◄[ پرسش پاسخ در مورد سازه هاي فولادي ]►

رضا عابدی

عضو جدید
منحنی های هیسترزیس سازه های فولادی

منحنی های هیسترزیس سازه های فولادی

سلام دوستان لطفا در مورد منحنی های هیسترزیس در سازه های فولادی راهنمایی کنید آیا شبیه نمودار تنش- کرنش هستن؟ چه کاربردهایی در کارهای پژوهشی دارن؟ اگر منابع یا مقالاتی در این مورد وجود دارد لطفا معرفی کنید لازم دارم ممنون.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان لطفا در مورد منحنی های هیسترزیس در سازه های فولادی راهنمایی کنید آیا شبیه نمودار تنش- کرنش هستن؟ چه کاربردهایی در کارهای پژوهشی دارن؟ اگر منابع یا مقالاتی در این مورد وجود دارد لطفا معرفی کنید لازم دارم ممنون.


سلام جناب مهندس فرض کن یک ستون فولادی رو تحت تست کشش قرار ميدي و پس از آنکه نیروی کششی وارد بر اون به اوج خود رسید آرام آرام باربرداری كن تا نیروی وارد بر ستون صفر بشه پس از باربرداری نیروی فشاری به صورت افزایشی به اون وارد بشه و سپس مجددا باربرداری انجام بشه این حرکت چرخه ای چندین بار تکرار ميكني تا رفتار ستون تحت نیروهای زلزله که حالت رفت و برگشت داره مطالعه بشه به نمودار نیرو تغییرمکان حاصل از این آزمایش نمودار Hysteresis سازه گفته ميشه كه اگر اشتباه نكنم در جلد چهارم يا پنجم کتاب دکتر ازهری و دکتر میرقادری نمونه هایی از این دیاگرام ها رو ميتوني پيدا كني.
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام

همانطور که دوست عزیزمان فرمودن منحنی هیسترزیس رفتار یک پارامتر از سازه رو تحت بارهای (تغییرشکل های) رفت و برگشتی (چرخه ای) مثل زلزله رو نشون میده.
این منحنی ها در واقع نشاندهنده رفتار دینامیکی سازه هستند. مثلا در یک قاب تحت آنالیز دینامیکی تاریخچه زمانی با رسم نمودار برش پایه قاب در برابر تغییر مکان بام در واقع نمودار هیسترزیس نیروی برشی کل قاب رو رسم کردید. این نمودار اطلاعات مختلفی از رفتار دینامیکی سازه رو به ما میده مثلا مساحت زیر نمودار در واقع انرژی جذب شده توسط قاب رو نشون میده و یا نسبت تغییر شکل نهایی به تغییرشکل حد تسلیم شکل پذیری سازه رو نشون میده. چاق بودن این نمودار هیسترزیس نشان دهنده جذب مناسب انرژی توسط قاب و مناسب بودن رفتار دینامیکی اون هستش (معمولا برای بررسی و مقایسه رفتار لرزه ای انواع سیستم های مهاربندی قاب)، در این زمینه مطلب زیاد میشه نوشت واسه مطالعه بیشتر شما رو به مقالاتی که در مورد رفتار لرزه ای و یا تحلیلهای دینامیکی غیرخطی هستش ارجاع میدم.
 

شهنور

عضو جدید
پاسیو و روشنایی

پاسیو و روشنایی

سلام دوستان آیا برای گوشه های پاسیو و روشنایی هم باید ستون نبشی بذاریم؟ من بعده تنظیمات که run analysis رو میزنم میگه : unable to complete the analysis این خظا به چه علتهایی می تونه باشه ؟:(لطفا راهنمایی کنیدخیلی ممنون از لطفتون
 

meddi59

عضو جدید
بارگذاری شبستان مسجد

بارگذاری شبستان مسجد

سلام. اثر ضریب 4. را برای بار زنده ساختمان مسجد چگونه در etabs لحاظ کنم؟
 

Fathy

متخصص مهندسی سازه و زلزله
سلام. اثر ضریب 4. را برای بار زنده ساختمان مسجد چگونه در etabs لحاظ کنم؟

