★ミ★ミ★طلیعه انس(ویژه نامه ماه رجب)★ミ★ミ★

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

الهي !
نه من آنم كه ز فیض نگهت چشم بپوشم،نه توآنی كه گدارا ننوازي به نگاهی
دراگربازنگردد، نروم بازبه جایی
پشت دیوارنشینم، چوگدا برسر راهی ،
كس به غیر از تو نخواهم،چه بخواهی چه نخواهی

بازكن در،كه جز این خانه مرانیست پناهی


*************************

url.jpg1.jpg
رجب، ماهي است که در آنْ بندگان و مؤمنان و ره‏پويان، خود را براي شرکت در مهماني بزرگ خداوند آماده مي‏کنند. ماهِ زدودن غبار تيرگي از روح و جان، ماهِ تمرين حضور و توجه به بيشتر به معنويات، و ماه بندگي و فرمان‏بري و در نهايتْ سرآغاز اُنس و الفتي جانانه به پروردگار هستي ‏بخش است.



سلام بر ماه رجب
سلام بر ماه رجب، ماه پيوند بندگان با معبود مهربان، ماه بارش باران مهر و محبت الهي، ماه رسيدن به سر منزل مقصود، و ماه اُنس شب زنده‏دارانِ هميشه بيدار با محبوب و معبود بي‏همتا.

سلام بر هلال رجب که آمدنش مژده پايان اندوه است و بدر آنْ يادآور تولد ماه تمام، امامِ هُمام و حيدر کرّار و پايانشْ نويد رهايي بشر از جهل و ناداني، شکوفايي اخلاق انساني، بعثت آن بزرگْ مردِ تاريخ براي هميشه زمان.
سلام بر بهار مناجات و بندگي. سلام بر نجواي شبانه اهالي رجب. سلام بر شب‏هاي رجب که پذيراي زاهدان است و سلام بر روزهايش که ميزبان عاشقان وصال الهي است و سلام بر لحظه لحظه رجب که شاهد ذکرِ ذاکران است.

thumb_afpm.ac.ir.JPG

اهالی رجب


اهالي رجب، مردان و زنان با ايماني‏اند که آرزويي جز وصال يار ندارند و اشتياقي غير از ديدارْ در آن‏ها نيست. ذکرشان اللّه‏، کارشان لِلّه و هدفشان کسب خشنودي پروردگار است. «رجبيّون» قصدي جز رضوان الهي ندارند. بهشتِ آنان توجه محبوب است و دوزخشانْ حرمان ياد او. آن‏گاه که يارشان به اشک شوقي آن‏ها را مي‏نوازد، برايشان از آن‏چه در دنياست بهتر و خوش‏گوارتر است. هر کس توشه‏اي از سفره رجب برمي‏دارد و در خانه تکاني آن، همه مي‏کوشند تا غباري بر گرد جان باقي نگذارند.

عقده دل وانما، ماه رجب مي‏رسد
هلهله کن عاکفا، ماه طرب مي‏رسد
آفتاب رجب، گرمي‏بخش دل‏هاي اهالي آن است و مهتابشْ نوازش‏دهنده ديدگان نجواکنندگان و ستاره‏ هاي آن، آيات تفکر و تأمل انديشمندان است.







 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
RAJAB1.jpg


مقدمه
رجب، هفتمين ماه سال قمري است که در اسلام به آن اهميت ويژه‏اي داده شده و در شمار ماه‏هاي پرفضيلتْ و يکي از چهارماه برخوردار از حرمت و قداست ويژه است. رجب، ماهي است که در آنْ بندگان و مؤمنان و ره‏پويان، خود را براي شرکت در مهماني بزرگ خداوند آماده مي‏کنند. ماهِ زدودن غبار تيرگي از روح و جان، ماهِ تمرين حضور و توجه به بيشتر به معنويات، و ماه بندگي و فرمان‏بري و در نهايتْ سرآغاز اُنس و الفتي جانانه به پروردگار هستي‏ بخش است.



مناسبت‏هاي رجب

ماه رجب، از ماه‏هاي بزرگي است که طلوع سه امام معصوم، امام علي عليه‏السلام ، امام محمد باقر عليه‏السلام و امام جواد عليه‏السلام را در آن شاهديم و شروع بزرگ ترين جنبش تاريخ بشري، يعني برانگيخته شدن پيام آور مهر و محبت، محمد مصطفي صلي‏الله‏عليه‏و‏آله براي هدايت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است. ياد و نام پيشوايان شهيد اين ماه، حضرت امام موسي کاظم عليه‏السلام و امام هادي عليه‏السلام و نيز پيام‏آور کربلا، زينب کبري عليهاالسلام گرمي‏بخش دل‏هاي مؤمنان است و نيمه رجب هم، پذيراي معتکفان کوي دوست خواهد بود و شاهدِ خلوتِ مشتاقان.

رجب در قرآن

خداوند در آيه 36 سوره توبه مي‏فرمايد: «به درستي که تعداد ماه‏ها نزد خداوند و در کتاب تکوين او از همان روزي که آسمان‏ها و زمين را آفريد، دوازده ماه است که چهار ماه آن، ماه حرام مي‏باشد» طبق بيان روايات، يکي از چهار ماه حرام، ماه رجب است که بر خلاف سه ماهِ ذي قعده، ذي حجّه و محرّم که به دنبال هم آمده‏اند، اين ماه به تنهايي و جداي از آن‏ها واقع شده است. منظور از حرام بودن چهار ماه، اين است که مردم در اين ماه‏ها، از جنگيدن با يکديگر دست بکشند و امنيت عمومي همه جا حکم‏فرما شود تا مردمان به زندگي خود و فراهم آوردن وسايل آسايش و سعادت خويش برسند و به عبادت و طاعت خود بپردازند.


فلسفه ماه‏هاي حرام

ماه رجب، يکي از چهار ماه حرام است که در آنْ از جنگ و خون‏ريزي نهي شده است. تحريم جنگ در اين چهار ماه، يکي از راه‏هاي پايان دادن به جنگ‏هاي طولاني و وسيله‏اي براي دعوت به صلح و آرامش بود؛ زيرا هنگامي که جنگ‏جويان چهار ماه از سال اسلحه را بر زمين گذاشته و صداي چکاچک شمشيرها خاموش گردد و مجالي براي تفکر و انديشه به وجود آيد، احتمال پايان يافتن جنگ بسيار زياد است. اسلام در هر سال براي پيروان خود يک آتش‏بس چهارماهه اعلام مي‏دارد که اينْ خود نشانه روح صلح‏طلبي اسلام است. البته اگر دشمن بخواهد از اين قانون اسلامي سوء استفاده کند و حريم ماه‏هاي حرام را بشکند، اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است.

رجب در کلامِ پيامبر خاتم صلي‏ الله‏ عليه‏ و‏آله

رجب، ماهي است که پيامبر اسلام (صلي ‏الله ‏عليه ‏و‏آله و سلّم) در آن مأمور شد تا خوبي‏ها را تکميل کرده و انسانِ متحيّرِ سرگردان را منزل بنماياند و آييني آورد که براي هميشه تاريخ، انسان‏ها را راهنما باشد. مبعوثِ رجب، درباره فضيلت‏هاي آن مي‏فرمايد: «رجب، ماهِ نزول رحمت الهي است و خداوند در اين ماه، رحمت خود را بر بندگان خويش فرو مي‏ريزد».
و در کلام زيباي ديگر مي‏فرمايد: «در بهشت قصري است که غير از روزه‏داران ماه رجب؛ کسي وارد آن نمي‏شود». و بدين ترتيب، حضرت لزوم توجه بيش‏تر به اين ماه و تفاوت قائل شدن بين رجب و ساير ماه‏ها را متذکر مي‏شود و بر پيروان ايشان است که اين ماه را، چونان فرصتي طلايي غنيمت بشمارند و در حفظ حرمت و بهره ‏مندي از آن کوشا باشند.



 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار





رجب در نگاه پيشواي هفتم

ماه رجب، زمينه‏اي مناسب براي نزديک شدن به خداوند و زدودن زنگار گناه از جان و دل است. پيشواي هفتم، امام موسي کاظم عليه‏السلام که خود در اين ماه به ديدار معبود شتافت، در خصوص ماه رجب به امتيازي که خداوند در اين ماه براي انسان‏ها براي روي آوردن به نيکي و پاک کردن سياهي‏ها داده، اشاره مي‏کند و مي‏فرمايد: «رجب، ماه بزرگي است که خداوند نيکي‏ها را در آنْ دو چندان پاداش مي‏دهد».

