◄[چگونه آسمان خراش بسازيم]►

valkano سبز

عضو جدید
کاربر ممتاز
بزرگترين مشکل ساخت و ساز به سمت بالا جاذبه است. فرض کنيد مي خواهيد دوست خود را بلند کنيد اگر دوستتان سبک باشد به راحتي او را بلند مي کنيد ولي اگر بخواهيد دو نفر را از روي زمين بلند کنيد کارتان بسيار مشکل خواهد شد. براي بلند کردن افراد بيشتر بايستس چند نفر به شما کمک کنند. سازه هاي بلند نيز از اين قاعده مستثني نيستند براي تحمل وزن طبقات بالا پايه هاي ساختمان بايد گسترده تر باشند. زماني که ما يک طبقه به طبقات سازه اضافه مي کنيم وزن کل سازه افزوده شده و نيروهاي پايين آن طبقه نيز تغيير مي کنند. اگر بتوانيم پايه ساختمان را با افزايش ارتفاع پهن تر کنيم در بلند مرتبه سازي مشکلي نخواهيم داشت ولي همان طور که مي دانيم اين کار تا حدي عملي است و پس از مدتي با مشکل مواجه مي شويم.

در سازه اي آجري براي ساختن ساختمان هاي بلندتر بايستس ديوارهاي طبقات پايين را کلفت تر بسازيم ولي اين کار تا ارتفاع مشخصي عملي است زيرا بعد از مدتي ديگر جايي براي کلفتر ساختن ديوارهاي طبقات پايين نمي ماند.

به نظر شما راز ساختن آسمان خراش ها چيست؟

در سال ۱۸۰۰ ميلادي اين مشکل حل شد و مهندسان توانستند ساختمان هاي بلندتري بسازند. مهم ترين گام در حل اين مشکلات توليد آهن بود. فلزات باريک و سبک مي توانستند بار زيادي را تحمل کنند بنابراين مهندسين در ساختمان سازي از اين ماده استفاده کردند. در سال هاي بعد با پيشرفت تکنولوژي فولاد ساخته شد و امکان ساخت ساختمان هاي بلندتر ممکن گرديد. هسته مرکزي يک آسمان خراش را اسکلت فلزي تشکيل مي دهد و تيرهاي فولادي به ستون هاي عمودي متصل هستند.

در سازه اي بزرگ کل وزن سازه به ستون هاي عمودي منتقل مي شود و اين نيرو به نقاطي در زير ستون ها در پي ساختمان منقل مي شوند د ريک آسمان خراش ستون ها روي صفحات گسترده اي قرار مي گيرند.

ستون مستقيما روي بيس پليت قرار دارد و اين صفحه فلزي روي تيرهاي سنگيني قرار داده مي شود. اين تيرها نيز روي بتن ضخيمي قرار دارند. اين کار باعث پخش شدن نيروي متمرکز ستون مي شود و ستون ها به داخل زمين فرو نمي روند. کل وزن ساختمان را بستر زمين تحمل مي کند. در سازه هاي فوق العاده سنگين اين وزن را با استفاده از شمع به بستر سنگي منتقل مي کنند. يکي از مزاياي اسکلت فلزي اين است که ديوارهاي پيراموني فقط وزن خود را تحمل مي کنند که اين مزيت به مهندس اين امکان را مي دهد تا سازه را تا هر کجا که مي خواهد بالا ببرد.

همان طور که ملاحظه مي کنيم با توليد فولاد ساختن آسمان خراش هاي بلند ممکن شد ولي اين تنها بخشي از مشکل است. با افزوده شدن ارتفاع ساختمان تعداد افراد ساکن در ساختمان نيز افزوده مي شود و براي منتقل کردن اين افراد به طبقات بالاتر بايد از اسانسور استفاده کرد ولي همان طور که مي دانيم هر آسانسور بخشي از فضاي طبقات پايين را اشغال مي کند بتابراين نمي توان هر تعداد اسانسوري که مي خواهيم در ساختمان قرار دهيم. بنابراين يکي از مهم ترين موارد طراحي ساختمان بلند طراحي محل و تعداد آسانسورها مي باشد.

ايمني ساختمان در برابر آتش يکي ديگر از موارد مهم در ساخت آسمان خراش هاي بلند است. امروزه از دستگا هاي پيشرفته اي براي خاموش کردن آتش در ساختمان ها استفاده مي شود که اجازه پخش شدن آتش را نمي دهند.

بسياري از طراحان ساختمان توجه ويژه اي به راحتي ساکنان مي کنند. بدين منظور از طراحي باغ هاي مصنوعي در ساختمان بهره مي برند.

مقاومت در برابر نيروي باد

علاوه بر مشکل نيروهاي جاذبه يک ساختمان بايد در برابر نيروي باد نيز مقاومت داشته باشد. بسياري از آسمان خراش ها مي توانند چند سانت در جهات مختلف تغيير مکان داشته باشند. تنها مورد در جابجايي يک ساختمان احساس ساکنين آن است زيرا اگز اين جا به جايي ها بيش از اندازه باشند ساکنين احساس تريس و ناراحتي مي کنند.براي رفع اين مشکل تيرهاي افقي سازه را به ستون ها در محل اتصال جوش مي دهند تا کل سازه به صورت واحد عمل کند. براي ساز هاي خيلي بلند اين کار جندان تاثيري ندارد. براي مهار تغيير مکان هاي زياد در اين سازه ها مهندسان هيته اي محکمي در وسط سازه طراحي مي کنند.