سلام دوست عزیز

در مبحث 6 مقررات ملی بار زنده کف شبستان مساجد و تکایا رو 600 کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته و این ضریب 4 که شما میفرمایید وجود نداره.
 

aj_21569

عضو جدید
سوال در مورد آزادسازی لنگر انتهایی تیرها

سوال در مورد آزادسازی لنگر انتهایی تیرها

سلام

منظور از آزاد سازی لنگر انتهایی تیر چیست؟واصولاً چه کاری انجام میده این دستور:que:
 

far75

عضو جدید
راهنمای نصب پایه حفاظ استیل

راهنمای نصب پایه حفاظ استیل

میخواهم پایه نرده استیل روی سنگ نصب کنم
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام. اثر ضریب 4. را برای بار زنده ساختمان مسجد چگونه در etabs لحاظ کنم؟

سلام دوست عزیز

در مبحث 6 مقررات ملی بار زنده کف شبستان مساجد و تکایا رو 600 کیلوگرم بر متر مربع در نظر گرفته و این ضریب 4 که شما میفرمایید وجود نداره.

سلام
فکر کنم منظور دوستمون میزان مشارکت بار زنده در وزن سازه هست که برای مکانهای پر ازدحام عدد 0.4 رو لحاظ میکنن
برای انکار در منوی defin گزینه mass source ضریب بار زنده را 0.4 اعمال کنید و بار مرده را 1
 

نسیم2013

عضو جدید
سلام در مورد محاسبه آرماتورهای عرضی در پی های نواری مشکل دارم ، اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشوم.من پی نواری طرح کرده ام که ارتفاع اون 80سانت و عرضش 140 سانت و آرماتورهای طولی بالا و پایین 7تا فی 22 و مقداری آرماتور تقویتی هستش.من آرماتور عرضی این پی را چگونه طراحی کنم؟
:(
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
سلام در مورد محاسبه آرماتورهای عرضی در پی های نواری مشکل دارم ، اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشوم.من پی نواری طرح کرده ام که ارتفاع اون 80سانت و عرضش 140 سانت و آرماتورهای طولی بالا و پایین 7تا فی 22 و مقداری آرماتور تقویتی هستش.من آرماتور عرضی این پی را چگونه طراحی کنم؟
:(


سلام در پی های نواری معمولا ضخامت رو طوری تعیین می کنند که نیاز به آرماتور برشی نباشه بنابراین آرماتورهای عرضی تنها به عنوان آرماتور حرارتی و هم به عنوان نگهدارنده آرماتورهای طولی فوقانی در نظر گرفته میشه اگر پی نواری ضخامت کافی داشته باشه میتونید حداقل مقدار آرماتور حرارتی را در جهت عرض قرار دهید.
 

rasool.civil

مدیر بازنشسته
سلام در مورد محاسبه آرماتورهای عرضی در پی های نواری مشکل دارم ، اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشوم.من پی نواری طرح کرده ام که ارتفاع اون 80سانت و عرضش 140 سانت و آرماتورهای طولی بالا و پایین 7تا فی 22 و مقداری آرماتور تقویتی هستش.من آرماتور عرضی این پی را چگونه طراحی کنم؟
:(
سلام
حداقل آرماتور عرضی برای آرماتور s400 برابر 0.0018 سطح مقطع طولی فنداسیون هست
مثلا اگر طول نوار فنداسیون 10 متر و ارتفاع 80 سانتی متر محاسبات به این شکل است
0.0018*80*1000 = 144 سانتی متر مربع برای دو سفره میلگرد
144/2 = 72 سانتی متر مربع برای یک سفره
با فرض میلگرد مثلا فی 16 ====> 72/2=36 عدد میلگرد فی 16
با فواصل 1000/36 = 27.7 سانتی متر که عذذ نرمالی است 40>27.7>10
 

reza.mech2012

عضو جدید
سلام دوستان.
کسی اطلاعی در مورد چگونگی تاثیر بارگذاری خستگی محوری بر مدول الاستیسیته فولادها داره؟
مدول الاستیسیته در اثر تحمل خستگی محوری کم میشه؟ تغییری نمیکنه؟
رابطه ای بین عمر و مدول الاستیسیته هست؟