شرافت رجب در بيان استاد بزرگ اخلاق

مرحوم ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، استاد بزرگ اخلاق و عرفان، در کتاب شريف و ارجمند المراقبات درباره دلايل شرافت ماه رجب، مي‏نويسد: «ماه رجب، يکي از ماه‏هاي حرام مي‏باشد و از اوقات دعاست.[اين ماه] حتي در زمان جاهليت نيز به اين مطلب مشهور بوده و مردم آن زمان منتظر اين ماه بودند تا در آن دعا کنند. هم‏چنين اين ماه، ماهِ اميرالمؤمنين است، چنان‏چه طبق رواياتْ شعبان ماهِ رسول خدا صلي‏الله‏عليه‏و‏آله و رمضان ماه خداي متعال مي‏باشد». ايشان هم‏چنين همه سالکان راه حق را بر مواظبت اين ماه و بجا آوردن اعمال مخصوص آن توصيه مي‏کنند.


نام‏هاي رجب

ماه رجب، به دليل برخورداري از مزاياي گوناگون و توجه به ابعاد معنوي آن، نام‏هاي ديگري نيز دارد؛ نام‏هايي مثل ماه آمرزش خواهي (شهرُ الاستغفار)؛ ماه تک (رَجَبُ الفَرد) به دليل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از ساير ماه‏هاي حرام؛ سرشار (رَجَبُ الاَصَبّ) به دليل نزول سرشار رحمت الهي؛ ماه اميرمؤمنان (شهرُ اميرِالمؤمنين)، ريسمان الهي و اَصَمْ يعني برخوردار از فضيلت‏هاي بسيار.


رجب، تمرين تزکيه

ماه رجب، ماه آمادگي براي حضور در مهماني خداوند است و برنامه‏ هاي پيشنهادي اسلام در اين ماه، همه از نوعي تمرين و يافتن آمادگي حکايت دارند. تأکيد بزرگان ديني بر گرفتن روزه در اين ماه و ذکر پاداش‏هاي بسيار براي روزه‏داري در ماه رجب، براي تشويق مسلمانان براي کسب آمادگيِ بار يافتن به ضيافت الهي، مؤيد اين مطلب است.
در روايتي از يکي از ياران امام صادق عليه‏السلام مي‏خوانيم: «در روزهاي پاياني ماه رجب، به محضر امام صادق عليه‏السلام مشرّف شدم. حضرت با ديدنِ من، فرمودند: آيا در اين ماه روزه گرفته‏اي، عرض کردم: خير. حضرت فرمود: آن قدر ثواب از دست داده‏اي که اندازه‏اش را جز خداوند نمي‏داند، همانا اين ماهي است که خداوند آن‏را بر ديگر ايام برتري داده و حرمت آن‏را بزرگ شمرده است و براي روزه‏داران آن، کرامت خويش را واجب کرده است».


توجه امام خميني رحمه‏ الله به ماه رجب

براي عارفان و پويندگان راهِ حق، فرصت‏هايي چون ماه رجب با آن فضايل و کرامتش، دُرّي قيمتي است که به راحتي از آن نمي‏گذرند. سالکان کوي دوست که هر لحظه در انديشه نزديکي بيش‏تر و برتر به حضرت سبحان هستند، از هيچ فرصت و کوششي در اين راه کوتاهي نمي‏کنند و با استفاده از شب‏ها و روزهاي ماهي چون ماه نزول باران رحمت الهي، رجب، در اُنس بيش تر با خداوند مي‏کوشند. «حضرت امام خميني رحمه‏الله نيز با توجه به آگاهي از فضايل اين ماه، عنايت بيش‏تري نسبت به اين ماه و خلوت و انس باخداي بي‏همتا و دوري از اغيارنشان مي‏دادند».


شهيد مطهري رحمه ‏الله و ماه رجب

استاد مرتضي مطهري، درباره خاطراتش از ماه رجب مي‏نويسد: «ما که بچه بوديم در منزل خود، انتظار آمدن ماه رجب را مي‏کشيديم و چند روز مانده به آمدن ماه، همه جا صحبت از اين ماه شريف بود. شب اول آن براي مشاهده هلال رجب، در مسجد جمع مي‏شديم».
ايشان هم‏چنين درباره انتقال فرهنگ اهتمام به سنت‏هاي اسلامي چون احترام به ماه رجب، و استفاده از فرصت‏هاي آن، در پيامي انتقادي مي‏فرمايند: «اين ماه، ماه استغفار و ماه عبادت و روزه است و اين سنت‏ها در ميان ما، در حال فراموشي است. بچه‏هاي ما کم کم حتي نام ماه‏هاي قمري را هم از ياد مي‏برند و نمي‏توانند آن‏ها را ذکر کنند، ولي به هر حال تکليف (بيان سنت‏هاي اسلامي) از ما ساقط نمي‏شود».


برخي از اعمال مستحبي رجب

براي استفاده بيش‏تر از فضيلت‏هاي سرشار ماه رجب، برنامه‏هايي از سوي بزرگان و پيشوايان دين اسلام پيشنهاد شده که انجام آن‏ها در اين ماه، مورد توجه و سفارش آن حضرات بوده است. برنامه‏هايي مثل روزه گرفتن به هر ميزان که ممکن باشد؛ مداومت بر ذکر «لااله الا اللّه‏»؛ خواندن بعضي از دعاهاي مخصوص بعد از هر نماز؛ به جا آوردن عمره مفرده؛ زيارت حضرت رسول صلي‏الله‏عليه‏و‏آله ، اميرمؤمنان عليه‏السلام ، امام حسين عليه‏السلام و امام رضا عليه‏السلام و نيز شرکت در مراسم معنوي اعتکاف که مي‏تواند انسان را در جهت تقويت بنيه معنوي ياري رساند.

ذکرهاي رجب

از اعمال مهم و ارزشمند ماه رجب، خواندن اذکار و دعاهايي است که از سوي معصومان روايت شده است در اين ماه، خواندن دعاي «يامَنْ اَرْجُوْهُ لِکُلِّ خَيْرٍ». بعد از هرنماز توصيه گرديده است؛ دعاي مخصوص ماه رجب که از دعاهاي کوتاه، ولي عميق و پرمعنا است و از طرف امام زمان(عجّل الله تعالي فرجه الشريف) صادر شده و خود حضرت سفارش به مداومت آن در روزهاي رجب نموده‏اند، نيز از برنامه‏هاي ماه رجب است.


رجب، ماه عذرخواهي

از امام صادق عليه‏السلام نقل شده که پيامبر گرامي اسلام صلي ‏الله ‏عليه‏ و‏آله فرمودند: «رجب ماه استغفار امت من است، پس در اين ماه طلب آمرزش کنيد که خداوند آمرزنده و مهربان است. رجب را اصَبّ مي‏گويند؛ چون رحمت خداوند در اين ماه بر امت من بسيار ريخته مي‏شود. پس بسيار بگوييد: اَسْتَغْفِرُاللّه‏َ وَ اَسْئَلُه التَّوبَة؛ يعني از خداوند به خاطر کارهاي بدم پوزش مي‏طلبم و از او فرصت بازگشت مي‏خواهم».

دعاي هر روز رجب

در ماه رجب، يکي از دعاهايي که بسيار مورد استفاده و توجه مؤمنان قرار مي‏گيرد، دعاي شريف «يا مَنْ اَرْجُوهُ» است. اين دعا را امام صادق عليه‏السلام به پيروان خود آموختند تا در ماه رجب در هر روز و شب و در پي هر نماز آن را زمزمه کنند. «اي کسي که همه خوبي‏ها را از او اميد دارم و مي‏دانم که از ناحيه او هيچ بدي نخواهد رسيد.
اي کسي که عطاي بسيار در مقابل بهاي اندک مي‏دهي. اي کسي که آن‏چه از او مي‏خواهند و نمي‏خواهند و حتي نمي‏دانند به مردمان از روي رحمت و مهرباني عطا مي‏کند و مي‏بخشد.
با خواستن من از درگاه تو، تمام خير و خوبي دنيا و آخرت را بر من ارزاني دار وتمام بدي‏هاي آن دو سرا را از من دور نما. که هر قدر هم عطا کني، چيزي از تو کم نخواهد شد و از فضل خود، لطف و کرمت را بر من افزون نما.
اي صاحب بزرگي و کرامت، اي مالک نعمت‏ها و صاحب بخشش، اي کسي که بر بندگان منّت داري و لطف، رويم را بر آتش جهنم حرام گردان».



