثر با ... خودداري مي كنند​
23. because of a lack of confidence .​
1. بخاطر كمبود اعتماد به نفس​
24. The best way for them to overcome this is…​
1. بهترين راه براي آنها ، جهت غلبه بر .. اين است كه​
25. by getting themselves properly informed​
1. با اگاه كردن خودشان​
26. so they are less dependent on other people’s advice.​
1. كه كمتر به توصيه ها و نظريات ديگران وابسته باشند​
27. initiatives have been set up…​
1. ابتكارات بسياري فراهم آمده​
28. are enrolling on such courses…​
1. كه در اين دوره ها شركت مي كنند​
29. They can be given advice on …​
1. به آنها توصيه هايي در زمينه ... داده مي شود​
30. Many women are unwilling to…​
1. بسياري از زنان به ... بي ميل هستند​
31. Taking some well-informed risks.​
1. ريسك هاي را كه از خطر آن كاملا مطلع هستند بپذيرند​
32. The increasing proportion of …​
1. سهم رو به افزايش ...​
33. consequences…​
1. پيامد ها و نتايج​

منبع
سرزمین زبان
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار
راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST1 section 3, listening

راهنمای جملات و عبارات دشوار Cambridge IELTS Book 5, TEST1 section 3, listening

استاد حامد رفیعی فوق لیسانس زبان انگلیسی و دارنده مدرک Delta و Celta از دانشگاه کمبریج انگلستان

اشاره: لغات و اصطلاحات مورد نیاز در آزمون لیسنینگ. بهترین روش برای افزایش نمره خود در لیسنینگ تمرین لغاتی است که به طور مداوم در آزمون به کار برده می شوند.

Cambridge IELTS BOOK 5
TEST1
Listening
Important Phrases and Functions of Section 3
TEST 1, Section 3
1. I was told to come here for…​
a. به من گفته شده كه براي ... به اينجا بيايم​
2. You’ve certainly come to the right place.​
a. بله، مطمئن باشيد كه درست آمديد!​
3. I’m afraid I’m a bit confused by…​
a. متاسفانه فكر مي كنم كه كمي در مورد ... گيج شده ام.​
4. its advantages and disadvantages,…​
a. فوايد و مضراتش​
5. Your financial circumstances,…​
a. ...شرايط مالي شما​
6. what I’m hoping to focus on is…​
a. آنچه اميدوارم بتوانم بر آن تمركز كنم .... مي باشد( يعني مايله وقتش را روي آن صرف كند)​
7. Are thinking about just taking a year off?​
a. ايا داريد به يك سال مرخصي فكر مي كنيد​
8. Employers are keen for me to get some more qualifications but obviously,…​
a. كارفرمايان من نظر مساعد دارند كه من مدارك و شايستگي بيشتري كسب كنم، اما ظاهرا...​
9. Taking too much time away from work.​
a. وقت زيادي را از زمان كارم بگيرد​
10. I would have to take unpaid leave…​
a. آن موقع مجبور خواهم بود كه مرخصي بدون حقوق بگيرم​
11. it would be up to you.​
a. به شما بستگي خواهد داشت​
12. So what does the part –time course involve ?​
a. شرايط دوره پاره وقت به چه شكل است؟​
13. one weekend a month.​
a. يك تعطيلي آخر هفته در هر ماه​
14. you’d be expected to…​
a. از شما انتظار مي رود كه ...​
15. on top of working every day.​
a. علاوه بر كار هر روز​
16. the main one being that you can study in …​
a. اصلي ترين آن ، اين است كه ، شما مي توانيد در شرايط... مطالعه كنيد​
17. a topic to work in more depth…​
a. موضوعي را براي كار عميق تر ( مطالعه عميق تر) انتخاب كنيد.​
18. but you can base that on your job,…​
a. كه البته مي تواند بر پايه شغلتان باشد​
19. How long it takes it up to you.​
a. اينكه چقدر وقت مي گيرد، بستگي به شما دارد​
20. Why don’t you talk this over…​
a. چرا اين مسئله را با .... مطرح نمي كني؟​
منبع
سرزمین زبان
 