سخت کردن سازه موجب مقاومت سازه در برابر زلزله نيز مي شود. در حقيقت سازه تحت حرکت هاي افقي زمين حرکت کرده و بنابراين تيرها و يتون ها دچار پيچش نمي شوند اگر چه در اين حالت سازه آسيب نمي بيند ولي ساکنين احساس خوشايندي نخواهند داشت چون حرکت خشک سازه باعث حرکت اثاثيه شده و ساکنين را آزار خواهد داد. برخي از شرکت هاي ساختماني از روش هاي جديدي براي استهلاک نيروي زلزله استفاده مي کنند که به اين سازه ها سازه هاي هوشمند مي گويند.
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
آسمان خراش

آسمان خراش

این تاپیک مختص آسمان خراش ها یا همان برج ها هستند!
مطالب به مرور به این تاپیک منتقل خواهند شد!
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
بالا رفتن در آسمان: اصول و چالشها

بالا رفتن در آسمان: اصول و چالشها

آسمان خراش ها، به عنوان نماد عصر مدرن، نمایشگاه آخرین پیشرفت های مهندسی هستند. در قرن بیست و یکم هر شهر بزرگی در دنیا، برای اینکه نشان دهد از قافله صنعت عقب نمانده و برای اینکه نمادی برای شهرش درست کند، یکی از این برج های بلند را می‌سازد . بشر از دیر باز به ساختن بناهای بزرگ علاقه داشته. تاریخ معماری بشر رقابتی طولانی برای ساختن ساختمان های بزرگ تر بوده است. اهرام مصر، برج افسانه ای بابل، طاق های بلند مسجدها و کلیساها نشان دهنده تلاش بشر برای غیرانسانی کردن ابعاد بناها است. شاید می‌خواسته اند این گونه به آسمان نزدیک تر شوند. اما مساله ارتفاع بنا همواره محدودیتی جدی بوده. جاذبه زمین اولین مشکلی بود که بشر را به زمین می‌چسباند. برای ساختن بنایی بلند باید دیواری کلفت می‌ساختند. و اگر ساختمان آنقدر مانند اهرام مصر بلند می‌شد دیوارها آنقدر کلفت می‌شدند که عملا در طبقات پایین جای خالی نمی ماند.
تا قرن نوزدهم ساختمانی که بیش از شش طبقه داشته باشد وجود نداشت. مردم باید همه طبقات را پیاده می‌رفتند و فشار آب بیش از پانزده متر از سطح زمین نمی رسید. در قرن نوزدهم با تولید فولاد و بتن مسلح صنعت ساختمان پیشرفت چشمگیری کرد و اولین ساختمان های بلند متولد شدند. دیوارها با تیرهای آهن محکم می‌شدند و می‌توانستند بی آن که کلفت باشند وزن زیادی را روئ ستون‌ها یشان تحمل کنند. اختراع آسانسور این امکان را به کارگران داد که به راحتی در طبقات بالاتر کار کنند . پمپ آب و الکتریسیته زندگی در طبقات بالاتر را ممکن کرد.
اولین ساختمان بزرگی که به روش ستون های عمودی و تیرهای افقی ساخته شد، ساختمان 10 طبقه بیمه منازل در شیکاگو بود. ما این گونه ساختمان با وجود پنجره های زیاد اتاق‌ها تنگ و تاریک به نظر می‌رسیدند. شهرها در قرن بیستم مرکز توجه شدند. فضاهای شهری گران شدند و شرکت‌ها همه دوست داشتند در این بازاری که در مرکز شهرهای بزرگ برپا شده جایی داشته باشند. مهندسان چاره را مخصوصا در شهرهای شلوغ رفتن به سوی آسمان و گسترش عمودی دیدند.
آسمان خراش در اواخر سال های 1920 در آمریکا به دنیا آمد. سه معمار نیویورک مسابقه ساختن بلندترین ساختمان دنیا را شروع کردند و نتیجه کار آنها ساختمان های امپایر استیت، ساختمان کرایسلر و برج بانک منهتن بود. ساختمان امپایر استیت مدت‌ها رکورد بلندترین ساختمان نیویورک را داشت تا برج تجارت جهانی ساخته شد. شیکاگو با ساختن برج سیرز این رکورد را از نیویورک بیرون آورد. در سال های 1990 رکورد ساختمان های بلند برای مدتی طولانی آمریکا را به مقصد آسیا ترک کرد. کشورهایی مانند چین و مالزی برای اعلام اینکه آمده اند تا نقش بیشتری را در اقتصاد جهانی بازی کنند ساختن یک ساختمان بلند را بهترین راه برای اعلام حضور دیدند. در سال 1996 برج های دوقلوی پتروناس در کوالالامپور مالزی ساخته شدند که از برج سیرز شیکاگو بلندتر بودند. و چین رکورد دار امروزی بلندترین ساختمان دنیا است.
مهم ترین قسمت آسمان خراش اسکلت فولادی آن است. تیرهای آهنی به هم وصل می‌شوند تا ستون های بلند عمودی را بسازند که از زمین تا بالاترین طبقه ساختمان می‌رود. در هر طبقه به این ستون‌ها تیرهایی افقی وصل می‌شوند که در واقع کف هر طبقه را می‌سازد. در اغلب ساختمان‌ها تیرهای ضرب دری نیز برای استحکام بیشتر کار گذاشته می‌شود. در این شبکه سه بعدی فولادی تمام وزن ساختمان را ستون‌ها تحمل می‌کنند. ستون‌ها باید بر نیرویی که جاذبه زمین به کل ساختمان وارد می‌کند غلبه کنند. هر ستون روی یک صفحه آهنی قرار دارد. صفحه آهنی روی تیرهای فولادی گذاشته می‌شود. این تیرها به صورت هرم چیده می‌شوند و هر چه وزنی که قرار است ستون‌ها تحمل کنند بیشتر باشد گسترش این هرم های کوچک زیر ستون‌ها در زیر ساختمان بیشتر است. تمام اینها روی یک لایه بتن قرار داده می‌شوند و رویشان هم بتن ریخته می‌شود. در بعضی ساحتمان‌ها ستون های بلند بتنی تا لایه سنگی زمین ریشه می‌دوانند.
یک فایده مهم اسکلت فولادی این است که روی دیوارها وزنی نمی افتد. این به معماران اجازه می‌دهد تا هر چقدر می‌خواهند فضای داخل را بزرگ تر کنند.
پایه آسمان خراش به وسیله یک زیرساختار زیرزمینی تقویت می‌شود.
ستون های عمودی وزن آسمان خراش را بر دوش می‌کشند.
برای جداکردن طبقات تیرهای افقی فولادی بین ستون های عمودی کشیده می‌شوند.
دیوار پرده ای شیشه و بتن به بیرون ساختمان نصب می‌شود.
ساختمان هایی مقاوم تر
با بلندتر شدن آسمان خراش‌ها علاوه بر نیروی جاذبه دشمن جدیدی به نام باد خود را نشان داد. اغلب آسمان خراش های امروزی می‌توانند به راحتی چند متر در برابر باد این طرف و آن طرف خم شوند بی آنکه برایشان مشکلی پیش بیاید. ساده ترین روش برای مقابله با باد این است که اتصالات تیرها و ستون های آسما ن خراش آنقدر محکم باشد که کل ساختمان مانند یک واحد یک میله در برابر باد بایستد و یا حتی خم شود. روش دیگر آن است که یک قسمت ساختمان را مانند چاه آسانسور آنقدر با بتن سنگین و تقویت کنند که ساختمان در برابر باد اصلا تکان نخورد. روش های پیشرفته تری هم برای مواجهه با نیروی باد وجود دارد. یک سیستم کامپیوتری نیروی باد را در تمام ساختمان محاسبه می‌کند. پمپ های هیدرولیک وزنه بسیار سنگینی را در ساختمان طوری به حرکت در می‌آورند که مرکز ثقل ساختمان جا به جا شود و نیروی باد خنثی شود.
ساختمان به زمین نیرو وارد می‌کند و زمین هم همانقدر به آن فشار می‌آورد.



