♣ معرفی ماهیان و آبزیان آکواریـــــوم آب شیرین ♣

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی لوچ آبی

ماهی لوچ آبی


ام علمی: Yasuhikotakia modesta
نام عمومی: لوچ آبی ، بوتیک
خانواده: Cobitidae
منشا ( زادگاه ):
لوچ آبی در شمال شرقی هند ، تایلند ، ویتنام و مالزی یافت می شود. این ماهی در رودخانه های بزرگ با بستر گل آلود و مزارع و زمین هایی که دچار سیلاب شده اند یافت می شود.
دمای مطلوب:
25-29درجه سانتي گراد
سختی آب:
آب های نرم و متوسط ( سختی بیش از 15 ̊dh)
اسیدیته:
8 – 6/5
اندازه ماهی:
لوچ آبی در آکواریوم در حدود 23 سانتی متر رشد می کند و در طبیعت به 30 سانتی متر می رسد.
حداقل اندازه تانک:
ماهیان کوچک به 170 تا 208 لیتر آب و ماهیان بزرگتر به بیش از 264 لیتر آب نیاز دارند.
محل جایگیری در آکواریوم:
اغلب در کف آکواریوم جای می گیرند اما گهگاهی در میانه آب نیز به شنا کردن می پردازند.
خلق و خو:
با وجود اینکه ممکن است لوچ آبی در آکواریوم نسبت به همسایگان خود مهاجم دیده شود ، ماهی هایی ترسو هستند و شب ها به فعالیت می پردازند. بهتر است از آن در آکواریوم هایی اجتماعی همراه با ماهیان بزرگ و نیمه مهاجم نگهداری کنیم. لوچ آبی را در دسته های حداقل 4 تایی نگهداری کنید تا کمتر به سایر ماهیان موجود در آکواریوم حمله کنند. مناسب ترین ماهیانی که می توانیم همراه با لوچ آبی نگهداری کنیم گورامی ها ، بارب ها ، سیچلایدهای نیمه مهاجم و انواع دیگری از لوچ ها هستند. از نگهداری آن با ماهی های کوچکتر و ماهی های باله بلند مانند آنجل خودداری کنید.
تغذیه و مراقبت:
از آنجایی که لوچ آبی همه چیز خوار است انواعی از غذاهای زنده ، پلت ها ، پولکی ها و جلبک ها را می خورد. این ماهی به غذاهای منجمد علاقه نشان می دهد. برای ایجاد بالانس غذایی خوب برای این ماهی ، هر روز به آن از یک پولکی با کیفیت و یا غذاهایی که به صورت قرص هستند بدهید. می توانید به آنها لارو پشه و آرتمیا ( چه زنده و چه منجمد ) ، کرم توبیفکس ، دافنی و برخی از غذاهای گیاهی مانند قرص جلبک بدهید. لوچ آبی حلزون خوار است و برای کنترل حلزون هم می توانید از این ماهی استفاده کنید.این ماهی در آکواریوم بزرگی که دارای پوشش گیاهی و مکان هایی مناسب برای مخفی شدن مانند صخره ها ، غار ها و ریشه ها باشد به خوبی زیست می کند. هر هفته 10 % از آب تانک این ماهی را تعویض کنید.از آنجایی که لوچ آبی در میان سنگ ها به جستجو می پردازد ، لذا باید توجه شود که سنگ های موجود در بستر آکواریوم دارای لبه های تیز نباشند تا موجب صدمه این ماهی بسیار زیبا نشوند. در آکواریوم لوچ آبی باید از گیاهان سخت و مقاوم استفاده نمایید و سعی کنید ریشه ی این گیاهان را بپوشانید. از استحکام دکورهای موجود در آکواریوم اطمینان حاصل کنید تا از افتادن آنها بر روی ماهی جلوگیری شود.بهترین مکان برای مخفی شدن این ماهی تیوپ های پلاستیکی است. برای جلوگیری از پرش ماهی به بیرون از آکواریوم، درپوش تانک خود را برندارید.
تشخیص جنسیت:
ماهی های نر بالغ ، از ماده ها کوچکتر و باریکتر هستند.
تولید مثل:
هنوز لوچ آبی در آکواریوم و به طور تجاری تکثیر نشده است.




گاهی اوقات این ماهی را با رنگ های صورتی ، سبز ، زرد ، نارنجی ، ارغوانی و آبی مایل به خاکستری رنگ آمیزی می کنند. رنگ را در زیر پوست این ماهی تزریق می کنند و پس از چند ماه محو می شود. اغلب ماهی هایی که رنگ آمیزی می شوند دارای مشکلات جسمی هستند و زود می میرند. توصیه می شود که از خرید اینگونه ماهیان خودداری کنید.
لوچ آبی دارای دو مشخصه بسیار جالب است. یکی حلزون خواری آن است که به همین دلیل می توانیم از آن برای کنترل حلزون ها استفاده کنیم و مشخصه جالب دیگر روده این ماهی می باشدکه می تواند به عنوان یک اندام تنفسی عمل کند و به ماهی اجازه می دهد که از سطح آب به طور مستقیم نسبت به جذب اکسیژن از اتمسفر اقدام کند. این ماهی صدایی مانند صدای کلیک موس ایجاد می کند که قابل شنیدن است.

منبع: www.fishna.blogfa.com
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی های آکواریومــی

ماهی های آکواریومــی


ماهی لوچ گورخری


درنگاه اول لوچ های گورخریدارای خط های عمودی زیادی به نظر میرسند اما در حقیقت انها بدن سبز رنگ مایل به زرد با حدود 9 خط ابی مایل به سبز تیره دارند.این خط ها رگه ی سفید رنگی در خود دارند که به عموما عمودی و صاف هستند .اما گاهی اوقات ممکن است شکسته و یا شاخه شاخه باشند باله ها و دم انها تیره است و بر روی دمشان خط هایی با نقطه های قهوه ای دارند.
لوچ های گورخری ماهیان پر جنب وجوشی هستند و به طور معمول شب فعالند .انها تانک های گیاهی با فضاهای باز برای شنا کردن و فضاهای زیاد برای پنهان شدن و جسنجو بین چوب ها و سنگ ها را ترجیح میدهند .


انها از هم زیستی با هم گونه ها ی خود و دیگر لوچ های ارام و صلح جو لذت میبرند وبهتر است در گروههای کوچک نگهداری شوند.اگرچه انها با همتانکی های خود مهربان و ارام هستند و اما گاهی بقیه را گاز میگیرند. این کار در میان خودشان بیشتر اتفاق میوفتد.انهاهمچنین شکارچی حلزون ها هستند و برای کنترل تعداد حلزونها در اکواریوم بسیار مناسبند.لوچ های گورخری ماهیانی با طول عمر بالا دوست داشتنی و مقاوم هستند.
نگهداری و تغذیه : از انجا که انها همه چیز خوارند زیاد ماهیان مشکل پسندی در غذا نیستند و تمام غذاهای زنده کف ابی و پلت ها پولکی و جلبک ها را میخورند .انها غذاهای منجمد و خشک را نیز دوست دارند .برای حفظ تعدال غذایی به طور روزانه انها را با غذاهای پولکی و خشک با کیفیت تغذیه کنید..از لارو حشرات میگودافنی و برخی غذایهای گیاهی و جلبک ها نیز میتوانید برای تغذیه انها استفاده کنید .انها همچنین حلزونها را نیزمیخورند.
نخستین نیاز انها فراهم کردن یک اکواریومناسب20 گالنی و بیشتر به همراه گیاهان مکان های ازاد برای شنا و مکانهایی برای جستجو مانند سنگ ها غارها وریشه ها است .از نور پردازی کم در اکواریوم استفاده کنید .بهتر است اب انها دارای سختی کم باشد و 10 درصد ابشان به طورهفتگی تعویض شود. ار انجا که انها کف اکواریوم را برای پیدا کردن غذای مطبوع خود جستجو میکنند از شن ها تیزو برنده در تانک انها استفاده نکنید .حتما برایشان از گیاهان مقاوم استفاده کنید و ریشه انها را محکم کنید و انها را چنان قرار دهید که در اثر جستجو.ی انها از ریشه درنیایند. لولههای پلاستیکی محیط امن و عالی را برای پنهان شدن انها فراهم میاورد.
پراکنش:
انها درشمالی ترین نقطه هندوستان در ابهای کم تلاطم یافت میشوند.
اندازه
اینماهی ها میتوانند تا 3.5 الی 4 اینچ برسند (8 تا 10 سانتی متر)اگرچه انها دراکواریوم اندکی کوچکتر می مانند.
رفتار اجتماعی
انها ماهیان خوبی برای تانک های گروهی هستند انها با دیگر لوچ ها و هم تانکی های صلح جو خود به راحتی کنار می ایند .انها از بودن با هم گونه های خود لذت میبرند و بهتر است انها را گروههای کوچک حداقل 3 تایی با هم گونه های خود نگهداری شوند.گرچه گروههای بزرگتر مناسبتراند.
انها بسیار فعال هستند و برخی اوقات باله های هم تانکی های خود را گاز میگیرند البته انها بیشتر با هم نوع های خودشان این نزاع ها را میکنند.انها معمولا شب فعال هستند اما در صورت سازگاری با تانک در طول روز نیز ازخودشان تحرک نشان خواهند داد.مناسب برای کنترل جمعیت حلزونها و ماهیان زیبایی برای تماشا.
تفاوت نر و ماده
هیچ تفاوتی با هم ندارند ولی ماده های ابستن اندکی چاقتر به نظر می ایند
مکان قرار گیری در تانک
انها معمولا در انتهای اکواریوم قرار دارند اما گاهی به میانه ان نیز سرک میکشند .
شرایط مناسب اب:
سختی اب کم تا متوسط از 5 تا 12 dgh
Ph 6.5تا 7.5
دما 23 تا 26 درجه سلسیوس
تولید مثل:اطلاعات زیادی از تولید مثل انها در دست نیست و هنوز به طور تجاری تکثیر نشده اند.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی لوچ برمه، لوچ گورخری طلایی

ماهی لوچ برمه، لوچ گورخری طلایی


اسم: لوچ برمه، لوچ گورخری طلایی
Burmese Loach
Gold Zebra Loach
نام علمی: Botia histrionica
خانواده: Cobitidae
زیستگاه: آسیا(هند،میانمار)
اندازه: 11 سانتی متر
رفتار: صلح جو بهتر است در گروه 6 تایی نگهداری شود
سطح شنا: کف
PH: 6.5-- 7.5
دمای آب: 25 - 29 C
سختی آب : 6 تا 10 dh
حجم مخزن: حداقل در مخزن 100لیتری باید نگهداری شود
تغذیه: همه چیز خوار و حلزون خوار خیلی خوبی می باشد
تکثیر: تخم گذار
فعالیت : روز کار
تشخیص جنسیت: سخت است بگوییم احتمالا ماده بزرگتر و چاقرتند
مراقبت: متوسط




منبع :



http://WWW.FISHPROFILES.COM
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی جلبک خوار چینی طلایی

ماهی جلبک خوار چینی طلایی


جلبک خوار طلایی چینی
سطح نگهداری :اسان
خلق وخو:نیمه تهاجمی
نهایت سایز:10 سانتی متر
حداقل اندازه تانک:30 گالن(120 لیتر)
شرایط اب:دما 74-81 فارنهایت/ سختی اب 8-10/ ph 6.8 تا 7.4
تغذیه:گیاهخوار زیستگاه اصلی:اسیایی جنوبی
خانواده:Gyrinocheilidae
گونه:گربه ماهی دهان مکنده
نوع اکواریوم:اکواریوم های گروهی
Click this bar to view the full image.




اطلاعات کلی
جلبکخوار طلایی چینی گونه ی البینو جلبک خوار معمولی چینی است (Gyrinocheilos aymonieri) که به طور انتخابی درطول سالیان تکثیر شده . جلبک خوار طلایی دارای رنگ طلایی و زرد رنگی است که ان رااز سایر ماهیان اب شیرین که در تانک اکواریوم دار ها یافت میشود متمایز میکند.رنجرنگی انها از قهوه ای کم رنگ تا زرد و طلایی بسته به شرایط اکواریوم نور دهی وتغذیه متفاوت است.به طور معمول انها هنگامی بهترین رنگ خود را نشان میدهند که دراکواریوم با گیاهان طبیعی و چوب که محیط مناسبی برای رویش انواع مختلف جلبکهاست نگه داشته شوند.این محیط برای جلبکخوار طلایی چینی محیطی با انواع مختلف غذاها با ترکیبی از غذاهای خشک گیاهی رژیم مقوی برای داشتن بهترین رنگ را برای انها فراهم میکند.این ماهیها به مدت زیادی به عنوان ماهی های معروف اکواریوم های اب شیرین شناخته میشدند و به در تانک های دست جمعی با دیگر ماهیان نگهداری میشدند.اکواریوم دارها ابتدا جلبک خوار طلایی چینی را برای کنترل میزان جلبک های تانک خود نگهداری میکردند اما سپس انها علاوه بر ماهی های مفید برای زیبایی نیز نکهداری میشدند.شیوه منحصر به فرد شنای انها و توانایی گشت و گذار انهامیان سنگ ها گیاهان چوبها و ...انها را جالب میکند.اگر انها به طور گروهی نگهداریشوند . یکی از نرها که بزرگترین اندازه را در بین دیگر ماهیان هم تانکی داشته باشدبه عنوان سر گروه انتخاب میشود . این رفتار تقریبا میان بیشتر ماهی ها برای تکثیرو تولید مثل دیده میشود .
Click this bar to view the full image.


اکواریومهای خانگی که جلبک خوار طلایی چینی در ان نگهداری میشود باید دارای تعداد زیاد سنگ گیاه چوب باشد تا بتوانند در میان انها به دنبال جلبک ها بگردند.جلبک خوار طلایی چینی میتواند تا بیش از 10 سانتی متر رشد کند هنگامی که انها به نهایت سایز برسندمیتوانند به سرعت شنا کنند بنابراین باید انها را در تانکهای 30 گالن به بالانگهداری کرد تا فضای مورد نیاز انها در اختیارشان قرار گیرد.انها میتوانند در قبال دیگر هم نوعان خود نیمه مهاجم باشند اما اکثرا با دیگر ماهی ها کاری ندارند .حتی هنگامی که انها دنبال دیگر دهان مکنده ها میکنند به هیچ وجه خشن نیستند و تنها باهمنوعان خود و دیگر گونه های شبیه خود در قلمروشان نزاع میکنند.بهتر است برای انهامکانهایی برای پنهان شدن در اکواریوم تعبیه کنید زیرا انها از نور مستقیم گریزان هستندجلبک خوار های طلایی گیاهخوار هستند که نخست جلبک های رویده روی سنگ ها گیاهان چوب وشیشه را میخورند.انها برای اکواریم های گیاهی عالی هستند و میتوانند جلبک هایی راکه روی گیاهان رشد میکنند بدون اسیب رساندن به گیاه بخورند .دیگر جلبک خوارهای بزرگ مانند پلکوها به دلیل وزن زیاد و اندازه بزرگ میتوانند به گیاهان اسیب بزنند .اگربه میزان لازم جلبک در اکواریوم نباشد میتوان انها را با غذاهای پولکی و خشک نیزتغذیه کرد
برگردان ایرانشاه-پرشين پت
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی پلاتی میکی موس

ماهی پلاتی میکی موس




نام:Assorted Mickey Mouse Platys
نام علمی:Xiphophorus maculatus
حداقل حجم تانک : 10 گالن
سطح مراقبت : آسان
خلق و خو : صلح جو
شرایط آب : 64-77 درجه فارنهایت ، خ 10-25 پ 7.0-8.2
اسیدیته آب :7.0-8.2
سختی آب:10-25
ماکسیموم : 2 ½ "
فرم رنگ : آبی ، نارنجی ، قرمز ، زرد
رژیم غذایی : همه چیز خوار
سازگاری : نمودار مشاهده
زیستگاه : شرق مکزیک ، گواتمالا ، هندوراس شمالی
خانواده : Poeciliidae

این ماهی در سه تا چهار ماهگی قادر به تولید مثل می باشد، نرها نسبت به مادها کوچکتر و دارای رنگی روشن هستند
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
گربه ماهی یا ردتیل

گربه ماهی یا ردتیل


گربه ماهی red-tailed

نام های دیگر falt nosed catfish
و Antena catfish
گربه ماهی های red tailed بسیار جذاب هستند.
دم زیبای قرمز و شکم سفید از ویژگی های( ظاهری) این ماهی است
این ماهی بسیار بزرگ میشود .تنها وقتی انها بسیار جوان هستند می توان انها را در تانک های کوچک نگهداری کرد.به دلیل رشد روز افزون انها به سرعت نیاز به تانک های بزرگتر و بزرگتر دارند.از انجا که انها به بیش از 3 فوت میرسند(برخی گزارشات حاکی از رشد انها تا 5 فوت است)در نهایت به یک تانک بسیار بزرگ نیاز دارند.برای یک ماهی بالغ یک تانک 1500 گالنی به بالا مورد نیاز است .این اندازه تانک بسیار بزرگ است و برای اکواریوم دارهای خانگی به هیچ عنوان مناسب نیست
Click this bar to view the full image.

انها ماهی های فعالی نیستند و غارها و پناهگاه ها را برای استراحت کردن ترجیح میدهند نمی توان انها را با ماهی های کوچکتر نگهداری کرد زیرا ماهی های کوچکتر دیر یا زود شکار خواهند شد.گرچه ردتیل یکی از بزرگترین ماهی های دریاچه امازون است اما هرگز برای مردم محلی فذا محسوب نمی شود.انها گوشت سیاه ررنگی دارند که محلی ها از گوشت سیاه استفاده نمی کنند
نگهداری و غذا دهی
رد تیل ها همه چیز خوارند اما غذا های گوشتی را ترجیح میدهند جوانتر ها انواع غذاهای زنده تازه و پولکی را میخورند برای داشتن یک رژیم متعادل هر روز به انها غذای پولکی و پلت های با کیفیت بدهید.با افزایش رشد انها شما میتوانید درصد بیشتری از پلت ها و غذاهای زنده را به انها بدهید
Click this bar to view the full image.

پراکنش
گربه ماهی رد تیل در امریکای جنوبی در رودخانه های امازون ونزوئلا یونگرو و گویانا یافت میشوند انها قسمت های عمیق رودخانه را ترجیح میدهند
اندازه
انها به طور معمول میتوانند تا 36 (90سانت) در اکواریوم ها رشد کنند گرچه گزارشاتی مبنی بر رشد انها تا 5 فوت(150)سانت نیز وجوددارد
رفتار های اجتماعی
رد تیل ها به طور کلی رفتار های اجتماعی خوبی با ماهی های هم سایز خود در اکواریوم دارند بیشتر انها را به طور تکی در اکواریوم نگه میدارند.از انجا که انها ماهیان شکارچی هستند هرگز انها را با ماهی های کوچک نگهداری نکنید
تفاوت جنسیت
مشخص نیست
مکان جایگیری در اب این ماهی های در پایین اب شنا میکنند .هرچه بزرگتر میشوند بیشتر بی حرکت میشوند و به طور ثابت در تانک می ایستند
زاد اوری
رد تیل ها تا به حال در اکواریوم ها به طور موفقیت امیز تکثیر نشده اند
دمای مورد نیاز 21 تا 27 درجه سانتی گراد
شیمی اب
ابهای کمی سخت و ph 6.8 to 7.6 را ترجیح میدهند
مترجم ایرانشاه -پرشين پت
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی پنگوسی گیاهخوار

ماهی پنگوسی گیاهخوار


نام علمی: Pangasius hypophthalmus

اسامی عمومی: Iridescent Shark - Sutchi catfish - Pla Sawai ( کوسه رنگین کمانی / پنگوسی گیاهخوار )



زیستگاه اصلی: آسیای جنوب شرقی ( حوزه رودخانه مکونگ ، آبهای تایلند )

حداکثر اندازه: در وحش 52 اینچ / 132 سانتیمتر /// در آکواریوم بین 6 تا 12 اینچ / 15 تا 30 سانتیمتر

تغذیه: کوچکترها بیشتر از بالغین به خوردن گوشت علاقه دارند. در ابتدا کرم های خونی و قرص های غذایی گربه ماهی ها برایشان مناسبت تر است. پس از آن همینطور که بزرگتر می شوند بهتر است برای تغذیه شان از میگو به همراه اسفناج استفاده کنید و سرانجام از قرص های غذایی که مواد اولیه اش از گیاهان باشد.