seyedmahdi

عضو جدید
مطالب خوبی برای قسمت شنیداری ازمونهای انگلیسی توی این قسمت نوشته شده.البته اونطور که میدونیم شنیدن چیزی نیست که با خواندن چند ترفند از روی کاغذ به دست بیاد و تمرین خیلی مهم هست همانند یک کودک که از موقعی که بدنیا میاد تا موقعی که زنده هست توی مهارت شنیدن تمرین و پیشرفت میکنه؛ به نظر میرسه یافتن مطالب خوب برای تمرین گوش کردن هم باید بهش توجه بشه.من تجربه خودم رو میگم .شاید دوستان صلاح دونستن ازش استفاده کنن. جدای از گوش دادن به دیالوگ های کوتاه ، داستان های انگلیسی ، اخبارو.....پیشنهاد میکنم به کنفرانس های کوتاه که حول یک مطلب خاص هست گوش کنید یکی از بهترین سایت ها برای دانلود رایگان بهترین کنفرانس ها برای تمرین گوش دادن سایت http://www.ted.com هست.توی این سایت تعداد فراوانی از بهترین کنفرانس ها و سخنرانی های کوتاه گذاشته شده که شما می تونید موضوعات رو انتخاب کنید.نکته جالب اینجاست که افرادی بودند که قبلا به این ویدیوها گوش دادن و زیر نویس (subtitle) رو برای هر کدوم به زبانهای مختلف نوشتن.میتونید ویدیو رو با زیر نویس هم دانلود کنید.موفق باشید
 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]IELTS Listening: capital letters and plurals[/h]



اشاره: Here are two common questions about the IELTS listening test:



  1. Is it acceptable to use lower case instead of upper case e.g. "central station" when the answer is "Central Station"?
  2. Will you lose marks if you miss the "s" when the answer should be plural?
Here are my answers:
  1. Using lower case is fine, so "central station" would be correct. You can even write everything in capital letters if you want.
  2. Missing the "s" is sometimes acceptable and sometimes not. It's notacceptable when the grammar requires a plural e.g. "the journey takes three hour" would be wrong. Some answers can be singular or plural. Check the context of the question and the sentence grammar carefully
 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]کلمات کلیدی لیسنینگ آیلتس[/h]
http://www.www.www.iran-eng.ir/Data/Articles/Items/2014/2/1002591.jpg
استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: برای تمرین لیسنینگ آیلتس زبان آموز بایستی به کلمات کلیدی که signpost نامیده می شوند توجه زیادی داشته باشد.

تعدادی از این کلمات کلیدی شامل کلمات ذیل می باشند:
I mean به دنبال این کلمه انتظار داشته باشید کسی که صحبت می کند منظور خود را مجدداً تکرار نماید. یعنی اگر قسمت اول را متوجه نشدید شانس دومی دارید تا مطلب را درک نمایید.
.... Not only because ... but because مشخص است که دو دلیل قرار است ذکر شود.
.... Whether .... or دو حالت محتمل وجود دارد.
..... Instead of گزینه ای به جای گزینه دیگر عنوان می شود.
In addition موردی به مورد قبلی اضافه می گردد.
as well as موردی به مورد قبلی اضافه می گردد.
for example مثالی آورده می شود.
for instance مثالی آورده می شود.
.... referred to as پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
.... known as پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
.... what's called a پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
due to پس از آن دلیل آورده می شود.
because of پس از آن دلیل آورده می شود.
as a result of پس از آن دلیل آورده می شود.
therefore نتیجه آورده می شود.
so پس از آن نتیجه آورده می شود.
even though علی رغم اینکه .... این عبارت نشان می دهد که نتیجه ای که در انتهای جمله عنوان می شود برای ما تعجب آور و غیر منتظره خواهد بود.
البته معانی این عبارات برای شما بدیهی می باشد. اما شما بایستی گوش خود را به شنیدن این کلمات و عبارات و مفاهیمی که می توان از آنها استنباط نمود عادت دهید. بنابراین هر گاه به متن شنیداری گوش فرا می دهید به این گونه کلمات کلیدی بیشتر دقت نمایید تا در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره عالی کسب نمایید.


 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]بهبود نمره لیسنینگ آیلتس[/h]
http://www.www.www.iran-eng.ir/Data/Articles/Items/2014/2/1002590.jpg
استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: در مورد لیسنینگ آیلتس به مواد ذیل توجه داشته باشید:

1- قبل از شروع متن شنیداری بایستی سوالات را بررسی نموده و زیر کلمات و عبارات کلیدی در سوالات خط بکشید.
2- در مرحله بعد توجه به آن کلمات کلیدی داشته باشید ولی انتظار شنیدن کلمات مترادف و عباراتی که آن مفاهیم را تداعی می نمایند را نیز داشته باشید.
3- گرامر مربوط به سوالات به شما نشان می دهد که در جای خالی چه کلماتی باید استفاده گردد (اسم، فعل، صفت و یا قید). با دانستن این نکته شما می دانید منتظر شنیدن چه چیزی می باشید، در نتیجه راحت تر جواب را تشخیص می دهید.
4-قبل از شنیدن متن بایستی فهمیده باشید به چه موضوعی قرار است گوش فرا دهید، در غیر اینصورت با شروع متن شنیداری سریعاً برای خود مشخص نمایید مطلب چیست.
5- به کلماتی که به دفعات تکرار می گردند توجه داشته باشید، موضوع پیرامون آن کلمات می باشد.
6- کلماتی که با تاکید بیان می شوند احتمالاً جواب برخی از سوالات می باشند. البته این همیشه بدین گونه نیست. گاهی اوقات جواب یک سوال نیز به آرامی بیان می شود ولی با این حال توجه به این نکته می تواند به شما کمک کند.
7- ممکن است شخصی که صحبت می کند مطلب اشتباهی عنوان نماید و بلافاصله وی و یا مخاطب وی آن اشتباه را تصحیح نماید. در این موارد به مطلب اصلاح شده توجه نمایید. اکثر داوطلبین فقط به جمله ی اول توجه می کنند و متوجه اصلاح آن نمی شوند.
8- سوالات به ترتیب آنچه می شنوید خواهد بود، بنابراین بایستی شما مطلب شنیداری را همراه اطلاعات عنوان شده در سوالات دنبال کنید. این نکته خیلی به مهارت شما کمک می کند تا بتوانید جواب را راحت تر پیدا کنید.
9- در ابتدا جواب سوالات را همزمان با آنچه می شنوید در برگه سوال بنویسید (ولی به صورت خلاصه نویسی)، سپس در پایان آن بخش از لیسنینگ در زمان نیم دقیقه ای که برای چک کردن پاسخ ها دارید آنها را در همان برگه سوال کامل کنید. سپس در پایان کل لیسنینگ در زمان ده دقیقه آخر، پاسخ ها را وارد پاسخ نامه نمایید.
10- برای سوالات چهار گزینه ای فقط سوالات را به روش بالا چک نمایید، ولی گزینه های جواب را چک نکنید. با گوش دادن به متن مواردی که می توانند جواب هر سوال باشند را به صورت خلاصه نویسی در کنار سوال یادداشت نمایید. سپس در پایان آن بخش از لیسنینگ در زمان نیم دقیقه ای که برای چک کردن پاسخ ها دارید گزینه های جواب را بررسی کرده و جواب را انتخاب کنید.

11- در هر لحظه دو سوال را در نظر بگیرید تا اگر جواب اولی را از دست دادید متوجه دومی شوید. در غیر این صورت تا آخر لیسنینگ منتظر جواب سوال اول خواهید ماند غافل از این که آن را از دست داده اید.
12- به کلماتی که می فهمید بیشتر توجه داشته باشید و نه کلماتی که معنی آنها را نمی دانید. در کل بایستی به مفاهیم و کلیات بیشتر توجه داشته باشید و همزمان از جزئیاتی که می شنوید (مطابق با کلمات کلیدی سوالات) به عنوان پاسخ استفاده کنید
 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز

ترفندهایی برای موفقیت در Listening



استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: از این ترفندهای در آزمون لیسنینگ آیلتس خود استفاده کنید تا بتوانید نمره بالاتری گسب کنید.




  • قبل از آزمون , طبق زمان بندی آزمون تمرین کنید.این روش شما را برای مقابله با سوالات آماده می کند. تمرین آموزش را تکمیل می کند. به این علت که شما یاد می گیرید چگونه انعطاف پذیر باشید و با موقعیت های غیر منتظره به آرامی و در حین دادن آزمون برخورد کنید. ترس ،دشمن عملکرد شما در آزمون Listening است. اغلب اوقات انجام تمرین های مشابه و مکرر عقیده خوبی است. این تکرار، فشار ناشی از دریافت اطلاعات را کاهش می دهد و شما را قادر می سازد که بر جنبه های دیگر عملکرد آزمون ( به عنوان مثال: انواع بخش ها و حقه های آزمون، ایجاد استراتژی های مدیریتی شما) تمرکز کنید.
  • تمرین، نقاط ترفند آزمون آیلتس را شناسایی می کند. آزمون Listening آیلتس اغلب محتوی ترفندهای گفتاری کوچکی است که شما باید شناسایی کنید. این بخش شاید حاوی تکمیل فرم تقاضا باشد و یک سوال مستلزم آن است که شما شماره تلفن را بنویسید. نوار ممکن است بگوید:
85403619,...My phone number is erm...oh, oh sorry I mean
15.so it's 3615 at the end, not 9
شما می بایست این ترفند را در نظر بگیرید و با نوشتن 85403615 به عنوان جوابتان به سوال پاسخ دهید. تمرین به شما این امکان را می دهد که ترفندها را شناسایی کنید و به سرعت به کار ببرید.


