10 سوپـر خـودرو برتـر جهـان در سـال 2013

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
10 سوپـر خـودرو برتـر جهـان در سـال 2013



این روزها کارخانه‌های خودروسازی هر آنچه که خریداران بخواهند برایشان فراهم می‌کنند. از یخچال و میزکار گرفته تا سینمای خانگی و میز تخته‌نرد، امکانی نیست که نشود آن را در یک خودروی لوکس یافت. در سوی دیگر، شرکت‌هایی مانند پاگانی و بوگاتی بر حداکثر کردن قدرت و سرعت ماشین‌هایشان تمرکز کرده‌اند و می‌توان هیولاهایی خرید که سرعتشان از سیصد کیلومتر در ساعت بیشتر است و شتابشان از ۳ ثانیه کمتر. هدف همه این خودروها نمایش قدرت و ثروت است اما در بین این ماشین‌ها کدام از بقیه بهتر است؟

هفته‌نامه ساندی‌تایمز در شماره یک‌شنبه پیش خود ده سوپرکار و لیموزین برتر جهان در سال ۲۰۱۳ را انتخاب کرده است. بخش خودروی این هفته نامه که به خاطر مقاله‌های جرمی‌کلارکسون، مجری محبوب برنامه تخته گاز، مشهور است، بهترین سوپر کار جهان در سال آینده را فراری اف ۱۲ برلینتا معرفی کرده است.



شماره ۱ فراری اف ۱۲ برلینتا
موتور: ۱۲ سیلندر با حجم ۶.۳ لیتر و قدرت ۷۳۰ اسب بخار
شتاب صفر تا صد:‌ ۳.۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر در ساعت
قیمت: ۲۳۹۷۳۶ پوند


ساندی تایمز در توضیح خود برای این انتخاب نوشته اگر فکر می‌کنید ماشین فرناندو آلونسو، راننده تیم فرمول یک فراری در مسابقات این فصل قوی است باید بدانید که اف ۱۲ برلینتا از این ماشین مسابقه‌ای هم قوی‌تر است. اف ۱۲ نه تنها قوی‌ترین ماشین ساخت فراری، بلکه سریع‌ترین ماشین کارخانه مارانلو است و سرعتش حتی از هایپرکاری مثل مدل انزو هم بیشتر است.

موتور ۱۲ سیلندر، که روی ماشینی سوار شده که از مدل ۵۹۹ جی‌تی‌بی (با ۶۱۱ اسب بخار) سبک‌تر و کوچکتر است، در پیست غوغا می‌کند. از طرف دیگر این ماشین بسیار رام است و داخلش ساکت و حتی یک صندوق عقب هم دارد. می‌توان آن را از طریق دکمه‌ای روی فرمان برای سرعت یا راحتی بیشتر تنظیم کرد. این ماشین بهترین محصول فراری است.

شماره ۲ بوگاتی ویرون سوپر اسپرت
موتور: ۱۶ سیلندر با حجم ۸ لیتر و قدرت ۱۲۰۰ اسب بخار
شتاب صفر تا صد: ۲.۵ ثانیه
حداکثر سرعت: ۴۱۵ کیلومتر در ساعت
قیمت: دو میلیون پوند

ساخت یک ماشین با موتور ۱۶ سیلندر که چهار سیستم توربو و ده رادیاتور داشته باشد، دستاورد بزرگی در صنعت خودرو است. ماشینی که می‌توان با آن بیش از ۴۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت رفت. شتاب این ماشین در سرعت‌های بالا حتی از ماشین‌های فرمول یک سریعتر است. همه این‌ها در ماشینی است که راندن آن از فولکس‌واگن پولو راحت‌تر است. اما قیمت آن به اندازه دستاوردهایش زیاد است و به همین اندازه سنگین. به همین دلیل احساس رانندگی آن بیشتر به یک ماشین جی‌تی شبیه است تا یک سوپراسپرت.
شماره ۳ مک‌لارن MP4-12C کوپه
موتور: هشت سیلندر با حجم ۳.۸ لیتر و قدرت ۵۹۲ اسب بخار
شتاب صفر تا صد: ۳.۳
حداکثر سرعت: ۳۳۰ کیلومتر در ساعت
قیمت: ۱۷۶ هزار پوند

