caoting

نازنین

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام دوستان
کسی در مورد coating مطلبی یا آدرس سایتی داره ؟ :)
 
آخرین ویرایش:

پیرجو

مدیر ارشد
مدیر کل سایت
مدیر ارشد
منظور شما لایه های رنگی است که برای جلوگیری از خوردگی مورد استفاده می باشد؟
 

farhad81

عضو جدید
درود بر شما
اگر اشتباه نکرده باشم منظور شما ایجاد یک لایه از یک آلیاژ یا یک ترکیب دیگر غیر فلزی مانند فیلم های سیلیکونی یا الماس بر روی یک سوبسترا برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی آن هست.
این لایه ها الزاما برای جلوگیری از خورده گی نیست بل که به کمک آن خواص ماده بهبود داده می شود.
اگر منظورتان همین است بفرمایید تا آن چه از دست بر می آید بگذاریم.

با سپاس
 

نازنین

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستشو بخواین خودمم نمی دونم دقیقا ً به چی میگن coating :warn:
هر کی ، هر چی در مورد اون می دونه بذاره ممنونش می شم:gol::gol::gol::gol::gol:
farhad81 عزیز ، اگه در مواردی که گفتی اطلاعاتی داری خوشحال میشم بدونم;)
 
روش های زیر در جلوگیری از خوردگی به کار می رود :
البته توجه داشته باشین که موارد زیر فقط مربوط به پوشش میباشد . چون راههای بیشتری وجود دارد .
رنگ کاری :
مصالح آلومینیومی را برای فضای باز مثل ساختمان ها نیاز به رنگ مقاوم به خوردگی ندارند . خوردگی اتمسفری ان قدر شدید نیست که بر مقاومت ساختمان اثر گذارد . در هر حال رنگ کردن آلومینیوم بیشتر به منظور زیبا سازی انجام می شود.
اگر مقاومت طبیعی آلومینیومبرای بعضی از محیط‌ها كافی نباشد در آن صورت روش هایی وجود دارد كه بتوان مقاومت آنرا افزایش داد. برخی از این روشها عبارتند از: پوشش دادن با آلومینیم ٬ آندایزه کردن یا آبکاری ٬ پوشش سخت دادن ومحافظت کاتدی .
پوشش آلومینیومی دادن Alcladding:
بطور كلی آلیاژهای آلومینیوم با استحكام زیاد از نظر خوردگی كم مقاومترین آنها محسوب می‌گردند. این مطلب بخصوص در مورد آلیاژهای حاوی درصدهای زیاد مس یا روی صادق است. از طرف دیگر مقاومت به خوردگی آلومینیوم خالص بسیار زیاد است. پوشش آلومینیومی دادن یكی از روش های افزایش مقاومت خوردگی به یك آلیاژ با استحكام زیاد است. در این فرآیند یك لایه آلومینیوم خالص به سطح آلیاژ مورد نظر متصل شده و در نتیجه در مجموعه خواص مورد نظر حاصل می‌شود. این روش مخصوصاً در محصولات ورقه‌ای مناسب است.
آندایزه كردن (آبكاری) Anodizing:
در این روش از مقاومت زیاد در مقابل خوردگی لایه پوششی كه بلافاصله بر روی سطح آلومینیوم تازه بریده شده تشكیل می‌گردد استفاده می‌شود. همانگونه كه قبلاً ذكر گردید این لایه عامل مقاومت به خوردگی طبیعی این فلز است. آندایزه كردن در واقع یك نوع ضخیم كردن لایه اكسیدی به ضخامت تا چندین هزار برابر ضخامت لایه اكسید طبیعی است. نتیجه عمل، لایه‌ای است سخت با ضخامت حدود 5/25 میكرون بر تمام سطح آلومینیوم كه علاوه بر مقاومت به خوردگی در مقابل سایش نیز استحكام كافی دارد. آندایزه كردن یك روش الكتریكی است كه انواع مختلف آن اساساً از نظر محلولی كه فلز در آن مورد عمل قرار می‌گیرد و ضخامت لایه اكسیدی حاصل، فرق می‌نماید. از این طریق پوشش دادن علاوه بر حفاظت سطحی گاهی به منظور تزئینی نیز استفاده می‌گردد اگر فلز آندایزه شده را با انواع رنگهای مختلف پوشش دهند رنگ حاصل تقریباً بصورت قسمتی از اكسید سطحی بدست می‌آید.
 
آخرین ویرایش:

farhad81

عضو جدید
CVD
یا
Chemical Vapor Deposition
یک پروسه شیمیایی به منظور تولید مواد با خلوص و کارایی بالاست.بیشتر محصولات بهدست امده به صورت فیلم می باشند و مکانیزم کار به این صورت است که ویفر ما(wafer) (یعنی ماده ای که باید روی ماده ی دیگر پوشیده یا coat شود نخست به یک یا چند ترکیب فرار تبدیل می شود و در مرحله ی بعدی این ترکیبات فرار با واکنش یا تجزیه شدن روی سطح قرار گرفته و پوشش مطلوب را ایجاد می کنند.
یکی از کاربردههای CVD برای تولید مواد نیمه رساناست.
 

farhad81

عضو جدید
انواع روش های CVD

CVD در فشار اتمسفریک(APCVD) که همانطور که از نامش پیداست در فشار جو انجام می شود.
CVD در فشار پایین (LPCVD) که فشار بسته به فشار بخار ترکیبات فرار به دردنخود در مرحله ی نهایی آنقدر پایین می آید که این ترکیبات حذف شده و فیلم یکنواختی ایجاد شود.
CVD وکیوم یا (UHCVD) که فرآیند در یک فشار بسیار پایین رخ می دهد حدود 8-^10 تور یعنی یک فشاری که در آن بتوان وکیوم را ایجاد نمود.
CVD بهبود یافته به کمک پلاسما(PECVD)با توجه به فراگیری پلاسما این روش نیز برای خود جایی باز نموده است.مکانیزم هم به این صورت است که به کمک پلاسما شرایط انجام واکنش بهتر و درنتیجه بازدهی افزایش می یابد.
CVD به کمک پلاسمای میکروویو این روش نیز پلاسمایی بوده و در آن از خواص میکروویو برای بهبود فیلم ایجاد شده کمک میگیرند.

البته CVD متدهای دیگری هم دارد ولی اصل کاری ها این ها هستند.
 

houman-h

عضو جدید
سلام دوستان
کسی در مورد coating مطلبی یا آدرس سایتی داره ؟ :)
نشریه پوششهای سطحی به منظور اطلاع رسانی مناسب و تخصصی به شرکتهاو مراکز مختلف مرتبط با صنایع رنگ، آبکاری و انواع پوششهای صنعتی و همچنین دیگر کاربران علاقمند، اقدام به ارسال اخبار مهمصنعتی، اقتصادی و علمی با پست الکترونیکی به صورت هفتگی (شنبه هر هفته) می نماید. در صورت علاقمندی به ادامه دریافت این خبرنامه، ميتوانيد با ارسال یک e.mail به آدرس: irancoat@gmail.com موافقت خود را اعلام كنيد.
آدرس سايت : http://www.irancoat.ir/
 
بالا