  • برای گوش دادن آماده شوید.در حین اینکه گوش می کنید, نت برداری کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید, اعتماد به نفس بیشتری کسب می کنید.
  • معمولا 30 ثانیه برای بررسی سوالات به شما داده می شود.سعی کنید همان طور که گوش می دهید سوالات را در خاطر خود داشته باشید.به این طریق شما میتوانید تمرکز کنید و توانایی نت برداری اطلاعاتی را که می خواهید داشته باشید.
  • خودتان را در موقعیتی تصور کنید که speaker صحبت خواهد کرد. روابط بر شیوه زبان انتخاب شده (رسمی یا غیر رسمی) اثر می گذارندو این به شما کمک می کند که از شکل های متفاوت گفتاری کمک بگیرید.
  • برای سوالات چهارگزینه ای ,اگر از جواب مطمئن نیستید گزینه ای را که محتمل تر است انتخاب کنید. مدیریت شما در مورد هر بخش می تواند تردید شما را درباره جواب هر بخش کاهش دهد. در آزمون Listening شما با اطلاعات شنیداری پیچیده ای مواجه نمی شوید و به شیوه های مختلفی می توانید عبارتهای موجود در نوار را متوجه شوید و آنچه که محتمل است متکلم درباره آن صحبت کند را پیش گویی کنید.
  • کلمات مهم وایده های اصلی آنهایی هستند که به طور مکرر در گفتگو بیان می شوند. به کلمه یا کلماتی که به طور مکرر بیان می شوند دقت کنید. چون احتمال اینکه این کلمات ایده اصلی گفتگو باشند زیاد است.
  • به طور رایج در سوالات آیلتس در مورد صفات سوال می شود. سعی کنید هر صفت اصلی را به خاطر داشته باشید. صفاتی مانند اعداد, رنگها و اندازه ها را یادداشت کنید.
  • 2 مسئله مهم که باید به آن توجه کرد! از بدترین اتفاق خودداری کنید. بدترین اتفاقی که ممکن است در زمان انتقال پاسخها از برگه سوال به
  • پاسخ نامه رخ بدهد این است که پاسخ ها را بدون آنکه متوجه شوید به شماره اشتباهی در پاسخنامه منتقل کنید. بنابراین همیشه بررسی


  • کنید که جوابها را به درستی انتقال داده اید. اغلب گذاشتن یک قسمت بی جواب موجب بروز این مشکل می شود. اگر در پایان انتقال پاسخهایم ناگهان متوجه شدم پاسخها را در مکان اشتباهی قرار داده ام چه کار باید بکنم؟ وحشت زده نشوید و شروع به خط کشیدن بر روی آن نکنید. یک فلش از جواب به سمت شماره صحیح بکشید. کاملا مشخص است که جواب به شماره شوالی که متعلق به آن است اشاره می کند.
Mind The Gap :در ایستگاه مترو در لندن اغلب تابلویی می بینید که بر روی آن نوشته شده است. این عبارت به این معناست که در فاصله بین سکو و قطار سقوط نکنید.شما باید سعی کنید که هیچ جوابی را که خالی و بدون تصمیم گیری باقی مانده است را پر کنید.


 
آخرین ویرایش:

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]بهره برداری از زمان برای انتقال پاسخها به پاسخنامه[/h]

استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: در این قسمت به مطالب بسیار مهمی در ارتباط با آزمون لیسنینگ خواهیم پرداخت.

حتی کلماتی با آواهای مشابه نیز می توانند املا و معنی متفاوتی داشته باشند.