رفتار: صلح جو و معمولا" گرسنه . این ماهی ها ذاتا" اجتماعی هستند و توصیه می شود که آنها را در گروه های 5 تایی و یا حتی بیشتر نگهداری کنید. می توانند با ماهی های کوچکتر نگهداری شوند هر چند که خلق و خویی به شدت عصبی دارند و همین امر باعث می شود که به این موضوع فکر کنید که چه ماهی ای می توانید در کنار پنگوسی خود نگهدارید.

جهت مشاهده در اندازه واقعی اینجا کلیک کنید. اندازه اصلی این عکس 1234x844 می باشد.


سازگاری: می توانید این ماهی را با ماهی های فعال بزرگ، بارب های بزرگتر ، شارک ها یا پاکوها نگهداری کنید.

دکور تانک: فضای زیادی برای شنا نمی خواهد و گیاهان شناور در آب می توانند جلوی برخورد این ماهی با دیواره ها را بگیرند.

درجه حرارت: 71.6 تا 78.8 درجه فارنهایت / 22 تا 26 درجه سانتیگراد

اسیدیته آب: 6.5 تا 7.5 PH

سختی آب: 2 تا 29 dh

تشخیص جنسیت: نرها بدنی تیره تر و باریک تر از ماده ها دارند اما مشخص نیست که در کدام مرحله این خصیصه آشکار می شود.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی آپولو شارك

ماهی آپولو شارك


نام ماهی: آپولو شارک
Luciosoma pellegrini, L. setigerum
راسته: شارک ها
Cyprinidaeزیر خانواده:
زیستگاه: آسیا
اندازه: بیش از 8 اینچ
دمای مناسب: 68-77 فارنهایت
Ph: 6.0-6.5
Dh: 5-8
حداقل اندازه ی تانک: 40 گالون
نور: معمولی
آپولو شارک ماهی فعال است و نیاز مند نگهداری گروهی می باشد. این ماهی شنا در میان گیاهان آکواریوم را دوست دارد. توجه داشته باشید که آکواریومتان حتما دارای در پوش باشد زیرا این ماهی بیرون می پرد.
تکثیر آپولو نیازمند چندان دشوار نیست و نیازمند وسایل خاصی نیست.
این ماهی اکثر غذاها را می پذیرد. از جمله غذا های محبوب این ماهی غذای فریز شده، کرم قرمز، کرم فشرده و غذاهای پلیت است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی گورامی آبی یا اُپالین

ماهی گورامی آبی یا اُپالین


این ماهی خیشاوندی نزدیکی با گورامی سه خال دارد به عبارتی یک زیر گونه از ماهی مذکور است .گر چه برخی معتقدند که این یک نژاد جهش یافته یا واریته ای از گورامی 3خال بوده وطبقه بندی آن را به لحاظ یک زیر گونه مورد تردید می دانند.طول این گورامی در طبیعت به 30 سانتی متر بالغ می گردد که در مخازن آکواریم به مراتب کوچکتر بوده و حداکثر 15سانتی متر بیشتر رشد نمی کند .البته بسیاری از افراد وجود آن را در طبیعت مردود دانسته وحضور آن را در محیط طبیعی از طریق رها سازی نمونه های تکثیر یافته در مخازن دانسته اند .اما به هر حال ،آن با رنگ بندی متفاوت از گورامی 3خال (هر چند بسیار نزدیک به آن ) دارای نطفه بوده و قابلیت تولید مثل را دارا می باشد.ممکن است هر از چند گاهی توسط تکثیر کنندگان بزرگ ارائه گردد .
رنگ اصلی بدن این ماهی آبی بوده که توثط تلالویی که باله هارا زینت می دهد پوشیده می شود.عموما یک الگوی خیلی مخملی تر یا لکه لکه ای تر به رنگ آبی تیره تا تیره رنگ تا تیره تر از گورامی 3خال دارد.
نگه داری این ماهی همانند گورامی 3خال است ولی به گرمای بیشتری نیازدارد. تشخیص جنسیت از طریق بدن و باله مخرجی نسبتا مدور تر ماده ها امکان پزیر خواهد بود .نکته مهمی که باید به دان توجه داشت این است که اگر گورامی آبی در شرایط تخم ریزی باشد ولی تدارکات لازم مهیا نشده باشد ونیز توسط آکوا ریم دار مجبور به تخم ریزی گردد ،خواهد مرد. این نکته برای افرادی که تصمیم وتخم کشی از ماهی ماده را دارند بسیار پراهمیت می باشد .
در سال 1960 رنگ خاصی از آن را از آمریکا به اروپا صادر کردند .نام تجاری ماهی مذکور کازبی(Cosby) و نام علمی آن T . t . Cosby می باشد. نام کازبی که اغلب به اشتباه Crosby خوانده می شود نام فردی است که برای اولین بار این ماهی را پرورش داده است . وی ابتدا این گونه را بین ماهیان خود کشف و سپس آن را تکثیر نمود و از طریق این تکثیر گوزینشی ماهی مذکور را به جهانیان معرفی نمود .علاقه مندان به این ماهی در آمریکا به آن لقب اُپالینOpalhn gouramiداده اند.
منبع : نیک صالحی
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی لوچ داجو

ماهی لوچ داجو


نام علمي : Misgurnus anguillicaudatus
نام معمولي : لوچ داجو
Dojo Loach - Weather Loach
Oriental, Japanese, or Chinese Weatherfish, Dojo, Amur
خانواده : Cobitidae
منشاء ( زادگاه ) : شمال شرق آسيا ، ميانمار ، جنوب تا مركز چين ، ژاپن و كره
اندازه بالغين : 25 سانتيمتر در طبيعت و 15 سانتيمتر در آكواريوم
ph ( اسيديته آب ): 6.5 تا 7.5
سختي آب : نياز خاصي ندارد
دماي مطلوب : 10 تا 25 درجه سانتيگراد
تغذيه : همه چيز خوار
اندازه تانك : 120 ليتر
خلق و خو : ماهي بسيار مطلوب اجتماعي
منطقه جاگيري ( زيستي ) در تانك : بيشتر در كف آكواريوم به سر ميبرد ولي گاه در ميان يا سطح نيز ديده ميشود.
توليد مثل : گزارشاتي در رابطه با تخمريزي تصادفي در آكواريوم ارائه شده است ولي تا كنون به صورت تجاري تكثير نشده است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی لوچ نوار سياه

ماهی لوچ نوار سياه


نام علمي : Yasuhikotakia nigrolineata
نام معمولي : لوچ سياه پوست ، لوچ نوار سياه
Black Lined Loach
Botia nigrolineata
Negro Loach
خانواده : Cobitidae
منشاء ( زادگاه ) : شمال هند ، تايلند ، لائوس و چين
اسيديته آب : 6.5 تا 6.9
سختي آب : 1 تا 15 dH
دماي مطلوب : 18 تا 24 درجه سانتيگراد ( حد پايين 15 درجه سانتيگراد )
خلق و خو : فعال و صلح طلب ، بهتر است در گروه 5 تا 7 تايي نگهداري شود.
تغذيه : همه چيز خوار
اندازه بالغين : 15 سانتيمتر
تشخيص جنسيت : نامشخص ، ماده هاي بالغ شكم گردتري دارند.
منطقه جاگيري ( زيستي ) در تانك : بيشتر در قسمت ميان آكواريوم ديده ميشود.
توليد مثل : اطلاعات زيادي از رفتار توليد مثلي اين لوچ در دسترس نيست و تا كنون به صورت تجاري تكثير نشده است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی لوچ پاکستانی يا کماندو

ماهی لوچ پاکستانی يا کماندو


خانواده: Cobitidae

منشاء ( زادگاه ) : این ماهی از هند و پاکستان معرفی شده است. به نظر می رسد گونه های موجود در هند یا زیر گونه لوچ های پاکستانی هستند و یا اینکه گونه هایی جداگانه به حساب می آیند.

دمای مطلوب: 23 تا 30 درجه سانتیگراد

سختی: آب نرم بیش از 10̊ dH

اسیدیته: 6.5 تا 7.5

خلق و خو: ماهی اجتماعی خوبی است ، ممکن است اینطور به نظر برسد که این ماهی نسبت به همنوعان خود و یا سایر گونه های دیگر لوچ ها مهاجم دیده شوند. ولی به یکدیگر آسیبی نمی رسانند. بهتر است از چند لوچ در کنار یکدیگر نگهداری نمایید. کماندو ماهی آرامی است اما می توانیم آن را با ماهی های نیمه مهاجم هم نگهداری نماییم. در طول روز بیشتر مخفی می شوند و شب هنگام به فعالیت می پردازند.

محل جایگیری در آکواریوم:

معمولا در کف دیده می شوند ولی می توان آن را در میانه و قسمت های بالایی آکواریوم هم دید.

تولید مثل:

در مورد تولید مثل این ماهی اطلاعات چندانی در دسترس نیست و هنوز به طور تجاری تکثیر نشده اند. اندازه ماهی:

در آکواریوم در حدود 6.5 سانتی متر رشد می کنند. در طبیعت هم می توانند به 15.2 سانتی متر برسند ولی معمولا در آکواریوم کوچکتر است. تغذیه و مراقبت:

از آنجایی که این گونه از ماهی ها همه چیز خوار هستند انواعی از غذا ها را می خورند. غذاهای منجمد و همچنین غذاهایی را که به صورت قرص ساخته شده اند دوست دارد اما تمایل چندانی برای خوردن پولکی از خود نشان نمی دهد. میگوی آب شور ( منجمد و یا زنده ) لارو پشه ، کرم توبیفکس ، دافنی و برخی از خوراکی های گیاهی مانند قرص جلبک را هم می خورد.

اگر لوچ یویو شما به خوبی تغذیه نمی کند توصیه می کنم که غذا دادن با کرم توبیفکس و کرم خونی را امتحان کنید.

آکواریوم هایی با سایز متوسط ( بیست گالن یا بیشتر ) همراه با پوشش گیاهی انبوه و مکان هایی برای پنهان شدن مانند صخره ها ، غار ها و ریشه ها برای این ماهی مناسب است. این آکواریوم ها می بایست به اندازه کافی از نور برخوردار باشند. بهتر است آب آنها نرم و اندکی اسیدی باشد و هرهفته 10% از آن سیفون شود.

از آنجایی که این ماهی ها برای یافتن غذا در میان سنگ ها به جستجو می پردازند ، لایه ی زیرین می بایست از یک نوع شن یا سنگریزه ای باشد که فاقد لبه های تیز است. از گیاهان مقاوم و سخت استفاده کنید و ریشه های آنها را آزاد نگذارید. دکورهای موجود در آکواریومتان را محکم کنید تا از افتادن آن ها بر روی ماهی جلوگیری شود.

تیوپ های پلاستیکی می توانند مکانی مناسب برای مخفی شدن لوچ پاکستانی باشد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی لوچ دلقک

ماهی لوچ دلقک




م : لوچ دلقک
نام علمی : Botia Macracanthus
زیستگاه اصلی : بورنه آ و سوماترا
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = 87-73 درجه فارنهایت ( 23-30 درجه سانتیگراد ) – PH=6.0-7.0
اندازه : حداکثر تا 12 اینچ ( حدود 30 سانتی متر ) رشد می کند .
غذا : همه چیزخوار بوده ولی غذاهایی که در آنها از بافت جانداران استفاده شده را بیش تر دوست دارد . ( کرم خونی ، میگو و ... ) هم چنین مکمل های گیاهی را نباید فراموش کرد .
حجم تانک : حداقل 100 لیتر

لوچ های دلقک ماهیان اجتماعی بوده که علاقه ی زیادی به پنهان شدن در جاهای تاریک دارند و باید برای آنها مکان های مخفی شدن زیادی فراهم شود . یکی از عادات آنها اینست که خود را در گوشه ای از تانک به گونه ای قرار می دهند که تصور می کنید ماهیتان مرده یا در حال مرگ است .
برای دریافت 2 فیلم از دسته های لوچ ها روی لینک های زیر کلیک کنید .
دانلود فیلم اول لوچ دلقک
دانلود فیلم دوم لوچ دلقک
پسورد :

www.aqua-quest.ir

آنها در آکواریوم به راحتی نگهداری می شوند ولی به آب نامرغوب خیلی حساسند . هم چنین چون آنها علاقه ی زیادی به پیدا کردن غذا از بین شن ها دارند و همیشه در کف تانک به دنبال غذا می گردند ، باید چند لایه شن در کف آکواریوم بریزید .
رفتار و سازگاری : یک ماهی خجالتی بوده و با بیش تر ماهی های هم اندازه ی خود و گیاهخوار سازگار است . حتی آنها گاهی اوقات با کوریدوراس ها هم گروه هایی تشکیل داده و با هم حرکت می کنند .


برای دریافت یک فیلم از نگهداری لوچ با ماهی های دیگر اینجا کلیک کنید .
پسورد : www.aqua-quest.ir
بیماری رایج : رایج ترین بیماری بین لوچ های دلقک سفیدک ( ایک ) می باشد که به همین دلیل قبل از انتقال آنها به تانک اصلی باید حداقل 2 هفته در قرنطینه باشند تا از سالم بودن آنها اطمینان حاصل شود .
نکته : در آکواریوم دلقک ها نباید از بالا نور بتابد و تنها کمی نور مایل به تانک باشد تا قسمت هایی از تانک برای مخفی شدن آنها تاریک باشد .
لوچ های دلقک در صورت نگهداری مناسب تا 50 سال هم عمر می کنند .
تشخیص جنسیت : فهمیدن جنسیت لوچ های دلقک خیلی مشکل است و تنها مشخصه ی آن اینست که در نرها باله ی دمی کمی خمیدگی داشته و پنجه ای شکل است ولی در ماده ها اینطور نیست .
نحوه تکثیر : دفعات تکثیر لوچ های دلقک در آکواریوم خیلی کم است ولی آنها را هم به صورت طبیعی و هم به صورت هورمونی در آکواریوم تکثیر کرده اند .
ابتدا باید گروه های 5 یا 6 تایی از لوچ های بالغ ( حداقل طول 7 اینچ – 17 سانتی متر ) را در کنار هم نگهداری کرده تا با هم جفت گیری کنند . سپس یک جفت از آنها که با هم شنا کرده و از سایر ماهی ها دوری می کنند را به تانک دیگری با شرایط زیر انتقال دهید :
دما = 84 درجه فارنهایت ( 28.9 درجه سانتیگراد ) – PH = 6.5 و تعدادی گیاه طبیعی .
چند هفته قبل از تخم ریزی تغییر رفتار می دهند و شروع به خوردن ماهی های کوچکتر از خود می کنند . در این صورت لوچ ماده به سرعت رشد کرده و شکمش متورم می شود .



زمانی که شکم لوچ ماده حجمی 2 برابر حجم اولیه پیدا کرد ، باید یک توری پلاستیکی در میانه ی تانک قرار دهید تا پس از تخم ریزی والدین به تخم ها دسترسی نداشته باشند .
هم چنین بعضی ها یک لوله ی پلاستیکی در تانک قرار داده تا تخم ریزی لوچ ها راحت تر شود و تخم ها را درون لوله قرار دهند .



در شب تخم ریزی لوچ های جفت خورده در سطح پایینی آب شنا کرده و در بدن همدیگر پیچ و تاب می خورند و همدیگر را تعقیب می کنند . صبح آن روز تخم ها را در آکواریوم رها کرده و لوچ نر با پخش کردن اسپرم در آب آنها را بارور می کند .



نکته : در صورتی که والدین به تخم ها دسترسی داشته باشند به سرعت آنها را می خورند و به همین جهت حتماً باید از توری استفاده شود و پس از تخم ریزی والدین را از تانک خارج کنید .
پس از هچ شدن تخم ها ، بچه ها از کیسه ی چربی زیر شکمشان تغذیه کرده و پس از چند روز باید آنها را با آرتمیا و غذاهای مایع تغذیه کنید .
بعد از 2 هفته بچه ماهی ها به اندازه ای رشد می کنند که بتوانند سایر غذاهای خشک پودر شده را بخورند و باید با غذاهای دیگر هم تغذیه شوند .

در صورتی که بچه ها خوب تغذیه شوند ، به سرعت رشد کرده و طی 6 هفته طول بدنشان به 2.5 سانتیمتر هم می رسد .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی فایتر

ماهی فایتر

نام : فایتر ( جنگجو )
زادگاه : تایلند و جنوب شرقی آسیا
اندازه : 12- 10 سانتیمتر رشد می کنند .
سازگاری : به ماهی های دم بلند آسیب رسانده ولی با ماهیهای بزرگتر از خود قابل نگهداری است .
خصوصیات فیزیکوشیمیایی : دما = 27- 24 درجه سانتیگراد – ph = 6.5 – 8.2
تغذیه : انواع غذاهای خشک


فایتر یکی از اعضای خانواده ی گورامی ها به شمار می روند که یک تفاوت اساسی سبب تمایز بین آنها شده است و ان اینست که : گورامی ها بسیار صلحجو بوده و به جز در زمان تولید مثل به ماهی های دیگر آسیبی نمی رسانند ؛ اما فایتر ها همانطور که از نامشان پیداست ، بسیار مهاجم بوده و با گونه های کمی از ماهی ها قابل نگهداری هستند .
در بیش تر مراکز فروش ماهی هم فایتر ها را برای جلوگیری از آسیب رساندن به سایر ماهی ها آنها را در لیوان نگهداری می کنند .
نکته : هرگز فایتر را نباید با زنده زاها نگهداری کنید ، چون علاوه بر خوردن بچه های آنها ، علاقه ی زیادی به خوردن دم بلند آنها دارد و نهایتاً سبب مرگ زنده زاها می شود .
اما فایتر را می توان با گورامی ها ، بارب ها ، آنجل ها ، لوچ ها ، شارک ها و سایر ماهی ها ی بزرگتر از خود که باله ی بلند و نرمی ندارند ؛ نگهداری کرد .
تذکر : هرگز نباید فایتر نر را با فایتر دیگری ( چه نر و چه ماده ) در یک تانک نگهداری کرد ، چون باعث دعوا بین آن دو و مرگ یکی از طرفین می شود . اما فایتر های ماده را می توان با هم نگهداری کرد .

نحوه ی تشخیص جنسیت : نر ها باله های کشیده و بلندی دارند در حالی که در ماهی ماده این باله ها از یک یا دو سانتی متر بیش تر تجاوز نمی کند .
نحوه ی تکثیر : پس از اینکه متوجه شدید فایتر نر روی آب ( کنج تانک ) با دهان خود حباب هوا درست می کند ، می توان آن را به یک تانک حداقل 40 لیتری منتقل کرده و پس از ریختن محلول ضد عفونی ( به ازای هر 5 لیتر یک قطره ) در آب ماهی ماده را در تانک قرار دهید .
شکم ماهی ماده در زمان بارداری بسیار ورم کرده و از دیگر ماهیان دوری می کند .
آنها همانند گورامی ها دور هم می چرخند و توپی گرد را تشکیل می دهند که در این زمان ماهی نر با یک ضربه تخم ها را از شکم ماده بیرون کشیده و از هم جدا می شوند .



پس از اینکه فایتر ماده به طور کامل تخم ریزی کرد ، آن را به تانک دیگری منتقل کنید تا تخم ها را نخورد .
اما تخم ها به دلیل سبک بودن به روی آب رفته و فایتر نر آنها را درون حباب های ایجاد کرده روی آب قرار می دهد تا راحت تر آنها را بارور کند .