منبع : فارس
 
آخرین ویرایش:

ghxzy

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن ,
کاربر ممتاز
پیامبر اکرم(ص):از شب اول ماه رجب خداوند فرشته ای در آسمان هفتم قرار میدهدکه از شب تا سحر در آسمان ندا میدهد:
خوشا به حال آنانکه مطیعند
خوشا به حال آنانکه توبه کننده اند.
و خداوند میفرمایند:
من همنشین کسی هستم که با من همنشین است.
گوش میکنم به حرف های کسیکه به حرفم گوش کند. (اطاعت)
می آمرزم کسی را که از من طلب آمرزش کند.
ماه رجب، ماه من است.
رحمت ، رحمت من است.
کسی که مرا بخواند جواب میدهم.
کسی که طلب مغفرت کند، می آمرزم.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بر اهل ولا عید مویّد شده امشب / در جلوه رخ داور سرمد شده امشب
لبخند عیان برلب احمد شده امشب / میلاد همایون محمد شده امشب




بهشت رحمت صفاى جنت / بهار طوبى جمال یزدان
امام باقر که فیض وافر / دهد کلامش به علم و عرفان

منادى میزند بین زمین آسمان فریاد
صفر این ماه عظمى را رسیده مژده میلاد
که شادان گشته از میلاد باقر حضرت سجاد
بر پدر آنچنان بر فرزندى چنین
مرحبا مرحبا، آفرین آفرین




ز بهر رفع حاجات و نیاز خویش گردیده / سلاطین جهان یکسر گداى حضرت باقر
زبان از وصف او لکن، قلم از مدح او عاجز / که جز حق کس نمى ‏داند بهاى حضرت باقر


دهد این مژده را بر فاطمه روح الامین امشب
که ماهى آسمانى آمده روى زمین امشب
خدا بخشد گلى زیبا به زین العابدین امشب
حافظ مکتب و باقر علم دین
مرحبا مرحبا، آفرین آفرین
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
روز و شب لیله الرغائب

از پیامبر اکرم(ص) روایت شده است که فرمودند: از اولین شب جمعه د رماه رجب غافل نشوید؛ زیرا شبی است که فرشتگان آن را «لیله الرغائب» می نامند. این نامگذاری به این جهت است که هنگامی که مقداری از شب گذشت، هیچ فرشته ای در آسمان ها و زمین نمی ماند مگر این که در کعبه و اطراف آن جمع می شوند.

معناشناسی لیله الرغائب

در فرهنگ قرآنی اسلامی، برای برخی از زمان ها و مکان ها اقتدار و خصوصیات ویژه ای گفته شده است. از این رو برخی از سرزمین ها چون بیت المقدس و مکه جایگاه قداست معنوی خاصی دارند و اعمال در آن مکانها از پاداش و ارزش ویژه ای برخوردار می باشد. برخی از زمان ها نیز چون سحرگاهان و فجر و لیله القدر از چنین ویژگی های خاص بهره مند هستند و خداوند در آیات و حتی سوره هایی به ارزش و جایگاه ویژه آنها اشاره کرده است و درباره شب قدر آن را برابر با هزار ماه که به اندازه عمر آدمی است دانسته است.
این ویژگی را می توان درباره برخی از ماهها چون ماه رمضان و یا ماه رجب برشمرد که از ویژگی های انحصاری برخوردار می باشند. از جمله ویژگی های انحصاری ماه رجب، لیله الرغائب است.
کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان می باشد. بنابراین معنای اول «لیله الرغائب» یعنی شبی که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن فراوان است و بندگان خوب و شایسته خداوند دراین شب تمایل زیادی به رفتن به درخانه خداوند و ارتباط و انس با معبود خویش دارند.
بنابر معنای دوم، «لیله الرغائب» یعنی شبی که در آن عطاء و بخشش خداوند فراوان است و بندگان مخلص خداوند با روآوردن به بارگاه قدس ربوبی و خاکساری در برابر عظمت حق شایسته دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانه حق می گردند.
 

Lamister-iran

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
آیت الله العظمی مرحوم آقا مجتبی تهرانی در سخنرانی در روزهای اول ماه رجب سال ۱۴۳۳قمری (۱۳۹۱ خورشیدی) با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر (ع) در خصوص هدایت از برکات این ماه سخن گفتند.

روی عَنِ الباقِرِ (عَلَیهِ السَّلامُ) قال: لجابر الجُعفی، یا جابرَ:

« مَن هذَا الَّذی سَأََلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ أََو تَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ أََووَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ» (بحارالانوار، جلد۶۸، صفحه ۱۳۸)

ترجمه: ای جابر! چه کسی از خداوند تبارک و تعالی درخواستی کرده و خداوند درخواست و خواهش او را نپذیرفته و به او عطا نکرده است؟ یا اینکه چه کسی به خداوند توکّل و تکیه کرده و خداوند او را کفایت ننموده است؟
یا اینکه چه کسی است که به خداوند اعتماد و اطمینان کرده و خداوند را نجات و رهایی نداده باشد؟


شرح:

از حضرت باقر (علیه‏ السلام) روایت شده است که حضرت به جابر جُعفی فرمودند:
ای جابِر! چه کسی است که از خداوند در خواست کند و خداوند به او عطا نکند؟ !

حضرت می خواهند بفرمایند که چنین چیزی نشدنی است؛

« مَن هذَا الَّذی سَأََلَ اللَه تَبارَکَ وَ تَعالی فَلَم یُعطِهِ» ، به تعبیر ما یعنی کسی را به من نشان بده که از خدا در خواست کرده و خدا به او عطا نکرده باشد؟ !

« وَ مَن یَتَوَکَّلَ عَلَیهِ فَلَم یَکفِهِ» ، نشانم بده ببینم! کیست که کارش را به خدا واگذار کند و خداوند او را کفایت نکرده و کارش را انجام ندهد؟ !

« وَ مَن وَثِقَ بِهِ فَلَم یُنجِهِ» نشانم بده ببینم! کیست که اعتماد به خدا کند و تکیه گاهش خدا باشد، امّا خدا او را نجات ندهد و از گرفتاری رهایی نبخشد؟ !

در اینجا سه سؤال پشت سر هم مطرح شده است؛ اگر کسی واقعاً از خداوند درخواست کند و غیر او را کارساز نداند، خدا هم عطا می‏ کند، هم کفایت می‏ کند و هم او را نجات می بخشد؛ در این شکّی نیست!

بله! در هر زمانی این طور است؛ امّا در برخی ظرف‏ های زمانی اجابت تسریع می شود؛ برخی مکان‏ ها هم همین طور هستند، مثلاً در مشاهد مشرّفه، مساجد و… زمان‏ ها نیز مانند مکان‏ ها، در سرعت اجابت مدخلیّت دارند.


یکی از زمان هایی که در بین سال به این مطلب اختصاص دارد، « ماه رجب» است


در روایتی از پیغمبراکرم است که حضرت فرمودند: خداوند، فرشته‏ ای را در آسمان هفتم قرار داده است که: « یُقالُ لَهُ الدّاعی» ، اسمش « جارچی» است. « داعی» به معنای جارچی، یعنی کسی که کارش جار زدن است.
. وقتی ماه رجب وارد می‏ شود، این فرشته از شب تا به صبح فریاد می زند:

« طُوبی لِلذّکِرین طُوبی لِلطّائِعینَ» ، خوشا به حال کسانی را که در این ایّام و شب‏ ها به یاد خدا بوده و ذاکر الله تعالی هستند و از او اطاعت می‏ کنند. « وَ یَقُولُ اللهُ تَعالی» ، آن ملک می‏ گوید: خداوند شب‏ های ماه رجب می فرماید: « وَیَقُولُ اللهُ تَعالی اَنَا جَلیسُ مَن جالِسَنی» ، من هم نشین کسانی هستم که با من هم نشین شوند!

« وَ مُطیعُ مَن اَطاعَنی» ، این خیلی بالا است! اطاعت می‏ کنم کسانی را که از من اطاعت ‏ کنند!

