5 مهارتی که کارفرمایان میخواهند کارکنان شان داشته باشند

ghazal1991

مدیر تالار مدیریت
مدیر تالار
زمانه تغییر کرده است و همچنین صنایع و کسب و کارها. برای همگام بودن با این دنیای درحال تحول کسب و کار از حیث دانش ومهارتها، میبایست انعطافپذیر و تطبیق پذیر بود. یک فرد حرفه ای میبایست خود را بر مبنایی ثابت بازتعریف کرده و همواره مشتاق یادگیری چیزهای جدید باشد.
با این توضیح، اینجا به ارائه ی 5 مهارتی که کارفرمایان میخواهند در کارکنان خود ببینند، اشاره میکنیم:

1)مهارتهای رهبــری
برخی افراد مناسب رهبری کردن و برخی دیگر مناسب رهبری شدن هستند. مهارتهای رهبری نقشی محوری در این معادله ایفا میکنند، و برای یادگیری این مهارتها نیز مهم نیست که چقدر جوان یا مسـن باشید.البته آنچه اغلب روی میدهد اینست که مهارتهای رهبری در محل کار تدریس نمیشوند، و شما باید این مهارتها را ذاتا داشته باشید.
به رغم درونی بودن، این مهارتها قابل یادگیری, تصحیح و ارتقا نیز هستند که متوانند در دراز مدت به سود شما و شرکت باشند. اگر مطمئن نیستید یا هراس دارید، پس احتمالا به درد رهبری نمیخورید! اغلب اتفاق میافتد که برخی از بهترین رهبران دنیا از جایگاهی پایین آغاز کرده و تدریجا راه خود را به بالای پله های موفقیت باز کرده اند. اینست کاری که یک رهبر واقعی انجام میدهد!

2)مهارتهای ارتباطی
مهارتهای ارتباطی سنگ بنای هر پروژه ی موفقی هستند: برای همهی ما اتفاق افتاده است که مسائل را تنهایی و مستقلا حل کنیم، یا به آنچه که بدست آورده ایم افتخار کنیم، اما کماکان در توضیح آن به اطرافیان مان ناکام هستیم. بعنوان یک فرد حرفه ای در عرصه ی کسب و کار قطعا میدانید که کارگروهی چقدر اهمیت دارد. درصورت نبود مهارتهای ارتباطی مطلوب، تیمی نیز وجود نخواهد داشت.
توان توصیف آنچه که میخواهید کارکنان و همکارانتان انجام دهند، شاید در وهله ی اول آسان بنظر برسد، اما بواقع امری چالش برانگیز است به این دلیل که حتی کوچکتین جزییات یا خطاها میتواند به یک فاجعه منجر شود. اینکه همواره در ارتباط با دیگر حرفه ای ها باشیم، و مسائل را بصورتی موجز اما شفاف و فراگیر به آنها توضیح دهیم از اهمیت شایانی برخوردار است؛ همچنین باید به سایرین نیز القا کنیم که موفقیت حرفه ای شان به شدت متکی بر مهارتهای ارتباطی میباشد.
درعین حال، حل مشکلات مختلف داخلی با کارکنان نیز مستلزم مهارتهای ارتباطی مطلوب میباشد؛ مشکلاتی که خود به سبب فقدان ارتباط بوجود آمده اند.

3)تـبــحـــّـر
ما در عصر فن آوری زندگی میکنیم، و بیشتر کسب و کارها بصورتی فراگیر متکی بر رایانه ها هستند. امروزه، میبایست بیشتر کارکنان و حرفه ای ها دارای سواد رایانه و توان کاربری آن باشند؛ چیزی که میتواند تاثیر شگرفی بر دوره ی شغلی شان بگذارد. البته اغلب سازمانهای بزرگ کارکنان را ملزم به کسب مهارتهای IT ، فتوشاپ و طراحی گرافیکی میکنند.
فتوشاپ بخصوص در کارزارهای بازاریابی بسیار کارآمـد است؛ یکی از مزیتهای اصلی برنامه ی ویرایش عکس اینست که ورژنهای آزمایشی بیشماری از فتوشاپ در اینترنت وجود دارند.
درعین حال، یک حرفه ای میبایست حداقل برخی مبانی طراحی گرافیک را بداند، زیرا این امر میتواند در وقت و هزینه ی خودش و شرکت صرفه جویی کند. هر سازمان بزرگی یک بخش IT (فن آوری اطلاعات) دارد، اما حرفه ای های کسب و کار که برای خود احترام قائلند میبایست بکوشند و از هر بخش موجود در شرکت چیزی یاد بگیرند.

4)مهارتهای کسب و کار
در حالیکه برخی از مردم معتقدند مهارتهای کسب و کار و اصطلاحا "کاسب بودن" امری ذاتی است و نمیتوان با تمرین بدان دست یافت، سایرین میگویند که مهارتهای کسب و کار در دراز مدت به آسانی تدریس و منتقل میشوند. "مهارت کسب و کار" مفهومی پیچیده است که شامل مجموعه ای از کیفیتها و خصوصیات است: یک فعال موفق عرصه ی کسب و کار میبایست دوراندیش باشد، همواره صداقت داشته و از هر فرصتی که بدست میآورد بهترین استفاده را کند. وی میبایست توان مدیریت داشته و متعهد و مثبت نگر باشد. شایستگی فرهنگی و دانش، مهارتهای تحلیلی و کارآفرینی نیز از دیگر مهارتهای مهم کسب و کار میباشند.

5)مهارتهای مذاکره
نهایتا اینکه، یک حرفه ای عرصه ی کسب و کار باید دارای شکل مطلوبی از مهارتهای مذاکره باشد. این مهارت در رسیدن به توافق با دیگر همکاران بسیار اهمیت دارد. فرایند مذاکره مراحل متعددی دارد. بخش آماده سازی، تعیین اهداف، مذاکره ی به نفع طرفین، توافق نهایی و در آخر برنامه ی اقدام از جمله ی این مراحل میباشند.
یک حرفه ای موفق میبایست بداند چه زمانی در مذاکره اصرار را متوقف و به مصالحه برسد؛ در نهایت هنر مذاکره رسیدن به یک توافق بـُرد_بـُرد است.

منبع: Careeralism
مترجم: مهرداد دستورانی
 
بالا