نکته : می توان برای جلوگیری از پخش شدن حباب ها در آب یک برگ کاهو را روی آب قرار داد تا فایتر نر زیر آنها حباب ها را ایجاد کند .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی گورامي دارف (کوتوله )

ماهی گورامي دارف (کوتوله )

اسم علمي : Colisa lalia
نامهاي ديگر : Powder Blue Gourami, Neon Red Gourami
نام معمولي ( عمومي ) : گورامي كوتوله Dwarf Gourami ، sunset gourami
نامهاي مترادف : Trichopodus lalius, Colisa unicolor
خانواده : Belontiidae(Anabantoids)
منشا ء ( زادگاه ) : مالزي ،پاكستان ، هند، Ganges, Jumna, Bramaputra
اندازه بالغين : 5 سانتيمتر(نهايتا تا 7 سانتيمتر)
رفتار اجتماعي : آرام
طول عمر : 4 سال
منطقه زيستي در تانك ( آكواريوم ) : سطح ميانه و بالاي آكواريوم
حداقل اندازه جايگاه : 30 ليتر
رژيم تغذيه اي : همه چيز خوار،از جلبك ،غذاهاي پولكي(flake) و حبه اي (pellet)و نيز كرم خوني و دافني تغذيه ميكند.در هر صورت غذايي كه براي نگهداريش به كار ميرود بايد شامل تركيباتي با منشا گياهي باشد.
ph ( اسيديته آب ) : 6 تا 7.6
سختي آب : 4 تا 15 GH
حرارت مطلوب : 22 تا 28 درجه سانتيگراد
سطح مراقبت ( نگهداري ) : آسان




توصيف :
گورامي كوتوله نر از زيباترين ماهيان آكواريومي است. رنگ طبيعي ماهي ، آبي متاليك كمرنگ با نوارهاي عمودي قرمز روشنه. در انواع آكواريومي فعلي ، واريته هايي بوجود آورده شده كه داراي زمينه هاي آبي يا قرمز با حضور كمي از رنگهاي ديگر است. مادها به دلربايي نرها نيستند، داراي زمينه اي از خاكستري با نوارهاي كمرنگ هستند. از آنجائيكه ماده تمام انواع گورامي كوتوله شبيه هستند؛ در صورتيكه مايليد انها را تكثير كنيد و بچه ها شبيه والدين باشند ، توجه به اين نكته خيلي مهمه كه يك نر و ماده را همزمان خريداري كنيد. اندازه 5 سانتيمتر حديه كه پيشنهاد ميشه در خريد اين ماهي براي نگهداري رعايت بشه.




رفتار :
گورامي كوتوله ماهي سازگار و صلح جويي با ديگر ساكنان آكواريومه. ولي ميتونه با انواع خودش در يك آكواريوم شلوغ به شدت مهاجم باشه مانند يه مغازه فروش ماهي كه نرها جاي كافي براي ايجاد قلمرويي براي خودشون را ندارند.
اگر در يه تانك چند تا باشن، تانك رو به چند قسمت ميكنن و نرهاي ضعيفتر تحت نفوذ در ميان و رانده ميشن.
گوراميهاي كوتوله نر ، زن آزار هستند و ماده ها در زماني كه آماده جفت گيري وتخمريزي نشده اند بايد محل كافي و مناسب براي فرار و در امان ماندن از نرها داشته باشن .كمي بعد اين آمادگي در ماهي ماده بوجود خواهد آمد.

.

نيازمنديهاي آكواريومي :
يك نر تنها ميتونه در يه تانك كوچك نگهداري بشه. اما اگه دوست داشته باشيد كه تعداد بيشتري از آن را نگهداريد بايد يه مكان وسيع براي فراهم آوردن قلمرو براشون تهيه كنيد. 2 نر را ميشه در يك تانك 90 سانتي نگهداشت ولي اگر ماهي سومي اضافه بشه ، خودشو دائم در قلمرو دو ماهي ديگه پيدا ميكنه و تبديل به هدفي ميشه كه دائما از دو سو مورد تهاجم قرار ميگيره.
ماهيان ماده قلمرو طلب نبوده و تنها به مقدار زيادي محل اختفا نياز دارند. گياهان، غارها و مكانهاي اختفاي ديگر.
اگرچه گوراميها آب سبك را ترجيح ميدهند ولي اين ماهي ها ميتونن خودشون رو تطبيق بدهند. آنها ميتونن در آبهاي سخت تر نيز خودشون رو تطبيق داده و حتي تخمريزي كنند.
در شرايط طبيعي آنها در آبهاي ساكن يافت ميشوند. آنها ميتونن از اكسيژن هوا استفاده كنند و در نتيجه در آبهايي كه ماهيان ديگر قادر به تنفس و زيست نيستند ميتونند زنده بمونند.
در شرايط آكواريومي نبايد آنها را در معرض آبهاي با جريان زياد قرار داد و محلي با جريان آب كم را براي ساختن لانه حبابي خودشون نياز دارند.


نيازمنديهاي غذايي :
گورامي كوتوله همه چيز خوار است(omnivorous) ، آنها نسبت به غذا سخت گير نيستند. و بطور طبيعي از سطح و ميانه آب تغذيه ميكنند. از جلبك ،غذاهاي پولكي(flake) و حبه اي (pellet)و نيز كرم خوني و دافني تغذيه ميكند. در هر صورت غذايي كه براي نگهداريش بكار ميرود بايد شامل تركيباتي با منشا گياهي نيز باشد

شرايط آبي مورد نياز :
دماي بين 22 تا 28 درجه سانتيگراد و اسيديته در حد خنثي برايشان مطلوبه. گوراميها تا حدي به بيماري حساسند و براي رشد و نمو به آبي با كيفيت بسيار خوب و *****اسيون مناسب نيازمندند. تعويض آب منظم و ثبات شرايط آب از الزامات زيستي اين ماهيه. وجود گياهان انبوه و محلهايي براي اختفا از گزينه هايي است كه براي ماهي ايده آلند. البته بايد به اين نكته توجه داشت كه گوراميها جزو ماهيان لابيرنت هستند و بايد بتونن از هوا تنفس كنند. يك كار خوب اينه كه هميشه محلهايي رو براي تنفس راحت اونها از سطح آب در دسترسشون قرار بديم.
تانكهاي تيره تر اجازه بروز رنگهاي ماهي رو بطور موثر تري فراهم ميكنند. تانك بايد در محلي آرام و با سر و صداي كم قرار بگيرد.
گوراميهاي كوتوله نبايد با ماهيان بزرگ و مهاجم نگهداري شوند. بلكه بايد با ديگر ماهيان صلح جو و همسان خود و ترجيحا با خانواده گوراميها نگهداري شوند.





تعيين جنسيت :
نرها بسيار رنگين تر از ماده ها هستند (كه بيشتر به رنك آبي مايل به خاكستري متمايلند). نرها تا حدي بزرگتر بوده و انتهاي باله پشتيشان نوك تيزه در مقايسه با انتهاي باله پشتي ماهي ماده كه گرد است.

تكثير :
تحت شرايط خوب نگهداري ،تكثير گوراميها به نسبت راحت بوده و ماهيها به آسوني جفت ميشوند.
قفسه سينه ماهي نر در هنگام ساخت لانه و شرايط جفت گيري به رنگ آبي تيره در مي آيد.
يك زمان ماهي نر يك گوشه از تانك را به خود اختصاص داده و به ساخت لانه حبابي ميپردازد. اين كار را با فرو بدن هوا به دهان و دميدن مجدد آن بصورت يك حباب با پوششي از بزاق انجام ميدهد. اغلب لانه با افزودن قطعات و ذرات گياهي تكميل ميشود و حجمش ميتونه به چند اينچ مربع افزايش پيدا بكنه.حبابها از پايداري خوبي برخوردار نبوده و از اينرو ماهي نر براي جبران اين نقيصه ، يه كار تمام وقت براي حفظ و بقاي يك پارچگي لانه دارد.
شما نميتونيد به قوام و پايداري لانه اطمينان كنيد پس بهتره يه تعداد گياه شناور براي كمك به پايداري و بهم پيوستگي لانه در اختيارشون بگذاريد تا حد و مرز لانه شون رو محدود بكنه.
عمق آب تانك تخم ريزي بهتره 20 سانتيمتر و دمايش حدود 28 درجه سانتيگراد باشه.
وقتي ماهي ماده خود را به ماهي نر نشان ميدهد يعني براي تخمريزي آمادگي دارد. وقتي ماده آماده شد ،آنها در زير لانه به يكديگر پيچيده و با رها شدن تخمها،آنها در آب شناور گشته و به زير لانه انتقال مي يابند. پس از اينكه در آغوش گيري تخمريزي به اتمام رسيد، ماهي نر ماده را تعقيب كرده و به دنبال تخمهايي كه در اطراف پراكنده شده بودند گشته و آنها را با دقت به لانه انتقال ميدهد. ماهي نر به مراقبت از لانه و تخمها ادامه ميدهد و بعد از 24 ساعت دمهاي كوچولويي كه از حبابها آويزانند ديده ميشوند.چيزي در حدود 600 عدد.
بعد از شناي آزاد لاروها، هر دو والد با خوشحالي از نوزادان تغذيه خواهند كرد .بنابر اين والدين يا لانه حبابي بايد انتقال پيدا كند.
بعد از تخمگذاري ،ماهي نر از لانه و تخمها تا زمان تفريخ تخمها(يك تا دو روز پس از تخمگذاري) حفاظت ميكند. بهتر است ماهي ماده را پس از اتمام تخم ريزي ، هر چه سريعتر از تانك خارج كنيد.ماهي نر را نيز ميتوان 1 تا دو روز بعد از تفريخ تخمها ، براي حفاظت لاروها از تانك خارج كرد.


نوزادان بايد در آبي كم عمق پرورده بشن و يك سنگ هواي كوچك با شير تنظيم كه جريان آب را به حداقل برساند مناسبه. لاروهاي جوان بعد از شناي آزاد نياز دارند كه از هوا تنفس كنند. اين مقدار كم براشون لازمه تا بتونن كشش سطحي روبراشون بشكنن. هواي بالاي آب بايد گرم و مرطوب باشه.


تغذيه نوزادان :
نوزادان تازه تفريخ شده (بعد از جذب كيسه زرده) در ابتدا بايد از انفيوسوريا( انفوزوئرها) (infusoria) استفاده كنند و سپس با نوزادان آرتميا تغذيه شوند و نهايتا به غذاي با كيفيت عالي انتقال پيدا كنند.
چون اين ماهيان همه چيز خوارند بايد با غذاهايي كه هم منشا گياهي و هم جانوري داشته باشه تغذيه بشن.
يك غذاي پولكي با منشا جلبك به همراه كرم خوني منجمد يا خشك شده ،توبيفكس (tubifex) و ميگوي آب شيرين ،ميتونه اين اطمينان رو بوجود بياره كه ماهيان بطور مناسبي تغذيه شده باشند.
اطلاعات عمومي :
بطور كلي ماهيان صلح جويي در تانك عمومي هستند.آنها خيلي از مواقع چالاك هستن و از اينرو بايد تانك مناسبي براشون در نظر گرفته بشه. با مسنتر شدن اونها ، كمي تهاجمي تر و قلمرو طلب ميشن ولي وجود فضاي زيستي كافي باعث ميشه اونها با شادي و مسالمت با ماهياني كه نيازمنديهاي مشابهي دارند زندگي كنند. گوراميها بايد بصورت جفت نگهداري بشن(نر و ماده)،داشتن چند نر با يكديگر ميتونه منجر به جنگ بين اونها بشه. اغلب گوراميهاي كوتوله تركيبي از رنگهاي مبناي قرمز و آبي را دارند كه با نوارهاي عمودي متشكل از رنگهاي متضاد تزئين شده اند. البته در حال حاضر انواع رنگهاي انتخاب شده اي از انها بوجود آمده كه بيشتر آبي يا قرمز هستند.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی تایگر بارب

ماهی تایگر بارب


انواع بارب ها شامل تایگر بارب، گرین بارب، رزی بارب، شوبرتی بارب و بارب زرد از جمله باربهایی هستند که در ایران بخوبی قابل تکثیر و پرورش هستند. زندگی تمام باربها با همدیگر شباهت دارند. اگر با غذاهای زنده و مقوی خوب تغذیه شوند، تعداد زیادی تخم می ریزد و هر ده روز یک بار میتوان از آنها تخمگیری کرد. اگر به روش صحیح و در سطح بالا این ماهیها را پرورش دهید، از نظر اقتصادی پر سود است. بسیار آسان و ساده می توانید از باربها تخمگیری نمائید و بخوبی آنها را پرورش دهید. ماهیهای بارب بسیار مقاوم، سرسخت و پرتحرک هستند و معمولاً باید بصورت گروهی از آنها تخمگیری شود.
ماهیهای مولد بهتر است از ماهیهای جوان، با نشاط، سالم و از شاه ماهیها انتخاب شوند. سن بلوغ باربها شش ماهگی است و قبل از تخم ریزی باید ماهی های نر از ماده حداقل 10 روز جدا نگهداری شوند. تا تمایل و علاقه آنها نسبت به همدیگر شدید تر و تعداد تخم بیشتری ریخته شود در این مدت باید تمام شرایط نگهداری بخوبی کنترل شود.
باربها چون پرخور هستند باید اکسیژن زیادی در آکواریم آنها باشد. چنانچه با کمبود اکسیژن مواجه شوند، خیلی سریع تلف می شوند. دیده شده است، تعداد زیادی از مولدین بارب در اثر کمبود اکسیژن و عدم دقت کافی در نگهداری آنها تلف شده اند و چرخه تولید آنها چندین ماه به تعویق افتاده است.
برای پیشگیری و احتمال بروز چنین حالتی بهتر است همیشه هر ماه تعدادی از باربهای جوان و شاه ماهی ها را جدا کنید و بعنوان ماهیهای مولد برای آینده نگهداری کنید تا چنانچه چنین مشکلی پیش آید در کمترین زمان باربهای جوان را بتوانید جایگزین کنید. باربها در آکواریم بخوبی تکثیر می شوند. معمولاً یک گروه که تعداد ماده ها 5 عدد و نرها 7 عدد باشد با همدیگر قرار می گیرند و گروهی تخم ریزی می کنند. برای تخم گیری از باربها ابتدا باید شرایط آب آکواریم با آب سختی بین 3 تا 5 درجه DH آماده شود. قفس توری به اندازه آکواریم داخل قرار می گیرد بطوریکه حداقل 5 سانتی متر از کف آکواریم بالاتر باشد. سنگ هوا برای تأمین اکسیژن داخل آن قرار می گیرد.


معمولاً ماده ها زودتر گذاشته می شوند و پس از چند ساعت نرها هم به آنها معرفی می شوند. چند شاخه گیاه می تواند محیط را آرام و محرک خوبی برای تخم ریزی ماهیها بحساب آید.
بهتر است محیط آکواریم بطور طبیعی تاریک شود و ماهیها شب را آرام و بدون مزاحمت پشت سر بگذرانند. در سپیده دم فردا صبح تخم ریزی با تعقیب نرها به دنبال ماده ها شروع می شود و هر نوبت تعدادی تخم از چشمه های توری عبور می کنند و به کف آکواریم می روند و تا حدود ساعت 12 ظهر تخم ریزی ادامه خواهد داشت. بعد از پایان کار باید مولدین را از آکواریم خارج کنید چنانچه برای 10 روز آینده مجدداً می خواهید از آنها تخمگیری بعمل آورید نرها را از ماده ها بطور جداگانه نگهداری کنید.
( ماهیها مولد بهتر است با غذاهای زنده و مقوی تغذیه شوند. تا آن مقداری که از توان و انرژی و نشاط را از دست داده اند جبران شود.)
سپس به آکواریم تخمها داروی متیلن بلو اضافه کنید تا از حمله قارچها و خراب شدن و فاسد شدن آنها جلوگیری شود.
معمولاً تا 24 ساعت بعد تخمها باز خواهند شد و لاروها به کف و دیواره ها می چسبند و حرکت خیلی آرام و کمی دارند. کیسه زرده لاروها غذای دو روز آنها را تأمین می کند و روز سوم باید به آنها غذا داد. بهتر است از قبل پیش بینی کرده باشید و تخم میگو باز کنید، بطوریکه همزمان با صبح روز سوم نوزادان میگوی تازه از تخم درآمده و ریز داشته باشند تا بخوبی تغذیه شوند. در این مراحل برای لاروها آب معمولی آماده شده بهتر است زیرا لاروها برای رشد و جذب مواد غذایی و سوخت و ساز بدنشان ( متابولیسم ) به املاح موجود در آب احتیاج دارند.
آب آکواریم لاروها هرگز نباید آلوده و کثیف و کدر شود. میزان اکسیژن محلول در آب همواره باید به اندازه کافی باشد. از اضافه ریختن غذا به داخل آکواریم جداً پرهیز کنید. مشاهده شده است نوزادان میگو که بعنوان غذا برای لاروها به آکواریم اضافه می شوند زیادتر از مصرف بوده است و در آکواریم بعد از چند ساعت در آب شیرین نوزادان میگو تلف و سپس تجزیه می شوند که این امر علاوه بر آلودگی آب و نقصان اکسیژن، باعث تلفات سریع لاروها خواهد شد.
از طرفی منبع رشد انواع بیماریها خواهد بود که علاوه بر آلودگی آب رشد امراض و بیماریها را در بر خواهد داشت. با مشاهده چنین وضعیتی باید بلافاصله قسمتی از آب آکواریم را تعویض نمائید یا اینکه در صورت امکان تمام آب را با آب سالم و مناسب عوض کنید.


طرز تشخیص جنسیت تایگر بارب و گرین بارب
ماهی نر:
1- لب و دهان و باله های ماهی نر آلبالوئی پر رنگ است. رنگ مشکل که بصورت نوار دور بدن ماهی است تیره و پر رنگ است.
2- بدن ماهی نر کشیده تر، لاغرتر و پررنگ تر است.
3- جثه بدن ماهی از پهنا نسبت به ماهی ماده کوچکتر است.
ماهی ماده :
1- رنگ آلبالوئی بر روی اندامهای ماهی خیلی کم رنگ است و نوار مشکی دور بدن ماهی روشن تر و کم رنگتر است.
2- بدن ماهی ماده چاقتر و گرد تر است که اگر باله هایش را بطور فرضی حذف کنید گرد شبیه به سکه خواهد شد.
3- جثه بدن ماهی ماده از پهنا بزرگتر است.
طرز تشخیص جنسیت رزی بارب و شوبرتی بارب
ماهی نر :
1- معمولاً بعد از بلوغ ماهی نر به رنگ قرمز پر رنگ درمی آید و روی باله پشتی اش خط سیاه ایجاد می شود.
2- نرها دارای بدن کشیده، لاغر و درازتری نسبت به ماده ها هستند.
ماهی ماده :
1- ماده ماده خیلی کم رنگ و رنگ قرمز آن روشن است.
2- ماده ها دارای شکمی بزرگ و چاق هستند که از دو طرف بدنشان بیرون زده است.
بقیه باربها معمولاً از روی همین مشخصات قابل تشخیص هستند.
اولاً : ماهی پررنگ تر نر و ماهی کم رنگ تر ماده است.
دوماً : ماده ها چاق ترند ولی نرها لاغرتر.
سوماً: جثه ماهی های ماده از نرها بزرگتر است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سیلور دالر

ماهی سیلور دالر




پیش فرض سیلور دالر

این ماهی به این خاطر سیلور دالر نامیده شده است که بدن آن بسیار گرد و از پهلو فشرده شده است و معمولا به رنگ نقره ای با ته رنگ ابی و سبز کمی هست. انها مقداری هم قرمز هستند به خصوص باله ی نزدیک به مقعد درماهی های نر که لبه ی ان قرمز است. در بعضی گونه ها نیز انها نقاطی بر روی دو طرف بدنشان دارند. دالرها از خانواده ی پیرانا هستند و تعداد زیادی از انها منظره ی زیبایی در اکواریوم به وجود می اورد . دالرها بیش از دوازده گونه هستند که از لحاظ ظاهری شبیه هم هستند.