« وَ غافِرُ مَن اَستَغفَرَنی» ، می آمرزم کسانی را که از من درخواست غفران و آمرزش نمایند!

« اَلشَّهرُ شَهری وَ اَلعَبدُ عَبدی وَ الرَّحمَة ُُ رَحمَتی» ، این ماه، ماه من است! بنده، بندۀ من است! و رحمت، رحمت من!

« مَن دَعانی فی هذَا الشَّهر ِ اَجَبتُهُ» ، هر کس در این ماه، مرا بخواند و صدایم بزند، جوابش می گویم!

« وَ مَن سَئَلَََنی اَعطَیتُهُ» ، اگر کسی از من درخواستی کند به او عطا می‏ نمایم!

« وَ مَن ِ اَستَهدانی هَدَیتُهُ» ، اگر کسی از من راهنمایی بخواهد او را راهنمایی می‏ کنم!

این روایت، روایت مفصّلی است. می‏ فرماید: من این ماه را ریسمانی بین خود و بنده‏ ام قرار داده ام، « وَ فَمَنِ اعتَصَم َ بِهِ وَصَلَ اِلیََّ» ، هر کس این ریسمان را بگیرد، به من می رسد. ماه رجب، ماه خداوند، ماه رحمت خداوند و وسیله‏ ای برای رسیدن به خداوند می‏ باشد.

در روایتی امام صادق‏ (علیه‏ السلام) از پیغمبر اکرم نقل می فرماید که: ماه رجب، ماه استغفار امّت من است؛ بعد می فرماید: رجب را « اَصبّ» گویند، چون رحمت خدا در این ماه به امّت من زیاد ریزش می کند؛ ماه رجب چنین ماهی است. لذا حضرت فرمودند: زیاد در این ماه بگویید: « اََستَغفُرِ اللهَ وَ اَسئَلُهُ التَّوبَةَ» ؛ ایشان برای استغفار دیگر سقف هم نمی گذارند، بلکه می فرمایند: زیاد استغفار کنید و در این ماه از رحمت الهی که بر شما ریزش می کند بهره بگیرید!

منبع
 

مسروری

عضو جدید
کاربر ممتاز
از امام صادق(ع) نقل شده است که پیامبر(ص) فرمود: ماه رجب ماه استغفار امت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزنده و مهربان است. پس بسیار بگویید استغفرالله و اسئله التوبه
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
در فضيلت و اعمال ماه مبارک رجب

در فضيلت و اعمال ماه مبارک رجب

در فضيلت و اعمال ماه مبارک رجب است بدانکه اين ماه و ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت تمامند و روايت بسيار در فضيلت آنها وارد شده، بلکه ازحضرت رسول(ص) روايت شده کهماه رجب ماه بزرگ خداست و ماهى در حرمت و فضيلت به آن نمي‌رسد و قتال با کافران در اين ماه حرامست و رجب ماه خداست و شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امّت من است. کسى که يک روز از ماه رجب را روزه دارد مستوجب خشنودى بزرگ خدا گردد و غضب الهى از او دور گردد و درى از درهاى جهنّم بر روى او بسته گردد

و

از حضرت موسى بن جعفر(ع) منقول است که هر که يکروز از ماه رجب را روزه بدارد آتش جهنّم يکساله راه از او دور شود و هر که سه روز از آنرا روزه دارد بهشت بر او واجب گردد.

همچنين فرمود که "
رجب نام نَهرى است در بهشت از شير سفيدتر و از عسل شيرين‌تر، هر که يکروز از رجب را روزه دارد البتّه از آن نهر بياشامد"
و


از حضرت صادق(ع) منقول است که

حضرت رسول(ص) فرموده که "ماه رجب ماه استغفار اُمّت من است پس در اين ماه بسيار طلب آمرزش کنيد که خدا آمرزنده و مهربان است و رجب را اَصَبّ مى گويند زيرا که رحمت خدا در اين ماه بر اُمّت من بسيار ريخته مى‌شود پس بسيار بگوئيد
اَسْتَغْفِرُ اللهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ."
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راز گره خوردن آغاز ماه رجب با شکافنده علوم



آغاز ماه رجب كه یكی از شهور ثلاثه عبادت و بندگیست، با نام مبارك امام باقر علیه السلام گره خورده است و در اواسط آن نیز چند میلاد دیگر و از همه مهمتر میلاد امیرالمۆمنین علیه السلام واقع شده است. این تقارن میمون این نوید را می دهد كه ماه های عبادت و بندگی اگر چه ماه عبادت و بندگی خداوند می باشند اما جز با تأسی به بندگان حقیقی و واقعی خداوند و موالات ایشان كه همان خاندان رسول مكرم اسلام علیهم السلام می باشند این بندگی و اطاعت محقق نخواهد شد:
در حدیثی به نقل از شیخ مفید می خوانیم كه:
« امیرالمۆمنین ماه رجب را روزه می داشتند و می فرمودند:
رجب ماه من و شعبان ماه رسول الله صلی الله علیه و آله و رمضان ماه خداوند است .» (1)
اگر بخواهیم یك معنای روانی از این روایت به دست آوریم خواهیم گفت: همان طور كه معنی ماه خدا بودن رمضان این است كه در این ماه باید ذكر خدا و مناجات و ثنای او به شكل ویژه تحقق یابد ، معنی اینكه شعبان ، ماه رسول خداست نیز این است كه در ماه شعبان باید بیشتر و بهتر از سائر ماه ها نام آن بزرگوار بر زبانها جاری شود به همین دلیل در این ماه صلوات خاصه شعبانیه وارد شده و افضل اعمال این ماه صلوات بر محمد وآل او علیهم السلام می باشد و بر همین منوال معنی این كه ماه رجب ماه امیرالمۆمنین علیه السلام است این خواهد بود كه در این ماه ذكر و نام حضرت باید زینت بخش محافل و مجالس بندگی حق باشد حال باید دید ماهی كه آغازش مزین به نام باقر العلوم علیه السلام و وسطش به نام مولی الموحدین علیه السلام و پایانش مبعث رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله می باشد آیا این ماه مایه افتخار معصومین علیهم السلام می باشد كه در این ماه به دنیا آمده اند یا این كه افتخار این ماه است كه مشرف و مزین به این انوار طیبه شده است ؟!
معنی ماه خدا بودن رجب این است كه ماه بندگی خداست و قبلا گفتیم از آنجا كه بندگی حقیقی جز با موالات اهل بیت علیهم السلام امكان ندارد پس به یك معنی ماه رجب ماه اولیاء خدا نیز می باشد !!

آنچه كه در خور توجه است این است كه زمان و مكان ارزش و اعتبار ذاتی ندارند و تمامی زمانها و مكانهای مقدس ارزش و اهمیت خود را از وقایعی اكتساب می نمایند كه در درون آنها رخ می دهند که « لا أقسم بهذا البلد و أنت حلّ بهذا البلد » (2) تمام ارزش سرزمین مقدس كربلا به دلیل آن نفس مطمئنه ایست كه در آن آرام گرفته و تمام ارزش شب قدر به خاطر وقایعی است كه در آن اتفاق می افتد از نزول ملائكه گرفته تا شرفیابی آنها به نزد ولی خدا و نزول قرآن و غیره.
حال با این اوصاف اگر بگوییم كه ماه رجب ماه علم است و ارزش آن به دلیل این است كه آغاز آن میلاد شكافنده علوم نبوی است و هنگامی كه ماه در سیزدهم رو به كمال می گذارد و در اوج تلألۆ و درخشندگی است میلاد باب علم مدینه نبوی است و در اواخر این ماه نیز سفارش به زیارت عالم آل محمد و بضعه نبوی شده است ، قطعا سخن به گزافه نگفته ایم و شاید با این مقدمات بتوان فهمید كه چرا شعبان ماه رسول خدا صلی الله علیه و آله گشته زیرا كسی می تواند با آن نور عظیم اتصال برقرار نماید و خود را در معرض تابش آن قرار دهد كه از باب علم او وارد شود و به شكافنده علوم او و پاره تنش كه در خراسان مدفون است سر تعظیم فرود آورد و وقتی از این مراحل و امتحانات سربلند بیرون آمد لایق این می شود كه وارد ماه نبوی شود و اگر حق ماه نبوی یعنی شعبان را به درستی ادا نمود لیاقت پیدا می كند تا وارد ماه میهمانی الله شود.
به این دلیل است كه در اول این نوشتار ادعا نمودیم كه بندگی حقیقی برای خداوند جز از طریق توجه به اولیاء الهی ممكن نیست « أین وجه الله الذی إلیه یتوجه الأولیاء أین السبب المتصل بین الأرض و السماء » (3)
و باز به همین دلیل است كه از همین امام همام یعنی امام باقر علیه السلام نقل شده است كه فرموده اند:
« هر كس كه اول و وسط و آخر ماه رجب را روزه بگیرد خداوند بهشت را بر او واجب گردانده و با ما و در درجه ما در روز قیامت محشور خواهد كرد. »(4)
زمان و مكان ارزش و اعتبار ذاتی ندارند و تمامی زمانها و مكانهای مقدس ارزش و اهمیت خود را از وقایعی اكتساب می نمایند كه در درون آنها رخ می دهند که « لا أقسم بهذا البلد و أنت حلّ بهذا البلد »

