★ミ★ミ★طلیعه انس(ویژه نامه ماه رجب)★ミ★ミ★

Lamister-iran

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز



ماه رجب است، فرصت بندگى است. همه‌ى عرض و طول زندگى ما میتواند زمینه‌اى باشد براى بندگى درست، که سعادت واقعى هم در همین است. بعضى از مناسبتها، فرصتهاى ما را افزایش میدهند، که از جمله ماه مبارک رجب است. خودمان را آماده کنیم، براى هم دعا کنیم که خداوند توفیق بدهد در این ماه و ماه شعبان و ماه مبارک رمضان خودمان را بسازیم، یک قدم پیش برویم، بالا برویم.
رهبر انقلاب
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
آروزهای معقول دوستان خدا در کلام امام علی(علیه السلام)

آروزهای معقول دوستان خدا در کلام امام علی(علیه السلام)

قَالَ عليه السلام

إِنَّ أَوْلِيَاءَ اللَّهِ هُمُ الَّذِينَ نَظَرُوا إِلَى بَاطِنِ الدُّنْيَا إِذَا نَظَرَ النَّاسُ إِلَى ظَاهِرِهَا وَ اشْتَغَلُوا بِآجِلِهَا

إِذَا اشْتَغَلَ النَّاسُ بِعَاجِلِهَا فَأَمَاتُوا مِنْهَا

مَا خَشُوا أَنْ يُمِيتَهُمْ وَ تَرَكُوا مِنْهَا مَا عَلِمُوا أَنَّهُ سَيَتْرُكُهُمْ وَ رَأَوُا اسْتِكْثَارَ غَيْرِهِمْ مِنْهَا اسْتِقْلَالًا وَ دَرَكَهُمْ لَهَا فَوْتاً

أَعْدَاءُ مَا سَالَمَ النَّاسُ وَ سِلْمُ مَا عَادَى النَّاسُ بِهِمْ عُلِمَ الْكِتَابُ وَ بِهِ عُلِمُوا وَ بِهِمْ قَامَ الْكِتَابُ وَ بِهِ قَامُوا

لَا يَرَوْنَ مَرْجُوّاً فَوْقَ مَا يَرْجُونَ وَ لَا مَخُوفاً فَوْقَ مَا يَخَافُونَ


دوستان خدا آنانند كه به درون دنيا نگريستند آنگاه كه مردم به ظاهر آن چشم دوختند، و سرگرم آينده دنيا شدند آنگاه كه مردم به امور زودگذر دنيا پرداختند، پس هواهاى نفسانى كه آنان را از پاى درمى آورد، كشتند.
و آنچه كه آنان را به زودى ترك مى كرد، ترك گفتند، و بهره‌مندى دنياپرستان را از دنيا، خوار شمردند، و دست يابى آنان را به دنيا زودگذر دانستند با آنچه مردم آشتى كردند، دشمنى ورزيدند.
و با آنچه دنياپرستان دشمن شدند آشتى كردند، قرآن به وسيله آنان شناخته مى شود، و آنان به كتاب خدا آگاهند، قرآن به وسيله آنان پا برجاست و آنان به كتاب خدا استوارند، به بالاتر از آنچه اميدوارند چشم نمى دوزند، و بيش از آنچه را كه مى ترسند هراس ندارند.


«نهج البلاغه،حکمت 432»
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
شهید مطهری رحمه الله و ماه رجب

شهید مطهری رحمه الله و ماه رجب


استاد مرتضی مطهری، درباره خاطراتش از ماه رجب می نویسد:

«ما که بچه بودیم در منزل خود، انتظار آمدن ماه رجب را می کشیدیم و چند روز مانده به آمدن ماه، همه جا صحبت از این ماه شریف بود. شب اول آن برای مشاهده هلال رجب، در مسجد جمع می شدیم».

ایشان هم چنین درباره انتقال فرهنگ اهتمام به سنت های اسلامی چون احترام به ماه رجب، و استفاده از فرصت های آن، در پیامی انتقادی می فرمایند:

«این ماه، ماه استغفار و ماه عبادت و روزه است و این سنت ها در میان ما، در حال فراموشی است. بچه های ما کم کم حتی نام ماه های قمری را هم از یاد می برند و نمی توانند آن ها را ذکر کنند، ولی به هر حال تکلیف (بیان سنت های اسلامی) از ما ساقط نمی شود».

پایگاه حوزه نت
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
نکاتی درباره ی دعای رجبیه

نکاتی درباره ی دعای رجبیه

یکی از اعمالی که در ماه شریف رجب، پس از هر نماز واجب، معمولا انجام می گیرد،دعای «یامن ارجوه ...» است.

درباره ی این دعا، چند مطلب قابل دقت است که در این مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

در ابتدا، اصل دعا را نقل می کنیم. ماخذ اصلی دعای «یامن ارجوه » کتاب اقبال سیدبن طاووس است. در آن جا آورده است:

و من الدعوات کل یوم من رجب، ماذکره الطرازی ایضا، فقال: دعاء علمه ابوعبدالله(ع) محمدا السجاد -و هو «محمدبن ذکوان » یعرف بالسجاد. قالوا: سجدو بکی فی سجوده حتی عمی.- روی ابوالحسن علی بن محمدالبرسی،(رحمهماالله )، قال: اخبرناالحسین بن احمدبن شیبان، قال: حدثنا حمزه بن القاسم العلوی العباسی، قال: حدثنا محمدبن عبدالله بن عمران البرقی، عن محمدبن علی الهمدانی،قال: اخبرنی محمد بن سنان، عن محمدالسجاد فی حدیث طویل، قال:

قلت لابی عبدالله(ع): جعلت فداک! هذا رجب. علمنی فیه دعاءا ینفعنی الله به.

قال: فقال لی ابوعبدالله(ع): اکتب «بسم الله الرحمان الرحیم »! وقل فی کل یوم من رجب صباحاو مساءو فی اعقاب صلواتک فی یومک ولیلتک: «یامن ارجوه...».

قال: ثم مر ابوعبدالله(ع) یده الیسری، فقبض علی لحیته و دعا بهذا الدعاء و هویلوذ بسبابته الیمنی، ثم قال بعد ذلک: «یا ذالجلال والاکرام...».