وقتی باد می‌آید ساختمان در جهت باد خم می‌شود. ستون های نزدیک به باد کشیده و ستون های دیگر جمع می‌شوند.



با کار گذاشتن شبکه تیرها و ستون‌ها در مرکز ساختمان هسته مقاومی به وجود می‌آید که ساختمان را در برابر باد محافظت می‌کند.



در ساختمان های جدیدتر مانند برج سیرز در شیکاگو مهندسان ستون‌ها را به محیط ساختمان بردند و ساختمان توخالی مقاوم در برابر باد ساختند که بسیار سبک تر از دیگر ساختمان‌ها بود.​

فقط مساله هرچه بلندتر کردن ساختمان مهم نیست. راحتی آدم هایی هم که در این ساختمان‌ها کار و زندگی می‌کردند مهم بودند.اولین روی دشوار سکه آسمان خراش آسانسور است. تصور بالارفتن بیش از 5 طبقه آدم را خسته می‌کند. در بیش تر ساختمان های بلند چاه آسانسور از اواین اجزای مهم ساختمان است. مساله آسانسورها یک مشکل منطقی هم دارد . هرچه ساختمان بلندتر شود تعداد آدم های استفاده کننده از آن بیشتر می‌شود و باید تعداد آسانسورها بیشتر شود . از طرف دیگر آسانسورها و چاه شان جای نسبتا زیادی می‌گیرند. یک راه حل می‌تواند آسانسورهایی باشد که مثلا برود و از آنجا سوار آسانسوری شود که بیست تا سی را می‌روند.
چه محدودیتی در بلند مرتبه سازی وجود دارد؟ در واقع تنها مرز ممکن دامنه تخیل و خلاقیت معماران است .
مهندسان می‌گویند که محدودیت در بودجه است نه تکنولوژی. می‌گویند با همین تکنولوژی موجود در آینده می‌توان ساختمان های بسیار بلندی با ارتفاع 1.5 کیلومتر را شاهد بود. شاید در آینده شهرهایی را بالای ابرها ببینیم.