  1. برای تکمیل جملات کل جمله را یادداشت نکنید ,تنها پاسخ را منتقل کنید.
  2. برای پرکردن جاهای خالی فقط کلمه موردنظر را منتقل کنید.
  3. توجه داشته باشید که تمامی پاسخها واضح باشند.اغلب جوابها مستلزم کلماتی از حروف الفبا هستند. این موضوع گاهی اوقات می تواند برای تصحیح کنندگان مشکل باشد که تفاوت A (در صورتی که قسمت بالای A به هم متصل نشده باشند)و آن را H در نظر بگیرند. 'D' ,'O' و یا حتی 'E' و'C' نیز می توانند موجب سردرگمی شوند.این مطلب برای شماره های 1 و7 نیز صدق می کند.
  4. برای سوالات چندگزینه ای یا تصویری نیز فقط از حرف مربوط به پاسخ استفاده کنید. توجه داشته باشید که از حروف کوچک به جای حروف بزرگ استفاده نکنید.
  5. از حروف اختصاری که شناخته شده نیستند، استفاده نکنید. تقریبا همه Kg و $ را می شناسند. اما تعدادی از شکل های اختصاری هستند که شناخته شده نیستند و نمی توانند به عنوان پاسخ صحیح شناخته شوند. در صورتی که درشکل اختصاری جواب مورد نظر خود تردید دارید، از شکل کامل آن استفاده کنید و آن را به درستی بنویسید.
  6. به نظر می رسد 10 دقیقه، زمان زیادی برای انتقال پاسخها به پاسخنامه باشد. بنابراین حواستان به زمان باشد و زمان بیشتری را به تصمیم گیری نهایی درباره سوالات دشوار اختصاص دهید.
  7. املا را به طور صحیحی بنویسید. املا نادرست می تواند موجب کم شدن نمره شما شود. هر دو املای آمریکایی و انگلیسی قابل قبول هستند. کلماتی که از لحاظ آوایی مبهم و پیچیده اند املا و معنی متفاوتی دارند. به طور مثال: Princess street/Princes street;Sheep/Ship; Launch/Lunch
Vein/Vain ; Reel/Real ; Meet/Meat; Ice cream/I scream;Tale/Teil
راه حل مشکلات آوایی چیست؟
هیچ را حل ساده ای به جز بررسی با دقت املا در پاسخ هایتان وجود ندارد. فقط مطمئن شوید که آیا کلمه ای که به عنوان جواب نوشته اید مفهوم صحیحی دارد یا خیر. اگر شما در جوابهایتان از کلماتی استفاده کنید که در سوال ها ظاهر شده اند، آنها را به دقت رونویسی کنید.اگر بر روی یک بخش تمرکز کنیدف هیچ عذر و بهانه ای برای رونویسی نادرست کلمات از صورت سوال وجود ندارد.


 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]انواع تکالیف Listening[/h]

استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: در این بخش انواع سوالات لیسنینگ را برایتان آورده ایم و برای هر نمونه سوال دستورالعمل مختصری نیز آورده ایم تا راحتتر بتوانید در این بخش از آزمون آیلتس نمره کسب کنید.

جدول زیرانواع تکالیفی که ممکن است در دفترچه سوال Listening وجود داشته باشد را به شما نشان می
دهد. انواع مختلفی از تکالیف که با دستور العملهای متفاوت وجود خواهند داشت. بنابراین اگر شما الان آنها
را ببینید و به خاطر بسپارید، بعداً در زمان صرفه جویی خواهید کرد. این جدول ممکن است کمی خسته
کننده به نظر برسد اما توصیه من این است که الان با آنها آشنایی پیدا کنید نه اینکه صبر کنید تا روزآزمون
شما را غافلگیر کنند.

نوع تکلیف

چه کاری باید انجام بدهید؟

دستور العمل ذکر شده در دفترچه سوال

انتخاب کردن تصویر
بین سه یا چهار تصویر،باید تصویرمربوط به توضیحاتی که در نوار شنیده اید را انتخاب کنید.
دور حرف مربوط به آن عکس یک دایره بکشید.
پاسخگویی به سوالاتی با چند جواب
یک سوال چند (سه، چهار یا پنج) جواب خواهد داشت که شما باید گزینه صحیح را انتخاب کنید. (بعضی وقتها بیشتر از یک جواب را باید انتخاب کنید)

دور حرف مربوط به پاسخ صحیح یا دور پاسخ صحیح را خط بکشید.
پاسخگویی به سوالاتی با جوابهای کوتاه
پاسخگویی با سه کلمه عیناً مثل آنچه در دستورالعمل سوال ذکر می شود
جای خالی یا جدول را با بیشتر از سه کلمه برای پاسخ هر سوال پر نکنید. حداکثر سه کلمه استفاده کنید.
تکمیل کردن یک جمله
جمله را با آنچه که می شنوید تکمیل کنید.
جای خالی را در جمله با حداکثر سه کلمه برای پاسخگویی تکمیل کنید.
تکمیل کردن یک فرم
فرمی به شما داده می شود که باید جاهای خالی آن را پر کنید
برای پر کردن جاهای خالی حداکثر از سه کلمه برای هر پاسخ می توانید استفاده کنید.
تکمیل کردن نمودار یا جدول