اگر مقاله ای، مطلبی در کتابی یا هرچیزی که به چشمتون افتاده رو بهمم معرفی کنین لطف بزرگی کردین.
ممنونم. :gol:
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
♥ سوال اول: چرا ستون های بیشتر پل های عابر پیاده و بیلبردها به شکل خرپاست؟!
بین این تصاویر چه ویژگی های مشترکی هست؟






♥ سوال دوم: بند 10-1-3-2 مبحث دهم مقررات ملی ساختمان، برای محاسبۀ سطح مقطع خالص عضو کششی، برای مسیرهای مورب، مقدار (S^2)/(4g) را در نظر میگیره. این عدد چطوری بدست میاد؟



♥ سوال سوم: در محاسبه ظرفیت کششی ورق کدوم روش اقتصادی تره؟ LRFD یا ASD ؟


با سلام: مواردی راکه همکاران در باره:لاغری ستون و موارد باربری وغیره نوشته اند کامل استاما در مورد تابلوهای عریض وبنرهای تبلیغاتی جاده ای بدلیل باز بودن اطراف انها : پایه ها را باین صورت عریض میکنند-چون تجربه نشان داده است در برف ویخبندان وبادهای سهمگین این پایه ها در اثر فشار بار گسترده تند باد و یخبندان وبرف روی صفحه عریض تابلو -دچار لنگر پیچشی شده وخم وتاب برمی دارند.شاید در راهها دیده اید پایه های معمولی بیک طرف خم شده اند.لذا همان سطح مقطع ستونک های بنر را معادل کرده وعریضتر از نبشی وناودانی بصورت(خرپای مستوی عمودی )می سازند. دکلهای برق فشار قوی وانتقال در بیابانها بهمین دلیل بارگیری صفحات یخ وبرف و بار گسترده باد برای عدم پیچش حالت عریض-خرپایی عمودی ساخته می شوند. با شرمندگی من امروز این تایپیک ها را دیدم. 7/21/93
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام

همانطور که دوست عزیزمان فرمودن منحنی هیسترزیس رفتار یک پارامتر از سازه رو تحت بارهای (تغییرشکل های) رفت و برگشتی (چرخه ای) مثل زلزله رو نشون میده.
این منحنی ها در واقع نشاندهنده رفتار دینامیکی سازه هستند. مثلا در یک قاب تحت آنالیز دینامیکی تاریخچه زمانی با رسم نمودار برش پایه قاب در برابر تغییر مکان بام در واقع نمودار هیسترزیس نیروی برشی کل قاب رو رسم کردید. این نمودار اطلاعات مختلفی از رفتار دینامیکی سازه رو به ما میده مثلا مساحت زیر نمودار در واقع انرژی جذب شده توسط قاب رو نشون میده و یا نسبت تغییر شکل نهایی به تغییرشکل حد تسلیم شکل پذیری سازه رو نشون میده. چاق بودن این نمودار هیسترزیس نشان دهنده جذب مناسب انرژی توسط قاب و مناسب بودن رفتار دینامیکی اون هستش (معمولا برای بررسی و مقایسه رفتار لرزه ای انواع سیستم های مهاربندی قاب)، در این زمینه مطلب زیاد میشه نوشت واسه مطالعه بیشتر شما رو به مقالاتی که در مورد رفتار لرزه ای و یا تحلیلهای دینامیکی غیرخطی هستش ارجاع میدم.
با سلام-ضمن تشکر از توضیحات جامع وتخصصی جناب مهندس فتحی -اقای مهندس عابدی می توانند به کتب دکتر حسن مقدم استاد سابق دانشگاه مشهد وفعلی صنعتی شریف مراجعه نمایند.ایشان کارهای تحقبقاتی زیادی در همین زمینه در رویال کالج سلطنتی انگلستان داشته اندومقالات عدیده ای دارند ودر مهندسی زلزله در دانشگاههای انگلیس وامریکا چهره شناخته شده ای دررفتار هیستریس سازه ها هستند.(هیستریس بیشتر در تشبیه عصبیت و رفتارهای هیجانی و تند وسریع وپر پیچ وتاب بیمار هیستریک یا عصبی در روانشناسی وصرع گونه در پزشکی تعبیر شده است. ودر سازه هم در زلزله مانند یک بیمار هیستریک رفتار سازه از تعادل وتوازن ایستایی واستاتیکی خارج وبه دینامیسم حرکات نوسانی برگشت وتکرار رفت و امد تشبیه شده است.). سیکل منحنی های بسته وهم مرکز ویا دارای مکان هندسی همفاز در تکرر تا تخریب عضو یا خود سازه این رفتار را بخوبی نشان می دهند.
 