منبع: http://edu.tebyan.net/Physics/building/01.htm

نویسنده: علی فارسی نژاد

برای اینکه تمام آنچه گفتیم را خودتان امتحان کنید، راه حل ساده ای وجود دارد! ما چهار آزمایشگاه داریم که اثر چهار عامل مهم را به شما نشان می‌دهد: نیرو ، بار، جنس و شکل ساختمان
دست به کار شوید تا مهندسهای خوبی از آب در بیایید.​
 

sepehrkhosrowdad

مدیر بازنشسته
بررسى علل فرو ريزى برج هاى دوقلوى تجارت جهانى

بررسى علل فرو ريزى برج هاى دوقلوى تجارت جهانى



فروريزى ساختمان هاى دوقلوى مرکز تجارت جهانى واقع در نيويورک آمريکا در واقعه 11 سپتامبر 2001 ميلادى خسارات اقتصادى و پيامدهاى سياسى قابل توجهى را در پى داشت، ولى فرصت بسيار ارزشمندى را جهت بررسى سيستم سازه اى اين دو ساختمان که زمانى جزو بزرگترين ساختمان هاى مهندسى ساخته ى دست بشر بودند و حتى تا چندى پيش يعنى در دهه 70 مرتفع ترين آسمانخراشهاى دنيا به حساب مى آمدند، فراهم آورد. کليه ى مراحل اجرايى اعم از خاکبردارى، پى ريزى، نصب ستون ها وخرپاهاى کف و… وهمچنين حفاظت و پاسخ در مقابل حريق که يکى از مباحث عمده در ارتباط با ساختمان هاى بلند مرتبه ى فولادى به شمار مى آيد، تماماً حاوى نکات قابل توجهى است که به دقت مورد بررسى قرار گرفته است.
همچنين وقوع اين حادثه، اين امکان را فراهم آورد تا با در دست داشتن يک مدل واقعى و تجربى، نحوه ى عملکرد و پاسخ ساختمان ها را در طى اين تصادم و انهدام، بررسى نمود. گروه ها، اشخاص و سازمان هاى مختلفى علل فرو ريختن ساختمان ها را بررسى کرده اند. از بين گزارشات ارائه شده، کامل ترين گزارش مربوط به " آژانس مديريت بحران فدرال " مى باشد. آژانس مذکور براى تهيه ى گزارش خود، کميته ى ويژه اى را با عنوان " کميته بررسى عملکرد ساختمان ها " تشکيل داد، که از متخصصينى در زمينه ى طراحى ساختمان هاى بلند، ساختمان هاى فولادى واتصالاتشان و همچنين متخصصينى در زمينه ى آتش سوزى و اطفاء حريق بهره مى جست، و با انجام تحليل هاى سازه اى، بررسى هاى محلى، مرور صدها ساعت فيلم وهزاران قطعه عکس اين گزارش را تهيه کرد، و در نهايت کار اين کميته منجر به توصيه هايى براى انجام تحقيقات بيشتر در زمينه هاى مختلف وهمچنين تغييراتى در آيين نامه هاى طراحى و اجرايى گرديد.به طور کلى سعى بر آن است که دراين مقاله به اين پرسش پاسخ داده شود، که چرا با وجود اينکه در طراحى ساختمان هاى دو قلوى مرکز تجارت جهانى، بر خورد يک فروند هواپيماى بويينگ 707 در نظر گرفته شده بود، وحفاظت در مقابل حريق به نحو احسنت بر روى هر دو ساختمان اجرا شده بود، هر دو عامل فوق نهايتاً باعث فروريزى ساختمان ها شد !

•پلان سايت مركز تجارت جهانى
مساحت زمين 64000 متر مربع و مساحت اشغال شده توسط مجموعه‌ى 7 گانه ساختمان‌هاى تجارت جهانى چيزى در حدود 20000 متر مربع مي‌باشد كه با احتساب طبقات اين 7 ساختمان كلاً 1115000 متر مربع مساحت قابل استفاده را در اختيار گذاشته بودند.

•بررسى زمانى ، نحوه برخورد
ساختمان شماره 1 در ساعت 8:46 دقيقه صبح از جانب جبهه‌ى شمالى در محدوده‌ى طبقات 98- 94 مورد اصابت يك فروند هواپيماى مسافربرى بوئينگ 767 قرار گرفت. ساختمان شماره 2 در ساعت 9:03 دقيقه صبح ( 17 دقيقه بعد ) از جانب جبهه‌ى جنوبى در محدوده‌ى طبقات 84- 78 مورد اصابت يك فروند هواپيماى بوئينگ 767 قرار گرفت. در زمان برخورد 58000 نفر در محل، اعم از ساختمان‌هاى مركز تجارت جهانى، خطوط مترو و جاده‌هاى اطراف حضور داشتند. ساختمان شماره 2 در ساعت 9:59 دقيقه ( يعنى 56 دقيقه پس از برخورد ) فروريخت.