یک جدول با چند جای خالی در آن به شما داده می شود و شما باید بر اساس آنچه که می شنوید، آن را تکمیل کنید.
برای پر کردن جاهای خالی حداکثر از سه کلمه برای هر پاسخ می توانید استفاده کنید.
True / False / Not Given
یک توضیح که یا درست است یا غلط یا اطلاعاتی در خصوص آن در عبارت مربوط به آن داده نشده است و شما باید در خصوص انتخاب یکی از این ها بر اساس آنچه شنیده اید، تصمیم گیری کنید.
پاسخگویی با True یا False یا Not Given
پر کردن جاهایی خالی

چند جمله با تعدادی جای خالی وجود دارد که شما باید آنها را با کلمات درست پر کنید, یا آنها را از لیستی که وجود دارد انتخاب خواهید کرد یا بر اساس آنچه شنیده اید، باید کلمات را در آنها قرار دهید.
برای پر کردن جاهای خالی حداکثر از سه کلمه برای هر پاسخ می توانید استفاده کنید.
نامگذاری نمودارها یا نقشه ها
نوشتن توضیحاتی با یک تا سه کلمه برای قسمتهای مختلفی از یک نمودار یا یک نقشه بر اساس آنچه که می شنوید
نمودار یا نقشه را با یک تا سه کلمه در فضاهای مشخص شده خالی نامگذاری یا تکمیل کنید.

 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]بهبود نمره لیسنینگ آیلتس[/h]
http://www.www.www.iran-eng.ir/Data/Articles/Items/2014/2/1002590.jpg
استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: در مورد لیسنینگ آیلتس به مواد ذیل توجه داشته باشید:

1- قبل از شروع متن شنیداری بایستی سوالات را بررسی نموده و زیر کلمات و عبارات کلیدی در سوالات خط بکشید.
2- در مرحله بعد توجه به آن کلمات کلیدی داشته باشید ولی انتظار شنیدن کلمات مترادف و عباراتی که آن مفاهیم را تداعی می نمایند را نیز داشته باشید.
3- گرامر مربوط به سوالات به شما نشان می دهد که در جای خالی چه کلماتی باید استفاده گردد (اسم، فعل، صفت و یا قید). با دانستن این نکته شما می دانید منتظر شنیدن چه چیزی می باشید، در نتیجه راحت تر جواب را تشخیص می دهید.
4-قبل از شنیدن متن بایستی فهمیده باشید به چه موضوعی قرار است گوش فرا دهید، در غیر اینصورت با شروع متن شنیداری سریعاً برای خود مشخص نمایید مطلب چیست.
5- به کلماتی که به دفعات تکرار می گردند توجه داشته باشید، موضوع پیرامون آن کلمات می باشد.
6- کلماتی که با تاکید بیان می شوند احتمالاً جواب برخی از سوالات می باشند. البته این همیشه بدین گونه نیست. گاهی اوقات جواب یک سوال نیز به آرامی بیان می شود ولی با این حال توجه به این نکته می تواند به شما کمک کند.
7- ممکن است شخصی که صحبت می کند مطلب اشتباهی عنوان نماید و بلافاصله وی و یا مخاطب وی آن اشتباه را تصحیح نماید. در این موارد به مطلب اصلاح شده توجه نمایید. اکثر داوطلبین فقط به جمله ی اول توجه می کنند و متوجه اصلاح آن نمی شوند.
8- سوالات به ترتیب آنچه می شنوید خواهد بود، بنابراین بایستی شما مطلب شنیداری را همراه اطلاعات عنوان شده در سوالات دنبال کنید. این نکته خیلی به مهارت شما کمک می کند تا بتوانید جواب را راحت تر پیدا کنید.
9- در ابتدا جواب سوالات را همزمان با آنچه می شنوید در برگه سوال بنویسید (ولی به صورت خلاصه نویسی)، سپس در پایان آن بخش از لیسنینگ در زمان نیم دقیقه ای که برای چک کردن پاسخ ها دارید آنها را در همان برگه سوال کامل کنید. سپس در پایان کل لیسنینگ در زمان ده دقیقه آخر، پاسخ ها را وارد پاسخ نامه نمایید.
10- برای سوالات چهار گزینه ای فقط سوالات را به روش بالا چک نمایید، ولی گزینه های جواب را چک نکنید. با گوش دادن به متن مواردی که می توانند جواب هر سوال باشند را به صورت خلاصه نویسی در کنار سوال یادداشت نمایید. سپس در پایان آن بخش از لیسنینگ در زمان نیم دقیقه ای که برای چک کردن پاسخ ها دارید گزینه های جواب را بررسی کرده و جواب را انتخاب کنید.