آخرین ویرایش:

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام دوستان.
کسی اطلاعی در مورد چگونگی تاثیر بارگذاری خستگی محوری بر مدول الاستیسیته فولادها داره؟
مدول الاستیسیته در اثر تحمل خستگی محوری کم میشه؟ تغییری نمیکنه؟
رابطه ای بین عمر و مدول الاستیسیته هست؟

اگر مقاله ای، مطلبی در کتابی یا هرچیزی که به چشمتون افتاده رو بهمم معرفی کنین لطف بزرگی کردین.
ممنونم. :gol:

با سلام: شما می دانید نسبت بین تنش عمودی کششی به ازدیاد طول نسبی در دیاگرام هوک در جهت نیرو(در محور یا اکس میله یا قطعه)تحت ازمایش "مدول الاستیک"قطعه است.یا اگر دقیقتر وبزبان ریاضی سخن گوییم :شیب یا تانژانت دیاگرام تنش-ازدیاد طول نسبی(یا بقول امروز:کرنش ) در ناحیه ارتجاع- همان مدول الاستیسیته می باشد.ضریب یانگ یا مدول الاستیسیته بزبان فارسی در واقع همان ضریب سفتی مصالح می تواند تعبیر شود.سفتی مصالح همان قابلیت مقاومت مصالح در برابر تغیر شکل است.من سعی دارم روان وبه بیان خودمان تفسیر کنم. ولذا سعی دارم کمتر کلمات انگلیسی را بکار برم.مگر مجبور باشم ومعادل نیابم.شما دیاگرام هوک را دقیق مطالعه وسعی کنید خود انرا رسم وروابط را دستی محاسبه فرمایید.در ازمایش نیروی کشش محوری روی میله فولادی بین فکین دستگاه بطور خطی افزایش می یابد ومعادله الاستیک در سطح زیر منحنی یا میدان وحوزه ارتجاع تا نفطه ورود به حد پلاستیک یا خمیری صادق است.بنابراین ازدیاد یا کاهش بار در این ناحیه متناسب با ازدیاد وکاهش کشسان میله است.ولی از نقطه خمیری نیاز به ازدیاد نیرو نیست -معادله در حوزه خمیری وحد گسیختگی دیگر صادق نیست.بنابراین می توان در حوزه الاستیسته گفت:تنش=مدول ارتجاع در تانژانت یا شیب دیاگرام بار گذاری. تعبیر وتفسیر هندسی مقاومت مصالح در حد الاستیک.این تاثیر بار در حوزه الاستیسیته خطی ومتناسب وفرموله می شود. ولی در حوزه های پلاستیک و مقاومت تسلیم ونهایی فرمول خطی نیست ومعادله منحنی است.من فکر می کنم اگر خودتان کتب مقاومت مصالح وازمایش هوک را کامل مطالعه کنید وروابط را بدست اورید هیچ تفسیر وبرداشتی بهتر از درک عمیق خود شما نخواهد بود.وخودتان مقاله ای در حد 400 کلمه بنویسید.با رسم دستی دیاگرام ونوشتن معادلات هربخش با مداد رنگی در حاشیه نمودار وگزارش.موفق باشید.
 