دالر صلح جو انتخاب بسیاری از علاقه مندان اکواریومی است که می خواهند اکواریومی با ماهی های خوبی داشته باشند. اگرچه که این ماهی نسبتا بزرگ می شود و به جای بزرگی نیاز دارد . این ها ماهی های با نشاطی هستند که دوست دارند به صورت تجمعی باشند پس دسته ای انها را نگه دارید. باید حداقل3دالر دریک اکواریوم با هم باشند.


این ماهی در اکواریوم های کم عمق ، با شن های تیره رنگ و گیاهان بسیار و جاهای مخفی متعدد شادتر هستند. دالرها گیاه خوارند پس از گیاهان خوشمزه استفاده نکنید و از گیاهان پلاستیکی استفاده کنید.
مراقبت و تغذیه
چون که دالرها گیاه خوارند اساسا غذاهای گیاهی مانند کاهو ، شاهی ،اسفناج ، علف هرز و پولک های گیاهی پهن را می خورند. ولی بعد که بزرگ شدند از غذاهای حبه ای نیز می توان استفاده کرد. انها از غذاهای پخته نیز مانند نخود فرنگی پخته و کدو تغذیه می کنند . بعد از تغذیه بهتر است غذای باقی مانده را جمع کنید . البته انها به غذاهای گوشتی مانند کرم خونی و میگو آب شور علاقه مندند .
مکان زندگی
دالرها معمولا در گویانا ، غرب امازون و حوزه ی پاراگوئه پیدا می شوند.
اندازه و سن
این ماهی تا 6 اینچ یا 15 سانتی متر رشد می کنند .این ماهی تا بیش از 10 سال زندگی می کند.
رفتار
این ماهی صلح طلب است و برای کلیه ی اکواریوم ها توصیه می شود. ولی به طور کلی با انجل های هم اندازه ی خود و همه ی گونه های کت فیش زندگی مسالمت امیزتری دارد. همچنین دالر های بزرگ می توانند با سیچیلایدها و اسکارها زندگی کنند البته باید به اندازه ی کافی بزرگ باشند تا بتوانند در صورت لزوم فرار کنند.
شناسایی نر وماده
دالر نر معمولا باله نزدیک مقعد بلندتری دارد و رنگ ان قرمز است.
مکان شنا
این ماهی معمولا در همه جای اب شنا می کند ولی در میانه ی اب بیشتر شنا می کند.
وضعیت مناسب اب
اسیدیته 5.5 تا 7.5 درجه
دما 24 تا 28 درجه
پرورش و تکثیر
برای تخم ریزی دمای اب باید بین 26 تا 28 باشد . تخم ریزی برای دالرها اسان است . انها باید به صورت تجمعی باشند .بهترین راه این است که 6 تا ماهی را با هم از دوران نوجوانی پرورش داد. در بین گیاهان که روی سطح خاک هستند انها تخم ریزی را انجام می دهند . ماده 2000 تخم ذخیره می کند و بعد از 3 روز بیرون می ریزد . والدین تخم ها را نخواهند خورد و نیازی به جمع انها نیست . ولی اگر ماهی دیگری نیز دارید بهتر است تا تخم ها را جدا کنید . نوزاد های از تخم درامده به خاک می چسبند و از پلانکتون های ریز تغذیه می کنند .
اين ماهيها در آكواريم هاي درازتر بهتر نگهداري ميشوند زيرا باالگوهاي طبيعي و محل زندگي آنها مطابقت دارد . ماهيان بسيار صلح جويي هستند و اگر يكي ازگروه آنهامريضشوند بايد فوراً به آكواريم ديگري منتقل شوند زيرا ممكن است هم گروههاي ديگر بهآنها حمله كنند. روشنايي اندك و آكواريمي كه ته آن نسبتاً تاريك است براي اين ماهي بسيارمناسب است.گونه هاي مختلفي از اين ماهيكه داراي خط يا نقطه روي بدن هستند وجود دارد كه بعضي اوقات با پيرانا ها اشتباهگرفته مي شود .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی نایف ( چاقو ماهی )

ماهی نایف ( چاقو ماهی )




پیش فرض نایف ( چاقو ماهی )

چاقو ماهي دلقك يا همان چاقو ماهی( Clown Knife Fish)يكي از ترسناك ترين ماهيان آب هاي گرم است. از خانواده Notopter Idae است و با نام علمي Notopterus Chitala شناخته مي شود .
سر كشيده ،فك پائيني (متحرك) بزرگ . پشت قوز دار ،قيافه ي عجيب و غريب اين ماهي را شكل مي دهد. علت نام گذاري آن هم به اين دليل است که ظاهر و فرم بدني اين ماهي شبيه يک چاقو است . شنا كردن آنها شب هنگام به عقب و جلو بسيار جالب است .اين ماهي بومي تايلند ،مالزي ،هند ، سوماترا و برنئو است. بدن اين ماهي داراي نقش و نگار هاي زيبايي است و فقط رنگ طوسي اين ماهي به ايران وارد شده که از گونه هاي ديگر هم کم خطرتر و داراي نگهداري آسانتر مي باشد . ولي در کل داراي رنگ هاي ديگري هم است که تاکنون 7 نوع از آنها شناسايي شده اند . اغلب چاقو ماهيان بيشتر فعاليتشان را در شب هنگام انجام مي دهند ماهيان بسيار انعطاف پذيري بوده و قادر به شنا كردن به جلو و عقب بصورت يكسان هستند . وقتي تغيير جهت مي دهند مي توانند در طول بدنشان بپيچند به طوري كه ممكن است تصور شود اين ماهيان فاقد استخوان پشتي هستند . با وجود طول زياد و جثه ي بزرگ عرض بسيار كمي دارند . چنين حالتي به آنها اين اجازه را مي دهد كه در جاها و فضاها ي بسيار كوچكي جا شوند كه حتي صاحبان ماهي هم تصور كنند كه چاقو ماهيشان همچون كرم خزيده و بدان جا رسيده است .
ماهيان كمرو و خجالتي هستند كه ترسو و چموش نيز مي باشند و به سادگي دچار استرس و وحشت مي شوند .به دليل بينايي ضعيفشان بخصوص در روز اين ماهيان به خطوط پهلويي خود كه به تغييرات اطراف فوق العاده حساس است ،وابسته اند و از اين خطوط در شكار هدف خود نيز استفاده مي كنند.

اولين چيزي كه قبل از نگهداري اين ماهي بايد مد نظر قرار دهيد اين است كه در آينده به ماهي عظيم الجثه و بزرگي تبديل خواهد شد حتي اين ماهيها د رآكواريوم هاي كوچك نيز به نسبت بزرگ مي شوند البته چيزي كه بايد به خاطر داشت اين است كه اين ماهي مي تواند تا حدود100cm رشد کند ( در طبیعت گاه تا اندازه ی ۱ متری هم دیده شده اند ولی در آکواریوم بعید است حتا به ۴۰ سانتی متری برسند ) .
با توجه به عادات و طبيعت شبانه اين ماهي دكوراسيون آكواريوم بايد به گونه اي باشد كه لزوماً مكانهاي براي مخفي شدن و استراحت آنها در طول روز فراهم كند . بدون چنين مكانهايي شما داراي ماهي مضطرب و فوق العاده ترسو و هراساني خواهيد بود. براي نمايان شدن حداكثر پتانسيل آنها بايد فضاي كافي در اختيار شان قرار گيرد اما در صورت فقدان نيز آنها خود را به تانكشان وفق مي دهند و با موانع سر راه همجون سنگ ها و صخره ها كنار آيند . براي ايجاد مخفيگاه براي آنها مي توان از تكه اي لوله پوليكا استفاده شود.
در طبيعت چاقو ماهيها د ررودخانه ها و مكان هايي با جريان آهسته اي از آب و يا در درياچه ها و بر كه ها ي مناطق ذكر شده در آسيا زندگي مي كنند و اگر چنين مكان هايي براي آنها بازسازي شود شاداب تر و سر حال تر خواهند بود .چاقو ماهي آبي خنثي (ph بين 7-6) و نسبتاً سبك را ترجيح مي دهدو ولي اگر اندازه ي چاقو ماهي بزرگ باشد مي تواند آب سخت تر و اسيدي تر را نيز تحمل كند. دماي مناسب براي اين ماهي 30-23 درجه است.
چاقو ماهي ،ماهي اي فوق العاده وسواس و ناخنك زن است و نسبت به غذاي خود وسواس شديدي دارد اين مسئله تبديل به مشكلي براي نگهدارنده ي آن خواهد شد . دندان هاي تيزي دارد و داراي دو فک بالا و پاييني هست . هم در فک پاييني و هم در فک بالايي 2 دندان نيش دارد و در کل 12 دندان دارد . دقيقا مثل يک بچه ي 2 ساله ميماند که بايد به زور به او غذا داد . البته اگر سايز ماهي شما كوچك باشد.مي توان با تعليم دادن و حتي با گرسنگي آن ها را به خوردن غذاي مورد نظرتان رهنمود كنيد . ولي باز هم چيزي تضمين شده نيست . بنابر اين هميشه تدارك ديدن و داشتن مقداري غذاي زنده لازم است و اين آذوقه مي تواند شامل اغلب چيزها و حتي ماهياني كه در داخل چاقو ماهي جا ميشوند اعم از زنده يا يخ زده باشد. به علاوه مي توان از غذاهاي گوشتي همچون دل گاو و جگر نيز استفاده كرد ولي استفاده از گوشت گاو و .... جز در مواقع اجباري توصيه نمي شود.
اين ماهي ها ، ماهي هاي ديگر و حتي چاقو ماهي ديگري را در تانك خود تحمل نمي كنند. چاقو ماهيان جوان ترجيح مي دهند كه گروهي باشند ولي وقتي ماهي ها بزرگتر شدند اين خواسته ي آنها بر عكس مي شود. آنها را نمي توان با ماهيان كوچك تر از اندازه ي دهانشان نگهداري كرد . گاهي اين ماهي به ماهيان بزرگتر نيز ترحم نكرده آنها را نيز گاز خواهند گرفت كه ممكن است موجب زخمي شدن آنها شوند. اغلب نزاع آنها با سيچلايد هاي جاه طلب است . این ماهی با سیکلید گور خری شدیدا مشکل دارد ، به طوری که ممکن است همدیگر را تلف کنند . پس از نگه داشتن این ماهی با سیکلید گوره خری جدا پرهیز کنید .سن بلوغ این ماهی در حدود ۱۳ تا ۱۶ ماهگی است و تا ۵ سال هم عمر مفید خواهند داشت . آنها در سن بلوغ تقریبا ۳۰ سانتی متر میشوند . ( اگر از نوزادی در آکواریوم حضور داشته اند ) . بعد از آن نایف ها باید به صورت تکی یا به صورت جفتی نگهداری شوند . ( فقط ۱ جفت داشته باشید ) .نایف های نر اصلا تحمل یکدیگر ندارند و به همین دلیل باید آکواریوم خود را به نایف ها اختصاص دهید . برای داشتن یک جفت نایف خوب باید کل آکواریوم خود را به نایف ها اختصاص دهید . هنگام جفت گیری نایف نر به صورت مورب در کنار نایف ماده حرکت میکند . و پس از آن آنها در مکان تاریکی که ساخته اید تخم ریزی خواهند کرد . هر نایف ماده قادر است بیش از ۱۰۰۰ تخم بگذارد . تخم ها بعد از ۷ تا ۸ روز به لارو تبدیل میشوند . لاروهای نایف فوق العاده ضعیفند و بعد از ۳ روز که از تخم در آمده اند ، شما باید آنها را با به خوبی تغذیه کنید تا تلف نشوند تشخیص نر و ماده بودن نایف ها هم در نوع خود مشکل است ولی نر ها معمولا کشیده تر و دراز تر هستند و در خالهای و لبه های روی بدن پر رنگ ترند .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی گوپی

ماهی گوپی


ماهی های گوپی دارای رنگ های متنوع و زیبایی هستند که انواع آن عبارتند از :
گوپی پوست ماری – گوپی دم قرمز سنگاپوری – گوپی کمر مشکی سنگاپوری – گوپی دم زرد – گوپی دم آبی – گوپی دم خرگوشی – گوپی فانتزی و چندین نوع گوپی دیگر که اغلب نوع ماده این ماهی از نوع نر جثه بزرگتری دارد.
ماهی گوپی بسیار مقاوم است و با هر شرایطی خود را تطبیق می دهد. به سادگی تکثیر و پرورش داده خواهد شد و برای سایر ماهی ها هیچگونه مزاحمتی ندارد. براي نگهداري از ماهي گوپي توصيه مي شود آکوارومی کوچک با حجم 20 گالن همراه با مقدار زیادی گیاه آكواريومي نظیر java Fern و java Moss استفاده شود. گیاهان فوق مقاوم هستند و می توانند ترکیبات آب سخت را که برای گوپی ها مطلوب است تحمل كنند. ماهی گوپی معمولا PH در محدوده متوسط یعنی 7 (خنثی) را ترجیح می دهد اما می تواند خود را با شرایطی پایین تر تا 6 و در نهایت تا بالای محدوده 7 (نزدیک به 8) وفق دهد و ( اگرچه آنها آب سخت را به خوبی تحمل می کنند) سختی آب می بایست در حد متوسطی باشد. هنمچنین در مقابل سختی كم مقاومت نيستند. درجه حرارت محيط نگهداري آنها می بایستی پایین تر از 75 درجه فارنهایت باشد اما می توانند درجه حرارتی مابین 60تا 80 درجه فارنهایت را نيز تحمل کنند.
از گوپی ها استفاده گسترده اي براي كنترل پشه مي شود و به عنوان غذاي اين ماهي پشه هايي كه تهديدي براي انتقال بيماري مالاريا هستند را مي توان استفاده كرد. شما می توانید در آکواریوم خانه خود به گوپی ها غذاهای خشک شده، فریزری، لارو قرمز رنگ پشه های ریز، توبی فیکس، میگوی آب شور و همچنین غذاهای آماده که حاوی حجم بالای سبزیجاتی نظیر Spirulina است، بدهید.
معمولاً اندازه این ماهیها در جنس نر 3 سانتی متر و ماده آن 6 سانتی متر است.
نوع نر ماهی گوپی نسبت به ماده بسیار زیباتر و دم نرها دارای رنگهای متنوع و زیبایی می باشد. اندام بدن نرها نسبت به ماده ها ظریفتر و طول بدنشان کمتر است البته وجود پای تناسلی در کنار مخرج ماهی نر باعث می شود در سنین کم هم بتوان جنسیت آنها را تشخیص داد. ماهی گوپی ماده رنگ آمیزی کمتری دارد و دم آن معمولی است. گوپی نر، گوپی ماده را بارور می کند. به این صورت که از باله مخرجی اش یا همان منفذ تناسلی استفاده کرده و این کار را انجام می دهد. ماده هایی که باردار می باشند معمولا در محیط تاریک ظاهر می شوند و اطراف مخرج و همینطور بدنشان افزایش حجم پیدا می کند.
نوع نر علاقه زیادی به خوردن نوزادان ندارد، اما نوع ماده تمایل بیشتری نشان می دهد. هر چه زمان بارداری و زایمان نزدیک تر می شود، رنگ محل مخرج ماهی ماده پر رنگتر و سیاه تر و شکم ماهی ماده بزرگتر می شود. گوپی ماده در دمای 27 درجه سانتیگراد بطور متوسط هر ماه یک نوبت زایمان می کند.
اين ماهي با ساير ماهیهایی که زنده زا هستند و یا ماهیانی که در رده زنده زا ها هستند مانند:
تتراها، رازبوراها، گورامی ها، ماهیان رنگین کمان، کریدوراس ها، پلکوها، لوچ ها، گورامی دارف (کوتوله) و گربه می توان نگهداری کرد ولی در رده گیاه خواران هیچ وقت گوپی ها و بارب ها را در کنار هم قرار ندهید زیرا بارب ها و مخصوصا تایگر بارب به ماهیانی با دم و باله زیبا و بلند همچوت انجل و گوپی حساسیت نشان خواهد داد و مدام در تعقیب آنها جهت گاز گرفتن حرکت می کند(شاید به دلیل حسادت ! ) .

طرز تشخیص جنسیت گوپی ها:
ماده ماده :
الف- باله زیر شکم ماهی ماده پهن و بزرگ و گرد است.
ب- بدن ماهی ماده ساده و بی نقش و نگار است.
ج- زیر شکم ماهی ماده خال سیاه وجود دارد که وضعیت بچه ها را نشان می دهد.
ماهی نر :
الف- باله زیر شکم ماهی نر بصورت پای تناسلی کشیده و باریک است.
ب- اندام ماهی نر لاغرتر، کشیده تر و باریک تر است.
ج- دارای رنگهای گوناگون و نقش و نگار بیشتری است.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی دم شمشیری

ماهی دم شمشیری


ین ماهی به نواحی شرق مکزیک و جنوب شرق آمریکا تعلق دارد و با نام علمی Xiphophrus Helleriiشناخته می شود . سوار تیل ها دارای انواع متعدد : دم فنسی ٫ سفید و سیاه ، نیم تنه مشکی- قرمز- سبز-زرد ، بادبان باله ٫ خالدار ، نارنجی و حتی یشمی هم دیده شده اند . علاوه بر آلتی که سوزن مانند است و در زیر شکم نرهاست ٫ آنها با خود دمی شمشیر مانند را حمل میکنند . که البته در برخی از آنها این دم شمشیر مانند وجود ندارد و گاهی تلقی می شود که آنها ماده اند . طول ماهی دم شمشیری از ماهی دم شمشیر ماده بیشتر است اما بدن ماهی دم شمشیری ماده نسبت به نر پهن تر و چاق تر است . اندازه متوسط ماده ها به 13 سانتیمتر و نر ها به 15 سانتیمتر می رسد . هر نر قادر است با ۴ عدد سوارد تیل ماده جفت گیری کند . این ماهی هم مانند مولی ها ٫ گوپی ها و پلاتی ها زنده زا است . ماهی ماده در دمای 27 درجه معمولا بین 28 تا32 روز زایمان میکنند و تعداد بچه ها به اندازه ماهی ماده بستگی دارد که از 15 تا 350 عدد نوزاد زایمان میکنند ، ماده ی این ماهی علاقه ی شدید به خوردن نوزادان خود دارد . که برای جلوگیری از چنین عملی می توانید : یا ماهی ماده را داخل زایشگاه قرار دهید و یا میتوانید آن را در آکواریومی از انبوه گیاهان ( چه مصنوعی و چه طبیعی )قرار دهید . بچه ها در لا به لای گیاهان مخفی خواهند شد و از گزند ماهی ماده در امان خواهند بود .

سوارد تیل نر در هنگام جفت گیری در کنار ماهی ماده خواهد بود و تنها ماهی زنده زایی است که هم میتواند به جلو و هم میتواند به عقب شنا کند *(فقط سوارد تیل نر قادر به انجام چنین کاری است ).کمی خلق و خوی وحشیگری در این ماهی دیده میشود . سوارد تیل نر قادر است با پلاتی ماده جفت گیری کند . حد اکثر رشد این ماهی ۱۴ سانتی متر است و سرعت عمل بسیا بالایی در خوردن و بلعیدن غذا دارند .