مک‌لارن ممکن است زیباترین یا خوش‌صداترین ماشین اسپرت نباشد، اما از رقبای مستقیمش نظیر فراری ۴۵۸ یا لامبورگینی گالاردو، سبک‌تر و سریعتر است. بدنه ماشین یکپارچه و از فیبرکربن ساخته شده که باعث استحکام ماشین شده است و از نظر مهندسی بهترین ماشین حال حاضر در بازار است. ماشین برای رساندن نیروی موتور به چرخ‌ها راننده را منتظر نمی‌گذارد و توانایی‌های حرکتی‌اش را در کمتر ماشین دیگری می‌توان دید. فرمان آن برعکس فراری، تقلیدی از ماشین‌های فرمول یک است، پر از دکمه نیست. خودرو ساده و کارا است. نتیجه شاید ماشینی پاستوریزه باشد، اما هرکس به دنبال یک سوپرکار ناب بدون پز و خودنمایی باشد، بهتر از این پیدا نمی‌کند.
شماره ۴ آستون مارتین ۱-۷۷
موتور: ۱۲ سیلندر با حجم ۷.۳ لیتر و قدرت ۷۵۰ اسب بخار
شتاب صفر تا صد: ۳.۷
حداکثر سرعت: ۳۵۴ کیلومتر در ساعت
قیمت: یک میلیون و ۲۰۰ هزار پوند

چون تعداد کسانی که تجربه رانندگی با این ماشین را دارند به مهندسان خوش‌شانس کارخانه انگلیسی و معدودی از مشتریان ثروتمند محدود است، شاید بهتر بود این ماشین در فهرست قرار نمی‌گرفت. اما چطور می‌توان سریعترین، گرانترین و باشکوه‌ترین آستون مارتین تاریخ را ندیده گرفت. اگرچه تعداد کمی از این ماشین یک میلیون و دویست هزار پوندی ساخته می‌شود اما با نگاهی به آستون مارتین ونکوویش می‌توان دریافت که ۱-۷۷ آیینه‌ای است که می‌توان آینده آستون را در آن دید و از جایی که ما به این آیینه نگاه می‌کنیم آینده بسیار زیبا است.
شماره ۵ بنتلی مولسان
موتور: ۸ سیلندر با حجم ۶.۷ لیتر و قدرت ۵۰۵ اسب بخار
شتاب صفر تا صد: ۵.۳ ثانیه
حداکثر سرعت: ۲۹۶ کیلومتر در ساعت
قیمت: ۲۲۵ هزار و ۹۰۰ پوند

بنتلی مولسان منحصر به فرد است. این ماشین زیباترین خودروی لوکس جهان نیست. حتی سواری‌اش هم به پای بهترین‌ها نمی‌رسد. برای آن‌ها باید رولزرویس فانتوم و گوست سوار شد. اما اگر چیزی بیشتر از صندلی راحت بخواهید و به دنبال لذت از رانندگی هم باشید، مولسان بهترین انتخاب است. در این کلاس هیچ ماشینی سواری این بنتلی را ندارد. موتور هشت سیلندرش أنقدر سریع این ماشین را به حرکت در می‌آورد که متوجه وزن دو و نیم تنی آن نمی‌شوید. کیفیت ساخت این ماشین دست ساز هم بسیار خوب است. روی هم رفته باید گفت اگر قرار راننده داشته باشید باید رولرزرویس گوست سوار شوید و اگر می‌خواهید خودتان ماشین را برانید سراغ مولسان بروید.

خودروهایی که ساندی‌تایمز در رده‌های پنجم تا دهم انتخاب کرده، به جز رولزرویس فانتوم، بقیه همه سوپرکار هستند. ساندی تایمز نوشته پاگانی وایرا جانشین خوبی برای زوندا است و لامبورگینی آونتادور اگرچه بهترین ماشین برای رانندگی نیست اما زیباترین و خوش‌صداترین سوپرکار حال حاضر بازار است. هندلینگ لکسوس و درهای گالوینگ مرسدس اس‌ال‌اس توجه ساندی‌تایمز را به خود جلب کرده است و در آخر نوشته رولزرویس سیلور فانتوم بهترین و لوکس‌ترین ماشینی است که اکنون در جهان فروخته می‌شود.


 
بالا