با این اوصاف شاید بتوان سرّ گره خوردن غرّه رجب با نام امام باقر علیه السلام را بتوانیم حدس بزنیم.
حرام بودن این ماه اگر چه از قبل از اسلام مرسوم بوده لكن اسلام سنتهای قبل از خود را بدون دلیل امضا نمی نموده است.
و ناگفته نماند كه حدیثی كه در صدر بحث آوردیم به این مضمون كه رجب ماه امام علی علیه السلام و شعبان ماه رسول الله صلی الله علیه و آله و رمضان ماه خداوند است منافات با حدیث معروفی كه می فرماید : « رجب ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رمضان ماه امت است» (5)، ندارد چرا كه معنی ماه امت بودن رمضان این است كه به مهمانی خدا وارد شده و مورد آمرزش واقع می شوند و معنی ماه خدا بودن رجب این است كه ماه بندگی خداست و قبلا گفتیم از آنجا كه بندگی حقیقی جز با موالات اهل بیت علیهم السلام امكان ندارد پس به یك معنی ماه رجب ماه اولیاء خدا نیز می باشد!!
باشد تا عبادات خود اعم از روزه و نماز و ذكر و قرآن و دعا را در این ماههای مقدس معطر با نام و یاد پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت مكرمش علیهم السلام بگردانیم.
پی نوشت:
1- مسار الشیعة ص56 .

2- سوره بلد /1 .
3- دعای ندبه .
4- كشف الغطاء ج 2ص323.
5- ثواب الأعمال ص54 .
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
اهمیت ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در ماه رجب

اهمیت ذکر «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» در ماه رجب


اهمیت ذکر تهلیل در ماه رجب


رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در ماه رجب، هزار مرتبه«لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» بگوید، خداوند برای وی هزار حسنه نوشته، و هزار شهر در بهشت بنا می کند.


ذکر لااله الاّ اللّه

تهلیل، گفتن لااله الاّ اللّه، مهمترین شعار توحیدی اسلام است. واژه تهلیل، از مادّة هلل، در لغت به معنای بالا بردن صداست (ابن فارس، ج 6، ص 11) و در اصطلاح، گفتن لااله الاّ اللّه است. به کار بردن مادّة هلل برای این معنا، بدان سبب است که فرد به هنگام گفتن لااله الاّ اللّه صدای خود را بلند می کند. (ازهری ، ج 5، ص 368) همچنین گفته شده که تهلیل برگرفته از حروف لااله الاّ اللّه است. (راغب اصفهانی ، ذیل «هلل »)

عبارت لااله الاّ اللّه دو بار به همین صورت در قرآن کریم به کار رفته (رجوع کنید به صافات : 35؛ محمد: 19) و به صورتهای مشابه، مانند لااله الاّ أنا و لااله الاّ أنت و بویژه لااله الاهو، بیش از سی بار در قرآن آمده است. (رجوع کنید به عبدالباقی ، ذیل «إل'ه »)

مفسران بر اساس حدیث نبوی و اقوال صحابه و تابعین، «کلمة التقوی » را که در قرآن (فتح : 26) نیز آمده، همان لااله الاّ اللّه دانسته اند (ابن بابویه ، 1386، ج 1، ص 251؛ طوسی ، ج 4، ص 283). علاوه بر این، در منابع حدیثی و تفاسیر، لااله الاّ اللّه با نامها و اوصافی چون کلمة التوحید. (فضل بن حسن طَبْرِسی ، ج 6، ص 480،4)


ذکر تهلیل در روایات

ذکر لااله الاّ اللّه از جمله ذکرهای مۆمنان است، زیرا بنا بر احادیث، اقرار به آن (توحید) یکی از ارکان پنج گانه اسلام و بزرگترین باب از ابواب هفتاد و چندگانه ایمان است. (بعلی بن حسن طبرسی، ص 86) پیامبر اکرم برترین سخنان را لااله الاّ اللّه و عبارات هم ارز آن، همچون سبحان اللّه و الحمدللّه و اللّه اکبر برشمرده است.(رجوع کنید به بخاری جعفی ، ج 7، ص 229؛ طَبَرانی ، ج 3، ص 315)

در حدیثی دیگر آن را برترین سخن خود و پیامبران پیش از خود ذکر کرده است ( رجوع کنید به بیهقی ، السنن الکبری ، ج 4، ص 284)؛ از اینرو، ایشان هم در آغاز رسالت، مردم را با «قولوا لااله الاّ اللّه تُفلحوا» به اسلام دعوت می کرد (مجلسی ، ج 18، ص 202) و هم در ادامه، به مسلمانان توصیه می نمود که اسلام خود را با زیاد گفتن لااله الاّ اللّه تجدید کنند.(رجوع کنید به حاکم نیشابوری، ج 4، ص 256)

در حدیثی قدسی که امام رضا علیه السلام آن را با واسطه پدرانش از پیامبر اکرم نقل کرده و در میان شیعیان به حدیث سلسلة الذهب * مشهور است، خداوند لااله الاّ اللّه را دژ مستحکم خود دانسته که ورود در آن موجب امان از عذاب الهی می شود. امام رضا علیه السلام در پایان این حدیث، خود را شرطی از شروط این امر برشمرده که مراد از آن امامت اهل بیت پیامبر اکرم است. ( رجوع کنید به ابن بابویه ، 1387، ص 25 ).

بر اساس برخی احادیث ، قائلِ لااله الاّ اللّه یا کسی که آخرین سخن او لااله الاّ اللّه باشد، وارد بهشت می شود یا بنا بر حدیثی دیگر، آتش دوزخ بر او حرام می گردد (رجوع کنید به ابن بابویه ، 1404، ج 2، ص 119)؛ از اینرو، در احادیث به تلقین لااله الاّ اللّه به مردگان سفارش شده است. ( حرّعاملی ، ج 2، ص 456)

ابى حمزه گوید: شنیدم كه امام باقر (علیه السلام) مى فرمود: هیچ چیز نیست كه ثوابش بیشتر باشد از گواهى به اینكه بگوید: "لا اله الا الله" یعنى گواهى دهد به یگانگى خدا، به راستى كه چیزى با خداوند عزّوجلّ برابر نیست و در هیچ امرى احدى با او شریک نیست. (اصول كافى ، جلد6، ص 153)


فقط خداوند شایسته پرستش است

امام صادق (علیه السلام ) مى فرماید: رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرموده است: استغفار و گفتن كلمه لا اله الا الله بهترین عبادت است. (اصول كافى ، ص 119)

تجلى لا اله الا الله در بهشت

رسول خدا (صلی الله علیه و آله ) فرمود: «هر كس بگوید: لا اله الا الله براى او در بهشت درختى كاشته مى شود از یاقوت سرخ، كه بُنش از مشک سفید برآمده، و از عسل شیرین تر و از برف سپیدتر و از مشک خوشبوتر است و....» (اصول كافى، ج 6، ص 153)

منبع:تبیان
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار


دعای هر روز ماه رجب
دریافت فایل صوتی
منبع سایت شهید آوینی




يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ، وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ، يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ

بِالْقَليلِ، يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ سَئَلَهُ، يا مَنْ يُعْطى‏ مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ‏
تَحَنُّناً مِنْهُ وَ رَحْمَةً، اَعْطِنى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِيَّاكَ، جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَ جَميعَ خَيْرِ
الْأخِرَةِ، وَ اصْرِفْ عَنّى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِيّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا، وَ شَرِّ الْأخِرَةِ، فَاِنَّهُ‏
غَيْرُ مَنْقُوصٍ مااَعْطَيْتَ، وَ زِدْنى‏ مِنْ فَضْلِكَ يا كَريمُ
* راوى می‏گوید: پس گرفت حضرت امام صادق علیه السلام محاسن شريف‏ خود را با انگشتان دست چپ خود و خواند اين‏ دعا را به حال التجا و تضرّع به حركت دادن انگشت سبّابه دست راست. و بعد گفت:
ياذَا الْجَلالِ ‏وَ الْاِكْرامِ، يا ذَاالنَّعْمآءِ وَ الْجُودِ، يا ذَا الْمَنِّ وَ الطَّوْلِ، حَرِّمْ شَيْبَتى‏ عَلَى النَّارِ
**
ترجمه دعای یا من ارجوه لکل خیر:
اى كه براى هر خيرى به او اميد دارم و از خشمش در هر شرى ايمنى جويم. اى كه مى‏دهد (عطاى) بسيار
در برابر (طاعت) اندك اى كه عطا كنى به هركه از تو خواهد! اى كه عطا كنى به كسى كه از تو نخواهد و
نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى! عطا كن به من به خاطر درخواستى كه از تو كردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير
آخرت را و بگردان از من به خاطر همان درخواستى كه از تو كردم همه شر دنيا و شر آخرت را زيرا
آنچه تو دهى چيزى كم ندارد (يا كم نيايد) و بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار!
* راوى می‏گوید: پس گرفت حضرت امام صادق علیه السلام محاسن شريف‏ خود را با انگشتان دست چپ خود و خواند اين‏ دعا را به حال التجا و تضرّع به حركت دادن انگشت سبّابه دست راست. و بعد گفت:
اى صاحب جلالت و بزرگوارى اى صاحب نعمت و جود اى صاحب بخشش و عطا حرام كن محاسنم را بر آتش دوزخ‏!


ردیف
توضیحات
پخش اجرا
حجم
(KB)
زمان
1 یا من ارجوه لکل خیر (فردی) 5410:02:17
2 یا من ارجوه لکل خیر (خانچی) 5710:02:24
3 یا من ارجوه لکل خیر (معنوی) 5630:02:22
4 یا من ارجوه لکل خیر (صدفی) 6190:02:37
5 یا من ارجوه لکل خیر(سبحانی) 6430:02:43
6 یا من ارجوه لکل خیر 5590:02:21
7 یا من ارجوه لکل خیر 2,9350:03:07
8 یا من ارجوه لکل خیر 6670:03:46
9 یا من ارجوه لکل خیر (همخوانی) 7350:03:06
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
به نام خدا

شخصی به نام سالم نامی که از صحابه حضرت صادق(ع) بود، می گوید: چند روزی از ماه رجب باقی مانده بود که خدمت آن حضرت مشرف شدم.
فرمود: ای سالم، آیا چیزی از این ماه را روزه گرفته ای؟
عرض کردم: خیر.
فرمود: آن قدر ثواب از تو فوت شده که مقدار آن را تنها خدا می داند!
سپس فرمود: همانا رجب، ماهی است که خداوند او را فضیلت داده و بسیار احترام کرده و کرامت آن را برای روزه داران واجب ساخته است.
سالم گوید: عرض کردم: یابن رسول الله، اگر چند روزی باقی مانده از این ماه راه روزه بدارم، به مقداری از ثواب های آن می رسم؟
فرمود: ای سالم! هر که یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد، خدا ایمن می گرداند او را از سختی سکرات مرگ و هول قیامت، و عذاب قبر.



منبع..
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
به نام خدا

27رجب سالروزبعثت حضرت محمد(ص) از روزهای خوب و متبرکی است که اعمالی برای شب و روز آن ذکر شده تا امکان بهره مندی هرچه بهتر و بیشتر از این فرصت معنوی فراهم شود.

شب مبعث از شبهای متبرکه است و برای آن اعمالی ذکر شده:


* در مصباح از حضرت ابوجعفر امام جواد (ع) روایت شده که فرمود در رجب شبى است که از آنچه که بر آن آفتاب می تابد بهتر است و آن شب بیست و هفتم رجب است که در صبح آن پیغمبر خدا (ص) به رسالت مبعوث شد و براى آن شب اعمالی است که اگر شیعه ای از ما آن اعمال را در آن شب انجام دهد اجر عمل شصت سال می برد.

در مورد این عمل آمده: پس از نماز عشاء هر ساعتى از شب را تا پیش از نیمه آن بیدار شو و دوازده رکعت نماز اقامه کن و در هر رکعت حمد و سوره اى از سوره هاى کوچک مفصل ( مفصل ازسوره محمد است تا آخر قرآن) بخوان.

نمازها دو رکعتی هستند. پس از هر دو رکعت بعد از سلام؛ هفت مرتبه سوره حمد، هفت مرتبه مُعَوَّذَتَیْن، و سوره های توحید و قُلْ یا اَیُّها الْکافِرُونَ هر کدام هفت مرتبه، و سوره قدر و آیة الکرسى هر کدام را هفت مرتبه بخوان.


بعد از اتمام نماز این دعا خوانده شود:

اَلْحَمْدُ لِلّهِ الَّذى لَمْ یَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ یَکُنْ لَهُ شَریکٌ فى الْمُلْکِ وَ لَمْیَکُنْ لَهُ وَلِىُّ مِنَ الذُّلِّ وَ کَبِّرْهُ تَکْبیراً اَللّهُمَّ اِنّى اَسئَلُکَ بِمَعاقِدِ عِزِّکَ عَلَى اَرْکانِ عَرْشِکَ و َمُنْتَهَى الرَّحْمَةِ مِنْ کِتابِکَ وَ بِاسْمِکَ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ الاْعْظَمِ وَ ذِکْرِکَ الاْعْلىَ الاْعْلىَ الاْعْلى وَ بِکَلِماتِکَ التّامّاتِ اَن تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اَنْ تَفْعَلَ بى ما اَنْتَ اَهْلُهُ...

ستایش خاص خدایى است که نگیرد فرزندى و نیست براى او در فرمانروایى شریکى و نیست برایش یاورى از خوارى و به بزرگى کامل بزرگش شمار، خدایا از تو خواهم به حق چیزهایى که موجبات عزتت بر پایه هاى عرشت مى باشد و به حق سرحد نهایى رحمتت از کتابت و به نام بزرگتر بزرگتر بزرگترت و به حق ذکرت که والاتر و برتر و اعلى است و به کلمات تام و تمامت....

پس بخوان هر دعایى و حاجتی که داری و درود فرست بر محمد و آلش .

* انجام غسل در این شب مستحب است.

* زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) که افضل اعمال شب عید مبعث است.


اعمال روز عید مبعث

عید مبعث از جمله اعیاد عظیمه است و روزى است که حضرت رسول (ص) در آن روز به رسالت برگزیده شد .

برای این روز چند عمل ذکر شده است :
* غسل
* روزه، روز عید مبعث یکى از چهار روزى است که در تمام سال امتیاز دارد براى روزه گرفتن و برابر است با روزه هفتاد سال.
* بسیار صلوات فرستادن.
* زیارت حضرت رسول و امیرالمؤمنین .
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ماه خدا به انتهای خودش رسید

ماه خدا به انتهای خودش رسید



وداعی متفاوت با ماه رجب+صدای میثم مطیعی

ماه رجب! با همه فرصت‌های زیبایی که برای استغفار و توبه در اختیارمان گذاشتی حالا وقت وداع با تو رسیده و چقدر دلم برای تو، برای مناجات‌های تو، برای خلوت‌های عاشقانه اعتکاف و بودن در خانه خدا تنگ می‌شود.

انگار همین دیروز بود منتظر هلال ماه مبارک رجب بودیم و همین چند لحظه پیش برای خلوت در خانه خدا در پوست خود نمی‌گنجیدیم و الان وقت وداع با ماه رجب ماه ریزش رحمت الهی است.آه، آه، خداحافظ ماه رجب! ماه ریزش رحمت الهی، ماه توبه و استغفار، ای ماه بزرگ خدا!ای ماه رحمت!ماه رجب! با همه فرصت‌های زیبایی که برای استغفار و توبه در اختیارمان گذاشتی حالا وقت وداع با تو رسیده و چقدر دلم برای تو، برای مناجات‌های تو، برای اعمال ام داوود، برای خلوت‌های عاشقانه اعتکاف و بودن در خانه خدا و از همه مهم‌تر برای مهربانی‌های تو تنگ می‌شود، وداع با تو برایم خیلی سخت است، اما شوق فرا رسیدن ماه شعبان ماه رسول اکرم(ص) این وداع را برایم آسان می‌کند.الهی! رجب گذشت و ما از خود نگذشتیم تو از ما بگذر!برای شنیدن صدای حزن‌انگیز وداع ماه رجب با صدای میثم مطیعی از لینک زیر اقدام کنید:

- http://farsnews.com/newstext.php?nn=13920319001068#sthash.QzA274CK.dpuf
 
آخرین ویرایش:

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ماه رجب رفت....

