Crash Test

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
دوستان همونطور که میدونید تست ضربه یا تصادف بر روی خودرو ها که Crash Test گفته میشه برای خودرو ساز ها بسیار مهم و ضروریست
که اطلاعات مهمی در مورد اصتحکام بدنه و مقاومت در برابر ضربه و همچنین قدرت جذب نیرو در اثر تصادف و انتقال آن به سرنشین های خودرو ، به کمپانی ها میده که به رفع عیوب میپردازن
میدانستید که کشور ما ایران ، که عینهو نقل و نبات خودرو تحویل جامعه میده ، نه تنها این تست ها رو انجام نمیده بلکه محلی رو هم که این تست ها درش انجام میشه نداره
اگه قرار باشه خودرو یی رو تست کنن به کشور سازنده ی خودرو میفرستن که آزمایشات در کمپانی کشور سازنده ی خودرو انجام بشه و پول هنگفتی رو در قبال کراش تست از خودرو ساز های ایرانی میگیره . . .
 
آخرین ویرایش:

امین قیاسی 1986

عضو جدید
چند تصویر از Crash Test

البته ناگفته نمونه که برای اندازه گیری نیروی وارده به خودرو در چندین قسمت خودرو سنسور (حسگر) کار میذارن









این تصور که هر چه قیمت خودرو بیشتر باشه تست بیشتری انجام میشه تقریبا غلطه چون چون خودرو ساز ها به این باور رسیدند که جان انسان بسیار با ارزشه
برای مثال این خودرو ی کوچک هم باید تست بشه









 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام
دوستان همونطور که میدونید تست ضربه یا تصادف بر روی خودرو ها که Crash Test گفته میشه برای خودرو ساز ها بسیار مهم و ضروریست
که اطلاعات مهمی در مورد اصتحکام بدنه و مقاومت در برابر ضربه و همچنین قدرت جذب نیرو در اثر تصادف و انتقال آن به سرنشین های خودرو ، به کمپانی ها میده که به رفع عیوب میپردازن
میدانستید که کشور ما ایران ، که عینهو نقل و نبات خودرو تحویل جامعه میده ، نه تنها این تست ها رو انجام نمیده بلکه محلی رو هم که این تست ها درش انجام میشه نداره
اگه قرار باشه خودرو یی رو تست کنن به کشور سازنده ی خودرو میفرستن که آزمایشات در کمپانی کشور سازنده ی خودرو انجام بشه و پول هنگفتی رو در قبال کراش تست از خودرو ساز های ایرانی میگیره . . .

سلام
من مهندس طراح ایران خودرو بودم و تمامی خودروهایی که طراحی و تولید می شدند و می شوند در این شرکت بر اساس استاندارد اروپایی ECE تحت آزمایش تصادف جلو، عقب و کنار قرار گرفته و می گیرند. این آزمایش ها جزو الزامات وزارت صنایع هستند و کسی نمی تواند بدون آنها خودوری جدیدی طراحی و تولید کند. لطفا مطلبتان را اصلاح کنید.

اشتباه نکنید که در هیچ کشوری، خودروهای قدیمی تری که در حال تولید هستند ملزم به رعایت استانداردهای جدیدتر نیستند. البته بعد از چند سال شرکت تولید کننده را مجبور به از رده خارج کردن آنها می کند که در کشور ما چنین چیزی فقط در مورد پیکان اتفاق افتاد آن هم بعد از 40 سال!!!!!!!!
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
سلام
دوستان همونطور که میدونید تست ضربه یا تصادف بر روی خودرو ها که Crash Test گفته میشه برای خودرو ساز ها بسیار مهم و ضروریست
که اطلاعات مهمی در مورد اصتحکام بدنه و مقاومت در برابر ضربه و همچنین قدرت جذب نیرو در اثر تصادف و انتقال آن به سرنشین های خودرو ، به کمپانی ها میده که به رفع عیوب میپردازن
میدانستید که کشور ما ایران ، که عینهو نقل و نبات خودرو تحویل جامعه میده ، نه تنها این تست ها رو انجام نمیده بلکه محلی رو هم که این تست ها درش انجام میشه نداره
اگه قرار باشه خودرو یی رو تست کنن به کشور سازنده ی خودرو میفرستن که آزمایشات در کمپانی کشور سازنده ی خودرو انجام بشه و پول هنگفتی رو در قبال کراش تست از خودرو ساز های ایرانی میگیره . . .

این هم فیلم یکی از آزمایش های تصادف از جلو سمند (Full Frontal Crash) که نمی دانم چه کسی بدون اجازه ایران خودرو آن را منتشر کرده است!!:
http://www.filestube.com/6d1c4ea8cfdc185803e9,g/2-Samand-Crash-Test.html
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
من مهندس طراح ایران خودرو بودم و تمامی خودروهایی که طراحی و تولید می شدند و می شوند در این شرکت بر اساس استاندارد اروپایی ECE تحت آزمایش تصادف جلو، عقب و کنار قرار گرفته و می گیرند. این آزمایش ها جزو الزامات وزارت صنایع هستند و کسی نمی تواند بدون آنها خودوری جدیدی طراحی و تولید کند. لطفا مطلبتان را اصلاح کنید.

اشتباه نکنید که در هیچ کشوری، خودروهای قدیمی تری که در حال تولید هستند ملزم به رعایت استانداردهای جدیدتر نیستند. البته بعد از چند سال شرکت تولید کننده را مجبور به از رده خارج کردن آنها می کند که در کشور ما چنین چیزی فقط در مورد پیکان اتفاق افتاد آن هم بعد از 40 سال!!!!!!!!