reza.mech2012

عضو جدید

با سلام: شما می دانید نسبت بین تنش عمودی کششی به ازدیاد طول نسبی در دیاگرام هوک در جهت نیرو(در محور یا اکس میله یا قطعه)تحت ازمایش "مدول الاستیک"قطعه است.یا اگر دقیقتر وبزبان ریاضی سخن گوییم :شیب یا تانژانت دیاگرام تنش-ازدیاد طول نسبی(یا بقول امروز:کرنش ) در ناحیه ارتجاع- همان مدول الاستیسیته می باشد.ضریب یانگ یا مدول الاستیسیته بزبان فارسی در واقع همان ضریب سفتی مصالح می تواند تعبیر شود.سفتی مصالح همان قابلیت مقاومت مصالح در برابر تغیر شکل است.من سعی دارم روان وبه بیان خودمان تفسیر کنم. ولذا سعی دارم کمتر کلمات انگلیسی را بکار برم.مگر مجبور باشم ومعادل نیابم.شما دیاگرام هوک را دقیق مطالعه وسعی کنید خود انرا رسم وروابط را دستی محاسبه فرمایید.در ازمایش نیروی کشش محوری روی میله فولادی بین فکین دستگاه بطور خطی افزایش می یابد ومعادله الاستیک در سطح زیر منحنی یا میدان وحوزه ارتجاع تا نفطه ورود به حد پلاستیک یا خمیری صادق است.بنابراین ازدیاد یا کاهش بار در این ناحیه متناسب با ازدیاد وکاهش کشسان میله است.ولی از نقطه خمیری نیاز به ازدیاد نیرو نیست -معادله در حوزه خمیری وحد گسیختگی دیگر صادق نیست.بنابراین می توان در حوزه الاستیسته گفت:تنش=مدول ارتجاع در تانژانت یا شیب دیاگرام بار گذاری. تعبیر وتفسیر هندسی مقاومت مصالح در حد الاستیک.این تاثیر بار در حوزه الاستیسیته خطی ومتناسب وفرموله می شود. ولی در حوزه های پلاستیک و مقاومت تسلیم ونهایی فرمول خطی نیست ومعادله منحنی است.من فکر می کنم اگر خودتان کتب مقاومت مصالح وازمایش هوک را کامل مطالعه کنید وروابط را بدست اورید هیچ تفسیر وبرداشتی بهتر از درک عمیق خود شما نخواهد بود.وخودتان مقاله ای در حد 400 کلمه بنویسید.با رسم دستی دیاگرام ونوشتن معادلات هربخش با مداد رنگی در حاشیه نمودار وگزارش.موفق باشید.

سلام.
فرمایشاتتون متین هست.
ولی سئوال من بیشتر از نظر مواد و ساختاری هست.

اینکه بارگذاری خستگی محوری میتواند مدول الاستیسیته را کاهش دهد یا خیر و چرا؟
مثلا فولادی با مدول الاستیسیته 200 گیگاپاسکال تحت تنش محوری خستگی در 100 هزار سیکل میشکند.

اگر 50 هزار سیکل بارگزاری کنیم و بارگذاری را متوقف کنیم، مدول الاستیسیته همان 200 گیگا پاسکال است یا کمتر و چقدر؟
من بیشتر میخواستم اگر کسی مطلبی در این زمینه در کتابی یا مقاله ای خاص دیده بگه چون خودم چیز درست درمونی پیدا نکردم و از این پاسخ خوب شما هم به هیچ چیزی نرسیدم.
ولی بازم ممنون از وقتی که گذاشتین.
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام.
فرمایشاتتون متین هست.
ولی سئوال من بیشتر از نظر مواد و ساختاری هست.

اینکه بارگذاری خستگی محوری میتواند مدول الاستیسیته را کاهش دهد یا خیر و چرا؟
مثلا فولادی با مدول الاستیسیته 200 گیگاپاسکال تحت تنش محوری خستگی در 100 هزار سیکل میشکند.