و فی حدیث آخر: ثم وضع یده علی لحیته و لم یرفعها الا و قد امتلاظهر کفه دموعا. (1)

این روایت را، علامه ی مجلسی و محدث قمی، به گونه زیر ترجمه کرده اند:

1 - علامه مجلسی:

به سند معتبر، منقول است که محمدبن ذکوان به خدمت حضرت صادق(ع) عرض کرد که:

فدای تو شوم! این، ماه رجب است. مرا دعایی تعلیم نما که حق تعالی، مرا، به آن نفع ببخشد. حضرت فرمودند که: «در هر روز ماه رجب، در صبح و شام و بعد ازنمازها در شب[بخوان]: «یا من ارجوه لکل خیر...». پس، حضرت محاسن مبارک خودرا به دست چپ گرفتند و انگشت سبابه ی دست راست خود را به جانب چپ و راست حرکت می دادند و با انکسار تمام، این دعا را حضرت می خواندند: «یا ذالجلال ...» ودست از ریش مبارک خود بر نداشت تا از آب دیده ی مبارک اش، تر شد. (2)

2 - محدث قمی: سیدبن طاووس، روایت کرده است از محمدبن ذکوان -که معروف به سجاد است ،برای آن که آن قدر سجده کرده و گریست در سجود، که نابینا شد- که گفت: عرض کردم به حضرت صادق(ع): فدای تو شوم! این، ماه رجب است. تعلیم نما مرا دعایی در آن،تا حق تعالی، مرا، به آن، نفع بخشد. حضرت فرمود: بنویس «بسم الله الرحمان الرحیم »! و بگو در هر روز از رجب، در صبح و شام و در عقب نمازهای روز و شب: «یامن ارجوه لکل خیر...».

راوی گفت: پس گرفت حضرت، محاسن شریف خود را در پنجه ی چپ خود و خواند این دعارا به حال التجاو تضرع به حرکت دادن انگشت سبابه ی دست راست. پس گفت بعد از آن:

یا ذالجلال والاکرام... .

محمد بن ذکوان کیست؟


راوی این دعا، «محمدبن ذکوان » ملقب به «سجاد» است.

وضع او، از نظر رجالی، مشخص نیست. مرحوم مامقانی می نویسد:

ولیس له فی کلمات اصحابناالرجالیین اثر اصلا. ولم اقف فیه الا علی روایه السید رضی الدین بن طاووس(رضوان الله علیهم) ، فی الاقبال، دعاء شهر رجب.

به نظر ما، احتمال تصحیف، در نام این راوی، وجود دارد. توضیح این که، ممکن است راوی این حدیث یا «محمدبن زیاد» باشد -زیرا، اردبیلی در جامع الرواه، از«محمدبن زیاد» با لقب «سجاد» نام برده و گفته: «محمدبن سنان از وی روایت نقل می کند.» و در این جا هم، روایت گر، محمدبن سنان است- و یا «محمدبن زیدشحام است; زیرا، وی، دعای «یامن ارجوه » را به گونه ی دیگری نقل کرده است.

البته، احتمال این که «محمدبن ذکوان »، تصحیف «محمدبن زیاد السجاد» باشد،بیش تر است.

نکاتی درباره ی قرائت این دعا


1 - «بسم الله الرحمان الرحیم » جزو دعا نیست،بلکه ذکر آن، به جهت استحباب شروع هرکار ارزش مندی با بسمله است.

2 - این دعا، در هر موقع از روز و شب و بعد از هر نماز - چه واجب و چه مستحب می توان خواند. از این سفارش، اهمیت دعای مذکور، معلوم می شود.

3 - لفظ «جمیع » در قبل از «شر» در عبارت و شر الاخره » -هرچند به عنوان نسخه ی بدل- وجود دارد.

4 - درباره ی زمان به دست گرفتن محاسن ، دو احتمال وجود دارد:

احتمال نخست این است که از ابتدای دعا، باید محاسن را به دست چپ گرفت، یعنی،منظور از «الدعاء» در «...و دعابهذا الدعاء»، همان «یا من ارجوه...» تاپایان دعا باشد و نه دعای «یاذالجلال و الاکرام ...».

احتمال دوم، این است که مقصود از «الدعاء» را در «دعا بهذاالدعاء»، قسمت «یاذالجلال والاکرام... می باشد و «ذلک » را در «ثم قال بعد ذلک » به در دست گرفتن محاسن » برگردانیم.

علامه ی مجلسی، رضوان الله علیه، همان طوری که ترجمه اش نشان می دهد، احتمال دوم راقبول دارد. و ظاهرا همین احتمال دوم درست تر باشد.

انتهای دعا; یعنی،«حرم شیبتی علی النار» نیز موید درستی احتمال دوم است.

5 - از مجموع روایت استفاده می شود که، «محاسن را به دست گرفتن » و «انگشت سبابه ی دست راست را حرکت دادن حالتی بوده است که در آن هنگام، به حضرت امام صادق(ع) دست داده است و نه این که جزئی از دعای «یامن ارجوه » باشد.

البته، اگر کسی، با دقت و تامل، در محتوای این دعا بنگرد، چه بسا، از او نیزاین حالت، سر زند.

در این جا، مناسب است یادآور شویم که این، یکی از حالت های دعا کننده است. اگربه کتاب «الدعاء»ی کافی مراجعه کنیم، حالت های دیگری را نیز برای شخص دعاکننده خواهیم یافت. برای نمونه، به این روایت توجه فرمایید:

عده من اصحابنا، عن احمدبن محمدبن خالد، عن ابیه، عن فضاله عن العلاء، عن محمدبن مسلم، قال: سمعت اباعبدالله(ع) یقول:

مر بی رجل و انا ادعو فی صلاتی بیساری فقال: یا عبدالله! بیمینک. فقلت:

یاعبدالله! ان لله، تبارک و تعالی، حقاعلی هذه کحقه علی هذه ». و قال:

«الرغبه، تبسط یدیک و تظهر باطنهما و الرهبه، تبسط یدیک و تظهر ظهرهما. والتضرع، تحرک السبابه الیمنی یمینا و شمالا. والتبتل، تحرک السبابه الیسری ترفعها فی السماء رسلا و تضعها. و الابتهال، تبسط یدیک و ذراعیک الی السماء. والابتهال، حین تری اسباب البکاء.

امام صادق (ع) فرمود:

«مردی به من گذر کرد و من در نمازم دست چپ را برای دعا بلند کرده بودم.