ماه رجب كه مي‌رود، به لرزه مي‌افتم. ماه رمضان را در نزديكي خويش مي‌بينم و لياقتش را در خويش نمي‌بينم. از يك سو از نويد آمدنش مسرورم ولي از سوي ديگر از آماده نبودن خويش محزون.

ماه رجب هم كه مثل برق گذشت و من هنوز از خواسته‌هاي خويش نگذشته ام.

صداي پاي رجب و صداي پاي رمضان... يكي دور مي‌شود و ديگري نزديك... و من در اين ميان با دست‌هاي خالي...

دست‌هاي خاليم را آسماني مي‌كنم... ناگهان دستهايم پر از رحمت مي‌شود و رايحه‌اي مشام جانم را پر مي‌كند...

خوب كه چشم تيز مي‌كنم، دعوتنامه‌اي است براي ميهماني رسول خدا(ص)، فورا چشم مي‌گويم و حركت مي‌كنم.

يك ماه ديگر وقت گرفته ام، وقت گرفته‌ام تا آماده شوم. دست و دل در ماه حبيب بشويم و بعد پا در ماه محبوب بگذارم.

قدر ماه شعبان را بايد بدانم تا به قدر ماه رمضان برسم بلكه گويند كه خود شعبان را نيز قدري است...

روز‌هايش را نقش روزه بزنم و شب‌ها را به مناجات دلنوازش نگار و... كه مقدمه‌اي بشوند...

مقدمه‌اي براي زيبا زيستن...


با رجب، وداع مي‌كنيم ...

با همه‌ي خوبي‌هايش و همه‌ي فرصت‌هاي بزرگي كه از دعا و مناجات و توبه و استغفار به رويمان گشود.
سختي‌هاي وداع با اين ماه بزرگ را شايد لذت حضور در ماه پيامبر؛ شعبان، آسان سازد و اگر توشه‌اي در خور كسب نكرديم به اميد شعبان، منتهاي امل و آرزويمان را در عمل به خواسته‌هاي محبوب و معبودمان به كار مي‌گيريم.


گرچه فرصت استثنايي رجب رفت اما لحظه‌هاي طلايي ديگر در راه است؛‌
آنها را دريابيم.

خداحافظ ماه رجب؛ اي ماه ريزش رحمت پروردگار؛ اي ماه بزرگ خدا و اي ماه استغفار و روزه و ‌ اي ماه دعا و وصال.

خدا حافظ ماه رجب؛ ماه ریزش رحمت الهی، ماه توبه و استغفار، ای ماه بزرگ خدا.
ای ماه رحمت! تو با همه فرصتهای زیبایی که برای استغفار و توبه در اختیارمان گذاشتی حالا وقت وداع باتو رسیده و چقدر دلم برای تو، برای مناجاتهای تو، برای اعمال ام داوود، برای مهربانی های تو تنگ می شود، وداع با تو برایم خیلی سخت است اما شوق فرارسیدن ماه شعبان این وداع را برایم آسان می کند. خدایا! گرچه فرصتهای ناب رجب را از دست دادیم به ما توفیق درک ماه شعبان را عطاکن.


و سلام بر تو اي ماه شعبان،‌ اي ماه رسول رحمت،‌ اي ماه استغفار و روزه و اي ماه دعا و وصال.

الهی! رجب گذشت و ما از خود نگذشتیم تو از ما بگذر!



منبع
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
وداع با ماه رجب

وداع با ماه رجب

انگار همین دیروز بود منتظر هلال ماه مبارک رجب بودیم و همین چند لحظه پیش برای خلوت در خانه خدا در پوست خود نمی گنجیدیم .
و الان وقت وداع با ماه رجب ماه مهربانی است .
خدا حافظ ماه رجب
ماه ریزش رحمت الهی ، ماه توبه و استغفار ، ای ماه بزر گ خدا
ای ماه رحمت ! تو با همه فرصتهای زیبایی که برای استغفار و توبه در اختیارمان گذاشتی حالا وقت وداع
باتو رسیده و چقدر دلم برای تو ، برای مناجاتهای تو ، برای اعمال ام داوود ، برای مهربانی های تو تنگ
می شود ، وداع با تو برایم خیلی سخت است اما شوق فرارسیدن ماه شعبان این وداع را برایم آسان
می کند .خدایا ! گرچه فرصتهای ناب رجب را از دست دادیم به ما توفیق درک ماه شعبان را عطاکن .
الهی ! رجب گذشت و ما از خود نگذشتیم تو از ما بگذر
! (آیت الله حسن زاده آملی)

منبع
 
آخرین ویرایش:

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
در آخرين روز رجب، سه عمل وارد شده است:



1. غسل
2. روزه كه موجب آمرزش گناهان گذشته و آينده است.
3. نماز حضرت سلمان
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
بسم الله النور ...

بسم الله النور ...

امام باقر علیه السلام فرمود:

هر کس یک روز از رجب را روزه بگیرد خواه از ابتدا، خواه از وسط و خواه از پایان این ماه، خداوند بهشت را بر او واجب می گرداند و خداوند در روز قیامت او را در رتبه ما و در کنار ما قرار می دهد و هر کس دو روز از این ماه را روزه بگیرد به او گفته می شود اعمالت را از نو شروع کن زیرا تمام گناهان گذشته تو آمرزیده شد و هر کس سه روز از ماه رجب را روزه بگیرد به او گفته می شود گناهان گذشته و آینده تو بخشیده شد و تو اجازه داری دوستان و آشنایان گنهکار خود را شفاعت کنی و هر کس هفت روز از این ماه را روزه بگیرد هفت در از درهای جهنم بر روی او بسته می شود و هر کس که هشت روز آن را روزه بگیرد هشت در بهشت به رویش باز می شود و به او گفته می شود: از هر دری که دوست داری وارد شو
 

sanam.j

عضو جدید
حضرت صادق عليه السلام فرمود بگو در هر روز از رجب در صبح و شام و در عقب نمازهاى روز و شب :


يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَآمَنُ سَخَطَهُ

اى كه براى هر خيرى به او اميد دارم و از خشمش


عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ يا مَنْ يُعْطى مَنْ سَئَلَهُ يا

در هر شرى ايمنى جويم اى كه مى دهد (عطاى ) بسيار در برابر (طاعت ) اندك اى كه عطا كنى به هركه از تو خواهد اى


مَنْ يُعْطى مَنْ لَمْ يَسْئَلْهُ وَمَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ تَحَنُّناً مِنْهُ وَرَحْمَةً اَعْطِنى

كه عطا كنى به كسى كه از تو نخواهد و نه تو را بشناسد از روى نعمت بخشى و مهرورزى عطا كن به من


بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ خَيْرِ الدُّنْيا وَجَميعَ خَيْرِ الاْخِرَةِ وَاصْرِفْ عَنّى

به خاطر درخواستى كه از تو كردم همه خوبى دنيا و همه خوبى و خير آخرت را و بگردان از من


بِمَسْئَلَتى اِيّاكَ جَميعَ شَرِّ الدُّنْيا وَشَرِّ الاْخِرَةِ فَاِنَّهُ غَيْرُ مَنْقُوصٍ ما

به خاطر همان درخواستى كه از تو كردم همه شر دنيا و شر آخرت را زيرا آنچه تو دهى چيزى كم ندارد (يا كم نيايد) و


اَعْطَيْتَ وَزِدْنى مِنْ فَضْلِكَ يا كَريمُ

بيفزا بر من از فضلت اى بزرگوار


يا ذَاالْجَلالِ وَالاِْكْرامِ يا ذَاالنَّعْماَّءِ

اى صاحب جلالت و بزرگوارى اى صاحب نعمت


وَالْجُودِ يا ذَاالْمَنِّ وَالطَّوْلِ حَرِّمْ شَيْبَتى عَلَى النّارِ

و جود اى صاحب بخشش و عطا حرام كن محاسنم را بر آتش دوزخ



:gol:برگرفته از سایت شهید آوینی:gol:
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
عروج معنوی