اگر 50 هزار سیکل بارگزاری کنیم و بارگذاری را متوقف کنیم، مدول الاستیسیته همان 200 گیگا پاسکال است یا کمتر و چقدر؟
من بیشتر میخواستم اگر کسی مطلبی در این زمینه در کتابی یا مقاله ای خاص دیده بگه چون خودم چیز درست درمونی پیدا نکردم و از این پاسخ خوب شما هم به هیچ چیزی نرسیدم.
ولی بازم ممنون از وقتی که گذاشتین.
با سلام: دوست عزیزم -همانطور که عرض شد :نظر من :این است که باید پرسش شما را در حدود و مرزهای محدود زیر ودر مقاطع ومساحت زیر منحنی هوک (مرزهای انتگرال زیر سطح هر حوزه )-جدا جدا بررسی کرد. حوزه های ما عبارتند از:حد تناسب والاستیک (کشسانی)-منطقه پلاستیک یاخمیری که مصالح تحت تنش ثابت جاری می شوند.-منطقه سخت شدن در اثر ازدیاد طول نسبی وتغیر شکل. -منطقه تنش گسیختگی که میله فولادی باریک شده و پاره می شود. اینهارا بوضوح در ازمایشگاه مقاومت مصالح دیده اید.ونیاز به توضیح مجدد ندارد.وبالا هم اشاره ای شد. سیوال شما: بنظر شخصی من:
1-در منطقه الاستیک یارگذاری وتنش محوری نمی تواند مدولاسیون یا مقاومت مقطع را تغیر دهد چون رابطه خطی است وبین بار گذاری و مدول تناسب برقرار است.دیاگرام نشان می دهد. بار گذاری را کم وزیاد کردن تاثیر محاسباتی ندارد وبسیار جزیی است ومی توان مدول فرض فولاد را در حد الاستیک قبل وبعد ویا زیاد وکم شدن بار همان 2x10^6kg/cm2 یا 200 گیگا پاسکال گرفت.کاری که ما مهندسین سازه در حد الاستیک -با ثابت دانستن مدول فولاد در تمام بارگداریهای مختلف سازه می کنیم. ازدیاد طول نسبی فولاد در محاسبات حوزه الاستیک حداکثر :0.014 است. پس ثابت بودن مدول در سیوال شما در کم وزیاد کردن بار در همین محدوده صحت دارد. اما:!.
2-در ورود به منطقه پلاستیک یاخمیری:دیگر تناسب ارتجاعی هوک برقرار نیست .ازدیاد طول نسبی یا کرنش حداکثر به 0.0025 می رسد.ودر این منطقه نیازی بازدیاد نیرو نیست عضو ازمایشی شروع به سیلان وجاری شدن می کند. بدیهی است مدول یانگ دیگر ان مقدار بند اول نیست.
3-در این لاغری سریع وجاری شدن ناگهانی تا گسیختن نیازی به ان نیروی اولیه نیست.التصاق یا پیوند ملکولی متریال میله انچنان صدمه دیده که قادر به مقاومت(مدول مقاومت مقطع) در برابر پارگی نیست.کرنش در این مرحله :هز 0.004 تا0.006 است.
بنابراین تصورم این است :با توجه به رابطه"تنش =مدول ضربدر کرنش- شما فقط در حد ارتجاع کاهش مدول یا افزایش ندارید. ولی در حدود خمیری وگسیختگی :پیشنهاد من این است که:نسبت بین :کرنش محدوه مورد نظر را به کرنش الاستیک بدست اورید وانرا بصورت ضریبی در مدول الاستیک ضرب کنید.تنش حاصله حداکثر باری را می توانید وارد کنید نشان می دهد.مثال:
تنش فولاد در منطقه نزدیک به گسیختگی: نسبت کرنش ها:0.0025/0.014=0.18 وبا ضرب در مدول الاستیک فولاد :2.1x10^6x0.18=04x10^6 :یعنی در ورود به مرحله پارگی ولاغر شدن میله مدول به 18%مقدار الاستیسته خود رسیده وچون با تنش ونیروی مولد تنش نسبت معادله ای مستقیم دارد نشان می دهد حود 20 در صد نیروی اولیه در این منطقه لازم است.
این استنتاج من از دیاگرام هوک است. امید وارم بدرد شما بخورد. پس مدول بسته به حوزه مورد نظر شما کم می شود.وزیاد نمی شود. اگر بازهم قانع نشدید خواهشی که دارم: کل این عرایضم را که یک صفحه A4 می شود به استاد مقاومت مصالحتان نشان دهید. از طرف خودتان. تا اگر اشکالی دارد برایتان باز کند وتوضیح دهد. با امید موفقیت شما دوست عزیز.
 
