Henri Cartier-Bresson

BISEI

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز




هانری کارتیه برسون (Henri Cartier-Bresson)

عکاس فرانسوی در 22 آگوست سال 1908 در شانتلو فرانسه متولد شد. هانری در ابتدا به هنر نقاشی مشغول بود. هنر نقاشی بر دید هوشمندانه و ترکیب بندی او بسیار تاثیر گذار بود و بعدها این تاثیر را در آثار عکاسی او مشاهده میکنیم. اما برسون زمانی عکاسی را آغاز کرد که بعد از یک سفر یک ساله به آفریقا و شکار در آن مناطق دچار بیماری شد و موجب بازگشت او به پاریس گشت. از آن به بعد علاقه او به عکاسی جدیت گرفت. البته او در نوجوانی با دوربین کوچک خود عکاسی میکرد.


در زمان جنگ جهانی هانری کارتیه برسون به ارتش فرانسه پیوست ولی خیلی زود گرفتار نیروهای آلمانی شد. او نزدیک سه سال در بازداشتگاه های جنگی اسیر بود. او سه بار اقدام به فرار کرد که بار آخر توانست از زندان آلمان ها فرار و خود را به پاریس رساند.

بعد از جنگ برسون فعالیت های عکاسی خود را ادامه داد. او یکی از موسسین آژانس مگنوم که در آمریکا و فرانسه فعالیت میکند میباشد. برسون با سفرهای متعدد خود و با دوست همیشگی اش یعنی دوربین لایکای 35 میلی متری و لنز 50 به ثبت آثار خارق العاده پرداخت.
هوش او در عکاسی خیابانی و ثبت لحظه ای آن که خود به تنهایی روایت گر داستان خود اوست تا به امروز مختص به خود برتون است. ترکیب بندی در نگاه او گویی غریزی بوده است. به طوری که در لحظه ای که ثانیه به ثانیه در حال گذر میباشد، بهترین لحظه با بهترین موقعیت و بهترین ترکیب بندی در زیر دکمه شاتر برسون به ثبت میرسید. تمامی عکس های او با نور طبیعی و فاقد هر گونه اصلاحات تصویری حتی کراپ بوده است.
او جزئیات روزمره زندگی را به گونه ای به تصویر میکشید که حقایقی بزرگ را نمایان میکرد. برسون در کتاب لحظه قطعی که یکی از معروف ترین کتاب های اوست گفته در عکاسی کوچکترین چیزها میتواند بزرگترین سوژه ها باشند. ویژگی های کوچک انسان میتوانند به موضوعی مهم بدل شوند. توجه خاص او به سوژه و درک حاصل از آن برسون را از عکاسانی که بی هدف دست به دوریبن برده و ناگهان دکمه شاتر را میزنند متمایز کرده است.
آثار هانری کارتیه برسون در نمایشگاه های زیادی به نمایش در آمده است و تا به امروز در مجلات معتبر دنیا به چاپ میرسد. از جمله کتاب هایی که تالیف کرده میتوان کتاب اروپاییان، کتاب مسکو و کتاب از چینی به چین دیگر را نام برد. همچینن در زمینه فیلم سازی نیز، در مستند درباره اسپانیا و دستیاری کارگردان ژان رنوار در فیلم های گردش در صحرا و قائده بازی نیز فعالیت داشت. برسون در سن 95 سالگی و در سال 2004 در گذشت.
 

BISEI

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پنـــج درس عکـــآسی از Cartier-Bresson

پنـــج درس عکـــآسی از Cartier-Bresson


درس اول: به واقعه نزدیک باشید

Cartier-Bresson ; دنیا درحال تکه تکه شدن است و آنسل آدامز و ادوارد وستون از سنگ ها عکس می گیرند!

هنری کارتیه برسون، همیشه و در همه وقایع مهم تاریخی، خود را سریعاً به مرکز حادثه می‌رساند و عکاسی می‌کرد. کنجکاوی، یکی از مفاهیمی بود که می‌شد در مورد برسون بکاربرد. روش کار برسون به ما می‌آموزد که از انفعال و رکود بپرهیزیم و همیشه به دنبال ارضای حس کنجکاوی خود باشیم.



درس دوم: هنگام گرفتن عکس به ترکیب بندی فکر نکنید

Cartier-Bresson ; در عکاسی، هارمونی بصری تنها از طریق احساس غریزی دریافت می‌شود.