PH مناسب این ماهی در حدود ۷ تا ۸ است و دمای مناسب هم از ۲۶ تا ۲۸ درجه خواهد بود و فوق العاده به سرد شدن آب حساس است . DH این ماهی هرچه خنثی تر باشد بهتر است . اگر از این ماهی تعدادی بچه دارید بهتر است آنها را با آرتمیا یا غذاهای مقوی دیگر تغذیه کنید تا رشد سریع تر و بهتری داشته باشند . ( سوارد تیل ها در جهت مخالف آب علاقی شدیدی نشان میدهند ٫ پس اگر از ***** استفاده می کنید بهتر است روی آکواریوم را حتما بپوشانید ) .
طرز تشخیص جنسیت سوارتیل :
ماهی نر:
الف- باله زیر شکم مخرجی ماهی نر بصورت پای تناسلی و به شکل باریک، کشیده و دراز است.
ب- اندام های بدن ماهی نر لاغر تر، کشیده تر و باریکتر است.
ج- درماهی نر انتهای دم زائده ای بلند به شکل شمشیر وجود دارد.
ماهی ماده :
الف- باله زیر شکم مخرجی بصورت پهن، گرد و بزرگ است.
ب- شکل اندام های ماهی ماده چاقتر و بزرگتر است.
ج- در زیر شکم ماهی ماده خال سیاه رنگی است که وضعیت بچه ها را نشان می دهد
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من یه دونه دارم ... تخم هم گذاشت ولی نمیدونستم باید چکار کنم ... همون فرداش تخم ها غیب شدن :D نوش جونش ... گوشت بشه به تنش !
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
معرفی ماهی فایتر ( سیامی جنگجو )

معرفی ماهی فایتر ( سیامی جنگجو )



ماهی فایتر یا جنگجوی سیامی ، با نام علمی Betta splendens از ماهیان شهره آکواریومی است . واژه Betta از كلمه محلی waderbetah گرفته شده . گویش درست این کلمه Bet – tah است ولیاشتباها رایج شده که آن را مانند دومین حرف الفبای یونانی , Beta ؛تلفظ کنند . واژه splendens هم كه نام گونه این ماهی است به معنی درخشان و باشکوه (Glittering , Bright ) استو البته نام عمومی آن ، ماهی جنگجوی سیامی (Siamese fighting fish ) یاماهی جنگنده یا فایتر (Fighter ) است . سیام (Siam ) نام پیشین تایلند بوده است . همچنین رفتار ویژه پرخاشگرانه این ماهی سبب شده كه آن را جنگجو بنامند .
به طور كلی می توان از تایلند ، ویتنام و كامبوج ( Cambodia ) به عنوان خاستگاه این ماهی نام برد .
تجارت آكواریوم سبب گسترشوسیع ماهی جنگجوی سیامی شده و گزارش های مستندی از معرفی این ماهی به برزیل ،فلوریدا ، هاوایی ، كلمبیا ، جمهوری دمنیكن ، سنگاپور و مالزی دردست است .

در تایلند به نوع دم بلند و اصلاح شده ماهیجنگجوی سیامی ، Pla Kat Khmer می گویند . از لحاظ مفهومی واژه Pla به معنی ماهی (Fish ) ، kat به معنی گاز گیرنده ( Biting ) و Khmer به معنی كامبوج (Cambodia ) است . این عبارت نشانگر این است كه نمونه باله بلند و گزینش شده ماهی splendens از كامبوج به سایر نقاط – و دست كم به تایلند – رفته است . و همچنینبه گاز گرفتن این ماهی اشاره می کند , رفتاری که گاهی در زمان غذا دادن به ماهیفایتر رخ می دهد .
زیستگاه ماهیجنگجوی سیامی شامل آبهای شیرین راكد ، باتلاقی ، لجن زارها ، آبهای با جریان كند ،زمین های سیلابی ، كانال ها ، مزارع كشت برنج ، رودخانه های كوچك و بزرگ و ... می باشد ولی کمتر کسی است که این ماهیان زیبا را در شیشه ها یا تنگهای کوچک ندیده باشد و در دل به زیبایی آنها آفرین نگفته باشد . نكته مهمی كه در مورد ماهی فایتر وجود دارد این است كه در محیط زیست طبیعی ، شكل ماهی با آنچه كه امروزه در آكواریومفروشی ها دیده می شود متمایز است . این دگرگونی به ویژه در مورد اندازه و شكل بالهها بسیار چشمگیر است . باله ها در ماهی اصلی كوتاه و فقط نوك عقبی باله مخرجی كمیبلند است .

باله پشتی ماهی فایتر دارای ۴ خار و ۶ شعاع نرم و باله مخرجی آن شامل ۵ خار و ۲۵شعاع نرم است . در باله شكمی یك خار و ۵ شعاع منشعب داشته و باله سینه ای دارای ۱۲شعاع نرم می باشد . تعداد فلس های خط جانبی در جنگجوی سیامی ۳۰ عدد گزارش شده و این در حالی است كهبرخی معتقدند كه خط جانبی در این ماهی دیده نمی شود ! تعداد مهره های ماهی B . splendens ۲۹تا ۳۴ عدد محاسبه شده است .
بیشینه درازای این ماهی را ۵/۶ سانتی متر ذكر می كنند ولی بدون شكاین عدد تحت تاثیر به گزینی های صد ساله تغییر كرده است . همچنین طول عمر این ماهینیز ۲ سال برآورد شده . و این در حالی است كه یكی از منابع تجربه نگهداری یك ماهیفایتر برای مدت ۵ سال را ذکر می کند و طول عمر این ماهیان را ۷ سال بیان می كند .
ماهیان نر این گونه رامی توان با توجه به رنگ های دل ربا و درخشان و باله های بلند از ماده ها كه بدرنگ(معمولا كرم و خاكستری ) و كوتاه باله هستند تمیز داد . همچنین مجرای تخم ریزییا Oviposter که مانند لوله ای بیرون می زند , در فصل تخم ریزی فقط در ماهی هایماده و به صورت برآمدگی سفید و کوچک دیده می شود . این برآمدگی در بین باله شکمی ومخرجی جای دارد . گزارش شده که در جلو باله مخرجی ماهیان ماده ، دانه های سفیدیوجود دارد كه شبیه تخم است .
سن بلوغ ماهی جنگجوی سیامی كمتر از یك سال واحتمالا ۴ تا ۶ ماهگی است و كم ترین زمان دو برابر شدن جمعیت این ماهی ۱۵ ماه است . البته این اعداد به دما و شرایط زیستی وابسته اند . تكثیر این ماهی در آبینسبتا اسیدی و سبك مطلوب تر استوبهتر است كه آكواریم سر پوشیده و دمای آن ۲۵درجه سانتی گراد باش .فايترها ترجيح مي دهند در يک فضاي ساکت و نسبتا محصور براي زيستن داشته باشند چون فايتر ماهي خيلي اجتماعي نيست . نگهداري فايترها نسبتا آسان است چون همه چيزي که آنها براي خانه داشتن نياز دارند يک جام يا يک مخزن کوچک است ولی از آنجا که فايتر يک ماهي استوايي است احتياج دارد که گرم نگهداري شود واز چيزهايي که ممکن است آب را سرد کند دوری کنيد . اغلب خانه هايي که داراي حرارت مطبوعي در طول سال هستند مي توانند مناسب باشند ولي سعي کنيد در گرمترين اتاق خانه از فايتر نگهداري کنيد . ماهي فايتر در انواع رنگهاي درخشان موجود است اما معمولا به رنگ قرمز و آبي هستد . با این وصف نژادهايي به رنگهاِي سبز روشن ، آبِي ، قرمز ، زرد ، زِيتونِي ، آبِي تِيره و سِياه از اِين ماهِي ، در بازار وجود دارد .

تغذیه:
هرچند که ماهی فایتر هر نوعغذایی را می پذیرد و از مگس و دل گوسفند و آرتمیا تا کاهو و پولکی های گیاهی میتوان به او داد ولی شاید یکی از بهترین غذاهای پیشنهادی برای این ماهی کرم خونیباشد زیرا در زیستگاه طبیعی نیز بخش زیادی از غذای ماهی را همین لارو حشرات تشکیلمی دهد .

تشخیص جنسیت:
جنس نر:
1: دارای باله های کشیده و درازی است.
2: جثه ای بزرگتر دارد.
3: بیشتر گوشه گیر است.
4: دارای بدنی کشیده است.
5: دارای لبهایی کلفت و دهانی بزرگ است.
جنس ماده:
1: دارای باله های کوتاهتر نسبت به جنس نر می باشد.
2: چثه کوچکتراز جنس نرش دارد.
3: فعالتر از جنس نر است.
4: دارای بدنی جم و جورتر از نر هاست.
5: دارای لبهایی باربکتر و دهانی کوچکتر از جنس نر می باشد.
 

ni_rosa_ce

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خاصیت جنگجویی ماهی فایتر :
بی شک هر فرد علاقمند به ماهیان زینتی می داند که دو ماهی نر از این گونه را نمی توان با هم در یک تانک نگهداری نمود زیرا ماهیان نر با هم به ستیز خواهند پرداخت و باید ماهیان نر راپیش از سه ماهگی از هم جدا کرده و هر كدام را در ظرف جداگانه ای پرورش داد زیرا درغیر این صورت شروع به جنگ كرده و هیچكدامشان زنده و سالم نمی ماند . در سه ماهگی كهماهی حدودا سه سانتی متر طول دارد ، نرهای جوان را می توان از باله مخرجی بلندشانشناخت . جالب است كه ماهی جنگجوی سیامی حتی در مقابل تصویر خود در آیینهواكنش تهاجمی نشان می دهد . در بسیاری از فروشگاههای این ماهی , در زمان فروش ؛آیینه ای در كنار تنگ حاوی آن قرار می دهند تا ماهی باله های خود را افراشته كرده وزیبایی اش دو چندان شود . در بسیاری از نقاط دنیا و به ویژه در تایلند از ستیزه خویی ماهیان نر این گونه برای برگزاری مسابقه و شرط بندی استفاده می شد ، و البته هنوز هم می شود .

درست مانند همان کاری که در مورد خروس جنگی انجام می شده است، به همین علت گاهی به این ماهی خروس ماهی نیز گفته اند . این ماهی با دندان های مخروطی كه در آرواره ها دارد باله هاینرهای دیگر را ریش ریش كرده و به بدن آنها حمله ور می شود . خسارات جبران ناپذیریكه پس از از بین رفتن باله ها و جدا شدن فلس ها ایجاد می شود معمولا به مرگ ماهیناتوان تر و گاهی مرگ هر دو ماهی منتهی می شود .
شاید در ابتدا گمان کنید که مثلا در روز مشخص هر کس ماهی فایتر خود را از آب آکواریوم منزلش خارج می کرده و به محل مسابقه می برده و ماهیان هم کمی با هم می جنگیده اند و یکی پیروز می شده و برنده مشخص می گشته . اما این ساده انگاری با واقعیت بسیار فاصله دارد . واقعیت این گونه است که افراد حرفه ای ماهی های فایتر را از ابتدای تولد برای مبارزه ای خونین آماده می کنند و در این راه از هیچ ترفندی چشم پوشی نمی کردند . این نکته وقتی برایتان بیشتر قابل فهم می شود که بدانید عده ای فقط از راه شرط بندی بر روی ماهیان جنگنده ای که خودشان تربیت کرده بودند امرار معاش می کردند . آماده سازی ماهی فایتر برای مبارزه :
آماده سازی ماهی فایتر نر برای جنگ شامل مراحل و شیوه های گوناگون است که برخی از آنها را در زیر می آورم .
1 - یکی از راه ها برای بالا بردن اعتماد به نفس ماهی فایتر و خوی مبارزه طلبی آن ، تحریک ماهی با وسیله ای است که آن را چوب خشم یا Angry stick می نامند . در این روش از یک تکه چوب با رنگ تیره یا پوسته یک خودکار برای ضربه زدن و تحریک ماهی استفاده می کنند . در ابتدا پس از نزدیک کردن تکه چوب به تنگ حاوی ماهی ، ماهی از آن می گریزد ولی بعد یاد می گیرد که به آن حمله کند . در مرحله پیشرفته می توان با این چوب از داخل آب ماهی را تحریک نمود .
2 – یک شیوه کم دردسر ولی مفید دیگر به روش گذاشتن و برداشتن کارت های کاغذی یا Carding معروف است . در اين روش تنگهای حاوی ماهيان نر را در کنار هم می چينند . و بين هر کدام کارتی کاغذی می گذارند تا ماهی ها همديگر را نبينند . روزانه چند بار اين کارتها را بر می دارند تا ماهی ها برای هم گارد حمله بگيرند و به اين ترتيب برای حمله های واقعی آماده شوند . همچنین این عمل باعث ترشح برخی هورمونها در ماهی نر و افزایش پرخاشگری وی می شود . 3 - به عنوان ترفند ديگر ، ماهی نر بالغ را روزانه به مدت نيم ساعت در مخزن بزرگ حاوی 6 عدد ماهی ماده و گياهان آبزی برای مخفی شدن ماده ها قرار می دهند ، ماهی نر دنبال ماهيان ماده خواهد افتاد و برای هر کدام از آنها نمايش هايی خواهد داد که مشابه نمايشهای تهديد آميز زمان حمله است ؛ همين گارد گرفتن های مکرر به همراه تحريک ترشح هورمونهای جنسی نرينگی و تعقیب و گریز باعث وحشی تر شدن ماهی می گردد . به اين تمرين ، Chasingیا تمرین تعقیب کردن می گویند .
4 - پس از یک هفته تعقیب کردن روزانه ، ماهی وارد مرحله تازه ای از تمرینات می شود که اصطلاحا به آن Teasing می گویند. در این شیوه ، ماهی نر را در یک مخزن با یک ماهی ماده کاملا رسیده قرار می دهند . ماهی نر پس از دیدن ماهی ماده زیبا و عشوه گر به دورش گشت زده و دیوانه وار شروع به ابراز رفتارها یا نمایشهای عاشقانه جفت گیری می کند .
5 دقیقه به ماهی فرصت داده و سپس او را از مخزن خارج کنید .
این عمل نیز ماهی فایتر نر شما را دیوانه و آماده کشتن حریف خواهد کرد و به قول معروف ؛ خون جلوی چشمهای او را خواهد گرفت .
5 - يک شيوه ديگر مقاوم سازی ماهی فايتر که برای سالها (يا شايد قرنها ) به صورت رازی در ميان پرورش دهندگان محلی ماهی جنگجوی سيامی محفوظ مانده بود ، استفاده از برگهای گياه بادام وحشی هندی يا Indian Almond leaves با نام علمی Terminalia catappa می باشد . پرورش دهندگان حرفه ای ماهی بتا اسپلندنس برای برگهای این گیاه که در بسیاری از نقاط جهان و همچنین در تایلند رشد می کند قدرتی جادویی قائل بوده و به آنها leavesMagicيا برگهای جادويی می ناميدند و عقيده داشتند که ماهيان فايتری که برگهای اين گياه در آبشان وجود داشته باشد ماهيان مقاوم ، جسور و پيروز در هر پيکار و جادویی خواهند بود !پس از افزودن اين برگ به آب ، رنگ آب کمی قهوه ای و مشابه رنگ چای می گردد که پس از مدتی بر طرف خواهد شد .
برخی از خواص اين گياه عبارتند از : محکم ساختن فلسهای ماهی ، سرعت بخشيدن به بهبود زخمهای بدن ماهی ، مقاوم سازی ماهی در برابر دچار شدن به بيماری ها ، افزايش راندمان توليد مثل ، افزايش خوی پرخاشگری در ماهی نر به ويژه در زمان جفت گيری و مراقبت از تخمها و نوزادان و همچنين افزايش شانس پيروزی ماهی در مبارزه با ماهی رقيبی که در محيط زيستش از اين گياه موجود نبوده است ، کمک به ماهی ماده در ترميم زخمهای احتمالی حاصل از فرآيند جفت گيری ، تقويت رنگ ماهی ، نابود کردن بسياری از باکتری ها و قارچها و جلبکها ، مناسب برای ضد عفونی مخزن محتوی لاروهای حساس ، تثبيت پی اچ آب ، ايجاد سقفی برای ساخت لانه حبابی توسط ماهی و . . . خلاصه این گیاه هر کاری که فکرش را نمی کنید برای ماهیتان انجام می دهد و بدون وجود آن پرورش ماهی فایتر قوی قابل تصور نیست .
امروزه می دانيم که دست کم بخش عمده آنچه به اعتقاد افراد محلی به عنوان جادوی اين گياه مطرح بوده است به اسيد هوميک و اسيد تانيک حاصل از تجزيه تدريجی اين گياه در آب مربوط مي شود . کمترين اثر اين اسيد ها در آب ، کاهش p.H و در نتيجه سخت شدن فلسهای ماهی است .
برگهای جادویی این گیاه را به صورت سالم و خشک شده یا پودر شده در بسته بندی های گوناگون با راهنمایی طریقه مصرف و میزان مصرف ( مثلا یک عدد برگ در یکآکواریوم 30 لیتری برای پرورش نوزادان ) به طور وسیعی در بازار به فروش می رسانند . همچنین گمان می رود که محلولهای ویژه ای که با نام عصاره آب سیاه یاBlackwater extract در تجارت آکوآریومی وارد شده اند و معمولا فرمولهای سری دارند ، از همین عصاره برگ گیاهان ویژه سرچشمه گرفته باشند .
6 – متد دیگر براي اينكه ماهي قوي شود این است که او را به يک ظرف گرد منتقل می کنند و آب را هم مي زنند . ماهی در مقابل گرداب ايجاد شده مقاومت می کند و در نتيجه قوی بار خواهد آمد . امروزه برای کارآمد تر کردن روش مقابله در برابر جريان آب کهRunning Laps ناميده می شود ، ماهی را در دوره های مشخص با پمپهای هوای پرتابی با قدرتهای گوناگون که در هر مرحله افزايش می يابند روبرو می کنند . 7 – روشهای دیگری مانند استفاده از آینه ، منتقل کردن روزانه ماهی به تنگهای جدید با آب تازه ، بهبود شرایط روحی و اعتماد به نفس ماهی با اعمالی مثل غذادهی دستی و ... و خوراندن برخی هورمونها ( دوپینگ ) نیز وجود دارند .


منبع
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی جک دمپسی

ماهی جک دمپسی


معمولا ماهی ها هر روز یا یک روز در میون گودال جدیدی ساخته و بچه ماهیان رو به اونجا منتقل می کنن و این کار تا روز دهم تولد یعنی تا زمانی که شنای آزاد بچه ماهیان شروع می شه ادامه پیدا میکنه ! نکته مهم در پرورش این ماهی ها اینه که دمپسی ها از تخم ها و نوزادان به شکل بسیار مطلوبی مراقبت میکنن و مراقبت از نوزادان بین ماهی نر و ماده تقسیم می شه . رفتار این ماهیها با فرزندان به حدی دوستانه ست که پرورش دهنده ها یک جفت از این ماهی ها رو در آکوآریوم بسیار بزرگی قرار میدن تا وقتی بچه ها بزرگ شدن جای کافی برای همه ماهی ها وجود داشته باشه و بینشون نزاع در نگیره ! پدر و مادر بچه ها رو بصورت گروهی اداره میکنن و از پراکنده شدن اونها جلوگیری می کنن تا با این کار بتونن مراقبت بهتری ازشون بعمل بیارن . بچه ماهیها تا زمانیکه به سن بلوغ نرسیدن می تونن با پدر و مادر در یک مخزن به خوبی زندگی کنن .
در مورد دکوراسیون دلخواه این ماهی باید گفت که جک دمپسی و بسیاری از سیکلید ها با کندن زمین و خارج نمودن گیاهان از بستر باعث تخریب اونها میشن . بهترین محل برای اونها آکواریومی صخره ای با تکه های کنده درخت و نوز ضعیف هست . همچنین ریشه های زیر آبی و تکه های چوب در زیستگاه طبیعی اونها فراوونه و میشه با اضافه کردن چنین اجسامی به آکوآریوم در طبیعی تر کردن محل زندگی اونها اقدام کرد . از کوزه های سفالی هم لذت میبرن ولی باید اندازه کوزه رو بزرگ بگیرین چون این ماهی ها به سرعت بزرگ میشن ! استفاده از گیاهان طبیعی فایده ای نداره چون عادت کند و کاو سیکلیدها در نهایت به نابودی گیاهان ختم میشه ! بهتره از گیاه پلاستیکی استفاده بشه تا طبیعی ! ماهی هایی که در صورت اجبار میتونید با دمپسی ها نگهداری کنید شامل انواع سیکلید ها ، گربه ماهیان ( لجن خوار یا کت فیش ) ، شارک ها ، نایف و ماهیانی از این قبیل استفاده کرد ولی نباید فراموش کرد که هم مخزنی های ماهی جک دمپسی باید هم اندازه و یا بزرگ تر از خودشون باشن . هر چند جک دمپسی معمولن ماهی شروریه و سازگاريش با ماهيان ديگه تصادفیه . معمولن بعد از معرفی جک دمپسی به آکواریوم عمومی ، بايد يک هفته تا ده روز به دقت رفتار اين ماهی رو تحت نظر قرار داد تا اتفاق ناگواری رخ نده . همینطور از اونجایی که جک دمپسی در کف آکواریوم گودال ایجاد می کنه ، آب کدر شده و به همین دلیل نیاز به وجود ***** های مناسب در مخزن هست .