پس گفت: یا عبدالله! با دست راست ات دعا کن، من گفتم: ای بنده ی خدا! راستی که خداوند تبارک و تعالی، براین هم حقی دارد، مانند حق او بدان. » و فرمود: «دررغبت، هر دو دست را بگشایی و باطن آن ها را بنمایی. و در رهبت ، هر دو دست رابگشایی و پشت آن ها را عیان داری. و در تضرع، انگشت سبابه ی راست را به راست وچپ بجنبانی. و در تبتل، انگشت سبابه ی چپ را بجنبانی و به آرامی آن را به بالا وپایین ببری و بیاوری. و ابتهال، این است که هر دو دست و هر دو ذراع را به سوی آسمان فرازداری. ابتهال، وقتی است که موجبات گریه فراهم شده است. (3)




پی نوشتها:1- الاقبال، ج 3، ص 211.2- زادالمعاد، تصحیح میرزا علی آقا شیرازی، صص 8-9.3- اصول کافی، کتاب الدعاء، باب الرغبه والرهبه...، ح 4.

منبع:حوزه نت
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
دریابیم ....

در روايت آمده: اگر كسى قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز اين تسبيحات را صد بار بخواند، تا ثواب روزه ماه رجب را دريابد:


سُبْحَانَ الْإِلَهِ الْجَلِيلِ سُبْحَانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبِيحُ إِلا لَهُ سُبْحَانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ سُبْحَانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَ هُوَ لَهُ أَهْلٌ

منزّه است خداى بزرگ،منزّه است آن‏كه تسبيح جز براى او سزاوار نيست،منزّه است خداى عزيزتر و گرامى ‏تر، منزّه است آن‏كه جامه عزّت در پوشيد كه تنها او براى آن‏ جامه شايسته است.


 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
حاج اسماعیل دولابی می فرمود:
نگویمت که همه ساله می پرستی کن
سه ماه "می" خور و نه ماه پارسا باش

تفسیر این بیت حافظ این است که سه ماه رجب و شعبان و رمضان فصول اهل محبت است .

سه ماه کافی است تا نه ماه دیگر را شراب صافی طی کنی و برای مقصد نهایی توشه ای برچینی :

" یامن یکفی من کل شی و لا یکفی منه شی ، اکفنی ما اهمنی من امر الدنیا و الآخره "

وقتی اقبال سیدبن طاووس را نگاه می کنی در اعمال شبها و روزهای ماه مبارک رجب آنقدر ثواب های عجیب و غریب نوشته که کسب آنها تو را به طمع می اندازد.
ما آنقدر این دفتر (دل) را سیاه کرده ایم که دنبال آب توبه می گردیم . دنبال چیزی هستیم که بپوشاند آن چیزهایی را که همیشه خواستیم مخفیشان کنیم . اما اینها را هم که می گویم طمعی است که در ماه رجب خود به خود به آدم سرایت می کند.


یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر ، یامن یعطی الکثیر باالقلیل یا من یعطی من سئله تازه این قطره ای از آن کاسه شیر سفیدی است که از حضرت حق به ساقی اهل معرفت ، بی حساب و کتاب داده می شود.

ماه رجب ماهی است که از حجابها کاسته می شود و همین دنیای پر از رنگ و ریا جلوه گاه شهود آیات رحمانی می شود.

الحمد الله الذی اشهدنا مشهد اولیائه فی رجب

چرا ما به خدا اعتماد و اتکا نمی کنیم در صورتی که می دانیم کسی ما را به اندازه او دوست ندارد و به فکر ما نیست و توکل بر غیر او خسران دنیا و عقباست؟!​

مقامات را تکذیب نکنید!

یک وقت امام (ره) در یک سخنرانی که به عنوان موعظه در نجف داشتند سفارش می کردند :شما این زیارت رجبیه را بخوانید چون در زیارت رجبیه مقاماتی را برای ائمه خدا ذکر کرده است که :« لافرق بینک و بینهما الا انهم عبادک »که می فرماید:هیچ فرقی بین تو و بین اینها نیست ،غیر از اینکه اینها بندگان توأند .امام روی این مسأله تأکید داشتند و می فرمودند که: فقط همین عبد بودن اینهاست که فارق بین اینها و خداست والاّ تمام آن نیروهای الهی در دست ائمه است . بعد ایشان می فرمودند: این زیارت را بخوانید تا اگر یک چیزی از مقامات اولیای خدا برایتان نقل کردند احتمالش را اقلاً بدهید و تکذیب نکنید.
اولیای خدا چه چیزی برداشت کردند که وقتی به این ماه می رسیدند مثال بارز اشتیاق الی قربک فی المشتاقین بودند . بی شک به خدا اطمینان داشتند و در هر حال رضا بودند . آدم ها برایشان فرقی نمی کرد و همه را به دید الهی می دیدند . مریضی و بی پولی و مرگ و غم و غصه و حتی شادیها برای آنها نشانه است از سلطان السلاطین .

چرا ما به خدا اعتماد و اتکا نمی کنیم در صورتی که می دانیم کسی ما را به اندازه او دوست ندارد و به فکر ما نیست و توکل بر غیر او خسران دنیا و عقباست ؟!" خاب الوافدون علی غیرک و خسر المتعرضون الا لک "یک راهنمایی برای آنهایی که دلشان در حال تپش است!

عارف فانی سید هاشم حداد (ره) می فرمایند:همت عالی دار ، به چیزهای کوچک قانع مشو ، اینقدر دور خود نگرد ، به اوبسپار و جلو برو .مرد باید عالی همت باشد .حیف است کسی که می خواهد به محضر سلطان السلاطین حضور یابد در راه مثلا از گدای سر گذر چیزی بخواهد."


بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
شب آخر ماه رجب در بیان حاج آقا مجتبی تهرانی+ صوت

شب آخر ماه رجب در بیان حاج آقا مجتبی تهرانی+ صوت

ماه رجب رفت....

ماه رجب كه مي‌رود، به لرزه مي‌افتم. ماه رمضان را در نزديكي خويش مي‌بينم و لياقتش را در خويش نمي‌بينم. از يك سو از نويد آمدنش مسرورم ولي از سوي ديگر از آماده نبودن خويش محزون.

ماه رجب هم كه مثل برق گذشت و من هنوز از خواسته‌هاي خويش نگذشته ام.

صداي پاي رجب و صداي پاي رمضان... يكي دور مي‌شود و ديگري نزديك... و من در اين ميان با دست‌هاي خالي...

دست‌هاي خاليم را آسماني مي‌كنم... ناگهان دستهايم پر از رحمت مي‌شود و رايحه‌اي مشام جانم را پر مي‌كند...

خوب كه چشم تيز مي‌كنم، دعوتنامه‌اي است براي ميهماني رسول خدا(ص)، فورا چشم مي‌گويم و حركت مي‌كنم.

يك ماه ديگر وقت گرفته ام، وقت گرفته‌ام تا آماده شوم. دست و دل در ماه حبيب بشويم و بعد پا در ماه محبوب بگذارم.