•روسازه‌ى برج‌هاى دوقلوى تجارت جهانى
هر كدام از ساختمان‌هاى دوقلوى تجارت جهانى 110 طبقه بالاى زمين و 9 طبقه زيرزمين داشتند كه كلاً ارتفاعشان از تراز پايه 417 متر بود و همچنين روى ساختمان ساختمان شماره 1 يك دكل آنتن به ارتفاع 110 متر قرار گرفته بود. پلان برج‌هاى دوقلوى تجارت جهانى به صورت مربعى به اضلاع63m x 63m با پخ 1.2 متر در گوشه‌ها بود. هسته مركزى ابعادى در حدود 26.5m x 24m داشت كه در آن 3 پله خروجى، 99 آسانسور و 19 پله برقى جاى داده شده بود. ساختمان‌هاى شماره 1 و 2 مشابه بودند، ولى ...

•نحوه‌ قرار گرفتن و آرايش ستون‌ها
ستون‌ها به صورت قطعات از قبل مونتاژ شده‌ى 3 تايى به ارتفاع 3 طبقه بودند كه توسط پليت هايى به ارتفاع 132 سانتى متر در تراز طبقات به هم متصل شده بودند كه در واقع اين پليت ها، پس از اجراى كامل در دور تا دور ساختمان حكم تيرهاى محيطى را داشتند، بدين ترتيب كه يك ديواره‌ى مجوف فولادى را در دور تا دور ساختمان‌ها ايجاد كرده بودند. ستون‌ها در ارتفاع 7 طبقه از تراز پايه 3 تا 3 تا يكى شده بودند.

•سيستم كف
سيستم كف متشكل از 4 اينچ ( 10 سانتى متر ) بتن سبك بود كه بر روى ورق موج دار فولادى به ضخامت 3.8 سانتى متر اجرا شده بود و هر چه به هسته مركزى نزديك تر مي‌شديم ضخامت بتن كف حدوداً 1 اينچ افزايش پيدا مى كرد و به 12.7 سانتى متر مى رسيد.

•نحوه‌ و چگونگى نگهدارى سيستم كف
در بيرون هسته، عرشه‌ى فلزى توسط يك سرى از خرپاهاى مركب كف تحمل مي‌شد،كه ما بين ديوار خارجى و هسته مركزى قرار داشتند. اين خرپاهاى طولى توسط خرپاهاى عرضى به هم بسته مي‌شدند.

•حوه‌ى اتصال خرپاهاى اصلى با ديواره‌ى خارجى و هسته مركزى
تقريباً در حدود 10000 دمپر ويسكوالاستيك كه به يال تحتانى خرپاها متصل بود، استفاده شده بود كه اين تكنولوژى براى اولين بار در ساختمان‌هاى بلند مرتبه بكار رفته بود، تا حركات ناشى از باد براى استفاده كنندگان و ساكنان برج‌ها كمتر محسوس باشد. بين طبقات 106 تا110 يك سرى از مهاربندهاى قطرى در قاب ساختمانى استفاده شده بود.

•پى سازه
اين پى يك پى گسترده‌ى ضخيم بود كه درون سنگ بستر حفر و اجرا شده بود و از شبكه تيرهاى فولادى عمود بر هم جهت انتقال بار ستون‌هاى سنگين به پى استفاده شده بود.

•ساخت و اجرا
پس از اينكه طرح معمارى توسط Minoru Yamasaki تهيه و توسط تيم سازه‌اى Skilling اين طرح سازه‌اى شد، از آگوست 1966 خاكبردارى محوطه شروع شد. در آگوست سال 1968 ( يعنى دقيقاً 2 سال پس از شروع خاكبردارى ) نصب سازه‌ى فولادى شروع شد و در دسامبر 1970به بهره‌بردارى رسيد.

•حفاظت در مقابل حريق
در ارتباط با ساختمان‌هاى فولادى حفاظت در مقابل حريق يكى از مباحث مهم و اساسى به شمار مي‌آيد ( به دليل ايجاد تنش‌هاى حرارتى در اعضاى فولادى با بالا رفتن دما ). در ارتباط با ساختمان‌هاى دوقلوى تجارت جهانى براى افزايش مقاومت ساختمان در مقابــل حريق دو نوع حفاظت Active وPassive پيش بينى شده بود.

•حفاظت Passive
اين حفاظت عمدتاً بصورت استفاده از پوشش‌هاى محافظ براى اجزاء سازه‌اى در نظر گرفته شده بود، كه اين پوشش‌هاى محافظ يك مخلوط كارخانه‌اى الياف تيپ سيمانى بودند كه با مواد افزودنى، مواد سراميكى و آب تركيب و اسپرى مي‌شدند. ضخامت قشر محافظ خرپاها بصورت متوسط 1.6 سانتى متر بود كه در سال 1990 تصميم گرفته شد.