این ماهی از لحاظ سیستماتیک در راسته سوف ماهیان و خانواده سیکلیدها و جنس سیکلاسوما قرار میگیره . نام علمی این ماهی Cichlasoma octofasciatum ست . واژه octofasciatum به معنی هشت خط هست و اشاره به 8 نوار تیره عرضی داره که روی بدن ماهی کشیده شده . این ماهی در بازار ایران اسامی گوناگونی داره مثل سیکلید کله قویی !
ماهی جک دمپسی یک ماهی رنگارنگ زیبا ست . هر چند که استرس می تونه رنگ این ماهی رو تحت تاثیر قرار بده و به خاکستری یا سیاه دگرگون کنه ؛ اما اگر در شرایط خوبی نگهداری بشه واقعن زیباست و رنگی دیدنی داره ؛ زمینه ای تیره با نقاط بسیار زیبا و درخشان مثل جواهر ! بعضی از انواع این ماهی هم کمیاب هستن و همین کمیاب بودن باعث افزایش قیمت جهانی اونها شده .
این ماهی در اصل بومی آمریکای مرکزیه . دمای 22 تا 30 درجه سانتی گراد رو تحمل کرده ولی 25 تا 28 درجه برای زیستش مناسب تره .p.H خنثی و در محدوده 7 تا 8 مناسبه . طول عمر این ماهی بیش از 10 سال گزارش شده . طول ماهی تا 20 سانتی متر هم میرسه و در این اندازه آماده تولید مثل میشه . ماهی جک دمپسی در زیستگاه طبیعی از کرم ها ، سخت پوستان ، حشرات و ماهیان کوچک تغذیه می کنه . ولی در آکواریوم میشه با غذاهای مختلف تغذیه ش کرد و از این لحاظ ماهی سخت گیری نیست . در زمان نوزادی باید اونها رو با آرتمیاهای زنده درشت و کرم خاکی زنده تغذیه کرد . از غذا های خشک و فریز شده از کرم توبیفکس ( مکعب های کوچک ) استفاده میکنن . همینطور کرم خونی منجمد . بهتره که از غذاهای شرکت تترا که بصورت پولکی یا Flake و گرانول برای این نوع ماهی ها بنام تترا سیکلید تهیه شده استفاده کرد !
- تفاوت ماده و نر و شیوه تولید مثل سیکلید جک دمپسی :
سن بلوغ جنسی این ماهی در شرایط نرمال در حدود یک سالگی و به طور کلی زیر 15 ماهگی پس از تولد رخ میده و پس از بلوغ می تونه چند بار در سال تخم ریزی کنه . این ماهی بین 500 تا 800 تخم میریزه . رفتار تولید مثلی ماهی جک دمپسی مانند رفتار کلاسیک بیشتر سیکلید هاست .این ماهی یکی از ساده ترین ماهیان برای تکثیر شناخته میشه . در موقع تکثیر بهترین دما سیکلید ۲۶ درجه سانتی گراد هست . نر ها معمولا بزرگ تر ، رنگین تر و دارای باله دمی و مخرجی دراز تری هستن . همچنین در نرهای مسن تجمع بافت چربی بیشتری رو میشه در ناحیه سر مشاهده کرد و به همین جهت در ایران به این ماهی گاه کله قویی هم گفته میشه !
رفتار شناسی ماهی جک دمپسی :

ماهی جک دمپسی ماهی شرور و ستیزه جوو نا آرومیه و معمولن تند خوییش رو با جوئل فیش یا جواهر ماهی مقایسه میکنن . البته گاهی خجالتی به نظر میآد و اگر در دکور آکواریوم غارهایی برای مخفی شدن این ماهی درست کنید ، بیشتر ترجیح میده که در این پناهگاه ها استراحت کنه . نگهداری ماهیان نر این گونه با هم در یک مخزن مشکل سازه ( مگر اینکه مخزن خیلی بزرگ باشه ) در ضمن معرفی ماهی ماده غیر بالغ یا غیر آماده به مخزن حاوی نر بالغ در زمان تولید مثل ممکنه باعث مرگ ماهی ماده به وسیله ماهی نر بشه ؛ از طرفی ، وقتی یک نر و ماده آماده با هم جفت شدن ، آکواریوم محیط نا امنی برای سایر ماهیها ( چه از این گونه و چه سایر گونه ها ) بوجود میاد چون با نزدیک شدن ماهی های دیگه به محل تخم ریزی دمپسی ها ، سرنوشتشون مرگ یا آسیب های جدی خواهد بود . برای تخم ریزی ، ابتدا سنگ صاف و صیقلی ای مثل یک تکه سرامیک رو در داخل آکواریوم اونها قرار میدیم . والدین اقدام به پاک نمودن سطح اون می کنن . سپس تخم ریزی و لقاح انجام می شه . طول دوره انکوباسیون ( یعنی زمانی که طول می کشه تا نوزادان از تخم خارج بشن ) سه روز بوده و پس از اون والدین نوزادان رو در گودالی که از قبل در کف ماسه های آکواریوم حفر کردن میبرن و در اونجا ازشون مراقبت میکنن !
معمولا ماهی ها هر روز یا یک روز در میون گودال جدیدی ساخته و بچه ماهیان رو به اونجا منتقل می کنن و این کار تا روز دهم تولد یعنی تا زمانی که شنای آزاد بچه ماهیان شروع می شه ادامه پیدا میکنه ! نکته مهم در پرورش این ماهی ها اینه که دمپسی ها از تخم ها و نوزادان به شکل بسیار مطلوبی مراقبت میکنن و مراقبت از نوزادان بین ماهی نر و ماده تقسیم می شه . رفتار این ماهیها با فرزندان به حدی دوستانه ست که پرورش دهنده ها یک جفت از این ماهی ها رو در آکوآریوم بسیار بزرگی قرار میدن تا وقتی بچه ها بزرگ شدن جای کافی برای همه ماهی ها وجود داشته باشه و بینشون نزاع در نگیره ! پدر و مادر بچه ها رو بصورت گروهی اداره میکنن و از پراکنده شدن اونها جلوگیری می کنن تا با این کار بتونن مراقبت بهتری ازشون بعمل بیارن . بچه ماهیها تا زمانیکه به سن بلوغ نرسیدن می تونن با پدر و مادر در یک مخزن به خوبی زندگی کنن .
در مورد دکوراسیون دلخواه این ماهی باید گفت که جک دمپسی و بسیاری از سیکلید ها با کندن زمین و خارج نمودن گیاهان از بستر باعث تخریب اونها میشن . بهترین محل برای اونها آکواریومی صخره ای با تکه های کنده درخت و نوز ضعیف هست . همچنین ریشه های زیر آبی و تکه های چوب در زیستگاه طبیعی اونها فراوونه و میشه با اضافه کردن چنین اجسامی به آکوآریوم در طبیعی تر کردن محل زندگی اونها اقدام کرد . از کوزه های سفالی هم لذت میبرن ولی باید اندازه کوزه رو بزرگ بگیرین چون این ماهی ها به سرعت بزرگ میشن ! استفاده از گیاهان طبیعی فایده ای نداره چون عادت کند و کاو سیکلیدها در نهایت به نابودی گیاهان ختم میشه ! بهتره از گیاه پلاستیکی استفاده بشه تا طبیعی ! ماهی هایی که در صورت اجبار میتونید با دمپسی ها نگهداری کنید شامل انواع سیکلید ها ، گربه ماهیان ( لجن خوار یا کت فیش ) ، شارک ها ، نایف و ماهیانی از این قبیل استفاده کرد ولی نباید فراموش کرد که هم مخزنی های ماهی جک دمپسی باید هم اندازه و یا بزرگ تر از خودشون باشن . هر چند جک دمپسی معمولن ماهی شروریه و سازگاريش با ماهيان ديگه تصادفیه . معمولن بعد از معرفی جک دمپسی به آکواریوم عمومی ، بايد يک هفته تا ده روز به دقت رفتار اين ماهی رو تحت نظر قرار داد تا اتفاق ناگواری رخ نده . همینطور از اونجایی که جک دمپسی در کف آکواریوم گودال ایجاد می کنه ، آب کدر شده و به همین دلیل نیاز به وجود ***** های مناسب در مخزن هست
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی مولی

ماهی مولی

شامل مولی دم عقربی- مولی بالن- مولی بادبان باله – مولی ساده و رنگارنگ ، تمام مولی ها با رنگهای سفید وسیاه، پرتقالی ، قرمز، زرد ، نارنجی و رنگارنگ هستند .


طول بدن ماهی ماده تا 10 سانتیمتر و نرها به 8 سانتی متر میرسند و بایکدیگر آمیزش دارند . مولیها علاقه شدیدی بخوردن غذاهای گیاهی دارند. آنها ماهیانی صلح جو و کم توقعی هستند ولی در کنار کم توقعی پر خور نیز می باشند ، به اینصورت که گویی تمام طول روز گرسنه اند ، ولی اینطور نیست! بهتر است برای ارضای این میل آنها مقدار جیره غذای روزانه شان را در نوبت های بیشتر به آنها بدهیم که دچار بیماری گوارشی نگردند ، گرچه بیماری و فشار به دستگاه گوارشی قابل مشاهده نیست ولی ثابت شده در طول این فشار (به دستگاه گوارشی) ، ماهی به بیماری های دیگر راحت تر دچار می گردد .


به علت فعالیت زیاد و پرخوری ، مولی ها دارای سوخت و ساز بدنی زیادی اند و فضولات آنها نیز از ماهیهای هم جثه خود بیشتر است ، بنابراین به اکسیژن فراوان و آکواریومی با نور کافی و گیاهان زیاد جهت تجزیه فضولاتشان نیازمندند .
تکثیر این ماهی ها خیلی راحت و بسهولت انجام می شودو به خوردن بچه های خودشان زیاد علاقه نشان نمی دهند. طریقه تشخیص آماده بودن ماهی ماده در موقع زایمان از روی حجم شکم ماهی ماده می توان پی برد. بطوریکه شکم کاملاً بزرگ می شود. در ماهی های زنده زا از روی خال سیاه که در زیر شکم ماهی ماده است می توان زمان نزدیک شدن زایمان را حدس زد، چون خال سیاه هر چه بزرگتر شود زایمان نزدیکتر است. مولیها معمولاً هر ماه یک نوبت از 3 عدد الی350 عدد بچه زایمان می کنند. اگر شرایط نامناسب باشد، بطوریکه ماهی ماده قادر به زایمان نباشد، بعد از گذشت چند ماه اگر شرایط ایجاد شود ماهی ماده می تواند تعداد زیادی بچه ماهی ها را بطور یکجا و با همدیگر در عرض 2 ساعت زایمان کند. مولی ها همانند بقیه زنده زاهای دیگر قابل تشخیص جنسیت هستند ( باله تناسلی که در زیر شکم ماهیان نر وجود دارد) .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی پلاتی

ماهی پلاتی


انواع پلاتی ها از جمله پلاتی بادبان باله، پلاتی آبی، پلاتی قرمز، پلاتی مشکی، پلاتی رنگارنگ، پلاتی توکسید و پلاتی طلایی سیاه، پلاتی باله بلند، پلاتی ستاره دنباله دار و پلاتی ماه را میتوان نام برد که اغلب اندازه بدن پلاتی ماده 4 سانتی متر و نر ها 3 سانی متر است. پلاتی ها ماهیهای بسیار آرامی هستند و بدون هیچگونه مزاحمتی درکنار بقیه ماهیها به خوبی زندگی می کنند و دارای جذابیت خاصی هستند. وجود پلاتی در آکواریم زیبایی را چند برابر میکند، پلاتی قادر است با دم شمشیری آمیزش داشته باشدکه ماهی حاصل بصورت هیبرید خواهد بود که هم به پلاتی و هم به دم شمشیری شباهت دارد که اکثراً عقیم و نازا هستند.

ماهی ماده بچه ها رو در لای گیاهان و شکاف ماسه ها و سنگ ها به دنیا میاره , درست بر خلاف گوپی ها و مولی ها که بچه ها رو در سطح آب به دنیا میارن . بچه ها وقتی که قادر به فرار از دست ماهی های بزرگتر شدن کم کم از پناهگاهها خارج میشن و از عمق آب به لایه های میانی میان و شنا میکنن .
پلاتی ها معمولاً در دمای 27 درجه سانتیگراد پس از گذشت 30 الی 40 روز زایمان می کنند و تعداد نوزادان بستگی به اندازه ماهی ماده خواهد داشت.


طرز تشخیص جنسیت پلاتی ها:
پلاتی ها مانند ماهیهای دم شمشیری تشخیص جنسیت داده می شوند و تنها تفاوت پلاتی نر با دم شمشیری نر در آن است که پلاتی زائده شمشیری شکل را در انتهای دم ندارد.
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی آرونا

ماهی آرونا




پیش فرض آروانا

ماهي اروانا از معروفترين و يكي از زيباترين ماهيان گوشتخوار ميباشد. اين ماهي در طبيعت و اكواريوم 100 سانتي متر رشد ميكند و دماي مورد نياز براي نگه داري ان 25 درجه سانتي گراد ميباشد. اين ماهي در بالا و سطح اب شنا ميكند و در مخزن نگهداريش احتياج به فضاي ازاد براي تحرك و شنا دارد. بنابراين شما ميبايست كه فضاي بالاي اب و وسط اكواريوم را از تزئينات خالي بگذاريد. اين ماهي شكارچي و ماهيخوار ميباشد. علاقه وافري به شكار حشرات در بيرون اب دارد و ميتواند تا چندين متر از محيط خود بيرون پريده و طعمه اش را شكار نمايد.لذا لازم است شما درپوش مناسبي بروي مخزن خود گذاشته تا در صورت نگهداري اين گونه از ماهيان به مشكلي برخورد نكنيد. اروانا نياز به مخزني بزرگ دارد و فضاي باز براي حركتش. در مخزن نگهداري ميتوانيد انرا با دل خرد شده و ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروتئين هستند تغذيه نمائيد. همينطور اين ماهي علاقه زيادي به حشرات زنده دارد. ميتوانيد حشراتي چون مگس سوسك و حشرات ديگر را به عنوان خوراك زنده به او بدهيد. همچنين ماهيهاي طعمه خوراك بسيار مناسبي براي اروانا ميباشند. اب مخزن نگهداري اروانا ميبايست كه بسيار شفاف و تميز و پر اكسيژن باشد. براي مخزن خود از ***** مناسبي استفاده نمائيد. اروانا با ماهيان ديگر گوشتخوار براحتي همزيست شده و ميتوانيد انها را در يك مخزن نگهداري كنيد. اروانا در گونه هاي مختلفي يافت ميشود و در ايران سيلور اروانا بيش از گونه هاي ديگر به چشم ميخورد. اروانا در رنگهاي سبز و قرمز و سياه و طلائي يافت ميشود. اروانا رشد بسيار قابل توجهي دارد و در مدت كوتاهي ماهي بزرگي ميشود. بنابراين براي نگه داريش احتياج به مخزن بزرگتري خواهيد داشت. اروانا در مخازن خانگي و يا حتي در ايران تكثير نميشود و در همان كشورهائيكه زيست ميكند توسط محققين تكثير پيدا ميكند به خاطر همين ماهي نسبتا گراني ميباشد و از جمله ماهيان ارزشمند اكواريوم محسوب ميشود.

افزایش سرعت رشد ماهی اروانا؟
ماهيان اروانا سرعت رشد بسيار خوبي دارند. اگر شرايط نگهداري و تغذيه انها درست باشد. انها در مخزن خانگي و اكواريوم تا يك متر هم رشد خواهند كرد. ولي اكثرادر مخزن خانگي بيش از 80 سانتي متر رشد نخواهد كرد. براي تسريع رشد انها ميبايستي كه تغذيه اي خوب و مختلفي داشته باشند. انها را براي رشد هر چه مناسبتر ميتوانيد با دل خرد شده كه اندازه قطعات بسته به اندازه ماهي دارد. با ماهيهاي كيليكا كه سرشار از پروئين هستندو ميتوانيد در ارواناهاي كوچكتر كيليكاها را خرد كرده و به انها دهيد و در اروانهاي بالغ انرا درسته به انها بدهيد. با ماهيهاي طعمه و زنده و كوچك كه غذاي بسيار مناسبي هستند. و حشرات همانند سوسكهاي درشت و كوچك خانگي و شبپره ها و مگسها و حتي حشراتي چون هزار پا و ملخها كه غذاي بسيار ارزشمندي براي اروانا محسوب ميشود و ميتوانيد انها را زنده در مخزن بيندازيد تا بخوبي تغذيه كنند و به عنوان خوراك زنده انها باعث رشد چشمگير ارواناي شما خواهند شد و همينطور با خوراك خشك مخصوص اروانا كه نوعي ميگو ميباشد ارواناها را تغذيه نمائيد. اين روشها رشد ماهي را چشمگير خواهد كرد

نگهداري اروانا در مخزن ؟
اروانا ماهي شناگريست و از انجا كه در سطح اب حركت ميكند بايد فضاي كافي براي شنا و مانور را دارا باشد. اروانا را در مخزني كه شما گفتيد و در ان اندازه ميشود نگه داري كرد ولي هرچه ماهي بزرگتر بشود ان مخزن برايش كوچك و نا مناسب ميگردد. در يك مخزن به طول 70 سانتي متر ميتوان اروانا را تا زمانيكه تنها 20 سانتي متر ميشود به خوبي نگهداشت.براي انكه اين ماهي بايد شناي طولي داشته باشد بنابراين هرچه طولش بيشتر شود اين مخزن نامناسبتر ميشود براي نگه داري ان.شايد بتوان يك ارواناي 40 سانتي متري را هم در يك مخزن به طول 70 سانتيمتر كه شما گفتيد نگهداري كرد اما چون فضاي حركت ماهي خيلي كم ميشود ان جلوه را نخواهد داشت و مخزن همانند قفسي ميشود براي آن ماهي. براي نگهداري ماهيان اروانا تا اندازه هاي بزرگتر و تا زمان بلوغشان مخزني لا اقل به طول 150 سانتي متر و در عرض 50 سانتي متر و ارتفاع لا اقل 60 سانتي متر توصيه ميشود. ولي شما يك ارواناي نا بالغ كوچك را ميتوانيد تا زمانيكه بزرگترشود در همان مخزن به طول 70 سانتي متر براحتي پرورش دهيد.