قدر ماه شعبان را بايد بدانم تا به قدر ماه رمضان برسم بلكه گويند كه خود شعبان را نيز قدري است...

روز‌هايش را نقش روزه بزنم و شب‌ها را به مناجات دلنوازش نگار و... كه مقدمه‌اي بشوند...

مقدمه‌اي براي زيبا زيستن...


با رجب، وداع مي‌كنيم ...

با همه‌ي خوبي‌هايش و همه‌ي فرصت‌هاي بزرگي كه از دعا و مناجات و توبه و استغفار به رويمان گشود.
سختي‌هاي وداع با اين ماه بزرگ را شايد لذت حضور در ماه پيامبر؛ شعبان، آسان سازد و اگر توشه‌اي در خور كسب نكرديم به اميد شعبان، منتهاي امل و آرزويمان را در عمل به خواسته‌هاي محبوب و معبودمان به كار مي‌گيريم.


گرچه فرصت استثنايي رجب رفت اما لحظه‌هاي طلايي ديگر در راه است؛‌
آنها را دريابيم.

خداحافظ ماه رجب؛ اي ماه ريزش رحمت پروردگار؛ اي ماه بزرگ خدا و اي ماه استغفار و روزه و ‌ اي ماه دعا و وصال.

خدا حافظ ماه رجب؛ ماه ریزش رحمت الهی، ماه توبه و استغفار، ای ماه بزرگ خدا.
ای ماه رحمت! تو با همه فرصتهای زیبایی که برای استغفار و توبه در اختیارمان گذاشتی حالا وقت وداع باتو رسیده و چقدر دلم برای تو، برای مناجاتهای تو، برای اعمال ام داوود، برای مهربانی های تو تنگ می شود، وداع با تو برایم خیلی سخت است اما شوق فرارسیدن ماه شعبان این وداع را برایم آسان می کند. خدایا! گرچه فرصتهای ناب رجب را از دست دادیم به ما توفیق درک ماه شعبان را عطاکن.


و سلام بر تو اي ماه شعبان،‌ اي ماه رسول رحمت،‌ اي ماه استغفار و روزه و اي ماه دعا و وصال.

الهی! رجب گذشت و ما از خود نگذشتیم تو از ما بگذر!



منبع

انگار همین دیروز بود منتظر هلال ماه مبارک رجب بودیم و همین چند لحظه پیش برای خلوت در خانه خدا در پوست خود نمی گنجیدیم .
و الان وقت وداع با ماه رجب ماه مهربانی است .
خدا حافظ ماه رجب
ماه ریزش رحمت الهی ، ماه توبه و استغفار ، ای ماه بزر گ خدا
ای ماه رحمت ! تو با همه فرصتهای زیبایی که برای استغفار و توبه در اختیارمان گذاشتی حالا وقت وداع
باتو رسیده و چقدر دلم برای تو ، برای مناجاتهای تو ، برای اعمال ام داوود ، برای مهربانی های تو تنگ
می شود ، وداع با تو برایم خیلی سخت است اما شوق فرارسیدن ماه شعبان این وداع را برایم آسان
می کند .خدایا ! گرچه فرصتهای ناب رجب را از دست دادیم به ما توفیق درک ماه شعبان را عطاکن .
الهی ! رجب گذشت و ما از خود نگذشتیم تو از ما بگذر
! (آیت الله حسن زاده آملی)

منبع

در آخرين روز رجب، سه عمل وارد شده است:



1. غسل
2. روزه كه موجب آمرزش گناهان گذشته و آينده است.
3. نماز حضرت سلمان






یکی از موقعیت های از دست رفته، موقعیت های زمانی است. دوستان ماه رجب رفت؛ چکار کردیم در این ماه رجب؟ تمام شد. آیا ناراحت هستید شما امشب که ماه رجب از ما گرفته شد؟ رفت دیگر، تمام شد.


چه ماه خوبی بود. ماه پر از رحمت؛ ماه خدا بود؛ ماه استغفار بود به تعبیراتی که در روایات داشت که ماه رجب را أصب می گویندکه ریزش می کند رحمت خدا در این ماه بر امت و مغفرت خدا در این ماه. آیا از این باران رحمت در این ماه به دل ما هم رسید؟ این را احساس می کنیم؟ آیا خودمان را در این معرض قرار دادیم؟ واقعا فکر کنیم.

موقعیت های زمانی و مکانی همه جوره داریم. ا ز دست رفته ها. حال به ماه شعبان وارد می شویم، این هم یکی از این موقعیت هاست. حزن نسبت به گذشته باید نقش سازندگی داشته باشد نسبت به آینده. تدارک بکند. باید این طور باشد. ما در روایات داریم ماه شعبان ماه پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است. در این ماه هم وارد شده است که بسار راجع به استغفار سفارش شده است. اگر کسی واقعا دلش تکان خورده باشد و واقعا از نظر دل و قلبش محزون باشد نسبت به گذشته از دست رفته اش درصدد جبران است تا حدی نسبت به آینده اش. خوب میتواند انسان بفهمد. لذا اهل معرفت می گویند ما حزن را از مقامات معنویه می دانیم که نقش سازندگی دارد و نسبت به مافات قابل تدارکات است. بعد می گویند برای حزن سه درجه است: حزن عامه، حزن خاصه و حزن خاصه الخاصه.

شب آخر ماه رجب در بیان حاج آقا مجتبی تهرانی+ صوت


دانلود از سایت

 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


هلال ماه رجب! ناز کن به ماه تمام
ز یازده مه دیگر تو را سلام سلام

سلام بر تو که در دامن تو می‌تابد

فروغ حسن خدا از جمال چار امام

ولادت دو محمد، ولادت دو علی

کدام ماه، چنینش سعادت است و مقام؟



 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
حلول ماه مبارک رجب، ماه مناجات و بندگی و ماه خانه تکانی دل ها، بر مشتاقان کوی دوست مبارک باد

حلول ماه مبارک رجب، ماه مناجات و بندگی و ماه خانه تکانی دل ها، بر مشتاقان کوی دوست مبارک باد



دل را ز علی اگر بگیرم چه کنم
بی مهر علی اگر بمیرم چه کنم
فردا که کسی را به کسی کاری نیست
دامان علی اگر نگیرم چه کنم

دیباچه ی عشق و عاشقی باز شود
دلها همه آماده ی پرواز شود
با بوی معطر ماه رجب
شور و شعف خدایی آغاز شود