•حفاظت Active
اولين خط دفاعى در مقابل آتش‌سوزى افشانك‌ها بودند كه البته اين افشانك‌ها در موقع ساخت نصب نشده بودند ولى در سال 1990 از افشانك ها در هر دو ساختمان استفاده شد. دومين خط دفاعى مقابله‌ى دستى با آتش بود كه بدين منظور در راه پله‌ها لوله‌هاى آتش‌نشانى در هر كف وجود داشت. منابع آب لازم براى اطفاء حريق توسط 3 عدد پمپ كه در طبقات 7،41 و75 قرار داشتند، از منبع آب شهرى پر مي‌شدند و پمپ‌ها طورى طراحى شده بودند كه اگر پمپ ميانى خراب مي‌شد، پمپ پائينى مي‌توانست وظيفه‌ى آن را به عهده بگيرند. منابع 19000 ليترى در طبقـات 41،75و110 آب را به لوله‌هاى آتش نشانى مي‌رساندند. علاوه بر موارد فوق يك تيم 25 نفره ى آتش نشان‌ها مستقيماً مسئوليت اطفاء حريق در اين ساختمان‌ها يعنى مجموعه‌ى WTC را بر عهده داشتند.

•اسخ ساختمان‌ها
در سال 1945 بدليل مه شديد يك فروند بمب‌افكن B25 كه قصد فرود داشت به ساختمانEmpire State Building برخورد كرد. همين بهانه سبب شد كه در طرح سازه‌اى اين دو ساختمان اصابت يك بوئينگ 707، تقريباً در شرايط مشابهى در نظر گرفته شود و فرض شده بود كه بوئينگ 707 وزنى حدود 120 تن و سرعتى معادل با290Km/h داشته باشد. هواپيماهايى كه در واقعه 11 سپتامبر با برج‌هاى دوقلوى تجارت جهانى برخورد كردند،هواپيماهاى بوئينگ 767 از نوع 200ER بودند.

•ساختمان WTC1
ساختمان شماره يك از جانب جبهه ى شمالى ( تقريباً وسط ) و در محدوده‌ى طبقات 94 تا 98 ضربه خورد. حداقل 5 تكه‌ى 3 ستونى كنده شد و به داخل پرتاب شد و قسمتى از كف كه توسط اين ستون‌ها تحمل مي‌شد به صورت موضعى خراب شد. در اطراف مركز، ستون‌ها با تصادم بال هواپيما شكسته شدند. تصاوير نشان مي‌دهد حدود 31 تا 39 ستون در ارتفاع حدود 4 طبقه در ضلع شمالى خراب شدند. ميزان خساراتى كه به ستون‌ها و تيرهاى هسته مركزى وارد شده نامعلوم است.

•روند خرابى
به دنبال برخورد بارهاى ثقلى كف‌هايى كه ابتدا به صورت فشارى توسط ستون‌هاى خارجى تحمل مي‌شد به سوى ديگر مسيرهاى انتقال بار منتقل شدند. پس بنابراين قسمت عمده‌ى بار ستون‌هايى كه تخريب شده بودند به ستون‌هاى كه پيرامونى منتقل شد. آناليزهاى اوليه بر روى ساختمان شماره 2 كه تقريبآً در وضعيت مشابهى قرار داشت، نشان داد كه ستون‌هاى مجاور ستون‌هاى تخريب شده 9 برابر بار بيشترى را پس از برخورد تحمل مي‌كردند، كه البته در طراحى، اين ستون‌ها ذاتآً براى بارهاى ثقلى اضافه طراحى شده بودند. حال اگر از كاهش در سختى جانبى ناشى از خرابى ديافراگم كف‌ها صرف نظر كنيم و از كاهش مقاومت به دليل افزايش درجه حرارت هم صرف نظر شود، اغلب ستون‌ها بارهاى بزرگى در حدود ظرفيت نهايى خود را تحمل مى كردند.

•عامل حريق
هر هواپيما حدود 38000 ليتر بنزين داشت و فيلم‌ها هم نشان داد كه هواپيماها قبل از آتش گرفتن به طور كامل وارد ساختمان ها شدند. سوخت هواپيماها كه به صورت توده ى آتشين در آمده بود، فشار داخلى را به شدت افزايش داد و قسمت عمده‌اى از اين سوخت به داخل داكت‌ها و سوراخ‌هاى ايجاد شده در كف به هنگام ضربه، به پائين فرو ريخت. درجه حرارت در برخى سطوح حدود 900 تا 1100 درجه سانتيگراد و در برخى سطوح حدود 400 تا 800 درجه سانتيگراد تخمين زده مي‌شود.

•ساختمان WTC2
ساختمان شماره 2 از جانب ضلع جنوبى در طرف شرق مورد اصابت قرار گرفت. پس از برخورد 6 تكه ى ستون 3 تايى در قسمت ميانى خراب شدند و بخشى از كف‌هاى طبقات 78 تا 84 آسيب ديدند. در قسمت‌هايى كه مورد اصابت بال هواپيما قرار گرفته بودند،فقط ستون‌هاى خارجى آسيب ديدند. عكس‌ها مبين اين است كه حدود 27 تا 32 ستون در ضلع جنوبى ساختمان در ارتفاع 5 طبقه آسيب ديدند.

