anti surge

yadkouri

عضو جدید
سلام. میتونین به صورت کلی در مورد آنتی سرچ برام مطلب بذارین؟؟
 

m3164

کاربر فعال تالار مهندسی شیمی
کاربر ممتاز
Surge

Surge

سلام. میتونین به صورت کلی در مورد آنتی سرچ برام مطلب بذارین؟؟

پدیده سرج به پدیده ای گفته می شود که در طول آن ، جهت جریان گاز در داخل کمپرسور برای لحظاتی برعکس می شود. یعنی گاز داخل کمپرسور ضمن غلبه بر نیروی پروانه، به طور معکوس به سمت ورودی کمپرسور حرکت می کند.
سرج در كمپرسورهای سانتريفوژ زمانی اتفاق می افتد كه جريان گاز ورودی به كمپرسور، كمتر از مقدار طراحی شده باشد. در اين حالت جريان ورودی يا فشار مکش از حد مجاز طراحی کمتر شده، گاز قادر به خروج از كمپرسور نبوده و کمپرسوردچار ارتعاشات شديدی می گردد. ارتعاشات ايجاد شده ممكن است باعث ايجاد خسارات زيادی به ساختمان كمپرسور، سروصدای زياد، تلف شدن ا نرژی و كاهش بازده کمپرسور شود.
دليل به وجود آمدن ارتعاشات، اين است که شفت کمپرسور از يک طرف در جهت دوران محرک چرخيده و از طرف ديگر به علت افزايش نسبت تراکم از حد مجاز، تحت نيرويی برای چرخش در خلاف جهت محرک قرار دارد. پديده سرج معمولا وقتی رخ می دهد که جريان بين 70%-50% زير مقدار طراحی باشد.
برای مشخص کردن پديده سرج تجهيزات خيلی پيچيده مورد نياز نمی باشد. ارتعاشات ايجاد شده معمولا به راحتی شنيده می شود و حتی با ايستادن در نزديكی كمپرسور احساس می شوند.
 

m3164

کاربر فعال تالار مهندسی شیمی
کاربر ممتاز
Anti Surge

Anti Surge

سلام. میتونین به صورت کلی در مورد آنتی سرچ برام مطلب بذارین؟؟

کـنـتـرل ســرج
لازم است که همه سیستم های کنترلی کمپرسور سانتریفوژ، مجهز به سیستمی برای کنترل و محافظت کمپرسور از پدیده سرج شده و مانع رسیدن شرایط عملکرد به محدوده سرج شوند.
روش های کنترل سرج عبارتند از:
1. استفاده از شیر تخلیه
هنگامی که به هر دلیلی فشار خروجی افزایش بیش از حدی داشته باشد، نسبت تراکم افزایش یافته و جریان ورودی کاهش می یابد و به حالت سرج نزدیک می شویم. در این حالت قبل از رسیدن به خط کنترل سرج، شیر تخلیه به طور اتوماتیک باز شده و جریان گاز به هوا تخلیه می شود. به محض تخلیه گاز، فشار خروجی کمتر شده، نسبت تراکم کاهش، و در نتیجه جریان گاز افزایش می یابد. افزایش جریان گاز، باعث دور شدن از شرایط سرج در کمپرسور می شود. در این روش گاز خروجی مستقیما وارد هوای آزاد می شود. بنابراین از این سیستم تنها در مواردی استفاده می شود که گاز ، خطرناک و یا قیمتی نباشد.

2. استفاده از لوله های برگشت جریان
اگر گاز خطرناک و یا باارزش باشد، از سیستم لوله های برگشت جریان استفاده می شود. بدین ترتیب که گازی که تخلیه می شود، دیگر وارد محیط آزاد نشده و دوباره وارد کمپرسور می گردد. چون درجه حرارت گاز در هنگام تراکم بالا می رود، اگر گاز برگشتی از لوله خروجی به لوله ورودی متصل شود، درجه حرارت گاز ورودی را افزایش می دهد که این باعث کاهش راندمان کمپرسور می شود. لذا لوله برگشت جریان باید بعد از خنک کننده نصب شود تا گاز خنک به ورودی کمپرسور بازگردانده شود. شیر برگشت جریان مانند شیر تخلیه می تواند به صورت اتوماتیک عمل کند.
برای تشخیص شرایط سرج، از متغیرهایی مثل حجم ، فشار یا نسبت فشرده سازی استفاده می شود. به عنوان مثال اگر از کنترل کننده ای بر اساس اندازه گیری حجم ورودی استفاده شود، ابتدا مقداری به عنوان پائین ترین حد حجم گاز ورودی برای کنترل کننده تعریف می شود. سپس به طور مداوم حجم گاز ورودی اندازه گیری شده و با مقدار تعریف شده مقایسه می گردد. اگر در لحظه ای، مقدار حجم گاز ورودی از مقدار تعریف شده کمتر شد، نشان دهنده آن است که کمپرسور به شرایط سرج نزدیک می شود. پس شیر برگشت جریان باز می شود تا کمپرسور از شرایط سرج دور شود. با برطرف شدن مشکل و با دور شدن از شرایط سرج و رسیدن حجم ورودی به بالاتر از حد مینیمم خود، شیر برگشت جریان بسته شده و کمپرسور به صورت عادی به کار خود ادامه می دهد.
سیستم کنترل سرج همیشه در وضعیت خودکار قرار دارد و به طور دستی در اختیار اپراتور نیست. اگر بنابه هر دلیل از جمله کمتر شدن شدت جریان ورودی از حداقل مقدار طراحی، نقص در سیستم ابزار دقیق و عدم عملکرد صحیح، سیستم کنترل خودکار سرج به درستی عمل نکند بایستی اپراتور خیلی سریع کمپرسور را از سرویس خارج کرده و بدین وسیله از بروز خسارت و صدمات جبران ناپذیر به کمپرسور و تجهیزات آن جلوگیری کند.
 
بالا