رجب، نام نهری است در بهشت؛
از شیر سفیدتر و از عسل شیرین تر،
هر کس یک روز ماه رجب را روزه بدارد،
به یقین از آن نهر، خواهد آشامید.
امام کاظم (ع)

اگر فنجانی کوچک زیر باران نگه دارید،
به اندازه ی همان فنجان به شما می رسد
اگر کاسه ی بزرگی نگاه دارید به همان اندازه در آن آب جمع میشود
چه ظرفی زیر باران الهی قرار داده اید؟

رجب یعنی اشک توبه در قنوت
خواندنش با نام غفار الذنوب
شعبان یعنی چشمها هم در رکوع
شرمگین از نام ستار العیوب
رمضان یعنی سر سجود و دل سجود
ذکر یارب یارب از عمق وجود

رجب بهانه ای است برای دوستی با خدا
لحظه هایت سرشار از این دوستی باد
حلول ماه مبارک رجب، ماه مولای متقیان، امیرالمؤمنین (ع)
بر همه شیعیان آن حضرت مبارک باد

فرشته ها در ماه رجب برای آزادی انسانها از دستان شیطان
و بخشش معاصی و بردن آنها به ملکوت مسابقه داده
و منتظر ندای بنده های خدا هستند.
حلول ماه رجب، مبارک باد.

هلال ماه رجب! ناز کن به ماه تمام
ز یازده مه دیگر تو را سلام سلام
سلام بر تو که در دامن تو می‌تابد
فروغ حسن خدا از جمال چار امام
ولادت دو محمد، ولادت دو علی
کدام ماه، چنینش سعادت است و مقام؟

پیامبر اکرم (صل الله‏ علیه‏ و‏آله):
در بهشت قصرى است که جز روزه داران ماه رجب وارد آن نمى‏شوند
حلول ماه مبارک رجب، مبارک باد.


ماه رجب آمده در‌های آسمان را برای پذیرش تضرع‌های
عاشقانه‌ بندگانِ ذات اقدس الهی می‌گشایند، نگاهت به آسمان باشد.
التماس دعا

دوستان مژده که آماده بساط طرب است
طرب ماست که خالی ز ملال و تعب است
هر کجا خلقت پاک است بشر یا که ملک
همه در وجد و سرورند که ماه رجب است

گل آرید و گل ریزید ماه رجب آمد
انگار که بر باده خورانش طرب آمد
گل بویید و گل جویید که باز هم
هنگامه غفران الهی رجب آمد


رجب هنگامه راز و نیاز است
برای عاشقان فصل نماز است
رجب درگاه غفران الهی
برای بندگانش باز باز است

کسانی که دل درگرو محبت خدا نهاده اند،
لحظه شماری می کنند تا با ورود به ماه رجب
و بهره مندی از برکات آن، به درک فیوضات ماه عظیم شعبان موفق شوند
و پس از آن بتوانند مدال لیاقت ورود به ضیافت الهی در ماه رمضان را دریافت نمایند.

ماه (رجب)، ماه من، بنده، بنده من و رحمت، رحمت من است؛
هر که در این ماه مرا بخواند، اجابتش کنم و هر که حاجت آورَد، عطایش کنم
حدیث قدسی

حدیث قدسى:
ماه رجب را ریسمانى میان خود و بندگانم قرار داده‏ام؛
هر کس به آن چنگ زند، به وصال من رسد.
حلول ماه مبارک رجب، مبارک باد


ماه رجب فصل روئیدن جوانه های عاشقانه زیستن
و ماه شست و شوی دل و جان از زنگارهای گناه و غفلت،
و آماده شدن برای ورود به ضیافت الله اعظم است


بیا که مژده رحمت رسید و خواند سروش
سرود تهنیت خسرو خجسته نسب
هلال ماه رجب شد چو از افق پیدا
در آمد آن مَه من با هزار وجد و طرب
ز برج علم، درخشان ستاره‌ای بدمید
که مِهر و مَه ز فروغش به حیرت‌اند و عجب


امام کاظم (علیه‏السلام):
رجب ماه بزرگى است که خداوند پاداش نیکى‏ها را
در آن دو چندان و گناهان را پاک مى‏کند.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
لیلة الرغائب

لیلة الرغائب

رجب ، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است. باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.


اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.


پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.


اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:



روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امكان و بلا مانع بودن - روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و در هر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

و چون دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.
پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر "سبوحٌ قدوسٌ رب الملائكة والروح" گفته شود.
پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر "رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود.
دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر "سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.

پیامبر اكرم( صلی الله علیه و آله) در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می‌گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.


میّت می‌پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده‌ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده‌ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده‌ام. آن زیباروی پاسخ می‌دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده‌ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

امید آن است كه در پایان این نماز با فضیلت، محتاجان به دعا را فراموش نكنید و ما را نیز از دعای خیر خود محروم ننمایید.

" التماس دعا"
 

فاطمه یاس

عضو جدید
کاربر ممتاز
پـیـاده تـا عـرش در " لـیلـة الـرغـائـب " شـبِ آرزوهـا

پـیـاده تـا عـرش در " لـیلـة الـرغـائـب " شـبِ آرزوهـا



ای خالق بی مدد و ای واحد بی عدد
ای اول بی هدایت و ای آخر بی نهایت
ای ظاهر بی صورت و ای باطن بی سیرت
ای حی بی ذلت و ای بخشنده بی منت
امشب دست دعا بسوی تو برمیداریم
و آرزومند آرزوهای عزیزان هستیم



لیله الرغائب شده دل زار و مزار است
اشک دل و نجوای شب بنده ی خار است
ما هیچ نخواهیم به جز دو طلب نیک
یک دیدن کربلا و دو حضرت یار است



خدایا آرزو می کنم آنچه را آرزو کنم، که تو دوست داری
و آن آرزو را اجابت نمایی که نیک فرجامم نماید
لیله الرغائب شب آرزوهاست
برای اجابت آرزوهای هم آرزو کنیم



در نوبتی دوباره دلت را مرور کن
از غم به هر بهانه ممکن عبور کن
گیرم که تمام راه تو مسدود شد، بگرد
یک آسمان تازه و یک جاده جور کن
التماس دعا در شب آرزوها



لیله الرغائب شب آرزوها شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است
در آن شب هر دعایی ستاره ای خواهد شد و در پهنه آسمان خواهد نشست
بیا ستاره های هم را نظاره کنیم و بر هر کدام آمین بگوئیم