- شكل بدن : ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشه . به غذايي كه بهش میدن و محل نگهداريش باید توجه كنيد . فضاي محدود مانع از رشد ماهي ميشه و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش پیدا میکنه . به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشه .
- فلسها : بايد درخشنده باشن . نبايد تيره و لك دار باشن . وجود نقاط قرمز بر روي فلسها عادی و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نیست !
- سبيل ها : بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشن و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشن . از خريد آروانا با سبيل های كنده و كوتاه شده یا شکسته خودداری كنيد .
- باله ها : باید زيبا و صاف و گسترده باشن و تمامي شعاعهاي سخت باله اي صاف و محكم باشه و هيچگونه پارگي در باله ها دیده نشه !
- چشمها : در حالت طبيعي به سطح آب نگاه مي كنن و به دنبال غذاهاي زنده هستن چون در طبيعت ، يكي از غذاهاي اصلي آروانا رو پرندگان نشسته بر روي شاخه ها و يا سطح آب تشكيل ميده. چشمهاي سالم بايد كاملن در مركز بوده و كدر و برآمده نباشن .
- دهان : لبها نبايد خيلي برآمده باشه و فك پايين نبايد شل باشه .
- سرپوش آبشش : بايد صاف و عادي باشه و هيچگونه برآمدگي و چين خوردگي بر روي اون وجود نداشته باشه .
- شكم : شكم نبايد برآمدگي داشته باشه در غير اينصورت ماهي دچار مشكلات معده ست .
- نحوه شنا كردن : ماهي باید بتونه بطور عادي شنا كنه و باله هاي خودشو كاملن باز كنه . سبيلكها بايد صاف باشنن و ماهي نبايد دائم بالا و پايين يا به صورت زاويه دار شنا كنه .
با توجه به این نکات میتونید مطمئن باشین که پولتون رو دور نریختین و ماهی سالمی خریداری کردین .

درهنگام خريد بايد به يكسري نكات مهم توجه كنيد تا بهترين ماهي را انتخاب نماييد.
تعدادي از اين موارد عبارتند از :

رنگ : بستگي به گونه آن، رنگش بايد روشن و درخشنده باشد.
شكل بدن : به ميزان كافي پهن و طويل باشد و هر باله بايد كامل بوده و در جاي خود قرار داشته باشد.

فلسها : به طور منظم، درخشنده و كاملاً شكل دار و بزرگ
سبيلكها : بلند و مستقيم، هر دو هم اندازه و هم رنگ بدن

باله ها : بزرگ و گسترده، هر باله بايد شعاعهاي نرم و سخت باله اي را داشته باشد.
سرپوش آبششي : نزديك به سر و بدن باشد. سرپوش بايد درخشنده و بدون جراحات باشد.
چشمها :در شكل و اندازه مناسب باشد، كدر نباشد، برآمدگي نداشته باشد ، شفاف باشد.
دهان :كاملاً بسته باشد و هيچكدام از فكها از آن يكي جلو نزده باشد.
دندانها :تميز بوده و در جاي خود و در يك خط در راستاي فك باشد.
شكم :برآمده نباشد و در ناحيه لگني صاف و تخت باشد.
نحوه شنا :مطبوع و جالب و اغلب در سطوح آب شنا مي كند.
حال در مورد جزئيات موارد بالا صحبت مي كنيم :
رنگ :
مهمترين عامل در خريد ماهي رنگ آن است زيرا اولين عاملي است كه علاقه*مندان را به طرف خود جلب مي كند. بنابراين اگر شكل ماهي جذاب باشد اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهيان ايده آل محسوب نمي گردد.
شكل بدن :
ماهي نبايد خيلي چاق و يا خيلي لاغر باشد. به غذايي كه به آن مي دهند و محل نگهداريش توجه كنيد. اندازه مخزن به طور مستقيم، رشد وگسترش بدن را تحت تأثير قرار مي دهد. فضاي محدود مانع از رشد ماهي مي گردد و باعث ايجاد قوز در ماهي شده و تمايل به خميدگي در ماهي افزايش مي يابد. به طور كلي اندازه مخزن در هر مرحله بايد حداقل سه برابر طول ماهي باشد.
غذاي داده شده بايد مغذي باشد و از غذاهاي دريايي در رژيم غذايي آنها استفاده كنيد. ماهي نبايد به يك نوع غذا عادت كند و يا به مقدار زيادي غذا بخورد. غذادهي بايد به خوبي كنترل گردد.

فلسها :
عامل ممايز كننده ظاهر آروانا است. فلسها همواره بايد درخشنده باشند. نبايد تيره و لك دار باشند. حضور نقاط قرمز بر روي فلسها مناسب بوده و دليل بر وجود عوامل بيماريزا نمي باشد.
بسياري از مردم تصور غلطي از فلسها دارند و فكر مي كنند كه وقتي برخي فلسها افتادند، آنها به طور طبيعي جايگزين نمي گردند. هنگام جايگزيني فلسها، احساس خارش به ماهي دست مي دهد و باعث مي شود كه ماهي خود را به اجسام داخل مخزن بمالاند. اين مساله مي تواند سبب ايجاد جراحت در ماهي گردد. براي جلوگيري از اين مشكل، اجسامي كه مي توانند به ماهي آسيب برسانند را از مخزن حذف كنيد. دوره جايگزيني فلسها، 5-3 هفته طول مي كشد.
در اين مدت زمان بايد مراقب ازدياد باكتريهاي مضر باشيد يعني شرايط فيزيكي و شيميايي آب را كنترل نماييد. اگر يك فلس غير طبيعي بود، مي توانيد ماهي را بي*هوش كرده و آنرا بكنيد. به زودي فلس جديدي در اين محل رشد خواهد كرد.

سبيلكها :
بايد به اندازه كافي بلند و مستقيم باشند و رنگي شبيه رنگ بدن داشته باشند.از خريد ماهي با سبيلكهاي كنده و كوتاه شده پرهيز كنيد.

سبليكها چگونه محافظت و نگهداري مي شوند ؟
در ابتدا بايد بگويم كه فضاي مخزن شما بايد به ميزان كافي وسيع باشد تا سبيلكها بتوانند به راحتي فعاليت كنند در غير اينصورت نمي توانند به خوبي رشد كرده و مدام به اجسام آكواريوم ما
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی سوروم

ماهی سوروم

نگهداری ، تکثیر ، پرورش و طرز تشخیص جنسیت ماهی سورم
سورم یکی از زیباترین گونه های ماهی های آب شیرین است که زادگاهاصلی او کشورهای سنگاپور ، مالزی و عمدتا شرق آسیا است .
کار نگهداری این ماهی بسیار ساده است . این ماهی در دمای 28 درجه یسانتی گراد به خوبی رشد و نمو میکند و بهترین غذا برای این ماهی حشرات هستند کهمیتوانند بیشترین نقش را در کار تکثیر و پرورش این ماهی ایفا کنند . همچنین میتواناز غذاهای خشک ویا دل گاو یا گوسفند همراه با مقداری برگ کاهو و اسفناج برای تغذیهی این ماهی استفاده کرد .

برای تکثیر این ماهی ابتدا باید 5 یا 6 جفت سورم را درون یکآکواریوم نسبتا بزرگی که از قبل آماده کرده اید بیندازید و آنها را خوب و به طورمتوسط روزی 4 یا 5 بار آنها را با غذاهایی که در بالا گفته شد تغذیه کنید تا آنهابه خوبی رشد کنند . بعد از گذشت چند وقت شما مشاهده میکنید که حرکات عجیب آنها آغازمی شود و با سرعت به طرف یکدیگر رفته و به هم ضربه میزنند و این ضربه ها مثل آن استکه دارند با هم میجنگند ولی این طور نیست و آنها میخواهند انتخاب جفت نمایند . دربعضی مواقع در هنگام انتخاب جفت امکان دارد دو ماهی نر باهم به نزاع و جنگ بپردازندو سرانجام هرکدام از آنها که موفق شد، با ماهی ماده ای که بر سر آن نبرد میکردندازدواج می کند. هرگاه در آکواریوم مشاهده کردید که دو ماهینر و ماده دائم در کنار هم هستند و باهم حرکت میکنند بدانید که آنها با هم جفتخورده اند و باید آنها را به آکواریوم دیگری منتقل کنید . چنانچه دیر مشاهده کنیدکه ماهیها باهم جفت خورده اند ، ماهیها در همان آکواریوم مکانی را برای تخم کردنانتخاب کرده و تخم میکنند و بعد از چند ساعت که از تخمها مواظبت کردند ، دیگرتوانایی این کار را نداشته و تخمها توسط ماهیهای دیگر خورده میشوند . پس باید دقتکنید که سریع از جفت شدن آنها با هم مطلع شوید . اگر قبل از تخم ریزی آنها درآکواریوم متوجه شدید که آنها جفت شده اند آنها را به آکواریومی که از قبل منتقلکرده اید بیندازید و یک تکه سنگ متوسط ( بهتر است از جنس مرمر باشد ) به طور عمودبر دیواره ی آکواریوم تکیه دهید . سعی کنید کلا برای آکواریوم ماهی های سورم در هراندازه که باشند از شن استفاده نکنید چون شن در ماهی های سورم باعث بیماری انگلمیشود .
بعد از چند روز مشاهده میکنید که ماهی های جفت به طرف تکه سنگ رفتهو با لرزشهای خاص خود و یا با لب و دهان خود سطح سنگ را تمیز میکنند تا برای تخمریزی آماده شود. بعد از مشاهده ی این حرکات حدود 14 ساعت بعد سورم ها شروع به تخمریزی میکنند و تا 16 ساعت تخم ریزی آنها ادامه خواهد داشت . باید دقت کنید که هرئقتتخم ریزی به اتمام رسید سنگ تخم را از داخل آکواریوم برداشته و به آکواریوم دیگریمنتقل کنید . ( چنانچه این کار را نکنید تخمها توسط والدین خورده می شوند ) . سنگتخمها را به آکواریومی منتقل کنید که دمای آن 30 درجه ی سانتیگراد باشد و سختی آنبسیار پایین باشد و برای این کار باید آب را سبک کرد . برای این کار باید آب آنآکواریوم را قبل از آنکه به داخل آن بریزید بجوشانید و بگذارید تا سرد شود سپس بهداخل آکواریوم بریزید و مقداری نمکک بدون ید به آن اظافه کنید تا املاح آب را بگیرد . سپس سنگ تخمها را داخل آب قرار داده و مقداری داروی متیلن بلو به آب اظافه کنیدبه طوری که رنگ آب آبی پر رنگ شود و یک سنگ هوا در مقابل تخمها قرار داده به طوریکه به تخمها آسیب نرساند .
اگر تمام کارهای گفته شده را به خوبی انجام دهید تخمها ظرف مدت 36ساعت تبدیل به لارو میشوند . رنگ اصلی تخمها قهوه ای است و اگر مشاهده کردید که بهرنگ سفید تبدیل شده اند بدانید که تخمها قارچ گرفته و خراب شده اند .
بعد از درآمدن تخمها لاروها تا سه روز احتیاج به غذا ندارند چون ازکیسه ی زرده زیر شکمشان تغذیه می کنند و بعد از سه روز باید روزی 5 قاشق آب کاهو وآب اسفناج به مدت سه روز به آنها بدهید و یک ***** لگنی مناسب در آب قرار دهید تاهم آشغالهای آب را جمع کند و هم نگزارد روی آب چربی ببندد . بعد از این کارها هرروز آب کاهو و آب اسفناج به مقدار کم و تخم میگوی نمکی به مقدار کم هم به آنهابدهید و بعد از سه روز فقط آنها را با تخم میگوی نمکی تغذیه کنید .
بعد از یک ماه آنها را میتوانید به بازار عرضه کنید .
 

خیال شیشه ای

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ماهی اسکار

ماهی اسکار

زیبایی خاصش به همراه تعدد نقش ها ورنگ های مختلف و واقعآ زیبای این ماهی آن را به یکی از پرطرفدارترین ماهیان آکواریمی تبدیل کرده است تا حدی که این ماهی از نظرزیبایی با ماهیان آب شور رقابت می کند. وطنش آمازون،پاراگوئه و ونزوئلا می باشد. این ماهی هر چه بزرگتر می شود از زیبا ییش کاسته می شود ورنگش معمولی تر می گردد به این ماهی در برخی مناطق بومی طاووس ماهی می گویند که البته یک نوع اصلی اسکار پر طاووسی نام دارد که لکه ای چشم مانند بر روی دمش جلب توجه می کند که هنوز در بسیاری ازانواع مختلف اسکار این لکه دیده می شود.
این ماهی ازگروه سیشلیدها می باشد وجزء ماهیان خشن است و ماهیان کوچکترخود را تا حدی آزارمی دهد ودر حدود60 سال پیش به بازعرضه شده ودمای مورد نیازش بین23تا28است البته دمای 25درجه ایده آل است وبیشتر از آن اسکار تخمریزی نمی کند وزیر دمای18 درجه به سرعت باعث بیماری سفیدک در این ماهی می شود این ماهی در آکواریم در حدود30سانتیمتر می شود وعمرش در حدود15سال است این ماهی بسیارپر هیبت،باهوش،دستاموزوکنجکاو است وغذا دهنده ی خودرا می شناسد.
ا سکارماهی پر اشتهایی می باشد وبا دهان نسبتآ بزرگش می تواند لقمه های بزرگتر از دهانش را بگیرد وآرام ببلعد. بهتر است عمده غذایش را لوفاگ مرغوب ومتناسب با دهانش را تشکیل دهد البته دل گاو،گوشت،میگوو...را بسیار دوست دارد. همچنین شکارچی بسیار ماهری است اگر خواستار این هستید که اسکار شما بسیارپرجلاترو رنگش در هر اندازه ای بسیار زیباباشد روزانه2الی3(یا بیشتر)ماهی رودخانه ای به آن بدهید که بهترین غذای هورمونی برای ماهی به حساب می آید.
برای خرید اسکار دقت زیاد فرمایید بهتر است از انواع سلطنتی خارجی یا باله بلند خارجی خرید اری کنید. .واز رنگ های مسی وتایگر زردوسیاه باشد تا درآینده اسکاری زیباو با ارزش اشته باشید


اسکارها ماهیان بزرگی هستند . ماهیان با دوامی هستند که همه بین با تجربه ها و هم مبتدیان بطور مساوی موردتوجه است . همچنین برای کسانی که آکواریم دار نیستند ، نیز اسکار بعنوان یک ماهی بزرگ ترجیح داده می شود .
نام علمی که هم اکنون این ماهی با آن شناخته می شود ASTRONATUS OCELLATUS است . ASTRONATUS به معنی نشانه گذاری شدی بوسیله ی ستاره ای در پشت است .
همان طور که بیان شد اسکارها ماهیان بزرگی هستند . آنها میتوانند تا 35 cm رشد کنند . البته درست است که این سایز در آکواریم های معمولی بسیار نادر است ولی این ماهی در این گونه آکواریم ها تا حدود 25cm رشد میکنند . اسکارها باید در آکواریم هایی حداقل باندازه ی 45×45×8 نگهداری شوند . این اندازه به انها مکانهایی را برای حرکت کردن داده و به انها اجازه رشد کردن و بزرگ شدن می دهد . اگر میخو اهید اسکار به سایز واقعی خود نزدیک شود انرا در یک آکواریم بزرگ که دارای فضای کافی برای شنا کردن است قرار دهید و نیز *****اسیون آنها را به طور منظم انجام دهید .
اگرخواهان رشد آنهاهستیدشرایط آب آکواریم شما بسیار حیاتی است مخصوصاً زمانی که تمایل به تکثیر آنها دارید . اسکارها به تغییرات آب زیادی نیازمندند . اگر آنها برای مدتی در آب فقیر نگهداری شوند دیر یا زود نسبت به شرایط آب بسیار حساس خواهند شد و سپس برای پذیرش انواع بیماریها و مشکلات آماده خواهند شد . مهمترین و مطرحترین مشکل اسکارها حفره ایست که در سر آنها ایجاد می شود بنظر می رسد که حفره ی ایجاد شده در سر آنها همچون فرسایش خط پهلویی در ماهیان دریایی است که اصولاً مربوط به شرایط بد آب و کمبود ویتامین c می باشد . انگلهای روده منجر به کمبود ویتامین c و سپس حفره خواهند شد .
در نگهداری اسکارها داشتن درجه ای از شوری در آب حیاتی می باشد . اضافه کردن نمک زمانیکه اسکارها تخم ریزی کرده اند سرعت از تخم درآمدن بچه ها را بالا خواهد برد .
تغذیه اسکارها سخت نیست ولی بعضی اوقات با ناکامیهایی همراه خواهد بود . آنها هر چیزی اعم از ماهیهای زنده ، تا کرمهای خاکی را خواهند خورد ولی بعضی اوقات و نه اغلب آنها سعی میکنند با نخوردن بعضی چیزها صاحب خود را به سمت غذای مورد علاقه خود هدایت کنند . ولی شما میتوانید با تنوع غذایی و فراهم کردن غذای مورد علاقه شان در چنین دامی نیفتید . تغذیه با "پلت" ها ممکن است خیلی کثیف کننده باشد که در این شرایط به تعویض مداوم آب و *****اسیون مناسب نیاز است .
احتمالاً یکی از مسائلی که آنها را محبوب ساخته شخصیت آنهاست . اسکارها به صاحب خود وابسته خواهدند شد که این رابطه در مقایسه با ارتباط آنها با سایرین متفاوت خواهد بود . آنها شبیه بچه ی۲ ساله ای هستند که اگر چیزی روال عادی خود را طی نکند و برخلاف خواسته آنها باشد قهر میکنند . البته این رفتار در آنها غیر عادی نیست . وقتی از چیزی راضی نباشند در کف آکواریم دراز می کشند تا اینکه همه چیز طبق خواسته شان تغییر کند .
تشخیص جنسیت اسکارها هم نوعی هنر از نوع خودش است . البته با وجود اینکه بعضی از کتابها راههایی را مشخص می کنند که از جمله تفاوت در رنگ و حالات و ... است ولی بهترین و مطمئن ترین راه خریدن تعدادی اسکار جوان و بزرگ کردن آنها به منظور انتخاب یک جفت بصورت طبیعی از بین انهاست . تئوری ریاضی که در این مورد وجود دارد این است که اگر شما تعداد شش جفت یا بیشتر اسکار جوان بخرید طبق محاسبات ریاضی میتوانید حداقل یک جفت مناسب از انها را جدا کنید . این بهترین روشی است که اگر شما بخواهید و صبر لازم را داشته باشید. زیرا اسکارها باید به سن 18 ماهگی و اندازه 15 – 20 سانتیمتر برسند تا قادر به تولید مثل باشند . ولی اگر شما عجله دارید یکی از راهها نگاه کردن به لوله تخمی و مقایسه انهاست که در نرها نوک تیزتر است درحالیکه ماده ها دارای لوله تخمی کوچکتر و گردتری هستند ولی هنوز هم شما به تعداد ماهی برای مقایسه نیاز دارید .
یکی از علائمی که نشان می دهد اسکارها برای تخم ریزی آماده هستند اینست که انها شروع به پاک کردن مکانی خواهند کرد و یا حفره ی عمیقی برای تخم ها ایجاد خواهند کرد . هم ماهی نر و هم ماده اینکار را انجام خواهند داد . هر دوی آنها نگهداری و مراقبت از خانه را بین خود تقسیم کرده و حمایت و بزرگ کردن بچه ها را انجام می دهند . روحیه تهاجمی آنها در طول مدت تخم گذاری و پرورش بچه ها افزایش خواهد یافت . بچه ها تقریباً پس از 4 روز از تخم بیرون می آیند . میتوانید بچه ا را از والدین جدا کرده و مستقلاً بزرگ کنید . تغذیه بچه ها با میگوهای آب شور کوچک که با دل گاو مخلوط شده است خواهد بود .