ترکیب‌بندی‌های بسیار زیبا و مستحکم کارتیه برسون با تعادل ساختاری آنها عکس‌های او را از بین عکس‌های عکاسان دیگر متمایز می‌کرد. جالب اینجاست که به زعم او، ترکیب‌بندی ایجاد شده در عکس‌هایش در یک فرایند خودبخودی شکل گرفته‌اند.
در واقع طبق گفته خودش، ترکیب‌بندی‌ها به صورت غریزی و ناخودآگاه شکل گرفته‌اند. کارتیه برسون از توانایی‌ برخوردار بود که می‌توانست یک لحظه خاص از یک اتفاق را در یک ترکیب‌بندی حساب شده ثبت کند.
استاد با اهمیت زیادی که برای ترکیب‌بندی قائل بود، تاکید داشت که همیشه درحال یادگیری است، اما روش او به ما یادآوری می‌کند که هنگام عکاسی تنها چیزی که در اجرای قوائد ترکیب‌بندی به ما کمک می‌کند، نگاه ماست. وی در این باره می‌گوید : «ترکیب بندی مسئله مهم همیشگی ماست، اما هنگام گرفتن عکس باید آن را بطور شهودی دریافت کنیم».

درس سوم: خود عکس باید ارزشمند باشد، بی هیچ نیازی به اصلاحات بعدی

Cartier-Bresson ; بلافاصله بعد از فشردن دکمه شاتر ، دیگر هیچ چیزی در آینده در مورد عکس برایم اهمیت ندارد. کاری که باید می شد، شده است

با ظهور عکاسی دیجیتال، بسیاری از چیزها تغییر کرد. اما استدلال هنری کارتیه برسون از عکاسی، بر مبنای اهمیت تنها زمان فشردن دکمه شاتر است. چیزی که از ابتدا تا به امروز روش آن تغییری نکرده است.
جالب توجه است که کارتیه برسون هیچ وقت کارهای چاپ عکس خود را انجام نمی‌داد. وی مراحل بعد از عکاسی را به همکاران مورد اعتماد خود می‌سپرد و تنها چیز مورد اهمیت برای او همان تصویری بود که از منظره‌یاب دوربین می‌دید. بقیه چیزها در اولویت‌های پایین‌تری برای او قرار داشتند.
برسون هیچ گاه عکس‌هایش را در مرحله چاپ اصلاح کادر (کراپ) نمی‌کرد و هیچ چیزی در این مرحله به آن اضافه نمی‌کرد. برای او همان عکس گرفته شده خام بسیار ارزشمند بود.



درس چهارم: دوربین اهمیتی ندارد، عکاس مهم است

Cartier-Bresson ; عکاسی از زمان اختراع تا به امروز تغییری نکرده است. در واقع جنبه‌های فنی هیچ اهمیت ویژه‌ای برای من ندارند.

کارتیه برسون، هیچگاه این مساله را که تجهیزات عکاسی بی‌اهمیت هستند پنهان نمی‌کرد. وی در سال 1932 یک دوربین لایکای 35 میلیمتری تهیه کرد و تمام عکاسی‌های خود را با همان دوربین که بیشتر اوقات مجهز به یک لنز 50 میلیمتری بود انجام می‌داد. دوربینی ساده و محکم که به او اجازه می‌داد خیلی آرام و بدون اینکه دیده شود عکس‌هایش را بگیرد.

درس پنجم: فقط حواستان به موضوع باشد

Cartier-Bresson ; عکاسی اصلاً مهم نیست! زندگی برای من جذابیت دارد!

تمام توجه برسون هنگام عکاسی به موضوع بود که باعث می‌شد لحظه‌های حیرت‌انگیزی را به ثبت برساند. دیدگاه کارتیه برسون نسبت به موضوع و معنی برآمده از عکس، بسیار ساده بود. او باور داشت که هنگام گرفتن عکس حتی نیازی نیست که بدانید چرا در حال عکاسی هستید. در لحظه‌های سرنوشت ساز، همه چیز در خدمت عکاس است و او می‌فهمد که چه زمانی باید دکمه را فشار دهد. نتیجه عکسی می‌شود که نیاز به هیچ توضیحی ندارد و مخاطب فقط باید از دیدنش لذت ببرد! چیزی که در آن لحظه مورد توجه عکاس بوده بعدها خودبخود معلوم می‌شود.
 

BISEI

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
photos

photos



Henri Cartier-Bresson

بنیان‌گذار علم عکاسی خبری مدرن


_____________________________














 
بالا