ﺍﻱ ﻳﺎﺭ ﺯ ﺩﻳﺪﻩ ﮔﺸﺘﻪ ﻏﺎﻳﺐ ﺑﺮﮔﺮﺩ
ﺍﻱ ﻫﺠﺮ ﺗﻮ ﺍﻋﻈﻢ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺑﺮﮔﺮﺩ
ﺍﻣﺸﺐ ﺯ ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﻫﻢ
ﺍﻱ ﺁﺭﺯﻭﻱ ﺷﺐ ﺭﻏﺎﺋﺐ ﺑﺮﮔﺮﺩ
اللهم عجل لولیک الفرج



امشب ز خدا خواه که با لطف و کرم
از شیعه گشاید گره و رنج و ألم
و آن یار سفر کرده به صد عز و جلال
بینیم قمر روی مهش دور حرم
امشب لیله الرغائب شب برآورده شدن حاجات است
“اللهم عجل لولیک الفرج”



شب آرزوهاست بیا دعا کنیم برای آن کودکی که
در آن سوی پهناور زمین امشب را گرسنه خواهد خوابید
و برای آن بیماری که فردایش را کسی امیدوار نیست
بیا از خدا بخواهیم رنج های آدمی را بکاهد و آرامش او را بیافزاید



آرزو کن هر چه می خواهد دل تنگت بگو
امشب از آن شب هاست
ازآن شب های زیباست
بگو هرچه خواهی خدا
امشب دردل همه ی ماست
آرزو شیرین و زیباست


التماس دعا
:gol:

 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
photo_2016-04-12_19-38-04.jpg

پیامبر(ص) فرمودند: "از اولین شب جمعه ماه رجب غافل نباشید زیرا شب جمعه اول ماه رجب شبی است که خداوند ثواب بسیار زیادی برای این شب تعیین کرده"

چراکه ملائک به آن لیله‌الرغائب می‌گویند و این نام را نه مخلوقات بلکه آنها برای این شب با فضیلت برگزیدند.

زمانی‌که دو ربع از این شب گذشت، هیچ ملکی در زمین و آسمان نیست و همگی اطراف و دور کعبه جمع می‌شوند

و خداوند می‌فرماید "ای ملاک هرچه می‌خواهید بگویید" و ملائک می‌گویند"خدایا می‌خواهیم گناهان هر کسی را که در ماه رجب روزه مستحبی گرفته است ببخشی" خداوند نیز می‌پذیرد.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
فرصت رجب را از دست ندهیم!

فرصت رجب را از دست ندهیم!

آغاز سه ماه مبارک رجب، شعبان و رمضان در واقع سه تذکر است.
تذکر اول بحث اغتنام‌الفرص است.
چگونه فرصت‌های ویژه را مغتنم شماریم؛ فرصت‌هایی همانند سه ماه رجب، شعبان و رمضان و همانند زیارت و اعتکاف و راهیان نور.

کسانی از این‌گونه فرصت‌ها استفاده کامل می‌برند که سه کار را انجام داده باشند:

یک) قبل از فرصت یک برنامه ‌نیاز داریم، حین فرصت یک برنامه ‌نیاز داریم، بعد از فرصت هم یک برنامه می‌خواهیم. الان ما در فرصت ماه رجب هستیم و در واقع نسبت به ماه رمضان قبل از فرصت می‌شود. فرصت قابل ذخیره نیست. کسی نمی‌تواند شب جمعه‌ای که در حرم امام حسین(علیه‌السلام) در کربلا است را کنار بگذارد تا بعد از انجام امور دیگرش استفاده کند. فرصت و سرمایۀ زمان قابل حبس نیست، نمی‌توانیم حفظش کنیم.

دو) گاهی سرمایۀ زمان قابل جبران نیست. چه کسی می‌تواند فرصت جوانی را جبران کند؟ قابل جبران نیست.

سه) فرصت‌های دیگر را می‌توانیم به دیگران بدهیم، ولی زمان را نمی‌توانیم. می‌توانم وقتم را در اختیار دیگران قرار دهم، ولی اصلش این است که خودم را خرج کردم.

قبل از هر کاری باید آمادگی کسب کنیم. آمادگی به سه چیز است:

یک) باید طهارت کسب کنیم. چون هر چقدر که پاک‌تر باشیم از این فرصت‌های نورانی استفاده خواهیم کرد. کسی که آمادگی کسب نکرده است در این ماه نمی‌فهمد نماز و تلاوت چیست؟! هر چقدر طهارت‌مان بیشتر باشد استفاده‌مان بیشتر خواهد بود. ماه رمضان، ماه میهمانی عمومی و ماه رجب ماه میهمانی خصوصی است.

بیایید اجازه بگیریم. یا صاحب‌الزمان(عج) اجازۀ ورود به ماه رجب را می‌دهید؟! اگر اجازه بدهند دعاها و نمازها و عشق‌مان به خدا طور دیگری خواهد شد.



برنامه‌ریزی بعدی مراقبت است. بر سه چیز مراقبت داشته باشیم:

یک) مراقبت در انجام واجبات.

دو) مراقبت بر ترک محرمات.

سه) مراقبت بر خدمت به مخلوقات.

یکی از سپرهایی که برای مقابله با شیطان نیاز است، نماز شب است که این تعبیر امام باقر(ع) است. امام صادق(ع) با اجنبی‌ای بحث می‌کردند و وقت اذان شد و به‌قول راوی بحث به جایی رسید که اگر قدری ادامه پیدا می‌کرد فرد نماز‌خوان می‌شد که با بلند‌شدن صدای اذان حضرت بحث را قطع کردند و برای نماز رفتند.

قدرتی که امروزه ما داریم اگر نتیجه‌اش اقامۀ نماز نباشد به چه دردمان می‌خورد؟ مسیر ده کیلومتری ده لیتر بنزین می‌خواهد و مسیر هزار کیلومتری هزار لیتر بنزین می‌خواهد و مسیر بی‌نهایت کیلومتری چقدر بنزین می‌خواهد؟! مسیر ما تا آخرت بی‌نهایت است. انجام مستحبات باک یدک است. باک یدک را پر کنیم که بین راه پیچ‌و‌خم‌ها زیاد است. از کمک کردن به پدر و مادر و کمک در هیئت شروع کنیم و در کمک به مردم مراقبه داشته باشیم. ماه رجب الگوی انسان‌سازی است.

برنامه‌ریزی سوم، مواظبت و مداومت است.