منبع اطلاعاتی من روزنامه اقتصاد بخش مربوط به صنایع خودرو بوده که منعکس کردم
 

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
منبع اطلاعاتی من روزنامه اقتصاد بخش مربوط به صنایع خودرو بوده که منعکس کردم

شما که بهتر می دانید روزنامه ها بدون مدرک و استدلال حرف زیاد می زنند. بیشتر سیاسی حرف می زنند تا مبتنی بر واقعیت!!!!!!!
من خودم حداقل بر انجام 3 آزمایش تصادف خودروهای ایران خودرو نظارت داشتم!!!!!
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
جالب اینجاست که در همون روزنامه وزیرصنایع گفته بود که تست ضربه های انجام شده از کیفیت قابل قبول برخوردار نیست باید با کمک بخش خصوصی محلی برای این تست ساخته بشه ، که قرار شده در استان کرمان ساخته بشه
 

Arminiya

عضو جدید
سلام
من درجواب این طراح ایران خودرو بگم :
گیرم که امکان انجام تست ضربه رو داره و انجام میده بعدش چی چیکار میخواد بکنه به چی برسه ؟نه جدا چیکار میکنه ؟
آیا در مورد خودرو ها اصلاحاتی انجام شده
نه

نه

نه

پس این کجا و اون کجا تست ایران خودرو به فرض مثال با کمپانی های اوپایی یکی میدونید

درضمن اگه روزنامه بدون مدرک و استدلال حرف میزد تا حالا ایرانخودرو از خودش دفاع میکرد و تکذیب می کرد
 

Arminiya

عضو جدید

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
آقای آریای عزیز پیشنهاد می کنم مطالب مطرح شده را دوباره نگاه دقیق تری بیاندازید. این آزمایش ها برای ایران خودرو و توسط شرکت های خارجی انجام می شوند. برای دلیل انجام آنها در خارج از کشور (حتی با وجود امکانات داخلی که فعلا وجود ندارد) به پاسخ بعدی من مراجعه کنید.

اگر کار درست انجام شود داخلی خارجی ندارد.
 
آخرین ویرایش:

Prof.Eng

متخصص نرم افزار کتیا
جالب اینجاست که در همون روزنامه وزیرصنایع گفته بود که تست ضربه های انجام شده از کیفیت قابل قبول برخوردار نیست باید با کمک بخش خصوصی محلی برای این تست ساخته بشه ، که قرار شده در استان کرمان ساخته بشه

وقتی آقای ا.ن. برای روحانیون ما سخنرانی دینی می کنند وزیرشان هم حتما متخصص آزمایش تصادف خودرو هم هستند که درمورد کیفیت انجام آنها اظهار نظر می کنند!!!

یادم می آید روزی دو استاد دانشگاه از طرف یک آقای مدیری به ایران خودرو پبشنهاد انجام شبیه سازی تصادف سمند را توسط گروهی متشکل از خودشان و حدود 20 نفر دانشجوی دکترا و فوق لیسانس و لیسانس با بیش از 300 میلیون تومان هزینه و ظرف مدت دو سال داده بودند در حالی که همان زمان این کار یکی از کارهای عادی بود که برای هر خودرو جدید تنها توسط دو یا سه مهندس CAE مرکز تحقیقات شرکت در کمتر از 3 یا 4 ماه انجام می شد (و البته امروز با پیشرفت نرم افزار ها باید زمانی کمتر از این لازم داشته باشد)!!! جالب این است که حتی شرکت های خارجی نیز برای انجام اینکار زمانی حدود 2 هفته تا یک ماه و هزینه ای از 30 تا 50 هزار دلار را با توجه به پیچیدگی تحلیل و ... درخواست می کردند!!!

متاسفانه گاهی به اسم داخلی کردن و کسب استقلال فنی و اقتصادی، یا ارتباط صنعت و دانشگاه و ... بطور اساسی سر مردم کلاه می گذارند! نمونه اش خودروهای با کیفیت و ارزان قیمت داخلی است!!!! امیدوارم گفته آقای وزیر نمونه دیگری از این نوع نباشد.

نکته دیگر این است که اگر چه امکان خرید تجهیزات این آزمایش ها و انجام آنها در ایران وجود دارد اما اگر قرار باشد خودروهای جدیدی که طراحی و تولید می شوند صادر هم بشوند حداقل آزمایش های نهایی که برای صدور گواهینامه و بررسی مطابقت دقیق با استانداردهای تعریف شده برای آنها است را نمی توان داخلی کرد چون کشورهای وارد کننده تنها نتایج آزمایش چند مرکز آزمایش معتبر که بیشتر در اروپا و آمریکا هستند را قبول دارند. برای مثال برای صدور یک خودرو به کشور ترکیه، باید استاندارد مورد تایید این کشور (که تفاوت چندانی با استاندارد اتحادیه و کشورهای اروپایی ندارد) رعایت شده و آزمایش ها توسط مرکز آزمایش مورد تایید کشور ترکیه انجام شود بنابراین نمی توان تمام کار را در ایران انجام داد حتی اگر امکانات آن هم موجود باشد.

جهت اطلاع دوستان: سطح استاندارد تعریف شده توسط وزارت صنایع در ایران برای خودروهای که تازه طراحی می شوند داشتن حداکثر چهارسال فاصله با استاندارد اروپایی ECE است. بنابراین علت عدم رضایت مردم ما، استاندارد تعریف شده نیست چون طراحی حداقل در مورد استانداردهای ایمنی باید بر اساس این سطح استاندارد انجام شود و می شود مشکل در ابتدا کیفیت پایین قطعات تولیدی است که مطابق با طراحی انجام گرفته نیستند؛ و پس از آن عدم کنار گذاشتن تولید خودروهای قدیمی تر توسط شرکت های خودرو سازی است.
 
آخرین ویرایش:
بالا