آخرین ویرایش:

مجتبی1361

کاربر فعال مهندسی عمران ,
مشاهده پیوست 233265 سلام دوستان خواهش میکنم اگه کسی جواب این سوالارو میدونه بهم بده :cry:

1- جوشکاری فشاری:جوشکاری آهنگری یا پتکه ای ، جوشکاری مقاومتی ، جوشکاری اصطکاکی ، جوشکاری مافوق صوت (اولتراسونیک) و جوشکاری سرد
2- جوشکاری ذوبی:شامل 2دسته میشوند:نرژی الکتریکی : جوشکاری با قوس الکتریکی
انرژی نورانی : جوشکاری با اشعه لیزر
 

مجتبی1361

کاربر فعال مهندسی عمران ,
مشاهده پیوست 233265 سلام دوستان خواهش میکنم اگه کسی جواب این سوالارو میدونه بهم بده :cry:

[h=3]انواع اتصالات تیربه ستون در اسکلت فلزی:[/h]اتصال تیر به ستون معمولا به دو صورت است یا به صورت صلب و گیردار هستند ویا به صورت مفصلی اند .هر کدام از حالتهای مذکور نیزچند قسمت دارند که شامل موارد زیر می باشد .
اتصال صلب با جفت صفحه موازی .
اتصال صلب با جفت سپری .
اتصال صلب با صفحه انتهایی روی ستون .
اتصالات صلب در مواردی به کار می روند که از جانب تیر یا ستون در سر گره ها ممان جذب شود . اتصال صلبی که امروزه در کشور اجراء می گردد و به صورت کامل اجراء نمی شود اتصال صلب با جفت صفحه موازی است . در اتصال صلب باید جوش به صورتی باشد که قطعه کاملا گیردار باشد و جای هیچ گونه حرکتی وجود نداشته باشدیعنی دور تا دور قطعه جوش شود .اتصالات مفصلی هم معملا در همه ساختمانها در یک طرف سازه بکار می روند که این اتصال بسیار ساده است وفقط جهت اتصال دو قطعه بکار می رود وممانی تحمل نمی کند . در این اتصال تغییر شکل وجود دارد در حالی که در اتصال مفصلی هیچ گونه تغییر شکلی نداریم . نحوه جوش دادن اتصالات مفصلی به این صورت است که(در مورد نبشی ها ) فقط بر بالایی و پائینی جوش می شود و بقیه قسمت ها نباید جوش شود .
انواع اتصالات مفصلی رایج عبارتند از :
اتصال ساده نشسته ( نبشی نشیمن ) .
اتصال به وسیله صفحه نشیمن ولچکی .
اتصال به وسیله صفحه نشیمن و صفحه برشگیر ( تیغه ) .
آنچه که امروزه اجراء می شود اتصال ساده نشسته و اتصال با صفحه نشیمن ولچکی است .اتصالات ساختمان ابوحامد به این صورت است که در جهت صلب اتصال با جفت صفحه موازی است ودر جهت مفصلی اتصال به وسیله نبشی نشیمن ولچکی انجام می شود .خصوصیت اصلی اتصال مفصلی این است که زاویه بین تیر و ستون بتواند تغییر کند و خصوصیت اصلی اتصال صلب این است که زاویه بین تیر وستون نتواند تغییر کند .در اتصال ساده نشسته – نبشی هایی که در بالا می گذارند فقط برای ایجاد تعادل است و نقش باربری ندارد و حداقل نمره آن 6 خواهد بود .
[h=3] انواع اتصالات پای ستون در اسکلت فلزی:[/h]اتصالات پای ستون نیز مانند سایر اتصالات هم صلب و هم مفصلی دارند . که در اتصال صلب از سخت کننده استفاده می شود ودر اتصال مفصلی از نبشی ها ولچکی ها استفاده میشود .اتصال صلب را در جهتی می گذاریم که ممان داریم و اتصال مفصلی را نیز در جهتی می گذاریم که ممان نداریم . جوش اتصال پای ستون نیز باید شرایط دو اتصال صلب و مفصلی را تامین کند .
[h=3] اتصال دو تیرآهن به هم در اسکلت فلزی:[/h]برای تولید ستون دوبل یا تیر دوبل لازم است که دو تیرآهن را به هم توسط بست یا پلیت متصل کرد ونیز برای طویل کردن ستونها نیز باید بین تیرآهن ها اتصال وجود داشته باشد( چون طول شاخه های تیرآهن12 متر است).
[h=3] اتصالات بادبند ها به تیر و ستونها در اسکلت فلزی:[/h]معمولا بادبندها توسط یک صفحه فلزی که از قبل در محل تقاطع تیر به ستون جوش داده شده است به ستونها وتیرها متصل میشوند .این صفحات که تحت فشار وکشش هستند باید برای هر دو عامل طرح شوند وبادبند هایی که روی این صفحات قرار می گیرند باید به طور کامل جوش داده شوند . بعضی وقت ها در وسط نیز صفحه می گذارند . چون بادبندها نمی توانند از روی هم عبور کنند در وسط قطع می شوند وبه صفحه وسط کاملا جوش داده می شوند وادامه می یابند . همانطور که قبلا ذکر شد بادبند های این ساختمان ناودانی تک ودبل می باشد که بوسیله صفحات تقویت به تیر و ستونها متصل شده اند .
 