ماهی اسکار سلطنتی
اسکار سلطنتی با ابهت ترین، جذاب ترین و پرطرفدار ترین ماهی آکواریم بحساب می آید. برای تکثیر و پرورش اسکار نکات مهم و فراوانی را باید همواره در نظر داشت .
اگر یک جفت اسکار جوان و سرحال که تازه همدیگر را انتخاب کرده اند و با هم جفت شده اند را با یکدیگر در یک آکواریم نگهداری کنید. خیلی زود شاهد تخم ریزی آنها خواهید بود. اسکار دوست دارد تخمهایش را در کف و روی سطحی صاف بریزد. تخمهای اسکار چسبندگی دارند و به شکل گرد و قهوه ای رنگ و هر عدد آن تقریباً اندازه یک عدد ماش است. در کف آکواریم بهتر است یک تخته سنگ صاف قرار دهید. ( بهتر است تخته سنگ از جنس مرمریت یا گرانیت باشد که تخمها را خراب نکند. سنگهای گچی یا آهکی تخمها را فاسد می کنند. ) آکواریم باید دارای ***** مناسب، اکسیژن کافی، نور کافی باشد. به مولدین باید غذای مناسب داده شود. بهترین غذا برای آنها غذاهای زنده مثل ماهی رودخانه، بچه قورباغه و آبزیان بزرگ هستند. روزانه یکبار کاملاً آنها را خوب سیر کنید و غذاهای اضافی را از آب خارج نمایید و مقداری از آب را تعویض کنید. ( بعضی اوقات اشخاص تعداد زیادی ماهی رودخانه را در آکواریم می ریزند و آنها تعدادی را می خورند و بقیه را می کشند و رها می کنند. چون سیر می شوند و بیشتر از آن میل به خوردن ندارند، از طرفی دوست دارند هیچ مزاحمی در آکواریمشان نباشد. بعد از چند ساعت ماهی های مرده رودخانه ای در آکواریم اوضاع خرابی را بوجود می آورند. بتدریج اکسیژن آب اشکال پیدا می کند و آلودگی آب باعث تلف شدن جفت اسکار شما خواهد شد) چنانچه غذای زنده در اختیار نداشتید می توانید دل گاو یا گوسفند را تمیز کنید و به اسکارها بدهید.
اسکارهای جفت شده که در یک آکواریوم تنها هستند. خیلی زود سنگ کف را بعنوان محل تخم ریزی انتخاب می نمایند و آنرا شروع به تمیز کردن می کنند. زمانیکه نر و ماده بر روی سنگ بروند و شروع به تمیز کردن آن بکنند، لحظات تخم ریزی نزدیک می شود. که ابتدا با بیرون آمدن لوله تخم ماهی ماده از زیر شکمش که تقریبا به اندازه 3 میلیمتر خارج می شود و شکل لبه آن گرد و چاق است شروع می شود. همزمان لوله اسپرم نرم هم تقریبا به اندازه 5/1 میلیمتر خارج می شود که شکل لبه آن زوکی شکل است.
نر و ماده هر دو چند ساعت قبل از تخم ریزی بر روی سنگ با لرزش و تمیز کردن و با حالات شدید و تغییر رنگ و پر رنگ شدن شروع به آماده و تمیز کردن محل تخم ریزی می کنند.
ماهی ماده با لرزشهای مخصوصی به سطح سنگ نزدیک می شود و تخم ریزی را شروع می کند و بصورت یک خط ردیفی از اول تا انتهای سنگ تخمها را بر روی آن می چیند و چون چسبنده هستند تخمها به سنگ چسبیده می شوند. پشت سر ماهی نر با حرکات و رقصهای شادی و لذت و با لرزشهای مخصوص روی تخمها اسپرم رها می کند. و به همدیگر اعلام رضایت می کنند. این ابزارهای علاقه همراه با بوسه زدن و یا نوازش با لب به همدیگر اعلام می شود.
حدود دو ساعت این حرکات زیبا و موزون همراه تخم ریزی ادامه خواهد داشت. شادی آنها لحظه به لحظه زیادتر می شود و ابراز علاقه آنها شدیدتر و خشن تر به ظاهر می رسد، بطوریکه آب آکواریوم به تلاتم می افتد. اگر آکواریوم در پوش نداشته باشد گاهی بیرون می پرند و صدمه خواهند خورد. بنابراین حتما روی آکواریوم را بپوشانید و هرگز برای آنها ایجاد مزاحمت نکنید.
بعد از اتمام تخم ریزی ماهیها شل و بی حال بصورت مورب و کج در کنار همدیگر آرام می گیرند، در اینحالت سطح آب کف زده است و رنگ آب بر اثر تجزیه اسپرم نرم ها شیری رنگ شده است که باید قسمتی از آب تعویض یا داخل آکواریوم را ***** بگذارید تا آب دوباره شفاف و زلال شود.
از اینجا به بعد به دو طریق می توانید از تخمها محافظت کنید.
1- ماهیهای مولد را به آرامی به آکواریومی که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید.
2- سنگ تخمها را بآرامی به آکواریومی که شرایط مناسب دارد منتقل دهید.

1- حالت اول:
چنانچه از تخمها مقدار زیادی توسط حرکات ماهیها در نقاط دیگر آکواریوم پاشیده شده است و امکان جابجایی تخمها نیست، در اینصورت بهتر است ماهیهای مولد را از آنجا به آکواریوم آماده دیگری بآرامی انتقال دهید (آکواریوم باید از قبل کاملا آماده و مهیا شده باشد)

2- حالت دوم:
چنانچه تخمها بصورت مرتب و منظم بر روی تخته سنگ چیده و چسبیده شده اند. می توانید بآرامی سنگ تخمها را به آکواریومی با مشخصات آب تخمها که از قبل آماده کرده اید منتقل سازید. در هر دو حالت تفاوتی وجود ندارد و معمولا نتیجه یکسان حاصل خواهد شد. چیزی که مهم است باید حتما تخمها از دسترس ماهیها دور شوند و آنها را با شرایط و اصول صحیح نگهداری کنید. برای آکواریوم تخمها حتما باید اکسیژن کافی قرار دهید، چنانچه آب تخمها شیری رنگ است حداقل 3 روز ***** در آکواریوم کار بگذارید تا آب را کاملا شفاف و روشن کند. می توانید در صورت تشخیص و نیاز مقداری از آب را با آب مناسب و آماده تعویض نمائید.

سپس به آب تخمها داروی متیلن آبی بمقدار 1/0% اضافه می کنیم. هجوم و حمله قارچها به تخمها باعث فساد آنها می شود داروی متیلن آبی علاوه بر جلوگیری از هجوم و حمله قارچها رشد باکتریهای مضر را هم کنترل و بحالت ثابت و فیکسه نگه می دارد و آسیبی به تخمها وارد نمی شود. بعضی اوقات تخمها آنقدر نزدیک به هم و گاهی هم روی یکدیگر چیده شده اند که چنانچه یک تخم مورد هجوم قارچها قرار بگیرد خیلی سریع بقیه تخمها هم با لایه های ابری سفید رنگی پوشیده می شوند، که در واقع مورد هجوم و حمله قارچها قرار گرفته اند و بدین صورت باعث فساد تخمها خواهد شد. بصورت تجربی بدست آمده است که اگر هر روز مقداری از آب تعویض و مقداری داروی متیلن آبی تازه حل شده به آب تخمها اضافه شود. در مواقعی که شرایط آکواریوم تخمها وضعیت خوبی ندارد بسیار عمل مفیدی است که نتیجه باروری و باز شدن تخمها را بالا می برد.
از آنطرف دیگر ماهیهای مولد هستند که باید آنها را بآرامی انتقال دهید و آکواریوم آنها مرتب و منظم باشد. تغذیه در تخم ریزی برای مراحل بعدی آنها نقش مهم و سرنوشت سازی دارد. باید دقت کنید آنها را ضعیف یا بیمار نکنید که در اینصورت مدتی تخم نخواهند ریخت. آنهایی که به مولدین اسکار فقط ماهی رودخانه می دهند، باید نکات را مورد توجه قرار دهند.
1- ماهیهای رودخانه ایی ممکن است حامل امراض و بیماریهای باشد که با ورود آنها به آکواریوم مولدین، خیلی زود محیط آنها را آلوده و در آنجا تکثیر و منتشر می شوند. و سپس به اسکارها منتقل خواهند شد. بنابراین حتما باید از سلامت ماهیهای رودخانه ایی اطمینان حاصل کنید.
2- می توانید به ماهیهای رودخانه ایی غذاهای مقوی و انواع ویتامینها و املاح مورد نیاز را بدهید. سپس با در اختیار گذاشتن ماهیهای رودخانه ای برای اسکارها آن ویتامینها و املاح مفید را به ماهیهای اسکار مولد انتقال دهید. که باعث تقویت و رشد و سلامت آنها شود.

حالا باز می گردیم به آکواریوم تخمها
تخمها در آکواریومی قرار گرفته اند که اولا آب شفاف، زلال و تمیز است.
دوما سختی آب تخمها بین 5 تا 8 درجه DH است.
در اینصورت معمولا سه روز که بگذرد تخمها می ترکد و شروع به باز شدن می شود. از روز چهارم روی سنگ در حالیکه از سر چسبیده به تخته سنگ هستند دم تکان می دهند که تعداد تخمهای باز شده بر روی تخته سنگ مشخص می شود. کم کم از سنگ جدا می شوند و با یک شنای کوتاه دوباره به کف می افتند. بهتر است ارتفاع آب را حداکثر به 15 سانتیمتر برسانید و اکسیژن آب به اندازه کافی باشد و تغییرات سریع برای تخمها نداشته باشید. لارو اسکار در زیر شکمش دارای کیسه زرده مجهز و کاملی است که تا چهار روز غذایش را تأمین می کند. توجه کنید چنانچه آب بر اثر تجزیه تخمهای فاسد شده آلوده شده باشد لاروها بی حال و کسل می شوند و متابولیسم (جذب کیسه زرده) بخوبی انجام نمی گیرد و ممکن است لاروها تلف شوند. در اینصورت باید اقدام به تعویض آب لاروها کنید. (آب باید آماده و مهیا باشد)
در این مدت هیچ غذایی نباید به لاروها بدهید. چنانچه تعداد آنها زیاد است بهتر است آنها را در چندین آکواریوم پخش کنید و فضای کافی برای رشد و فعالیت آنها با توجه به تمام نکات ضروری واجب در مورد نگهداری آنها را انجام دهید.
می دانید بهترین غذا برای لاروهای تازه از تخم در آمده می تواند نوزادان میگو باشد که باید از قبل تدارک دیده باشید. مقدار نوزادان میگو را باید به حساب بریزید زیرا اگر اضافه تر وارد آکواریوم لاروها بریزید، بعد از چند ساعت نوزادان میگو در آب شیرین می میرند و در آب تجزیه می شوند و باعث آلودگی و فساد آب می شوند و در نتیجه این آلودگی ها به لاروها اثر می کند و باعث تلفات آنها خواهد شد.
بنابراین غذا دادن لاروهای اسکار باید با دقت و حوصله انجام شود. چنانچه اکسیژن محلول در آب لاروهای اسکار کم باشد. خیلی زود دچار عوارض و تلفات زیادی خواهند شد. که اگر کمبود اکسیژن در آکواریوم لاروها را سریعا تأمین نکنید. خیلی از لاروها تلف خواهند شد. در مواردی که تشخیص می دهید آب لاروها آلوده شده است. بهترین راه علاج جابجایی بچه ماهی ها به مکان جدید و با آب سالم و تمیز و آماده است یا حداقل مقداری از آب آنها را باید تعویض نمائید و مقداری هم داروی متیلن آبی به آب اضافه کنید.
هر چه سطح وسیعتری برای تعداد کمتری لارو اسکار در نظر بگیرید درصد خطاهای شما کمتر بروز حوادث دارد. و دیرتر باعث تلفات آنها خواهد شد. و در نتیجه تعداد بیشتری از آنها دوران لاروی خود را با موفقیت پشت سر می گذارند. بعد از 15 روز که دوران لاروی اسکارها تمام می شود مقاومت آنها بیشتر خواهد شد و به دوران بچه ماهی وارد می شوند در این مرحله مقاومت بیشتری دارند. ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع در خواص و شرایط آب و کمبود اکسیژن محلول در آب اگر باعث تلفات بچه ماهیها نشود احتمال کج شدن اندامهای بدن بخصوص دهان بچه ماهیها خواهد شد. که هر چه بچه ماهیها بزرگتر می شوند کج بودن دهانشان مشخص تر می شود که در حال حاضر این عارضه را بعنوان سکته کردن ماهی می دانند. در حالیکه اگر در اوایل زندگی لاروها و در دوران بچه ماهی کلیه نکات گفته شده را رعایت کنید قطعا چنین عوارضی برای ماهیها بوجود نخواهد آمد.
مسئله مهم دیگر که باید گفته شود سوء تغذیه بچه اسکارها است. تغذیه نامناسب و اشتباه باعث می شود اسکارهای گرسنه به همدیگر حمله کنند و در وحله اول چشم هم جنسان خودشان را می خورند. بنابراین بعد از مدتی اکثر بچه اسکارها چشم نخواهد داشت و کور شده اند. اگر تمام نکات و اصول تکثیر و پرورش اسکارها را بخوبی رعایت کنید. در آنصورت پرورش اسکار برایتان خیلی آسان خواهد بود. دقت کنید همیشه برای اسکارها باید فضای کافی در نظر بگیرید تا آنها با نشاط و سرحال باشند و خیلی سریع و زود رشد کنند. زنجیره کنترل و مراقبتهای ویژه را که شامل اکسیژن کافی، نور کافی، تغذیه مناسب و مقوی با غذاهای زنده، آب سالم و تمیز، ***** مناسب، جلوگیری از بروز حوادث مانند ایجاد شوک و استرس و تغییرات سریع DH آب، PH آب، درجه حرارت آب و کنترل و پیشگیری امراض و بیماریها که همه این عوامل را باید بدقت توسط شما رعایت و منظم باشد. در هر صورت چنانچه با هر حالت غیر عادی که منجر به تلفات بچه اسکارها مواجه شدید باید تشخیص صحیح بدهید که :

1- آیا آب آلوده شده است.
2- آیا غذا دادن اشکال دارد.
3- آیا درجه حرارت آب اشکال پیدا کرده است.

4- آیا DH آب تغییر کرده است.
5- آیا به ماهیها شوک وارد کرده اید.
6- آیا ماهیها در خطر ابتلاء به یک بیماری هستند.

بعد از تشخیص، سریعا اقدام به برطرف ساختن آن مشکل بپردازید و پیشگیری لازم برای جلوگیری از ادامه تلفات آنها را بعمل آورید.
کاری را که برای عموم اتفاقات رخ داده، باید سریعا انجام دهید. تعویض قسمت یا تمام آب بچه اسکارها خواهد بود. و با توجه به تشخیص گاهی لازم است بچه اسکارها را به محیط سالم و تمیز دیگری انتقال دهید. بقیه موارد تشخیص باید با نظر خودتان و طبق دستورالعمهای همان تشخیص انجام دهید. چنانچه کافی نبود در صورت نیاز می توانید به صاحب نظران و متخصصین پرورش ماهی مراجعه و از آنها راهنمایی و کمک بگیرید.

طرز تشخیص جنسیت اسکار

ماهی نر:
1- نوک لوله اسپرم نر شبیه به نوک قلم نی و زوکی شکل اس.
2- قوز روی سر ستبر و بلندتر است.
3- لبهای پهن و ضخیمتری نسبت به ماده دارد و کمی دهانش بزرگتر است.

ماهی ماده:
1- نوک لوله تخمدان درست شبیه تخم و لبه آن گرد است.
2- قوز روی سر کوتاه تر است.
3- لبهای ماده باریکتر و نازکتر و دهان آن کوچکتر است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ماهی گورخری، حیوان آزمایشگاهی محبوب

وقتی به بخش نگهداری حیوانات آزمایشگاهی طبقه همکف دانشگاه دوک قدم می گذارید فضای آن را به گونه ناخوشایندی گرم می یابید و اندکی هم بوی غذاهای دریایی خام، بینی تان را آزار می دهد.
در این مکان چندهزار مخزن پلاستیکی با تعداد بسیاری ماهی گورخری نگهداری می شود. این ماهی مهره دار چشم درشت و سه سانتی متری کم کم در حال تبدیل شدن به حیوان آزمایشگاهی بسیاری از دانشمندان است.
سال ۱۳۷۷ خورشیدی دانشمندان توانستند در دی.ان.ای این نوع ماهی جهش ایجاد کنند و آنها را به حیواناتی تبدیل کنند که بتوان نمونه بیماری های مختلف را روی آنها آزمایش کرد.

از آن زمان تاکنون مقاله های بسیاری درباره این ماهی های تغییر ژن داده، نوشته شده است. تاکنون ۲۶۰۸ نوع تغییر ژن یافته از این ماهی وارد بیش از ۹۲۱ آزمایشگاه جهان شده است.
برخی از این آزمایشگاه ها از نمونه هایی استفاده کردند که مناسب مطالعه و بررسی سرطان پوست، بیماری های خونی و سلول های بنیادی است.

برخی با ایجاد جهش هایی در DNA این ماهی ها، آنها را برای بررسی بیماری های حمله خواب، اختلال های ماهیچه ای و بزرگی سر در ارتباط با بیماری اوتیسم آماده کرده​اند.

تا سال ۱۳۸۹ استفاده از جوندگان ـمثل موش خانگی و صحرایی ـ ۱۰برابر بیشتر از حیوانات آزمایشگاهی دیگر بود و هنگام بررسی برخی اختلالات مغزی پیچیده فرآیندهای بیولوژیکی مانند مواردی که در ارتباط با شش ها هستند، بهتر بود از پستانداران استفاده شود تا ماهی؛ اما در بیشتر آزمایش ها از مشاهده رشد تومور گرفته تا غربالگری جهت تولید داروهای جدید، ماهی های گورخری روزبه روز مورد توجه محققان بیشتری قرار می گیرد.

این ماهی ها سه برتری نسبت به جوندگان دارند؛ اول این که زاد و ولدشان بسیار است. یک ماهی ماده پس از لقاح در عرض سه روز. صدها جنین تولید می کند؛ اما در جوندگان سه هفته طول می کشد تا فقط ۱۰ نوزاد متولد شود.
برتری دوم، نگهداری کم هزینه آنها نسبت به دیگر حیوانات آزمایشگاهی است و گاهی ۱۵ برابر ارزان تر تمام می شود و بالاخره از آنجایی که نوزادان این ماهی ها شفاف هستند، محققان براحتی می توانند رشد اندام هایشان را مشاهده کنند و متوجه مشکلات موجود در آنها شوند.

محققان، خون نوزادانی را که به نقص های ژنتیکی مبتلا بودند به این نوع ماهی ها تزریق کردند تا ببینند آیا جهش در آنها رخ می دهد یا خیرکه تقریبا همیشه جهش وجود داشت سپس با قرار دادن همان نقص های ژنتیکی درون نوزادان این ماهی ها، نمونه ای از آن بیماری را تولید کردند و با کمک میکروسکوپ مدت پنج روز به مشاهده رشد اندام ها و هر نوع نقص آناتومی ناشی از نقص ژنتیکی پرداختند.

تا پنج سال آینده محققان برای درمان بسیاری از بیماری های نادر از ماهی های گورخری استفاده خواهند کرد. این ماهی برای غربالگری مولکول ها بسیار عالی است و ابزار کشف داروهایی برای آیندگان خواهد بود.

آزمایشگاه هاروارد زون، اولین آزمایشگاه دنیا بود که توانست با استفاده از آزمایش هایی روی این ماهی، دارو تولید کند.
آنها در مدت چهار ماه ۲۵۰۰ مولکول متفاوت روی ماهی های گورخری آزمایش کردند و متوجه شدند که یکی از آن مولکول ها سلول های بنیادی خون ماهی ها را بشدت افزایش داد و سپس آن مولکول را سلول های موش آزمایش کردند و به همان نتیجه دست یافتند.
آزمایش های بالینی داروی جدید شان را در سال ۱۳۸۸ روی بیماران مبتلا به سرطان خون، انجام دادند.
این بیماران بر اثر شیمی درمانی تعداد وسیعی از سلول های خون خود را از دست داده بودند و این دارو سلول های خونی شان را به سرعت تا ۱۰ برابر افزایش داد.

از آن زمان تاکنون این محققان از روش غربالگری روی این ماهی ها برای تولید داروی تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست استفاده می کنند و دارویشان را روی دو نفر هم آزموده اند.
این تحقیقات روی ماهی های گورخری تازه ابتدای راه است و محققان گروه گروه به جرگه کسانی که از این ماهی در تحقیقات شان استفاده می کنند، می پیوندند. به همین دلیل است که بیشتر آزمایشگاه ها دست به ساخت آکواریوم زده اند.


منبع: نشنال جئوگرافی
مترجم: نادیا زکالوند
 

Similar threads

بالا