عروج معنوی

نماز راستین و نیز باطن این عبادت به روح آدمی صعود می دهد چنانچه در منابع روایی نماز معراج مؤمن معرفی شده است اما بجا آوردن این فریضه در ماه رجب ترقی معنوی آدمی را مضاعف می سازد و موجب می شود که او با موفقیت افزون تری از نردبان آسمان بالا رود و با عرشیان و قدسیان مانوس گردد، رسول اکرم (ص) فرمود:
هر کس در ماه رجب شصت رکعت نماز به جای آورد، هر شب دو رکعت و در هر رکعت یک بار حمد و سه بار قل یا ایها الکافرون و یک بار قل هو الله احد را بخواند و پس از سلام دستها را بالا ببرد و دعایی را که سفارش شده زمزمه کند . (1)

پس از اقامه این نمازها سزاوار است که تا وقت فرارسیدن نماز شب به اموری بپردازد که با حال روحی او انطباق داشته باشد و آن گاه نماز شب به جای آورد و پس از رکعت هشتم به سجده رود و در این حال دعایی را که در کتاب اقبال الاعمال به نقل از امام معصوم (ع) آمده بخواند و از مضامین آن غافل نماند و پس از نماز وتر نیز دعایی را که در ماخذ یاد شده درج شده زمزمه کند . (2)


سید بن طاووس در کتاب معروف خود، اقبال الاعمال، از رسول اکرم (ص) روایت کرده که آن حضرت فرموده اند
هر که در ماه رجب یک روز روزه بدارد و چهار رکعت نماز گزارد و دررکعت اول صد مرتبه آیة الکرسی و در رکعت دوم دویست مرتبه قل هو الله احد، مرگش فرا نخواهد رسید تا آن که جای خود را در بهشت مشاهده کند و یا برایش این جایگاه رفیع را ببینند . (3)




1) این دعا در مآخذ قبل و نیز آثاری چون اقبال الاعمال ; تحفه حلوانی و مفاتیح الجنان آمده است .
2) المراقبات، ص 78 - 79 .
3) مفاتیح الجنان، ص 24 .

منبع:حوزه نت
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
ماه رجب و دعا

ماه رجب و دعا

یکی از چیزهایی که در ماه رجب پسندیده است دعا است، که مرحوم مجلسی و حاج شیخ عباس قمی آنها را در موارد مختلف گزارش کرده اند.

از جمله این دعاها که بسیار هم سفارش شده است سید بن طاووس از محمد بن ذکوان که این مرد آن قدر در حال سجده گریه کرد که نابینا شد می گوید: به حضرت امام صادق(ع) گفتم لطفاً برای ماه رجب مرا دعایی تعلیم دهید که از طرف خدای متعال به وسیله آن سود ببرم حضرت فرمود:در تعقیب نمازهای صبح و شام هر روز این ماه این دعا را بخوان:

«یا من ارجوه لکلّ خیر و آمن سخطه عند کلّ شر یا من یعطی الکثیر بالقلیل یا من یعطی من سئله یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه تحنّنا منه و رحمة اعطنی بمسئلتی ایّاک جمیع خیر الدّنیا و جمیع خیر الآخرة و اصرف عنّی بمسئلتی ایّاک جمیع شرّ الدّنیا و شرّ الآخرة فأنّه غیر منقوصٍ ما اعطیت وزدنی من فضلک یا کریم،

ای آنکه در هر چیزی به تو امید دارم و از خشمش در هر تسرّی و بدی ایمن هستم، ای آنکه در برابر اندک بسیار عطا کند، ای آنکه به هر کس که بخواهد عطاهای بسیار نماید، ای آنکه به کسی که از او چیزی نخواهد و کسیکه از راه مهرورزی و رحتمش او را نشناسد عطا می کند، خواهشی که از تو دارم همه خیر دنیا و همه خوبیهای آخرت را به من عطا کن، درخواست دیگرم از تو این است که بدی های دنیا و بدی آخرت را از من دور کنی زیرا کاسته نشود هر آنچه عطا کنی و برای من از فضل و بخشش خودت بیفزا ای با کرامت.»

محمد بن ذکوان می گوید، سپس حضرت محاسن خود را به دست چپ گرفت و با حالت تضرّع و خشوع در حالی که انگشت سبّابه دست راست را حرکت می داد ادامه دعا را می خواند: «یا ذاالجلال و الأکرام یا ذالنّعماء و الجود یا ذالمنّ و الطّول حرّم شیبتی علی النّار؛ای صاحب جلال و کرم، ای صاحب نعمت ها و بخشش ها، ای صاحب منّت وجودها، موی سفیدم را بر آتش دوزخ حرام کن.»

در حدیثی دیگر از پیامبر(ص) گزارش شده که فرمود: هر کس در ماه رجب این عبارت را صدبار بگوید:

«استغفر اللّه الّذی لا اله الّا هو وحده لاشریک له واتوب الیه؛و با صدقه این ماه را به پایان ببرد، پاداش صد شهید را دارد و اگر در ماه رجب از دنیا برود خدا از او راضی می باشد.»

و نیز در حدیث دیگری آمده است که هر کسی دوست دارد که جایگاه خود را در بهشت ببیند و برای او نشان داده شود در ماه رجب یک روز روزه بگیرد و چهار رکعت نماز بخواند در رکعت اول صدبار قل هو اللّه احد، در رکعت دوم دویست بار قل هو اللّه احد بخواند. از اینگونه احادیث فراوان است که در فضیلت این ماه وارد شده است.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
لیلة الرغائب چگونه شبی است؟

لیلة الرغائب چگونه شبی است؟

"رجب"، ماه خداست؛ ماه پر بركتی است كه اعمال بسیاری برای آن ذكر شده است.

پیامبراكرم صلوات الله علیه فرمود: هر كس یك روز از ماه رجب را روزه بگیرد، مستوجب خشنودی خدا می شود و غضب الهی از او دور می گردد و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود.


اعمال ماه های رجب و شعبان، جهت آماده ساختن روح برای شركت در میهمانی ماه مبارك رمضان می باشد. برای درك عظمت ماه رمضان باید از قبل خود را آماده نمائیم.

پیامبراكرم(ص) فرمود: ماه رجب، ماه استغفار امت من است. پس در این ماه بسیار طلب آمرزش كنید كه خدا آمرزنده و مهربان است.اولین شب جمعه ماه رجب را لیلة الرغائب نامند. در این شب ملائك بر زمین نزول می كنند. برای این شب عملی از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

روز پنج شنبه اول آن ماه - در صورت امكان و بلا مانع بودن- روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و درهر ركعت یك مرتبهسوره حمد، سه مرتبهسوره قدر، دوازده مرتبهسوره توحیدخوانده شود. و چون دوازده ركعت به اتمام رسید،هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر" سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر" رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" گفته شود. در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت می رسد.


پیامبراكرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرماید:

كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.میّت می پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده ام.

آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی.امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.
 

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بر اهل ولا عید مویّد شده امشب / در جلوه رخ داور سرمد شده امشب
لبخند عیان برلب احمد شده امشب / میلاد همایون محمد شده امشب




بهشت رحمت صفاى جنت / بهار طوبى جمال یزدان
امام باقر که فیض وافر / دهد کلامش به علم و عرفان

منادى میزند بین زمین آسمان فریاد
صفر این ماه عظمى را رسیده مژده میلاد
که شادان گشته از میلاد باقر حضرت سجاد
بر پدر آنچنان بر فرزندى چنین
مرحبا مرحبا، آفرین آفرین




ز بهر رفع حاجات و نیاز خویش گردیده / سلاطین جهان یکسر گداى حضرت باقر
زبان از وصف او لکن، قلم از مدح او عاجز / که جز حق کس نمى ‏داند بهاى حضرت باقر


دهد این مژده را بر فاطمه روح الامین امشب
که ماهى آسمانى آمده روى زمین امشب
خدا بخشد گلى زیبا به زین العابدین امشب
حافظ مکتب و باقر علم دین
مرحبا مرحبا، آفرین آفرین
 
بالا