مجتبی1361

کاربر فعال مهندسی عمران ,

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
سلام ابعاد ستون برای ساختمان مسکونی پنج طبقه چند در چنده؟
از هر مهندس عمران میپرسم یه چیزی میگه....
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
سلام ابعاد ستون برای ساختمان مسکونی پنج طبقه چند در چنده؟
از هر مهندس عمران میپرسم یه چیزی میگه....

سلام-همکار عزیز:همکاران حق دارند چون هیچ مشخصاتی نداده اید . ابعاد فلزی یا بتنی؟-فرض بتن:30x30-35x35-40x65-,... اگر سه ردیف ستون دارید در عرض یا چهار ردیف برای پیلوت -پارکینگ سه ردیف ستون باشد ابعاد 40در 60 سانت(60 در امتداد طول زمین و40 در موازات عرض زمین) مناسب است -برای عبور وپارک ماشین ها-اگر ابعاد پلان را بدهید وطول وعرض پلان -میتوانم ابعاد ستونها فونداسیونها-را بدهم -نعدادطبقه ها هم معلوم باشد-در کل در همین حدود فوق است.
 
آخرین ویرایش:

holooooooo

کاربر فعال تالار مهندسی معماری ,
کاربر ممتاز
من فلزی بیشتر مد نظرمه، ابعاد پلانم تقریبا 12*24
پلان مستطیلی ، تو پارکینگم ب فرض میخوام 4 تا ماشین جا بدم
یک زیرزمین داریم سه طبقه روش ...
 

سیامک ترکاشون

متخصص مباحث اجرایی عمران
کاربر ممتاز
من فلزی بیشتر مد نظرمه، ابعاد پلانم تقریبا 12*24
پلان مستطیلی ، تو پارکینگم ب فرض میخوام 4 تا ماشین جا بدم
یک زیرزمین داریم سه طبقه روش ...

همکار محترم:
من برای یک زمین 12در 24 متر حدود هرطبقه 172 مترمربع تراکم گرفتم. سه دهنه پارکینگ دادم-در کل برای یک ساختمان 4 طبقه با هر طبقه 172.80 زیربنا (4خوابه) -کل ابعاد ستونها وفونداسیونها را برابرفایل ضمیمه b
1بطور ذهنی محاسبه کردم. این ها را مدل کنید برای ایتبس -بااین زیربنا باحتمال 90در صد به همین ابعاد خواهید رسید . لنگرهای زلزله در هرگره داده شده است.
حال اگر ابعاد پلان کمتر وبیشتراست.اساس کار همین است.چون تمام محاسباتمن براساس فقط طول وعرض زمین بود!.این فایل امیدوارم به همکاران نشان دهد اطلاعات دقیق باید براساس کروکی داده شود.شبیه کروکی که رسم کردم.:

ابعاد زمین-جهت شمال-تعدادطبقه-درصد تراکم مجاز (ابعاد پلان) در هر طبقه.؟؟؟....که متاسفانه اغلب دوستان با دوعدد موضوع را مطرح می کنند. من براساس تجربه این ابعاد را براساس تراکم شهرداری (پلان)حدس زدم.
اگر ابعاد زمین 40در12 باشد -پلان شما24در12 خواهد بود.فایل ضمیمه:
مشاهده پیوست b1.pdf
 
بالا