شیطان دم همین در منتظر است تا سرمایۀ جمع شدۀ امشب‌تان را بگیرد، حفظ کنید. برای حفظ آن چند کار می‌توانید انجام دهید. برای حفظ اعمال‌تان زیاد استغفار کنید. توسل کنید.



photo_2016-04-29_15-06-34.jpg
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
لزوم استغفار دائمی به تأسی از پیغمبر (صلی الله علیه و آله)

ماه رجب فرصت خوبی است؛ ماه دعاست، ماه توسل است، ماه توجه است، ماه استغفار است. دائم هم باید استغفار کنیم. هیچ کس هم خیال نکند که من از استغفار مستغنی‌ام. پیغمبر خدا میفرماید که: «انّه لیغان علی قلبی و انّی لأستغفر اللَّه فی کلّ یوم سبعین مرّة».(۱) بلاشک پیغمبر هم حداقل روزی هفتاد مرتبه استغفار میکرد. استغفار برای همه است؛ بخصوص ماها که در این تحرکات مادی، در این دنیای مادی غرقیم و آلوده‌ایم. استغفار بخشی از این آلودگی را پاکیزه میکند و از بین میبرد. ماه استغفار است؛ ان‌شاءاللَّه فرصت را مغتنم بشماریم

۱۳۸۸/۰۴/۰۳
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الهي !

نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم،نه توآنی كه گدارا ننوازي به نگاهی
دراگربازنگردد، نروم بازبه جایی
پشت دیوارنشینم، چوگدا برسر راهی ،
كس به غیر از تو نخواهم،چه بخواهی چه نخواهی

بازكن در،كه جز این خانه مرانیست پناهی


*************************

مشاهده پیوست 206278
رجب، ماهي است که در آنْ بندگان و مؤمنان و ره‏پويان، خود را براي شرکت در مهماني بزرگ خداوند آماده مي‏کنند. ماهِ زدودن غبار تيرگي از روح و جان، ماهِ تمرين حضور و توجه به بيشتر به معنويات، و ماه بندگي و فرمان‏بري و در نهايتْ سرآغاز اُنس و الفتي جانانه به پروردگار هستي ‏بخش است.



سلام بر ماه رجب
سلام بر ماه رجب، ماه پيوند بندگان با معبود مهربان، ماه بارش باران مهر و محبت الهي، ماه رسيدن به سر منزل مقصود، و ماه اُنس شب زنده‏دارانِ هميشه بيدار با محبوب و معبود بي‏همتا.
سلام بر هلال رجب که آمدنش مژده پايان اندوه است و بدر آنْ يادآور تولد ماه تمام، امامِ هُمام و حيدر کرّار و پايانشْ نويد رهايي بشر از جهل و ناداني، شکوفايي اخلاق انساني، بعثت آن بزرگْ مردِ تاريخ براي هميشه زمان.
سلام بر بهار مناجات و بندگي. سلام بر نجواي شبانه اهالي رجب. سلام بر شب‏هاي رجب که پذيراي زاهدان است و سلام بر روزهايش که ميزبان عاشقان وصال الهي است و سلام بر لحظه لحظه رجب که شاهد ذکرِ ذاکران است.


مشاهده پیوست 206279

اهالی رجب

اهالي رجب، مردان و زنان با ايماني‏اند که آرزويي جز وصال يار ندارند و اشتياقي غير از ديدارْ در آن‏ها نيست. ذکرشان اللّه‏، کارشان لِلّه و هدفشان کسب خشنودي پروردگار است. «رجبيّون» قصدي جز رضوان الهي ندارند. بهشتِ آنان توجه محبوب است و دوزخشانْ حرمان ياد او. آن‏گاه که يارشان به اشک شوقي آن‏ها را مي‏نوازد، برايشان از آن‏چه در دنياست بهتر و خوش‏گوارتر است. هر کس توشه‏اي از سفره رجب برمي‏دارد و در خانه تکاني آن، همه مي‏کوشند تا غباري بر گرد جان باقي نگذارند.
عقده دل وانما، ماه رجب مي‏رسد
هلهله کن عاکفا، ماه طرب مي‏رسد
آفتاب رجب، گرمي‏بخش دل‏هاي اهالي آن است و مهتابشْ نوازش‏دهنده ديدگان نجواکنندگان و ستاره‏ هاي آن، آيات تفکر و تأمل انديشمندان است.




 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
فضائل ماه رجب

فضائل ماه رجب

[h=3]
[/h]رجب ماه خودسازی و توشه گرفتن است. هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد زیرا در میان ماههای دوازده ‏گانه تنها و بدون ائتلاف با ماههای دیگر از حرمت و قداست ‏برخوردار می ‏باشد، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده است که یکی از آنها فرد است که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام می ‏باشد.رسول اکرم (ص) فرموده ‏اند:

«رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی ‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏گردد.»
امام هفتم (ع) فرموده ‏اند:

رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏تر است; هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.

ماه رجب، به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون و توجه به ابعاد معنوی آن، نام‏های دیگری نیز دارد؛ نام‏هایی مثل ماه آمرزش خواهی (شهرُ الاستغفار)؛ ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه‏های حرام؛ سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی؛ ماه امیرمؤمنان (شهرُ امیرِالمؤمنین)، ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از فضیلت‏های بسیار.




 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ماه پر خیر و برکت رجب، دارای فضایل بیشماری است.
27 رجب بعثت پیامبر و میلاد سه امام معصوم، امام علی، امام باقر و امام جواد علیهم ‏السلام و اعتکاف ایام البیض در این ماه است.
یاد پیشوایان شهید، امام کاظم و امام هادی علیهما السلام و نیز حضرت زینب سلام الله علیها گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است.
ماه رجب شهراللَّه اعظم است. هیچ ماهی به منزلت و فضیلت او نمی رسد حتی جنگ با کفّار در این ماه حرام است.
آگاه باشید رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امتم است.
کسی یک روز در رجب روزه بگیرد موجبات رضایت خدا را فراهم کرده از خشم و غضب او دور می شود.
و دری از درهای جهنم به رویش بسته می شود.

download.jpg
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

استاد محمد شجاعی:

شب جمعه ی این هفته «لیلةالرغائب» است. یعنی شب رغبت ها.
باید بدانیم که چه آرزوهایی خوب است که در شب رغبت ها و آرزوهای ماه رجب و در کل زندگیمان داشته باشیم.

گاهی انسان عمرش را برای آرزوهایی می‌گذارد، اما بعد از مدتی متوجه می‌شود که این آرزوها ارزش بسیار کمی داشتند و تمام تلاشی که برای به دست آوردن آن‌ها کرده، به اندازه یک دقیقه از عمر یک ولی خدا قیمت نداشته است.