•تفاوت‌هاى ميان تصادم هواپيما‌ها با WTC1 وWTC2
تفاوت‌هاى ميان تصادم هواپيما‌ها با ساختمان هاى شماره 1 و 2 که از عوامل تسريع روند خرابى ساختمان شماره 2 نسبت به ساختمان شماره 1 مى باشد، عبارتند از:
1- سرعت برخورد هواپيماها به ساختمان شماره 1 حدود 750 km/h و به ساختمان شماره 2 حـــدود 950 km/h بود.
2ـ قسمت ضربه ديده در ساختمان شماره يك تقريباً در وسط ضلع بود، در حالى كه در ساختمان شماره 2 اين برخورد به قسمت گوشه شرقى وارد شده بود.
3ـ به دليل قرار گرفتن شمالى - جنوبى هسته در ساختمان شماره 2 قطعات هواپيما فقط حدود 10.5 متر تا خرابى اجزاء هسته فاصله داشتند.
4ـ طبقات آسيب ديده در ساختمان شماره 2 حدود 20 طبقه پائين تر از طبقات ضربه ديده در ساختمان شماره 1 قرار داشتند، بنابراين ستون‌ها بار بيشترى را تحمل مى كردند و به همين دليل تسريع روند خرابى در ساختمان شماره 2 بالا‌تر بود.

طرح هاى پيشنهاد شده براى جايگزين کردن برجهاى دوقلوى تجارت جهاني:
Memorial Triangle: که شامل 6 برج در زمينى پنج هکتارى به شکل مثلث مى باشد.
Memorial Park: که شامل پارکى به مساحت شش هکتار در بر گيرنده ى 5 برج مى باشد.
Memorial Plaza: که شامل 5 برج ادارى به همراه يک برج ياد بود، مشابه برج هاى دوقلوى تجارت جهانى، در زمينى هشت هکتارى مى باشد.
Memorial Promenade: که شامل ميادين عمومى، سايت هاى يادبودى، موزه و ساختمان هاى فرهنگى مى باشد. اين طرح در بر گيرنده ى 6 برج در زمينى هجده هکتارى مى باشد.
Memorial Square: که شامل زمينى ده هکتارى به شکل مربع، در بر گيرنده ى 4 برج ادارى و1 برج يادبودى مرکزى، مشابه برج هاى دوقلوى تجارت جهانى، پارکى غير هم تراز، و مکان هاى فرهنگى و يادمانى مى باشد.
همچنين در ميان طرح هاى پيشنهاد شده، 2 طرح ديگر نيز به چشم مى خورد، که از لحاظ سبک معمارى و سازه اى بسيار قابل توجه مى باشند.
قابل ذکر است که در هيچ کدام از طرح هاى پيشنهادى بالا، در محل هاى اسبق برج هاى دوقلوى تجارت جهانى، احداث ساختمانى پيش بينى نشده است.



و این هم 1عکس از هنگام تخریب و فروپاشی:



منابع:
گزارش سازمان مديريت بحران فدرال ( FEMA )، به ترجمه ى مهندس مسعود فرزام عضو هيئت علمى دانشكده عمران دانشگاه تبريز
گزارش سازمان نظام مهندسى ساختمان استان آذربايجان شرقى
مجله گاردين
اينترنت
http://www.irsce.org/info/fa/Projects/PrintCase.asp?Pid=940318749925680
 

hitech

عضو جدید
چگونگی ساخت آسمان خراش به زبانی ساده!

چگونگی ساخت آسمان خراش به زبانی ساده!

این مطلب رو تو اینترنت پیدا کردم دیدم خوندش ضرر نداره گفتم
با اجازه آقا سپهر بزارمش اینجا که بقیه هم استفاده کنن.


بزرگترين مشکل ساخت و ساز به سمت بالا جاذبه است. فرض کنيد مي خواهيد دوست خود را بلند کنيد اگر دوستتان سبک باشد به راحتي او را بلند مي کنيد ولي اگر بخواهيد دو نفر را از روي زمين بلند کنيد کارتان بسيار مشکل خواهد شد. براي بلند کردن افراد بيشتر بايستس چند نفر به شما کمک کنند. سازه هاي بلند نيز از اين قاعده مستثني نيستند براي تحمل وزن طبقات بالا پايه هاي ساختمان بايد گسترده تر باشند. زماني که ما يک طبقه به طبقات سازه اضافه مي کنيم وزن کل سازه افزوده شده و نيروهاي پايين آن طبقه نيز تغيير مي کنند. اگر بتوانيم پايه ساختمان را با افزايش ارتفاع پهن تر کنيم در بلند مرتبه سازي مشکلي نخواهيم داشت ولي همان طور که مي دانيم اين کار تا حدي عملي است و پس از مدتي با مشکل مواجه مي شويم.