11- در هر لحظه دو سوال را در نظر بگیرید تا اگر جواب اولی را از دست دادید متوجه دومی شوید. در غیر این صورت تا آخر لیسنینگ منتظر جواب سوال اول خواهید ماند غافل از این که آن را از دست داده اید.
12- به کلماتی که می فهمید بیشتر توجه داشته باشید و نه کلماتی که معنی آنها را نمی دانید. در کل بایستی به مفاهیم و کلیات بیشتر توجه داشته باشید و همزمان از جزئیاتی که می شنوید (مطابق با کلمات کلیدی سوالات) به عنوان پاسخ استفاده کنید.


 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]ترفندهایی برای موفقیت در Listening[/h]

استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: از این ترفندهای در آزمون لیسنینگ آیلتس خود استفاده کنید تا بتوانید نمره بالاتری گسب کنید.


  • قبل از آزمون , طبق زمان بندی آزمون تمرین کنید.این روش شما را برای مقابله با سوالات آماده می کند. تمرین آموزش را تکمیل می کند. به این علت که شما یاد می گیرید چگونه انعطاف پذیر باشید و با موقعیت های غیر منتظره به آرامی و در حین دادن آزمون برخورد کنید. ترس ،دشمن عملکرد شما در آزمون Listening است. اغلب اوقات انجام تمرین های مشابه و مکرر عقیده خوبی است. این تکرار، فشار ناشی از دریافت اطلاعات را کاهش می دهد و شما را قادر می سازد که بر جنبه های دیگر عملکرد آزمون ( به عنوان مثال: انواع بخش ها و حقه های آزمون، ایجاد استراتژی های مدیریتی شما) تمرکز کنید.
  • تمرین، نقاط ترفند آزمون آیلتس را شناسایی می کند. آزمون Listening آیلتس اغلب محتوی ترفندهای گفتاری کوچکی است که شما باید شناسایی کنید. این بخش شاید حاوی تکمیل فرم تقاضا باشد و یک سوال مستلزم آن است که شما شماره تلفن را بنویسید. نوار ممکن است بگوید:
85403619,...My phone number is erm...oh, oh sorry I mean
15.so it's 3615 at the end, not 9
شما می بایست این ترفند را در نظر بگیرید و با نوشتن 85403615 به عنوان جوابتان به سوال پاسخ دهید. تمرین به شما این امکان را می دهد که ترفندها را شناسایی کنید و به سرعت به کار ببرید.


  • برای گوش دادن آماده شوید.در حین اینکه گوش می کنید, نت برداری کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید, اعتماد به نفس بیشتری کسب می کنید.
  • معمولا 30 ثانیه برای بررسی سوالات به شما داده می شود.سعی کنید همان طور که گوش می دهید سوالات را در خاطر خود داشته باشید.به این طریق شما میتوانید تمرکز کنید و توانایی نت برداری اطلاعاتی را که می خواهید داشته باشید.
  • خودتان را در موقعیتی تصور کنید که speaker صحبت خواهد کرد. روابط بر شیوه زبان انتخاب شده (رسمی یا غیر رسمی) اثر می گذارندو این به شما کمک می کند که از شکل های متفاوت گفتاری کمک بگیرید.
  • برای سوالات چهارگزینه ای ,اگر از جواب مطمئن نیستید گزینه ای را که محتمل تر است انتخاب کنید. مدیریت شما در مورد هر بخش می تواند تردید شما را درباره جواب هر بخش کاهش دهد. در آزمون Listening شما با اطلاعات شنیداری پیچیده ای مواجه نمی شوید و به شیوه های مختلفی می توانید عبارتهای موجود در نوار را متوجه شوید و آنچه که محتمل است متکلم درباره آن صحبت کند را پیش گویی کنید.
  • کلمات مهم وایده های اصلی آنهایی هستند که به طور مکرر در گفتگو بیان می شوند. به کلمه یا کلماتی که به طور مکرر بیان می شوند دقت کنید. چون احتمال اینکه این کلمات ایده اصلی گفتگو باشند زیاد است.
  • به طور رایج در سوالات آیلتس در مورد صفات سوال می شود. سعی کنید هر صفت اصلی را به خاطر داشته باشید. صفاتی مانند اعداد, رنگها و اندازه ها را یادداشت کنید.
  • 2 مسئله مهم که باید به آن توجه کرد! از بدترین اتفاق خودداری کنید. بدترین اتفاقی که ممکن است در زمان انتقال پاسخها از برگه سوال به پاسخ نامه رخ بدهد این است که پاسخ ها را بدون آنکه متوجه شوید به شماره اشتباهی در پاسخنامه منتقل کنید. بنابراین همیشه بررسی کنید که جوابها را به درستی انتقال داده اید. اغلب گذاشتن یک قسمت بی جواب موجب بروز این مشکل می شود. اگر در پایان انتقال پاسخهایم ناگهان متوجه شدم پاسخها را در مکان اشتباهی قرار داده ام چه کار باید بکنم؟ وحشت زده نشوید و شروع به خط کشیدن بر روی آن نکنید. یک فلش از جواب به سمت شماره صحیح بکشید. کاملا مشخص است که جواب به شماره شوالی که متعلق به آن است اشاره می کند.
Mind The Gap :در ایستگاه مترو در لندن اغلب تابلویی می بینید که بر روی آن نوشته شده است. این عبارت به این معناست که در فاصله بین سکو و قطار سقوط نکنید.شما باید سعی کنید که هیچ جوابی را که خالی و بدون تصمیم گیری باقی مانده است را پر کنید.