اولیای الهی می‌گویند: خدایا از بزرگ‌ترین آرزوهای ما در ماه رجب این است که به ما صدق عنایت کنی.

تنبلی و بی‌حوصلگی را از ما دورکنی. زیرا به فرمایش امام صادق (علیه السلام) کلید همه بدی‌ها تنبلی و بی‌حوصلگی است.


کسی که خودش را ‌نشناسد، عمر خودش را در آرزوهای بچه‌گانه تلف می کند و در مورد آخرت و ابدیت خودش بی توجهی می کند.

پس هرقدر خودمان را بیشتر بشناسیم، آرزوهایمان شادی‌آورتر و آرام‌تر خواهد بود.

گاهی انسان انتخاب‌ها و آرزوهایی دارد که موجب غصه و فشار دنیا و آخرتش می‌شود. این ناشی از خودنشناسی است.


سایت منتظران منجی
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

سيّد بن طاووس روايت كرده از محمّد بن ذكوان (كه معروف به سجّاد است برای آنكه آنقدر سجده كرد و گريست در سجود، كه نابينا شد)، گفت:
عرض كردم به حضرت صادق علیه‌السّلام:
فدای تو شوم، اين ماه رجب است، تعليم بنما مرا دعائی در آن، كه حقّ تعالی مرا به آن نفع بخشد.

حضرت فرمود:

بنويس:

بگو در هر روز از رجب، در صبح و شام، و در عقب نمازهای روز و شب:

بِسْمِ‌اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحیٖمِ

یٰا مَنْ أرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ،
یٰا مَنْ يُعْطِی الْکَثیٖرَ بِالْقَلیٖلِ،
یٰا مَنْ یُعْطٖی مَنْ سَئَلَهُ،
یٰا مَنْ یُعْطٖی مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً،
أعْطِنٖی بِمَسْئَلَتٖی إیّٖاکَ جَمیٖعَ خَيْرِ الدُّنْیٰا وَ جَمیٖعَ خَيْرِ الْآخِرَةِ،
وَ اصْرِفْ عَنّٖی بِمَسْئَلَتٖی إیّٖاکَ جَمیٖعَ شَرِّ الدُّنْیٰا وَ شَرِّ الْآخِرَةِ،
فَإنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ مٰا اَعْطَيْتَ،
وَ زِدْنٖی مِنْ فَضْلِکَ یٰا کَریٖمُ.

راوی گفت: پس گرفت حضرت محاسن شريف خود را در پنجه‌ی چپ خود، و خواند اين دعا را به حال التجاء و تضرّع، به حركت دادن انگشت سبّابه‌ی دست راست.

پس گفت بعد از اين:

یٰا ذَا الْجَلٰالِ وَ الْإکْرٰامِ،
یٰا ذَا النَّعْمٰاءِ وَ الْجُودِ،
یٰا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ،
حَرِّمْ شَیْبَتٖی عَلَی النّارِ.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
از ماه رجب قدردانی کنید

از ماه رجب قدردانی کنید

باید همه به یکدیگر تبریک عرض کنیم [این ] توفیق الهی را که توانستیم بار دیگر وارد ماه رجب بشویم. ماه رجب یک فرصت تقرّب به ارزشهای الهی و تقرّب به ذات مقدّس پروردگار و فرصت خودسازی است.

این ایّامی که در روایات ما به عنوان ایّام برجسته معرّفی شده اند، اینها همه فرصتند؛ هر فرصتی هم نعمت است و هر نعمتی هم نیازمند شکر و سپاس است. شکر و سپاس نعمت هم این است که انسان نعمت را بشناسد، بر طبق اقتضای این نعمت رفتار کند، از آن بهره ببرد، نعمت را از خدا بداند و آن را در راه خدا به کار ببرد؛ ماه رجب از این نعمتها است.
بعد هم ماه شعبان است که آن هم نعمت دیگری است و این دو ماه از نظر کُمَّلین و اهل توحید و اهل معنا مقدّمه ی ماه رمضانند؛ و ماه رمضان ماه عروج است، ماه رفتن به معراج است، ماه تزکیه است، ماه تصفیه است که همه ی ما به اینها احتیاج داریم.


از ماه رجب قدردانی کنید؛ در این ماه توسّلات خودتان به درگاه پروردگار عالم را هرچه میتوانید بیشتر کنید؛ به یاد خدا باشید و کار را برای خدا انجام بدهید؛ این تلاشی که میکنید، این زحمتی که میکشید، برای خدا قرار بدهید.


1394022218319e27c.jpg
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
* اوّلین دشمن ما غفلت است

* اوّلین دشمن ما غفلت است

ماه رجب است؛ و در این سرود پر مغز و زیبایی هم که شماها خواندید، اشاره ی به ماه رجب، ماه توسّل، ماه توجّه و دعا شده بود. در این ماه شریف، مؤمنین که دعا میخوانند، از خدای متعال این جور میخواهند: اَللهُمَّ فَاهدِنی هُدَی المُهتَدینَ وَ ارزُقنی اجتِهادَ المُجتَهِدینَ وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. چقدر حائز اهمّیّت است هر سه فِقره! فقره ی آخر هم که مغفرت است که اساس همه ی کارها است: وَ اغفِر لی یَومَ الدّین. هدایتِ هدایت یافتگان و تلاش تلاشگران آن چیزی است که در این دعا از خدای متعال میخواهید.

شما تأمّل بفرمایید اگر همین دو عامل در من و شما باشد، همه ی مشکلات حل خواهد شد؛ هم هدایت هدایت یافتگان الهی نصیب ما بشود، هم تلاش تلاشگران تاریخ بشریّت در رفتار ما، در گفتار ما، در منش ما محسوس باشد.

در آن فقره ی سوّم، آسیب مورد اشاره قرار گرفته است: وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. غفلت بزرگ ترین آسیب است؛ غفلت از مسیر، غفلت از هدف، غفلت از توان، غفلت از فرصت، غفلت از دشمن، غفلت از وظیفه ای که امروز بر دوش من و شما است؛ غفلت. بزرگ ترین دشمن ما غفلت است. اوّلین دشمنی که ما را در مقابل دشمنان دیگرمان به خاک می نشاند، غفلت است؛ وَ لا تَجعَلنی مِنَ الغافِلینَ المُبعَدین. نتیجه ی این غفلت دور شدن است؛ دور شدن از خدا، دور شدن از هدف، دور شدن از کامیابی. مضامین دعاها معرفت است، توحید است، درس زندگی است؛ ببینید دعاها اینها است. با این توجّه دعاها را بخوانیم و از این فضای این ماه بهره ببریم.
 
بالا