در سازه اي آجري براي ساختن ساختمان هاي بلندتر بايستس ديوارهاي طبقات پايين را کلفت تر بسازيم ولي اين کار تا ارتفاع مشخصي عملي است زيرا بعد از مدتي ديگر جايي براي کلفتر ساختن ديوارهاي طبقات پايين نمي ماند.

به نظر شما راز ساختن آسمان خراش ها چيست؟

در سال ۱۸۰۰ ميلادي اين مشکل حل شد و مهندسان توانستند ساختمان هاي بلندتري بسازند. مهم ترين گام در حل اين مشکلات توليد آهن بود. فلزات باريک و سبک مي توانستند بار زيادي را تحمل کنند بنابراين مهندسين در ساختمان سازي از اين ماده استفاده کردند. در سال هاي بعد با پيشرفت تکنولوژي فولاد ساخته شد و امکان ساخت ساختمان هاي بلندتر ممکن گرديد. هسته مرکزي يک آسمان خراش را اسکلت فلزي تشکيل مي دهد و تيرهاي فولادي به ستون هاي عمودي متصل هستند.

در سازه اي بزرگ کل وزن سازه به ستون هاي عمودي منتقل مي شود و اين نيرو به نقاطي در زير ستون ها در پي ساختمان منقل مي شوند د ريک آسمان خراش ستون ها روي صفحات گسترده اي قرار مي گيرند.

ستون مستقيما روي بيس پليت قرار دارد و اين صفحه فلزي روي تيرهاي سنگيني قرار داده مي شود. اين تيرها نيز روي بتن ضخيمي قرار دارند. اين کار باعث پخش شدن نيروي متمرکز ستون مي شود و ستون ها به داخل زمين فرو نمي روند. کل وزن ساختمان را بستر زمين تحمل مي کند. در سازه هاي فوق العاده سنگين اين وزن را با استفاده از شمع به بستر سنگي منتقل مي کنند. يکي از مزاياي اسکلت فلزي اين است که ديوارهاي پيراموني فقط وزن خود را تحمل مي کنند که اين مزيت به مهندس اين امکان را مي دهد تا سازه را تا هر کجا که مي خواهد بالا ببرد.

همان طور که ملاحظه مي کنيم با توليد فولاد ساختن آسمان خراش هاي بلند ممکن شد ولي اين تنها بخشي از مشکل است. با افزوده شدن ارتفاع ساختمان تعداد افراد ساکن در ساختمان نيز افزوده مي شود و براي منتقل کردن اين افراد به طبقات بالاتر بايد از اسانسور استفاده کرد ولي همان طور که مي دانيم هر آسانسور بخشي از فضاي طبقات پايين را اشغال مي کند بتابراين نمي توان هر تعداد اسانسوري که مي خواهيم در ساختمان قرار دهيم. بنابراين يکي از مهم ترين موارد طراحي ساختمان بلند طراحي محل و تعداد آسانسورها مي باشد.

ايمني ساختمان در برابر آتش يکي ديگر از موارد مهم در ساخت آسمان خراش هاي بلند است. امروزه از دستگا هاي پيشرفته اي براي خاموش کردن آتش در ساختمان ها استفاده مي شود که اجازه پخش شدن آتش را نمي دهند.

بسياري از طراحان ساختمان توجه ويژه اي به راحتي ساکنان مي کنند. بدين منظور از طراحي باغ هاي مصنوعي در ساختمان بهره مي برند.

مقاومت در برابر نيروي باد

علاوه بر مشکل نيروهاي جاذبه يک ساختمان بايد در برابر نيروي باد نيز مقاومت داشته باشد. بسياري از آسمان خراش ها مي توانند چند سانت در جهات مختلف تغيير مکان داشته باشند. تنها مورد در جابجايي يک ساختمان احساس ساکنين آن است زيرا اگز اين جا به جايي ها بيش از اندازه باشند ساکنين احساس تريس و ناراحتي مي کنند.براي رفع اين مشکل تيرهاي افقي سازه را به ستون ها در محل اتصال جوش مي دهند تا کل سازه به صورت واحد عمل کند. براي ساز هاي خيلي بلند اين کار جندان تاثيري ندارد. براي مهار تغيير مکان هاي زياد در اين سازه ها مهندسان هيته اي محکمي در وسط سازه طراحي مي کنند.

سخت کردن سازه موجب مقاومت سازه در برابر زلزله نيز مي شود. در حقيقت سازه تحت حرکت هاي افقي زمين حرکت کرده و بنابراين تيرها و يتون ها دچار پيچش نمي شوند اگر چه در اين حالت سازه آسيب نمي بيند ولي ساکنين احساس خوشايندي نخواهند داشت چون حرکت خشک سازه باعث حرکت اثاثيه شده و ساکنين را آزار خواهد داد. برخي از شرکت هاي ساختماني از روش هاي جديدي براي استهلاک نيروي زلزله استفاده مي کنند که به اين سازه ها سازه هاي هوشمند مي گويند.

منبع: وبلاگ سیویل احسان
 
بالا