 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]کلمات کلیدی لیسنینگ آیلتس[/h]
http://www.www.www.iran-eng.ir/Data/Articles/Items/2014/2/1002591.jpg
استاد حامد رفیعی دکتری ادبیات انگلیسی و نویسنده کتاب رایتینگ آیلتس

اشاره: برای تمرین لیسنینگ آیلتس زبان آموز بایستی به کلمات کلیدی که signpost نامیده می شوند توجه زیادی داشته باشد.

تعدادی از این کلمات کلیدی شامل کلمات ذیل می باشند:
I mean به دنبال این کلمه انتظار داشته باشید کسی که صحبت می کند منظور خود را مجدداً تکرار نماید. یعنی اگر قسمت اول را متوجه نشدید شانس دومی دارید تا مطلب را درک نمایید.
.... Not only because ... but because مشخص است که دو دلیل قرار است ذکر شود.
.... Whether .... or دو حالت محتمل وجود دارد.
..... Instead of گزینه ای به جای گزینه دیگر عنوان می شود.
In addition موردی به مورد قبلی اضافه می گردد.
as well as موردی به مورد قبلی اضافه می گردد.
for example مثالی آورده می شود.
for instance مثالی آورده می شود.
.... referred to as پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
.... known as پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
.... what's called a پس از آن اسم دیگر و یا اصطلاح فنی مربوط به موضوع مورد بحث عنوان می شود.
due to پس از آن دلیل آورده می شود.
because of پس از آن دلیل آورده می شود.
as a result of پس از آن دلیل آورده می شود.
therefore نتیجه آورده می شود.
so پس از آن نتیجه آورده می شود.
even though علی رغم اینکه .... این عبارت نشان می دهد که نتیجه ای که در انتهای جمله عنوان می شود برای ما تعجب آور و غیر منتظره خواهد بود.
البته معانی این عبارات برای شما بدیهی می باشد. اما شما بایستی گوش خود را به شنیدن این کلمات و عبارات و مفاهیمی که می توان از آنها استنباط نمود عادت دهید. بنابراین هر گاه به متن شنیداری گوش فرا می دهید به این گونه کلمات کلیدی بیشتر دقت نمایید تا در آزمون لیسنینگ آیلتس نمره عالی کسب نمایید.


 

Sima

مدیر تالار مهندسی هسته ای همکار مدیر تالار زبان
مدیر تالار
کاربر ممتاز
[h=1]IELTS Listening: capital letters and plurals[/h]



اشاره: Here are two common questions about the IELTS listening test:



  1. Is it acceptable to use lower case instead of upper case e.g. "central station" when the answer is "Central Station"?
  2. Will you lose marks if you miss the "s" when the answer should be plural?
Here are my answers:
  1. Using lower case is fine, so "central station" would be correct. You can even write everything in capital letters if you want.
  2. Missing the "s" is sometimes acceptable and sometimes not. It's notacceptable when the grammar requires a plural e.g. "the journey takes three hour" would be wrong. Some answers can be singular or plural. Check the context of the question and the sentence grammar carefully
 

Similar threads

بالا